Постанова
від 14.09.2023 по справі 300/6606/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/6606/21 пров. № А/857/7453/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді:Запотічного І.І.,

суддів:Глушка І.В., Довгої О.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року (суддя Скільський І.І., ухвалене в м. Івано-Франківську) у справі №300/6606/21 за адміністративним позовом Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Городенківський сирзавод" про визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

29.10.2021 Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування припису №2 від 29.04.2021 року.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, його оскаржив позивач, подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, та з наведених в ній підстав, покликаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги з підстав наведених в апеляційній скарзі.

Відповідач- Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області у відзиві на апеляційну скаргу рішення суду першої інстанції вважає законним та просить залишити його без змін.

Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, відзив, відповідь на відзив суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з огляду на наступні підстави.

Як вбачається з матеріалів справи, Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства зареєстроване як юридична особа з 08.11.2004 та є комунальним підприємством, яке надає послуги населенню з водопостачання та водовідведення.

На підставі наказу №315 від 16.04.2021 та направлення №437 від 16.04.2021 Головним управлінням Держспоживслужби в Івано-Франківській області здійснено плановий захід із здійснення державного нагляду (контролю) у Городенківському державному виробничому управлінні водопровідно-каналізаційного господарства, код 03345900, місце провадження господарської діяльності: вул. Шевченка, 1, м. Городенка.

Згідно повідомлення №5 від 23.03.2021 року позивача повідомлено про проведення планової перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін з 19.04.2021 по 23.04.2021 (т.1., а.с.201).

Відтак, за результатами проведення планової (позапланової) перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін було складено Акт №5 від 23.04.2021, згідно якого відповідачем встановлено, що рішенням 16 сесії Городенківської міської ради від 06.10.2017 №773 Про розгляд звернення Городенківського державного виробничого управління водопровідно каналізаційного господарства щодо необхідності затвердження з 01.01.2018 економічно обґрунтованих тарифів на послуги водопостачання та водовідведення затверджено тарифи на послуги із водопостачання та водовідведення для наступних категорій споживачів у розмірі: для населення: за водопостачання в сумі 13,00 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 8,00 грн., за 1 куб.м., для бюджетних організацій: за водопостачання в сумі 23,00 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 21,00 грн., за 1 куб.м., - для промислових та комерційних підприємств: за водопостачання в сумі 23,00 грн., за 1куб.м; за водовідведення в сумі 21,00 грн., за 1 куб.м.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, Городенківське ДВУВКГ 20 червня 2019 листом №97 звернулося до органу місцевого самоврядування про нові запропоновані розміри тарифів для населення та інших споживачів у зв?язку підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, ростом мінімальної зарплати та відрахувань на неї. Рішенням 33 сесії Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення встановлено з 01.10.2019 скориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання водовідведення та для наступних груп споживачів у такому розмірі: для населення: за водопостачання в сумі 23,94 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 17,58 грн., за 1 куб.м; для бюджетних організацій: за водопостачання в сумі 28,73 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 25,20 грн., за 1 куб.м; для промислових та комерційних підприємств: за водопостачання в сумі 35,57 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 27,36 грн. за 1 куб.м.

Як вбачається з висновків перевірки встановлено такі порушення: ненадання підприємством пояснювальної записки щодо потреби встановлення тарифів, що містить обґрунтування витрат планових суб?єкта господарювання за їх складовими, аналіз результатів фінансово-господарської діяльності за базовий період та очікувані зміни у плановому періоді; Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений Мінрегіонбуду №130 від 05.06.2018; Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги; Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 № 239; пункту 3 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про житлово-комунальні послуги.

Тому відповідач дійшов висновку, що позивачем за період з 01.04.2020 по 31.03.2021 необґрунтовано нараховано за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для бюджетних та інших споживачів в розмірі 4 231 583,31 грн., та необґрунтовано одержано виручку в сумі 3 921 615 грн.

Також на підставі вказаної перевірки відповідачем винесено припис № 2 від 29.04.2021, яким було зобов`язано позивача: в термін до 29.07.2021 здійснити перерахунок споживачам зайво нарахованої плати за послуги з постачання холодної води та водовідведення на суму 4 231 583,31 грн., згідно з актом перевірки, тим самим усунути допущені порушення при формуванні встановленні та застосуванні державних регульованих цін; здійснити розрахунки тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення та подати їх до органу місцевого самоврядування для встановлення у відповідності до вимог чинного законодавства (т.1., а.с. 15-16, та а.с.232-233).

Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства вважаючи даний припис протиправним, звернулося в суд з даним позовом.

Окрім цього судом першої інстанції вірно зазначено, що рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суд від 11.08.2022 у справі №300/7874/21 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Городенківський сирзавод до Городенківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства, про визнання протиправним та нечинним рішення №1453 від 08.08.2019 задоволено частково. Визнано протиправним рішення Городенківської міської ради від 08.08.2019 № 1453 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. В задоволенні решти позову відмовлено.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.01.2023 року рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2022 року у справі №300/7874/21 скасовано та прийнято нову постанову, якою провадження у справі №300/7874/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Городенківський сирзавод до Городенківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства про визнання протиправним та нечинним рішення закрито.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Частиною 4 статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Частиною 6 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Відповідно до частин 7, 8 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу. Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Стосовно посилання позивача на невиконання вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо інформування його про проведення планового заходу суд першої інстанції вірно зазначив, що повідомленням №5 від 23.03.2021 року Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства було проінформовано про проведення планової перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін з 19.04.2021 по 23.04.2021. Вказана копія повідомлення була отримана позивачем, що ним не заперечується.

Також суд першої інстанції вірно зазначив, що отримана позивачем копія повідомлення №5 від 23.03.2021 року без підпису завідувача сектору контролю за регульованими цінами не може свідчити про неналежне повідомлення позивача про проведення перевірки та порушення вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Разом з тим позивачем було допущено посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки.

Статтею 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, зокрема передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Відповідно до статті 32 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення за надання послуг з питного водопостачання споживач вносить плату за нормами і тарифами, що регулюються у встановленому законодавством порядку. Порядок справляння плати за надання послуг з питного водопостачання встановлюється законодавством. Тарифи на надання послуг з питного водопостачання розраховуються на підставі галузевих нормативів витрат і повинні повністю відшкодовувати експлуатаційні витрати та забезпечувати надійну роботу об`єктів централізованого питного водопостачання і водовідведення.

Слід зазначити, що повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг визначені статтею 7 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 24.06.2004 №1875-IV (в редакції, чинний на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №1875-IV), положеннями пунктів 1-3 частини першої статті 7 даного закону визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить: 1) затвердження та реалізація місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і регіональних програм; 2) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону; 3) затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг, контроль за їх дотриманням.

Статтею 31 Закону №1875-IV зокрема передбачено, що виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Центральні органи виконавчої влади несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень. Спори щодо формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, а також відшкодування втрат підприємств, що пов`язані із затвердженням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижчими від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, вирішуються в судовому порядку. У разі зміни протягом строку дії цін/тарифів обсягу окремих складових економічно обґрунтованих витрат з причин, які не залежать від виконавця/виробника, зокрема, збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, виконавці/виробники проводять коригування встановлених цін/тарифів на житлово-комунальні послуги і подають на затвердження до органу, уповноваженого здійснювати встановлення таких цін/тарифів. При цьому перерахунок цін/тарифів може проводитися шляхом коригування лише тих складових структури цін/тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення. При коригуванні додатково враховується компенсація втрат (або вилучення необґрунтовано отриманих прибутків) від застосування не скоригованої на зміну вартості окремих витрат ціни/тарифу в період до встановлення скоригованих цін/тарифів.

Проте, затвердження порядків формування тарифів на комунальні послуги, що встановлюються органами місцевого самоврядування, відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги належить до повноважень Кабінету Міністрів України.

Механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, визначає Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністірв України від 01.06.2011 № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги (далі Порядок № 869), згідно з пунктом 2 даного Порядку (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) цей Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.

В пункті 3 Порядку № 869 визначено терміни, які вживаються в такому значенні: зміна тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - перегляд уповноваженим органом тарифів і їх структури або коригування тарифів; коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - перерахунок тарифів у зв`язку із зміною протягом строку їх дії обсягу окремих складових, вартість яких змінилася з причин, що не залежать від ліцензіата; ліцензіат - суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення; планований період - період тривалістю 12 місяців, на який розраховуються та встановлюються тарифи (з 1 січня до 31 грудня, а для ліцензіатів, що вперше встановлюють тарифи, - інший період, узгоджений з уповноваженими органами, тривалістю 12 місяців); споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води на очищення іншому ліцензіату за окремими тарифами на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення; споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримати послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення; структура тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - складові економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із провадженням у планованому періоді певного виду ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними уповноваженими органами відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, та складові планованого прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи, а також витрати на відшкодування втрат; строк дії тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - період часу, на який уповноваженим органом встановлено тарифи та протягом якого такі тарифи застосовуються до споживачів; тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення - вартість одиниці (1 куб. метра) централізованого водопостачання чи централізованого водовідведення відповідної якості як грошовий вираз планованих економічно обґрунтованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планованого прибутку.

Пунктом 9 Порядку визначено, що для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення ліцензіат подає уповноваженим органам у друкованому і електронному вигляді заяву та розрахунки тарифів на планований період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, рішенням 16 сесії Городенківської міської ради від 06.10.2017 №773 Про розгляд звернення Городенківського державного виробничого управління водопровідно каналізаційного господарства щодо необхідності затвердження з 01.01.2018 економічно обґрунтованих тарифів на послуги водопостачання та водовідведення затверджено тарифи на послуги із водопостачання та водовідведення для наступних категорій споживачів у розмірі: для населення: за водопостачання в сумі 13,00 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 8,00 грн., за 1 куб.м., для бюджетних організацій: за водопостачання в сумі 23,00 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 21,00 грн., за 1 куб.м., - для промислових та комерційних підприємств: за водопостачання в сумі 23,00 грн., за I куб.м; за водовідведення в сумі 21,00 грн., за 1 куб.м.

В подальшому рішенням 33 сесії Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання тa водовідведення встановлено з 01.10.2019 скориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання водовідведення та для наступних груп споживачів у такому розмірі: для населення: за водопостачання в сумі 23,94 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 17,58 грн., за 1 куб.м; для бюджетних організацій: за водопостачання в сумі 28,73 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 25,20 грн., за 1 куб.м; для промислових та комерційних підприємств: за водопостачання в сумі 35,57 грн., за 1 куб.м; за водовідведення в сумі 27,36 грн., за 1 куб.м.

Як вбачається з матеріалів справи, Городенківське ДВУВКГ 20 червня 2019 з листом №97 звернулося до органу місцевого самоврядування про нові запропоновані розміри тарифів для населення та інших споживачів у зв?язку з підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, ростом мінімальної зарплати та відрахувань на неї.

Дане рішення прийняте органом місцевого самоврядування за результатами розгляду звернення позивача про намір здійснити коригування зміну тарифів на водопостачання та водовідведення для всі категорій громадян, оскільки їх розміри не відповідають економічно-обґрунтованим витратам на надання даних послуг. Подання позивачем звернення до міської ради про коригування тарифів та необхідність приведення вказаних тарифів до економічно обґрунтованого рівня не заперечується сторонами.

В подальшому, посадовими особами Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області проведено перевірку на предмет дотриманням позивачем вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, за результатами якої було встановлено численні порушення при формуванні та встановленні тарифів на водопостачання та водовідведення та винесено оскаржуваний припис про усунення порушень.

Як вірно зазначено судом першої інстанції рішення Городенківської міської ради від 08.08.2019 №1453 було предметом оскарження в судовому порядку і за наслідками розгляду справи №300/7874/21 вказане рішення Городенківської міської ради від 08.08.2019 № 1453 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення визнано протиправним.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.01.2023 року рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2022 року у справі №300/7874/21 скасовано та прийнято нову постанову, якою провадження у справі №300/7874/21 закрито, оскільки 24 грудня 2021 року Городенківська міська рада прийняла рішення Про визнання таким, що втратило чинність рішення міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 та з втратою чинності таке рішення перестало створювати юридичні наслідки.

Разом з тим суд першої інстанції вірно зазначив, що предметом розгляду даної адміністративної справи є обґрунтованість висновків контролюючого органу та правомірність винесення ним припису №2 від 29.04.2021 року під час дії рішення міської ради від 08 серпня 2019 року №1453.

Щодо дотримання порядку інформування споживачів про намір змінити тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, то слід зазначити наступне.

Механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування, визначає Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018 №130, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.06.2018 за №753/32205 (далі Порядок №130).

Так, положення цього Порядку застосовуються при зміні цін/тарифів на комунальні послуги як за результатами перегляду тарифів і їх структури (або встановлення нових тарифів), так і за результатами перерахунку окремих складових тарифів (коригування тарифів).

Пунктами 1-3 Порядку №130 передбачено, що виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи. Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком. Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи). Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Згідно пунктів 5, 6 Порядку № 130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги. Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач. Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади. Способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком.

Як вбачається з матеріалів справи, на підтвердження інформування споживачів про намір зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення представник позивача надав суду копію інформаційної статті, опублікованої в газеті Край.

Окрім цього лист Городенківського ДВУВКГ від 20.06.2019 № 97 з оголошенням про намір здійснити коригування зміну тарифів на послуги водопостачання та водовідведення для всіх категорій споживачів разом із Розрахунком тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ, опубліковано веб-сайті Городенківської міської ради.

У вказаних оголошення та у проекті рішення Про встановлення скоригованих тарифів з централізованого водопостачання та водовідведення, який внесено на розгляд сесії, встановлено скореговані тарифи та послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для наступних груп споживачів у такому розмір: для населення за водопостачання в сумі 23,94 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 17,58 грн., за 1 м.куб; для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 23,94 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 21,00 грн., за 1 м.куб; для промислових та комерційних підприємств за водопостачання в сумі 29,64 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 22,80 грн., за 1 м.куб.

Разом з тим, розміри тарифів, які встановлені рішенням, істотно відрізняються від вищезаначених опублікованих розмірів тарифів. Так в рішенні №1453 від 08.08.2019 встановлено тарифи для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 28,73 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 25,20 грн., за 1 м.куб, а в проекті рішення тарифи для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 23,94 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 21,00 грн., за 1 м.куб.; для промислових та комерційних підприємств за водопостачання в сумі 35,57 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 27,36 грн., за 1 м.куб., а в проекті рішення - в сумі 29,64 грн., за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 22,80 грн., за 1 м.куб.

Відтак, розміри тарифів про які відбувалося інформування були відмінні від тих, які фактично були встановлені.

Також в інформації про намір змінити тарифи, яка була оприлюднена Городенківським державним виробничим управлінням водопровідно-каналізаційного господарства є неповною, оскільки відсутні відомості щодо загального розміру планованого тарифу поданого раді та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, а зазначено діючий тариф та відсоток відшкодування виключно для населення, хоча фактично тарифи переглядалися тільки для підприємств, суб`єктів підприємницької діяльності; визначення відсотка підвищення тарифу; не зазначено адресу районної ради, як органу що встановлює тарифи для прийняття зауважень і пропозицій. Таким чином, таке оголошення не може вважатись належним повідомленням споживачів про зміну тарифів.

Проаналізувавши пункт 5 Порядку №130 суд першої інстанції вірно зазначив, що інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет, у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження, веб-сайті виконавця комунальних послуг, на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги. Один з цих способів (крім розміщення на інформаційних стендах) суб`єкт може обрати як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, проте за допомогою інших способів та шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Окрім цього судом першої інстанції вірно встановлено, що відповідну інформацію про намір змінити тарифи з прийнятими тарифами не було опубліковано на веб-сайті Городенківської міської ради, а тільки розміщено лист Городенківського ДВУВКГ від 20.06.2019 № 97.

Також суд першої інстанції вірно зазначив, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження розміщення інформації на інформаційних стендах в абонентських відділах суб`єктів господарювання та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги, а тому дійшов вірного висновку, що позивачем не в повній мірі виконані вимоги діючого законодавства щодо інформування населення про зміну тарифів на водопостачання та водовідведення і зазначено інші тарифи, ніж ті, що була затверджені органом місцевого самоврядування.

Крім цього позивачем не надано суду платіжних документів (розрахунків) споживачів послуг за воду та каналізацію, у яких зазначено інформацію про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що одним із найдієвіших та найефективніших способів доведення інформації до споживачів про намір змінити тарифи є розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних, оскільки розрахунки, платіжні документи споживачі отримують щомісяця, так як оплата вказаних послуг здійсню саме на підставі розрахунків, наданих виконавцем комунальних послуг, а тому кожен споживач безперешкодно зможе дізнатися про зміну відповідного тарифу.

Окрім цього відповідно до пункту 2 Порядку №130 виконавцем комунальних послуг не встановлено строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції.

Тому колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що позивачем порушено приписи Порядку №130, а тому висновки відповідача щодо порушення порядку інформування про намір змінити тарифи є правомірними.

Як вбачається зі змісту рішення №1453 від 08.08.2019 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, визначено три групи споживачів: населення, бюджетні організації, промислові та комерційні підприємства.

Разом з тим суд першої інстанції вірно зазначив, що поділ споживачів на три категорії: населення, бюджетні установи, інші споживачі, був передбачений Порядком формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2006 за № 959.

Пунктом 35 Порядку формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2006 №959, було передбачено можливість органів влади, які уповноважені встановлювати (погоджувати) тарифи, визначати додаткові категорії споживачів.

Слід зазначити, що з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги, якою затверджено Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, Порядок формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2006 № 959, втратив чинність 18.08.2011, а тому положення такого Порядку формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, в тому числі й щодо поділу споживачів на три категорії, не підлягають застосуванню під час встановлення з 01.10.2019 на підставі рішення Городенківської міської ради від 08.08.2019 № 1453 скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Як вірно зазначено судом першої інстанції на час звернення Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства з листом № 97 від 20.06.2019 до Городенкіської міської ради про намір коригування зміну тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення та прийняття відповідачем рішення № 1453 від 08.08.2019, відносини з формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення регламентувались Порядком формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги, норми якого підлягали застосуванню під час встановлення з 01.10.2019 скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Порядок № 869 визначає поділ споживачів лише на дві категорії: споживачі, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - ліцензіати, які придбавають в іншого ліцензіата питну воду з метою її подальшої реалізації споживачам та/або подають стічні води на очищення іншому ліцензіату за окремими тарифами на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення; споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, - фізичні чи юридичні особи, які отримують або мають намір отримати послуги з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення.

Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Порядок № 869 не передбачає можливості органів влади, які уповноважені встановлювати (погоджувати) тарифи, визначати додаткові категорії споживачів.

Разом з тим суд першої інстанції вірно зазначив, що Розрахунок тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ, який долучений до листа від 20.06.2019 № 97, містить термінологію щодо назви одного з двох споживачів, яка встановлена Порядком № 869, а саме: ліцензіата (водоканалу), та жодним чином не стосується таких самостійно визначених Городенківським ДВУВКГ трьох категорій споживачів як населення, бюджетні організації, промислові та комерційні підприємства.

Також суд першої інстанції вірно визнав безпідставними твердження позивача про те, що ним правомірно подано звернення щодо коригування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, а не встановлення нових тарифів та, відповідно, рішення Городенківської міської ради № 1453 від 08.08.2019 законно скориговано такі тарифи, з огляду на нижчевикладене.

Термінам зміна тарифів та коригування тарифів надано визначення в пункті 3 Порядку № 869. Так, зміна тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення це перегляд уповноваженим органом тарифів і їх структури або коригування тарифів, а коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - перерахунок тарифів у зв`язку із зміною протягом строку їх дії обсягу окремих складових, вартість яких змінилася з причин, що не залежать від ліцензіата.

Як передбачено пунктом 7 Порядку № 869 з метою забезпечення відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із наданням послуг з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, перегляд тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення та їх структури здійснюється уповноваженим органом щороку за заявою ліцензіата. У разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, з причин, що не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів (обов`язкових платежів), мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, орендної плати та амортизації, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, зміни обсягу фінансових витрат, складової частини планованого прибутку, у тому числі внаслідок зміни курсу валют за наявності у ліцензіата кредитних зобов`язань перед міжнародними фінансовими організаціями, може проводитися коригування тарифів. Механізм коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення застосовується уповноваженим органом виключно протягом строку дії тарифів. У разі коригування тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення кількісні показники, враховані у структурі діючих тарифів, не переглядаються. Якщо протягом строку дії тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення обсяг витрат, пов`язаних із провадженням господарської діяльності з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, не змінився, то відповідні тарифи застосовуються ліцензіатом на підставі рішення уповноваженого органу, яким встановлено такі тарифи на новий строк.

Суд першої інстанції вірно звернув увагу на те, що процедуру розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, які провадять (або мають намір провадити) господарську діяльність із виробництва теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, централізованого водопостачання та водовідведення і в установленому законодавством порядку отримали відповідні ліцензії Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, та суб`єктами господарювання незалежно від форм власності, що надають (або мають намір надавати) комунальні послуги, визначені статтею 5 Закону України Про житлово-комунальні послуги (крім послуг із постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії), для подальшого встановлення тарифів відповідно до повноважень, наданих Законами України Про місцеве самоврядування в Україні, Про теплопостачання, Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення, Про житлово-комунальні послуги, визначає Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.09.2018 № 239, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.10.2018 за № 1172/32624 (далі Порядок № 239).

Вказаний Порядок застосовується органами місцевого самоврядування під час розгляду розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами) і поширюється на суб`єктів господарювання, зазначених у пункті 1 цього Порядку.

Пунктом 6 Порядку № 239 передбачено, що за результатами розгляду поданих суб`єктом господарювання (заявником) згідно з вимогами цього Порядку розрахунків тарифів органом місцевого самоврядування здійснюється встановлення відповідних тарифів. До рішення про встановлення тарифів додається структура тарифів. Встановлення тарифів здійснюється як при повному перегляді (перерахунку) тарифів і їх структури, так і за результатами коригування тарифів.

Вимоги до оформлення заяви та формування комплекту документів визначені в розділі ІІ Порядку № 239.

Згідно з пунктом 1 розділу V Порядку № 239 зміна тарифів на теплову енергії, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги здійснюється шляхом перегляду тарифу і його структури або шляхом коригування тарифів. Коригування тарифів здійснюється протягом строку їх дії винятково у випадках зміни вартості окремих складових чинних тарифів із причин, не залежних від суб`єкта господарювання (збільшення або зменшення мінімальної заробітної плати, податків, зборів, обов`язкових платежів, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін на паливно-енергетичні ресурси та інші матеріальні ресурси, а також інших складових, щодо зміни вартості яких прийнято рішення уповноваженим державним органом). В усіх інших випадках здійснюється повний перегляд тарифу (тарифів) і його (їх) структури. У разі коригування тарифів кількісні показники, враховані у структурі чинних тарифів, не переглядаються.

Як передбачено пунктом 3 розділу V Порядку № 239 зміна тарифів ініціюється суб`єктом господарювання шляхом подання до органу місцевого самоврядування відповідної заяви про встановлення тарифів та доданих до неї документів, а саме: всього комплекту документів, зазначених у розділі ІІ цього Порядку - у разі повного перегляду тарифів; документів, які підтверджують зміну вартості окремих складових тарифів - у разі коригування тарифів.

Відтак, з огляду на вищевказані положення Порядку № 869 та Порядку № 239, обов`язковою ознакою коригування тарифів є незмінність кількісних показників, врахованих у структурі діючих тарифів.

Пунктом 8 Порядку № 869 передбачено, що для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення ліцензіат (крім ліцензіатів, що вперше встановлюють тарифи) щороку до 20 серпня подає уповноваженим органам у паперовому і електронному вигляді заяву та розрахунки тарифів на планований період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення.

Як вже зазначалось, 20.06.2019 Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства направило на ім`я в.о. Голови Городенкіської міської ради листа № 97, в якому повідомило про намір коригування зміну тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення. Зазначений лист, обґрунтовано тим, що в зв`язку з підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, ростом мінімальної заробітної плати та нарахувань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на заробітну плату, невідповідністю діючих розмірів тарифів економічно-обгрунтованим витратам на надання послуг з водопостачання та водовідведення та внаслідок цього збитковою діяльністю, є необхідність провести коригування розміру тарифів для населення та інших споживачів на послуги: водопостачання: для населення у розмірі 23,94 грн., за 1 куб.м. води; для інших споживачів бюджетних організацій у розмірі 23,94 грн., за 1 куб.м. води; для інших приватних підприємств та організацій у розмірі 29,64 грн., за 1 куб.м. води; водовідведення (каналізація): для населення у розмірі 17,58 грн., за 1 куб.м. води; для інших споживачів бюджетних організацій у розмірі 21,00 грн., за 1 куб.м. води; для інших приватних підприємств та організацій у розмірі 22,80 грн., за 1 куб.м. води. В тарифах враховано ПДВ. Плановий прибуток у тарифах по водопостачанню для населення та бюджетних установ встановлено у розмірі 5,0%, для інших споживачів 30,0%. Плановий прибуток у тарифах по водовідведенню для населення та бюджетних установ встановлено у розмірі 5,0%, для інших споживачів 30,0%.

Також до вказаного листа від 20.06.2019 № 97 Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства долучило Розрахунок тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ, згідно якого розмір тарифу без ПДВ за водопостачання складає 19,50 грн., за 1 куб.м. води, за водовідведення складає 15,07 грн., за за 1 куб.м. води.

Згідно вказаного Розрахунку тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ обсяг виробництва питної води з урахуванням частини втрат та витрат води становить: з водопостачання 288,2 тис. куб.м., з водовідведення 217,8 тис. куб.м.

Разом з тим, діючі на час звернення Городенківського ДВУВКГ тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення були затверджені з 01.01.2018 рішенням Городенківської міської ради № 773 від 06.10.2017 Про розгляд звернення Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства щодо необхідності затвердження.

Так, до листа Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства від 20.09.2017 № 114 про необхідність затвердження нових тарифів на надання послуг з водопостачання і водовідведення, долучено розрахунки таких тарифів для окремих категорій споживачів. При цьому, в розрахунку собівартості 1 куб.м. відпущеної води та 1 куб.м. стічних вод в Городенківскьому ДВУВКГ за січень-липень 2017 року наявні відомості про об`єми відпущеної води та відведених стічних вод: для водопостачання 138,2 тис.куб.м., для водовідведення 100,9 тис.куб.м.

Слід зазначити, що зазначені відомості про об`єми відпущеної води та відведених стічних вод є кількісними показниками, які згідно Порядку № 869 мають залишатися незмінними при коригуванні тарифів. Натомість, згідно Розрахунку тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ, долученого до листа від 20.06.2019 № 97, обсяг виробництва питної води з урахуванням частини втрат та витрат води збільшено майже у двічі та становить: з водопостачання 288,2 тис. куб.м., з водовідведення 217,8 тис. куб.м..

Тому колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що вказані обставини свідчать про зміну кількісних показників, врахованих у структурі діючих з 01.01.2018 тарифів, під час розрахунку нових тарифів, які встановлені з 01.10.2019 на підставі рішення відповідача № 1453 від 08.08.2019. Таким чином посилання позивача, що з 01.10.2019 відбулось саме коригування тарифів на водопостачання та водовідведення, а не встановлення нових тарифів є безпідставним.

Відтак апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що відповідно до вимог пункту 3 розділу V Порядку № 239 у разі повного перегляду тарифів з послуг централізованого постачання та водовідведення до Городенківської міської ради, окрім відповідної заяви про встановлення тарифів, необхідно було подати весь комплект документів, зазначених у розділі ІІ Порядку № 239. Однак, як встановлено судом, таких документів Городенківським ДВУВКГ органу місцевого самоврядування подано не було.

Відповідно до пункту 16 Порядку № 869 до тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення включається планований прибуток. Планований прибуток визначається як сума коштів, що додається до суми повної планованої собівартості і спрямовується на здійснення заходів інвестиційної програми, погашення основної суми запозичень (кредитів/позик) та/або інвестування за рахунок власного капіталу в необоротні матеріальні та нематеріальні активи для провадження ліцензованої діяльності, забезпечення необхідного рівня прибутковості капіталу власників (нарахування дивідендів), відрахування до резервного капіталу, а також відшкодування витрат з податку на прибуток. Планування складової частини зазначеного прибутку, що передбачається для здійснення заходів інвестиційної програми, провадиться відповідно до інвестиційної програми ліцензіата, затвердженої згідно з його установчими документами і погодженої уповноваженими органами в установленому порядку.

Як вбачається з листа Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства № 97 від 20.06.2019, плановий прибуток у тарифах по водопостачанню для населення та бюджетних установ встановлено у розмірі 5,0%, для інших споживачів 30,0%., плановий прибуток у тарифах по водовідведенню для населення та бюджетних установ встановлено у розмірі 5,0%, для інших споживачів 30,0%.

Відтак колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що за умови сталої величини такої складової тарифу як повна планована собівартість 19,5 грн., за куб.м. за водопостачання та 15,07 грн., за куб.м. за водовідведення, з урахуванням однакового планового прибутку 5,0% як для населення, так і для бюджетних установ, розмір тарифу для населення та бюджетних установ очевидно також мав бути однаковим.

Разом з тим, в листі Городенківсього державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства № 97 від 20.06.2019 запропоновані розміри тарифів з водовідведення для населення та бюджетних установ відрізняються: для населення у розмірі 17,58 грн., за 1 куб.м. води; для інших споживачів бюджетних організацій у розмірі 21,00 грн., за 1 куб.м. води.

Тому апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що вказані обставини свідчать про очевидну необгрунтованість та дискримінаційність в розрахунках тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, запропонованих в листі Городенківсього державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства № 97 від 20.06.2019, з огляду на вимоги Порядку № 869 щодо розрахунку планового прибутку та в розрізі встановлених даним Порядком категорій споживачів.

Окрім цього, як вже було зазначено, запропоновані позивачем та надані міській раді розміри тарифів відрізняються від тих, які були затверджені на пленарному засіданні сесії Городенківської міської ради.

Слід зазначити, що в оголошенні про намір змінити тарифи та відповідно до проекту рішення Про встановлення скоригованих тарифів з централізованого водопостачання та водовідведення, який внесено на розгляд Городенківської міської ради, встановлено скореговані тарифи та послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для наступних груп споживачів у такому розмір: для населення за водопостачання в сумі 23,94 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 17,58 грн. за 1 м.куб; для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 23,94 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 21,00 грн. за 1 м.куб; для промислових та комерційних підприємств за водопостачання в сумі 29,64 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 22,80 грн. за 1 м.куб.

Разом з тим, розміри тарифів, які встановлені рішенням, істотно відрізняються від вищезазначених опублікованих розмірів тарифів. Так в рішенні № 1453 від 08.08.2019 встановлено тарифи для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 28,73 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 25,20 грн. за 1 м.куб, а в проекті рішення тарифи для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 23,94 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 21,00 грн. за 1 м.куб.; для промислових та комерційних підприємств за водопостачання в сумі 35,57 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 27,36 грн. за 1 м.куб., а в проекті рішення - в сумі 29,64 грн. за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 22,80 грн. за 1 м.куб.

Окрім цього в матеріалах справи відсутні докази того, що такі зміни сталися шляхом здійснення позивачем в установленому порядку нового розрахунку (перерахунку) пропонованих на затвердження ради тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, з дотриманням процедури їх оголошення, розгляду в комісіях ради та подальшої передачі на розгляд Городенківської міської ради.

Враховуючи вказані обставини суд першої інстанції вірно зробив висновок, що з 01.10.2019 тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення були встановлені не лише без врахування обґрунтувань та розрахунків Городенківського ДВУВКГ (які, як встановлено вище, мають очевидні суперечності Порядку № 869), але й взагалі без будь-яких розрахунків, чіткий механізм проведення яких передбачено Порядком № 869.

Також судом першої інстанції вірно визнано безпідставними твердження позивача про відсутність належного розрахунку зайво нарахованої плати та суттєві помилки у визначенні відповідачем зайво нарахованої плати за послуги централізованого водопостачання та водовідведення в розмірі 4 231 583,31 грн., а саме за послуги з централізованого водовідведення в загальному розмірі 1 340 702,23 грн., з огляду на нижчевикладене.

Відповідно до пояснень позивача на сторінці 39 акту перевірки зазначено, що за послуги з централізованого водовідведення сума безпідставно нарахованої плати споживачам за відповідні послуги складає: для населення 535 522 грн., для бюджетних споживачів 116 399,71 грн; для інших споживачів 693 780,60 грн., що сукупно становить 1 345 702,31 грн., проте в акті сукупно сумою відшкодування за вказані послуги визначено 1 340 702,23 грн., що становить некоректну суму для відшкодування.

Разом з тим судом першої інстанції вірно встановлено, що відповідно до розрахунку необґрунтовано нарахована плата Городенківського ДВУВКГ за послуги централізованого водовідведення з 01.04.2020 по 31.03.2021 становить 1 340 702,23 грн., а саме: для населення 535 522 грн., для бюджетних споживачів 111 399,71 грн.; для інших споживачів 693 780,60 грн. Таким чином загальна сума 1 340 702,23 грн., є незмінною, а в акті перевірки відповідачем допущено описку у сумі для бюджетних споживачів. Окрім цього сума необґрунтовано нарахованої плати навпаки є меншою на 5000 грн., ніж розраховано позивачем згідно акту перевірки.

Крім цього, згідно акту перевірки розрахунок зайво нарахованої плати було проведено відповідно до довідки Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства про фактичне нарахування плати за послуги водопостачання та водовідведення по Городенківському ДВУВКГ за період 01.04.2020 по 31.03.2021, за підписом начальника підприємства та головного бухгалтера, що спростовує твердження позивача про неналежність проведеного розрахунку.

Відтак, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що описка допущена відповідачем у акті перевірки не може бути підставою для визнання висновків акту безпідставними та скасування оскаржуваного припису.

Тому з огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що висновки відповідача про порушення вимог чинного законодавства при формуванні та встановленні тарифів на водопостачання та водовідведення є правомірними, а тому припис №2 від 29.04.2021 року винесений за результатами проведеної відповідачем перевірки є правомірним.

Щодо покликання апелянта на порушення норми щодо преюдиційності рішення іншого суду то колегія суддів зазначає, що згідно оспорюваного припису спірним є період з 01.04.2020 по 31.03.2021 року за який позивачем необгрунтовано нараховано суму за послуги централізованого водопостачання та водовідведення 4231583,21 грн., тоді як Городенківська міська рада 24.12.2021 прийняла рішення «Про визнання таким, що втратило чинність рішення міської ради 08.08.2019 року» №1453, тобто з 01.01.2022 як нормативний акт, вказане рішення не породжує жодних правових наслідків, що також відображено в тексті постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11.01.2023 у справі №300/7874/21.

Тобто колегія суддів зазначає, що предметом розгляду даної справи є обгрунтованість висновків компетентного органу та правомірність винесення ним припису №2 від 29.04.2021, в період дії рішення міської ради від 08.08.2019 №1453.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

За правилами статті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Городенківського державного виробничого управління водопровідно-каналізаційного господарства залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року у справі № 300/6606/21без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко О. І. Довга

Дата ухвалення рішення14.09.2023
Оприлюднено18.09.2023
Номер документу113498634
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/6606/21

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 24.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 14.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 07.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Рішення від 29.03.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 22.02.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні