Рішення
від 08.09.2023 по справі 280/471/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

08 вересня 2023 року Справа № 280/471/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Лакофарбні матеріали» (69083. Запорізька область, місто Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8, ЄДРПОУ 36648226) до Головного управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд.35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43968090), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Лакофарбні матеріали» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення відповідача - 1 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №7825637/36648226 від 09 грудня 2022 року, яким Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» відмовлено у реєстрації податкової накладної №51 від 23 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної №51 від 23 жовтня 2021 року у Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що в процесі здійснення господарської діяльності позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну № 51 від 23 жовтня 2021 року, проте її реєстрацію було зупинено з огляду на відповідність позивача пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Надалі позивачем надано контролюючому органу всі необхідні документи на підтвердження реальності здійснення операцій за відповідною податковою накладною, проте рішенням комісії податкового органу регіонального рівня № 7825637/36648226 від 09 грудня 2022 року відмовлено в реєстрації останньої. Позивач вказує, що Товариством надані документи первинного бухгалтерського та податкового обліку, які супроводжували господарські операції з Товариством, у зв`язку з чим вважає безпідставними твердження контролюючого органу щодо відсутності документів. Позивач вважає рішення контролюючого органу таким, що не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної; з метою належного захисту своїх прав як платника податку просить суд зобов`язати податковий орган зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 51 від 23 жовтня 2021 року. Просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою суду від 23 січня 2023 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні). Відповідачам запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

02 лютого 2023 року на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшло клопотання про заміну неналежної сторони у справі, а саме відповідача Головного управління ДПС у Запорізькій області на Головне управління ДПС у Львівській області. В обґрунтування клопотання відповідачем зазначено, що оскаржуване в адміністративній справі № 280/471/23 рішення прийнято не ГУ ДПС України у Запорізькій області, а ГУ ДПС У Львівській області.

Ухвалою суду від 06 лютого 2023 року клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області про заміну неналежного відповідача задоволено.

Вказаною ухвалою суду:

- здійснено заміну відповідача у справі - Головне управління ДПС у Запорізькій області (пр. Соборний, буд. 166, м. Запоріжжя, 69107) на належного - Головне управління ДПС у Львівській області (вул. Стрийська, буд.35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43968090).

- розгляд справи №280/471/23 розпочато спочатку;

- позивача зобов`язано надіслати на адресу Головного управління ДПС у Львівській області копію позовної заяви з усіма додатками, докази чого надати суду.

06 лютого 2023 року від Головного управління ДПС у Запорізькій області на адресу суду засобами поштового зв`язку надійшов відзив на позовну заяву (вих. № 97/6/08-01-05-09-10 від 01 лютого 2023 року), в якому представник останнього зазначає, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної було прийнято Комісією ГУ ДПС у Львівській області. Також вказує, що наданий позивачем податковому органу пакет документів був недостатнім для здійснення реєстрації спірної податкової накладної. Представник ГУ ДПС України в Запорізькій області звертає увагу, що позовна вимога щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є втручанням в дискреційні повноваження контролюючого органу, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача 2 повторно розглянути питання щодо реєстрації відповідної податкової накладної. З огляду на викладене, представник ГУ ДПС В Запорізькій області просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

15 лютого 2023 року від позивача надійшла заява (вх.№6945), до якої долучено докази направлення позовної заяви з доданими до неї матеріалами Головному управлінню ДПС у Львівській області.

Відповідачі 1 та 2 про розгляд справи повідомлені належним чином, проте заяви про визнання позову або відзиву на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 КАС України, до суду не надходило. Відтак, керуючись частиною шостою статті 162 КАС України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив такі обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» зареєстровано 20 серпня 2009 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за юридичною адресою: 69083, Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8 та є платником податку на додану вартість.

Господарська діяльність ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» полягає в оптовій торгівлі лакофарбними виробами, текстильними виробами та інші види оптової торгівлі, шо відповідає кодам КВЕД 46.42 Оптова торгівля одягом і взуттям; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах та відображено у Статуті підприємства.

Так, ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» у жовтні 2021 року мало відносини з ТОВ «Лідер» (ЄДРПОУ 30710162). Господарські операції здійснювались на підставі укладеного між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «Лідер» Договору поставки №2310/У від 23 жовтня 2021 року, за яким ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» - Постачальник, а ТОВ «Лідер» - Покупець, предметом Договору є постачання товарів, номенклатура, кількість та ціна визначається в видаткових накладних на кожну окрему партію товарів.

Згідно з умовами пункту 5.2 Договору поставки №2310/У від 23 жовтня 2021 року, покупцем здійснено 100% передплату за товар, що підтверджується банківською випискою від 23 жовтня 2021 року платіжне доручення №745, на суму 3 000 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 500 000,00 грн.

Реалізація товару згідно Договору № 2310/У від 23 жовтня 2021 року, підтверджується видатковими накладними: №692 від 25 жовтня 2021 року, №604 від 02 листопада 2021 року, №639 від 05 листопада 2021 року, №640 від 11 листопада 2021 року, №641 від 16 листопада 2021 року.

Відповідальний за здійснення господарської операції і правильність її оформлення з боку ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» за вказаним договором є директор Сириця А.О.

Відповідальний за здійснення господарської операції і правильність її оформлення з боку ТОВ «Лідер» за вказаним договором є директор з рослинництва Долгальов С.В

Взаєморозрахунки відображено у оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361 за період з 01 жовтня 2021 року по 30 листопада 2021 року

Згідно наявних в матеріалах справи документів переміщення реалізованого товару на адресу ТОВ «Лідер» здійснювалось силами та за рахунок покупця.

Товар, який ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» реалізовано на адресу ТОВ «Лідер», придбано ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» у наступних підприємств:

-ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» (код 38628285), яке є платником ПДВ, перебуває на загальній системі оподаткування;

-ТОВ «АГРО СТАРС» (код 44387327), яке є платником ПДВ, перебуває на загальній системі оподаткування;

-ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» (код 40859892), яке є платником ПДВ, перебуває на загальній системі оподаткування.

Господарські операції між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» здійснено на підставі укладеного Договору поставки №25/10/2021-2 від 25 жовтня 2021 року, за яким ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» - постачальник, а ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» - покупець, предметом Договору є постачання товарів, асортимент, кількість та ціна визначаються в Додатках та/або накладних на кожну окрему партію товарів. Реалізація товару згідно Договору №25/10/2021-2 від 25 жовтня 2021 року, підтверджується видатковою накладною №УТ-1076 від 25 жовтня 2021 року.

Розрахунки за поставлений товар на загальну суму підтверджуються банківською випискою від 26 жовтня 2021 року в складі платіжного доручення №183.

Переміщення придбаного товару у ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» реалізованого на адресу ТОВ «Лідер» здійснено перевізником ТОВ «БУД АКТИВ КОМ» за рахунок ТОВ «Лідер» зі складу постачальника ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» із переадресуванням на адресу складу ТОВ «Лідер».

Транспортування отриманого від ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» товару підтверджується товарно-транспортною накладною №1076-1 від 25 жовтня 2021 року.

Господарські операції між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «АГРО СТАРС» здійснювались на підставі усного Договору поставки, укладеним у спрощений спосіб відповідно до п.1 ст. 181 Господарського кодексу України, тобто окремим договором не оформлювались. Згідно усних домовленостей ТОВ «АГРО СТАРС» - Постачальник зобов`язується поставити замовлений Покупцем - ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» товар.

Розрахунки за товар на умовах 100% передплати здійснені на підставі рахунка на оплату №26 від 27 жовтня 2021 року та підтверджуються банківською випискою від 28 жовтня 2021 року в складі платіжного доручення №192.

Реалізація товару підтверджується видатковою накладною №27 від 02 листопада 2021 року.

Переміщення придбаного товару у ТОВ «АГРО СТАРС» реалізованого на адресу ТОВ «Лідер», здійснено ТОВ «АГРО СТАРС» (код 44387327) зі складу постачальника ТОВ «АГРО СТАРС» із переадресуванням на адресу складу ТОВ «Лідер».

Транспортування отриманого від ТОВ «АГРО СТАРС» товару підтверджується товарно-транспортною накладною №27 від 02 листопада 2021 року.

Господарські операції між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» здійснено на підставі укладеного Договору №215/21-С від 26 жовтня 2021 року, за яким ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» - Продавець, а ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» - Покупець, предметом Договору є постачання товарів, номенклатура, кількість та ціна визначається в Специфікаціях на кожну окрему партію товарів.

Відповідно до пункту 3.1 Договору здійснена 100% передплата на товар, що підтверджується банківськими виписками від 27 жовтня 2021 року в складі платіжного доручення № 190, від 03 листопада 2021 року в складі платіжного доручення №197, від 04 листопада 2021 року в складі платіжних доручень №231, №232.

Реалізація товару згідно Договору №215/21-С від 26 жовтня 2021 року, підтверджується видатковими накладними: № 3/11 від 05 листопада 2021 року, № 4/11 від 05 листопада 2021 року, №11/11 від 11 листопада 2021 року, № 12/11 від 16 листопада 2021 року.

Переміщення придбаного товару у ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» реалізованого на адресу ТОВ «Лідер», здійснено перевізником ТОВ «БУД АК ГИВ КОМ» (код 40856100) за рахунок ТОВ «Лідер» зі складу постачальника ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» із переадресуванням на адресу складу ТОВ «Лідер».

Транспортування отриманого від ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» товару підтверджується товарно-транспортними накладними: № 3/11 від 05 листопада 2021 року, № 4/11 від 05 листопада 2021 року, № 11/11 від 11 листопада 2021 року, № 12/11 від 16 листопада 2021 року.

Взаєморозрахунки із постачальниками відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 631 за період з 01 жовтня 2021 року по 30 листопада 2021 року.

У зв`язку з отриманням грошових коштів, відповідно до вказаного платіжного доручення, за правилами першої події (п. 187.1 п.п. «А» ст. 187 ПК України), а саме на дату зарахування коштів від покупця, позивачем сформована та відправлена на реєстрацію до єдиного реєстру податкових накладних - податкова накладна №51 від 23 жовтня 2021 року, реєстрацію якої зупинено.

Відповідно до квитанції №9347940076 від 15 листопада 2021 року, до вказаної податкової накладної, підставою для зупинення реєстрації зазначених податкових накладних стала відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3105, 3808 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризикованості здійснення операцій.

Разом з тим, податковим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався своїм правом на подачу пояснень та надав до податкового органу окрім пояснень 36 копій банківських документів, бухгалтерського обліку, договору та інших первинних документів до спірної податкової накладної.

Однак, рішенням комісії ГУ ДПС у Львівській області №7825637/36648226 від 09 грудня 2022 року - позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №51 від 23 жовтня 2021 року з підстав ненадання платником: «первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».

Позивач не погодившись з вказаним рішеннями комісії і на адресу комісії центрального рівня - комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Державної податкової служби України, надав скарги, відповідно до норм діючого Податкового кодексу України.

Рішенням комісії центрального рівня Державної податкової служби України з питань розгляду скарг за №76289/36648226/2 від 19 грудня 2022 року, скарга ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» на рішення на рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області залишено без задоволення, а рішення №7825637/36648226 від 09 грудня 2022 року - без змін.

Вважаючи рішення відповідача 1 про відмову у реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом про його скасування та зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до підпункту а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно /до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.4 статті 201 ПК України платники податку в разі здійснення постачання товарів/послуг протягом періоду, за який складається така податкова накладна, постачання яких має безперервний або ритмічний характер: покупцям - платникам податку - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом такого місяця.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).

Положеннями пункту 2 Порядку №1246 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку №1246).

У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання даної норми постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01 лютого 2020 року, та якою затверджено:

- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165);

- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).

Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).

Пунктом 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Додатком №1 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до вказаного Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну. Скарга подається платником податку на додану вартість у строки, визначені статтею 56 ПК України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.

За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 ПК України, приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.

За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 ПК України, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.

За пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520), перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

У відповідності до пункту 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Отже, рішення комісії податкового органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Судом встановлено, що однією з видів економічної діяльності ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» є оптова торгівля лакофарбними виробами, текстильними виробами та іншими видами оптової торгівлі, шо відповідає кодам КВЕД 46.42 (Оптова торгівля одягом і взуттям; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний); 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами; 47.52 Роздрібна торгівля залізними виробами, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами в спеціалізованих магазинах та відображено у Статуті підприємства). Торгівля охоплює будь-які операції, що здійснюються у тому числі й за договорами поставки партіями. В межах своєї господарської діяльності ТОВ ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ уклало договір з ТОВ «Лідер за №2310/У від 23 жовтня 2021 року, на поставку товарів, номенклатура, кількість та ціна визначається в видаткових накладних на кожну окрему партію товарів. Реалізація товарів згідно Договору № 2310/У від 23 жовтня 2021 року, підтверджується видатковими накладними: №692 від 25 жовтня 2021 року, №604 від 02 листопада 2021 року, №639 від 05 листопада 2021 року, №640 від 11 листопада 2021 року, №641 від 16 листопада 2021 року. Взаєморозрахунки відображено у оборотно-сальдовій відомості по рахунку 361 за період з 01 жовтня 2021 року по 30 листопада 2021 року, копія якої міститься в матеріалах справи.

Окрім того, між позивачем та ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» укладено договір поставки №25/10/2021-2 від 25 жовтня 2021 року, за яким ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» - постачальник, а ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» - покупець, предметом Договору є постачання товарів, асортимент, кількість та ціна визначаються в Додатках та/або накладних на кожну окрему партію товарів. Реалізація товару згідно Договору №25/10/2021-2 від 25 жовтня 2021 року, підтверджується видатковою накладною №УТ-1076 від 25 жовтня 2021 року. Розрахунки за поставлений за вказаним договором товар підтверджуються банківською випискою від 26 жовтня 2021 року в складі платіжного доручення №183. Транспортування отриманого від ТОВ «ГРІНХАРВЕСТ» товару підтверджується товарно-транспортною накладною №1076-1 від 25 жовтня 2021 року, копія якої міститься в матеріалах справи.

Також, з урахуванням мотивувальної частини позовної заяви, господарські операції між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «АГРО СТАРС» здійснювались на підставі усного Договору поставки, укладеним у спрощений спосіб відповідно до пункту 1 статті 181 Господарського кодексу України, тобто окремим договором не оформлювались. Згідно усних домовленостей ТОВ «АГРО СТАРС» - Постачальник зобов`язується поставити замовлений Покупцем - ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» товар.

Розрахунки за товар на умовах 100% передплати здійснені на підставі рахунка на оплату №26 від 27 жовтня 2021 року та підтверджуються банківською випискою від 28 жовтня 2021 року в складі платіжного доручення №192. Реалізація товару за вказаним договором підтверджується видатковою накладною №27 від 02 листопада 2021 року. Транспортування отриманого від ТОВ «АГРО СТАРС» товару підтверджується товарно-транспортною накладною №27 від 02 листопада 2021 року, копія якої міститься в матеріалах справи.

Окрім того, між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» укладено Договір поставки №215/21-С від 26 жовтня 2021 року, за яким ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» - продавець, а ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» - покупець, предметом Договору є постачання товарів, номенклатура, кількість та ціна визначається в Специфікаціях на кожну окрему партію товарів. Реалізація товару згідно Договору №215/21-С від 26 жовтня 2021 року, підтверджується видатковими накладними: № 3/11 від 05 листопада 2021 року, № 4/11 від 05 листопада 2021 року, №11/11 від 11 листопада 2021 року, № 12/11 від 16 листопада 2021 року. Транспортування отриманого від ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ» товару підтверджується товарно-транспортними накладними: № 3/11 від 05 листопада 2021 року, № 4/11 від 05 листопада 2021 року, № 11/11 від 11 листопада 2021 року, № 12/11 від 16 листопада 2021 року, копії яких містяться в матеріалах справи. Взаєморозрахунки із постачальниками відображено в оборотно-сальдовій відомості по рахунку 631 за період з 01 жовтня 2021 року по 30 листопада 2021 року.

За приписами пункту 201.4 статті 201 ПК України, не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено постачання товарів/послуг, що має безперервний або ритмічний характер, а також відповідно до пункту 187 ПК України, за яким датою виникнення податкового зобов`язання за фактом надання послуг є дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, було сформовано податкову накладну № 51 від 23 жовтня 2021 року, яку надалі скеровано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація цієї податкової накладної була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності платника податку пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС.

У квитанції № 9347940076 від 15 листопада 2021 року контролюючий орган вказав на те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 3105, 3808, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.

Відповідно до Української класифікації товарів ЗЕД коду 3105 товару відповідає група товарів добрива мiнеральнi або хiмiчнi iз вмiстом двох чи трьох поживних елементiв: азоту, фосфору та калiю; iншi добрива; товари цiєї групи у таблетках чи аналогiчних формах або в упаковках масою брутто не бiльш як 10 кг , коду 3808 Iнсектициди, родентициди, фунгiциди, гербiциди, засоби, що запобiгають проростанню паросткiв, та регулятори росту рослин, дезiнфекцiйнi засоби та аналогiчнi засоби, поданi у формах чи упаковках для роздрiбної торгiвлi або представленi як готовi препарати або у виглядi готових виробiв (наприклад стрiчки, обробленi сiркою, ґноти, свiчки i папiр липкий вiд мух. Відповідно до таблиці платника зазначеним кодам відповідає більшість поставлених товарів.

Більш того, після отримання вказаної квитанції позивач надав податковому органу пояснення та пакет документів у кількості 36 штук на підтвердження факту здійснення господарських операцій із ТОВ «Лідер», ТОВ ГРІЕХАРВЕСТ», ТОВ «ТЕХНОХІМСНАБ», ТОВ «АГРО СТАРС».

Крім того, суд звертає увагу, що рішення комісії регіонального рівня та центрального рівня містять різні підстави відмови у реєстрації податкової накладної. Так, в оскаржуваному рішенні підставою зазначено надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, водночас у рішенні, яким залишено без змін спірне рішення, вказано ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Суд звертає увагу на те, що контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Вживання податковим органом загального посилання на Порядок, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком необхідного для податкового органу, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності. Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18 та від 18 червня 2020 року у справі № 824/245/19-а.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації в ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією. Такої ж позиції дотримується Верховний Суд в постановах від 20 січня 2022 року у справі №140/4162/21, від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20 та від 16 лютого 2023 року у справі № 380/7648/22.

На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації спірних податкових накладних платник податків долучив копії первинних документів. Оскаржуваним рішенням комісії Головного управління ДПС у Львівській області позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної, а підставою прийняття такого рішення зазначено ненадання платником податку копій первинних документів, при цьому рішення не містять підкреслень тих документів, які позивачем не надано або які саме документи складені з порушенням законодавства.

Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком №117 (додаток 2 до Порядку). Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані. Проте, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржуване рішення містить лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку комісії, не надані. Тобто, рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави його прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.

Оцінюючи мотиви прийняття спірного рішення суд враховує, що на підтвердження реальності господарської операції позивач надав наступні документи: штатний розпис, банківські виписки по рахунках, товарно-транспортні накладні договори поставки разом з додатковими угодами та специфікаціями, видаткові накладні, оборотно-сальдові відомості, а також договори оренди приміщення, на підтвердження факту достатності у ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» ресурсів, для здійснення господарських операцій відповідно до Порядку № 1165 від 11 грудня 2019 року та в межах ПК України.

Дослідивши надані платником податків на розгляд комісії Головного управління ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі документи є достатніми для підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній № 51 від 23 жовтня 2021 року, відтак є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію зазначеної податкової накладної.

Також суд звертає увагу на те, що відповідачем під час розгляду не надано пояснень стосовно причини віднесення операції позивача до ризикових відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, а також не надано доказів та не зазначено обставин, які б ставили під сумнів фактичне здійснення операцій між ТОВ «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» та ТОВ «Лідер», ТОВ «АГРО СТАРС», ТОВ «ТЕХНОСНАБ».

Суд зауважує, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18.

Водночас відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Крім того, у постанові від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20 Верховний Суд наголосив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

В контексті наведеного, суд наголошує, що контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, пункт 36, від 01 липня 2003 року) вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень. Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Таким чином, суд дійшов висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування податковим органом тверджень позивача, наведення відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішення податкового органу, у зв`язку з чим, рішення про відмову реєстрації податкової накладної № 51 від 23 жовтня 2021 року в ЄРПН є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, суд зазначає таке.

Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

За пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Також слід звернути уваги на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 25 листопада 2022 року у справі № 320/3484/21, за якою зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подані позивачем податкові накладні датою її фактичного направлення/надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Покладення на відповідача 2 такого обов`язку не є втручанням в його дискреційні повноваження, адже повноваження державних органів не можуть вважатися дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Відтак, суд критично оцінює аргументи відзиву відповідача 1 в цій частині, оскільки вони ґрунтуються на помилковому розумінні правової природи дискреційних повноважень.

Враховуючи відсутність у Головного управління ДПС у Львівській області правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної шляхом прийняття відповідного рішення, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 51 від 23 жовтня 2021 року датою її направлення на реєстрацію.

Беручи до уваги положення частин першої, другої статті 77, 90 КАС України, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.

Квитанцією від 27 січня 2023 року № 19 підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 2 684,00 грн.. За таких обставин, відповідно до вимог статті 139 КАС України, судові витрати на оплату судового збору в розмірі 2 684,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області, як суб`єкта владних повноважень, яким прийнято оскаржуване рішення.

Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №7825637/36648226 від 09 грудня 2022 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» відмовлено у реєстрації податкової накладної №51 від 23 жовтня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України здійснити реєстрацію податкової накладної №51 від 23 жовтня 2021 року, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ», у Єдиному реєстрі податкових накладних, датою її подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАКОФАРБНІ МАТЕРІАЛИ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін:

Позивач Товариство, місцезнаходження: з обмеженою відповідальністю «Лакофарбні матеріали» (69083. Запорізька область, місто Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8, ЄДРПОУ 36648226.

Відповідач 1 Головне управління ДПС у Львівській області, місцезнаходження: вул.Стрийська, буд.35, м.Львів, 79003; код ЄДРПОУ 43968090.

Відповідач 2 Державна податкова служба України, місцезнаходження: Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 08 вересня 2023 року.

Суддя Д.В. Татаринов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2023
Оприлюднено11.09.2023
Номер документу113328436
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/471/23

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 27.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 15.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 08.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Татаринов Дмитро Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні