Рішення
від 12.09.2023 по справі 912/1049/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25022,

тел. (0522) 32 05 11, код ЄДРПОУ 03499951,

e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2023 рокуСправа № 912/1049/23

Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Коваленко Н.М.

при секретарі судового засідання Проскурні О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу №912/1049/23 від 26.06.2023

за позовом: Виконувача обов`язків керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області, вул. Є. Чикаленка, 11, м. Кропивницький, 25002, в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Кропивницької міської ради, код ЄДР 26241020, вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022,

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (далі - ТОВ "СПМ-Інвест"), код ЄДР 37795855, вул. Руслана Слободянюка, 227, м. Кропивницький, 25014

про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі 2 605 263,27 грн,

ПРЕДСТАВНИКИ:

від прокуратури - Лагода О.В., посвідчення №075371 від 01.03.2023;

від позивача - Татарко Д.А., виписка з ЄДР (в порядку самопредставництва);

від відповідача - участі не брали.

До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Виконувача обов`язків керівника Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Кропивницької міської ради до ТОВ "СПМ-Інвест" з вимогами:

1. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (вул. Слободянюка Руслана, 227 м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ 37795855) на користь Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006) кошти в розмірі 2 846 165,7 грн за використання земельної ділянки площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0026.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (вул. Слободянюка Руслана, 227 м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ 37795855) на користь Кіровоградської обласної прокуратури судовий збір у сумі 42 692,49 грн (реквізити отримувача: 25006, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025, МФО 820172, р/р UА848201720343100001000004600 в ДКСУ в м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800).

Про дату і час судового засідання повідомити сторони та Кіровоградську обласну прокуратуру.

Розгляд справи здійснювати за участю Кіровоградської обласної прокуратури.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає про використання відповідачем земельної ділянки площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за адресою: вул. Руслана Слободянюка, 227, м. Кропивницький, за відсутності правовстановлюючих документів. Розмір недоотриманих Кропивницькою міською радою коштів за використання земельної ділянки за період з січня 2022 року по травень 2023 року становить 2 846 165,70 грн.

23.06.2023 до господарського суду від Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області надійшов лист №б/н від 23.06.2023 з проханням долучити до справи повідомлення в порядку п. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" з доказами отримання та лист виконавчого комітету Кропивницької міської ради.

26.06.2023 до господарського суду від Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області надійшов лист №51-78-6255ВИХ-23 від 26.06.2023, відповідно до змісту якого зазначено таке.

У п.1 прохальної частини позовної заяви допущено технічну помилку у кадастровому номері земельної ділянки "3510100000:19:116:0026" замість вірного "3510100000:19:116:0033".

Враховуючи вищевикладене, прошу п. 1 прохальної частини позовної заяви вважати в наступній редакції:

"1. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (вул. Слободянюка Руслана, 227 м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код СДРПОУ 37795855) на користь Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006) кошти в розмірі 2 846 165,7 грн за використання земельної ділянки площею 9, 9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033."

Ухвалою від 26.06.2023 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі №912/1049/23, ухвалив справу №912/1049/23 розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначив на 25.07.2023 - 11:00, встановив сторонам строки для подачі заяв по суті справи.

Поштовий конверт із вкладенням - копією ухвали від 26.06.2023, що направлявся судом на адресу відповідача, вказану в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернутий органом поштового зв`язку із довідкою ф. 20 з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою", дата поштового штемпеля 04.07.2023.

Відповідно до п. 5 ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України (далі -ГПК України) днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Отже, дата невдалої спроби вручити поштовий конверт з ухвалою 26.06.2023 вважається днем вручення судового рішення ТОВ "СПМ-Інвест".

21.07.2023 господарським судом відповідачу за телефоном +38(067)403 36 77 передана телефонограма №161 від 21.07.2023, яка міститься в матеріалах справи, щодо місця, дати та часу проведення підготовчого засідання у даній справі.

19.07.2023 до господарського суду від Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області надійшла заява №51-78-7283ВИХ-23 від 19.07.2023 (в порядку ст. ст. 46, 169 Господарського процесуального кодексу України) з вимогами:

1. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (вул. Слободянюка Руслана, 227 м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ 37795855) на користь Кропивницької міської ради (вул. Велика Перспективна, м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006) кошти в розмірі 2 605 263,2 грн за використання земельної ділянки площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (вул. Слободянюка Руслана, 227 м. Кропивницький, Кіровоградська область, 25006, код ЄДРПОУ 37795855) на користь Кіровоградської обласної прокуратури судовий збір у сумі 39 078,94 грн (реквізити отримувача: 25006, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025, МФО 820172, р/р UА848201720343100001000004600 в ДКСУ в м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800).

3. Повернути на користь Кіровоградської обласної прокуратури судовий збір у сумі 39 078,94 грн (реквізити отримувача: 25006, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025, МФО 820172, р/р UА848201720343100001000004600 в ДКСУ в м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800) зайво сплаченого судового збору у сумі 3 613,55 грн у зв`язку зі зменшенням розміру позовних вимог.

Про дату і час судового засідання повідомити сторони та Кіровоградську обласну прокуратуру.

25.07.2023 до господарського суду електронною поштою без кваліфікованого електронного підпису від відповідача надійшла заява про відкладення розгляду справи.

Відповідно до ст. 6 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа. Відносини, пов`язані з використанням удосконалених та кваліфікованих електронних підписів, регулюються Законом України "Про електронні довірчі послуги". Використання інших видів електронних підписів в електронному документообігу здійснюється суб`єктами електронного документообігу на договірних засадах.

Відповідно до п. 12, 23 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про електронні довірчі послуги":

електронний підпис - електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис;

кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги" кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.

Отже, за відсутності кваліфікованого електронного підпису документ, що надійшов на електронну адресу суду не вважається підписаним. Тому, правові підстави для його розгляду по суті відсутні.

Ухвалою від 25.07.2023 господарський суд прийняв заяву №51-78-7283ВИХ-23 від 19.07.2023 прокурора (в порядку ст. ст. 46, 169 Господарського процесуального кодексу України). Ухвалив подальший розгляд справи здійснювати з урахуванням суми позову - 2 605 263,27 грн. Повернув зі спеціального фонду Державного бюджету України прокурору судовий збір в розмірі 3 613,54 грн. Оголосив перерву у підготовчому засіданні у справі №912/1049/23 до 15.08.2023 - 12:00 год.

Враховуючи, що 21.07.2023 судом відповідачу за телефоном +38(067) 403 36 77 передана телефонограма №161 від 21.07.2023, яка міститься в матеріалах справи, щодо місця, дати та часу проведення підготовчого засідання у даній справі, господарський суд приходить до висновку що встановлений ухвалою суду 15-денний строк для подання відзиву спливає 07.08.2023 (враховуючи, що останній день строку - 05.08.2023 припадає на вихідний).

Ухвалою від 15.08.2023 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив справу №912/1049/23 до судового розгляду по суті на 22.08.2023 об 15:40 год.

Поштовий конверт із вкладенням - копією ухвали від 15.08.2023, що направлявся судом на адресу відповідача, вказану в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, повернутий органом поштового зв`язку із довідкою ф. 20 з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою", дата поштового штемпеля 22.08.2023.

Протокольною ухвалою від 22.08.2023 господарський суд на підставі ст. 216 ГПК України оголосив перерву в судовому засіданні до 12.09.2023 о 14:30 год.

Відповідач належним чином повідомлений про час і місце судового засідання, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату переказу №0600040822957, яке міститься в матеріалах справи.

Крім того, відповідно до довідки Господарського суду Кіровоградської області про доставку електронного листа документ в електронному вигляді "Ухвала-повідомлення" від 22.08.2023 по справі №912/1049/23 (суддя Коваленко Н.М.) було надіслано 23.08.2023 одержувачу Товариство з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> на його електронну адресу spm-invest@online.ua. Документ доставлено до електронної скриньки 23.08.2023.

Відповідач не скористався своїм правом на подання відзиву на позов.

Відповідно до ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Згідно ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З огляду на викладене, враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, господарський суд розглядає справу по суті в судовому засіданні 12.09.2023 за відсутності представника відповідача.

У судовому засіданні 12.09.2023 прокурор та представник позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі, наполягали на їх задоволенні.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши прокурора, представника позивача, господарський суд встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини сторін.

Відповідно до відомостей, які містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, 22.12.2016 за ТОВ "СПМ-Інвест" на підставі свідоцтва про право власності серії САЕ №496029 від 31.10.2011 зареєстровано право приватної власності на комплекс будівель по вул. Слободянюка Руслана, 227 в місті Кропивницькому, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 1128077735101.

У той же час, відомості про реєстрацію права користування земельною ділянкою з кадастровим номерами 3510100000:19:116:0033 площею 9,9427 га (м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227) під вказаним об`єктом нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

З інформації виконавчого комітету Кропивницької міської ради, викладеної у листі №3326/52-13-24 від 22.05.2023 встановлено, що земельна ділянка загальною площею 10,69 га за адресою: м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227 перебувала у постійному користуванні Кіровоградського обласного виробничого об`єднання м`ясної промисловості "Кіровоградський м`ясокомбінат" відповідно до Державного акта на право постійного користування від 11.01.1996 серії І-КР №001732. Рішення про припинення (вилучення) вказаної земельної ділянки, наданої у постійне користування, про передачу в оренду такої земельної ділянки, міською радою не приймалось. Договір оренди землі не укладався.

Разом з тим, наказом Регіонального відділення ФДМУ по Кіровоградській області №1230 від 24.06.1996 перетворено Державне підприємство "Кіровоградський державний м`ясокомбінат" у ВАТ "Кіровоградський м`ясокомбінат". Згідно ухвали Господарського суду Кіровоградської області від 26.06.2012 у справі №11/89 ВАТ "Кіровоградський м`ясокомбінат" ліквідовано. 04.07.2012 внесено запис про припинення державної реєстрації ВАТ "Кіровоградський м`ясокомбінат" за номером 14441170012000093.

Крім того, у листі №3326/52-13-24 від 22.05.2023 зазначено, що до Кропивницької міської ради не надходили звернення ТОВ "СПМ-Інвест" щодо затвердження проекту землеустрою стосовно відведення зазначеної земельної ділянки в оренду, рішення про передачу ТОВ "СПМ-Інвест" в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за адресою: м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227, міською радою не приймалось. Договір оренди земельної ділянки не укладався.

Земельна ділянка площею 9,9427 га за адресою: м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227, кадастровий номер 3510100000:19:116:0033 відноситься до земель комунальної власності.

Також, у наведеному листі повідомлено, що ТОВ "СПМ-Інвест" не здійснювало сплату орендної плати (земельного податку) за користування вищевказаною земельною ділянкою за період 2021-2023 років.

При обстежені земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за адресою: м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227 встановлено, що дана земельна ділянка використовується ТОВ "СПМ-Інвест" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (вид використання - для розміщення виробничої бази), що підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 22.05.2023.

У акті обстеження земельної ділянки від 22.05.2023 вказано, що комплекс будівель за адресою: вул. Руслана Слободянюка, 227 перебуває у приватній власності ТОВ "СПМ-Інвест" відповідно до свідоцтва про право власності від 31.10.2011.

При цьому, ТОВ "СПМ-Інвест" з часу реєстрації права власності на комплекс будівель за адресою: м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227 не вжито заходів щодо укладення договору оренди землі та реєстрації права оренди на вказану земельну ділянку у відповідності до ст. 125 Земельного кодексу України.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 зареєстрована 30.12.2021.

За інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 08.05.2023 земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033, площею 9,9427 га належить до земель комунальної власності, її власником є Кропивницька міська рада.

Рішенням міської ради міста Кропивницького від 12.07.2018 №1750 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області. Вказане рішення опубліковано 13.07.2018 у друкованому засобі масової інформації "Вечірня газета".

З 01 січня 2019 року по сьогоднішній день Кропивницька міська рада не змінювала нормативну грошову оцінку земель міста та нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького не затверджувала.

Рішенням №394 від 20.05.2021 Кропивницької міської ради "Про визначення розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності міста Кропивницького" визначено розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності міста Кропивницького. Так, при наданні в оренду земельних ділянок для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості застосовується розмір орендної плати - 3% від нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до витягу №НВ-3500343492023 від 23.05.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 складає 67 516 682,53 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за період із 01.01.2022 по 31.12.2022 з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 становила 66 740 240,7 = 67 516 682,52/1,15, а з 01.01.2023 року по 30.05.2023 - 67 516 682,52 грн.

За інформацією Головного управління ДПС у Кіровоградській області, викладеною у листі №2835/5/11-28-04-01-02 від 02.06.2023, ТОВ "СПМ-Інвест" (код 37795855) податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2022-2023 роки до Кропивницької ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області не подавало та плату за землю не сплачувало.

Кропивницькою міською радою проведено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування ТОВ "СПМ-Інвест" земельною ділянкою площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за період з січня 2022 року по травень 2023 року включно, відповідно до якого загальний розмір суми за фактичне користування даною земельною ділянкою за вказаний період складає 2 846 165,7 грн.

Розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою здійснювався за формулою: (розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого відділом у Кропивницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області) / (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення) х 3 %/ 12 х кількість місяців, у яких здійснювалося фактичне використання земельної ділянки - сума фактично сплаченої орендної плати/земельного податку за земельну ділянку.

Так, згідно вказаного розрахунку за 2022 рік з січня по грудень (12 місяців):

(67 516 682,52 /1,15= 66 740 240,7/ х 3 %) / 12 = 2 002 207,2 грн.

За 2023 рік: з січня по травень (5 місяців):

(67 516 682,52 /х 3 %) / 12 х5 = 843 958,5 грн.

Таким чином, загальний розмір недоотриманих Кропивницькою міською радою доходів за період з січня 2022 року по травень 2023 року (включно), які підлягають стягненню з ТОВ "СПМ-Інвест" складає 2 846 165,7 грн.

Разом з тим, згідно заяви №51-78-7283ВИХ-23 від 19.07.2023 Кропивницької окружної прокуратури Кіровоградської області повідомлено суд про те, що у розрахунку, долученому до позову, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за період з січня по грудень 2022 року помилково зазначено у сумі 66 740 240,68 грн, і як наслідок, при розрахунку розмір недоотриманих коштів склав у розмірі 2 002 207,2 грн (67 516 682,52 /1,15= 66 740 240,7 х 3 % / 12).

При цьому, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за період із 01.01.2022 по 31.12.2022 з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 становить 58 710 158,72 грн (67 516 682,53/1,15). Згідно нового розрахунку розмір недоотриманих коштів за використання земельної ділянки площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за 2022 рік: з січня по грудень (12 місяців) склав у сумі 1 761 304,7 грн: 67 516 682,53/1,15=58 710 158,72x3%.

З 01.01.2023 по 30.05.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67 516 682,53 грн. Таким чином, за 2023 рік: з січня по травень (5 місяців) розмір недоотриманих коштів склав 843 958,5 грн: 67 516 682,53 х 3 % / 12x5.

Таким чином, загальний розмір недоотриманих Кропивницькою міською радою доходів за період з січня 2022 року по травень 2023 року (включно), які підлягають стягненню з ТОВ "СПМ-Інвест", складає 2 605 263,2 грн.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує таке.

Згідно п. 3 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Статтею 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор, серед іншого, звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави в позовній, чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

У відповідності до п. 4 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України №3-рп/99 у справі №1-1/99 від 08.04.1999 прокурор або його заступник самостійно визначає з посиланням на чинне законодавство в чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовуючи в позовній заяві необхідність їх захисту, та визначає орган, який уповноважений державою виконувати відповідні функції в спірних правовідносинах.

В зазначеному рішенні вказано, що оскільки "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин. Під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах" потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Статтею 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Плата за землю, згідно п. 14.1.147. ст. 14 Податкового кодексу України, це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Плата за землю зараховується до відповідного бюджету.

З викладеного господарський суд дійшов висновку, що дотримання належного регулювання земельних відносин та забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів, безпосередньо належить до інтересів держави.

На вказане також звертає увагу у позові прокурор, мотивуючи порушення інтересів держави.

В той же час, органом місцевого самоврядування - Кропивницькою міською радою не вжито будь-яких заходів щодо усунення порушень та стягненню орендної плати до бюджету.

Неповернення міській раді безпідставно збережених коштів за користування вказаною земельною ділянкою порушує інтереси територіальної громади міста в особі Кропивницької міської ради в частині можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, який може бути використаний для задоволення нагальних потреб територіальної громади.

У відповідності до положень п. "а" ч. 2 ст. 83 Земельного кодексу України земельна ділянка по вулиці Слободянюка Руслана, 227 в м. Кропивницькому належить територіальній громаді міста Кропивницький на праві комунальної власності.

Міська рада відповідно до вимог ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України є органом, який від імені територіальної громади здійснює права власника щодо спірних земельних ділянок.

Крім того, відповідно до вимог ст. 2, 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" Кропивницька міська рада є органом, через який територіальною громадою міста безпосередньо здійснюється місцеве самоврядування.

Таким чином, в основі інтересу держави (національного, суспільного інтересу) лежить потреба у здійсненні дій, спрямованих на охорону землі, як національного багатства. Порушення у сфері земельних відносин є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовом до суду в інтересах держави.

З огляду на вище зазначене та враховуючи, що порушення у цій сфері спричиняють шкоду економічним інтересам територіальної громади міста Кропивницький у вигляді недоотримання орендної плати від користування земельною ділянкою, у прокурора виникла необхідність у зверненні з даним позовом в інтересах територіальної громади, від якої виступає Кропивницька міська рада.

Зверненню прокурора до суду передувало направлення на адресу Кропивницької міської ради листа №51-78-4368ВИХ-23 від 10.05.2023 та повідомлення №51-78-5487ВИХ-23 від 08.06.2023 (в порядку ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").

З підстав викладеного, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість звернення прокурора у даній справі з позовом в інтересах держави в особі Кропивницької міської ради та наявність підстав для представництва інтересів останньої.

Стосовно суті позовних вимог господарським судом враховано, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (ст. 2).

Використання землі в Україні є платним; об`єктом плати за землю є земельна ділянка; плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 Земельного кодексу України).

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Як вбачається із положень ст. 120 Земельного кодексу України, виникнення права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки.

Водночас, ст. 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під цією нерухомістю.

Як вже зазначено, 22.12.2016 за ТОВ "СПМ-Інвест" на підставі свідоцтва про право власності серії САЕ №496029 від 31.10.2011 зареєстровано право приватної власності на комплекс будівель по вул. Слободянюка Руслана, 227 в місті Кропивницькому, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 1128077735101.

У той же час, відомості про реєстрацію права користування земельною ділянкою з кадастровим номерами 3510100000:19:116:0033 площею 9,9427 га (м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227) під вказаним об`єктом нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

Відповідно до листа №3326/52-13-24 від 22.05.2023 зазначено, що до Кропивницької міської ради не надходили звернення ТОВ "СПМ-Інвест" щодо затвердження проекту землеустрою стосовно відведення зазначеної земельної ділянки в оренду, рішення про передачу ТОВ "СПМ-Інвест" в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за адресою: м. Кропивницький, вул. Слободянюка Руслана, 227, міською радою не приймалось. Договір оренди земельної ділянки не укладався.

Отже, відповідач не оформив право користування земельною ділянкою, на якій перебуває належний йому на праві власності об`єкт нерухомого майна, та не уклав з Кропивницькою міською радою відповідного договору оренди.

Даної обставини відповідач у справі не заперечив, доказів сплати орендної плати до господарського суду не надав.

Господарський суд зазначає, що набутий відповідачем комплекс будівель по вул. Слободянюка Руслана, 227, за нормами ст. 181 Цивільного кодексу України є нерухомим майном (об`єктом, розташованим на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення) та органічно і нерозривно пов`язаним з земельною ділянкою з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033. Тому, набуття відповідачем права власності на комплекс будівель за вказаною адресою автоматично призвело до фактичного набуття відповідачем і майнових прав володіння і користування земельною ділянкою, на якій розташований вказаний об`єкт.

Відсутність договору оренди земельної ділянки має фактичним наслідком набуття відповідачем володіння і користування чужою земельною ділянкою без відповідної грошової компенсації. В результаті відбулося збереження (заощадження) відповідачем належних до сплати за таке володіння і користування коштів у вигляді орендної плати.

Крім того, правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні. Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно 206 Земельного кодексу України, п.п. 14.1.136 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь позивача на підставі договору оренди земельної ділянки. Правові підстави для одержання відповідачем прав володіння і користування земельною ділянкою безоплатно відсутні. Так само відсутні правові підстави для не нарахування, несплати орендної плати за землю тощо.

Також відповідач зберіг майно саме за рахунок позивача. Як зазначалося вище, земельна ділянка з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033, на якій розташований належний відповідачу об`єкт нерухомості належить до земель комунальної власності територіальної громади м. Кропивницького в особі Кропивницької міської ради.

Згідно ст. 206 Земельного кодексу України, п.п.14.1.136 п.14.1. ст.14 Податкового кодексу України власником майна, фактично збереженого відповідачем (коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою), також є територіальна громада м. Кропивницького в особі Кропивницької міської ради.

Таким чином, збереження (заощадження) відповідачем коштів у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою призвело до збільшення (накопичення) цих коштів у відповідача за рахунок їх неодержання позивачем - Кропивницькою міською радою.

Незалежно від наявності вини в поведінці відповідача, сам факт несплати відповідачем за користування земельною ділянкою, свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під категорію "виправдане очікування", що є загальновизнаною, в тому числі, в практиці визначення Європейського суду з прав людини.

Згідно норм ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України, навіть за відсутності ознак делікту, тобто при умові правомірної поведінки відповідача у спірних правовідносинах, досягається відновлення справедливої рівноваги між правами та охоронюваними законом інтересами сторін спору, що випливають з принципу платності користування землею.

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема комунальної власності. Крім того, за змістом абз. 1 п. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Площа земельної ділянки, яка фактично використовується ТОВ "СПМ-Інвест" відповідно до її меж складає 9,9427 га.

Рішенням міської ради міста Кропивницького №1750 від 12.07.2018 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького Кіровоградської області. Вказане рішення опубліковане 13.07.2018 у друкованому засобі масової інформації "Вечірня газета".

З 1 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України який, відповідно до п. 1.1 ст. 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до п. 269.1 ст. 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, - це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, Податковий кодекс України визначив обов`язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата - це обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII Податкового кодексу України.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою, зокрема, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу з орендної плати за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Відповідно до підпункту 271.1.1. п. 271.1. ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Відповідно до п. 289.2. ст. 289 Податкового кодексу України, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Згідно інформації Держгеокадастру, розміщеної за посиланням https://land.gov.ua/derzhheokadastr-povidomliaie-pro-indeksatsiiu-normatyvnoi-hroshovoi-otsinky-zemel-za-2021-rik/, відповідне значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення - 1,15.

Відповідно до витягу №НВ-3500343492023 від 23.05.2023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 складає 67 516 682,53 грн.

Відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду, який викладений в постанові від 09.11.2021 по справі №905/1680/20, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оцінку земель", дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно із 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

З 01.01.2019 Кропивницька міська рада не змінювала нормативну грошову оцінку земель міста та нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кропивницького не затверджувала.

Разом з тим, відповідно до ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кі = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно віддати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Верховний Суд у постанові від 29.05.2020 у справі №922/2843/19 зазначив, що чинне земельне законодавство, в тому числі ст. 20 Закону України "Про оцінку земель", не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі; витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі "реального часу", тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.

У постанові від 07.12.2020 року у справі №817/1795/17 та від 12.07.2021 у справі №640/9862/20 Верховний Суд зазначав, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки суб`єкта при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за період із 01.01.2022 по 31.12.2022 становить 58 710 158,72 грн (67 516 682,53/1,15). Згідно розрахунку розмір недоотриманих коштів за використання земельної ділянки площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033 за 2022 рік: з січня по грудень (12 місяців) склав у сумі 1 761 304,76 грн: 67 516 682,53/1,15=58 710 158,72x3%.

З 01.01.2023 по 30.05.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 67 516 682,53 грн. Таким чином, за 2023 рік: з січня по травень (5 місяців) розмір недоотриманих коштів склав 843 958,51 грн: 67 516 682,53 х 3 % / 12x5.

Отже, всього згідно розрахунку розмір безпідставно збережених коштів за період з січня 2022 року по травень 2023 року (включно) становить 2 605 263,27 грн.

Відомості щодо сплати зазначених сум у розрахунку відсутні.

Відповідачем не надано суду доказів на спростування значень у наведеному розрахунку та визначених сум.

За інформацією Головного управління ДПС у Кіровоградській області, викладеною у листі №2835/5/11-28-04-01-02 від 02.06.2023, ТОВ "СПМ-Інвест" (код 37795855) податкові декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) на 2022-2023 роки до Кропивницької ДПІ ГУ ДПС у Кіровоградській області не подавало та плату за землю не сплачувало.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч. 1-2 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин виключає можливість застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені і яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Проте, враховуючи приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України, не є правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій ці будинок, будівля, споруда розташовані.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.18 у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17.

З аналізу змісту норм ст. 1212-1214 ЦК України, абз. 4 ч. 1 ст. 144, абз. 5 ч. 1 ст. 174 Господарського кодексу України випливає, що зобов`язання з набуття, збереження майна без достатньої правової підстави (кондикційне зобов`язання) виникає за одночасної наявності трьох умов: 1) відбувається набуття чи збереження майна; 2) правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні; 3) набуття чи збереження здійснюється за рахунок іншої особи.

З підстав вищенаведеного господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора в інтересах держави в особі Кропивницької міської ради про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів орендної плати в розмірі 2 605 263,27 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню повністю.

Судовий збір, у відповідності до ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.

Керуючись ст. 74, 76-77, 123, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (код ЄДР 37795855, вул. Руслана Слободянюка, 227, м. Кропивницький, 25014) на користь Кропивницької міської ради (код ЄДР 26241020, вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25022) кошти в розмірі 2 605 263,27 грн за використання земельної ділянки площею 9,9427 га з кадастровим номером 3510100000:19:116:0033.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СПМ-Інвест"</a> (код ЄДР 37795855, вул. Руслана Слободянюка, 227, м. Кропивницький, 25014) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (реквізити отримувача: 25006, м. Кропивницький, вул. Верхня Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025, МФО 820172, р/р UА848201720343100001000004600 в ДКСУ в м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800) 39 078,95 грн судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Копії рішення направити Кропивницькій окружній прокуратурі Кіровоградської області та Кропивницькій міській раді через систему "Електронний суд", Кіровоградській обласній прокуратурі на e-mаil: oblprokuratura@kir.gp.gov.ua, відповідачу засобами поштового зв`язку та на e-mail: spm-invest@online.ua.

Повне рішення складено 19.09.2023.

Суддя Н.М. Коваленко

Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень, одночасно з врученням (надсиланням/видачі) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.

Повідомити учасників справи про можливість ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.

Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://court.gov.ua/fair/sud5013.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення12.09.2023
Оприлюднено21.09.2023
Номер документу113551970
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків

Судовий реєстр по справі —912/1049/23

Ухвала від 23.08.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 15.08.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Рішення від 12.09.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 15.08.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 25.07.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

Ухвала від 26.06.2023

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Коваленко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні