Постанова
від 27.12.2023 по справі 420/5391/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 грудня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/5391/23

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Димерлія О.О.,

суддів Крусяна А.В., Танасогло Т.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18.09.2023 року у справі №420/5391/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13.03.2023 року №3759/15-32-04-06

У С Т А Н О В И В:

17 березня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» (далі позивач, Товариство) звернулося до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якій просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 13.03.2023 року:

- №3759/15-32-04-06 про застосування до ТОВ «Індастрі Ойл» штрафних санкцій (штрафу) в розмірі 1 357 430 грн. 53 коп. за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних за лютий серпень 2022 року.

Обґрунтовуючи свої вимоги, серед іншого, позивач вказував про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, пояснюючи це тим, що своєчасно подав податкові накладні на реєстрацію, не пізніше 15 липня 2022 року 20 год. 00 хв. Проте, всупереч вимогам Податкового кодексу України, в день направлення на реєстрацію податкових накладних Товариству не надійшло а ні квитанції про реєстрацію податкових накладних, а ні квитанції про відмову у такій реєстрації.

За наслідками розгляду зазначеної справи Одеським окружним адміністративним судом 18 вересня 2023 року прийнято рішення, яким адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 13.03.2023 року №3759/15-32-04-06 в частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» штрафних санкцій на суму 1 228 183 грн. 04 коп.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи означене рішення та задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив із часткової протиправності спірного податкового повідомлення-рішення, внаслідок прийняття його контролюючим органом всупереч положенням чинного податкового законодавства України. Як зауважено окружним адміністративним судом, позивачем не пропущено установлений строк для реєстрації податкових накладних, а тому відсутні підстави для застосування штрафних санкцій, передбачених п. 120-1 ст. 120 ПК України.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головним управлінням ДПС в Одеській області (далі скаржник) подано апеляційну скаргу, у якій посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, просить апеляційний суд скасувати оскаржуване рішення суду та прийняти нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що Товариством порушено граничні строки реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, установлених приписами п.201.10 статті 201 ПК України. Зазначене порушення відображено контролюючим органом в Акті камеральної перевірки від 24.10.2022 року. На підставі даного Акту, з урахуванням рішення ДПС України за наслідками розгляду скарги, згідно до приписів п.120-1.1 ст.120-1 ПК України до підприємства застосовано штраф у відповідності із податковим повідомленням-рішенням від 13.03.2023 року №3759/15-32-04-06.

Окрім цього, податковий орган стверджує, що надані до матеріалів справи Товариством роздруківки з програми електронного документообігу «М.Е.Dос» не є достатнім доказом підтвердження направлення податкових накладних на реєстрацію у строки, встановлені чинним законодавством України.

При цьому, скаржник наголошує, що у наявних в матеріалах справи квитанціях про реєстрацію податкових накладних зазначено дату такої реєстрації, зокрема 18.07.2022 року та 19.07.2022 року. На думку податкового органу, наведені обставини вказують про несвоєчасність реєстрації Товариством податкових накладних та як наслідок правомірність прийнятого рішення про застосування штрафних санкцій.

У відзиві на апеляційну скаргу представник Товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» спростовує доводи апеляційної скарги, вказуючи на законність ухваленого рішення та просить його залишити без змін.

В силу приписів пункту 1,3 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування норм матеріального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Зокрема, судовою колегією з`ясовано, що 24.10.2022 року, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75, статті 76 Податкового кодексу України Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено перевірку своєчасності реєстрації Товариством з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» податкових накладних, дата виписки яких припадає на лютий 2022 року - серпень 2022 року.

За результатами проведеної перевірки контролюючим органом складено Акт №9922/15-32-04-06/43541421 від 24.10.2022 року. (т.1 а.с.11-21)

За висновками Акту перевірки податковим органом установлено порушення Товариством граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, установлених статтею 201 та пунктом 69.1 статті 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідних положень" цього Податкового Кодексу України.

Так згідно із порядковими номерами податкових накладних, вказаних у розрахунку штрафних санкцій та Акті перевірки:

- податкові накладні №1-355, №359-363 зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.07.2022 року, кількість днів затримки відповідно 4 днів;

- податкові накладні №356-358 зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.07.2022 року, кількість днів затримки 5 днів;

- податкові накладні №364-365 зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.08.2022 року, кількість днів затримки 1 день;

- податкова накладна №366 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 19.08.2022 року, кількість днів затримки 4 дні;

- податкова накладна №367 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 02.09.2022 року, кількість днів затримки 2 дні;

- податкові накладні №368-372 зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 26.09.2022 року, кількість днів затримки відповідно 42 та 57 днів.(т.1 а.с.23-29)

На підставі Акту перевірки №9922/15-32-04-06/43541421 від 24.10.2022 року Головним управлінням ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення №9681/15-32-04-06 від 22.11.2022 року (форми «Н»), яким до Товариства застосовано штраф у розмірі 1358769 грн. 03 коп. (т.1 а.с.22)

Не погоджуючись із вище зазначеним податковим повідомленням-рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» звернулось зі скаргою до Державної податкової служби України. (т.2 а.с.41-42)

За наслідками розгляду скарги, рішенням Державної податкової служби України від 21.02.2023 року №4349/6/99-00-06-03-01-06 скарга Товариства задоволено частково, податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №9681/15-32-04-06 від 22.11.2022 року скасовано в частині застосування до підприємства штрафу у розмірі 1 355,50 грн., а в іншій частині залишено без змін. (т.1 а.с.33-38)

В подальшому, з урахуванням вказаного вище рішення ДПС України, 13 березня 2023 року Головним управління ДПС в Одеській області винесено нове податкове повідомлення-рішення №3759/15-32-04-06 про застосування штрафу у розмірі 1 357 413,53 грн. за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН, яке містить зменшену суму грошового зобов`язання. (т.2 а.с.32)

Уважаючи податкове повідомлення-рішення від 03 січня 2023 року, прийняті Головним управлінням ДПС в Одеській області, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Положеннями частини 2 статті 19 Конституції України установлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (далі ПК України).

Відповідно до вимог п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст.201 ПК України установлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація ж податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

У разі ж порушення таких строків, застосовуються штрафні санкції згідно із цим Кодексом.

Так, як передбачено приписами п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, встановлених ст.201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких, відповідно до вимог ст.192, 201 цього Кодексу, покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Відтак, положеннями Податкового кодексу України чітко визначено обов`язок платника податку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування та, у разі порушення визначених законодавством граничних строків для такої реєстрації, застосовуються штрафні санкції.

Механізм же внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних безпосередньо регламентовано «Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246.

Згідно до пункту 5 вказаного Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку.

Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у т.ч. і ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми ПДВ в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

У відповідності до п.11-15 Порядку №1246, після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки податкової накладної.

Далі, за результатами перевірок, визначених п.12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Ця квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У цій квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абз.10), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

При цьому, у відповідності до вимог пункту 3 даного Порядку, «операційний день» триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Як передбачено п.14 Порядку №1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом «операційного дня» та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Відповідно до п.15 Порядку №1246, у такій квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених п.12 цього Порядку (крім абз.10), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

З аналізу наведених вище правових норм слідує, що у будь-якому випадку контролюючий орган протягом «операційного дня» зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Аналогічний правовий висновок, викладений Верховним Судом, зокрема але не виключно, у постанові від 17.04.2018 року по справі №820/6330/16.

Більше того, строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, а тому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з «операційним днем», який, як вже зазначалося вище, відповідно до Порядку №1246, триває з 8-ї до 20-ї години.

Наведені нормативні положення чинного законодавства України дають підстави для висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН фактично є 2 (дві) окремі стадії:

1) надання платником ПДВ податкової накладної (розрахунку коригування);

2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН.

Перша із цих стадій залежить безпосередньо від платника ПДВ і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється безпосередньо ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має жодного впливу.

Вище означений висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 03.04.2020 року по справі №160/5380/19.

У цьому контексті установлена нормою п.120-1.1 ст.120-1 ПК України відповідальність платника ПДВ за порушення граничного строку, передбаченого ст.201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися лише в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 10.06.2019 року по справі №802/1825/16-а.

Ураховуючи вищезазначені обставини та норми чинного законодавства України, спірним питанням у даних правовідносинах є факт установлення порушення строків реєстрації податкових накладних, вказаних в Акті перевірки та відображених у розрахунку штрафних санкцій до спірного податкового повідомлення-рішення.

Разом з цим, слід зазначити, що Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 17 березня 2020 року №533-IX внесено зміни у ПК України, зокрема, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктом 52-1 такого змісту "за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року, штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

- порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

- відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах, що застосовуються на загальних підставах;

- порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 01 березня по 31 травня 2020 року платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Цей закон набрав чинності 18 березня 2020 року.

В подальшому Законом України від 13 травня 2020 року №591-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)", який набрав чинності 29 травня 2020 року, внесені зміни в п.52-1 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, а саме:

- слова та цифри "по 31 травня 2020 року" замінити цифрами та словами "по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19)".

Водночас, Законом України "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до пп.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України.

Згідно із приписами пп.69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

У відповідності до абз.17 п.69.2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України в редакції, чинній на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно із цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп.112.8.9 п.112.8 ст. 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Разом з тим, згідно до абз.абз.1, 3 пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п.46.2 ст. 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до ПК України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Відтак, за наведеного вище правового регулювання, платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом № 2260-ІХ, за умови реєстрації такими платниками ПН/РК в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

Досліджуючи факт та обставини направлення Товариством податкових накладних, судом першої інстанції установлено, що відповідно до відомостей з програми електронного документообігу М.Е.Dос «Властивості документа», долучених до матеріалів справи:

- податкові накладні №1-19, №21, №24-26, №28-29 за лютий 2022 року, №3-7, №9-11, №13-16, №18-24, №26, №28-31, №33-39, №41-44, №46-51, №111, №122, №152, №160, №181-184, №186-193, №197-198, №201, №209-211 за березень 2022 року, №1-3, №18, №30-34, №39, №40-45, №51, №54-56, №58-60, №63-67, №92-94, №99, №106-109, №129 за квітень 2022 року надсилались контролюючому органу за допомогою програмного забезпечення «М.Е.Dос» протягом операційного дня до 20 год. 00 хв.

Проте, всупереч вимогам Податкового кодексу України, в день направлення на реєстрацію податкових накладних, Товариству не надійшло ані квитанції про реєстрацію податкових накладних, ані квитанції про відмову у такій реєстрації.

Як установлено судом попередньої інстанції, вказані вище податкові накладні з порядковими номерами зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 18.07.2022 року та 19.07.2022 року.

Апеляційний суд звертає увагу, що у постанові від 22.11.2021 року по справі №160/10558/19 Верховний Суд дійшов таких висновків:

«При розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до Єдиного реєстру податкових накладних, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми M.E.Doc є належним засобом доказування.

Згідно із «Інструкцією про застосування комп`ютерної програми "М.Е.Dос"» (модуль "Звітність"), податкові накладні створюються в комп`ютерній програми "1С бухгалтерія" і імпортуються в програму "М.Е.Dос" для їх перевірки, підписання та відправки на електронну адресу державної податкової служби.

В стовпці «Створено» вказується час та дата початку роботи над документом для його відправки на реєстрацію. Після цього ставиться печатка юридичної особи. Для проставлення печатки застосовується сертифікат печатки, після чого натискається команда «Відправити» і звіт надсилається на поштову адресу Центрів обробки електронних звітів.

Пунктом 7.2.6 вказаної Інструкції передбачено наявність «Протоколу роботи з документом», який містить усі записи про всі операції і події з документом із вказанням дати та часу їх здійснення.

Функція ж цього протоколу «Очікується доставка» фактично свідчить про те, що «податкові накладні відправлені, очікується доставка до податкового органу», про факт якої буде свідчити квитанції №1, яка надсилається платнику податків не пізніше наступного дня.»

Ураховуючи наведені висновки, на переконання судової колегії, долученими Товариством документами з сервісу електронного документообігу «M.E.Doc» підтверджується, що позивач, надіславши вказані вище податкові накладні 15 липня 2022 року протягом операційного дня до 20 год. 00 хв., вчинив всі необхідні від нього дії для їх реєстрації саме 15 липня 2022 року.

У зв`язку з недотриманням саме контролюючим органом встановленого ПКУ обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації таких накладних, такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання, тобто 15.07.2022 року.

Відтак, висновки контролюючого органу про порушення Товариством вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних є необґрунтованими та безпідставними.

Доводи апеляційної скарги Головного управління ДПС в Одеській області не спростовують мотивів, покладених судом попередньої інстанції в основу оскаржуваного рішення, й не свідчать про неправильне застосування окружним адміністративним судом норм матеріального права або ж порушення процесуальних норм.

У відповідності до ст. 315, 316 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги, якщо суд першої інстанції правильно установив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18.09.2023 року у справі №420/5391/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Індастрі Ойл» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 13.03.2023 року №3759/15-32-04-06 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Суддя-доповідач О.О. ДимерлійСудді А.В. Крусян Т.М. Танасогло

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2023
Оприлюднено29.12.2023
Номер документу115981329
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —420/5391/23

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 27.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 18.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 03.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні