Постанова
від 18.09.2023 по справі 520/12367/22
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий І інстанції: Спірідонов М.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2023 р. Справа № 520/12367/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Ральченка І.М.,

Суддів: Чалого І.С. , Катунова В.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.05.2023, по справі № 520/12367/22

за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ»

про скасування повідомлення,

ВСТАНОВИВ:

Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради звернулась до суду із позовом, у якому просилаприпинити право на виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єктах з незначними наслідками (СС1), на об`єкт Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху № № 1-:-8, 2-го поверху № 9, 10 в буд. літ. Г-2 за адресою: м. Харків, пров. Лопатинський, 8/10 від 16.09.2021 № ХК 051210914517 (замовник будівництва - ТОВ СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ, код ЄДРПОУ 43495082).

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 адміністративний позов залишено без задоволення.

Позивач, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив його скасувати, як постановлене з порушенням норм матеріального та процесуального права, при не повному з`ясуванні обставин справи та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказав, що судом першої інстанції не враховано, що ТОВ «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ», як замовником будівництва, було зазначено недостовірні дані у поданому повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єкту: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху №№ 1:8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку лiт. Г-2 за адресою: пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові, стосовно особи, яка мала здійснювати проектні роботи та авторський нагляд за ходом будівельних робіт на їх відповідність проектній документації, що є порушенням ч. 8 ст. 36, ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», та є підставою для припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт

На підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З урахуванням ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судовим розглядом, 28.10.2022 до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради надійшов лист № C-9-30/0/248-22 ОСОБА_1 стосовно дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єктi поруч з житловим будинком по вул. Університетській.

Під час розгляду даного звернення було встановлено, що станом на 23.02.2022 в реєстрі будівельної діяльності, розміщеному на офіційному вебсайті Портал Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (www.econstruction. gov.ua), який містить інформацію про документи, що дають право на виконання будівельних робіт та засвідчують прийняття об`єктів до експлуатації, з травня 2011, наявна інформація стосовно об`єкту: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху № № 1-:-8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку лiт. Г-2 за адресою: м. Харків, пров. Лопатинський, 8/10, а саме: повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 16.09.2021 № ХК 051210914517 (замовник будівництва - ТОВ СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ, код ЄДРПОУ 43495082).

Згідно вказаного повідомлення замовником є Товариство з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ» (код ЄДРПОУ 43495082), проектна документація розроблена - Приватне Підприємство «МОБІЛЬ» (код ЄДРПОУ 21189303), головний інженер проекту та відповідальний за авторський нагляд ОСОБА_2 , кваліфікаційний сертифікат AP № 017435 (наказ ПП «МОБІЛЬ» про призначення головним інженером проекту та відповідальним за авторський нагляд вiд 18.08.2021 № 18/08/21-2); проектна документація затверджена замовником - наказом ТОВ «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ» вiд 19.08.2021 б/н.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна:

- земельна ділянка (кадастровий номер: 6310138800:01:009:0013) площею 0,5535 га надана в оренду ТОВ «ЮНІГРАН» (код ЄДРПОУ: 24584514) на підставі договору оренди землi № 88177/05 вiд 14.11.2005, дата закінчення дії: 01.12.2029 з правом пролонгації, з правом передачі в піднайм (суборенду);

- нежитлові приміщення: 1-го поверху №№ 1-:-8, 2-го поверху №№ 9, 10 в літ. Г-2 загальною площею 172,8 кв.м по пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові на праві приватної власності належать ТОВ «ЮНІГРАН» (код ЄДРПОУ: 24584514) на підставі дублікату договору купівлі-продажу № 1265 вiд 19.03.2004.

Позивачем у ході дослідження інвентаризаційної справи № № 4873 КП Харківське мiське бюро технічної інвентаризації встановлено, що с. № 203 містить посилання на акт поточних змін, відповідно до якого інженером Харківського міського бюро технічної інвентаризації 02.02.2018 проведено обстеження в натурі будинку по пров. Лопатинському, 8/10 у м. Харкові та встановлено наступні поточні зміни у плані земельної ділянки та в поверховому плані основних будівель, а саме житловий будинок літ. Г-2 по пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові, в якому були розташовані нежитлові приміщення 1-го поверху №№ 1-:-8, 2-го поверху №№ 9, 10 знесені (демонтовані). Зміни зареєстровано інженером 02.02.2018.

В подальшому Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради генеральному проектувальнику ПП «МОБІЛЬ» направлено лист від 31.10.2022 № 243/0/250-22 щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, а також розроблення проектної документації та здійснення авторського нагляду на об`єктi поруч з житловим будинком по вул. Університетській, 37/39, а саме Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху №№ 1-:-8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку літ. Г-2 за адресою: пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові.

Листом від 02.11.2022 № 0211 (Bх. № 166/0/249-22 вiд 04.11.2022) ПП «МОБІЛЬ» повідомив, що договiр iз ТОВ «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ» на розроблення проектної документації по об`єкту: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху №№ 1:8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку лiт. Г-2 за адресою: пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові не укладався, проектна документація не розроблялась, авторський нагляд на об`єкті не здійснювався. Головним інженером проекту та відповідальним за здійснення авторського нагляду на об`єкті: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху №№ 1-:-8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку літ. Г-2 за адресою: АДРЕСА_1 ОСОБА_2 не являється.

Зазначені обставини стали підставою для звернення позивача до адміністративного суду із даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що звернення позивача до суду із даним позовом є передчасним, оскільки такому зверненню не передувало винесення та направлення відповідачу припису про зупинення підготовчих чи будівельних робіт.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради в рамках покладених на неї завдань щодо забезпечення додержання на території міста Харкова містобудівного законодавства України та запобігання його порушенням здійснює повноваження щодо державного архітектурно-будівельного контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах міста Харкова.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.

Статтею 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил та затверджується замовником.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник має право виконувати будівельні роботи після:

1) подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України;

3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

Механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначений Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.

Згідно з п. 13 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт № 466 повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або заповнюється та надсилається рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру згідно з цим Порядком.

Відповідно до ч. 8 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та за виконання будівельних робіт без повідомлення.

Аналогічну норму містить Порядок № 466, відповідно до п. 11 якого замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні, за виконання будівельних робіт без подання повідомлення та за порушення вимог, визначених цим Порядком, відповідно до Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».

Із матеріалів справи встановлено, що у Реєстрі будівельної діяльності наявна інформація щодо повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 16.09.2021 № ХК 051210914517 на об`єкті: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху № № 1-:-8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку лiт. Г-2 за адресою: м. Харків, пров. Лопатинський, 8/10.

Відповідно до повідомлення замовником є Товариство з обмеженою відповідальністю «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ» (код ЄДРПОУ 43495082), проектна документація розроблена - Приватне Підприємство «МОБІЛЬ» (код ЄДРПОУ 21189303), головний інженер проекту та відповідальний за авторський нагляд ОСОБА_2 , кваліфікаційний сертифікат AP № 017435 (наказ ПП «МОБІЛЬ» про призначення головним інженером проекту та відповідальним за авторський нагляд вiд 18.08.2021 № 18/08/21-2).

Так, відповідно до ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, норм і правил у порядку, визначеному Законом.

Статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначено, що проект - документація для будівництва об`єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об`єкта архітектури, та відповідає будівельним нормам і правилам.

Згідно зі ст. 31 Закону України «Про архітектурну діяльність» проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил та затверджується замовником.

Механізм здійснення авторського нагляду під час будівництва об`єкта архітектури (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств) визначає Порядок здійснення авторського нагляду під час будівництва об`єкта архітектури, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903.

Відповідно до п. 2 Порядку № 903 авторський нагляд здійснюється архітектором - автором проекту об`єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими особами (далі - генеральний проектувальник) відповідно до законодавства та договору із замовником (забудовником) протягом цього періоду будівництва і передбачає контроль за відповідністю будівельно-монтажних робіт проекту.

Згідно зі ст. 7 Закону України «Про архітектурну діяльність» проект об`єкта архітектури розробляється під керівництвом або з обов`язковою участю головного архітектора проекту та/або головного інженера проекту, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат.

Статтею 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» встановлено, що архітектор - автор проекту або уповноважена ним особа бере участь у прийнятті в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта архітектури та підписує відповідний акт.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про архітектурну діяльність» проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування); прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Отже, виконанню будівельних робіт на підставі зареєстрованих повідомлення/декларації передують розроблення та затвердження проектної документації, яка має відповідати вимогам містобудівної документації та вихідним даним з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних правил.

При цьому, до замовника та проектувальника висуваються вимоги щодо добросовісного виконання ними проектних робіт щодо об`єкта будівництва, які, зокрема полягають і в обов`язковому врахуванні будівельних норм, стандартів і правил, вихідних даних на проектування.

У той же час, у ході судового розгляду встановлено, що за інформацією ПП «МОБІЛЬ», яке відповідно до повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 16.09.2021 № ХК 051210914517 є розробником проектної документації по об`єкту: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху №№ 1:8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку лiт. Г-2 за адресою: пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові, договір із ТОВ «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ» на розроблення проектної документації по вказаному об`єкту не укладав, проектну документацію не розробляв, авторський нагляд на об`єкті не здійснювався, ОСОБА_2 не є головним інженером проекту та відповідальним за здійснення авторського нагляду на вказаному об`єкті.

Отже, враховуючи викладене, ТОВ «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ» подано недостовірні дані щодо особи, яка мала здійснювати проектні роботи та авторський нагляд за ходом будівельних робіт на їх відповідність проектній документації, що дає підстави для висновку, що будівельні роботи здійснювались без належного затвердженого проекту, у розумінні Закону України «Про архітектурну діяльність», Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Частиною 2 ст. 39-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

Таким чином, підставою для припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт є подання замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом.

Такі недостовірні дані повинні відповідати одній із наступних умов, які дають підстави вважити об`єкт самочинним будівництвом:

1) об`єкт збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;

2) об`єкт збудований або будується без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи;

3) об`єкт збудований або будується без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта.

Відповідно до п. 3 ч. 7 ст. 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на підставі судового рішення, що набрало законної сили.

Таким чином, чинним законодавством передбачено, що достатньою правовою підставою для скасування органом архітектурно-будівельного контролю права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення та реєстрації декларації про готовність до експлуатації об`єкта, є виявлення факту наведення у цих документах замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, при цьому не регламентовано порядок виявлення органом контролю такого факту.

Припинення права на початок виконання будівельних робіт може бути наслідком також, як самостійного виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю так і отримання відомостей/інформації щодо наведення замовником будівництва недостовірних даних (встановлення факту, що на дату реєстрації повідомлення та декларації інформація, яка зазначалася в документах декларативного характеру, не відповідала дійсності, та/або виявлення розбіжностей між даними, зазначеними у цих документах).

Отже, законодавством передбачено, що у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується без належно затвердженого проекту відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

Відповідно до ст. 376 Цивільного кодексу України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Колегія суддів зазначає, що відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції не врахував встановлений судовим розглядом факт наведення ТОВ «СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ», як замовником будівництва, недостовірних даних у поданому повідомленні про початок виконання будівельних робіт щодо об`єкту: Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху №№ 1:8, 2-го поверху № 9, 10 в будинку лiт. Г-2 за адресою: пров. Лопатинському, 8/10 в м. Харкові, стосовно особи, яка мала здійснювати проектні роботи та авторський нагляд за ходом будівельних робіт на їх відповідність проектній документації, чим порушено ч. 8 ст. 36, ч. 10 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Доводи відповідача, який заперечував проти задоволення апеляційної скарги, зводяться до твердження про те, що передумовою для звернення до суду із позовом про припинення права на виконання будівельних робіт є здійснення державного архітектурно-будівельного контролю шляхом проведення перевірок з виданням припису про зупинення будівельних робіт, а отже у даному випадку ініціювання Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради питання щодо про припинення права на виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення від 16.09.2021 № ХК 051210914517, є передчасним.

Втім, колегія суддів із такими доводами не погоджується та зазначає, що подання наведених у надісланому повідомленні недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, може бути виявлений органом архітектурного контролю не лише за результатом проведеної перевірки.

Чинним законодавством не встановлено застережень стосовно того, що факти наведення недостовірних даних, не можуть бути виявлені відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на підставі інформації, відображеної у офіційних листах, повідомленнях, відповідях на запити чи інших документах державних органів, підприємств, установ, організацій тощо, отриманих у процесі здійснення цим органом своїх публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства.

При цьому достатньою та необхідної правовою підставою для скасування органом архітектурно-будівельного контролю реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт є встановлення факту наведення у них замовником недостовірних даних щодо правових підстав виконання будівельних робіт без належних документів чи відхилення від проектної документації, що дає підстави вважати об`єкт самочинним будівництвом; закон не зобов`язує органи архітектурно-будівельного контролю проводити перевірку, якщо недостовірність зазначених у декларації даних є очевидною.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, що міститься у постановах від 25.10.2021 у справі № 802/2080/16-а, від 14.02.2023 у справі № 826/16509/18.

Таким чином, оскільки відповідачем не надано доказів на спростовування твердження щодо зазначення недостовірних даних, а Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради, звертаючись до суду із даним позовом, діяла на підставі, в межах повноважень і у спосіб, що передбачені законодавством, колегія суддів доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позову, вказані обставини не врахував, з огляду на що дійшов помилкового висновку про залишення позову без задоволення.

Відповідно до п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підстави для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення суду першої інстанції, у відповідності до ст. 317 КАС України, підлягає скасуванню, у зв`язку з неповним з`ясуванням обставин справи, посиланням на обставини, які не є доведеними, порушенням норм матеріального права, із прийняттям нового про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради - задовольнити.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.05.2023 по справі № 520/12367/22 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради - задовольнити.

Припинити право на виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт на об`єктах з незначними наслідками (СС1), на об`єкт Реконструкція адміністративних приміщень 1-го поверху № № 1-:-8, 2-го поверху № 9, 10 в буд. літ. Г-2 за адресою: м. Харків, пров. Лопатинський, 8/10, від 16.09.2021 № ХК 051210914517 (замовник будівництва - ТОВ СТРОЙ СІТІ ДЕВЕЛОПМЕНТ, код ЄДРПОУ 43495082).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді І.С. Чалий В.В. Катунов

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2023
Оприлюднено20.09.2023
Номер документу113533204
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/12367/22

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 18.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 29.05.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Спірідонов М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні