ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/12269/23 пров. № А/857/18019/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Курильця А.Р., Мікули О.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Галичина» на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року (головуючий суддя Гулик А.Г., м. Львів) по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Галичина» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В :
ТзОВ «Науково-виробнича компанія «Галичина» звернулась в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області в якому просила визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 24 травня 2023 року №01165213010413.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, ТзОВ «Науково-виробнича компанія «Галичина» оскаржило його в апеляційному порядку, просить рішення суду скасувати і задовольнити позовні вимоги.
В апеляційній скарзі зазначає, що з оскаржуваного судового рішення та з матеріалів справи вбачається, що товариство склало:
податкову накладну №7 від 08.12.2022 на суму ПДВ-64144,00 грн. Граничний строк реєстрації податкової накладної припадає на 31 грудня 2022 року. Оскільки 31.12.2022 - субота, а 01.01.2023 - неділя, є вихідними днями, то податкова накладна була надіслана на реєстрацію і була зареєстрована в ЄРПН в перший робочий день 02.01.2023;
податкову накладну №10 від 27.12.2022 на суму ПДВ-447792,66 грн. Граничний строк реєстрації податкової накладної припадає на 15 січня 2023 року. Оскільки 15.01.2023 - вихідним днем, то податкова накладна була надіслана на реєстрацію і була зареєстрована в ЄРПН у перший робочий день 16.01.2023.
На підставі акта перевірки від 04.05.2023 Головним управлінням ДПС у Львівській області прийнято податкове повідомлення-рішення №01165213010413 від 24 травня 2023 року відповідно до якого за порушення термінів реєстрації податкової накладної №7 на 2 дні та за порушення термінів реєстрації податкової накладної №10 на 1 день до ТОВ «НВК «Галичина» застосовано штраф в розмірі 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних, на загальну суму 51193,67 грн. (64144* 10% + 447792,66* 10%)
Апелянт покликається на:
пункт 201.10 статті 201 ПК України, підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, пункти 2, 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних від 29.12.2010 №1246, та на висновки Верховного Суду, викладені в постановах від 18.05.2018 у справі №812/1312/17, від 09.06.2015 у справі №21-18а 15, і в ухвалі від 23.08.2018 у справі №823/748/18;
на норми пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України, пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, пункту 11 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, статті 58 Конституції України, на висновки Конституційного Суду України, викладені в рішенні від 09.02.1999 у справі №1-рп/99, на висновки Вищого адміністративного суду України, викладені в Інформаційному листі від 24.11.2011 №2198/11/13-11 та на висновки ДПА, викладені в Узагальнюючій податковій консультації з окремих питань застосування штрафних санкцій за порушення норм Податкового кодексу України, затвердженій наказом ДПА від 06.07.2012 №592.
Вважає, що товариством не допущено порушення строків реєстрації податкових накладних (передбачених п.120-1.1 ст.120-1 ПК України), а податкове повідомлення-рішення від 24 травня 2023 року №01165213010413 про застосування до позивача штрафу не відповідає вимогам чинного законодавства.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою КМ України від 29.12.2010 №1246.
Відповідно до п.2 Порядку №1246 операційний день - частина дня. протягом якої здійснюється прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Відповідно до п.3 Порядку №1246 операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Законом України №2120-ІХ від 15.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», який набрав чинності 17.03.2022 року, пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був доповнений підпунктом 69.18 такого змісту: « 69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.»
В ухвалі Верховного Суду від 23.08.2018 у справі №823/748/18 зазначено «Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги частково, виходили з того що, 16.04.-016 був вихідним днем - суботою, тобто накладну від 01.04.2016 №1/2 було зареєстровано у перший робочий день, що слідував за 16.04.2016 - 18.04.2016, а накладну від 08.04.2016 № 4/2 зареєстровано на другий робочий день - 26.04.2016, що слідував за суботою 23.04.2016. Позивачем було дотримано строк реєстрації податкової накладної від 01.04.2016 №1/2 у зв`язку з перенесенням його останнього дня з вихідного на перший робочий день, а строк реєстрації податкової накладеної від 08.04.2016 № 4/2 у зв`язку із таким перенесення порушено позивачем лише на один день, а не три, як це було вказано відповідачем.
Отже, постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 17.07.2018, ухвалена за результатами апеляційного перегляду рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29.03.2018 у справі щодо оскарження податкового повідомлення-рішення від 15.11.2017 №0037321205 про застосування до позивача штрафних санкцій у сумі 3942,81грн., не підлягає касаційному оскарженню.»
Відповідно до пункту 56.21 статті 56 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Законом України 12 січня 2023 року №2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», який набрав чинності 08.02.2023 року, пункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 викладено в такій редакції:
« 69.18. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 20 години.
Операційний день для реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, на який припадає граничний строк реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, триває з 0 годин 00 хвилин до 24 години 00 хвилин.»
З вищенаведених норм актів законодавства та судових рішень вбачається, що якщо граничні строки реєстрації податкових накладних припадають на вихідний, святковий або неробочий день, то: в періоді до 17.03.2022 року такий день вважається операційним днем і граничний строк реєстрації податкових накладних не продовжується на перший робочий день, який настає після них: в періоді з 17.03.2022 до 08.02.2023 такий день не вважається операційним днем і граничний строк реєстрації податкових накладних продовжується на перший робочий день, який настає після них; в періоді з 08.02.2023 року такий день вважається операційним днем і граничний строк реєстрації податкових накладних не продовжується на перший робочий день, який настає після них.
Оскільки граничні строки реєстрації податкових накладних №7 та №10 припадали на вихідні дні 31.12.2022 та 15.01.2023, коли спірні правовідносини регулювались нормами пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України в редакції 17.03.2022 року, та враховуючи, що податкові накладні були зареєстровані у перші робочі дні, що слідували за граничними строками реєстрації, 02.01.2023 та 16.01.2023. то, апелянт вважає, що Товариством було дотримано строк реєстрації в ЄРПН податкових накладних №7 та № 10.
Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що Головним управлінням ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку ПАТ «Нафтопереробний комплекс «Галичина» щодо дотримання вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України.
За результатами перевірки встановлено ПАТ «Нафтопереробний комплекс - Галичина» відповідно до ст.20.10 ст.201 ПК України порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, а саме:
- податкова накладна №7 від 08.12.2022 зареєстрована 02.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 2 календарних дні;
- податкова накладна №10 від 27.12.2022 зареєстрована 16.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 1 день.
На підставі акта камеральної перевірки від 04.05.2023 №1159/13-01-04-13- 07/30084964, відповідач прийняв податкове повідомлення-рішення від 24.05.2023 №01165213010413 нарахування штрафних санкцій на загальну суму 51193,67грн.
Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні, незалежно від дати накладення електронного підпису.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений згаданим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
З огляду на це суд вірно вважав, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Як уже зазначалось вище Актом перевірки встановлено, що позивач порушив вимогу пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині граничного терміну реєстрації в ЄРПН податкових накладних:
- податкова накладна №7 від 08.12.2022 зареєстрована 02.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 2 календарних дні;
- податкова накладна №10 від 27.12.2022 зареєстрована 16.01.2023 із порушенням термінів реєстрації на 1 день.
В обґрунтування протиправності оскарженого податкового повідомлення-рішення позивач зазначає, що відповідно до пункту 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних операційний день триває в робочі дні з 08.00 год. до 20.00 год. Крім того, позивач зазначає, що граничний строк для реєстрації податкової накладної №7 від 08.12.2022 переноситься з вихідного дня 31.12.2022 (субота) на наступний робочий день 02.01.2023 (понеділок), а граничний строк для реєстрації податкової накладної №10 від 27.12.2022 переноситься з вихідного дня 15.10.2023 (неділя) на наступний робочий день 16.01.2023 (понеділок).
Відхиляючи зазначені доводи, суд першої інстанції виходив з того, що підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України прямо встановлено, що у період воєнного стану платник податку не може зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування до податкової накладної в ЄРПН у святковий чи вихідний день, у тому числі, якщо такий день є граничним днем їх реєстрації та у робочі дні після 18-00 години. При цьому жодної норми, яка б передбачала можливість перенесення останнього дня реєстрації, який припадає на вихідний день, на перший робочий день не передбачено.
Відтак, правильним є висновок, що зазначені у акті перевірки податкові накладні необхідно було зареєструвати у робочий день з 08.00 год. до 18.00 год, граничним терміном реєстрації податкової накладної №7 від 08.12.2022 було 30 грудня 2022 року, а податкової накладної №10 від 27.12.2022 - 13.01.2023.
Крім того, колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції, що вважає посилання позивача на статтю 5 Конвенції про обчислення строків ETS від 16.05.1972, згідно з якою якщо день спливання строку припадає на суботу, неділю, офіційне свято чи день, який вважається офіційним святом, встановлений строк продовжується на перший робочий день, який настає після них слід оцінювати критично, оскілки внесення змін до порядку реєстрації податкових накладних є тимчасовим заходом, запровадженим на період дії воєнного стану з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків (відповідно до Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 №2120-ІХ). Запровадження таких тимчасових заходів на період воєнного стану узгоджується з положеннями статті 64 Конституції України, згідно з якими в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.
Підсумовуючи викладене, суд дійшов підставного висновку, що вчинивши реєстраційні дії поза межами строк, визначеного пунктом 201.10 статті 201 ПК України, позивач вчинив порушення і притягнення до відповідальності за нього є правомірним.
Крім того, судом вірно враховано, що абзацом першим пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 згаданого Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 згаданого Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» зазначеного пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 згаданого Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 згаданого Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 згаданого Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
З урахуванням того, що позивач допустив порушення строків реєстрації податкових накладних, то суд першої інстанції, з чим погодилась колегія суддів, правильно вважав, що податкове повідомлення-рішення від 24 травня 2023 року №01165213010413 про застосування до позивача штрафу у розмірі 51193,67 грн відповідає вимогам чинного законодавства, а тому відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування.
З урахуванням наведеного, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи, правильно застосував норми матеріального та процесуального права, відтак рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича компанія «Галичина» залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2023 року у справі №380/12269/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М. А. Пліш судді А. Р. Курилець О. І. Мікула
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2024 |
Оприлюднено | 18.01.2024 |
Номер документу | 116335538 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні