ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9424/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Карлівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
07 липня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Карлівської міської ради (надалі - відповідач), у якій позивач просить:
- визнати протиправною бездіяльність Карлівської міської ради щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку та строки заяви ОСОБА_1 від 14.12.2022 про надання дозволу на викуп земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, загальною площею 11,4658 га, яка входить до складу земель Селянського (фермерського) господарства "Світанок";
- визнати протиправним та скасувати рішення четвертої сесії Карлівської міської ради дев`ятого скликання від 14 червня 2023 року про залишення без задоволення заяви ОСОБА_1 від 14.12.2022 про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки площею 11,4658 га, кадастровий номер 5321683800:00:001:1025 призначеної для ведення Селянського (фермерського) господарства;
- зобов`язати Карлівську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 14.12.2022 щодо надання дозволу на викуп земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, загальною площею 11,4658 га, яка входить до складу земель Селянського (фермерського) господарства "Світанок".
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 23.02.2015 між Головним управлінням Держземагенства у Полтавській області (орендодавець) і Селянським (фермерським) господарством "Світанок" (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець згідно з наказом від 23.02.2015 року № 531-СГ надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5321683800:00:001:1025) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області загальною площею 11,4658 га, у тому числі 11,4658 га ріллі строком на 5 років; державна реєстрація права оренди землі проведена 22.04.2015; строк дії договору оренди встановлено до 22.04.2020. Рішенням господарського суду Полтавської області від 02.09.2020 у справі №917/586/20, яке набрало законної сили 09.11.2020, визнано укладеною додаткову угоду про поновлення дії договору оренди землі між Головним управління Держгеокадастру у Полтавській області та Селянським (фермерським) господарством "Світанок". Вказує, що рішення четвертої сесії Карлівської міської ради дев`ятого скликання від 14 червня 2023 року є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки воно прийняте без участі позивача у сесії ради та з порушенням вимог Земельного кодексу України. Вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо не розгляду у встановленому законодавством порядку та строки заяви ОСОБА_1 від 14.12.2022 про надання дозволу на викуп земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 без проведення земельних торгів.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/9424/23. Клопотання позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження задоволено, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
10 серпня 2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 29-34/, у якому представник відповідача просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до розпорядження голови Карлівської районної державної адміністрації від 06.05.2004 земельна ділянка з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 надана Селянському (фермерському) господарству Світанок в довгострокову оренду терміном 10 (десять) років. Вказує, що позивач повинен був до своєї заяви долучити документи, що підтверджують наявність відповідного права на купівлю земельної ділянки у власність без проведення земельних торгів та відповідач листами пропонував позивачу надати такі документи. Позивач не надав документу на підтвердження права постійного користування земельною ділянкою. У зв`язку з неподанням позивачем документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу земельної ділянки з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 в порядку, визначеному пунктом 6-1 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, зокрема, документу, що посвідчує право постійного користування на земельну ділянку, відповідачем прийнято оскаржуване рішення від 14.06.2023 про відмову позивачу в продажу земельної ділянки.
14 серпня 2023 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив /а.с.98-100/, у якій позивачем зазначено, що відповідачем у відзиві на позовну заяву не наведено аргументів щодо спростування оскаржуваної бездіяльності при розгляді заяви позивача від 14.12.2022 та щодо формального розгляду заяви без надання позивачу можливості приймати участь в сесії для надання особистих пояснень. Вважає, що спірне рішення прийнято з порушенням вимог Конституції та Законів України.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Розпорядженням голови Карлівської районної державної адміністрації Полтавської області від 06.05.2004 №248 "Про надання земельної ділянки в довгострокову оренду селянському фермерському господарству "Світанок" в адміністративних межах Попівської сільської ради" надано селянському фермерському господарству "Світанок" в довгострокову оренду терміном на десять років земельну ділянку загальною площею 11,70 га для ведення селянського (фермерського) господарства за рахунок земель державної власності за межами населених пунктів в адміністративних межах Попівської сільської ради, в тому числі: ріллі - 11,47 га, лісосмуг - 0.15 га, польових доріг - 0,08 га (пункт 1). Зобов`язано селянське фермерське господарство "Світанок" посвідчити право довгострокової оренди земельної ділянки - договором оренди землі та зареєструвати його відповідно до закону (пункт 3). /а.с.10/.
У матеріалах справи наявна копія договору оренди землі від 23.02.2015, укладеного між Головним управління Держземагенства у Полтавській області (Орендодавець) і Селянським (фермерське) господарством Світанок (Орендар) /а.с. 71-73/, відповідно до пункту 1 якого Орендодавець згідно наказу від 23.02.2015 № 531-СГ надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5321683800:00:001:1025) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Попівської сільської ради Карлівського району Полтавської області.
Згідно пункту 8 договору оренди землі від 23.02.2015 договір укладено на термін 5 років.
Рішенням господарського суду Полтавської області від 02.09.2020 у справі №917/586/20, яке набрало законної сили 09.11.2020, встановлено, що 23.02.2015 Головне управління Держземагенства у Полтавській області (Орендодавець) і Селянське (фермерське) господарством Світанок (Орендар) уклали договір оренди землі. Відповідно до умов пунктів 1, 2 Орендодавець згідно з наказом від 23.02.2015 № 531-СГ надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5321683800:00:001:1025) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Попівської сільської рали Карлівського району Полтавської області загальною площею 11,4658 га, у тому числі 11,4658 га ріллі. Відповідно до пункту 44 зазначеного договору оренди землі він набирає чинності після його підписання сторонами та його державної реєстрації. Згідно з пунктом 8 договору його укладено на термін 5 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договорі повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію...22.04.2015 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про інше речове право № 9455956 - право оренди земельної ділянки підставою виникнення якого є указаний договір оренди землі, а підставою внесення запису є рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 20866700 від 23.04.2015, що підтверджується доданою копією Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права. Інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку сформованою 27.02.2020 підтверджується наявність відомостей про земельну ділянку кадастровий номер 5321683800:00:001:1025, дата державної реєстрації права оренди землі - 22.04.2015. Отже, строк дії договору оренди встановлено до 22.04.2020.
Рішенням господарського суду Полтавської області від 02.09.2020 у справі №917/586/20, яке набрало законної сили 09.11.2020, позов задоволено повністю. Визнано недійсним наказ Головного управлінням Держгеокадастру у Полтавській області № 4211-СГ від 11.02.2020 "Про відмову у поновленні договору оренди землі про відмову Селянському (фермерському) господарству Світанок у поновленні договору оренди землі від 23.02.2015. Визнано укладеною між Головним управління Держгеокадастру у Полтавській області та Селянським (фермерським) господарством Світанок додаткову угоду про поновлення дії договору оренди землі від 23.02.2015 (державна реєстрація права оренди від 22.04.2015 року), на наступних умовах: Додаткова угода до договору оренди земельної ділянки від 23.02.2015 року (державна реєстрація іншого речового права номер запису 9455956 на підставі договору оренди земельної ділянки від 23.02.2015 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно проведена 22.04.2015 року) м. Полтава ____
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №247349365, сформованого 09.03.2021, право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 зареєстровано 22.04.2015 за Селянським (фермерським) господарством Світанок на підставі договору оренди землі від 23.02.2015 та рішення господарського суду Полтавської області від 02.09.2020 у справі №917/586/20 /а.с. 75/.
14.12.2022 ОСОБА_1 подав до Карлівської міської ради заяву про надання йому - голові Селянського (фермерського) господарства Світанок (код ЄДРПОУ 30411988, місце знаходження: 39523, Полтавська область, Полтавська район, с. Попівка, вул. Полтавська, 21) дозволу на викуп у власність земельної ділянки кадастровий номер - 5321683800:00:001:1025, призначеної для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Попівка Полтавського району Полтавської області загальною площею 11,4658 га, у тому числі 11,4658 га ріллі, що перебуває в користуванні Селянського (фермерського) господарства Світанок на підставі договору оренди земельної ділянки від 23.02.2015 на умовах, зазначених у пункті 6-1 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України з розстрочкою платежу до десяти років з рівним річним платежем за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, без проведення земельних торгів /а.с. 19, 35, 70/.
До цієї заяви позивач додав: копію договору оренди земельної ділянки від 23.02.2015; копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права; копію Статуту Селянського (фермерського) господарства Світанок; копії паспорта та ідентифікаційного коду /а.с. 36-57, 71-93/.
Листом виконавчого комітету Карлівської міської ради від 04.01.2023 №12.2-14/22 голові Селянського (фермерського) господарства Світанок ОСОБА_1 повідомлено, що його звернення від 14.12.2022 про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки площею 11,4658 га, кадастровий номер 5321683800:00:001:1025, цільове призначення для ведення фермерського господарства, було розглянуте на постійній депутатській комісії з питань регулювання земельних відносин, надр, охорони навколишнього середовища та санітарного стану, яка відбулася 19.12.2022. За результатами розгляду заяви, враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії, просили надати копію документа, на підставі якого селянському (фермерському) господарству Світанок належало право постійного користування на земельну ділянку площею 11,4658 га, кадастровий номер 5321683800:00:001:1025, до моменту переоформлення права користування нею на умовах оренди /а.с.59, 95/.
03.02.2023 позивачем подано до виконавчого комітету Карлівської міської ради заяву, до якої додано копію рішення 12 сесії 24 скликання Попівської сільської ради Карлівського району від 19.03.2004 /а.с. 9/, копію розпорядження голови Карлівської РДА від 06.05.2004 №242, копію наказу ГУ Держземагенства у Полтавській області від 23.02.2015 №531-СГ /а.с. 18, 60/.
21.03.2023 позивач подав до Карлівської міської територіальної громади заяву, якою вимагав надати йому повну, всебічну та об`єктивну письмову відповідь по його заявах протягом 7 днів з моменту отримання даної заяви /а.с. 17/.
Листом виконавчого комітету Карлівської міської ради від 24.03.2023 №12.2-14/971 голові Селянського (фермерського) господарства Світанок ОСОБА_1 повідомлено, що його звернення від 03.02.2023 про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки площею 11,4658 га, кадастровий номер 5321683800:00:001:1025, цільове призначення для ведення фермерського господарства, було розглянуте на постійній депутатській комісії з питань регулювання земельних відносин, надр, охорони навколишнього середовища та санітарного стану, яка відбулася 14.03.2023. За результатами розгляду заяви, враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії повідомлено про відсутність правових підстав на викуп вказаної земельної ділянки комунальної власності в порядку, передбаченому п. 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України, оскільки земельна ділянка кадастровий номер 5321683800:00:001:1025 не перебувала у постійному користуванні і право оренди вказаної земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства не було набуто шляхом переоформлення права постійного користування. /а.с.63/.
31.03.2023 позивач подав до Карлівської міської територіальної громади заяву про негайне повідомлення письмово, чи скликалися у період з 14.12.2022 і по 21.03.2023 пленарні засідання міської ради, якщо так, то коли саме - число, місяць, рік, чи передавалася його заява на розгляд сесії, якщо так, то коли саме - число, місяць, рік і яке рішення прийнято. У разі прийняття рішення просив надати його належним чином завірену копію /а.с. 16/.
14.06.2023 четвертою сесією дев`ятого скликання Карлівської міської ради прийнято рішення "Про залишення без задоволення заяви голови селянського (фермерського) господарства "Світанок" (код ЄДРПОУ 30411988) Калініченка Івана Івановича", яким, керуючись ст. 12, ч. 5. ст. 128, п. 6-1 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, розглянувши заяву ОСОБА_1 - голови селянського (фермерського) господарства Світанок (код ЄДРПОУ 30411988) від 14.12.2022 про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки, площею 11,4658 га, кадастровий номер 5321683800:00:001:1025, для ведення селянського (фермерського) господарства, яка розташована за межами населеного пункту с. Попівка на території Карлівської міської ради Полтавського району Полтавської області, беручи до уваги лист виконавчого комітету Карлівської міської ради №12.2-14/22 від 04.01.2023 щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 14.12.2022 та рекомендацій постійної депутатської комісії з питань регулювання земельних відносин, надр, охорони навколишнього середовища та санітарного стану, про надання копії документа на підставі якого селянському (фермерському) господарству Світанок (код ЄДРПОУ 30411988) належало право постійного користування на вказану вище земельну ділянку до моменту переоформлення права користування нею на умовах оренди, враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань регулювання земельних відносин, надр, охорони навколишнього середовища та санітарного стану, вирішено залишити без задоволення заяву голови селянського (фермерського) господарства "Світанок" (код ЄДРПОУ 30411988) Калініченка Івана Івановича про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки площею 11,4658 га, кадастровий номер - 5321683800:00:001:1025, для ведення селянського (фермерського) господарства, у зв`язку з неподанням заявником документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу земельної ділянки в порядку, визначеному пунктом 6-1 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України (неподання документу, що посвідчує право постійного користування на земельну ділянку) /а.с. 20, 64/.
Позивач не погодився з рішенням четвертої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради від 14.06.2023 "Про залишення без задоволення заяви голови селянського (фермерського) господарства "Світанок" (код ЄДРПОУ 30411988) Калініченка Івана Івановича" та звернувся до суду з позовом у цій справі.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.
Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частинами 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам врегульовано статтею 128 Земельного кодексу України, відповідно до частини 1 якої продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Згідно з частинами 2, 3 статті 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки. До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу. г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Згідно з частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України, відповідно до приписів частини 1 якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частинами 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з пунктом 6-1 розділу ХХ Перехідних положень Земельного кодексу України громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування, орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів. Купівля земельних ділянок відповідно до цього пункту здійснюється за ціною, що дорівнює: нормативній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель сільськогосподарського призначення; експертній грошовій оцінці земельної ділянки - для земель несільськогосподарського призначення.
У разі купівлі земельної ділянки її покупець має право на розстрочення платежу із сплати ціни земельної ділянки з рівним річним платежем з урахуванням індексу інфляції, за умови встановлення заборони на продаж або інше відчуження та надання у користування земельної ділянки до повного розрахунку покупця за договором купівлі-продажу.
Розрахунок за придбану земельну ділянку здійснюється щороку, рівними частинами, у місяць, що настає за звітним роком. Покупець має право на дострокове погашення всієї або частини суми ціни продажу земельної ділянки з розстроченням платежу з урахуванням індексу інфляції. Строк розстрочення платежу становить: щодо земель сільськогосподарського призначення - 10 років, щодо земель несільськогосподарського призначення - 30 років, якщо покупець не ініціює встановлення меншого строку. У разі купівлі земельної ділянки з розстроченням платежу право власності переходить до покупця після сплати першого платежу.
Право купівлі земельної ділянки відповідно до цього пункту також мають громадяни України - спадкоємці громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної чи комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства (крім випадків, якщо такі земельні ділянки були передані у власність чи користування фізичним або юридичним особам). Якщо таких спадкоємців декілька, земельна ділянка придбавається ними у спільну часткову власність, де частки кожного із спадкоємців у праві власності є рівними.
Громадяни України та юридичні особи, що здійснюють купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до цього пункту, мають відповідати вимогам, визначеним цим Кодексом до набувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Положення частини сьомої статті 130 цього Кодексу не поширюються на земельні ділянки, які придбаваються відповідно до цього пункту.
Юридичні особи набувають право на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до цього пункту з 1 січня 2024 року.
У разі якщо у складі земель, що перебувають у постійному користуванні, довічному успадкованому володінні, є землі, які не можуть передаватися у приватну власність, або постійний користувач, володілець земельної ділянки на праві постійного користування не може набувати у власність земельну ділянку відповідно до закону, такий землекористувач здійснює поділ земельної ділянки з виділенням частини, на якій розміщені такі землі, в окрему земельну ділянку з подальшою її передачею в оренду на умовах, визначених цим пунктом. У такому разі землекористувач, володілець протягом одного місяця з дня внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку, утворену внаслідок поділу, зобов`язаний подати до органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, клопотання про вилучення земельної ділянки з користування та передачу її в оренду. Умови оренди визначаються з урахуванням таких особливостей: встановлюється строк оренди 50 років, якщо орендар не ініціює встановлення меншого строку; розірвання договору оренди, зміна його умов в односторонньому порядку орендодавцем не допускається.
Право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної чи комунальної власності зберігається за суб`єктом відповідного права, які не здійснили купівлю таких земельних ділянок відповідно до абзацу першого цього пункту.
Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" набрав чинності 19.11.2022.
Закон України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" набрав чинності 03.04.2016.
Таким чином, в силу пункту 6-1 розділу ХХ Перехідних положень Земельного кодексу України, громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою державної чи комунальної власності, а також орендарі земельних ділянок, які набули право оренди земельних ділянок для ведення селянського (фермерського) господарства шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів", тобто до 03.04.2016, мають право на купівлю таких земельних ділянок без проведення земельних торгів.
Також право на купівлю земельних ділянок без проведення земельних торгів мають юридичні особи, яким на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель", тобто до 19.11.2022 належало право постійного користування земельними ділянками державної чи комунальної власності, та які відповідно до статті 92 цього Кодексу не можуть набувати земельні ділянки на праві постійного користування. При цьому, юридичні особи набувають право на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до пункту 6-1 Перехідних положень Земельного кодексу України з 1 січня 2024 року.
За визначенням частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності (частина 1 статті 93 Земельного кодексу України).
Отже, поняття постійного користування земельною ділянкою та оренди земельної ділянки не є тотожними.
Позивач ОСОБА_1 не має права постійного користування, права довічного успадкованого володіння земельною ділянкою з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, позивач не набув право оренди земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначеної земельної ділянки до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" (до 03.04.2016), позивач не є спадкоємцем громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння відповідною земельною ділянкою комунальної власності, призначеною для ведення селянського (фермерського) господарства, а тому позивач ОСОБА_1 не має права на купівлю земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 без проведення земельних торгів.
Юридичні особи, яким є Селянське (фермерське) господарство "Світанок", набувають право на купівлю земельних ділянок сільськогосподарського призначення відповідно до пункту 6-1 розділу ХХ Перехідних положень Земельного кодексу України лише з 1 січня 2024 року.
Селянському (фермерському) господарству "Світанок", головою якого є позивач, на момент набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель" не належало право постійного користування земельною для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, адже Селянське (фермерське) господарство "Світанок" набуло право оренди, тобто засноване на договорі строкове платне користування земельною ділянкою, тому Селянське (фермерське) господарство "Світанок", головою якого є позивач, не має права на купівлю земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 без проведення земельних торгів.
Пунктом "а" частини 5 статті 128 Земельного кодексу України встановлено, що підставою для відмови в продажу земельної ділянки є неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки.
Позивачем ОСОБА_1 не надано до Карлівської міської ради документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу земельної ділянки з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, а саме документа, що посвідчує право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 або документа, що підтверджує право довічного успадкованого володіння земельною ділянкою з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 або документа, що підтверджує набуття права оренди на земельну ділянку для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 саме шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначеної земельної ділянки до 03.04.2016, чи документів на підтвердження того, що він є спадкоємцем громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння відповідною земельною ділянкою комунальної власності, призначеною для ведення селянського (фермерського) господарства, а тому наявні підстави, встановлені пунктом "а" частини 5 статті 128 Земельного кодексу України, для відмови позивачу у продажу зазначеної земельної ділянки без проведення земельних торгів.
Доводи позивача про те, що його здатність увійти в адмінприміщення ради була надзвичайно складною через відсутність пандусів та внаслідок цього він зазнавав фізичних страждань кожного разу, коли заходив в адмінприміщення ради, та доводи про не участь у засіданні сесії та не надання позивачем особисто усних пояснень на засіданні сесії ради не змінюють факту відсутності у позивача права на купівлю земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 без проведення земельних торгів та факту не неподання позивачем документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу цієї земельної ділянки.
Дії чи бездіяльність відповідача щодо не встановлення пандусу біля приміщення ради не оскаржуються ОСОБА_1 у даній справі.
Доказів того, що позивач та/або представник позивача заявляв (заявляли) клопотання про участь у засіданні сесії ради, на якому розглянута заява позивача та прийнято оскаржуване рішення, а Карлівською міською радою відмовлено йому (їм) у задоволенні такого клопотання матеріали справи не містять.
Таким чином, позивач не мав права на купівлю земельної ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025 згідно пункту 6-1 розділу ХХ Перехідних положень Земельного кодексу України без проведення земельних торгів та не подав документи, необхідні для прийняття рішення щодо продажу цієї земельної ділянки, тому рішення четвертої сесії дев`ятого скликання Карлівської міської ради від 14.06.2023 "Про залишення без задоволення заяви голови селянського (фермерського) господарства "Світанок" (код ЄДРПОУ 30411988) Калініченка Івана Івановича" відповідає вимогам пункту "а" частини 5 статті 128, статті 134 та пункту 6-1 розділу ХХ Перехідних положень Земельного кодексу України, підстави для визнання цього рішення протиправним та скасування відсутні, а позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення четвертої сесії Карлівської міської ради дев`ятого скликання від 14 червня 2023 року про залишення без задоволення заяви ОСОБА_1 від 14.12.2022 про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки площею 11,4658 га, кадастровий номер 5321683800:00:001:1025 призначеної для ведення Селянського (фермерського) господарства та про зобов`язання Карлівської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 14.12.2022 щодо надання дозволу на викуп земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, загальною площею 11,4658 га, яка входить до складу земель Селянського (фермерського) господарства "Світанок", - задоволенню не підлягають.
Суд зазначає, що відповідачем в межах своїх повноважень прийнято акт у формі рішення від 14.06.2023 "Про залишення без задоволення заяви голови селянського (фермерського) господарства "Світанок" (код ЄДРПОУ 30411988) ОСОБА_1 ", доказів порушення порядку прийняття оскаржуваного рішення 14.06.2023 матеріали справи не містять.
Водночас, відповідно до частини 3 статті 128 Земельного кодексу України орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Нормами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності не рідше ніж один раз на місяць.
Таким чином, орган місцевого самоврядування на пленарному засіданні сільської, селищної, міської ради у місячний строк розглядає заяву (клопотання) про купівлю земельної ділянки і за результатами такого розгляду приймає одне з рішень, визначених законом.
Як встановлено судом, ОСОБА_1 14.12.2022 подав до Карлівської міської ради заяву про надання йому - голові Селянського (фермерського) господарства Світанок дозволу на викуп у власність земельної ділянки кадастровий номер - 5321683800:00:001:1025, призначеної для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населеного пункту с. Попівка Полтавського району Полтавської області загальною площею 11,4658 га, у тому числі 11,4658 га ріллі, що перебуває в користуванні Селянського (фермерського) господарства Світанок на підставі договору оренди земельної ділянки від 23.02.2015 на умовах, зазначених у пункті 6-1 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України з розстрочкою платежу до десяти років з рівним річним платежем за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, без проведення земельних торгів /а.с. 19, 35, 70/.
Ця заява позивача розглянута на сесії Карлівської міської ради і за результатами такого розгляду відповідачем прийнято рішення "Про залишення без задоволення заяви голови селянського (фермерського) господарства "Світанок" (код ЄДРПОУ 30411988) Калініченка Івана Івановича" лише 14.06.2023, тобто з порушенням місячного строку, встановленого Законом.
З огляду на викладене вище, зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовані спірні правовідносини, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Карлівської міської ради, що полягає у не розгляді заяви ОСОБА_1 від 14 грудня 2022 року про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, загальною площею 11,4658 га, у місячний строк, встановлений Земельним кодексом України.
При прийнятті рішення у даній справі судом враховано позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Таким чином адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.
Підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки податків НОМЕР_1 ) до Карлівської міської ради (вул. Полтавський шлях, 85, м. Карлівка, Полтавський район, Полтавська область, 39500, ідентифікаційний код 21046549) про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Карлівської міської ради, що полягає у не розгляді заяви ОСОБА_1 від 14 грудня 2022 року про надання дозволу на викуп у власність земельної ділянки з кадастровим номером 5321683800:00:001:1025, загальною площею 11,4658 га, у місячний строк, встановлений Земельним кодексом України.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2023 |
Оприлюднено | 18.09.2023 |
Номер документу | 113480121 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні