Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 вересня 2023 рокусправа № 380/12269/23 місто Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича компанія Галичина до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення
в с т а н о в и в:
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича компанія Галичина код ЄДРПОУ 30084964, місцезнаходження: 82106, Львівська область, м.Дрогобич, вул.Стрийська, 443 до Головного управління ДПС у Львівській області код ЄДРПОУ ВП 43968090, місцезнаходження: 79003, м.Львів, вул.Стрийська, 35, у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 24 травня 2023 року №01165213010413.
Ухвалою від 06.06.2023 суд відкрив провадження у справі.
Позовні вимоги обґрунтовані незгодою з висновками акта перевірки від 04.05.2023 №11596/13-01-04-13-07/30084964, на підставі якого прийняте оскаржене податкове повідомлення-рішення, щодо порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних. Зазначає, що граничні строки реєстрації податкових накладних №7 від 08.12.2022 та №10 від 27.12.2022 припали на вихідні дні (31.12.2022 та 15.01.2023 відповідно). Тому вказані податкові накладні подані на реєстрацію у наступний робочий день (02.01.2023 та 16.01.2023 відповідно). В обґрунтування своєї позиції посилається на статтю 5 Конвенції про обчислення строків ETS від 16.05.1972. Вважає, що строк реєстрації податкових накладних позивачем не пропущено, а висновки відповідача про пропуск такого є безпідставними.
20.06.2023 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він проти задоволення позову заперечує повністю. Відзив обґрунтований тим, що відповідно до пункту 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки ЄРПН, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем. Водночас, згідно з пп. 69.18 ПК України підрозд. 10 розд. ХХ ПК України тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 до 18 години. Саме тому у період воєнного стану платник податку не може зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування до податкової накладної в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі, якщо такий день є граничним днем їх реєстрації.
Зазначає, що нормами Податкового кодексу України чітко встановлено, що податкові які були складені у першу половину календарного місяця (1-15 число) мають реєструватися у термін до кінця цього ж календарного місяця. Податкові накладні, які були складені у другій половині місяця (16-30(31)) можуть бути зареєстровані до 15 числа наступного календарного місяця. Отже, останнім днем реєстрації спірних податкових накладних є 30.12.2022 та 13.01.2023 відповідно. У той же час, позивачем в порушення вимог Податкового кодексу України порушено граничні строки реєстрації податкових накладних, що підтверджується актом перевірки та розрахунком штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, який є додатком до оскарженого податкового повідомлення-рішення.
Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку ПАТ "Нафтопереробний комплекс "Галичина"" щодо дотримання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі -ПК України).
За результатами перевірки встановлено ПАТ «Нафтопереробний комплекс - Галичина» відповідно до ст.20.10 ст.201 ПК України порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:
- податкова накладна №7 від 08.12.2022 зареєстрована 02.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 2 календарних дні;
- податкова накладна №10 від 27.12.2022 зареєстрована 16.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 1 день.
На підставі акта камеральної перевірки від 04.05.2023 №1159/13-01-04-13- 07/30084964, відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 24.05.2023 №01165213010413 нарахування штрафних санкцій на загальну суму 51193,67грн.
Не погоджуючись з податковим повідомленням-рішенням від 24.05.2023 №01165213010413, позивач звернувся до суду з позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений згаданим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
З аналізу вказаних правових норм вбачається, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Актом перевірки встановлено, що позивач порушив вимогу пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині граничного терміну реєстрації в ЄРПН податкових накладних:
- податкова накладна №7 від 08.12.2022 зареєстрована 02.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 2 календарних дні;
- податкова накладна №10 від 27.12.2022 зареєстрована 16.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 1 день.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах (підпункт 75.1.1 статті 75 ПК України).
Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова (пункт 76.1 статті 76 ПК України).
Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 згаданого Кодексу (пункт 76.2 статті 76 ПК України).
Згідно із пунктом 86.2 статті 86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статею 42 згаданого Кодексу.
Предметом дослідження у межах спору є дотримання позивачем строку подання на реєстрацію податкових накладних №7 від 08.12.2022 (зареєстрована 02.01.2023) та №10 від 27.12.2022 (зареєстрована 16.10.2023).
В обґрунтування протиправності оскарженого податкового повідомлення-рішення позивач зазначає, що відповідно до пункту 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних операційний день триває в робочі дні з 08.00 год. до 20.00 год. Крім того, позивач зазначає, що граничний строк для реєстрації податкової накладної №7 від 08.12.2022 переноситься з вихідного дня 31.12.2022 (субота) на наступний робочий день 02.01.2023 (понеділок), а граничний строк для реєстрації податкової накладної №10 від 27.12.2022 переноситься з вихідного дня 15.10.2023 (неділя) на наступний робочий день 16.01.2023 (понеділок).
Однак такі доводи є безпідставними, оскільки підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України прямо встановлено, що у період воєнного стану платник податку не може зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування до податкової накладної в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі, якщо такий день є граничним днем їх реєстрації та у робочі дні після 18-00 години. При цьому жодної норми, яка б передбачала можливість перенесення останнього дня реєстрації, який припадає на вихідний день, на перший робочий день не передбачено.
Таким чином, зазначені у акті перевірки податкові накладні необхідно було зареєструвати у робочий день з 08.00 год. до 18.00 год.
Суд зазначає, що граничним терміном реєстрації податкової накладної №7 від 08.12.2022 було 30 грудня 2022 року, а податкової накладної №10 від 27.12.2022 - 13.01.2023.
Проте позивач не дотримався згаданих вимог підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та зареєстрував податкові накладні поза межами встановленого часу.
Суд критично оцінює посилання позивача на статтю 5 Конвенції про обчислення строків ETS від 16.05.1972, згідно з якою при обчисленні строку суботи, неділі та офіційні свята враховуються. Однак, якщо день спливання строку припадає на суботу, неділю, офіційне свято чи день, який вважається офіційним святом, встановлений строк продовжується на перший робочий день, який настає після них.
Суд звертає увагу на те, що внесення змін до порядку реєстрації податкових накладних є тимчасовим заходом, запровадженим на період дії воєнного стану з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків (відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 №2120-ІХ).
Запровадження таких тимчасових заходів на період воєнного стану узгоджується з положеннями статті 64 Конституції України, згідно з якими в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Підсумовуючи викладене, суд висновує, що вчинивши реєстраційні дії поза межами строк, визначеного пунктом 201.10 статті 201 ПК України, позивач вчинив порушення і притягнення до відповідальності за нього є правомірним.
Абзацом першим пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 згаданого Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/ або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 згаданого Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" зазначеного пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 згаданого Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 згаданого Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 згаданого Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З урахуванням того, що позивач допустив порушення строків реєстрації податкових накладних, податкове повідомлення-рішення від 24 травня 2023 року №01165213010413 про застосування до позивача штрафу у розмірі 51193,67грн відповідає вимогам чинного законодавства, а тому відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 244, 245 КАС України суд
в и р і ш и в:
у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича компанія Галичина до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити повністю.
Судові витрати між сторонами не розподіляються.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Суддя А.Г. Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2023 |
Оприлюднено | 14.09.2023 |
Номер документу | 113400207 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні