Постанова
від 29.02.2024 по справі 914/733/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" лютого 2024 р. Справа №914/733/23

м. Львів

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії суддів:

Гриців В.М. (доповідач),Зварич О.В., Скрипчук О.С..

секретар судового засідання Гілевич С.Р.

за участі представника позивача Сидор О.В. та відповідача Чупахіна І.Б.

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» на рішення Господарського суду Львівської області (суддя Н.Є. Березяк) від 07 вересня 2023 року у справі №914/733/23за позовом Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 343 027,19 грн.

та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» до Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» про визнання незаконним та скасування рішення комісії

ВСТАНОВИВ:

У березні 2023 року до Господарського суду Львівської області надійшов позов Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» до Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 343 027,19 грн.

Позов обґрунтовано неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором на постачання природного газу, у частині не здійснення своєчасної організації проведення періодичної повірки ЗВТ.

Представник відповідача в поданому до суду відзиві проти позову заперечив, у задоволенні позовних вимог просив відмовити, з наступних підстав:

- пропущення строку періодичної повірки ЗТВ позивачем було виявлено ще 15.07.2021, що підтверджується актом №1733 перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 15.07.2021, однак відповідний акт про порушення позивачем складено не було;

- відновлення газопостачання позивачем було здійснено попри наявну в нього інформацію про протермінування повірки лічильника без будь-яких зауважень.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Норма - Плюс» подало зустрічний позов до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" про визнання незаконним та скасування рішення комісії.

В обґрунтування заявлених зустрічних вимог відповідач посилається на відсутність його вини як Споживача у недотриманні терміну періодичної повірки лічильника природного газу та на допущені уповноваженими особами відповідача порушення вимог чинного законодавства щодо процедури повідомлення і порядку розгляду Комісією акта про порушення.

Господарський суд Львівської області рішенням від 07 вересня 2023 року у справі №914/733/23 у задоволенні первісного позову відмовив; зустрічні позовні вимоги задоволив; визнав незаконним та скасував рішення Комісії з розгляду актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» від 21.01.2022, яке було оформлено Протоколом № 45/01 засідання Комісії з розгляду актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ від 21.01.2022, яким був задоволений Акт про порушення №005922 від 20.12.2021 по споживачу Норма-Плюс ТОВ за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, буд. 7; стягнув з АТ «Львівгаз» на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма-Плюс» 2684,00 грн судового збору.

Суд встановив, що 15.07.2021 працівниками АТ «Львівгаз» проводилась перевірка технічного стану побутового лічильника газу на об`єкті ТОВ «Норма - Плюс» за адресою : м. Львів, вул. Зоряна, 7 та відповідно до Акту перевірки технічного стану побутового лічильника газу №1733 від 15.07.2021 , однак всупереч вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ працівниками АТ «Львівгаз», не складено.

Розглянувши акт про порушення за відсутності Споживача, який належним чином не був повідомлений про час і дату засідання, комісія АТ «Львівгаз» не дотрималась передбаченої законом правової процедури: не забезпечила право Споживача бути присутнім на засіданні комісії, не вислухала його пояснення, зауваження щодо складання акта, не дослідила його доводи на захист своєї позиції, чим, на думку суду, позбавила позивача права на справедливий розгляд спірного акта, тобто допустила порушення, яке безпосередньо могло вплинути на правильність прийнятого рішення.

Щодо періоду нарахування природного газу, то згідно акту - розрахунку від 21.01.2022 АТ «Львівгаз» зазначив період з 15.07.2021, тоді як самим оператором ГРМ в Акті перевірки технічного стану побутового лічильника газу від 15.07.2021 вказано про те, що «організація газом не користується. Газ закрито на вводі». Згідно Акту-розрахунку в період з 15.07.2021 року АТ «ОГС Львівгаз» зазначено про кількість спожитого газу неопломбованим обладнанням (колонка 5) в той час як споживання газу товариством не відбувалося.

Суд дійшов висновку про те, що допущені комісією АТ «Львівгаз» порушення регламентованого Кодексом газорозподільної системи порядку розгляду Акта про порушення №005922 від 20.12.2021, є достатньою правовою підставою для скасування рішення Комісії від 21.01.2022, тобто задоволення зустрічних позовних вимог безвідносно до інших обставин справи. Наведене є самостійною підставою для відмови у задоволенні первісного позову.

В апеляційній Акціонерне товариство «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 07 вересня 2023 року у справі № 914/733/23 та ухвалити нове рішення, яким первісний позов АТ «Львівгаз» задоволити, стягнути з ТОВ «Норма-Плюс» на користь АТ «Львівгаз» вартість необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в розмірі 343 027,19 грн; у задоволенні зустрічного позову ТОВ «Норма-Плюс» до АТ «Львівгаз» відмовити; здійснити розподіл судових витрат.

На споживача покладено обов`язок дотримуватися строків між повірочних інтервалів його лічильника, а на дату демонтажу газового лічильника на повірку лише надати доступ представникам Оператора ГРМ до засобу вимірювальної техніки.

При цьому, жодної норми Закону про терміни виявлення факту відсутності повірки немає. У випадку коли здійснювалась перевірка показів лічильника у контролера, відсутній обов`язок перевіряти дату попередньої повірки. При цьому судом не отримано жодного доказу чи правового посилання на наявність такого обов`язку.

Суд першої інстанції не взяв до уваги факт того, що юридична адреса ТОВ «Норма-плюс» на час укладення договору була м.Львів, вул. Володимира Великого, буд.51, кв.203., на яку скеровувалось повідомлення про засідання комісії, що видно з вкладення у цінний лист з описом від 11.01.2022. Тоді як згідно з Витягом з ЄДР на безкоштовний запит місцезнаходження ТОВ «Норма-Плюс» є адреса м.Львів, вул. Зоряна, буд.7. Відповідно до відкритих даних мережі інтернет, місцезнаходження ТОВ «Норма-Плюс» було змінено лише 13.09.2021, про що АТ «Львівгаз» не було повідомлено. Тому скерування повідомлення про засідання комісії, яка не відповідає юридичній адресі відповідача відбулася з вини ТОВ «Норма-плюс».

Вважає, що недотримання процедури окремих дій носить суто формальний характер, що не може вплинути на дійсність чи призвести до неправомірності прийнятого на підставі рішення Комісії. (постанова ВСУ від 20.12.2022 у справі №914/3145/21).

У відзиві ТОВ «Норма-Плюс» просить залишити без змін рішення Господарського суду Львівської області від 07.09.2023 у справі № 914/733/23, а апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» - без задоволення.

Висновок Верховного Суду у справі №914/3145/21 не може застосовуватись до правовідносин, що розглядаються у цій справі 914/733/23, оскільки об`єкт (квартира № 203 в будинку № 51 по вул. Володимира Великого у м. Львові ), куди «Львівгаз» скерував Повідомлення про комісію, не належить Споживачу, на цьому об`єкті «Львівгаз» не перевіряв Споживача на дотримання вимог Кодексу ГРС і адреса цього об`єкта не відповідає місцезнаходженню Споживача.

Щодо твердження про вину ТОВ «Норма-Плюс» не заслуговує на увагу через те, що своїм листом від 24.10.2021 Споживач зазначив своє нове місцезнаходження: м. Львів, вул. Зоряна, 7., який було додано до Зустрічного позову, було зареєстровано Оператором 26.10.2021 за вхідним номером СЛ 23082-79003-1021.

Дії самого Оператора суперечать позиції Верховного Суду, яка була зазначена у постанові у справі № 914/3145/21 від 20.12.2022, адже Оператор повинен був скерувати Споживачу своє запрошення на засідання комісії, не на юридичну адресу Споживача, якою Оператор помилково вважав, а на адресу належного Споживачу об`єкта, на якому Оператор здійснював перевірку Споживача.

Не відповідають дійсності твердження, що недотриманням Оператором процедури вчинення окремих дій, яка носить «суто формальний характер». Крім неповідомлення товариства, Оператор не спростовує інших висновків суду щодо того, що виявивши пропущення строку періодичної повірки ЗВТ Споживачем, не вчинив дій, що були передбачені п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х, п. 1 та п. 7 глави 5 Розділу ХІ Кодексу, а сам: не складення відповідного акту про порушення, не забезпечення усунення виявленого порушення, а також не забезпечення контролю за усуненням порушення, не складення відповідного окремого акту про усунення порушення. Отже, 15.07.2021 р. Оператор вчинив неправомірну бездіяльність, що сприяло правопорушенню Споживача, внаслідок якого був складений Акт про порушення. Отже, на підставі ч. 3 ст. 219 ГКУ Споживач має право на звільнення від відповідальності за пропущення строку періодичної повірки ЗВТ, яке було виявлене Оператором 20.12.2021 р.

Споживач звертався до Оператора з заявою про відновлення газопостачання, яка була оформлена Листом від 24.10.2021 р. та зареєстрована Оператором 26.10.2021 р. за вхідним номером СЛ 23082-79003-1021. Однак усупереч п. 6 глави 7 Розділу VI Кодексу оператор відновив газопостачання (розподілу природного газу) Споживачу без усунення порушення пропущення строку періодичної повірки ЗВТ Споживачем, яке було виявлено 15.07.2021 р.

Крім того, відповідно до картки зняття показів лічильника ТОВ «Норма-Плюс» № 212974 (Договір 5260; Н699) газопостачання Споживачу було припинено у січні 2016 року і не здійснювалось принаймні до початку грудня 2021 року. Таким чином в розумінні вимог першого абзацу та підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу з метою перерахунку об`єму газу, що був переданий Споживачу (прийнятий Споживачем), слід враховувати період, що розпочинається принаймні 1 грудня 2021 року, оскільки з 2016 року і до 1 грудня 2021 року Оператор Споживачу природного газу не розподіляв (не передавав), Споживач від Оператора природного газу не приймав (не споживав). Отже, Акт-розрахунок Оператора не відповідає вимогам абз.1 підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу.

Західний апеляційний господарський суд ухвалою від 06 листопада 2023 року відкрив апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства «Оператор газотранспортної системи «Львівгаз» на рішення Господарського суду Львівської області від 07 вересня 2023 року у справі №914/733/23 та витребував матеріали справи №914/733/23.

28 серпня 2023 року відповідач надіслав до суду відзив, у якому просить залишити рішення Господарського суду Львівської області від 28 червня 2023 року у справі №914/3075/22 без змін, а апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" без задоволення.

Суд призначив розгляд справи на 14 грудня 2023 року. Суд оголошував перерву в судових засіданнях до 25 січня 2024 року та до 29 лютого 2024 року

Відповідно до статті 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Західний апеляційний господарський суд розглянув апеляційну скаргу АТ "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" в межах її доводів і вимог, матеріали справи, заслухав пояснення представників сторін та вважає, що підстави для задоволення апеляційної скарги Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз відсутні.

Обставини справи:

27листопада 2017 року ТОВ «Норма-Плюс» підписало заяву-приєднання №09426F21GIGP016 від 01.01.2016 до умов договору розподілу природного газу (для споживачів, що не є побутовим), типова форма якого затверджена постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498 (далі - Договір розподілу). Адреса об`єкта (точки комерційного обліку): м.Львів, вул. Зоряна, 7.(а.с.7,8).

Розділ ІІ Типового договору, яким визначений предмет договору, передбачає, що за цим Договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором. Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ. (п.п 2.1-2.2).

У пункті 2.3 визначено, що при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов`язуються керуватися Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом газорозподільних систем. Оператор ГРМ зобов`язується вносити зміни та оновлювати інформацію, що розміщена на його сайті, зокрема, чинну редакцію тексту цього Договору та Кодексу газорозподільних систем.

Споживач зобов`язується, у тому числі, дотримуватись вимог договору та Кодексу газорозподільних систем (п.7.4).

Згідно п.12.1. Типового договору цей договір укладається на невизначений строк.

15 липня 2021 року працівники АТ «Львівгаз» здійснювали перевірку, яка повинна була виявити пропущення строку періодичної повірки ЗВТ ТОВ «Норма-Плюс», що підтверджується Актом № 1733 перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 15.07.2021. З акту перевірки технічного стану побутового лічильника газу №1733 від 15.07.2021 видно, що повірка лічильника Відповідача Метрікс G -6 проводилась 15.08.2012.(а.с.9-10,148-149).

Перевіркою не було виявлено жодних порушень, в акті перевірки також зазначено що організація газом не користується, газ закрито на вводі. Як видно із картки зняття показників лічильника останні показники споживання газу « 1490» зафіксовані ще у 2014 році, такі ж відображені в акті перевірки № 1733 від 15.07.2021 року .

24 жовтня 2021 року ТОВ «Норма-Плюс» надіслало заяву АТ «Львівгаз», у якій просило відновити постачання газу будинок №7 по вул. Зоряна, 7 у м.Львові, що належить ТОВ «Норма-Плюс». На заяві адресу ТОВ «Норма-Плюс» вказано м.Львів, вул. Зоряна, 7. На заяві проставлена печатка АТ «Львівгаз» про вхідну реєстрацію 26 жовтня 2021 року.(а.с.123).

26 жовтня 2021 року за заявою споживача на об`єкті за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, 7 було відновлено газопостачання.

20 грудня 2021 року ТОВ «Норма-Плюс» надіслало заяву АТ «Львівгаз», у якій просило направити представників АТ «Львівгаз» для зняття газового лічильника для його повірки за адресою: м.Львів, вул. Зоряна, 7. - ТОВ «Норма-Плюс». На заяві адресу ТОВ «Норма-Плюс» вказано м.Львів, вул. Зоряна, 7. (а.с.14).

20 грудня 2021 року працівники АТ «Львівгаз» на об`єкті Відповідача за адресою: м.Львів, вул. Зоряна, 7 виявили порушення п.п.4 п.1 гл.2 розд.ХІ Кодексу ГРМ несанкціоноване відновлення газопостачання, порушення п.п.4 п.2 гл.2 розд.ХІ Кодексу ГРМ строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим, про що склали Акт про порушення від 20.12.2021 № 005922.(а.с.11).

Показання лічильника (ЗВТ) на дату складання Акта 01648,36 м куб.

Акт про порушення підписано керівником ТОВ «Норма-Плюс» Іванчишином Святославом Івановичем без зауважень. Дата засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду цього Акта в самому акті не зазначена.

Згідно з паспортом лічильника газу Відповідача міжповірочний інтервал лічильника - 8 років.

Згідно акту перевірки технічного стану ПЛГ №1733 від 15.07.2021 повірка лічильника ТзОВ «Норма-Плюс» Метрікс G -6 проводилась 15.08.2012. Отже, періодичної повірки лічильника газу відбулось з пропущенням строку.

Згідно із заключенням викладеному у акті перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 20 грудня 2021 року виявлено протермінування міжповірочного інтервалу лічильника газу; організацію попереджено про неприпустимість споживання газу; терміново подати лист на АТ «Львівгаз» для проведення державної повірки лічильника газу; організацію попереджено згідно Газового Кодексу, Розділу Х ст.63 подати копію проектно-технічної документації на газифікацію приміщення і копію паспортів на газоспоживче обладнання, копію паспорта на газовий лічильник; якщо дана документація відсутня терміново звернутися у АТ «Львівгаз» для її виготовлення. (а.с.12-13).

Надалі, відповідно до акту 13263/21 від 21 грудня 2021 року демонтовано на періодичну повірку лічильник газу Метрікс G -6 та припинена подача газу шляхом опломбування у присутності споживача за адресою: м.Львів, вул. Зоряна, 7.(а.с.15)

АТ «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз» сформував запрошення на комісію№17 від 04 січня 2022 року. У запрошенні зазначено, що засідання відбудеться 21.01.2022.Запрошення на комісію з розгляду актів про порушення скеровано адресою м.Львів, вул. Володимира Великого, буд.51, кв.203.(а.с. 23).

Як доказ надсилання запрошення позивач долучив опис вкладення від 11.01.2022. (а.с. 24).

Згідно з витягом з Протоколу, засідання комісії Оператор ГРМ відбулось 21.01.2021. При цьому Витяг з Протоколу не містить будь-якої інформації про те, що ТОВ «Норма-Плюс» був належним чином повідомлений про дату та час засідання Комісії.

21 січня 2022 року за наслідком розгляду Акту про порушення № 005922 від 20.12.2021, який було складено відділом інспектування Львівського відділення Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Львівгаз», Комісія з розглядів актів про порушення споживачами вимог Кодексу ГРМ згідно з витягом з Протоколу № 45/01 від 21.01.2022 заслухала Акт про порушення в частині виявленого пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини Товариства з обмеженою відповідальністю «Норма-Плюс» за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, буд. 7, та прийняла рішення про задоволення вказаного Акту про порушення.(а.с.26).

За результатами прийнятого рішення відповідно до п.п.1) п.4 гл.4 розділу XI Кодексу ГРМ складено акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості про нарахування відповідачу необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу на суму 343 027,19 грн.(а.с.27).

Оскільки заборгованість ТОВ «Норма-Плюс» не оплатило, АТ «Львівгаз» звернулося з позовом про стягнення 343 027,19 грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу.

Відповідно до супровідного листа №790-СЛ-30110222 від 11.02.2022 розрахунок на оплату та повідомлення про припинення газопостачання скеровувалось ТОВ «Норма - Плюс» також на адресу: м.Львів, вул. Володимира Великого, буд.51, кв.203, у той час як адреса місцезнаходження ТОВ «Норма - Плюс» м.Львів, вул. Зоряна,7.

ТОВ «Норма-Плюс» заперечило щодо наявності підстав для задоволення первісного позову та подало зустрічний позов до АТ "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" про визнання незаконним та скасування рішення комісії.

Отже, предметом апеляційного оскарження є рішення Господарського суду Львівської області від 07 вересня 2023 року у справі №914/733/23, яким суд вирішував спір за первісним позовом про стягнення вартості розподіленого (спожитого) необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу та спір за зустрічним позовом про оскарження рішення Комісії з розгляду актів про порушення, оформлене протоколом.

За змістом статті 40 Закону України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 №329-VIII (далі - Закон №329-VIII) розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем визначені положеннями Кодексу газорозподільних систем.

Взаємовідносини сторін у справі №914/733/23 виникли з Договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) та регламентуються нормами Закону України «Про ринок природного газу» та розробленого на його підставі Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕП) № 2494 від 30.09.2015, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 №1379/27824, які визначають правові підстави функціонування ринку природного газу України та взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, а також положеннями Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», яким встановлюються та регулюються порядок та умови повірки засобів вимірювальної техніки в Україні, що перебувають в експлуатації.

Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу Х Кодекс ГРС приладовий облік природного газу в ГРМ організовується та здійснюється з метою отримання реєстрації за допомогою комерційного ВОГ інформації про об`єми передачі (розподілу, споживання) природного газу в точках вимірювання та подальшого її використання при забезпеченні комерційного обліку природного газу між суб`єктами ринку природного газу.

У цьому Кодексі (пункт 4 глави 1 розділу І «Загальні положення») терміни вживаються, зокрема, у таких значеннях:

власник - юридична особа, або фізична особа, або фізична особа - підприємець, яка на законних підставах володіє та користується об`єктом, зокрема газовими мережами або об`єктом газорозподільної системи;

вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ - сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством;

засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;

- несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу;

- пошкодження пломб - відсутність чи пошкодження цілісності пломб, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломби (дріт, кордова нитка тощо), гвинтів, на яких закріплено пломбувальний матеріал, у тому числі відсутність чи пошкодження на ЗВТ (лічильнику газу) пломб з відбитками тавр про їх повірку або індикаторів дії впливу постійного магнітного поля (далі - магнітні індикатори), або підтверджений факт підробки пломби за умови наявності акта про пломбування (іншого документа, що підтверджує факт пломбування і передачу на збереження ЗВТ/лічильника газу та установлених пломб і магнітних індикаторів);

приховані заходи - несанкціоновані заходи, здійснені споживачем чи іншою особою, внаслідок яких здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу, які неможливо виявити без використання спеціальних технічних засобів, проведення земельних робіт, демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів, часткового чи повного демонтажу ЗВТ або дактилоскопічної експертизи чи перевірки метрологічних характеристик ЗВТ.

Згідно з вимогами частин першої, другої статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту. Перелік категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Міжповірочні інтервали законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки за категоріями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері метрології та метрологічної діяльності. Порядок встановлення міжповірочних інтервалів визначається Кабінетом Міністрів України. Періодична повірка засобів вимірювальної техніки повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал).

Повірка засобів вимірювальної техніки - сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам (пункти 17,18 частини першої статті 1 цього Закону).

Лічильники газу та пристрої перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ), віднесено до категорії законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають обов`язковій повірці та на які поширюється сфера дії Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (пункт 41 Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 № 374).

Відповідність встановленим вимогам, тобто придатність ЗВТ до використання за призначенням такого ЗВТ має бути перевірена установою, що уповноважена проводити повірку ЗВТ та здійснюється згідно з Порядком проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 08.02.2016 № 193 та зареєстрованого в Мінюсті України 24.02.2016 за № 278/28408 (далі - Порядок № 193).

Згідно з пунктом 1 глави 6 розділу X Кодексу газорозподільних систем власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ в порядку, визначеному главою 7 розділу X Кодексу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).

Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник цього комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах. Засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 цього розділу.

У главі 7 розділу X Кодексу ГРМ встановлений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими, відповідно до якого власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.

Для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен: 1) завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого оператор ГРМ має опублікувати на своєму вебсайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати; 2) забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування; 3) у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити оператора ГРМ та забезпечити присутність представника оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ.

За приписами пункту 8 глави 7 розділу Х Кодексу ГРМ, у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу ХІ цього Кодексу.

Пунктом 41 Переліку категорій законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають періодичній повірці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №374 від 04.06.2015, лічильники газу та пристрої перетворення об`єму (використовуються для проведення розрахунків за поставлений та/або спожитий природний газ) віднесено до категорії законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що підлягають обов`язковій повірці, та на які поширюється сфера дії Закону України Про метрологію та метрологічну діяльність.

Згідно з пунктом 1 глави 1 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, норми цього розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованої діяльності Оператора ГРМ, застосовуються за наявності акта про порушення, складеного Оператором ГРМ відповідно до вимог цього розділу. Випадки, які потребують перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу споживачу, що має договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, без наявності акта про порушення, визначені в розділах IX - X цього Кодексу. При виявленні порушень по ГДП, ВБГ чи суміжному Оператору ГРМ, об`єкт якого підключений до ГРМ, дії та принципи щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу зазначеним суб`єктам аналогічні діям та принципам, визначеним цим розділом до споживача та несанкціонованого споживача.

Відповідно до п. 18 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», повірка засобів вимірювальної техніки - сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам.

Пунктом 17 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» встановлено, що періодична повірка засобів вимірювальної техніки - повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал).

За приписами ч. 1, 2 та 4 ст. 8 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» визначено, що у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки, які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів, у встановлених умовах їх експлуатації. Експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (даті - законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби. Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.

Згідно із пунктом 5.9. Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України №618 від 27.12.2005, власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку та порушення правил його експлуатації, а також за використання засобів вимірювальної техніки (ЗВТ) з вичерпаним терміном повірки.

З веденого слідує, що нормами чинного законодавства та умовами Типового договору розподілу природного газу на відповідача, як на споживача, що не є побутовим, покладено обов`язок здійснювати належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно здійснювати організацію проведення їх періодичної повірки.

Відповідно до пункту 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо споживачів здійснюється нарахування необлікованих об`ємів природного газу належить, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

З матеріалів справи видно, що повірка лічильника Відповідача Метрікс G -6 проводилась 15.08.2012, що підтверджує акт перевірки технічного стану побутового лічильника газу №1733 від 15.07.2021.

Як уже вказувалося, згідно з паспортом лічильника газу Відповідача міжповірочний інтервал лічильника - 8 років.

Відповідно до пункту 7.4 Типового договору, до умов якого позивач приєднався згідно із заявою-приєднанням, Споживач зобов`язався, зокрема, дотримуватись вимог Кодексу газорозподільних систем.

Пунктом 1 глави 7 «Порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими», розділу X Кодексу газорозподільних систем передбачено, що власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.

Для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен: 1) завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити Оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого Оператор ГРМ має опублікувати на своєму вебсайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати; 2) забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам Оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування; 3) у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити Оператора ГРМ та забезпечити присутність представника Оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ (пункт 2 глави 7 розділу Х КГС).

Так, споживач ТОВ «Норма - Плюс» зобов`язаний дотримуватись вимог Кодексу газорозподільних систем, для нього обов`язковими до виконання є приписи цього Кодексу в частині проведення періодичної повірки ЗВТ у порядку, визначеному главою 7 цього розділу.

Отже, відповідно до наведених норм чинного законодавства та умов договору розподілу природного газу ТОВ «Норма - Плюс» як Споживач, що не є побутовим, зобов`язаний здійснювати належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та своєчасно здійснювати організацію проведення їх періодичної повірки.

Відтак, періодична повірка лічильника газу Відповідача мала бути проведена не пізніше 8 років з дати попередньої повірки, а письмове повідомлення відповідачем позивача про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ - не пізніше ніж за десять робочих днів до запланованої дати повірки.

Попередня повірка лічильника Відповідача Метрікс G -6 проводилась 15 серпня 2012 року, відтак, враховуючи термін періодичної повірки - вона повинна була бути проведена не пізніше 15.08.2020.

У той же час, 15 липня 2021 року, тобто за 158 днів до складання Акту про порушення, працівниками АТ «Львівгаз» здійснювалась перевірка, яка повинна була виявити пропущення строку періодичної повірки ЗВТ відповідача за первісним позовом, що підтверджується Актом № 1733 перевірки технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ) від 15липня 2021 року. Однак всупереч вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ товариством, складено не було. Таким чином АТ «Львівгаз» було допущено неправомірну бездіяльність, що стала причиною (сприяла) вчиненню товариством порушення, зафіксованого Актом про порушення. На час проведення перевірки 15липня 2021 року керівником товариства була інша особа.

Суд першої інстанції встановив, що відбулось пропущення строку періодичної повірки лічильника газу більше 8 років.

З акту перевірки №1733 від 15липня 2021 року видно, що працівниками АТ «Львівгаз» здійснювалась перевірка технічного стану побутового лічильника газу (ПЛГ), якою не було виявлено жодних порушень, в акті перевірки також зазначено, що організація газом не користується, газ закрито на вводі. Згідно із карткою зняття показників лічильника останні показники споживання газу « 1490» зафіксовані ще у 2014 році, такі ж відображені в акті перевірки № 1733 від 15липня 2021 року.

Зазначені обставини підтверджують відсутність споживання товариством природного газу в період до жовтня 2021 року.

Також, варто звернути увагу на заяву ТОВ «Норма-Плюс» до АТ «Львівгаз», а саме: 26 жовтня 2021 року на об`єкті за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, 7 було відновлено газопостачання за заявою споживача від 24 жовтня 2021 року, і знову ж таки докази повірки лічильника працівниками АТ «Львівгаз» не перевірялись.

Суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Правопорушеннями на ринку природного газу, зокрема є: використання приладів обліку природного газу, не повірених або не атестованих в установленому порядку (частина перша, пункт 5 частини другої статті 59 Закону України «Про ринок природного газу»).

До порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу, належать, зокрема: 4) пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим (пункт 4 частини другої статті 2 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС).

За змістом пункту 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

Порядок оформлення акта про порушення визначений в главі 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Відповідно до пункту 1 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

За правилами пунктів 2, 3 цієї глави Кодексу ГРС акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Як вже зазначалось, 15липня 2021 року працівниками АТ «Львівгаз» проводилась перевірка технічного стану побутового лічильника газу на об`єкті ТОВ «Норма - Плюс» за адресою : м. Львів, вул. Зоряна, 7 та відповідно до Акту перевірки технічного стану побутового лічильника газу №1733 від 15 липня 2021 року, однак всупереч вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ працівниками АТ «Львівгаз», не складено.

Надалі, 20 грудня 2021 року ТОВ «Норма-Плюс» надіслало заяву АТ «Львівгаз», у якій просило направити представників АТ «Львівгаз» для зняття газового лічильника для його повірки за адресою: м.Львів, вул. Зоряна, 7. - ТОВ «Норма-Плюс». На заяві адресу ТОВ «Норма-Плюс» вказано м.Львів, вул. Зоряна, 7. (а.с.14).

Як уже зазначалось, лише 20 грудня 2021 року представниками Оператора ГРМ - АТ «Львівгаз» на об`єкті за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, 7 складено акт №005922 про порушення Кодексу газорозподільних систем, тобто після 5 місяців виявлення порушення.

Так, в Акті №005922 від 20.12.2021 про порушення Кодексу газорозподільних систем зафіксовано пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим. Показання лічильника (ЗВТ) на дату складання Акта 01648,36 м куб.

В акті зазначено, що він складався за участю споживача представника ТОВ «Норма - Плюс». Дата засідання комісії Оператора ГРМ з розгляду цього Акта в самому акті не зазначена.

Пунктом 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем передбачено, що акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (пункт 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС).

Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (пункт 12 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).

За результатами розгляду Комісія АТ «Львівгаз» прийняла рішення, оформлене протоколом № 45/01 від 21 січня 2022 року, за яким вирішено: «Задовольнити акт про порушення від 20.12.2021 № 005922 по споживачу ТзОВ «Норма - Плюс» за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, буд. 7.

Відповідно до абзацу 2 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільної систем при складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії) (абзац 2 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС).

У пункті 10 глави 5 розділу ХІ цього Кодексу визначено, що споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Господарський суд першої інстанції в контексті доводів позивача звернув увагу на те, що законодавець передбачив правову процедуру, яка направлена на захист права споживача щодо його обов`язкового повідомлення про час і дату засідання комісії про розгляд акта про порушення.

Виконати таке зобов`язання бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення або дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи споживач може лише будучи належним чином повідомленим про таке засідання.

Матеріалами справи встановлено, що згідно з Витягом з Протоколу, засідання комісії Оператор ГРМ відбулось 21.01.2021. При цьому Витяг з Протоколу не містить будь-якої інформації про те, що ТОВ «Норма-Плюс» був належним чином повідомлений про дату та час засідання Комісії.

Крім того Акт про порушення не містить посилання на час, день та місяць проведення засідання Комісії з розгляду Акту про порушення.

З вкладення у цінний лист з описом від 11.01.2022 (0505034085502) видно, що повідомлення про засідання Комісії скеровувалось ТОВ «Норма - Плюс» на адресу: м.Львів, вул. Володимира Великого, буд.51, кв.203, тоді як згідно з Витягом з ЄДР на безкоштовний запит місцезнаходження ТОВ «Норма - Плюс» є адреса: 79054, Львівська обл., м. Львів, вул. Зоряна, будинок 7.

Отже, дійсне проведення засідання комісії відбулось за відсутності представника Споживача. Доказів належного повідомлення Споживача про дату, час та місце розгляду Акту про порушення суду не надано. Письмова згода Споживача на проведення засідання комісії 21 січня 2022 року без його присутності або уповноваженого ним представника відсутня.

Відтак, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про те, що АТ «Львівгаз» не забезпечило право Споживача бути присутнім на засіданні комісії з розгляду Акта про порушення від 21 січня 2022 року, відповідно розгляд Комісією акта про порушення за відсутності Споживача, щодо якого немає належних відомостей про повідомлення про час і дату засідання, є порушенням норми пункту 10 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем.

У відповідності до пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС розгляд акта про порушення відноситься до виключних повноважень комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ. Саме комісія за результатами розгляду визначає його правомірність та приймає щодо нього відповідне рішення: про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.

Рішення комісії з розгляду акта про порушення положень Кодексу газорозподільних систем, оформлене протоколом про нарахування обсягу необлікованого природного газу та визначення його вартості, яку повинен оплатити споживач, безпосередньо впливає на права та обов`язки відповідного суб`єкта господарювання в контексті його відносин з Оператором ГРМ.

При цьому реалізація повноважень Комісії можлива в межах закону, який в даному випадку передбачає, що (пункт 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу ГРС) споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення».

Відповідно до абз.1 п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

Із супровідного листа №790-СЛ-30110222 від 11.02.2022 видно, що розрахунок на оплату та повідомлення про припинення газопостачання скеровувалось ТОВ «Норма - Плюс» також на адресу: м.Львів, вул. Володимира Великого, буд.51, кв.203 , у той час як адреса місцезнаходження ТОВ «Норма - Плюс» м.Львів, вул. Зоряна,7.

З огляду на наведені обставини справи та приписи наведених нормативно-правових актів, суд першої інстанції дійшов законного висновку про те, що, розглянувши акт про порушення за відсутності Споживача, який належним чином не був повідомлений про час і дату засідання, комісія АТ «Львівгаз» не дотрималась передбаченої законом правової процедури: не забезпечила право Споживача бути присутнім на засіданні комісії, не вислухала його пояснення, зауваження щодо складання акта, не дослідила його доводи на захист своєї позиції, чим, на думку суду, позбавила позивача права на справедливий розгляд спірного акта, тобто допустила порушення, яке безпосередньо могло вплинути на правильність прийнятого рішення.

Щодо згаданої позивачем правової позиції, наведеної у постанові Верховного Суду від 20.12.2022 у справі №914/3145/21.

Питання визначення подібності правовідносин висвітлено у правовому висновку об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладеному у постанові від 19 березня 2021 року у справі № 922/698/20. Так, беручи до уваги свою попередню практику (ухвала від 27 березня 2020 року у справі № 910/4450/19) зазначила, що подібність правовідносин в іншій аналогічній справі визначається за такими критеріями: суб`єктний склад сторін спору, зміст правовідносин (права та обов`язки сторін спору) та об`єкт (предмет). А під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де подібними (тотожними, аналогічними) є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судом фактичні обставини, а також наявне однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин.

У пункті 39 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12 жовтня 2021 року у справі №233/2021/19 зазначено, що на предмет подібності слід оцінювати саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін справи та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їхнім змістом. А якщо правове регулювання цих відносин залежить від складу їх учасників або об`єкта, з приводу якого вони вступають у правовідносини, то у такому разі подібність слід також визначати за суб`єктним і об`єктним критеріями відповідно. Для встановлення подібності спірних правовідносин у порівнюваних ситуаціях суб`єктний склад цих відносин, предмети, підстави позовів і відповідне правове регулювання не обов`язково мають бути тотожними, тобто однаковими.

Велика Палата Верховного Суду виходить з того, що:

- правовідносини розуміються як різновид передбачених юридичними нормами чи зумовлених принципами права ідеологічних суспільних відносин, що встановлюються між суб`єктами права щодо об`єктів права на підставі юридичних фактів і виражаються у взаємних правах і обов`язках цих суб`єктів (пункт 17 ухвали від 15.06.2021 у справі № 212/7466/19 (провадження № 14-73цс21));

- подібність правовідносин означає, зокрема, тотожність об`єкта та предмета правового регулювання, а також умов застосування правових норм (часу, місця, підстав виникнення, припинення та зміни відповідних правовідносин). Зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності в різних рішеннях суду касаційної інстанції визначається обставинами кожної конкретної справи (пункт 32 постанови від 27.03.2018 у справі № 910/17999/16; пункт 38 постанови від 25.04.2018 у справі № 925/3/7; пункт 40 постанови від 25.04.2018 у справі № 910/24257/16; ухвала від 14.12.20218 у справі № 910/21267/16; ухвала від 20.05.2021 у справі № 904/6125/20; пункт 18 ухвали від 15.06.2021 у справі № 212/7466/19);

- під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де подібними (тотожними, аналогічними, схожими) є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судом фактичні обставини, а також наявне однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин (пункт 60 постанови від 23.06.2020 у справі № 696/1693/15-ц; пункт 6.30 постанови від 19.05.2020 у справі № 910/719/19; постанова від 16.01.2019 у справі № 757/31606/15-ц; постанова від 12.12.2018 у справі № 2-3007/11; пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2018 у справі № 922/2383/16; пункт 8.2 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16.05.2018 у справі № 910/5394/15-г).

Отже, подібність правовідносин може мати місце не лише у разі тотожності (аналогічності), тобто ідентичності (однаковості) суб`єктного, об`єктного і змістовного критеріїв, але й також у разі їх схожості, що визначається з урахуванням обставин кожної конкретної справи.

У апеляційній скарзі скаржник зазначає й про те, що скерування повідомлення про засідання комісії, яка не відповідає юридичній адресі відповідача відбулася з вини ТзОВ «Норма-плюс». Разом з тим, недотримання процедури окремих дій носить суто формальний характер, що не може вплинути на дійсність чи призвести до неправомірності прийнятого на підставі рішення Комісії.

Колегія суддів погоджується з міркуваннями щодо єдності та послідовності судової практики, проте обставини у названих апелянтом справах суттєво відмінні в обставинах та наявних висновках експертиз.

Верховний Суд у своїй постанові вказав, що суди також зазначили про те, що вказане повідомлення надіслано на адресу Бази відпочинку (смт. Славське, вул. І. Франка, 67 Б), а не на юридичну адресу відповідача за первісним позовом (м. Львів, вул. Джорджа Вашингтона, 3). Акт про порушення та запрошення на засідання комісії з розгляду акта про порушення направлено на адресу (за місцем знаходження/утримання майна), враховуючи ті обставини, що перевірка наявного у споживача обладнання проводилась саме за адресою Бази відпочинку. Суд у контексті доводів касаційної скарги щодо застосування пунктів 4, 8, 10 Глави 5 Розділу ХІ Кодексу ГРC у спірних правовідносинах погоджується з доводами скаржника, що Кодексом ГРС не встановлено обов`язкових вимог надсилання споживачу повідомлення про час, дату та місце проведення засідання комісії з розгляду акта про порушення лише на юридичну адресу споживача.(п. 7.52). З огляду на викладене вище, місцевому господарському суду належало достеменно встановити обставини щодо виконання АТ "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" обов`язку визначеного абзацом п`ятим пункту 4 глави 5 розділу XI ГРС.(п. 7.53). Як вже було зазначено вище, зі змісту оскаржуваних судових рішень вбачається, що судами належним чином не досліджено доводи позивача за первісним позовом про наявність порушень ТОВ "Еком" вимог Кодексу ГРС, з огляду на наведене Суд не погоджується з висновками судів попередніх інстанцій і з наявністю підстав для визнання недійсним рішення та акта-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму й обсягу природного газу та його вартості лише з недотриманням АТ "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" процедури вчинення окремих дій, яка носить суто формальний характер та, у разі підтвердження обставин зазначених у акті про порушення, саме по собі не може вплинути на його дійсність чи призвести до неправомірності прийнятого на його підставі рішення комісії.(п. 7.54).

Отже, згідно з обставинами у справі №914/3145/21АТ «Львівгаз» надіслано повідомлення на адресу Бази відпочинку, а не на юридичну адресу споживача, натомість Кодексом ГРС не встановлено обов`язкових вимог надсилання споживачу повідомлення про час, дату та місце проведення засідання комісії з розгляду акта про порушення лише на юридичну адресу споживача.

За обставинами цієї справи №914/733/23, як зазначає АТ «Львівгаз», повідомлення скеровувалося на юридичну адресу, а не на адресу належного Споживачу об`єкта, на якому Оператор здійснював перевірку Споживача.

Отже, обставини у названих справах є різними, відмінними від обставин цієї справи.

Крім того, відповідно до заяви-приєднання №09426F21GIGP016 від 01.01.2016 адресою об`єкта (точки комерційного обліку) є м.Львів, вул. Зоряна, 7. Крім того, 24 жовтня 2021 року і 20 грудня 2021 року ТОВ «Норма-Плюс» надсилало заяви АТ «Львівгаз», у яких адресу ТОВ «Норма-Плюс» було вказано м.Львів, вул. Зоряна, 7. Повірка лічильника на об`єкті, який належить ТОВ «Норма-Плюс» проводилась за адресою: м.Львів, вул. Зоряна, 7. Також, згідно з витягом ЄДРПОУ адреса ТОВ «Норма-Плюс» є Україна, 79054, Львівська обл., м. Львів, вул. Зоряна, будинок 7.

Доводи апелянта про формальний характер недотримання процедури окремих дій спростовуються тим, що АТ «Львівгаз» не лише не повідомило споживача про засідання комісії, а й допустило інші порушення у процедурі повірки лічильника.

Так, періодична повірки лічильника газу відбулось з пропущенням строку, а саме: 15.08.2012 з вини споживача. Натомість АТ «Львівгаз» не вжило заходів для встановлення факту порушення. Так, законом не передбачено строків встановлення виявлення факту відсутності повірки немає чи обов`язку контролера під час здійснення перевірки показів лічильника перевіряти дату попередньої повірки.

Натомість АТ «Львівгаз» не виконало вимоги закону щодо проведення повірки лічильника, не забезпечення усунення виявленого порушення 15 липня 2021 року, а також не забезпечення контролю за усуненням порушення, не складення відповідного окремого акту про усунення порушення.

Матеріали справи не містять доказів складення відповідного акту про порушення, яким фіксувалося би пропущення строку періодичної повірки ЗВТ товариством на виконання вимог п.п. 4 п. 7 глави 9 Розділу Х та п. 1 глави 5 Розділу ХІ Кодексу та проведення засідання комісії з розгляду акта про порушення у встановлені законом строки(не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення).

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 29.07.2020 №1469 Про затвердження Змін до Кодексу газорозподільних систем та внесення змін до Типового договору розподілу природного газу, що набрала чинності 30.07.2020, затверджено зміни до Кодексу газорозподільних систем та, зокрема, доповнено абзац 1 пункту 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ реченням такого змісту: Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України Про судову експертизу).

Відповідно до п. 7 глави 5 Розділу ХІ Кодексу - на дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис. У разі неможливості усунути порушення на дату складання акта про порушення(відсутні відповідні засоби чи повноваження) представник Оператора ГРМ робить відповідний запис в акті про порушення та надалі забезпечує контроль за усуненням порушення, що підтверджується окремо складеним актом про усунення порушення.

Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015, є підзаконним нормативно-правовим актом та в додатку 16 (в редакції на момент складення акту про порушення №32 від 20.02.2020) містить примірну форму акта про порушення, в якому зазначається: найменування оператора ГРМ та його структурного підрозділу; місце складання; дата складання; номер акту; ким та за участю кого складений; назва, опис, місцезнаходження об`єкта та встановлені порушення; показання лічильника (ЗВТ); заходи щодо відновлення роботи ВОГ, усунення під`єднання, відключення, пломбування тощо; заходи з ліквідації виявлених порушень і термін їх виконання; інша необхідна інформація та вимоги; додатки; дата, місце розгляду акту комісією оператора ГРМ, їх контактний телефон; відомості про осіб, які склали акт та ознайомились з ним; зауваження споживача (його представника) до акта.

Чинний Кодекс ГРМ не обмежує позивача правом вносити до запропонованої форми акта про порушення свої доповнення, якщо, при цьому, дотримана його загальна форма.

Разом з тим, складений працівниками позивача акт про порушення від 20 грудня 2021 року не містить вказівку на дату і час засідання комісії оператора ГРМ із розгляду вказаного акта.

Відповідно до п. 6 глави 7 Розділу VI Кодексу відновлення газопостачання (розподілу природного газу)здійснюється Оператором ГРМ протягом двох робочих днів у містах та п`яти календарних днів у сільській місцевості за письмовим зверненням споживача (його постачальника) про відновлення газопостачання(розподілу природного газу) та після усунення порушень

Як уже зазначалося, 26 жовтня 2021 року за заявою споживача на об`єкті за адресою: м. Львів, вул. Зоряна, 7 було відновлено газопостачання, однак матеріали справи не містять доказів повірки лічильника працівниками АТ «Львівгаз» не перевірялись. Також, усупереч вимогам закону не усунуто порушення пропущення строку періодичної повірки ЗВТ споживачем, яке було виявлено 15 липня 2021 року.

Натомість у акті від 15 липня 2021 року вказано, що перевіркою не було виявлено жодних порушень, в акті перевірки також зазначено що організація газом не користується, газ закрито на вводі. Як видно із картки зняття показників лічильника останні показники споживання газу «1490» зафіксовані ще у 2014.

Вказані обставини підтверджують неправомірну бездіяльність АТ «Львівгаз».

Водночас відповідно до першого абзацу та підпункту1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням такого, зокрема: при визначенні лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску) непридатними до застосування за результатами позачергової або експертної повірки, а також при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача об`єм переданого (прийнятого) газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунок проводиться за період з дати виходу з ладу ЗВТ (з дати початку прострочення періодичної повірки) до моменту встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ. У разі якщо дату виходу з ладу ЗВТ неможливо достовірно визначити, перерахунок проводять з початку розрахункового періоду до дати встановлення та опломбування справного та повіреного ЗВТ

Системний аналіз вказаної норми Кодексу вказує нате, що перерахунок об`єму газу при пропущенні строку періодичної повірки лічильника газу здійснюється щодо газу, який було передано (розподілено) споживачу і, відповідно, який було прийнято (спожито) споживачем. А це, у свою чергу, вказує на те, що до перерахунку включається період, у межах якого відбувався процес газопостачання, оскільки тільки період газопостачання характеризується процесом «передання» («розподілення»)та «прийняття» («споживання») газу. Відповідно період, у межах якого не відбувалось газопостачання, не повинен враховуватись до перерахунку, оскільки у цей період газ не «передається» («не розподіляється») та «не приймається» (« не споживається»).

Щодо періоду нарахування природного газу, то згідно акту - розрахунку від 21.01.2022 АТ «Львівгаз» зазначив період з 15.07.2021, тоді як самим оператором ГРМ в Акті перевірки технічного стану побутового лічильника газу від 15.07.2021 вказано про те, що «організація газом не користується. Газ закрито на вводі». Згідно Акту-розрахунку в період з 15.07.2021 АТ «ОГС Львівгаз» зазначено про кількість спожитого газу неопломбованим обладнанням (колонка 5) в той час як споживання газу товариством не відбувалося.

Відповідно до картки зняття показів лічильника ТзОВ «Норма-Плюс» № 212974 (Договір 5260; Н699)газопостачання Споживачу було припинено у січні 2016року і не здійснювалось принаймні до початку грудня 2021року. Таким чином в розумінні вимог першого абзацу та підпункту 1 пункту 4 глави 4 розділу XI Кодексу з метою перерахунку об`єму газу, що був переданий Споживачу (прийнятий Споживачем), слід враховувати період, що розпочинається принаймні 1 грудня 2021 року, оскільки з2016 року і до 1 грудня 2021 року Оператор Споживачу природного газу не розподіляв (не передавав), Споживач від Оператора природного газу не приймав (не споживав).

Отже, акт-розрахунок Оператора не відповідає вимогам Кодексу.

Таким чином, проаналізувавши встановлені у справі обставини, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням долучені сторонами докази в їх сукупності та взаємозв`язку, враховуючи наведені положення господарського законодавства та визначені процесуальним законом стандарти доказування, предмет позову, суд першої інстанції дійшов законного висновку про те, що допущені комісією АТ «Львівгаз» порушення регламентованого Кодексом газорозподільної системи порядку розгляду Акта про порушення №005922 від 20.12.2021, з огляду на принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, є достатньою правовою підставою для скасування рішення Комісії від 21.01.2022, тобто задоволення зустрічних позовних вимог безвідносно до інших обставин справи. Вищезазначене є самостійною підставою для відмови у задоволенні первісного позову.

Згідно з пунктом першим частини першої статті 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно із статтею 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Скаржник не надав належних і допустимих доказів на підтвердження своїх позовних вимог, не спростував висновків суду першої інстанції. Тому доводи апеляційної скарги Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" є необґрунтованими, які не підлягають задоволенню, підстав для зміни чи скасування оскарженого рішення у цій справі немає.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281, 282, 283, 284 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення Господарського суду Львівської області від 07 вересня 2023 року у справі №914/733/23 залишити без змін, апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" - без задоволення.

Судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз".

Постанова набирає законної сили з дня прийняття.

Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку.

Повний текст постанови підписано 26 липня 2024 року.

Суддя В.М. Гриців

Суддя О.В. Зварич

Суддя О.С. Скрипчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.02.2024
Оприлюднено27.08.2024
Номер документу121191238
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —914/733/23

Постанова від 29.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Ухвала від 11.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Гриців Віра Миколаївна

Рішення від 07.09.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 10.08.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 29.06.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 22.06.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 01.06.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 25.05.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні