ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.09.2023 Справа № 914/733/23
За позовом: Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз», м. Львів,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс», м. Львів,
про: стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 343 027,19 грн.
та за зустрічним позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс», м. Львів,
до відповідача за зустрічним позовом: Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз», м. Львів,
про визнання незаконним та скасування рішення комісії
Суддя Н.Є. Березяк
Секретар судового засідання Р.Р. Волошин
За участю представників сторін:
від позивача (відповідача за зустрічною позовною заявою): Вук У.І. - представник
від відповідача (позивача за зустрічним позовом) : Чупахін Р.І. - представник
На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 343 027,19 грн.
Ухвалою суду від 03.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 22.06.2023 поновлено пропущений процесуальний строк та прийнято до спільного розгляду з первісним позовом зустрічний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» до відповідача за зустрічним позовом - Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» про визнання незаконним та скасування рішення комісії у справі №914/733/23 за позовом Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 343 027,19 грн; вимоги за зустрічним позовом об`єднано в одне провадження з первісним позовом.
Рух справи відображено в ухвалах суду та протоколах судових засідань.
Ухвалою суду від 10.08.2023 закрито підготовче провадження у справі № 914/733/23 та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.09.2023.
07.09.2023 через канцелярію суду позивачем за первісним позовом подано клопотання про долучення доказів до матеріалів справи, а саме: копію протоколу №1355 повірки ДП «Львівстандартметрологія». Даний доказ поданий з порушенням строку та порядку його подання , а відтак в порядку ч.8 ст.80 ГПК України до розгляду судом не приймається.
В судовому засіданні представник позивача за первісним позовом (відповідача за зустрічним позовом) позовні вимоги підтримав, просив первісний позов задоволити в повному обсязі з підстав наведених в позовній заяві. Позовні вимоги обґрунтовано Позов обґрунтовано неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором на постачання природного газу, у частині не здійснення своєчасної організації проведення періодичної повірки ЗВТ.
Представник відповідача в поданому до суду відзиві на позову заяву проти позову заперечив, у задоволенні позовних вимог просив відмовити, з наступних підстав:
-пропущення строку періодичної повірки ЗТВ позивачем було виявлено ще 15.07.2021, що підтверджується актом №1733 перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 15.07.2021, однак відповідний акт про порушення позивачем складено не було;
-відновлення газопостачання позивачем було здійснено попри наявну в нього інформацію про протермінування повірки лічильника без будь-яких зауважень.
В судовому засіданні представник відповідача (позивача за зустріним позовом) зустрічні позовні вимоги підтримав, просив позов задоволити з підстав і мотивів, викладених в зустрічній позовній заяві. В обґрунтування заявлених вимог позивач за зустрічним позовом посилається на відсутність його вини як Споживача у недотриманні терміну періодичної повірки лічильника природного газу та на допущені уповноваженими особами відповідача порушення вимог чинного законодавства щодо процедури повідомлення і порядку розгляду Комісією акта про порушення.
Позивач за первісним позовом не погоджуючись з вимогами викладеними в зустрічній позовній заяві, 27.07.2023 (вх. №2944/23) подав відзив на зустрічну позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні зустрічного позову, та зазначає, що відповідач за первісним позовом жодним чином не спростовує факту вчинення самого правопорушення (порушення строку первіодичної повірки).
Зважаючи на наведене, в судовому засіданні 07.09.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд, заслухавши представників сторін, присутніх в судовому засіданні, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.
Як встановлено судом, правовідносини між позивачем та відповідачем регулюються, зокрема, договором розподілу природного газу, типова форма якого затверджена постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (далі - Договір розподілу), укладеного шляхом підписання заяви-приєднання до умов договору № 09426F21GIGP016 від 01.01.2016.
Розділ ІІ Типового договору, яким визначений предмет договору, передбачає, що за цим Договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором. Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ (п.п 2.1-2.2).
У пункті 2.3 визначено, що при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов`язуються керуватися Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.
Споживач зобов`язується, у тому числі, дотримуватись вимог договору та Кодексу газорозподільних систем (п.7.4).
Згідно п.12.1. Типового договору цей договір укладається на невизначений строк.
20.12.2021 працівниками АТ «Львівгаз» на об`єкті Відповідача за адресою: м.Львів, вул. Зоряна, 7 виявлено порушення п.п.4 п.2 гл.2 розд.ХІ Кодексу ГРМ, про що складено Акт про порушення від 20.12.2021 № 005922.
Акт про порушення підписано керівником ТОВ «Норма-Плюс» ОСОБА_1 без зауважень.
Згідно акту перевірки технічного стану ПЛГ №1733 від 15.07.2021 повірка лічильника Відповідача за первісним позовом Метрікс G -6 проводилась 15.08.2012.
Згідно з паспортом лічильника газу Відповідача міжповірочний інтервал лічильника - 8 років.
Як зазначає позивач за первісним позовом, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу відбулось з вини відповідача за первісним позовом.
21.01.2022 за наслідком розгляду Акту про порушення № 005922 від 20.12.2021, який було складено відділом інспектування Львівського відділення Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз», Комісія з розглядів актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ згідно з витягом з Протоколу № 45/01 від 21.01.2022 заслухала Акт про порушення в частині виявленого пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини товариства з обмеженою відповідальністю «Норма-Плюс» та прийняла рішення про задоволення вказаного Акту про порушення.
За результатами прийнятого рішення у відповідності до п.п.1) п.4 гл.4 розділу XI Кодексу ГРМ складено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості про нарахування відповідачу необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу на суму 343 027,19 грн.
Відтак, позивачем за первісним позовом проведено перерахунок обєму розподіленого (спожитого) природного газу за виявлене порушення - пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, що і стало підставою для з вернення з первісним позовом до суду з матеріально - правовою вимого про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу на суму 343 027,19 грн.
Представник позивача за зустрічним позовом проти первісного позову заперечив з оглядут на наступне:
Як стверджує відповідач за первісним позовом - 15.07.2021, тобто за 158 днів до складання Акту про порушення, працівниками АТ «Львівгаз`здійснювалась перевірка яка повтинна була виявити пропущення строку періодичної повірки ЗВТ відповідача за первісним позовом, що підтверджується Актом № 1733 перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 15.07.2021. Однак всупереч вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ товариством, складено не було. Таким чином АТ «Львівгаз» було допущено неправомірну бездіяльність, що стала причиною (сприяла) вчиненню товариством порушення, зафіксованого Актом про порушення.
Крім того, як зазначає ТОВ «Норма-Плюс», згідно Витягу з Протоколу, засідання комісії Відповідача відбулось 21.01.2021. При цьому Витяг з Протоколу не містить будь-якої інформації про те, що Позивач був належним чином повідомлений про дату та час засідання Комісії Відповідача. Акт про порушення не не містить вказіввки на час, день та місяць проведення засідання Комісії. Згідно запрошення на комісію з розгляду актів про порушення № 17 та описом вкладення у цінний лист з описом від 11.01.2022 повідомлення про засідання Комісії скеровувалось товариству на адресу: АДРЕСА_2 , в той час, коли місцезнаходження Позивача, гідно витягу ЄДРПОУ є адреса: Україна, 79054, Львівська обл., м. Львів, вул. Зоряна, будинок 7.
Як стверджує відповідач за первісним позовом, його жодним чином не було повідомлено ні про засідання комісії по розгляду актів про порушення, яке відбулося 21.01.2021, ні про рішення комісії, ні про донарахування йому обєму природного газу на суму 343027,19 грн, оскільки і рішення комісії і розрахунок також скеровувались на іншу адресу, а не адресу ТОВ «Норма-Плюс».
Відтак, наведене стало підставою для звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» з зустріним позовом до суду з матеріально - правовою вимогою про визнання незаконним та скасування Рішення Комісії з розгляду актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» від 21.01.2022, яке було оформлене Протоколом № 45/01 засідання Комісії з розгляду актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ від 21.01.2022, яким був задоволений Акт про порушення № 005922 від 20.12.2021 по споживачу ТОВ «Норма-Плюс» за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, буд. 7.
АТ «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» проти зустрічних позовних вимог заперечив з тих підстав, що хоча товариство і не було належним чином повідомлене про час та місцуе засідання комісії по розгляду Актів про порушення, проте це не спростовує сам факт допущеного порушення товариством. А відтак, на його думку, донарахування обєму розподіленого (спожитого) природного газу за виявлене порушення та стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу на суму 343 027,19 грн. є обгрунтованим.
Проаналізувавши всі обставини та матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги за первісним позовом є необґрунтовані та такі, що не підлягають до задоволення. Щодо зустрічним позовних вимог, то такі суд вважає обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.
При ухваленні рішення, суд виходив з наступного.
Правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються нормами Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та інших нормативно-правових актів.
Статтею 11 Цивільного кодексу України встановлено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Приписами статті 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Реалізуючи встановлене статтею 55 Конституції України та статтею 4 Господарського процесуального кодексу України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.
Предметом спору за первісним позовом є стягнення вартості розподіленого (спожитого) необлікованого (донарахованого) обєму природного газу. Предметом спору за зустрічним позовом є оскарження рішення Комісії з розгляду актів про порушення, оформлене протоколом.
Аналізуючи правовідносини, що склались між сторонами щодо строку здійснення повірки спірного лічильника газу, суд враховує наступне.
Розподіл природного газу у відповідності до частини першої статті 40 Закону України «Про ринок природного газу» здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.
Правовідносини сторін у цій справі виникли з Договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) та регламентуються нормами Закону України «Про ринок природного газу» та розробленого на його підставі Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕП) № 2494 від 30.09.2015, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 №1379/27824, які визначають правові підстави функціонування ринку природного газу України та взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, а також положеннями Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», яким встановлюються та регулюються порядок та умови повірки засобів вимірювальної техніки в Україні, що перебувають в експлуатації.
Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу Х Кодекс ГРС приладовий облік природного газу в ГРМ організовується та здійснюється з метою отримання реєстрації за допомогою комерційного ВОГ інформації про об`єми передачі (розподілу, споживання) природного газу в точках вимірювання та подальшого її використання при забезпеченні комерційного обліку природного газу між суб`єктами ринку природного газу.
У цьому Кодексі (пункт 4 глави 1 розділу І «Загальні положення») терміни вживаються, зокрема, у таких значеннях: власник - юридична особа, або фізична особа, або фізична особа - підприємець, яка на законних підставах володіє та користується об`єктом, зокрема газовими мережами або об`єктом газорозподільної системи; вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством; засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики.
Згідно з вимогами частин першої, другої статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту. Перелік категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Міжповірочні інтервали законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки за категоріями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності. Порядок встановлення міжповірочних інтервалів визначається Кабінетом Міністрів України. Періодична повірка засобів вимірювальної техніки повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал).
Повірка засобів вимірювальної техніки - сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам (пункти 17,18 частини першої статті 1 цього Закону).
Лічильники газу та пристрої перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ), віднесено до категорії законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають обов`язковій повірці та на які поширюється сфера дії Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (пункт 41 Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 374).
Відповідність встановленим вимогам, тобто придатність ЗВТ до використання за призначенням такого ЗВТ має бути перевірена установою, що уповноважена проводити повірку ЗВТ та здійснюється згідно з Порядком проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 № 193 та зареєстрованого в Мінюсті України 24.02.2016 за № 278/28408 (далі - Порядок № 193 ).
Як вбачається з акту перевірки технічного стану побутового лічильника газу №1733 від 15.07.2021 повірка лічильника Відповідача Метрікс G -6 проводилась 15.08.2012.
Згідно з паспортом лічильника газу Відповідача міжповірочний інтервал лічильника - 8 років.
Згідно з пунктом 5.9. Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України № 618 від 27.12.2005, власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку та порушення правил його експлуатації, а також за використання засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) з вичерпаним терміном повірки.
Відповідно до пункту 7.4 Типового договору, до умов якого позивач приєднався згідно із заявою-приєднанням, Споживач зобов`язався, зокрема, дотримуватись вимог Кодексу газорозподільних систем.
Згідно пункту 1 глави 6 розділу ІХ Кодексу газорозподільних систем власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку (пункт 4 глави 1 розділу І КГС).
Пунктом 1 глави 7 «Порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими», розділу X Кодексу газорозподільних систем передбачено, що власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.
Для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен: 1) завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити Оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого Оператор ГРМ має опублікувати на своєму вебсайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати; 2) забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам Оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування; 3) у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити Оператора ГРМ та забезпечити присутність представника Оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ (пункт 2 глави 7 розділу Х КГС).
Оскільки Споживач ТОВ «Норма - Плюс» зобов`язаний дотримуватись вимог Кодексу газорозподільних систем, для нього обов`язковими до виконання є приписи цього Кодексу в частині проведення періодичної повірки ЗВТ у порядку, визначеному главою 7 цього розділу.
Отже, відповідно до наведених норм чинного законодавства та умов договору розподілу природного газу ТОВ «Норма - Плюс» як Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний здійснювати належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно здійснювати організацію проведення їх періодичної повірки.
Відтак, періодична повірка лічильника газу Відповідача мала бути проведена не пізніше 8 років з дати попередньої повірки. а письмове повідомлення відповідачем позивача про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ - не пізніше ніж за десять робочих днів до запланованої дати повірки.
Як вже зазначалося раніше - попередня повірка лічильника Відповідача Метрікс G -6 проводилась 15.08.2012 відтак, враховуючи термін періодичної повірки - вона повинна була бути проведена не пізніше 15.08.2020 року.
В той же час, 15.07.2021, тобто за 158 днів до складання Акту про порушення, працівниками АТ «Львівгаз» здійснювалась перевірка яка повтинна була виявити пропущення строку періодичної повірки ЗВТ відповідача за первісним позовом, що підтверджується Актом № 1733 перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 15.07.2021. Однак всупереч вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ товариством, складено не було. Таким чином АТ «Львівгаз» було допущено неправомірну бездіяльність, що стала причиною (сприяла) вчиненню товариством порушення, зафіксованого Актом про порушення. На час проведення перевірки 15.07.2021 року керівником товариства була інша особа.
Відтак суд визнає, що лічильник газу Метрікс G -6 №00176177/12 відбулось пропущення строку періодичної повірки лічильника газу більше 8 років.
Як стверджує позивач зха зустрічним позовом, станом на час проведення перевірки 15.07.2021 року керівником товариства була інша особа. У вересні 2021 року змінився керівник товариства у якого відсутні будь-які відомості про повідомлення чи неповідомлення Оператора ГРМ про необхідність періодичної повірки лічильника газу в серпні 2020 року.
Крім того, як вбачається з акту перевірки №1733 від 15.07.2021 працівниками АТ «Львівгаз`здійснювалась перевірка технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ), якою не було виявлено жодних порушень, в акті перевірки також зазначено що організація газом не користується, газ закрито на вводі. Як вбачається із картки зняття показників лічильника останні показники споживання газу « 1490» зафіксовані ще у 2014 році, такі ж відображені в акті перевірки № 1733 від 15.07.2021 року .
Зазначені обставини підтверджують відсутність споживання товариством природного газу в період до жовтня 2021 року.
Як зазначає представник споживача, за його заявою 26.10.2021 на обєкті за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, 7 було відновлено газопостачання, і знову ж таки докази повірки лічильника працівниками АТ «Львівгаз» не пепевірялись.
Суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку природного газу, зокрема є: використання приладів обліку природного газу, не повірених або не атестованих в установленому порядку (частина перша, пункт 5 частини другої статті 59 Закону України «Про ринок природного газу»).
До порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу, належать, зокрема: 4) пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим (пункт 4 частини другої статті 2 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС).
За змістом пункту 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.
Порядок оформлення акта про порушення визначений в главі 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.
Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.
За правилами пунктів 2, 3 цієї глави Кодексу ГРС акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Як вже зазначалось, 15.07.2021 працівниками АТ «Львівгаз» проводилась перевірка технічного стану побутового лічильника газу на обєкті ТОВ «Норма - Плюсм» за адресою : м. Львів, вул. Зоряна, 7 та відповідно до Акту перевірки технічного стану побутового лічильника газу №1733 від 15.07.2021 , однак всупереч вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ працвниками АТ «Львівгаз», не складено.
Як вже зазначалось, лише 20.12.2021 представниками Оператора ГРМ - АТ «Львівгаз» на об`єкті за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, 7 складено акт №005922 про порушення Кодексу газорозподільних систем, тобто після 5 місяців виявлення порушення.
Так, в Акті №005922 від 20.12.2021 про порушення Кодексу газорозподільних систем зафіксовано пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим. Показання лічильника (ЗВТ) на дату складання Акта 01648,36 м куб.
В акті зазначено, що він складався за участю споживача представника ТОВ «Норма - Плюс». Дата засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду цього Акта в самому акті не зазначена.
Пунктом 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).
За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (пункт 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС).
Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (пункт 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).
За результатами розгляду Комісія АТ «Львівгаз» прийняла рішення, оформлене протоколом № 45/01 від 21.01.2022, за яким вирішено: «Задовольнити акт про порушення від 20.12.2021 № 005922 по спозживачу ТзОВ «Норма - Плюс» за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, буд. 7.
Відповідно до абзацу 2 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільної систем при складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії) (абзац 2 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).
У пункті 10 глави 5 розділу ХІ цього Кодексу визначено, що споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
Господарський суд в контексті доводів позивача звертає увагу на те, що законодавець передбачив правову процедуру, яка направлена на захист права споживача щодо його обов`язкового повідомлення про час і дату засідання комісії про розгляд акта про порушення.
Виконати таке зобов`язання бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення або дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи споживач може лише будучи належним чином повідомленим про таке засідання.
Матеріалами справи встановлено, що згідно з Витягом з Протоколу, засідання комісії Оператор ГРМ відбулось 21.01.2021. При цьому Витяг з Протоколу не містить будь-якої інформації про те, що ТОВ «Норма-Плюс» був належним чином повідомлений про дату та час засідання Комісії.
Крім того Акт про порушення не містить посилання на час, день та місяць проведення засідання Комісії з розгляду Акту про порушення.
Як вбачається з долученого до матеріалів справи вкладення у цінний лист з описом від 11.01.2022 (0505034085502) повідомлення про засідання Комісії скеровувалось ТОВ «Норма - Плюс» на адресу: АДРЕСА_2 , тоді як згідно з Витягом з ЄДР на безкоштовний запит місцезнаходження ТОВ «Норма - Плюс» є адреса: 79054, Львівська обл., м. Львів, вул. Зоряна, будинок 7.
Отже, дійсне проведення засідання комісії відбулось за відстуності представника Спожзивача. Доказів належного повідомлення Споживача про про дату, час та місце розгляду Акту про порушення суду не надано. Письмова згода Споживача на проведення засідання комісії 21.01.2022 без його присутності або уповноваженого ним представника відсутня.
Відтак, відповідачем не забезпечено право Споживача бути присутнім на засіданні комісії з розгляду Акта про порушення від 21.01.2022, відповідно розгляд Комісією акта про порушення за відсутності Споживача, щодо якого немає належних відомостей про повідомлення про час і дату засідання, є порушенням норми пункту 10 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем.
Господарський суд зазначає, що у відповідності до пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС розгляд акта про порушення відноситься до виключних повноважень комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ. Саме комісія за результатами розгляду визначає його правомірність та приймає щодо нього відповідне рішення: про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
Рішення комісії з розгляду акта про порушення положень Кодексу газорозподільних систем, оформлене протоколом про нарахування обсягу необлікованого природного газу та визначення його вартості, яку повинен оплатити споживач, безпосередньо впливає на права та обов`язки відповідного суб`єкта господарювання в контексті його відносин з Оператором ГРМ.
При цьому реалізація повноважень Комісії можлива в межах закону, який в даному випадку передбачає, що (пункт 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС). споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення».
Відповідно до абз.1 п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Як вбачається з долученого до матеріалів справи супровідного листа №790-СЛ-30110222 від 11.02.2022 розрахунок на оплату та повідомлення про припинення газопостачання скеровувалось ТОВ «Норма - Плюс» також на адресу: АДРЕСА_2 , в той час як адреса місцезнаходження ТОВ «Норма - Плюс» м.Львів, вул. Зоряна,7.
З огляду на викладене, враховуючи положення наведених нормативно-правових актів, суд дійшов висновку, що, розглянувши акт про порушення за відсутності Споживача, який належним чином не був повідомлений про час і дату засідання, комісія АТ «Львівгаз» не дотрималась передбаченої законом правової процедури: не забезпечила право Споживача бути присутнім на засіданні комісії, не вислухала його пояснення, зауваження щодо складання акта, не дослідила його доводи на захист своєї позиції, чим, на думку суду, позбавила позивача права на справедливий розгляд спірного акта, тобто допустила порушення, яке безпосередньо могло вплинути на правильність прийнятого рішення.
Щодо періоду нарахування природного газу, то згідно акту - розрахунку від 21.01.2022 АТ «Львівгаз» зазначив період з 15.07.2021, тоді як самим оператором ГРМ в Акті перевірки технічного стану пробутового лічильника газу від 15.07.2021 вказано про те, що «організація газом не користується. Газ закрито на вводі». Згідно Акту-розрахунку в період з 15.07.2021 року АТ «ОГС Львівгаз» зазначено про кількість спожитого газу неопломбованим обладнанням (колонка 5) в той час як споживання газу товарисвом не вібувалося.
Таким чином, проаналізувавши встановлені у справі обставини, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням долучені сторонами докази в їх сукупності та взаємозв`язку, враховуючи наведені положення господарського законодавства та визначені процесуальним законом стандарти доказування, предмет позову, суд дійшов висновку про те, що допущені комісією АТ «Львівгаз» порушення регламентованого Кодексом газорозподільної системи порядку розгляду Акта про порушення №005922 від 20.12.2021, з огляду на принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, є достатньою правовою підставою для скасування рішення Комісії від 21.01.2022, тобто задоволення зустрічних позовних вимог безвідносно до інших обставин справи. Вищезазначене є самостійною підставою для відмови у задоволенні первісного позову.
Приписами частини першою статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Отже, під час розгляду справ у порядку господарського судочинства обов`язок доказування покладається як на позивача, так і на відповідача. При цьому доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
У статті 77 Господарського процесуального кодексу України зазначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Відповідно до частин першої, другої статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Наведена процесуальна норма зобов`язує суд у кожному конкретному випадку оцінювати наявні докази в їх сукупності, з урахуванням повноти встановлення всіх обставин справи, які необхідні для правильного вирішення спору.
Передбачений статтею 79 Господарського процесуального кодексу України стандарт доказування «вірогідність доказів» підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надають позивач та відповідач. Тобто, необхідним є не надання достатньо доказів для підтвердження певної обставини, а надання саме тієї кількості, яка зможе переважити доводи протилежної сторони судового процесу.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (стаття 79 Господарського процесуального кодексу України).
Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.
Відповідно до ч. 4 ст. 129 ГПК України, інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Судові витрати на підставі статей 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Відтак судовий збір за первісним позовом покладається на позивача за первісним позовом (відповідача за первісним позовом). Судовий збір за подання зустрічного позову покладається на відповідача за зустріним позовом (позивача за первісним позовом).
З огляду на викладене, виходячи з положень чинного законодавства України, матеріалів та обставин справи, враховуючи практику застосування законодавства вищими судовими інстанціями, керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 74, 75, 76, 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні первісного позову відмовити.
2. Зустрічні позовні вимоги задоволити
3. Визнати незаконним та скасувати Рішення Комісії з розгляду актів про порушенн споживачами вимог Кодексу ГРМ Акціонерного товариства «Операто газорозподільної системи «Львівгаз» від 21.01.2022 року, яке було оформлено Протоколом № 45/01 засідання Комісії з розгляду актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ від 21.01.2022, яким був задоволений Акт про порушення №005922 від 20.12.2021 по споживачу Норма-Плюс ТОВ за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, буд. 7
4. Стягнути з АТ «Львівгаз» (79039, м. Львів, вул. Золота, 42; код ЄДРПОУ 03349039) на користь Товариство з обмеженою відповідальністю «Норма-Плюс» (79054, м.Львів, вул.Зоряна, буд. 7; код Код ЄДРПОУ 30582961) 2684,00 грн судового збору.
5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 15.09.2023.
Суддя Березяк Н.Є.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2023 |
Оприлюднено | 19.09.2023 |
Номер документу | 113484475 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Березяк Н.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні