ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
19 вересня 2023 року м. Дніпросправа № 280/717/19
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
за участю секретаря судового засідання: Поспєлової А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держеокадастру у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19 червня 2019 року (суддя Сіпака А.В.) у справі №280/717/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и В :
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила:
визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 04.10.2018 №М-4192-3105/0/18-18 ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087);
зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
В обгрунтування заявлених вимог посилалась на те, що проєкт землеустрою, у затвердженні якого у спірних правовідносинах відмовив відповідач, було розроблено на підставі отриманої у встановленому законом порядку згоди уповноваженого на це органу. Вказувала, що виготовлений на її замовлення проєкт землеустрою було розроблено та погоджено у відповідності до вимог законодавства, однак на неодноразові звернення до відповідача позивачка отримувала відмови щоразу з різних підстав. Зазначала, що нею усувались усі виявлені відповідачем недоліки, проте, протягом року проект землеустрою затверджено так і не було. Звертала увагу, що в останній відповіді відповідачем зроблено висновок про відсутність у нього правових підстав для затвердження проекту землеустрою, оскільки у поданих позивачем документах відсутня інформація щодо відстані запроектованої до відведення земельної ділянки до розташованих поряд водних об`єктів, відсутня інформація щодо крутизни схилів, не приведено до єдиного виду інформацію зазначену у проекті щодо агровиробничої групи ґрунтів та матеріалах агрохімічного обстеження
земельної ділянки. Позивачка стверджувала, що такі підстави для відмови відповідачем жодного разу не зазначались при попередніх розглядах документів. Вважала, що відповідач знаходить нові необґрунтовані підстави для порушення її права на безоплатне відведення їй земельної ділянки.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 19.06.2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 було задоволено, а саме:
визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, викладену у листі від 04.10.2018 №М-4192-3105/0/18-18, ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087);
зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087);
зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції виходив з того, що як встановлено обставинами у справі, яка розглядається, та підтверджується, зокрема, наявним у її матеріалах експертним висновком, поданий відповідачу на затвердження проєкт землеустрою відповідав вимогам законодавства, а тому констатував, що у спірних відносинах відмова у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не ґрунтувалась на законі, порушувала права позивачки та як наслідок є протиправною.
Вказане рішення було оскаржено відповідачем в апеляційному порядку.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2023 року рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.06.2019 року змінено, а саме: викладено абзаци третій та четвертий його резолютивної частини в наступній редакції:
«Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області невідкладно після закінчення (скасування) воєнного стану в Україні повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою відносно відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087).
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області невідкладно після закінчення (скасування) воєнного стану в Україні затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087)».
Приймаючи таку постанову, апеляційний суд в цілому погодився з висновками суду першої інстанції по суті спору, однак звернув увагу на положення підпункту 5 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, якими встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
З огляду на вищевказане апеляційний суд констатував, що повторний розгляд заяви позивачки про затвердження проекту землеустрою та прийняття передбаченого законом рішення з цього питання, кінцевою метою якого є отримання у власність відповідної земельної ділянки, має бути здійснений відповідачем невідкладно після закінчення строку дії воєнного стану в Україні, а тому дійшов висновку про необхідність зміни рішення суду першої інстанції.
При цьому, здійснюючи апеляційний перегляд справи, суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про його заміну на правонаступника Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області, мотивуючи це, зокрема, тим, що передача земельної ділянки з державної власності у комунальну не має наслідком вибуття або заміни сторони відповідача у справі.
Постанова суду апеляційної інстанції була оскаржена відповідачем в касаційному порядку.
За наслідками касаційного провадження судом касаційної інстанції прийнято постанову від 07 серпня 2023 року, якою постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Скасовуючи постанову суду апеляційної інстанції, суд касаційної інстанції зазначив те, що у зв`язку з прийняттям Закону України від 28.04.2021 №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, повноваження стосовно затвердження проєкту землеустрою щодо відведення у власність позивачки вказаної нею земельної ділянкою перейшли від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Петромихайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за законом.
З цього приводу суд касаційної інстанції звернув увагу на те, що частина позовних вимог стосовно визнання протиправною та скасування відмови Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 04.10.2018 №М-4192-3105/0/18-18 ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована: контур поля №474, на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087), правильно звернута до первісного відповідача, оскільки такі дії (відмова), які оскаржуються, вчинені ним безпосередньо.
Проте внаслідок описаних вище у цій постанові змін у законодавстві обов`язок щодо відновлення порушених прав позивачки, якщо це буде доведено і встановлено судом, починаючи з 27.05.2021 покладався на Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області як на орган, компетентний відновити такі права, та розпорядника бажаною до отримання ОСОБА_1 земельною ділянкою, яка є сформованою.
З цих підстав суд касаційної інстанції вказав на необхідність залучення до участі у справі в якості другого відповідача Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області (п.78 Постанови).
Вирішуючи питання щодо залучення до участі у справі Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області, суд апеляційної інстанції виходить з такого.
Законом України від 28.04.2021 №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, розділ X «Перехідні положення Земельного кодексу України» доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:
а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);
б) оборони;
в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;
г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;
д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;
е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
З аналізу наведеної норми можливо дійти висновку, що у спірних правовідносинах, починаючи з 27.05.2021, повноваження стосовно затвердження проєкту землеустрою щодо відведення у власність позивачки вказаної нею земельної ділянкою перейшли від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Петромихайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за законом.
Тобто, у спірному випадку мав місце перехід адміністративної компетенції (компетеційне правонаступництво) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого.
До того ж наявними у справі доказами, зокрема інформаційною довідкою від 30.05.2023 №333947988 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, підтверджується, що з 27.01.2022 власником земельної ділянки з кадастровим номером: 2321587300:02:004:0087 є Петромихайлівська сільська рада (код ЄДРПОУ 04353296).
Згідно з положеннями статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Таким чином, з огляду на встановлений факт правонаступництва у сфері управлінської діяльності, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне допустити заміну відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області його правонаступником - Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області, в частині заявлених позовних вимог, які стосуються зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
На підставі викладеного, керуючись ст.52 КАС України, суд
УХВАЛИВ:
Замінити відповідача - Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області його правонаступником - Петромихайлівська сільська рада Запорізького району Запорізької області, в частині заявлених позовних вимог, які стосуються зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення, може бути оскаржена в касаційному порядку у строки, передбачені ст.329 КАС України.
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2023 |
Оприлюднено | 21.09.2023 |
Номер документу | 113569808 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні