ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2023 року Справа № 160/11384/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді:Царікової О.В.,
секретаря судового засідання:Осуховської Ж.С.,
за участі:
представника позивача:Александрової І.І.,
представника відповідача:Донченка К.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справі №160/11384/23 за адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Старокозацька, буд. 52, м. Дніпро, 49000; ідентифікаційний код юридичної особи 25005978) до Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс» (вул. В.Сухомлинського, буд. 76, смт Слобожанське, Дніпропетровська обл., 52005; ідентифікаційний код юридичної особи 37373551) про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
УСТАНОВИВ:
25.05.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс», в якому позивач просить:
- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс» на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у розмірі 1801416,37 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що всупереч вимогам частини першої статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 №875-ХІІ (Закон №875-ХІІ) відповідачем у 2022 році не забезпечено норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в кількості 7 осіб. Сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю становить 1801416,37 грн, яка відповідачем в добровільному порядку не була сплачена. З метою стягнення вказаних адміністративно-господарських санкцій з відповідача, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 відкрито провадження в адміністративній справі №160/11384/23 та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 22.06.2023. Останнє судове засідання у справі відбулось 25.07.2023.
Цією ж ухвалою відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня її вручення для подання відзиву на позовну заяву.
16.06.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №50136/23), в якому останній заперечив проти задоволення адміністративного позову. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що Товариство з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс» виконує обов`язки щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, своєчасно інформує про наявність вакантних посад. Зазначив, що систематично надає до Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звіти про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю. Наголосив на тому, що виходячи з поданих звітів, за період 2019-2022 у повній мірі забезпечив працею осіб з інвалідністю, навіть з перевищенням нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю, ніж того вимагає чинне законодавство України. Відповідач звернув увагу на безпідставність позовних вимог з причин відсутності в матеріалах справи належних та допустимих доказів на підтвердження обставин, викладених у позові. Також, відповідач зазначив орієнтовний розмір витрат на професійну правничу допомогу 20000,00 грн та просив суд стягнути вказані витрати (гонорар успіху) на його користь за рахунок бюджетних асигнувань позивача. З огляду на викладене, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
22.06.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. №51740/23), в якій останній заперечив проти тверджень відповідача, викладених останній у відзиві на позовну заяву, підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити повністю.
27.06.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від відповідача надійшли заперечення (вх. №53396/23), в яких останній наголошував на відсутності з його боку порушень чинного законодавства України щодо працевлаштування осіб з інвалідністю та просив суд відмовити у задоволенні адміністративного позову.
25.07.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від відповідача надійшла заява (щодо вирішення питання про розподіл судових витрат) (вх. №63371/23).
У судовому засіданні, призначеному на 25.07.2023, представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд задовольнити позов повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні, призначеному на 25.07.2023, заперечив проти позовних вимог та просив суд відмовити у задоволенні позову.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Відповідно до ч. 6 ст. 19 Закону України №875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», в порядку визначеному постановою Правління Пенсійного фонду України від 10.03.2023 №14-2 «Про затвердження Порядку та Форми надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.03.2023 за №457/39513, Пенсійний фонд України надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першої цієї статті.
Відповідно до Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України 10.03.2023 №14-1 і наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю 10.03.2023 №17, позивачем у формі електронного документу через електронний кабінет Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс», на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України направлено розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік.
За надісланим відповідачу розрахунком, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 1581 особа, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону №875-ХІІ, Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс», повинна складати 63 особи.
Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 56 осіб, що є менше, ніж встановлено нормативом.
Таким чином, з розрахунку вбачається невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році.
Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону №875-ХІІ за 7 робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю у 2022 році відповідач до 15.04.2023 повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 1801416,37 грн.
При вирішенні спору по суті суд виходить з наступного.
За ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії для них щодо рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначені Законом України від 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (Закон №875-XII).
Відповідно до частин 1, 3 ст. 18 Закону № 875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості. Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, виходячи з наведених норм, обов`язки роботодавців стосовно забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування полягають:
- у виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць;
- у створенні для них умов праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;
- у забезпеченні інших соціально-економічних гарантій, передбачених чинним законодавством;
- у наданні державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю;
- у звітуванні Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За приписами ч. 1 ст. 19 Закону № 875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч. 2 ст. 19 Закону № 875-XII).
За вимогами ч. 1 ст. 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 №70, звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Згідно п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 №5067-VI (далі Закон №5067-VI) роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про, зокрема, попит на робочу силу (вакансії).
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 31.05.2013 №316 «Про затвердження форм звітності №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядку її подання» затверджено форму звітності та інструкцію щодо її заповнення, де передбачено звітування по вакансіям для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Вказані норми діяли у 2022 році.
Відповідно до п. 5 розділу І наказу №316, форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Суд вважає за необхідне зазначити, що на підприємство покладається обов`язок самостійного працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування осіб з інвалідністю в тому числі і центри зайнятості.
З матеріалів справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс» протягом 2019-2022 регулярно звітувало до Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, що підтверджується копіями звітів, наявними у матеріалах справи, а також заявам про прийняття на роботу, наказів з особового складу та довідок МСЕК.
Матеріалами справи підтверджено, що на виконання вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» позивач надавав звітність за формою №10ПІ (річна), зокрема:
- у 2020 році відповідачем надано на адресу позивача звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік (форма №10-ПІ (річна)), який позивач отримав за вх. №3134 від 20.02.2020. У звіті за 2019 рік відповідачем зазначено про середньооблікову кількість штатних працівників у кількості 1679 осіб (код рядка 01), з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 74 особи (код рядка 02), при тому, що законодавством вимагалось працевлаштування 67 осіб з інвалідністю (тобто, чотири відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік), а середньорічна заробітна плата штатного працівника (особи з інвалідністю) склала 192868,00 грн;
- у 2021 році відповідачем надано позивачу звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2020 рік (форма №10-ПІ (річна)) за вх. №03-07/7501 від 26.02.2021. У звіті за 2020 рік зазначено про середньооблікову кількість штатних працівників у кількості 1672 особи (код рядка 01), з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 69 осіб (код рядка 02), при тому, що законодавством вимагалось працевлаштування 67 осіб з інвалідністю (тобто, чотири відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік), а середньорічна заробітна плата штатного працівника (особи з інвалідністю) склала 212660,00 грн;
- у 2022 році відповідачем надано позивачу звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2021 рік (форма №10-ПОІ (річна)). У звіті за 2021 рік зазначено про середньооблікову кількість штатних працівників у кількості 1682 особи (код рядка 01), з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 71 особа (код рядка 02), при тому, що законодавством вимагалось працевлаштування 67 осіб з інвалідністю (тобто, чотири відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік), а середньорічна заробітна плата штатного працівника (особи з інвалідністю) склала 235530,74 грн;
- у 2023 році обов`язкова подача звіту №Ю-ПОІ була скасована на підставі внесених змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю», але відповідач сформував вказаний звіт, в якому зазначено про середньооблікову кількість штатних працівників у кількості 1675 осіб (код рядка 01), з них середньооблікова кількість працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 69 осіб (код рядка 02), при тому, що законодавством вимагалось працевлаштування 67 осіб з інвалідністю (тобто, чотири відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік), а середньорічна заробітна плата штатного працівника (особи з інвалідністю) склала 236515,04 грн.
З викладеного вбачається, що за період 2019-2022 роки відповідач у повній мірі забезпечував працею осіб з інвалідністю з перевищенням робочих місць для осіб з інвалідністю, ніж того передбачає чинне законодавство України.
Отже, судом встановлено, що відповідачем дотримано вимоги чинного законодавства України щодо забезпечення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, про що вчасно було проінформовано позивача.
Суд вважає за необхідне зазначити, що на підприємство покладається обов`язок самостійного працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформування про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування осіб з інвалідністю в тому числі і центри зайнятості.
Водночас, з викладеного вище судом встановлено, що відповідач самостійно прийняв на роботу осіб з інвалідністю, при цьому, забезпечивши норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, про що вчасно було проінформовано позивача.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що відповідачем були виконані вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» щодо вживання заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Доказів того, що відповідач не створив робочі місця для осіб з інвалідністю, відмовляв у прийнятті на роботу осіб з інвалідністю, несвоєчасно надавав інформацію щодо наявності вакансій, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, або несвоєчасно звітував Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, позивачем не надано.
Отже, відповідно до встановлених обставин справи, відповідач у 2022 році здійснив усі залежні від нього заходи по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та створенню ним робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.
Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом, у їх сукупності, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс» на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у розмірі 1801416,37 грн.
Відповідно до ст. 139 КАС України відсутні підстави для вирішення питання стосовно повернення судового збору, сплаченого позивачем при зверненні до суду.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 9, 72-77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
У задоволенні адміністративного позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Старокозацька, буд. 52, м. Дніпро, 49000; ідентифікаційний код юридичної особи 25005978) до Товариства з обмеженою відповідальністю «М`ясна фабрика «Фаворит Плюс» (вул. В.Сухомлинського, буд. 76, смт Слобожанське, Дніпропетровська обл., 52005; ідентифікаційний код юридичної особи 37373551) про стягнення адміністративно-господарських санкцій, відмовити повністю.
Призначити на 08.08.2023 о 10:15 судове засідання у цій адміністративній справі для вирішення питання про розподіл судових витрат на професійну правничу допомогу та зобов`язати відповідача до 31.07.2023 включно надати суду докази понесення витрат на правничу допомогу та докази направлення позивачу належним чином засвідчених копій вказаних документів. Судове засідання відбудеться у приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду за адресою: м. Дніпро, вул. Академіка Янгеля, буд. 4, зала № 12.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складено 04.08.2023.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2023 |
Оприлюднено | 13.09.2023 |
Номер документу | 113361648 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні