Рішення
від 15.09.2023 по справі 500/3571/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/3571/23

15 вересня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Баб`юка П.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Тернопільській області до Державного підприємства "Санаторій "Збруч" про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, -

ВСТАНОВИВ:

Головне управління ДПС у Тернопільській області (далі - позивач) звернулося до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовом до Державного підприємства "Санаторій "Збруч" (далі - відповідач), в якому просить надати дозвіл на погашення податкового боргу Державного підприємства "Санаторій "Збруч" за рахунок його майна, що перебуває у податковій заставі у розмірі податкового боргу в сумі 2588317,69 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за відповідачем рахується заборгованість перед бюджетами та державними цільовими фондами в сумі 2588317,69 грн.

На підставі рішення "Про опис майна у податкову заставу" від 26.08.2011 №6529/24-04, податковим керуючим складено акт опису майна ДП "Санаторій "Збруч" від 30.07.2020 за №2/19-00-53-07 (згідно якого описано майна у кількості 2 (двох) одиниць).

Контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставленні інкасові доручення (розпорядження) від 12.10.2021 року №29523-13, №29525-13, №29527-13, №29520-13, №29524-13, №29521-13, №29526-13. Однак, зазначені інкасові доручення повернені без виконання.

У зв`язку із відсутністю коштів на рахунках позивача, що стало підставою для звернення до суду для надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.

Ухвалою судді від 05.07.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Дану ухвалу відповідач отримав 14.07.2023, що підтверджується відміткою в рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення (арк. справи 197), однак ні відзиву на позовну заяву ні будь-яких інших клопотань суду не подав.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши та оцінивши представлені по справі докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що Державне підприємство "Санаторій "Збруч" зареєстроване органами державної реєстрації, як юридична особа та знаходиться на обліку в Тернопільській ДПІ Головного управління ДПС у Тернопільській області як платник податків, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (арк. справи 7-11).

Згідно довідки про наявність податкового боргу, за відповідачем рахується заборгованість перед бюджетами та державними цільовими фондами в сумі 2588317,69 грн, в тому числі:

по платежу рентна плата за спеціальне використання води (крім рентної плати за спеціальне використання води водних об`єктів місцевого значення) в сумі 493,23 грн (основний платіж - 468,94 грн, штрафні санкції - 12,75 грн, пеня - 11,54 грн);

по платежу рентна плата за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 46569,51 грн (основний платіж - 42918,76 грн, штрафні санкції - 1780,32 грн, пеня - 1870,23 грн);

по платежу військовий збір в сумі 18261,40 грн (основний платіж - 18259,19 грн, штрафні санкції - 1,08 грн, пеня - 1,13 грн);

по платежу податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) в сумі 203998,74 грн (основний платіж - 184215,16 грн, штрафні санкції - 16727,21 грн, пеня - 3056,37 грн);

по платежу земельний податок з юридичних осіб в сумі 1090501,89 грн (основний платіж - 1086422,53грн, штрафні санкції - 838,93 грн, пеня - 3240,43 грн);

по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками житлової нерухомості в сумі 105506,20 грн (основний платіж);

по платежу податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене юридичними особами, які є власниками нежитлової нерухомості в сумі 728893,20 грн (основний платіж - 702684,62 грн, пеня - 26209,28 грн);

по платежу податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді зарплати в сумі 381849,94 грн (основний платіж - 380807,29 грн, штрафні санкції - 1031,05грн, пеня - 11,60 грн);

по платежу земельний податок з юридичних осіб в сумі 12243,08 грн (основний платіж) (арк. справи 12).

На підставі рішення "Про опис майна у податкову заставу" від 26.08.2011 №6529/24-04 (арк. справи 15), податковим керуючим складено акт опису майна ДП "Санаторій "Збруч" від 30.07.2020 року за №2/19-00-53-07, згідно якого описано майно у кількості 2 одиниць.

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 13.10.2015 по справі №819/3094/15 задоволено позов Гусятинської ОДПІ Головного управління ДФС у Тернопільській області до ДП "Санаторій "Збруч" про стягнення податкового боргу у розмірі 57186,87 грн (арк. справи 26-27).

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 22.08.2017 по справі №819/1227/17 задоволено позов Головного управління ДФС у Тернопільській області до ДП "Санаторій "Збруч" про стягнення податкового боргу у загальній сумі 623086,85 грн (арк. справи 28-29).

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного від 05.11.2019 по справі №500/1861/19 задоволено позов Головного управління ДПС у Тернопільській області до ДП "Санаторій "Збруч" про стягнення податкового боргу у загальній сумі 1319096,32 грн (арк. справи 30-33).

Контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставленні інкасові доручення (розпорядження) від 12.10.2021 №29523-13, №29525-13, №29527-13, №29520-13, №29524-13, №29521-13, №29526-13 (арк. справи 19-25). Однак, зазначені інкасові доручення повернені без виконання.

Позивач, покликаючись на наявність у Державного підприємства "Санаторій "Збруч" податкового боргу в сумі 2588317,69 грн, а також на те, що заходи стягнення, вжиті контролюючим органом, не призвели до погашення відповідачем податкового боргу, звернувся до суду з вимогою про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України № 2747-IV від 06.07.2005 (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 19 Конституції України зокрема передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).

Підпунктом 20.1.34 - 1 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України визначено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Відповідно до пункту 59.5 статті 59 Податкового кодексу України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.

У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).

Позивачем 26.08.2011 винесено податкову вимогу №28, з часу виставлення якої податковий борг не переривався.

Відповідно до пункту 87.2 статті 87 Податкового кодексу України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Згідно з пунктом 87.3 статті 87 Податкового кодексу України, не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків: 87.3.1. майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави; 87.3.2. майно, яке належить на правах власності іншим особам та перебуває у володінні або користуванні платника податків, у тому числі (але не виключно) майно, передане платнику податків у лізинг, оренду, схов (відповідальне зберігання), ломбардний схов, на комісію (консигнацію); давальницька сировина, надана підприємству для переробки, крім її частини, що надається платнику податків як оплата за такі послуги, а також майно інших осіб, прийняті платником податків у заставу чи заклад, довірче та будь-які інші види агентського управління; 87.3.3. майнові права інших осіб, надані платнику податків у користування або володіння, а також немайнові права, у тому числі права інтелектуальної (промислової) власності, передані в користування такому платнику податків без права їх відчуження; 87.3.4. кошти кредитів або позик, наданих платнику податків кредитно-фінансовою установою, що обліковуються на позичкових рахунках, відкритих такому платнику податків, суми акредитивів, що виставлені на ім`я платника податків, але не відкриті, суми авансових платежів та попередньої оплати за контрактами підприємств суднобудівної промисловості (клас 35.11 група 35 КВЕД ДК 009:2005), отримані від замовників морських та річкових суден та інших плавучих засобів. 87.3.5. майно, включене до складу цілісних майнових комплексів державних підприємств, які не підлягають приватизації, у тому числі казенних підприємств. Порядок віднесення майна до такого, що включається до складу цілісного майнового комплексу державного підприємства, встановлюється Фондом державного майна України; 87.3.6. майно, вільний обіг якого заборонено згідно із законодавством України; 87.3.7. майно, що не може бути предметом застави відповідно до Закону України "Про заставу"; 87.3.8. кошти інших осіб, надані платнику податків у вклад (депозит) або довірче управління, а також власні кошти юридичної особи, що використовуються для виплат заборгованості з основної заробітної плати за фактично відпрацьований час фізичним особам, які перебувають у трудових відносинах з такою юридичною особою.

Пунктом 89.2 статті 89 Податкового кодексу України визначено, що право податкової застави не поширюється на майно, визначене підпунктом 87.3.7 пункту 87.3 статті 87 цього Кодексу, на іпотечні активи, що належать емітенту та є забезпеченням відповідного випуску іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, на грошові доходи від цих іпотечних активів до повного виконання емітентом зобов`язань за цим випуском іпотечних сертифікатів з фіксованою дохідністю, а також на склад іпотечного покриття та грошові доходи від нього до повного виконання емітентом зобов`язань за відповідним випуском звичайних іпотечних облігацій.

Згідно з пунктом 89.3 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.

До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.

Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.

Відповідно до пункту 2 розділу 2 Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16 червня 2017 року №586 (далі - Порядок №586), майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису майна. Акти опису майна реєструються у журналі реєстрації актів опису майна у податкову заставу.

Згідно з пунктом 6 розділу 2 Порядку №586, у разі якщо балансову вартість такого майна не визначено, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Суд зауважує, що Податковий кодекс України ставить у залежність право контролюючого органу на продаж майна, описаного в заставу, від співвідношення між сумою непогашеного боргу та достатністю вартості майна на час продажу, що не встановлено контролюючим органом (балансова чи оціночна вартість). Так, у разі, якщо для погашення податкового боргу, існуючого станом на час вчинення таких дій, достатньо лише його часткового продажу, то відсутня необхідність у реалізації усього описаного у податкову заставу майна.

Надання судом дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, або прийняття іншого рішення щодо встановлення способу погашення податкового боргу не звільняє податковий орган від обрання зваженого та розумного підходу до застосування всього дозволеного Податковим кодексом України арсеналу заходів задля забезпечення права платника податків на власність, що гарантоване Конституцією України. Дотримання таких умов вимагається задля забезпечення балансу між публічним (сплатою податкового боргу) і приватним інтересом (захист права власності платника податків).

Як слідує із акта опису майна від 30.07.2020 №2/19-00-53-07 податковим керуючим описано майно Державного підприємства "Санаторій "Збруч" податкову заставу в кількості 2 одиниць, саме:

об`єкт незавершеного будівництва (адреса нерухомого майна: АДРЕСА_1 "З", площа 10608,3 кв.м., кадастровий номер:6121655100:02:002:0044, тип земельної ділянки: земельна ділянка, оздоровче призначення (для організації профілактики та лікування) Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 30.07.2007 №15400449, підстава виникнення права власності Акт про право власності на земельну ділянку ЇЇ-ТР №000595, 03.09.1997 видано Гусятинською селищною радою народних депутатів, площею5509,6 кв.м. Реєстраційний номер майна:19718308;

комплекс (адреса нерухомого майна: Тернопільська обл., смт.Гусятин, вул.Санаторна (вул.Зелена), будинок 10 "З", площа 10955,1 кв.м., підстава виникнення права власності: Свідоцтво про право власності серія ЯЯЯ №676341 від 16.04.2007, видано виконавчим комітетом Гусятинської селищної ради, реєстраційний номер майна 18535918) (арк. справи 16-17).

Вартість вказаного майна у акті опису не зазначена.

Поряд із цим, якщо станом на момент складення даного акта балансова вартість майна Державного підприємства "Санаторій "Збруч" визначена не була, то згідно з пунктом 6 розділу 2 Порядку №586, його опис здійснюється за результатами оцінки, яка проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Звіт про оцінку майна яке передано у податкову заставу позивачем не надано.

Наведене свідчить про порушення контролюючим органом вимог Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16 червня 2017 року №586.

Крім цього, інкасові доручення, які долучені позивачем до позовної заяви та на думку контролюючого органу підтверджують вжиття ним всіх заходів по стягненню податкового боргу з рахунків платника (в даному випадку відповідача), повернуті банком у зв`язку з тим, що отримувач інкасового доручення не є банком платника. (аркуші справи 19-25)

Тобто, контролюючий орган виставляв інкасові доручення банку в якому відсутні відкриті рахунки Державного підприємства "Санаторій "Збруч".

При цьому, дані про банківські рахунки ДП "Санаторій "Збруч" в позові не зазначені і до матеріалів справи не долучені.

Таким чином, попри порушення контролюючим органом вимог Порядку застосування податкової застави, контролюючий орган також не довів належного вжиття ним усіх можливих заходів по стягненню податкового боргу з ДП "Санаторій "Збруч" без застосування процедури продажу його майна, що суперечить ст.95 Податкового кодексу України.

Враховуючи наведене, відсутні підстави для надання дозволу на погашення податкового боргу Державного підприємства "Санаторій "Збруч" за рахунок його майна, що перебуває у податковій заставі.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до переконання, що у спірних правовідносинах відповідач діяв не у спосіб, що визначені Конституцією та податковим законодавством України, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 2, 5, 12, 132, 139, 143, 241-246, 250, 251, 255, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС у Тернопільській області до Державного підприємства "Санаторій "Збруч" про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 15 вересня 2023 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Головне управління ДПС у Тернопільській області (місцезнаходження: вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ 44143637);

відповідач:

- Державне підприємство "Санаторій "Збруч" (місцезнаходження: вул. Санаторна, 10, смт. Гусятин, Чортківський район, Тернопільська область, 48201, код ЄДРПОУ 03562201).

Головуючий суддяБаб`юк П.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113496602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу

Судовий реєстр по справі —500/3571/23

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 05.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 22.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 15.09.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баб'юк Петро Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні