ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2023 року м. Житомир справа № 240/16932/22
категорія 110010000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Лавренчук О.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу до Черняхівської селищної ради про застосування заходів реагування,
встановив:
Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась до суду з позовом до Черняхівської селищної ради у якому просить застосувати заходи реагування до Черняхівської селищної ради Житомирського району Житомирської області шляхом:
- зобов`язання оформлення документів права власності на земельні ділянки на яких незаконно розміщені відходи;
- зобов`язати ліквідувати несанкціоновані сміттєзвалище за координатами вказаними в позовній заяві;
- зобов`язати подальші експлуатації полігонів лише за наявності дозвільних документів.
В обґрунтування позову вказує, що під час обстеження території Черняхівської селищної ради виявлено факти порушення правил щодо поводження з відходами, що призвело до засмічення наступних відкритих (без асфальто - бетонного чи іншого твердого покриття, що виключало б можливість фільтрації рідкої частини відходів у ґрунт та інфільтрацію ґрунтових вод) земельних ділянок: на території Пекаршинського старостинського округу, за межами с. Пекарщина, поблизу земельних ділянки з кадастровими номерами 1825686800;01:000;0415, 1825686800;01;000;0414; на території Андріївського старостинського округу, за межами с. Андріївка, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680400:03:000:0049, 1825680400:03:000:0279; на території Очеретянського старостинського округу, за межами с. Очеретянка, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825686600:05:000:0004, 1825686600:05:000:0211; на території Селецького старостинського округу, за межами с. Браженка, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687200:08:000:0097; за межами с. Селець, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687200:12:000:0179; на території Салівського старостинського округу, за межами с. Сали; на території Жадьківського старостинського округу, за межами населеного пункту, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825683600:01:000:0082; на території Черняхівської селищної ради, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:09:000:0017; на території Бежівського старостинського округу, за межами с.Бежів, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680800:02:000:0063, 1825680800:01:000:0023; поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825680800:02:000:0063; на території Сліпчинського старостинського округу, за межами населеного пункту, поблизу земельних ділянок з кадастровим номером 1825687600:06:000:0148, 1822582400:10:000:0005; поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687600:07:000:0044 За результатами планової перевірки Черняхівської селищної ради виявлено наступні порушення, зокрема, Черняхівською селищною радою не оформлено право користування на земельні ділянки під сміттєзвалищами на території старостинських округів Черняхівської ОТГ що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, статті 21 Закону України «Про відходи». Просить позов задовольнити.
Суддя своєю ухвалою від 17.04.2023 прийняла позовну заяву до розгляду та відкрила спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи.
Відзив на позовну заяву надійшов до суду 15.05.2023. Заперечуючи позовні вимоги відповідач вказує, що рішенням чотирнадцятої сесії (другого пленарного засідання) селищної ради VIII скликання від 22 жовтня 2021 року ( в період встановлений для виконання припису Державної екологічної інспекції Поліського округу) Черняхівській селищній раді (як юридичній особі) надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загального користування, відведені для цілей поводження з відходами на території Черняхівської селищної ради, а саме: Андріївського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Бежівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Великогорбашівський старостинського округу орієнтовною площею 3,00га.; Видиборського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Головинського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Горбулівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Дівочківського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Жадьківського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Клітищенського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га; Очеретянського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Пекарщинського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Салівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Селянщинського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Сліпчицького старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Селецького старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Стиртівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га. На виконання ст. 26 Закону України «Про землеустрій», вищезазначеним рішенням передбачено Черняхівській селищній раді замовити виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загального користування, відведені для цілей поводження з відходами, відповідно до списку, в землепорядній організації, яка має відповідний дозвіл (ліцензію) на проведення таких робіт. Після отримання відповідного дозволу та з метою укладання договорів на виготовлення, вище зазначеної землевпорядної документації, селищною радою проводилися роботи щодо пошуку землевпорядної організації, яка має відповідний дозвіл (ліцензію) на проведення відповідних робіт з землеустрою та вивчалися комерційні пропозиції. У зв`язку з веденням Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 воєнного стану в Україні робота в даному напрямку була призупинена. На сьогоднішній день відновлено роботу в напрямку щодо укладання договорів на виготовлення відповідної землевпорядної документації з організацією, яка має відповідний дозвіл (ліцензію) на проведення робіт з землеустрою. Після розроблення відповідної землевпорядної документації, враховуючи вимоги ст.186 Земельного кодексу України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок загального користування, відведені для цілей поводження з відходами буде внесено з метою затвердження на розгляд сесії Черняхівської селищної ради. Враховуючи вимоги чинного законодавства Черняхівською селищною радою, з метою реєстрації права власності в Державному реєстрі прав за Черняхівською селищною територіальною громадою на земельні ділянки на яких розміщені тверді побутові відходи, після затвердження відповідних проектів землеустрою, будуть подані документи до державного реєстратора цих прав. Таким чином, оформлення документів права власності на земельні ділянки - це процедура, яка потребує тривалого часу та фінансових витрат. На території громади проводяться роботи ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ. Просить відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що відповідачем добровільно розпочато та виконують дії щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Заяву відповідача про долучення доказів надійшла на електронну пошту суду 07.06.2023 та на поштову адресу суду 12.06.2023. До заяви додано копію договору №827-Е від 29.05.2023, лист №48 від 01.06.2023; рішення селищної ради від 18.05.2023.
Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні), з особливостями, визначеними статтями 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, позовну заяву та відзив, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, суд дійшов наступних висновків.
Згідно з ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Щодо строків звернення до суду.
Позивачем до суду надано заяву про поновлення строку звернення до суду.
Суд зазначає, що згідно з ч.1 ст.122 Кодексу адміністративного судочинства України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Водночас, відповідно до частини 3 статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Окрім того, суд зазначає, що під час вирішення питання про поновлення строку звернення до суду судом ураховано, що 02.04.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 №540-IX.
Пунктом 9 вказаного Закону, зокрема, розділ VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України доповнено пунктом 3 такого змісту:
"3. Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.
Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.".
Окрім того, суд враховує ситуацію, яка склалася в Житомирській області внаслідок військової агресії російської федерації проти України та введенням з 24 лютого 2022 року воєнного стану в Україні.
Розглянувши подану заяву, суд дійшов висновку про поважність вказаних позивачем підстав для поновлення строку звернення до адміністративного суду з даним позовом.
Щодо суті спору.
Встановлено, що у період із 09.09.2021 по 30.09.2021 посадовими особами Державної екологічної інспекції Поліського округу було здійснено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Черняхівською селищною радою Житомирського району Житомирської області, за результатом якого складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 30 вересня 2021 року (т. 1 а.с. 110-120).
У Акті від 30.09.2021 вказано, що за результатами планової перевірки Черняхівської селищної ради виявлено наступні порушення:
- Черняхівською селищною радою не оформлено право користування на земельні ділянки під сміттєзвалищами на території старостинських округів Черняхівської ОТГ, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, статті 21 Закону України «Про відходи».
- Черняхівською селищною радою не розроблено та не затверджено схему санітарного очищення населених пунктів селищної ради, що є порушенням пункту б) частини 1 статті 21, стаття 35 Закону України «Про відходи», «Порядок розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів», затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.03.2017 року № 57, «ДержСанПіН утримання територій населених місць», затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 року № 14.
- У зв`язку із об`єднанням Черняхівської та Головинської селищних рад, Андріївської, Бежівської, Великогорбашівської, Видиборської, Горбулівської, Дівочківської, Жадьківської, Клітищенської, Очеретянської, Пекарщинської, Салівської, Селянщинської, Сліпчицької, Селецької та Стир-гівської сільських рад у Черняхівську селищну раду (селищну об`єднану територіальну громаду), Черняхівською селищною радою не переоформлено паспорти місць видалення відходів, що є порушенням статті 28, частини 2 статті 33 Закону України «Про відходи», «Порядок ведення реєстру місць видалення відходів», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 року № 1216, «Інструкція Про зміст і складання паспорта місць видалення відходів», затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 14.01.1999 року № 12.
- Черняхівською селищною радою не організовано роздільне збирання твердих побутових відходів на території населених пунктів Черняхівської ОТГ, що є порушенням пункту в) частини 1 статті 21 Закону України «Про відходи».
- Черняхівською селищною радою не відведено спеціальні ділянки або поля компостування для вивезення опалого листя, у період листопаду, з метою недопущення спалювання опалого листя на території житлової забудови, в скверах і парках, тощо, що є порушенням пункту 3.7 «ДержСанПіН утримання територій населених місць», затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 року №14:
- посадовими особами Черняхівської селищної ради допущено бездіяльність, в частині здійснення державного контролю, у сфері охорони навколишнього природного середовища, здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території, що призвело до порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами та вимог щодо експлуатації звалищ побутових відходів під час захоронення твердих побутових відходів на звалищах Черняхівської селищної ради, що є порушенням пункту ї частини І статті 15, статті 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підпункту 6 пункту а) частини 1 статті 30, підпунктів 1, 71,12 пункту б) частини 1 статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», пунктів а), д), з), м) частини 1 статті 21 Закону України «Про відходи», «Рекомендації з удосконалення експлуатації діючих полігонів та звалищ твердих побутових відходів», затверджені наказом Міністерства будівництва, архітектури і житлово-комунального господарства України від 10.01.2006 року №5.
- Черняхівською селищною радою не ведеться облік відходів та пакувальних матеріалів, що утворюються в процесі діяльності; не укладено договори на передачу відходів, що утворюються на утилізацію; не подається статистична звітність «Утворення та поводження з відходами», за формою № 1 -відходи (річна), що є порушенням пунктів в), г), є) частини 1 статті 17, стаття 27 Закону України «Про відходи».
- Черняхівською селищною радою не прийнято рішення про отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів, а саме труб відводу димових газів твердопаливних котлів (котельні адміністративних будівель, шкіл, дошкільних навчальних закладів, клубів, тощо), що знаходяться на балансі, що є порушенням статей 3,11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
- Черняхівською селищною радою не розроблено проект встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг навколо річок, водойм, ставків в межах Черняхівської ОТГ, що є порушенням статей 87, 88 Водного кодексу України.
- Черняхівською селищною радою в межах територіальної громади не розроблені паспорти на водні об`єкти (ставки), що с порушенням наказу Міністерства екології та природних ресурсів України № 99 від 18.03.2013 та зареєстрованого в Мінюсті України від 18.05.2013 №775/23307.
- Черняхівською селищною радою не створено комісію з обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню, за результатами якої складаються відповідні акти та приймаються рішення виконавчого комітету, що є порушенням «Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 №1045.
- Черняхівською селищною радою не проведено інвентаризацію зелених насаджень на території населених пунктів Черняхівської ОТГ, не розроблений інвентаризаційний план об`єкта благоустрою, що є порушенням пункту 3.1 розділу 3 Інструкції з інвентаризації зелених насаджень у населених пунктах України, затвердженої наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24 грудня 2001 року № 226.
- Черняхівською селищною радою не розроблено та не затверджено місцеві «Програму охорони навколишнього природного середовища на території Черняхівської селищної ради на період...» та/або в тому числі «Програму поводження з відходами на території Черняхівської селищної ради на період...», що є порушенням статті 6, пункти д), є) частини 1 статті 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», пункту г) частини 1 статті 21 Закону України «Про відходи».
З матеріалів справи вбачається, що 03.10.2021 позивачем була винесена Вимога Черняхівській селищній раді щодо проведення у відповідність із законодавством, у п. 2 якої вимагається виконати повноваження у сфері поводження з відходами, у тому числі, в повній мірі здійснювати ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; у п. 3 вимагається оформити право користування на земельні ділянки під звалищами твердих побутових відходів на території старостинських округів Черняхівської ОТГ (т. 1 а.с. 121-125).
З огляду на виявлені порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, зберігання, перевезення, одроблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення, що є порушенням статей 17, 32, 33 Закону України "Про відходи" було складено протоколи про адміністративні правопорушення та винесено постанови від 04.10.2021 якими накладено на старост старостинських округів адміністративне стягнення у вигляді штрафу у сумі 850,00 грн (т. 1 а.с. 221-247, т. 2 а.с. 1-39).
Звертаючись до суду позивач вважає, що відповідачем не усунено порушення вимог законодавства у сфері охорони природного середовища в частині, спірних правовідносин.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 (далі - Положення № 275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення № 275).
Відповідно до підпункту 17 пункту 12 Положення № 275 Держекоінспекція утворює, ліквідує, реорганізує підприємства, установи та організації, затверджує положення про них (їх статути), в установленому порядку призначає на посаду та звільняє з посади їх керівників, здійснює в межах своїх повноважень інші функції з управління об`єктами державної власності, що належать до сфери управління Держекоінспекції.
Наказом Держекоінспекції від 01.06.2021 № 252 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію Поліського округу (далі - Положення про Інспекцію). Повноваження Державної екологічної інспекції Поліського округу (далі - Інспекція) поширюються на територію Житомирської та Рівненської областей.
Відповідно до підпункту 16 пункту 2 розділу ІІ Положення про Інспекцію, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, щодо своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами, дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Положення про Інспекцію, Інспекція здійснює перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).Відповідно до пункту 6 розділу ІІ Положення про Інспекцію Інспекція звертається до суду із позовом щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Згідно з пунктами 8, 9 розділу ІІ Положення про Інспекцію, Інспекція складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом; пред`являє претензії про відшкодування шкоди, збитків і втрат, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства з питань, що належать до її компетенції, та розраховує їх розмір, звертається до суду з відповідними позовами.
Як встановлено судом посадовими особами Інспекції у вересні 2021 року здійснено заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Черняхівською селищною радою. За результатами перевірки виявлено ряд порушень.
Однак, у межах спірних правовідносин, суд надає правову оцінку виключно щодо наявності чи відсутності у відповідача оформлених документів на право власності на земельні ділянки на яких розміщено відходи та щодо ліквідації відповідачем несанкціонованих смітєзвалищ.
Так у Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 30.09.2021 вказано: "під час обстеження території Черняхівської селищної ради виявлено факти порушення правил щодо поводження з відходами, що призвело до засмічення наступних відкритих (без асфальто-бетонного чи іншого твердого покриття, що виключало б можливість фільтрації рідкої частини відходів у ґрунт та інфільтрацію ґрунтових вод) земельних ділянок:
- на території Пекаршинського старостинського округу, за межами с. Пекарщина, поблизу земельних ділянки з кадастровими номерами 1825686800;01:000;0415, 1825686800;01;000;0414: 1) 17,3м х 14,5м, з товщиною шару відходів 0,2м - відходи каменеобробки (пульпа), 2) 83м х 3м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи, 3)146м х 3м, з товщиною шару відходів 0,5м - тверді побутові відходи;
- на території Андріївського старостинського округу, за межами с. Андріївка, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680400:03:000:0049, 1825680400:03:000:0279: 1) 54м х 3,5м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи;
- на території Очеретянського старостинського округу, за межами с. Очеретянка, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825686600:05:000:0004, 1825686600:05:000:0211: 1) 39м х 1,5м, з товщиною шару відходів 0,3м - тверді побутові відходи;
- на території Селецького старостинського округу, за межами с. Браженка, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687200:08:000:0097: 1) 37м х 8м, з товщиною шару відходів 0,4м - тверді побутові відходи, рештки від порізки дерев;
- за межами с. Селець, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687200:12:000:0179: 1) 25м - 3,5м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи;
- на території Салівського старостинського округу, за межами с. Сали: 1)35м х 24м, з товщиною шару відходів 0,3м - тверді побутові відходи;
- на території Жадьківського старостинського округу, за межами населеного пункту, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825683600:01:000:0082; 1) 52м х 9,5м, з товщиною щару відходів 0,3м - тверді побутові відходи;
- на території Черняхівської селищної ради, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:09:000:0017: 1) 43м х 21м, з товщиною шару відходів 0,3м - тверді побутові відходи, рештки порізки деревини, відходи каменеобробки (пульпа);
- на території Бежівського старостинського округу, за межами с.Бежів, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680800:02:000:0063, 1825680800:01:000:0023:
1) 23,5м х 5,5м, з товщиною шару відходів 0,9м - тверді побутові відходи, відходи каменеобробки (пульпа),
2) 19м х 5,5м, з товщиною шару відходів 0,9м - тверді побутові відходи, відходи каменеобробки (пульпа),
- поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825680800:02:000:0063:
1) 75,2м х 5м, з товщиною шару відходів 0,5м - відходи каменеобробки (бут, пульпа).
- поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680800:01:000:0276, 1825680800:01:000:0074:
1) 143м х 6м, з товщиною шару відходів 1,5м, відходи каменеобробки (бут, пульпа).
- на території Сліпчинського старостинського округу, за межами населеного пункту, поблизу земельних ділянок з кадастровим номером 1825687600:06:000:0148, 1822582400:10:000:0005:
1) 40м х 15м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи.,
- поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687601:08:003:0030;
1) 43м х 15м, з товщиною шару відходів 0,4м - тверді побутові відходи, рештки порізки деревини.
- поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687600:07:000:0044:
1) 326м х 6м, з товщиною шару відходів 0,5м - відходи каменеобробки (бут, пульпа).
Окрім того, у Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 30.09.2021 вказано, що Черняхівською селищною радою не оформлено право користування на земельні ділянки під сміттєзвалищами на території старостинських округів Черняхівської ОТГ, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, статті 21 Закону України «Про відходи».
Заперечуючи позовні вимоги, відповідач зазначає, що рішенням чотирнадцятої сесії (другого пленарного засідання) селищної ради VIII скликання від 22 жовтня 2021 року ( в період встановлений для виконання припису Державної екологічної інспекції Поліського округу) Черняхівській селищній раді (як юридичній особі) надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загального користування, відведені для цілей поводження з відходами на території Черняхівської селищної ради, а саме: Андріївського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Бежівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Великогорбашівський старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Видиборського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Головинського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Горбулівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Дівочківського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Жадьківського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Клітищенського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Очеретянського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Пекарщинського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Салівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Селянщинського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Сліпчицького старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Селецького старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га.; Стиртівського старостинського округу орієнтовною площею 3,00 га. Після отримання відповідного дозволу та з метою укладання договорів на виготовлення, вище зазначеної землевпорядної документації, селищною радою проводилися роботи щодо пошуку землевпорядної організації, яка має відповідний дозвіл (ліцензію) на проведення відповідних робіт з землеустрою та вивчалися комерційні пропозиції. У зв`язку з веденням Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 воєнного стану в Україні робота в даному напрямку була призупинена. Відповідач у відзиві зазначає, що оформлення документів права власності на земельні ділянки - це процедура, яка потребує тривалого часу та фінансових витрат. Окрім того, відповідач вказує, що на території громади проводяться роботи ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ.
До відзиву відповідачем додано копії документів, які, на його переконання, вказують на дії, спрямовані на усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, за захистом яких звернувся до суду позивач, а саме: рішення восьмого скликання чотирнадцятої сесії Черняхівської селищної ради (друге пленарне засідання) від 27.10.2021 "Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загального користування, відведені для цілей поводження з відходами на території Черняхівської селищної ради" (т. 2 а.с. 61).
До суду відповідачем надано ряд інших документів, однак вони не стосуються оформлення права власності на земельні ділянки на яких розміщені відходи та не містять доказів ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ.
Відповідно до приписів частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави (стаття 16 Конституції України).
Відповідно до статей 66, 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Статтею 96 Земельного кодексу України визначено, що землекористувачі зобов`язані: а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки; б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату; г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі; д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом; е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон; є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем; ж) не допускати випалювання сухої рослинності або її залишків з порушенням порядку, встановленого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; з) обкошувати (з прибиранням скошеного) та оборювати земельні ділянки, прилеглі до торфовищ, полезахисних лісових смуг, луків, пасовищ, ділянок із степовою, водно-болотною та іншою природною рослинністю, у смугах відведення автомобільних доріг і залізниць. Законом можуть бути встановлені інші обов`язки землекористувачів.
Абзацами 1,9,10 ч.1 ст.35 Закону України "Про охорону земель" передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від пожеж, ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.
Відповідно до вимог ст. 1 Закону України "Про відходи" поводження з відходами - це дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронения, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.
Небезпечні відходи - це відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.
Статтею 17 Закону України "Про відходи" встановлено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; мати ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами і/або дозвіл на транскордонне перевезення небезпечних відходів.
Статтею 21 Закону України "Про відходи" (в редакції, чинній на дату здійснення перевірки) визначено повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами
Органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують:
а) виконання вимог законодавства про відходи;
б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів;
в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів;
г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням;
д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами;
е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами;
є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції;
з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території;
и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів;
і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини;
ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України;
й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю;
м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Приписами статті 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
З урахуванням встановлених під час розгляду адміністративної справи обставин та законодавчого врегулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку, що станом на дату розгляду адміністративної справи відповідачем не виконано вимоги позивача щодо усунення порушень законодавства України у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Відтак, приймаючи до уваги саму лише можливість створення загрози життю та/або здоров`ю людей, з метою недопущення негативних наслідків для навколишнього природного середовища, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.
Щодо позовних вимог про: "зобов`язати подальші експлуатації полігонів лише за наявності дозвільних документів" задоволенню не підлягають, оскільки захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення, що має існувати на момент їх звернення до суду, передувати йому та, у свою чергу, підтверджуватися належними доказами. Порушення прав, свобод чи інтересів особи - це фактичний наслідок протиправного рішення, дії чи бездіяльності відповідного органу щодо неї. Як наслідок, моментом порушення є момент прийняття рішення, вчинення дій чи бездіяльності, які породжують або можуть породити в майбутньому негативні наслідки. Іншими словами, таке рішення (дії чи бездіяльність) є юридичним фактом, котрий має існувати на момент звернення до суду, передувати йому та підтверджуватися належними доказами.
Положеннями КАС України не встановлено можливості захисту порушених прав та інтересів осіб на майбутнє, а судове рішення не повинно містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та про зобов`язання останнього вчинити чи утриматись від вчинення певних дій на майбутнє.
Відповідно до статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
При цьому суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
Зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Так, позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні) сформовану, зокрема, у справах Салов проти України (заява № 65518/01 від 06 вересня 2005 року, пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00 від 18 липня 2006 року, пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04 від 10 лютого 2010 року, пункт 58) принцип, пов`язаний із належним здійсненням правосуддя передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.Spain) від 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову.
Оскільки позивачем у справі є суб`єкт владних повноважень, згідно з приписами статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати не підлягають стягненню на користь позивача.
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Частково задовольнити позов Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Леха Качинського, 12 А, м.Житомир,10014, ЄДРПОУ: 42163803) до Черняхівської селищної ради (майдан Рад, 2, смт.Черняхів, Житомирська область,12300, ЄДРПОУ: 04344156) про застосування заходів реагування.
Зобов`язати Черняхівську селищну раду ліквідувати несанкціоновані сміттєзвалища та оформити документи на право власності на земельні ділянки за координатами:
- на території Пекарщинського старостинського округу, за межами с. Пекарщина, поблизу земельних ділянки з кадастровими номерами 1825686800;01:000;0415, 1825686800;01;000;0414; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 17,3м х 14,5м, з товщиною шару відходів 0,2м - відходи каменеобробки (пульпа); несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 83м х 3м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи, 3)146м х 3м, з товщиною шару відходів 0,5м - тверді побутові відходи;
- на території Андріївського старостинського округу, за межами с. Андріївка, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680400:03:000:0049, 1825680400:03:000:0279; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 54м х 3,5м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи;
- на території Очеретянського старостинського округу, за межами с. Очеретянка, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825686600:05:000:0004, 1825686600:05:000:0211 несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 39м х 1,5м, з товщиною шару відходів 0,3м - тверді побутові відходи;
- на території Селецького старостинського округу, за межами с. Браженка, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687200:08:000:0097 несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 37м х 8м, з товщиною шару відходів 0,4м - тверді побутові відходи, рештки від порізки дерев;
- за межами с. Селець, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687200:12:000:0179; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 25м - 3,5м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи;
- на території Салівського старостинського округу, за межами с. Сали: несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 35м х 24м, з товщиною шару відходів 0,3м - тверді побутові відходи;
- на території Жадьківського старостинського округу, за межами населеного пункту, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825683600:01:000:0082; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 52м х 9,5м, з товщиною щару відходів 0,3м - тверді побутові відходи;
- на території Черняхівської селищної ради, поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825655100:09:000:0017; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 43м х 21м, з товщиною шару відходів 0,3м - тверді побутові відходи, рештки порізки деревини, відходи каменеобробки (пульпа);
- на території Бежівського старостинського округу, за межами с.Бежів, поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680800:02:000:0063, 1825680800:01:000:0023; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 23,5м х 5,5м, з товщиною шару відходів 0,9м - тверді побутові відходи, відходи каменеобробки (пульпа); несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 19м х 5,5м, з товщиною шару відходів 0,9м - тверді побутові відходи, відходи каменеобробки (пульпа);
- поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825680800:02:000:0063; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 75,2м х 5м, з товщиною шару відходів 0,5м - відходи каменеобробки (бут, пульпа);
- поблизу земельних ділянок з кадастровими номерами 1825680800:01:000:0276, 1825680800:01:000:0074; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 143м х 6м, з товщиною шару відходів 1,5м, відходи каменеобробки (бут, пульпа);
- на території Сліпчинського старостинського округу, за межами населеного пункту, поблизу земельних ділянок з кадастровим номером 1825687600:06:000:0148, 1822582400:10:000:0005; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 40м х 15м, з товщиною шару відходів 0,2м - тверді побутові відходи;
- поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687601:08:003:0030 несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 43м х 15м, з товщиною шару відходів 0,4м - тверді побутові відходи, рештки порізки деревини;
- поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 1825687600:07:000:0044; несанкціоноване сміттєзвалище розмірами 326м х 6м, з товщиною шару відходів 0,5м - відходи каменеобробки (бут, пульпа).
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Лавренчук
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2023 |
Оприлюднено | 21.09.2023 |
Номер документу | 113563940 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Лавренчук Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні