Рішення
від 18.09.2023 по справі 420/5391/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/5391/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Білостоцького О.В.

При секретарі: Носач В.О.

За участю сторін:

Представника позивача: Гинку Ю.М.

Представника відповідача: Мунтян Є.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» до Головного управління ДПС в Одеській області (т. 2 а.с. 2-7), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №3759/15-32-04-06 від 13.03.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він був позбавлений об`єктивної можливості своєчасно подати та реєструвати податкові накладні за період з лютого по квітень 2022 року з причин, що не залежать від нього: військовий стан, припинення роботи Єдиного реєстру податкових накладних та обмеження щодо здійснення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Незважаючи на наведені форс-мажорні обставини засвідчені Торгово-промислової палатою України листом №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 року, податковий орган не встановив причини, що зумовили допущення такого пропуску, та не перевірив чи вчинив платник податку на додану вартість усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів. За відсутності вини позивача, відповідач протиправно, на думку позивача, застосував штрафні санкції.

Щодо своєчасності реєстрації податкових накладних №1-19, №21, №24-26, №28-29 за лютий 2022 року, №3-7, №9-11, №13-16, №18-24, №26, №28-31, №33-39, №41-44, №46-51, №111, №122, №152, №160, №181-184, №186-193, №197-198, №201, №209-211 за березень 2022 року, №1-3, №18, №30-34, №39, №40-45, №51, №54-56, №58-60, №63-67, №92-94, №99, №106-109, №129 за квітень 2022 року позивач зазначає, що своєчасно подав їх на реєстрацію, не пізніше 15 липня 2022 року 20 год. 00 хв. Проте всупереч вимогам ПК України, вдень направлення на реєстрацію податкових накладних відповідач не надіслав квитанцію про реєстрацію або відмову у реєстрації податкових накладних.

Ухвалою суду від 12.04.2023 року у справі було відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ч. 5 ст. 262 КАС України.

28.04.2023 року від представника Головного управління ДПС в Одеській області до суду надійшов відзив на адміністративний позов (т. 2 а.с. 210-216), з якого вбачається, що відповідач позов не визнає та зазначає, що 24.10.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області було проведено перевірку своєчасності реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» податкових накладних, дата виписки яких припадає на лютий 2022 року серпень 2022 року. При цьому відповідачем було встановлено порушення строків реєстрації податкових накладних, з огляду на що було винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення.

Ухвалою суду від 12.06.2023 року подальший розгляд справи було вирішено проводити в порядку загального позовного провадження із призначенням підготовчого судового засідання.

11.07.2023 року ухвалою суду було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні 06.09.2023 року представник позивача позовні вимоги підтримала частково на загальну суму 1228183,04 грн. з підстав, викладених в адміністративному позові, та просила їх задовольнити. Водночас представник позивача погодилась щодо правомірності застосування до ТОВ «Індастрі Ойл» штрафних санкцій у оскаржуваному податковому повідомлені-рішення на суму 129230,49 грн. за несвоєчасну реєстрацію податкових накладених, зазначених у розрахунку штрафних санкцій та акті перевірки за порядковими номерами №№358-371.

Представник Головного управління ДПС в Одеській області проти задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю ««Індастрі Ойл» заперечував з підстав, зазначених у наданому до суду відзиві на адміністративний позов.

Судом під час розгляду справи встановлено наступне.

24.10.2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п. 75.1.1 п.75.1 ст.75, ст.76 Податкового кодексу України було проведено перевірку своєчасності реєстрації товариством з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» податкових накладних та/або розрахунків коригування до такої податкової накладної, дата виписки яких припадає на лютий 2022 року - серпень 2022 року.

За результатами проведеної перевірки відповідачем було складено Акт №9922/15-32-04-06/43541421 від 24.10.2022 року (т. 1 а.с. 11-21), у висновках якого зазначено про порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 та пункту 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" цього Податкового Кодексу України (із змінами та доповненнями), на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, а саме податкові накладні 372 штуки.

Так згідно з порядковими номерами податкових накладних, вказаних у розрахунку штрафних санкцій та акті перевірки:

- податкові накладні №1-355, №359-363 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.07.2022 року (кількість днів затримки відповідно 4 та 3 днів);

- податкові накладні №356-358 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.07.2022 року (кількість днів затримки 5 днів);

- податкові накладні №364-365 - були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.08.2022 року (кількість днів затримки 1 день);

- податкова накладна №366 - була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.08.2022 року (кількість днів затримки 4 дні);

- податкова накладна №367 - була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 02.09.2022 року (кількість днів затримки 2 дні);

- податкові накладні №368-372 - були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 26.09.2022 року (кількість днів затримки відповідно 42 та 57 днів).

На підставі висновків Акту перевірки №9922/15-32-04-06/43541421 від 24.10.2022 року ГУ ДПС в Одеській області було прийнято податкове повідомлення-рішення №9681/15-32-04-06 від 22.11.2022 року (форми «Н») (т. 1 а.с. 22), яким до позивача застосовано штраф у розмірі 1358769,03 грн.

Не погоджуючись із вищезазначеним податковим повідомленням-рішенням відповідача, вважаючи його протиправним та необґрунтованим, товариство з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» звернулось зі скаргою (т. 2 а.с. 41-42) до Державної податкової служби України.

Рішенням Державної податкової служби України (т. 1 а.с. 33-38) скарга позивача була задоволена частково, скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №9681/15-32-04-06 від 22.11.2022 року в частині застосування до підприємства штрафу у розмірі 1 355,50 грн., в іншій частині ППР залишено без змін.

При цьому 13.03.2023 року Головним управління ДПС в Одеській області було винесено нове податкове повідомлення-рішення №3759/15-32-04-06 (т. 2 а.с. 32) про застосування штрафу у розмірі 1 357 413,53 грн. за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання.

Не погоджуючись із вищезазначеним податковим повідомленням-рішенням №3759/15-32-04-06 від 13.03.2023 року відповідача, вважаючи його протиправним та необґрунтованим, товариство з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» звернулось з адміністративним позовом до суду.

Відповідно до вимог ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Дослідивши зміст адміністративного позову, відзиву на адміністративний позов та надані до суду письмові докази у справі, заслухавши пояснення сторін, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування та повернення в разі переплати, права та обов`язки платників податків, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства встановлені Податковим кодексом України (надалі - ПК України).

Згідно з п.п.20.1.4. п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України визначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також можуть бути зокрема:

1) своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків);

2) своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.

Згідно зі ст.76 Податкового кодексу України, камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно пункту 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок, як попередня оплата (аванс).

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно п. 1201.1 ст. 1201 Податкового кодексу України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.

У разі реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до початку проведення перевірки, предметом якої є дотримання вимог цього Кодексу щодо своєчасності реєстрації таких документів в Єдиному реєстрі податкових накладних, штрафні санкції, передбачені пунктом 120-1.2 цієї статті, не застосовуються

Законом України від 12.05.2022 року №2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану", який набрав чинності 27.05.2022 року було внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо, зокрема, реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року було поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Так як вбачається з матеріалів адміністративної справи, відповідно до рішення загальних зборів учасників товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл», оформленого протоколом №29/22/ІО-ОСУ від 28.03.2022 року (т. 1 а.с. 42-44), було прийнято рішення про звільнення директора ОСОБА_1 , та призначення нового директора - ОСОБА_2 з 29.03.2022 року.

Відповідно до інформації, розміщеної на офіційному сайті Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) (т. 1 а.с. 45-46) перелік послуг був обмежений щодо підстав державної реєстрації зміни керівника юридичної особи.

З огляду на відповідь приватного нотаріуса Одеського міського нотаріального округу Ланіної В.І. №69/01-16 від 21.04.2022 року (т. 1 а.с. 49) з 29.03.2022 року відсутня можливість вносити будь-які зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 27.04.2022 року була внесена інформація про нового керівника товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» ОСОБА_2 та 04.05.2022 року останнім отримано ключ з електронним підписом.

Також як зазначає товариство з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» у позові, 28.03.2022 року директором ТОВ «ІНДАСТРІ ОЙЛ» ОСОБА_1 відповідно до наказу №280322 (т. 1 а.с. 59) було надано право підпису податкових накладних та право реєстрації податкових накладних в ЄРПН - бухгалтеру ТОВ «ІНДАСТРІ ОЙЛ» - ОСОБА_3 . При цьому особистий ключ електронного підпису вказаної особи було отримано та зареєстровано лише 29.06.2022 року, оскільки станом на момент видання наказу щодо надання права підпису податкових накладних (28.03.2022 року) була відсутня можливість їх реєстрації з причин, що не залежать платника податків та які наведені вище.

При цьому матеріалами справи підтверджується, що 04.06.2022 року закінчився термін дії сертифіката особистого ключа електронного підпису попереднього керівника ОСОБА_1

10.06.2023 року та 14.06.2023 року директор ТОВ «ІНДАСТРІ ОЙЛ» ОСОБА_2 намагався зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних деякі податкові накладні, виписані у лютому 2022 року та у квітні 2022 року, тобто ті, що були складенні при виконанні функцій попереднім директором. Водночас позивачу було відмовлено у здійсненні такої реєстрації та зазначено, що відсутня інформація про право підпису на дату складання документообігу особи, що засвідчила податкову накладну (Олег Лящ).

29.06.2022 року після отримання особистого ключа електронного підпису бухгалтер ТОВ «ІНДАСТРІ ОЙЛ» ОСОБА_3 повторно намагалась зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних деякі податкові накладні, виписані у лютому 2022 року та у квітні 2022 року, які були складенні при виконанні функцій попереднім директором ОСОБА_1 .

Водночас позивачу було повторно відмовлено у здійсненні такої реєстрації та зазначено, що відсутня інформація про право підпису на дату складання документообігу особи, що засвідчила податкову накладну ( ОСОБА_4 ).

3 метою вирішення даної проблеми ТОВ «ІНДАСТРІ ОЙЛ» зверталось до ДПС України через електронний кабінет платника податків із скаргою №01/07 від 01.07.2023 року, а також із заявою про отримання індивідуальної податкової консультації з наведених питань №01/07-01 від 01.07.2022 року (т. 1 а.с. 61-66), водночас відповіді на вказаний запит не отримало.

14.07.2022 року з метою проведення реєстрації податкових накладних за наведений період, протоколом учасника №01/22/ІО-ОСУ (т. 1 а.с. 67) ТОВ «ІНДАСТРІ ОЙЛ» було вирішено призначити з 15.07.2022 року на посаду директора ОСОБА_1 (попереднього директора). При цьому ОСОБА_1 отримав особистий ключ електронного підпису - 15.07.2022 року.

Отримавши право підпису ОСОБА_1 протягом 15.07.2022 року направив на реєстрацію ЄРПН податкові накладні згідно порядкових номерів зокрема №1-№357. Водночас такі податкові накладні з порядковими номерами №1-355 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.07.2022 року (кількість днів затримки відповідно 4 та 3 днів); а з порядковим номером №356-357 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.07.2022 року (кількість днів затримки 5 днів).

Згідно з п.13 ч. 2 ст.13 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 15 травня 2003 року №755-IV в Єдиному державному реєстрі містяться відомості про керівника юридичної особи.

Зі змісту ст.10 цього Закону випливає, що в разі зміни керівника юридичної особи до ЄДР мають бути внесені відповідні зміни.

Проте відповідно до Постанови КМУ №209 від 06.03.2022 року (зі змінами) «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану були введені обмеження проведення реєстраційних дій. Зокрема, відповідно до інформації, розміщеної на офіційному сайті Управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) наведений перелік послуг, які було дозволено проводити Міністерством юстиції України, містив обмеження щодо підстав для державної реєстрації зміни керівника юридичної особи - лише у зв`язку з його смертю.

Аналогічна інформація також розміщена на офіційному сайті Одеської міської ради про перелік послуг, які було дозволено вчиняти Управлінню реєстрації.

Відповідно до ст.6 Закону України Про електронні документи та електронний документообіг №851-VI від 22.05.2003 року для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис.

Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.

В п.2 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №557 від 06.07.2017 року (далі - Порядок): «Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).

Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).

Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.

Відповідно до пунктів 1, 5 розділу ІІ Порядку юридичні особи, самозайняті особи, податкові агенти, контролюючі органи, органи державної влади, органи місцевого самоврядування набувають статусу СЕД з дати приєднання до Договору, примірну форму якого визначено у додатку 1 до цього Порядку.

Приєднання до Договору здійснюється шляхом надсилання до контролюючого органу першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі (стандарті) з дотриманням вимог законодавства. Підтвердженням про приєднання автора до Договору є отримання автором відповідної квитанції про прийняття контролюючим органом такого документа.

Фізичні особи, які не є самозайнятими особами, автоматично вважаються СЕД та мають право подавати електронні документи до контролюючих органів виключно з використанням кваліфікованого електронного підпису.

Дія Договору та пов`язаних з ним Повідомлень припиняється за наявності однієї з таких підстав:

отримання інформації від кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг про завершення строку чинності (або скасування) кваліфікованого сертифіката відкритого ключа керівника;

отримання інформації з Єдиного державного реєстру про зміну керівника, сторони Договору.

Таким чином, при поданні податкових накладних, складених за період до 29.03.2022 року (дата призначення нового керівника) з метою уникнення порушення ст. 6 ЗУ «Про електронні документи та електронний документообіг» необхідно було підписати документ особистим ключем попереднього керівника (тобто особою, що має право підпису на дату складення податкової накладної) та особистим ключем діючого керівника (тобто особою що має право підпису на момент подачі податкової накладної на реєстрацію), в іншому випадку буде отримана відмова щодо прийняття податкової накладної.

При цьому отримавши 15.07.2023 року право підпису ОСОБА_1 направив на реєстрацію ЄРПН податкові накладні згідно порядкових номерів №№1-357. Водночас податкові накладні з порядковими номерами №1-355 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.07.2022 року (кількість днів затримки відповідно 4 та 3 днів); а з порядковим номером №356-357 були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.07.2022 року (кількість днів затримки 5 днів).

Згідно з п.112.8.9 ч.112.8 ст.112 ПК України обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є зокрема, вчинення діяння (дії або бездіяльність) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

При цьому необхідно враховувати, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Вищенаведені приписи дають підстави для висновку про те, що саме протиправність дїї/бездіяльності є обов`язковою умовою для визнання такої дії/бездіяльності правопорушенням.

З аналізу вказаних норми права суд робить висновок, що для вирішення питання про наявність/відсутність підстав для застосування до платника податку відповідальності за затримку реєстрації податкових накладних необхідно встановити причини, що зумовили допущення такого пропуску, та перевірити чи вчинив платник податку усі залежні від нього дії з метою належного виконання податкового обов`язку щодо своєчасної реєстрації таких документів.

Так як вже було встановлено судом 04.06.2022 року закінчився термін дії сертифіката особистого ключа електронного підпису попереднього керівника ОСОБА_1 . У зв`язку із введеними обмеженнями проведення реєстрації податкових накладних позивачу вдалося здійснити лише після повернення на посаду попереднього директора ОСОБА_1 та отримання ним дійсного особистого ключа електронного підпису 15.07.2022 року.

Враховуючи викладене, на думку суду, допущення несвоєчасної реєстрації податкових накладних позивачем у даному випадку не мало ознак протиправності з боку позивача та відбулося не з його вини. Відповідно до встановлених обставин, позивач добросовісно намагався вчасно зареєструвати податкові накладні.

Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду (Касаційний адміністративний суд) від 26.03.2020 року справа № 825/1700/18.

Також суд зауважу, що частина податкових накладних, а саме №1-19, №21, №24-26, №28-29 за лютий 2022 року, №3-7, №9-11, №13-16, №18-24, №26, №28-31, №33-39, №41-44, №46-51, №111, №122, №152, №160, №181-184, №186-193, №197-198, №201, №209-211 за березень 2022 року, №1-3, №18, №30-34, №39, №40-45, №51, №54-56, №58-60, №63-67, №92-94, №99, №106-109, №129 за квітень 2022 року були направленні позивачем 15.07.2022 року до 20 год. 00 хв.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних регламентовано Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).

Так, пунктом 2 Порядку №1246 визначено, що податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі та надсилається для реєстрації; операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (пункт 3 Порядку №1246).

Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) (пункт 10 Порядку №1246).

Після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).

Відповідно до пунктів 12, 13 зазначеного Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться визначені цим пунктом перевірки, за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно пунктів 13, 14 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Позивачем вказано, та матеріалами справи підтверджено, що податкові накладні №1-19, №21, №24-26, №28-29 за лютий 2022 року, №3-7, №9-11, №13-16, №18-24, №26, №28-31, №33-39, №41-44, №46-51, №111, №122, №152, №160, №181-184, №186-193, №197-198, №201, №209-211 за березень 2022 року, №1-3, №18, №30-34, №39, №40-45, №51, №54-56, №58-60, №63-67, №92-94, №99, №106-109, №129 за квітень 2022 року надсилались контролюючому органу за допомогою програмного забезпечення «М.Е.Dос» протягом операційного дня до 20 год. 00 хв. Направлення на реєстрацію податкових накладних підтверджується роздруківкою файлів «Властивості документа» спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «М.Е.Dос».

При цьому суд критично ставиться до посилання відповідача на те, що роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc» не можуть вважатися належними та допустимим доказами по справі, оскільки в цьому випадку позивач, надавши суду докази направлення на реєстрацію податкових накладних, зокрема скріншоти програми «M.E.Doc», вчинив усі залежні від нього дії для підтвердження своєчасної реєстрації податкових накладних.

Правовий висновок відносного того, що роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc» та особистого кабінету платника податків є належними та допустимими доказами на підтвердження факту направлення на реєстрацію електронного документа було висловлено Верховним Судом, зокрема, у постановах від 24.11.2021 року у справі №200/12604/19-а, від 28.04.2020 року у справі №810/198/16, від 20.10.2020 року у справі №620/817/19.

Суд звертає увагу на те, що всупереч вимогам ПК України, в день направлення на реєстрацію податкових накладних, позивачу не надійшло ані квитанції про реєстрацію податкових накладних, ані квитанції про відмову у такій реєстрації.

Отже, податкові накладні позивачем направлені на реєстрацію в межах граничного строку, натомість відповідачем ці податкові накладні не були прийняті днем їх реєстрації.

Абзацом 13 п. 201.10 ст. 210 ПК України передбачено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН. Тобто, якщо до 20 години операційного дня, в який платником податків було направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні накладні вважаються зареєстрованими у цей день.

Аналогічні висновки зроблені Верховним Судом у постановах від 22 листопада 2018 року у справі № 813/815/18, від 10 червня 2019 року у справі № 802/1825/16-а, від 24 листопада 2021 року у справі № 200/12604/19-а.

Наказом Міністерства юстиції України і Міністерства фінансів України «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України» від 18.03.2016 року №759/5/371 затверджений «Порядок інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України».

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Наказу № 759/5/371 до запровадження інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі Реєстр) й інформаційними системами Державної фіскальної служби України у режимі реального часу така взаємодія здійснюється у робочий час з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України відповідно до законодавства, але з інтервалом не більше ніж 2 години.

Згідно з пунктом 7 зазначеного Порядку технічний адміністратор Реєстру забезпечує передачу до реєстрів Державної фіскальної служби України відомостей про проведені реєстраційні дії відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі реєстраційні дії), документів в електронній формі у робочий час одночасно з проведенням відповідної реєстраційної дії у Реєстрі, формуванням запиту суб`єктом державної реєстрації.

З наведеного слідує, що відповідальною особою за фактичне проходження засобами електронного зв`язку документів направлених в електронній формі є технічний адміністратор Реєстру, який забезпечує проходження зазначених документів з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України.

Отже, несвоєчасна реєстрація податкових накладних є наслідком незабезпечення технічним адміністратором Реєстру умов проходження зазначених документів з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України.

Відповідачем не надано жодних належних та обґрунтованих пояснень причин не прийняття надісланих позивачем податкових накладних саме днем їх реєстрації.

Таким чином, на думку суду, враховуючи п.201.10 ст.201 ПК України, зазначені податкові накладні №1-19, №21, №24-26, №28-29 за лютий 2022 року, №3-7, №9-11, №13-16, №18-24, №26, №28-31, №33-39, №41-44, №46-51, №111, №122, №152, №160, №181-184, №186-193, №197-198, №201, №209-211 за березень 2022 року, №1-3, №18, №30-34, №39, №40-45, №51, №54-56, №58-60, №63-67, №92-94, №99, №106-109, №129 за квітень 2022 року вважаються зареєстрованими 15.07.2022 року тобто своєчасно.

Щодо податкових накладних зазначених у розрахунку штрафних санкцій та акті перевірки за порядковими номерами №358-371, щодо яких до позивача було застосовано штрафні санкції у оскаржуваному податковому повідомлені-рішення на загальну суму 129 230, 49 грн. (які були виписані вже під час дії повноважень нового директора ТОВ «Індастрі Ойл» Ляща Олега Олександровича), суд зауважує, що представник позивача у судовому засіданні проти несвоєчасної реєстрації таких накладених в ЄРПН не заперечувала та не наполягала на задоволенні позовних вимог в цій частині, а отже в даній частині адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем до позовної заяви було додано платіжне доручення про сплату судового збору за подання адміністративного позову майнового характеру у загальній сумі 20361,21 грн. (т. 1 а.с. 7).

На підставі вищезазначеного, враховуючи наявність підстав для часткового задоволення позовної заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл», суд вважає необхідним стягнути на користь позивача суму судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог у розмірі 18325,08 грн. з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 12, 72-80, 192-194, 241-246, 251, 255, 293-295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» (65006, м. Одеса, вул. Балківська, 52) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 13.03.2023 року №3759/15-32-04-06 в частині застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» штрафних санкцій на суму 1228183,04 грн.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» суму сплаченого позивачем судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 18325,08 грн. відповідно до платіжного доручення від 13.03.2023 року №000178106.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повний текст судового рішення виготовлений та підписаний суддею 15 вересня 2023 року.

Суддя О.В. Білостоцький

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113530782
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/5391/23

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 27.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 18.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні