Рішення
від 13.09.2023 по справі 260/6379/23
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

13 вересня 2023 року м. Ужгород№ 260/6379/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Калинич Я.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) до Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3, код ЄДРПОУ 33868924), Управління майном міста Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3, код ЄДРПОУ36541721), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів комунальне підприємство «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Жупанатська, буд. 3, код ЄДРПОУ 37869743) про стягнення податкового боргу,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Закарпатській області (далі позивач, ГУ ДПС у Закарпатській області) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Ужгородської міської ради (далі відповідач 1), Управління майном міста Ужгородської міської ради (далі відповідач 2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів комунальне підприємство «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради (далі - боржник), в якій просить звернути стягнення податкового боргу комунального підприємства «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради у розмірі 92202,81 грн. на кошти Ужгородської міської ради та кошти Управління майном міста Ужгородської міської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що комунальне підприємство «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради перебуває на обліку в податковому обліку як платник податків та зборів. Боржник за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником КП «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради є Управління майном міста Ужгородської міської ради. Розмір частки засновника - 0,00 грн.

Дане підприємство не перебуває в стані припинення.

Ужгородська міська рада є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Управління майном міста Ужгородської міської ради. Управління майном міста Ужгородської міської ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється міською радою, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові та заступнику міського голови відповідно до розподілу повноважень.

Станом на 13.06.2023 року за боржником рахується заборгованість у розмірі 92202,81 грн., в т.ч. по платежам: збір за місця для паркування транспортних засобів, сплачений юридичними особами у розмірі 54595,16 грн.; податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати у розмірі 1020,00 грн.; єдиний соціальний внесок у розмірі 36587,65 грн., який станом на день подачі позовної заяви до суду відповідачем не погашений.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 31 липня 2023 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідачами подано до суду відзиви ідентичного змісту, у якому проти позову заперечують. Вказують на ту обставину, що у відповідності до Статуту Комунального підприємства «Ужгородпарквідео» комунальне підприємство «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради засноване на власності територіальної громади міста і є майном Ужгородської міської ради та підпорядковане Управлінню майном міста і підконтрольне Головному управлінню міського господарства (в житлово-комунальному напрямку господарської діяльності).

Відповідно до розділу 3 Статуту Підприємство є юридичною особою. Права і обов`язки юридичної особи Підприємство набуває з дня державної реєстрації.

Відповідачі переконані, що з урахуванням положень Статуту Підприємства, податковий борг Комунального підприємства «Ужгородпарквідео» не може бути стягнутий з Власника Підприємства (Ужгородська міська рада) і Уповноваженого власника (управління майном міста Ужгородської міської ради).

Також зазначають, що департаментом міської інфраструктури та Ужгородською міською радою було повідомлено контролюючий орган, що 04.02.2016 року Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 «Про припинення діяльності окремих комунальних підприємств», яким зокрема вирішено припинити діяльність КП «Ужгородпарквідео» шляхом приєднання до комунального підприємства «Уж-світло» Ужгородської міської ради. В частині виділення коштів КП «Ужгородпарквідео» для сплати заборгованості по податковим платежам було повідомлено, що відповідно до положень п. 9 Постанови КМУ 28 лютого 2002 р. №228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ» одержувач бюджетних коштів використовує бюджетні кошти відповідно до вимог бюджетного законодавства на підставі плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань. Одержувачем не може бути суб`єкт господарювання, громадська чи інша організація, яку визнано в установленому порядку банкрутом, стосовно якої порушено справу про банкрутство чи яка перебуває в стадії ліквідації, крім вугледобувних підприємств, щодо яких введено процедуру розпорядження майном. Відтак, питання щодо виділення коштів КП «Ужгородпарквідео» не могло бути реалізоване, оскільки фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється поповненням статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотації на покриття збитків за попередні періоди.

Відповідачі наголошують на тому, що застосування передбаченої статтею 96 Податкового кодексу України процедури є допустимим за умови неможливості погашення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків, у порядку встановленому статтею 95 Податкового кодексу України, та недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна платника для погашення податкового боргу. Водночас, позивачем не надано доказів на підтвердження вжиття зазначених заходів для погашення податкового боргу платника, у тому числі щодо складення акта опису майна у податкову заставу або відсутності такого майна. При цьому, контролюючий орган не вжив всіх можливих заходів щодо виявлення майна та активів КП «Ужгородпарквідео», на які можливо звернути стягнення відповідно до вимог Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №586 від 16.06.2017р., вартістю, співмірною з розміром податкового боргу, а також не надав доказів неможливості внесення такого майна в податкову заставу та його відчуження внаслідок відсутності такого. Відтак, вважають таке звернення до суду з позовом в порядку, передбаченому статтею 96 Податкового кодексу України передчасним.

Третя особа правом подання пояснень на позовну заяву не скористалася, у зв`язку з чим судом вирішено проводити розгляд справи в силу вимог ч.6 ст. 162 КАС України.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Як встановлено під час судового розгляду, третя особа КП «Ужгородпарквідео» за організаційно-правовою формою є комунальним підприємством.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань засновником КП «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради є Управління майном міста Ужгородської міської ради. Розмір частки засновника - 0,00 грн.

Управління майном міста Ужгородської міської ради за організаційно-правовою формою юридичної особи відноситься до органів місцевого самоврядування.

У свою чергу, Ужгородська міська рада є органом місцевого самоврядування, до сфери управління якої входить Управління майном міста Ужгородської міської ради. Управління майном міста Ужгородської міської ради є виконавчим органом міської ради, що утворюється міською радою, підзвітний і підконтрольний міській раді, підпорядкований виконавчому комітету міської ради, міському голові та заступнику міського голови відповідно до розподілу повноважень.

Станом на 13.06.2023 року за третьою особою КП «Ужгородпарквідео» обліковується заборгованість перед бюджетом у розмірі 92202 грн. 81 коп., зокрема:

- збір за місця для паркування транспортних засобів, сплачений юридичними особами у розмірі 54595,16 грн.;

- податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати у розмірі 1020,00 грн.;

- єдиний соціальний внесок у розмірі 36587,65 гривень.

В розглядуваній справі предметом стягнення є сума податкового боргу в розмірі 92202 грн. 81 коп., до якої входить заборгованість по збору за місця для паркування транспортних засобів, сплачений юридичними особами у розмірі 54595,16 грн. та податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати у розмірі 1020,00 грн.

У зв`язку з несплатою узгоджених сум КП «Ужгородпарквідео» виставлено податкову вимогу №225 від 21.02.2012 року, яка була вручена головному бухгалтеру 23.02.2012 року.

Крім цього, податковим органом вживались заходи для стягнення вищенаведених сум податкового боргу в судовому порядку, а саме:

- постановою від 22.12.2014 року Закарпатським окружним адміністративним судом по справі №807/3669/14 вирішено стягнути з КП «Ужгородпарквідео» суму податкового боргу у розмірі 45632,31 грн. за рахунок коштів, що належать йому на праві власності, в т.ч. тих, які знаходяться на рахунках. Постанова набула законної сили 26.01.2015 року.

- рішенням від 29.08.2016 року Закарпатським окружним адміністративним судом по справі №807/775/16 вирішено стягнути з КП «Ужгородпарквідео» суму податкового боргу у розмірі 16146,90 грн. Постанова набула законної сили 13.09.2016 року.

На виконання цих судових рішень податковий орган вживав заходів щодо стягнення коштів з рахунків КП «Ужгородпарквідео», а саме шляхом направлення інкасових доручень до банків, у яких відкриті рахунки боржника.

Однак, вказані платіжні доручення були повернуті банками без виконання, оскільки у КП «Ужгородпарквідео» відсутні грошові кошти на рахунках.

Контролюючим органом було направлено до Ужгородського міського відділу ДВС виконавчий лист №807/3669/14 про стягнення з КП «Ужгородпарквідео» податкового боргу. Постановами Ужгородського міського відділу ДВС від 29.09.2017 року ВП№53273900, ВП №55909898 від 30.09.2022 року повернуто виконавчий документ стягувачеві, у зв`язку із тим, що в результаті вжитих заходів майно боржника на яке можливо звернути стягнення не виявлено.

Також контролюючим органом було направлено до Ужгородського міського відділу ДВС виконавчий лист №807/775/16 про стягнення з КП «Ужгородпарквідео» податкового боргу. Постановою Ужгородського міського відділу ДВС від 29.09.2017 року ВП№53273748 повернуто виконавчий документ стягувачеві, у зв`язку із тим, що в результаті вжитих заходів майно боржника на яке можливо звернути стягнення не виявлено.

Відсутність майна у КП «Ужгородпарквідео» також підтверджується Інформацією з Довідки від 14.06.2023 року №335573335 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта.

В порядку п.96.1 ст.96 ПК України податковим органом скеровано до Ужгородської міської ради, як органу управління до сфери управління якого належить майно КП «Ужгородпарквідео», подання (листи) з проханням про прийняття рішень та вжиття заходів, визначених ст.96 ПК України щодо боржника, а саме:

- від 18.12.2019 року №1920/9/07-16-50-10-21 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Ужгородпарквідео» у розмірі 55615,16 грн. і заборгованості з ЄСВ у розмірі 36587,65 грн. та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 16.01.2020 року №4088/03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП «Ужгородпарквідео»;

- від 11.11.2020 року №3379/9/07-16-13-03-13 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Ужгородпарквідео» у розмірі 55615,16 грн. і заборгованості з ЄСВ у розмірі 36587,65 грн. та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 15.12.2020 року №3445/03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП «Ужгородпарквідео»;

- від 10.06.2021 року №8199/9/07-16-13-02-14 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Ужгородпарквідео» у розмірі 55615,16 грн. і заборгованості з ЄСВ у розмірі 36587,65 грн. та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 29.06.2021 року №2040/03-10 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП «Ужгородпарквідео»;

- від 28.03.2023 року №2739/5/07-16-13-02-09 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Ужгородпарквідео» у розмірі 55615,16 грн. і заборгованості з ЄСВ у розмірі 36587,65 грн. та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 26.04.2023 року №225/30.01-12 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП «Ужгородпарквідео»;

- від 28.03.2023 року №2737/5/07-16-13-02-09 про виконання вимог ст. 96 ПКУ у зв`язку з наявною заборгованість КП «Ужгородпарквідео» у розмірі 55615,16 грн. і заборгованості з ЄСВ у розмірі 36587,65 грн. та необхідністю прийняття рішення. Виконавчий комітет Ужгородської міської ради листом від 26.04.2023 року №1302/03-15 надав відповідь, що фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється двома шляхами, як поповнення статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди та Ужгородською міською радою було прийнято рішення №100 від 04.02.2016 року про припинення діяльності КП «Ужгородпарквідео».

Позивач вважає, що вказані питання про виділення майна та прийняття рішення залишилися відповідачами не виконаними, а податковий борг КП «Ужгородпарквідео» у розмірі 92202,81 грн. підтверджений рішеннями судів та залишається зі сторони третьої особи непогашеним.

При цьому, процедура стягнення боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності самого платника, що передбачена ст.95 ПК України, не призвела до погашення податкового боргу КП «Ужгородпарквідео».

У свою чергу, неприйняття відповідачами, рішень та невжиття заходів щодо погашення заборгованості КП «Ужгородпарквідео» стали підставою для реалізації імперативного права контролюючого органу щодо звернення до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Розглядувані відносини по стягненню податкового боргу регулюються приписами ПК України (тут і надалі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Загальний порядок реалізації майна, що перебуває у податковій заставі унормований приписами ст.95 ПК України.

Згідно з п.95.1 ст.95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Контролюючий орган звертається в порядку п.95.3 ст.95 ПК України до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

За правилами п.95.7 ст.95 ПК України продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.

Пунктом 95.9 ст.95 ПК України визначено, що у разі якщо продажу підлягає цілісний майновий комплекс підприємства, майно якого перебуває у державній або комунальній власності, чи якщо згідно із законодавством з питань приватизації для відчуження майна підприємства необхідна попередня згода органу приватизації або іншого державного органу, уповноваженого здійснювати управління корпоративними правами, продаж майна такого підприємства організовується державним органом приватизації за поданням відповідного контролюючого органу із дотриманням законодавства з питань приватизації. При цьому інші способи приватизації, крім грошової, не дозволяються.

Державний орган приватизації зобов`язаний організувати продаж цілісного майнового комплексу протягом 60 календарних днів з дня надходження подання контролюючого органу.

Правовідносини щодо погашення податкового боргу державних або комунальних підприємств регулюються спеціальними нормами, зокрема, статтею 96 ПК України, що зумовлено особливою метою створення таких підприємств, які у більшості випадків пов`язані із здійсненням соціальних функцій (комунальні підприємства) та із захистом загальнодержавних інтересів (казенні підприємства).

Пунктом 96.1 ст.96 ПК України передбачено, що у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про:

- 96.1.1. виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради;

- 96.1.2. затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу;

- 96.1.3. ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії;

- 96.1.4. прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Положеннями п.96.3 ст.96 ПК України визначено, що відповідь щодо прийняття одного із зазначених у пунктах 96.1 та 96.2 цієї статті рішень надсилається контролюючому органу протягом 30 календарних днів з дня направлення звернення. У разі неотримання зазначеної відповіді у визначений цим пунктом строк або отримання відповіді про відмову у задоволенні його вимог контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Виходячи з аналізу наведених норм права, обов`язок контролюючого органу на звернення із позовною заявою до органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке комунальне підприємство або його майно, із позовом про звернення стягнення податкового боргу на кошти такого органу виникає виключно у разі відсутності у боржника власного майна, яке може бути внесено в податкову заставу, або після продажу внесеного в податкову заставу майна такого підприємства і лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від такого продажу, для погашення податкового боргу. Наведені в п.96.1 ст.96 ПК України особливості погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінюють послідовність реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 цього Кодексу.

Звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу (органу місцевого самоврядування), в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно, без дотримання порядку, встановленого ст.96 ПК України, є недопустимим.

Аналогічний підхід до застосування наведених норм права викладено у постановах Верховного Суду від 11.09.2020р. (справа №826/15776/15), від 20.12.2019р. (справа №826/19486/15), від 11.09.2019р. (справа №826/8951/15), від 26.12.2018р. (справа №810/3735/15), від 06.11.2018р. (справа №807/903/15).

За змістом наведених норм лише дотримання процедури досудових дій, дає право контролюючому органу звернутися до суду з позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти місцевого самоврядування.

Передумовою звернення контролюючого органу до органу місцевого самоврядування (органу виконавчої влади) у порядку ст.96 ПК України є вжиття ним заходів щодо виявлення майна та встановлення неможливості внесення такого майна в податкову заставу внаслідок його відсутності.

При цьому, застосування передбаченої ст.96 ПК України процедури є допустимим за умови неможливості погашення податкового боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника податків, у порядку встановленому ст.95 ПК України, та недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна платника для погашення податкового боргу.

Судом встановлено, що позивачем здійснювалися дії щодо виявлення майна боржника, зокрема:

- 15.03.2023 року за №2375/5/07-16 позивачем було подано до КП «Архітектурно- планувальне бюро» Ужгородської міської ради запит про надання інформації про наявність або відсутність майна за КП «Ужгородпарквідео» на що 19.04.2023 року було отримано відповідь за №113/23 про відсутність права приватної власності на нерухоме майно у КП «Ужгородпарквідео»;

- 15.03.2023 року за №2394/5/07-16 позивачем було подано до ГУ Держпродслужби в Закарпатській області запит про надання інформації про наявність або відсутність транспортних засобів у КП «Ужгородпарквідео» та 07.04.2023 року було отримано відповідь на такий за №вих-09/874-23 про відсутність транспортних засобів у КП «Ужгородпарквідео»;

- 16.03.2023 року за №2420/5/07-16-13-02-11 позивачем було подано до Управління держпраці запит про надання інформації про наявність або відсутність транспортних засобів у КП «Ужгородпарквідео». 13.04.2023 року за №3X/3/4464-23 було отримано відповідь про відсутність транспортних засобів у КП «Ужгородпарквідео»;

- 15.03.2023 року за №2376/5/07-16-13-02-11 було подано до ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області запит про надання інформації про наявність або відсутність земельних ділянок у КП «Ужгородпарквідео». 28.04.2023 року за №11-07-0.2-1639/2-23 було отримано відповідь про відсутність земельних ділянок у КП «Ужгородпарквідео».

Суд зазначає, що податковий борг, який наявний у КП «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради підтверджується судовими рішеннями, а його розмір не заперечується сторонами по справі.

При цьому, що Ужгородська міська рада є власником і засновником КП «Ужгородпарквідео».

Нормами ПК України передбачене погашення податкового боргу органом місцевого самоврядування, у власності якого знаходиться комунальне підприємство. Погашення податкового боргу може виконуватись шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків, затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу, шляхом ліквідації такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії, або прийняття відповідною радою рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна.

Передбачено, що податковий орган у разі неможливості стягнення податкового боргу з комунального підприємства звертається з відповідним поданням до міської ради. Головне управління ДПС у Закарпатській області зверталось з поданнями до Ужгородської міської ради.

У разі неотримання відповіді на подання або отримання відповіді про відмову у задоволенні вимог, контролюючий орган зобов`язаний звернутися до суду із позовною заявою про звернення стягнення податкового боргу на кошти державного органу чи органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке державне (комунальне) підприємство або його майно.

Поданню мають передувати заходи у відповідності до п. 96.1 ст. 96 ПК України. У разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов`язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, орган державної податкової служби зобов`язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про: виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків; затвердження плану досудової санації такого платника податків, який передбачає погашення його податкового боргу; ліквідацію такого платника податків та призначення ліквідаційної комісії; прийняття сесією відповідної ради рішення щодо порушення справи про банкрутство платника податків.

Суд також звертає увагу на висновки Верховного Суду, що викладені в постанові від 14.02.2023 року по справі №640/22855/20.

Так, Верховний Суд зазначив, що особливості погашення податкового боргу державних підприємств, що визначені ст. 96 ПК України стосуються вже стадії коли контролюючим органом було виконано повний перелік дій, встановлених ПК України щодо порядку стягнення податкового боргу, зокрема, звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу, вжиття заходів щодо погашення наявного податкового боргу за рахунок додаткових джерел погашення податкового боргу. Якщо такі заходи не мали результатом погашення податкового боргу державного підприємства, то орган державної податкової служби вчиняє дії, передбачені ст. 96 ПК України для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього.

Таким чином, контролюючий орган має виконати повний перелік дій, встановлених ПК України щодо порядку стягнення податкового боргу з державного підприємства, у тому числі комунального підприємства.

Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу такого підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені ст. 96 ПК України, для залучення коштів (майна) органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить такий платник податків, для погашення податкового боргу останнього.

Отже, суд доходить висновку, що для цілей звернення позивача до відповідача із поданням та стягнення з нього сум податкового боргу, контролюючий орган має довести вжиття ним всіх вичерпних заходів щодо погашення податкового боргу комунального підприємства, тобто третьої особи.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що позивачем здійснено вичерпний перелік заходів, що передував можливості звернення до суду.

При цьому, позивачем також дотримано вимоги п.96.3 ст.96 ПК України щодо звернення податкового органу до органу місцевого самоврядування з поданням щодо прийняття рішення про виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків.

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами. Порядок формування та організація діяльності рад визначаються Конституцією України, цим та іншими законами, а також статутами територіальних громад.

Поряд з тим, згідно ст. 11 вищевказаного Закону, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до п. 23, п. 27 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету.

Реального реагування відповідачем на надіслані позивачем подання від 18.12.2019 року,11.11.2020 року, 10.06.2021 року та 28.03.2023 року матеріали справи не містять. Матеріали справи містять тільки відповіді на подання про неможливість реалізації питання, викладеного у поданні, оскільки фінансова допомога передбачена виключно діючим комунальним підприємствам та здійснюється поповненням статутного капіталу шляхом грошових внесків або ж у вигляді дотацій на покриття збитків за попередні періоди.

Таким чином, суд доходить висновку, що позивачем вірно обрано спосіб стягнення податкового боргу, саме з міської ради має бути стягнутий податковий борг комунального підприємства, оскільки міська рада є власником комунального підприємства, та міська рада має здійснити заходи по погашенню податкового боргу шляхом виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу, рішення про фінансування таких витрат розглядається на сесії відповідною радою.

Підсумовуючи вищевикладене, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог та наявності підстав для його задоволення.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Закарпатській області (88008, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Волошина, 52, код ЄДРПОУ ВП 44106694) до Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3, код ЄДРПОУ 33868924), Управління майном міста Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Поштова, буд. 3, код ЄДРПОУ36541721), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів комунальне підприємство «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Жупанатська, буд. 3, код ЄДРПОУ 37869743) про стягнення податкового боргу задовольнити.

Звернути стягнення податкового боргу Комунального підприємства «Ужгородпарквідео» Ужгородської міської ради у розмірі 92202,81 грн. (дев`яносто дві тисячі двісті дві гривні вісімдесят одну копійку) на кошти Ужгородської міської ради та Управління майном міста Ужгородської міської ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяЯ. М. Калинич

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113478012
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —260/6379/23

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 01.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Постанова від 10.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні