Рішення
від 11.09.2023 по справі 300/3222/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" вересня 2023 р. справа № 300/3222/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шумея М.В.розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Споживчого товариства "Анастасія ІВ" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

ВСТАНОВИВ:

Споживче товариство «Анастасія ІВ» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, в якому просить:

-скасувати податкове повідомлення-рішення до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №003818/0706 від 03.05.2023 щодо застосування штрафної санкції в розмірі 37087,00 грн.;

-скасувати податкове повідомлення-рішення до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №003814/0706 від 03.05.2023 року щодо застосування штрафної санкції в розмірі 38021,07 грн.;

Позовні вимоги мотивовані протиправними діями Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, щодо складення податкових-повідомлень рішень від 03.05.2023 року №003818/0706 та №003814/0706.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.06.2023 року відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Споживчого товариства «Анастасія ІВ» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області визнання незаконними та скасування податкового повідомлення-рішення.

04.07.2023 року на адресу Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив від Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, в якому відповідач заперечує проти задоволення даного позову, з мотивів викладених у відзиві.

До Івано-Франківського окружного адміністративного суду 18.08.2023 року від позивача надійшла відповідь на відзив.

Суд, розглянувши розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги, відзив на позов та відповідь на відзив, встановив наступне.

Посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області проведено фактичну перевірку господарських одиниць СТ «Анастасія-ІВ»:

-магазину-кафе за адресою: вул. Гостинець,51/А, с. Рошнів, Тисменицького району з 05.04.2023 року;

-магазину-кафе за адресою: вул. Царинка, 1/А, с. Стриганці, Тисменицького району з 05.04.2023 року;

-магазину-кафе за адресою: вул. Гостинець, 149/А, с. Рошнів, Тисменицького району з 05.04.2023 року;

За результатами вказаних перевірок було складено Акти (довідки) ГУ ДПС в Івано-Франківській області фактичних перевірок (надалі - Акт), які отримано платником податків:

- № 3115/09/13/PPO/36872598 від 07.04.2023;

-№3119/09/12/PPO/36872598 від 07.04.2023;

- №3120/09/13/PPO/36872598 від 07.04.2023;

03.05.2023 р. ГУ ДПС у Івано-Франківській області на піставі вказаних вище актів винесено податкові повідомлення- рішення про застосування фінансових санкцій, які отримано позивачем засобами поштового зв`язку 12.05.2023:

- №003818/0706 в сумі 37087,00 грн.;

- №003814/0706 в сумі 38012,07 грн.;

- №003816/0706 в сумі 16754,25 грн.

СТ «Анастасія ІВ» вважаючи проведення фактичних перевірок незаконними та безпідставними, не погоджується з вищезазначеними податковими повідомленнями-рішеннями, звернулось до суду з адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до таких висновків.

Під грошовим зобов`язанням платника податків, згідно з підпунктом 14.1.39пункту14.1статті14Податкового кодексу України, розуміється сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Частиною 56.1 статті 56Податкового кодексу України, рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.

За змістом абзацу 4 пункту56.18статті56Податкового кодексу України, при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.

Згідно з п.п.129.1.1п.129.1ст.129Податкового кодексу України, нарахування пені розпочинається при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків податкового зобов`язання, визначеного цим Кодексом (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).

Підставою оскарження позивачем податкових повідомлень-рішень, на думку позивача, є проведення протиправних фактичних перевірок Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області.

Щодо законності та наявності підстав в Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відповідно до п. 7.1 ст. 75 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) фактичні перевірки. Статтею 80 ПКУ передбачено, що фактична перевірка проводиться без попередження платника податків.

За приписами пункту 75.1 та підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статі т Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об?єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками.

Відповідно до статті 80 Податкового кодексу України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи). Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки,та за наявності хоча б однієї з визначених кодексом підстав.

Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичної перевірки злійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.

Строки проведення фактичної перевірки встановленостаттею 82 цього Кодексу.

Порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановленостаттею 86 цього Кодексу.

Посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

При пред`явленні направлення платнику податків та/або посадовим (службовим) особам платника податків (його представникам або особам, які фактично проводять розрахункові операції) такі особи розписуються у направленні із зазначенням свого прізвища, імені, по батькові, посади, дати і часу ознайомлення.

У разі відмови платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) розписатися у направленні на перевірку посадовими (службовими) особами контролюючого органу складається акт, який засвідчує факт відмови. У такому випадку акт про відмову від підпису у направленні на перевірку є підставою для початку проведення такої перевірки.

Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється (пункт81.1 статті 81 Податкового кодексу України).

Результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.

Акт (довідка), складений за результатами перевірки та підписаний посадовими особами, які проводили перевірку, або особами, уповноваженими на це у встановленому порядку, у строки, визначені цим Кодексом, надається платнику податків або його законному представнику, який зобов`язаний його підписати.

Акт перевірки - документ, який складається у передбачених цим Кодексом випадках, підтверджує факт проведення перевірки та відображає її результати.

Акт перевірки не може розглядатися як заява або повідомлення про вчинення кримінального правопорушення щодо ухилення від сплати податків.

У разі незгоди платникаподатків з висновками акта (довідки) такий платник зобов`язаний підписати такий акт (довідку) перевірки із запереченнями, які він має право надати разом з підписаним примірником акта (довідки) або окремо у строки, передбачені цим Кодексом.

Матеріали перевірки - це: акт (довідка) перевірки з інформативними додатками, які є його невід`ємною частиною; заперечення, надані платником податків до акта (довідки) перевірки (у разі їх наявності на час розгляду); пояснення та їх документальне підтвердження, які надані платником податків відповідно до підпункту 16.1.15 пункту 16.1 статті 16 та відповідно до абзацу другого підпункту17.1.6 пункту 17.1 статті 17розділуIцьогоКодексу(пункт86.1 статті 86 Податкового кодексуУкпаїни).

Акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначенихстаттею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).

Підписання акта (довідки) таких перевірок особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та/або його представниками та посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку, здійснюється за місцем проведення перевірки або у приміщенні контролюючого органу.

У разі відмови платника податків, його законних представників або особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта (довідки), посадовими особами контролюючого органу складається акт, що засвідчує факт такої відмови. Один примірник акта або довідки про результати перевірки не пізніше наступного робочого дня після його складення реєструється в журналі реєстрації актів контролюючого органу і не пізніше наступного дня після його реєстрації вручається або надсилається платнику податків, його законному представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції.

У разі відмови платника податків або його законних представників від отримання примірника акта (довідки) перевірки чи неможливості його вручення платнику податків або його законним представникам чи особі, яка здійснювала розрахункові операції з будь-яких причин, такий акт або довідка надсилається платнику податків у порядку, визначеномустаттею 58 цього Кодексудля надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. У зазначених в цьому абзаці випадках контролюючим органом складається відповідний акт або робиться позначка в акті або довідці про результати перевірки (пункт 86.5 статті 86).

Відмова платника податків або його законних представників чи особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов`язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов`язання (пункт86.6 статті 86 Податкового кодексу України).

Так, як слідує з матеріалів судової справи,посадовою особою Головного управління ДПС у Івано-Франківській області, а саме: начальником Головного управління ДПС у Івано-Франківській області, керуючись підпунктом підпунктами80.2.2,80.2.7, пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України, винесено два накази про проведення фактичних перевірок СТ «Анастасія ІВ», а саме:

- наказ №592-п від 05.04.2023 про проведення з 05.04.2023 фактичної перевірки позивача за адресою: вул. Гостинець, 51/А, с. Рошнів, Тисменицького району;

- наказ №590-п від 05.04.2023 про проведення з 05.04.2023 фактичної перевірки позивача за адресою: АДРЕСА_1 ;

- наказ №589-п від 05.04.2023 про проведення з 05.04.2023 фактичної перевірки позивача за адресою: АДРЕСА_2 .

При цьому, позивач зазначає, що правопорушення, на яке посилається відповідач, мало місце у період 2022 року, а фактична перевірка призначена та проведена у квітні 2023 року. А, перевірка РРО за минулий період часу носить характер документальної перевірки, а тому такі дії, не можуть вчинятись в рамках фактичної перевірки та слугувати підставою для застосування штрафних санкцій.

Однак, суд вказує на те що мораторій на проведення фактичних перевірок не стосується перевірок щодо підакцизних товарів. Також зазначає, що з 01.08.2020 пункт 12 статті З Закону № 265/95-ВР викладено в новій редакції, згідно якої суб?єкт господарювання зобов?язаний вести в установленому законодавством порядку не тільки облік товарних запасів, здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, але й зобов?язаний надати під час перевірки документи, які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу.Позивачем таких документів під час перевірки надано не було. Також з 01.08.2020 набули чинності зміни, внесені законом України від 20.09.2019 N° 128-IX, щодо обов?язкового зазначення у фіскальному чеку РРО коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів. Також вказав на те, ідо система зберігання і збору РРО містить всю інформацію, яка зкопійована з розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, які надсилаються з РРО суб?єктів господарювання, а тому надана податкова інформації є достовірною та допустимою.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Згідно преамбули цього Закону, він визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Дія його поширюється на усіх суб?єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб?єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі. Тобто цей Закон поширюється й на суб??єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операцій в будь-якій формі, у тому числі під час обліку, зберігання, обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів. рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» згідно його преамбули, визначає основні засади державної політики щодо регулювання коньячним і плодовим та виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України.

Пунктом 52-2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПІК України, в редакції, яка була чинна на час призначення та проведення фактичної перевірки, передбачено: «Установити мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:

-документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;

- документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;

-фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині

-обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

-цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

-обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

-здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу».

Введений з 18 березня 2020 мораторій не поширюється на фактичні перевірки, які стосуються порушень вимог законодавства, у тому числі регламентованих як Законом № 481/95-BP, так і Законом № 265/95-BP в частині операцій з підакцизними товарами, зокрема: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Тобто які можуть бути досліджені під час реалізації функцій, визначених як Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» так і законом У країни «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі. громадського харчування та послуг» в частині обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

Зазначені доводи позивача суд оцінює критично, оскільки на думку суду відповідач дотримався процедури проведення фактичних перевірок, відповідно до ПК України.

Суд зазначає, що позивачем для спростування виявлених фактичними перевірками порушень не представлено жодного доказу та не надано будь-яких спростувань чи пояснень, всі доводи позивача зводиться лише до незгоди з підставами та порядком проведення контрольно-перевірочних заходів.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники процесу:

позивач - Споживче товариство "Анастасія ІВ" (ЄРДПОУ: 36872598, вул. Гостинець, 39, Тисминецький р-н, с. Рошнів, Івано-Франківська обл.);

відповідач - Головне управління ДПС в Івано-Франківській області (ЄРДПОУ: 439680848, вул.Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018).

Суддя Шумей М.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113494631
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —300/3222/23

Постанова від 31.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 11.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

Ухвала від 05.06.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Шумей М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні