Рішення
від 05.09.2023 по справі 342/588/21
ГОРОДЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 342/588/21

Провадження № 2-а/342/1/2023

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2023 року м. Городенка

Городенківський районний суд Івано-Франківської області в складі:

головуючої судді Федів Л.М.,

секретаря судового засідання Матієк І.П.

за участю:

представника позивача Тинів І.Д.

представника відповідача Чимборан А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Городенка адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління держпродспоживслужби в Івано-Франківській області про визнання незаконною та скасування постанови в справі про адміністративне правопорушення серії ІФ № 01-06/38 від 05.05.2021 та закриття провадження у справі,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 , житель АДРЕСА_1 звернувся до суду з позовом доГоловного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області (місцезнаходження: вул. Берегова, 24 м. Івано-Франківськ), в якому просить визнати незаконною та скасувати постанову в справі про адміністративне правопорушення серії ІФ № 01-06/38 від 05.05.2021, винесену начальником управління захисту споживачів ГУ ДПСС в Івано-Франківській області та закрити провадження по адміністративній справі відповідно до п. 1 ст. 247 КУпАП в зв`язку з відсутністю в його діях адміністративного правопорушення.

Адміністративний позов мотивований тим, що13.05.2021 ОСОБА_1 отримав наручно від Головного управління держпродспоживслужби в Івано-Франківській області постанову про накладення адміністративного стягнення ІФ №01-06/38 про притягнення його - ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.165-2 КУпАП. Факт отримання постанови 13.05.2021 підтверджується підписом ОСОБА_1 про отримання вказаної постанови у ГУ Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області. Зі змісту постанови вбачається, що ОСОБА_1 протягом березня 2020 по березень 2021 року при встановленні та застосування тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення порушено вимоги Постанови КМУ №869 від 01.06.2011 та Наказу Мінрегіонбуду від 05.06.2018 №130, а саме: не доведено інформації до споживачів щодо зміни тарифів, обґрунтування зміни тарифів та в порушення п.9.13 Порядку здійснення коригування тарифів замість їх повного перегляду. У позові зазначає, що категорично не погоджується з вказаною постановою, вважає що її винесено з порушення чинних норм законодавства України з огляду на наступне. Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон України від 09.11.2017 №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги», який набрав чинності 10.12.2017 та вводиться в дію поетапно з 01.01.2019 та з 01.05.2019. Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 передбачено, що предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках. Відповідно до частини першої статті 10 вказаного Закону ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, кім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі цини (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Так, Городенківське ДВУВКГ 20.06.2019 звернулось до органу місцевого самоврядування про нові запропоновані розміри тарифів для населення та інших споживачів у зв`язку з підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, збільшенням мінімальної заробітної плати та відрахувань на неї. Рішенням 33 сесії Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» встановлено з 01.10.2019 скориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для населення та інших споживачів, а саме: для населення: водопостачання в сумі 23,94 грн. за 1 м.куб.; водовідведення в сумі 17,58 грн. за 1 м.куб.; для бюджетних організацій: водопостачання 28,73 грн. за 1 м.куб.; водовідведення в сумі 25,20 грн. за 1 м.куб.; для промислових та комерційних підприємств: водопостачання в сумі 35,57 грн. за 1 м.куб.; водовідведення в сумі 27,36 грн. за 1 м.куб.

Рішення Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 є чинне та не скасоване, а тому є обов`язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами влади, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, відповідно до вимог ст.73 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні». Дане рішення є розміщене на офіційному веб-сайті Городенківської міської ради.

Вказує, що діями відповідача, порушено вимоги ст.252 КУпАП, відповідно до якої, орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю, а також вимоги ст.280 КУпАП згідно якої, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Також, відповідачем порушено вимоги ст.245 КУпАП, відповідно до якої, завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом.

Вказує, що оскільки постанову ним отримано 13.05.2021, то вважає, що строк оскарження постанови ним не пропущено.

На підставі викладеного, просив адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 25.05.2021 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 03.06.2021.

03.06.2021 до Городенківського районного суду поштовим зв`язком від Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник просив відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі. Вважають даний позов не обґрунтованим, таким, що не підтверджений жодними належними та допустимими доказами, а відтак таким, що не підлягає до задоволення виходячи з наступного. В даному випадку, на підставі повідомлення №5 від 23.03.2021, наказу №315 від 16.04.2021 та направлення №437 від 16.04.2021 державний інспектор Сиромятнікова В.В. здійснила плановий захід державного нагляду (контролю) в Городенківському державному виробничому управлінні водопровідно-каналізаційного господарства у період з 19 квітня до 23 квітня 2021 року. За результатами проведення планової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін складено Акт №5 від 23 квітня 2021 року. Відповідно до згаданого вище акту, встановлено, що Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства надає послуги з водопостачання та водовідведення для населення та інших споживачів м. Городенка. Рішенням 16 сесії Городенківської міської ради від 06.10.2017 №773 «Про розгляд звернення Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства щодо необхідності затвердження з 01.01.2018 економічного обґрунтованих тарифів на послуги водопостачання та водовідведення» затверджено тарифи на послуги водовідведення для наступних категорій споживачів у розмірі:

- для населення: за водопостачання в сумі 13,00 грн.за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 8,00 грн. за 1 куб.м.;

- для бюджетних організацій: за водопостачання в сумі 23,00 грн. за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 21,00 грн. за 1 куб.м;

- для промислових та комерційних підприємств: за водопостачання в сумі 23,00 грн. за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 21,00 грн. за 1 куб.м.

Городенківське ДВУВКГ 20.06.2021 листом №98 звернулось до органу місцевого самоврядування про нові запропоновані розміри тарифів для населення та інших споживачів у зв`язку із підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, ростом мінімальної зарплати та відрахувань до неї. Відповідно до п.1 розд. 6 Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого наказом Міненергобуду №239 від 12.09.2018, під час розгляду органом місцевого самоврядування суб`єкт господарювання подає до ОМС у друкованому та електронному вигляді розрахунки тарифів разом із заявою, підтвердженими матеріалами і документами, що використовувались під час проведення розрахунків тарифів.На моментзвернення дооргану місцевогосамоврядування підприємствоне надалопояснювальну запискущодо потребивстановлення тарифів,що міститьобґрунтування плановихвитрат суб`єктагосподарювання заїх складовими,аналіз результатівфінансово-господарськоїдіяльності забазовий періодта очікуванізміни вплановому періоді.Рішенням 33сесії Городенківськоїміської радивід 08.08.2019№1453«Про встановленняскоригованих тарифів на послуги з центрального водовідведення та водопостачання» встановлено з 01.10.2019 скориговані тарифи на послуги з центрального водопостачання та водовідведення для наступних груп споживачів у такому розмірі:

-для населення: за водопостачання в сумі 23,94 грн. за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 17,58 грн. за 1 куб.м;

-для бюджетних організацій: за водопостачання в сумі 28,73 грн. за 1 куб.м.; за водовідведення в сумі 25,20 грн. за 1 куб.м.;

-для промислових та комерційних підприємств: за водопостачання в сумі 25,57 грн. за 1 куб.м.; за водовідведення в сумі 27,57 грн. за 1 куб.м.

Проте, наказом Міністерства розвитку громад на території України від 05.06.2018 №130 затверджений Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, яким визначено процедуру (механізм) інформування споживачів вико виконавцями комунальних послуг. В порушення п.п. 2, 3, 4, 5 Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, Городенківським державним виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства не було надано інформацію щодо доведення інформації до споживачів щодо зміни тарифів на комунальні послуги. Механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення визначено Порядком формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення затвердженим Постановою КМУ від 01.06.2011 №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги». У розумінні п.9 Порядку плановий період період тривалістю 12 місяців, на який розраховуються та встановлюються тарифи ( з 1 січня до 31 грудня). Відповідно до п.13 строк дії тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення період часу, на який уповноваженим органом встановлено тарифи та протягом якого такі тарифи застосовуються до споживачів. В усіх інших випадках здійснюється повний перегляд тарифу (тарифів) і його структури. Механізм коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення застосовується уповноваженим органом виключно протягом строку дії тарифів. Таким чином, тарифи, встановлені рішенням 33 сесії Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з центрального водовідведення та водопостачання» сформовані та подані для встановлення з порушенням процедури та вимог визначених Порядком формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого Постановою КМУ №869 від 01.06.2011; Порядком розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на комунальні послуги; Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обгрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міненергобуду №130 від 05.06.2018. З 1 травня 2019 року в повному обсязі введено в дію Закон України від 09.11.2017 №2189-VII «Про житлово комунальні послуги». З цієї дати визнано таким, що втратив чинність Закон України від 24.06.2004 №1875 IV «Про житлово-комунальні послуги». Враховуючи особливості перехідного періоду, а саме періоду від моменту введення в дію Закону від 01.05.2019 до моменту укладення нових договорів про надання комунальних послуг пунктом 3 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону передбачено, що договори про надання комунальних послуг, укладені до введення в дію цього Закону, зберігають чинність на умовах, визначених такими договорами про надання відповідних комунальних послуг, укладеними за правилами, визначеними цим Законом. Згідно інформації наданої підприємством, зі споживачами: населення, бюджет, інші протягом 2020 року укладені та діють на момент перевірки договори відповідно до типового договору про надання послуг з централізованого водопостачання, опалення, постачання холодної води і водовідведення, затвердженого постановою КМУ від 21.07.2005 №630. Виходячи із зазначеного вище, у період з 01.04.2020 по 31.03.2021 Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства повинно було застосовувати тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, встановлені рішенням сесії Городенківської міської ради від 06.10.2017 №773. Підприємством за період з 01.04.2020 по 31.03.2021 було необґрунтовано нараховано за послугу з централізованого водопостачання та водовідведення в розмірі 4231583, 31 грн. та необґрунтовано одержано виручку з врахуванням оплати 3 921615, 07 грн. Розрахунок зайво нарахованої плати проведено відповідно до довідки підприємства «Про фактичне нарахування плати за послуги водопостачання та водовідведення Городенківському державному виробничому управлінню водопровідно-каналізаційного господарства за період з 01.04.2020 по 31.03.2021» за підписом начальника підприємства Р.Парфенюка та головного бухгалтера М.Бурнадз. На підставі вищевикладеного та керуючись п.7 ч.1 ст.18 Закону України «Про ціни і ціноутворення», ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» начальнику Городенківського ДВУВКНГ Парфенюку Р.В. надано припис №2 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін. 05 травня 2021 року ГУ Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області у зв`язку з порушенням ч.2 ст.165 КУпАП винесено постанову про накладення адміністративного стягнення ІФ №01-06/38. Доводи відповідача ніяк не спростовують факт порушення порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Судові засідання, які були призначені для розгляду даної справи відкладалися з різних причин, а саме: за клопотаннями представника позивача, за клопотаннями представника відповідача.

В судовому засіданні представник позивача заявлені вимоги підтримав, з підстав викладених у позові. Також, зокрема зазначив, що постанова про накладення адміністративного стягнення ІФ №01-06/38 не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки у постанові не зазначений акт перевірки, на який посилається представник відповідача у підтвердження вини позивача, не зазначені будь-які інші докази, на підставі яких було розглянуто справу та прийнято постанову про накладення адміністративного стягнення ІФ №01-06/38 відносно ОСОБА_1 , оскільки з такими останній не ознайомлений, участі у розгляді справи про адміністративне правопорушення не брав; суть адміністративного правопорушення, що викладена у постанові відрізняється із суттю адміністративного правопорушення, яка вказана у протоколі. Крім того, у постанові чітко не вказано, які саме пункти чи частини нормативно правових актів: постанови КМУ №869 від 01.06.2011, наказу Мінрегіону №130 від 05.06.2018 та Порядку було порушено ОСОБА_1 . Також зазначив, що є хибним твердження представника відповідача про те, що до споживачів не було доведено зміни тарифів, обґрунтування зміни тарифів, оскільки така інформація була доведена до споживачів шляхом публікації такої інформації у газеті "Край".

Представник відповідача просив відмовити у задоволенні адміністративного позову з підстав, викладених у відзиві на адміністративний позов. Крім того зазначив, що при вирішенні справи та прийнятті постанови, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 165-2 КУпАП, окрім протоколу №2 від 23.04.2021, який складений відносно ОСОБА_1 також, як доказ враховувався акт № 5 від 23.04.2021, в якому чітко викладені порушення ОСОБА_1 .

Суд, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,приходить до наступного висновку.

Згідно з ч. 2ст. 2 КАС Україниу справахщодо оскарженнярішень,дій чибездіяльності суб`єктіввладних повноваженьадміністративні судиперевіряють,чи прийняті(вчинені)вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; 2)з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідност. 55 Конституції України,кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Згідно ізстаттею 7 КпАПУкраїни ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності до закону. Додержання вимогзаконупри застосуванні заходів впливу за адміністративні правопорушення забезпечується систематичним контролем з боку вищестоящих органів і посадових осіб, правом оскарження, іншими встановленимизакономспособами.

Судом встановлено, щозгідно Наказу Головного Управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області «Про проведення планового заходу державного нагляду (контролю) №315 від 16.04.2021 та направлення №437 від 16.04.2021 державним інспектором завідувачем сектору контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, у період з 19.04.2021 по 23.04.2021, проведено плановий захід державного нагляду (контролю) у Городенківському державному виробничому управлінні водопровідно-каналізаційного господарства, ЄДРПОУ 03345900, за адресою вул.Шевченка,1 м.Городенка, Івано-Франківська область.

За результатами проведення планової (позапланової) перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін у Городенківському державному виробничому управлінні водопровідно-каналізаційного господарства складено Акт №5 від 23.04.2021, в якому зазначено порушення вимог законодавства виявлені під час перевірки, який підписаний начальником Городенківського ДВУВКГ ОСОБА_1 .

Також, завідувачем сектору контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області 29.04.2021 складено припис №2 про виконання законних вимог щодо усунення порушень порядку формування, встановлення та застосування державних (регульованих) цін.

23.04.2021 завідувачем сектору контролю за регульованими цінами ГУ ДПСС в Івано-Франківській області Сиромятніковою В.В. складено протокол № 2 про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання АДРЕСА_1 , який працює на посаді начальника Городенківського ДВУВКГ про те, що протягом березня 2020 по березень 2021 при нарахуванні плати за послуги централізованого водопостачання та водовідведення застосував тарифи сформовані з порушенням вимог постанови КМУ №869 від 01.06.2011, та наказу Мінрегіону №130 від 05.06.2018, а саме: не доведено до споживачів щодо зміни тарифів, загального розміру прибутку, обґрунтування причин зміни тарифів, та в порушення п.9.13 Порядку формування здійснено коригування тарифу замість його повного перегляду.

Вказаний протокол містить підпис особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 відмітку про отримання ОСОБА_1 вказаного протоколу та клопотання згідно якого ОСОБА_1 просить розгляд справи проводити без його участі.

Відповідно до вимог ст. 256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.

Проте, у протоколі №2 від 23.04.2021, який складений відносно ОСОБА_1 не вказано місце вчинення адміністративного правопорушення, не зазначено чітко, який саме пункт чи частину нормативних актів: Постанови КМУ №869 від 01.06.2011, Наказу Мінрегіону №130 від 05.06.2018 та Порядку (як вказано у протоколі) було порушено.

Також, суд звертає увагу на те, що у протоколі взагалі не зазначено нормативно-правовий акт, який передбачає відповідальність за порушення із посиланням на статті КУпАП.

За змістом ст. 251 КУпАП доказами в справі про адміністративне правопорушення, є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, показаннями технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі тими, що використовуються особою, яка притягається до адміністративної відповідальності, або свідками, а також працюючими в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису), які використовуються при нагляді за виконанням правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, безпеки на автомобільному транспорті та паркування транспортних засобів, актом огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, протоколом про вилучення речей і документів, а також іншими документами.

Обов`язок щодо збирання доказів покладається на осіб, уповноважених на складання протоколів про адміністративні правопорушення, визначенихстаттею 255цього Кодексу.

З аналізу вказаної статті слідує, що протокол про адміністративне правопорушення є одним із доказом у справі про адміністративне правопорушення, на підставі якого встановлюється наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні, та інші обставини, що мають значення для вирішення справи. Під час розгляду справ про адміністративне правопорушення надається оцінка саме обставинам, які були викладені в протоколі.

Відповідно до ст. 278 КУпАП посадова особа уповноваженого органу під час підготовки до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує, поряд з іншими, питання чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення.

Отже, законною підставою для притягнення винної особи до відповідальності є складений у встановленому законом порядку протокол про адміністративне правопорушення.

Предметом спору у даній справі є правомірність постанови про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 за ст. 165-2 КУпАП.

Звертаючись із адміністративним позовом, позивач та його представник у судовому засіданні вказували на те, що відповідачем при розгляді справи та прийнятті постанови про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 165-2 КУпАП порушено вимоги ст.ст. 252, 280 та 245 КУпАП, а тому постанова ІФ №01-06/38 від 05.05.2021 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 є незаконною, а тому її слід скасувати.

Статтею 244-5 КУпАП визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами, розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів, а також невиконанням законних вимог посадових осіб зазначеного органу (статті 165-2,188-3). Від імені центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами, розглядати справи про адміністративні правопорушення та накладати адміністративні стягнення мають право керівник зазначеного органу та уповноважені ним посадові особи.

05 травня 2021 року начальник управління захисту споживачів ТУ ДПСС в Івано-Франківській області Грибик О.М., розглянувши матеріали справи громадянина ОСОБА_1 , протокол №2 складений 23 квітня 2021 року завідувачем завідувачем сектору контролю за регульованими цінами ГУ ДПСС в Івано-Франківській області Сиромятніковою В.В., виніс постанову ІФ№01-06/38, якою встановлено, ОСОБА_1 , начальником Городенківського ДВУВКГ, протягом березня 2020 по березень 2021 при встановленні та застосуванні тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення порушено вимоги постанови КМУ №869 від 01.06.2011 та наказ Мінрегіону №130 від 05.06.2018, а саме: не доведено інформації до споживачів щодо зміни тарифів, обґрунтування зміни тарифів та в порушення п.9.13 Порядку здійснено коригування тарифів замість їх повного перегляду, що є порушенням передбаченим статтею 165-2 КУпАП.

ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 165-2 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 2550 гривень.

У вказаній постанові міститься відмітка із підписом ОСОБА_1 , про те, що постанову ОСОБА_2 отримав 13 травня 2021 року. У постанові зазначено, що постанова може бути оскаржена у 10-денний строк до Держпродспоживслужби або суду. Як слідує із постанови 16.05.2021 постанова набрала законно сили.

Участі у розгляді справи про притягнення ОСОБА_1 за статтею 165-2 КУпАП, ОСОБА_1 не брав, що визнається та не заперечується сторонами по справі.

Із постанови ІФ №01-06/38 від 05.05.2021 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 слідує, що дана постанова прийнята за результатами розгляду матеріалів справи громадянина ОСОБА_1 , зокрема протоколу №2 складеного 23 квітня 2021 року завідувачем сектору контролю за регульованими цінами ГУ ДПСС в Івано-Франківській області Сиромятніковою В.В. Будь-яких інших доказів, на підставі яких було прийнято постанову, якою притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст.165-2 КУпАП, відповідачем не вказано. Доказів, що такі направлялись для ознайомлення позивачу не додано.

Як на доказ вчинення правопорушення позивачем, представник відповідача у судовому засіданні посилався на акт № 5 від 23.04.2021. Проте ні в протоколі про адміністративне правопорушення, ні в постанові про притягнення до адміністративної відповідальності будь-які посилання на зазначений акт відсутні, в додатках до протоколу такий акт не зазначений.

Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення, як це передбачено статтею 245 КУпАП, є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності із законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.

Відповідно до ст. 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 283КУпАП визначено,що розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виноситьпостанову по справі. Постанова повиннамістити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.

Стягнення за адміністративне правопорушення накладається у межах, установлених КУпАП та іншими законами України (ч. 1 ст. 33 КУпАП).

Як слідує із постанови ІФ №01-06/38 ОСОБА_1 вчинив правопорушення, за яке передбачена відповідальність статтею 165-2 КУпАП.

Стаття 165-2 КУпАП передбачає адміністративну відповідальність за порушення порядку формування та застосування цін і тарифів. Зі змісту статті 165-2 КУпАП вбачається, що диспозиція всіх наявних частин містить банкетні норми, які не встановлюють певних правил поведінки, а передбачають існування інших норм, зокрема порушення порядку формування, встановлення та застосування цін і товарів, знижок, націнок, доплат до них.

Проте, відповідачем в постанові зазначено, що позивач допустив порушення вимог постанови КМУ №869 від 01.06.2011, наказу Міненергобуд №130 від 05.06.2018, п.9.13 Порядку. Однак,не вказано, які саме пункти чи частини, конкретні норми нормативно правових актів: Постанови КМУ №869 від 01.06.2011, наказу Міненергобуду №130 від 05.06.2018 та Порядку було порушено ОСОБА_1 , що свідчить про неповний опис обставин, установлених під час розгляду.

Також, слід звернути увагу на те, що суть адміністративного правопорушення, що викладена у постанові ІФ №01-06/38 від 05.05.2021 відрізняється із суттю адміністративного правопорушення, яка вказана у протоколі №2 від 23 квітня 2021 року.

Так зокрема, у протоколі зазначено, що: « ОСОБА_1 , начальник Городенківського ДВУВКГ, протягом березня 2020 по березень 2021 при нарахуванні плати за послуги централізованого водопостачання та водовідведення застосував тарифи сформовані з порушенням вимог постанови КМУ №869 від 01.06.2011, та наказу Мінрегіону №130 від 05.06.2018, а саме: не доведено до споживачів щодо зміни тарифів, загального розміру прибутку, обґрунтування причин зміни тарифів, та в порушення п.9.13 Порядку формування здійснено коригування тарифу замість його повного перегляду», а у постанові зазначено, що « ОСОБА_1 , начальник Городенківського ДВУВКГ, протягом березня 2020 по березень 2021 при встановленні та застосуванні тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення порушено вимоги постанови КМУ №869 від 01.06.2011 та наказ Мінрегіону №130 від 05.06.2018, а саме: не доведено інформації до споживачів щодо зміни тарифів, обґрунтування зміни тарифів та в порушення п.9.13 Порядку здійснено коригування тарифів замість їх повного перегляду, що є порушенням передбаченим статтею 165-2 КУпАП.

Крім цього, як вбачається із змісту оскаржуваної постанови, в порушення ст. 283 КУпАП, у ній невірно зазначений нормативний акт, який передбачає відповідальність за адміністративне правопорушення, а саме зазначено ст. 165-2 КУпАП без відмітки на частину даної статті. В той час коли дана стаття КУпАП є диференційованою та має три частини, тим самим передбачає адміністративну відповідальність за різні кваліфікуючі ознаки.

З викладеного слідує, що відповідачем при розгляді справи про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 165-2 КУпАП порушено вимоги ст.ст. 245, 280 КУпАП щодо всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин справи та вирішення її в точній відповідності із законом.

Що стосується викладеного в постанові суті правопорушення, щодо не доведення інформації до споживачів щодо зміни тарифів, обґрунтування зміни тарифів та в порушення п.9.13 Порядку здійснено коригування тарифів замість їх повного перегляду, то слід зазначити, наступне.

Городенківське ДВУВКГ 20.06.2019 звернулось до органу місцевого самоврядування про нові запропоновані розміри тарифів для населення та інших споживачів у зв`язку з підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, збільшенням мінімальної заробітної плати та відрахувань на неї.

Рішенням 33 сесії Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» встановлено з 01.10.2019 скориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для населення та інших споживачів, а саме: для населення: водопостачання в сумі 23,94 грн. за 1 м.куб.; водовідведення в сумі 17,58 грн. за 1 м.куб.; для бюджетних організацій: водопостачання 28,73 грн. за 1 м.куб.; водовідведення в сумі 25,20 грн. за 1 м.куб.; для промислових та комерційних підприємств: водопостачання в сумі 35,57 грн. за 1 м.куб.; водовідведення в сумі 27,36 грн. за 1 м.куб.

Механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування, визначає Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженийнаказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 № 130, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.06.2018 за № 753/32205 (даліПорядок № 130).

Так, положення цього Порядку застосовуються при зміні цін/тарифів на комунальні послуги як за результатами перегляду тарифів і їх структури (або встановлення нових тарифів), так і за результатами перерахунку окремих складових тарифів (коригування тарифів).

Відповідно до пункту 1 Порядку № 130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Пунктом 3 Порядку № 130 визначено, що виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 130 способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком.

На підтвердження інформування споживачів про намір зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення представник позивача надав суду копію інформаційної статті, опублікованої в газеті «Край» за 11.07.2019 № 28 (1515), в якій зазначено результати обговорення 10.07.2019 в Медіацентрі «Край» дискусії на тему «Збільшення ціни на воду в Городенці» та копію газети «Край» за 22.08.2019 № 33 (1520), в якій опубліковано рішення «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення».

За вказаних обставин, суд погоджується з представником позивача щодо дотримання вимог Порядку № 130 щодо інформування споживачів про намір зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Згідно зі ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Слід зазначити, що в таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Оцінюючи у сукупності досліджені докази, суд приходить до висновку, що оскаржувана постанова про притягнення до адміністративної відповідальності не відповідає вимогам ст.ст. 33, 283 КУпАП, у зв`язку із чим така постанова є незаконною та підлягає скасуванню, а справа про адміністративне правопорушення закриттю.

Відповідно до ст. 286 КАС України, за наслідками розгляду справи з приводу рішень суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності суд має право, зокрема, скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.

З урахуванням наведеного суд приходить до висновку, що позовні вимоги знайшли своє підтвердження у судовому засіданні та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 5-10,77,121,122,210,211,241-246,250,268-270,286 КАС України, суд -

У Х В А Л И В:

Адміністративний позов - задоволити.

Скасувати постанову Головного управління держпродспоживслужби в Івано-Франківській області про накладення адміністративного стягнення серії ІФ № 01-06/38 від 05.05.2021, а провадження у справі про адміністративне правопорушення закрити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом 10 днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):

Позивач: ОСОБА_1 , житель АДРЕСА_1 .

Відповідач:Головне управління держпродспоживслужби в Івано-Франківській області (місцезнаходження: вул. Берегова, 24 м. Івано-Франківськ).

Повне судове рішення складено 12.09.2023.

Суддя: Федів Л. М.

СудГороденківський районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення05.09.2023
Оприлюднено14.09.2023
Номер документу113419744
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —342/588/21

Рішення від 05.09.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Рішення від 05.09.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 19.04.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 18.04.2023

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Городенківський районний суд Івано-Франківської області

Федів Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні