ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 вересня 2023 року Справа № 280/241/19 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50) про визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі позивач) звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом (з урахуванням уточненого) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі відповідач), в якому позивач просить суд визнати неправомірними дії відповідача щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер №2324810100:12:001:007), розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 року (№9-8-0.33-550/112-18).
Позовна заява обгрунтована тим, що завищення граничних значень коефіцієнтів та безпідставне незастосування понижуючих коефіцієнтів вплинуло на кінцевий результат нормативної оцінки земельної ділянки та призвело до необгрунтованого підвищення орендної плати за вказану земельну ділянку. Вважає, що в даному випадку відповідачем не дотримано вимоги закону про захист охоронюваних прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин щодо встановлення необгрунтованого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 згідно з продовженням використання відомостей сформованих у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 № 9-8-0.33-550/112-18. Просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 21.01.2019 позовну заяву у справі № 280/241/19 залишено без руху та наданий позивачу строк 10 днів з моменту отримання цієї ухвали для усунення недоліків.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 18.02.2019 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі та призначено підготовче судове засідання по справі на 18.03.2019.
12.03.2019 до суду надійшов відзив відповідача, де вказано, що нормативна грошова оцінка земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області виконувалась згідно із рішенням Приморської міської ради № 19 від 31.08.2012. Рішенням Приморської міської ради Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області» № 28 затверджено Технічну документацію, а саме: затверджено базову вартість земель м. Приморськ станом на 01.12.2012 на рівні 68,73 грн./кв.м.; затверджено 6 економіко-планувальних зон, визначення яких наведено в Технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Приморськ; нормативна грошова оцінка земель м. Приморськ виконана станом на 01.12.2012 і в подальшому вона підлягає індексації згідно ст. 289 розділу XIII ПК України; прийнято до використання матеріали з нормативної грошової оцінки земель м. Приморськ для застосування згідно чинного законодавства та інше. Дана Технічна документація використовується відповідачем для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок м. Приморськ.
Окрім того, відповідач зазначає, що відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему від 23.07.2010 № 548, дана земельна ділянка відноситься до категорії земель Землі рекреаційного призначення, цільове призначення: 07.01 для будівництва та обслуговування обєктів рекреаційного призначення. Земельна ділянка розташована в межах економіко-планувальної зони 2 (квартал 194), яка має значення коефіцієнту Км2=1,25, де вартість земель з урахуванням коефіцієнту Км2 буде дорівнювати 85,91 грн. за 1 кв.м. (при базовій вартості 68,73 грн./кв.м.). Сукупний коефіцієнт Км3 складає 1,07. Дана земельна ділянка відноситься до категорії «Землі рекреаційного призначення» і має Кф=0,5. При проведенні всіх обрахунків грошова оцінка земельної ділянки площею 49000 кв.м. складає 4272310 грн. Вважає, що витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки розраховано вірно, а тому позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Ухвалою суду від 18.03.2019 провадження у справі було зупинено донабрання законної сили судовим рішенняму справі №336/12/19 (провадження №ЗП/280/24/19).
Ухвалою суду від 05.07.2023 поновлено провадження та призначено підготовче засідання на 07.08.2023.
Ухвалою суду від 07.08.2023 підготовче провадження було закрито та призначено розгляд справи по суті на 06.09.2023.
Ухвалою суду від 06.09.2023 у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи відмовлено.
Представник позивача подав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, на позовних вимогах наполягає.
Представник відповідача в судове засідання не зявився, про дату, час та місце слухання справи був належним чином повідомлений.
Відповідно до частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних у суду матеріалів.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
Судом встановлено, що 15.11.2010 між позивачем та Приморською міською радою Приморського району Запорізької області укладений Договір Оренди землі №150, площею 49,000 кв.м, розташованої по вул. Курортна, 35, м. Приморськ, Запорізької області, - зареєстрований у Приморському районному відділі Запорізької регіональної філії Державного підприємства ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.02.2011, №232480004000043.
Зазначена земельна ділянка належить територіальній громаді в особі Приморської міської ради Приморського району Запорізької області та у відповідності до Акту прийому-передання від 15.11.2010, - на підставі Договору №150 від 15.11.2010 передана в оренду ОСОБА_1 .
Додатковими Угодами № 1 від 23.01.2012, № 2 від 09.12.2015 внесені зміни до основного Договору №150 від 15.11.2010 щодо оренди земельної ділянки.
На час укладання договору від 15.11.2010 (Додаток№5) діяла нормативно-грошова оцінка від 26.10.2010, згідно з якою 3 % (три відсотка), ставка земельного податку, встановлена ЗУ Про плату за землю від нормативно-грошової оцінки землі в сумі 1846810 гривен, - за один рік складала 55404,3 грн (1846810грн : 100% х 3%=55404,3 грн).
31 серпня 2012 року Приморська міська рада Приморського району Запорізької області на 25-й сесії 6-го скликання відповідно до вимог статей 12 Земельного кодексу України, пп. 34 п. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, Закону України Про землеустрій, Закону України Про оцінку земель, прийняла рішення Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області №19.
28.12.2012 Приморська міська рада Приморського району Запорізької області на 31-й сесії 6-го скликання, розглянувши технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель м. Приморськ Приморського району Запорізької області, розроблену ДП Запорізький науково-дослідний інститут землеустрію у відповідності до Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 388/12262 від 05.04.2006 та затвердженого спільним Наказом Державного комітету України по земельним ресурсам, Міністерством аграрної політики України, Міністерствуом будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11), Закону України Про оцінку земель від 17.06.2004, №1808-1У та постанови Кабінету Міністрів України від 05.07.2004, №843, а також з врахуванням позитивного висновку державної експертизи землевпорядної документації від 10.12.2012, № 228, - прийняла рішення № 28 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012, №28, якою встановлено, зокрема, що:
- (пп.2.1 пункту 2) базова вартість 1 кв. м земель м. Приморськ станом на 01.12.2012 дорівнює 68, 73 грн/кв.м;
- (пункт 3) Нормативно-грошова оцінка земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області виконана станом на 01.12.2012 подальшому підлягає індексації згідно статті 289 розділу ХIII Податкового кодексу України;
- (пункт 4): Прийняти до використання матеріали з нормативно-грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області для застосування згідно чинного законодавства.
28.03.2018 відповідачем сформовано Витяг № 9-8-0.33-550/112-18 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер: 2324810100:12:001:0079), згідно із яким: середня (базова) вартість земель населеного пункту 68,73 грн./кв.м.; коефіцієнт Км2 - 1,25; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: 1,06, 1,08, 0,94; сукупний коефіцієнт Км3 1,07; коефіцієнт Кф 0,5; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,897; нормативна грошова оцінка земельної ділянки 4272310 грн.
Провадження у даній справі зупинялось до набрання законної сили рішення по справі № 336/12/19, в межах якої ОСОБА_1 оскаржувались рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012, №19 та рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012, №28.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14.01.2021 по справі № 336/12/19 визнано протиправним та нечинним рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012 №19 та визнано протиправним та нечинним рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 №28.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.05.2023 по справі № 336/12/19 Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2021 року в адміністративній справі №336/12/19 скасовано в частині задоволених позовних вимог ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012, №19 та у задоволенні позову ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012, №19 відмовлено.
Не погоджуючись з діями відповідача щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 2324810100:12:001:0079, згідно із відомостями, зазначеними у Витязі від 28.03.2018 № 9-8-0.33-550/112-18 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, позивачка звернулась до суду із цим позовом.
Відповідно дост.21 Закону України «Про оренду землі»( редакції на час виникнення спірних відносин між сторонами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно доПодаткового кодексу України).
Згідно зі статтями5,13 Закону України «Про оцінку земель»,ст.201 Земельного кодексу Україниобов`язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки є базою для визначення орендної плати за користування земельною ділянкою.
У спірному випадку відповідачем позивачу видано Витяг від 28.03.2018 № 9-8-0.33-550/112-18 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із зазначенням нормативної грошової оцінки земельної ділянки виходячи із середньої (базової) вартості земель населеного пункту, яка враховується саме для визначення розміру орендної плати.
Відповідно до ст.18 Закону України«Про оцінку земель»нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (стаття 20 Закону України«Про оцінку земель»).
У відповідності дост.23 Закону України «Про оцінку земель»технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Судом встановлено та не заперечується сторонами, що Витяг від 28.03.2018 № 9-8-0.33-550/112-18 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки видано на підставі рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 №28, яке було визнано нечинним у судовому порядку через порушення міською радою порядку та процедури прийняття цього рішення.
В межах спірних правовідносин суд враховує правову позицію, висловлену Верховним Судом у справі №160/1088/19 (постанова від 10 березня 2020 року) та у справі №904/164/19 (постанова від 28.04.2020), суть якої зводиться до того, що застосування визнаного у судовому порядку протиправним та нечинним акту суб`єкта владних повноважень (навіть за умови його дії у спірний період) та покладення на підставі нього обов`язків є неприпустимим, оскільки суперечить головному принципу законності (втручання у право мирно володіти майном). У справі №826/11485/17 (постанова від 11.06.2020) Верховний Суд сформував позицію, відповідно до якої якщо регуляторний акт в окремій його частині не пройшов необхідної процедури його прийняття, це є підставою для визнання його нечинним з моменту прийняття.
Оскільки у спірному випадку розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 № 9-8-0.33-550/112-18, визначено на підставі рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 №28, яке визнано нечинним у судовому порядку, оскільки прийнято не в порядку та спосіб, передбачені законом, то такий розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки не може слугувати підставою для визначення позивачу зобов`язань з орендної плати за користування земельною ділянкою через те, що в ній визначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка, у зв`язку з визнанням нечинним рішенням міської ради, не була затверджена у встановленому порядку.
Отже, враховуючи встановлені обставини справи, які свідчать про визнання нечинним рішення органу місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області, яке стало підставою для видання Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 № 9-8-0.33-550/112-18 із зазначенням в ньому розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд дійшов висновку про порушення прав та законних інтересів позивача, що є обгрунтованою підставою для задоволення позову.
Cуд враховує положення Висновку N 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява N 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява N 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява N 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до ст. 139 КАС України.
Враховуючи, що позовна заява підлягає задоволенню, тому є підстави для присудження понесених позивачем документально підтверджених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Враховуючи вищезазначене, та керуючись ст.ст.72,77,139,241,243-246,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, 50) про визнання дій протиправними задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 2324810100:12:001:0079, роташованої за адресою: АДРЕСА_2 , зазначеної у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 року №9-8-0.33-550/112-18.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.).
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Рішення складено у повному обсязі та підписано 08.09.2023.
Суддя А. В. Сіпака
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2023 |
Оприлюднено | 11.09.2023 |
Номер документу | 113328456 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сіпака Андрій Васильович
Адмінправопорушення
Коростишівський районний суд Житомирської області
Рибнікова М. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні