ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" вересня 2023 р. справа № 300/4185/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Могили А.Б., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області до Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" про стягнення податкового боргу в сумі 1203849,62 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області звернулося в суд із позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" про стягнення податкового боргу в загальній сумі 1203849,62 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за відповідачем обліковується податковий борг в розмірі 1203849,62 грн., який виник у зв`язку із несплатою податкових зобов`язань з податку на додану вартість, податку на нерухоме майно, адміністративних штрафів та земельному податку. Враховуючи те, що у встановлений законом строк, ігноруючи податкову вимогу, сума податкового боргу відповідачем добровільно не сплачена, позивач просить позов задовольнити повністю та стягнути дану заборгованість.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвала про відкриття провадження у справі від 10.07.2023 сторонам надіслана через підсистему "Електронний суд", та отримана ними 12.07.2023, про що свідчать довідки Івано-Франківського окружного адміністративного суду про доставку електронного листа.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.07.2023 в задоволенні заяви відповідача про залишення позовної заяви без руху, розгляд справи за правилами загального позовного провадження, відмовлено, а ухвалою від 28.07.2023 заяву відповідача про направлення позовної заяви з додатками, витребування оригіналів доказів, розгляд справи з повідомленням сторін по справі, повернуто заявнику без розгляду.
Вказані ухвали сторонам надіслані через підсистему "Електронний суд", та отримані ними 14.07.2023 та 28.07.2023 відповідно, про що свідчать довідки Івано-Франківського окружного адміністративного суду про доставку електронного листа.
У встановлений судом строк відзиву на позовну заяву та інших заяв по суті справи від відповідача до суду не надходило.
Таким чином, суд дійшов висновку про можливість розгляду даної справи на підставі наявних в матеріалах справи доказів.
Суд, на підставі положення частини 8статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши і оцінивши докази, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківськторф" 04.02.2000 зареєстроване як юридична особа та взяте на облік, як платник податків контролюючим органом.
Згідно частини 1статті 67 Конституції Україникожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулюєПодатковий кодекс України, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідач у відповідності до пункту15.1 статті 15 Податкового кодексу Україниявляється платником податків та згідно пункту16.1.4 статті 16 Податкового кодексу Українинесе обов`язок по сплаті податків та зборів у строки та розмірах, встановлених цим Кодексом.
Згідно довідки про суму податкового боргу від 20.06.2023 за відповідачем облікується податковий борг з податку на додану вартість, податку на нерухоме майно, адміністративних штрафів та земельного податку в загальній сумі 1203849,62 грн. та яку контролюючий орган просить стягнути в судовому порядку.
Що стосується заборгованості з податку на додану вартість, то суд виходить з такого.
Стаття 8 Податкового кодексу Українивизначає види податків та зборів.
В Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори (пункт 8.1).
Згідно з підпунктом9.1.3пункту 9.1 статті 9 Податкового кодексу Українидо загальнодержавних податків належать податок на додану вартість.
Згідно зстаттею 36 Податкового кодексу Україниподатковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Згідно з статтею 38 Податкового кодексу України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Пунктом54.1 статті 54 Податкового кодексу Українивстановлено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок щодо утримання податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи фізичних осіб таким податковим агентом (підпункт 54.3.5. пункту 54.3. статті 54 Податкового кодексу України).
Пунктом 14.1.39 Податкового кодексу України визначено, що грошове зобов`язання платника податків- сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
В пункті 14.1.175 статті 14 Податкового кодексу України зазначено, що податковий борг- сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
У відповідності до пункту 203.2 статті 203 Податкового кодексу України сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
Приватне акціонерне товариство "Івано-Франківськторф" 20.01.2021, 31.01.2021, 18.03.2021, 19.04.2021, 30.04.2021, 31.05.2021, 30.06.2021, 17.08.2021, 31.08.2021, 30.09.2021, 31.10.2021, 30.11.2021 та 31.12.2021 подало до контролюючого органу податкові декларації з податку на додану вартість, в яких самостійно визначило грошові зобов`язання з податку на додану вартість за грудень 2020 року 34473 грн., січень 2021 року 5493 грн, лютий 2021 року -7436 грн., березень 2021 року -21224 грн., квітень 2021 року 20687 грн., травень 2021 року 17240 грн., червень 2021 року -15717 грн., липень 2021 року -5166 грн., серпень 2021 року -12409 грн., вересень 2021 року 12424 грн., жовтень 2021 року 9517 грн., листопад 2021 року 14187 грн. та грудень 2021 року 3951 грн. (а.с.6-18).
Однак, Товариство не здійснило сплату у встановлений податковим законом строк узгоджених ним самостійно грошових зобов`язань з податку на додану вартість.
Згідно з підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 статті 129 Податкового кодексу України нарахування пені розпочинається при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом.
З урахуванням приписів статті 129 Кодексу відповідачу нараховано пеню з податку на додану вартість в сумі 64942,57 грн.
Таким чином, заборгованість Товариства по податку на додану вартість становить 244866,67 грн., в тому числі основні зобов`язання 179924 грн., пеня 64942,67 грн.
Що стосується заборгованості з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, суд зазначає наступне.
У відповідності до пункту265.1 статті 265 Податкового кодексу Україниподаток на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; плати за землю.
Платників податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, об`єкти оподаткування, база оподаткування, ставки,податковий період, порядок обчислення суми, порядок та строки сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки визначаєстаття 266 Податкового кодексу України.
У відповідності до підпункту 266.7.5 пункту 266.7 статті 266 Податкового кодексу України платники податку - юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього ж року подають контролюючому органу за місцезнаходженням об`єкта/об`єктів оподаткування декларацію заформою, встановленою у порядку, передбаченомустаттею 46цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.
Вбачається, що Приватним акціонерним товариством "Івано-Франківськторф" до контролюючого органу подано податкові декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, зокрема:
1)по Івано-Франківській територіальній громаді від 20.02.2023 за 2023 рік на суму 29296,42 грн. Стягненню підлягає нарахування за І квартал 2023 року на суму 7324,10 грн.
2)по Рожнятівській територіальній громаді від 20.02.2023 за 2023 рік на суму 8418,55 грн. Стягненню підлягають нарахування за І квартал 2023 року на суму 2104,64 грн.; уточнюючу податкову декларацію за 2020 рік від 11.06.2020. Стягненню підлягають нарахування на суму 650,66 грн. (а.с.19-26, 29).
Таким чином, грошові зобов`язання відповідача зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначені відповідачем вказаними податковими деклараціями відповідно до підпункту 54.1 статті 54 є узгодженими з моменту подання таких декларацій.
Окрім цього, в зв`язку із несплатою пені, що нарахована відповідно до статті 129 Кодексу до відповідача застосовано адміністративний штраф на суму 705,93 грн.
У встановлений податковим законом строк сплату узгоджених самостійно грошових зобов`язань Товариство не здійснило, що створило борг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Івано-Франківській територіальній громаді в сумі 7324,10 грн., по Рожнятівській територіальній громаді 2755,30 грн.
Що стосується заборгованості по земельному податку з юридичних осіб, суд зазначає таке.
Згідно підпункту14.1.147пункту14.1статті14 Податкового кодексу Україниплата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Статтею 269 Податкового кодексу Українивстановлено, що платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Відповідач, згідно з підпунктом269.1.1 пункту269.1статті269 Податкового кодексу Україниє платником земельного податку.
Пунктом286.2статті286 Податкового кодексу Українивизначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченомустаттею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій.
Положеннями пунктів287.3,287.4статті287та пункту288.1статі288 Податкового кодексу України, встановлено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця. Податкове зобов`язання з плати за землю, визначене у податковій декларації, у тому числі за нововідведені земельні ділянки, сплачується власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідачем до контролюючого органу подано податкові декларації (звітні та уточнюючі), якими самостійно розраховано розмір вказаних зобов`язань з плати за землю, зокрема:
1)по Івано-Франківській територіальній громаді:
-податкову декларацію за 2020 рік від 17.02.2020 на суму 219492,22 грн.;
- уточнюючу податкову декларації з плати за землю за 2020 рік від 11.06.2020 на суму 201201,20 грн.;
- податкову декларацію за 2021 рік від 10.02.2021на суму 243880,24 грн.;
- податкову декларацію за 2022 рік від 18.02.2022 на суму 243880,24 грн.,
-уточнюючу податкову декларацію за 2022 рік від 19.10.2022 на суму 268267,90 грн.;
-податкову декларацію за 2023 рік від 20.02.2023 на суму 271762,35 грн. (а.с.27-28,31-34, 82-89).
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем свого обов`язку, щодо сплати самостійно задекларованих сум по земельному податку не виконано, що утворило податковий борг по Івано-Франківській ТГ на суму 725405,74 грн. (в тому числі основного зобов`язання 718621,82 грн., фінансових (штрафних) санкцій на суму 487,76 грн.).
У відповідності до ст.129 Податкового кодексу України контролюючим органом також нарахована пеня в сумі 6296,16 грн. на несплачену у встановлений законодавством строк суму даного земельного податку.
Окрім цього, по Рожнятівській територіальній громаді відповідачем до контролюючого органу подано податкову декларацію за 2020 рік від 17.02.2020 на суму 239434,70 грн. (а.с.35-36).
Несплаченою залишається сума основного зобов`язання по податку в розмірі 206124,61 грн.
Податковий контроль, як визначено підпунктом62.1.3 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України,здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цьогоКодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки (пункт75.1 статті 75 Податкового кодексу України).
Так, за результатами камеральної перевірки проведеної 13.03.2020, контролюючим органом встановлено порушення відповідачем термінів сплати самостійно визначеного зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб (акт перевірки №375/09-19-50-04/05489158) (а.с.40).
Як наслідок, позивачем 13.03.2020 винесено податкове повідомлення-рішення №0059385004, яким зобов`язано відповідача сплатити штраф у сумі 1746,06 грн. за порушення строку сплати суми грошового зобов`язання з земельного податку з юридичних осіб в сумі 17460,60 грн.(а.с.39). Таке податкове повідомлення-рішення отримане відповідачем 13.03.2020, про що свідчить підпис представника Товариства на такому (а.с.39).
За результатами камеральної перевірки, проведеної 03.07.2020, контролюючим органом встановлено порушення відповідачем термінів сплати самостійно визначеного зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб (акт перевірки №616/09-19-50-04/05489158) (а.с.42-43).
Позивачем 13.07.2020 винесено податкове повідомлення-рішення №0096805004, яким зобов`язано відповідача сплатити штраф у сумі 12096,20 грн. за порушення строку сплати суми грошового зобов`язання з земельного податку юридичних осіб в сумі 60481 грн. (а.с.41). Таке податкове повідомлення-рішення отримане відповідачем 03.07.2020, про що свідчить підпис представника Товариства на такому (а.с.41).
За результатами камеральної перевірки від 27.11.2020 контролюючим органом встановлено порушення термінів сплати самостійно визначеного зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб (акт перевірки №2158/04-10 (а.с.38).
Відповідно, контролюючим органом 27.11.2020 винесено податкове повідомлення-рішення №3197/04-10, яким зобов`язано відповідача сплатити штраф в розмірі 1432,35 грн. за порушення строку сплати грошового зобов`язання з земельного податку юридичних осіб в сумі 7161,75 грн. (а.с.37). Вказане податкове повідомлення-рішення отримане відповідачем 27.11.2020, про що свідчить підпис представника Товариства на такому (а.с.37).
Окрім цього, у відповідності до ст.129 Податкового кодексу України контролюючим органом нарахована пеня в сумі 1392,66 грн. на несплачену суму по земельному податку (Рожнятівська ТГ) у встановлений законодавством строк.
Згідно вимог підпункту59.1 статті 59 Податкового кодексу Україниу разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.
На виконання вимог пункту59.1 статті 59 Податкового кодексу України, Головне управління ДПІ у м. Івано-Франківську надіслано відповідачу податкову вимогу форми "Ю" від 01.08.2012 за № 1525. Відповідно до даної вимоги, загальна сума податкового боргу платника податків за узгодженими грошовими зобов`язаннями станом на 01.08.2012 становила 13210,15 грн. Податкова вимога отримана головним бухгалтером Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" 01.08.2012 (а.с.44).
Відповідно до підпункту14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу Україниподатковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Податковий борг відповідача підтверджується також довідкою про податковий борг від 20.06.2023, а також витягами з інтегрованої картки обліку платника податків, які містяться в матеріалах справи (а.с.5,45-81).
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що сума узгодженого податкового зобов`язання з податку на додану вартість, податку на нерухоме майно, адміністративного штрафу та земельного податку в загальному розмірі 1203849,62 грн., є податковим боргом відповідача, який ним не сплачено.
Доказів, які б свідчили про погашення заборгованості, що є предметом стягнення або спростування її наявності, відповідачем суду не надано.
Згідно підпункту20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу Українипередбачено право контролюючих органів звернення до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини.
Джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів (пункт87.1 статті 87 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту95.1 статті 95 Податкового кодексу Україниконтролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Пунктами95.3та 95.4 статті95 Податкового кодексу Українивизначено заходи щодо погашення податкового боргу платника податків, відповідно до вимог яких стягнення коштів у рахунок погашення такого боргу здійснюється за рішенням суду з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та за рахунок готівки, що належить такому платнику податків.
На переконання суду відповідач зобов`язаний погасити вказану суму податкового боргу. Наявність такого обов`язку у відповідача є визначальним для вирішення даного спору.
З огляду на вказане, позовні вимоги про стягнення з Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" заборгованості в сумі 1203849,62 грн. є обґрунтованими, а позов таким що підлягає до задоволення.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Івано-Франківськторф" (код ЄДРПОУ 05489158, вул.Б.Хмельницького, буд.59, м.Івано-Франківськ) з розрахункових рахунків у банках, що його обслуговують та за рахунок готівки, що належить Товариству в дохід бюджету заборгованість в розмірі 1203849 (один мільйон двісті три тисячі вісімсот сорок дев`ять тисяч) грн.62 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя /підпис/ Могила А.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2023 |
Оприлюднено | 21.09.2023 |
Номер документу | 113564634 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Могила А.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні