ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
02 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 280/717/19
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),
суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19 червня 2019 року (суддя Сіпака А.В.) у справі №280/717/19 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
в с т а н о в и В :
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила:
визнати протиправною та скасувати відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 04.10.2018 №М-4192-3105/0/18-18 ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087);
зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 19.06.2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 було задоволено, а саме:
визнано протиправною та скасовано відмову Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, викладену у листі від 04.10.2018 №М-4192-3105/0/18-18, ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087);
зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради
Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087);
зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції виходив з того, що як встановлено обставинами у справі, яка розглядається, та підтверджується, зокрема, наявним у її матеріалах експертним висновком, поданий відповідачу на затвердження проєкт землеустрою відповідав вимогам законодавства, а тому констатував, що у спірних відносинах відмова у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не ґрунтувалась на законі, порушувала права позивачки та як наслідок є протиправною.
Вказане судове рішення було оскаржено в апеляційному порядку.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 12.09.2019 року апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області задоволено: рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19 червня 2019 року скасовано та прийнято нову постанову про відмову в задоволенні поову.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд вказав на невідповідність проекту землеустрою ст. 50 Закону України "Про землеустрій", у зв`язку з чим зазначив, що поданий проект не підлягає погодженню.
Вказана постанова була оскаржена позивачем в касаційному порядку.
Постановою Верховного Суду від 31.01.2023 року касаційну скаргу ОСОБА_1 було задоволено частково.
Постанову Третього апеляційного адміністративного суду 12.12.2019 було скасовано, справу № 280/717/19 направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
В наведеному судовому рішенні судом касаційної інстанції було зазначено, що судом апеляційної інстанції не встановлено та не надано оцінки чи погоджений поданий позивачкою для затвердження розроблений проект землеустрою земельної ділянки у порядку, встановленому ст. 186-1 ЗК України, що є визначальним для вирішення цього спору. Відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд вказав на невідповідність проекту землеустрою ст. 50 Закону України "Про землеустрій", що підлягає оцінці на етапі його погодження, а не затвердження.
За наслідками нового розгляду справи Третім апеляційним адміністративним судом прийнято постанову від 01 червня 2023 року, якою рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.06.2019 року змінено, а саме: викладено абзаци третій та четвертий його резолютивної частини в наступній редакції:
«Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області невідкладно після закінчення (скасування) воєнного стану в Україні повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою відносно відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087).
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області невідкладно після закінчення (скасування) воєнного стану в Україні затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087)».
Приймаючи таку постанову, апеляційний суд в цілому погодився з висновками суду першої інстанції по суті спору, однак звернув увагу на положення підпункту 5 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, якими встановлено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
З огляду на вищевказане апеляційний суд констатував, що повторний розгляд заяви позивачки про затвердження проекту землеустрою та прийняття передбаченого законом рішення з цього питання, кінцевою метою якого є отримання у власність відповідної земельної ділянки, має бути здійснений відповідачем невідкладно після закінчення строку дії воєнного стану в Україні, а тому дійшов висновку про необхідність зміни рішення суду першої інстанції.
При цьому, здійснюючи апеляційний перегляд справи, суд апеляційної інстанції відмовив у задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про його заміну на правонаступника Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області, мотивуючи це, зокрема, тим, що передача земельної ділянки з державної власності у комунальну не має наслідком вибуття або заміни сторони відповідача у справі.
Постанова суду апеляційної інстанції була оскаржена відповідачем в касаційному порядку.
За наслідками касаційного провадження судом касаційної інстанції прийнято постанову від 07 серпня 2023 року, якою постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Скасовуючи постанову суду апеляційної інстанції, суд касаційної інстанції зазначив те, що у зв`язку з прийняттям Закону України від 28.04.2021 №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, повноваження стосовно затвердження проєкту землеустрою щодо відведення у власність позивачки вказаної нею земельної ділянкою перейшли від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Петромихайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за законом.
З цього приводу суд касаційної інстанції звернув увагу на те, що частина позовних вимог стосовно визнання протиправною та скасування відмови Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 04.10.2018 №М-4192-3105/0/18-18 ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована: контур поля №474, на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087), правильно звернута до первісного відповідача, оскільки такі дії (відмова), які оскаржуються, вчинені ним безпосередньо.
Проте внаслідок описаних вище у цій постанові змін у законодавстві обов`язок щодо відновлення порушених прав позивачки, якщо це буде доведено і встановлено судом, починаючи з 27.05.2021 покладався на Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області як на орган, компетентний відновити такі права, та розпорядника бажаною до отримання ОСОБА_1 земельною ділянкою, яка є сформованою.
З цих підстав суд касаційної інстанції вказав на необхідність залучення до участі у справі в якості другого відповідача Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області (п.78 Постанови)
При цьому, суд касаційної інстанції підкреслив, що повноваження суду стосовно заміни сторони її правонаступником можуть бути реалізовані на будь-якій стадії судового процесу, про що вказано безпосередньо у нормах статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України, а згідно з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 12.06.2018 у справі №2а-23895/09/1270, й згодом застосовану Верховним Судом у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду у постанові від 11.10.2019 у справі №812/1408/16, заміна адміністративним судом сторони чи третьої особи іншим суб`єктом в порядку процесуального (публічного) правонаступництва можлива на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій (крім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами).
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.09.2023 допущено заміну відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області його правонаступником - Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області, в частині заявлених позовних вимог, які стосуються зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
За наслідками нового розгляду справи судом апеляційної інстанції встановлено такі обставини справи.
Розпорядженням голови Вільнянської РДА в Запорізькій області від 24.03.2010 №491 Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою з відведення земельних ділянок для передачі у власність на території Тернівської сільської ради ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою з відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) для подальшої передачі у власність, із земель резервного фонду (контур поля №474) на території Тернівської сільської ради, для ведення особистого селянського господарства.
Запорізькою регіональною філією Державного підприємства Центру ДЗК проект землеустрою виготовлено у 2018 році.
Згідно висновку експерта державної експертизи про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 18.02.2018 №1497/82-18 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідає вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.
З витягу Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що Відділом у Вільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області було сформовано та зареєстровано земельну ділянку, присвоєно кадастровий номер 2321587300:02:004:0087, для ведення особистого селянського господарства.
Позивач протягом 2018 року неодноразово зверталась до відповідача із клопотанням (заявою) про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, проте отримувала відмову.
Так, на звернення позивача від 07.03.2018, ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області листом від 16.03.2018 повідомлено позивача, що представлена на затвердження документація із землеустрою не відповідає вимогам і нормам чинного законодавства. Запропоновано долучити до проекту інформацію щодо відстані запроектованої до відведення земельної ділянки до розташованих поряд водних об`єктів. Уточнити інформацію зазначену у пункті 2 розпорядження голови Вільнянської районної державної адміністрації Запорізької області від 24.03.2010 №491, стосовно чинності даного розпорядження. На підтвердження інформації щодо невикористаного позивачем права безоплатної приватизації із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства до матеріалів проекту долучено довідку не завірену належним чином станом на день подачі клопотання. Завдання на виконання робіт не відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 04.03.2004 № 266.
За результатами розгляду заяви позивача від 23.04.2018 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області листом від 05.05.2018 повідомлено позивача, що розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме: акт прийомки- передачі межових знаків на зберігання не в повній мірі відповідає інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від18.05.2010 № 376; необхідно долучити до проекту інформацію щодо відстані запроектованої до відведення земельної ділянки до розташованих поряд водних об`єктів; оновити інформацію долучену до проекту щодо агрохімічного обстеження ґрунтів; завдання на розроблення проекту землеустрою не посвідчені виконавцем робіт.
Відповідач листом від 04.10.2018, відмовив позивачу у задоволенні заяви про затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність від 21.09.2018, оскільки у поданій позивачем на розгляд документації відсутня інформація щодо відстані запроектованої до відведення земельної ділянки до розташованих поряд водних об`єктів. Згідно статті 60 Земельного кодексу України при крутизні схилів більше трьох градусів мінімальна ширина прибережної захисної смуги подвоюється. Вказано на необхідність доповнення документації інформацією. Також вказано про необхідність привести до єдиного виду інформацію, зазначену у проекті щодо агровиробничої групи ґрунтів та в матеріалах агрохімічного обстеження земельної ділянки, а також закінчився термін дії довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.
Вважаючи отримані відмови протиправними, позивачка звернулася до суду з позовом.
За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч.7 ст.118 цього Кодексу).
Згідно із ч. 8 ст. 118 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
При цьому, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України).
Згідно із ч.10 цієї статті Кодексу, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Отже, з огляду на вказані норми права, можливо дійти висновку про те, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
При цьому, з вищенаведених норм Земельного кодексу України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.
У спірному випадку встановлено, що відповідно до висновку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 18.02.2018 року № 1497/82-18, відповідачем було погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2321587300:02:004:0087. Висновок підписаний державним експертом Ястремською Валентиною Миколаївною (а.с.53).
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що Відділом у Вільнянському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області було сформовано та зареєстровано земельну ділянку, присвоєно кадастровий номер 2321587300:02:004:0087, для ведення особистого селянського господарства.
Таким чином, оскільки позивачем було погоджено проект землеустрою в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України та наявні відомості щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про те, що відповідачем протиправно було відмовлено у задоволенні клопотання позивача про затвердження проекту землеустрою.
Встановивши те, що у спірних відносинах право позивачки було порушено, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що належним та ефективним способом захисту порушеного права є зобов`язано відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити позивачу проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087).
Суд апеляційної інстанції, в цілому погоджуючись з такими висновками суду першої інстанції та обраним способом захисту порушеного права, вважає за необхідне зазначити таке.
Так, після ухвалення судом першої інстанції рішення у цій справі відбулися певні зміни в земельному законодавстві як щодо можливості затвердження проекту землеустрою так і щодо осіб, на яких покладено обов`язок щодо затвердження проектів землеустрою.
А саме, приписами підпункту 5 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції Закону №2698-ІХ від 19.10.2022) встановлено, що безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється. Положення цього підпункту не поширюються на безоплатну передачу земельних ділянок у приватну власність власникам розташованих на таких земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), а також на безоплатну передачу у приватну власність громадянам України земельних ділянок, переданих у користування до набрання чинності цим Кодексом.
Крім цього, Законом України від 28.04.2021 №1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, розділ X «Перехідні положення Земельного кодексу України» доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель…..
З аналізу наведеної норми можливо дійти висновку, що у спірних правовідносинах, починаючи з 27.05.2021, повноваження стосовно затвердження проєкту землеустрою щодо відведення у власність позивачки вказаної нею земельної ділянкою перейшли від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області до Петромихайлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за законом.
З цих підстав ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 19.09.2023 допущено заміну відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області його правонаступником - Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області, в частині заявлених позовних вимог, які стосуються зобов`язання повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: 2321587300:02:004:0087) та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087).
Ураховуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне змінити рішення суду першої інстанції, в частині визначеного порядку розгляду заяви позивачки про затвердження проекту землеустрою та особи, яка такий проект повинна затвердити.
На підставі викладеного, керуючись п.2 ч.1 ст.315, ст.ст.317, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держеокадастру у Запорізькій області задовольнити частково.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.06.2019 року в адміністративній справі №280/717/19 змінити, виклавши абзаци 3 та 4 його резолютивної частини в наступній редакції:
Зобов`язати Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області невідкладно після закінчення (скасування) воєнного стану в Україні повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо затвердження проекту землеустрою відносно відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки: : 2321587300:02:004:0087).
Зобов`язати Петромихайлівську сільську раду Запорізького району Запорізької області невідкладно після закінчення (скасування) воєнного стану в Україні затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, яка розташована контур № НОМЕР_1 на території Тернівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області (кадастровий номер земельної ділянки : 2321587300:02:004:0087) .
В іншій частині рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19.06.2019 року в адміністративній справі №280/717/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, передбачені ст.ст.328, 329 КАС України.
Повне судове рішення складено 02.11.2023
Головуючий - суддяЯ.В. Семененко
суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2023 |
Оприлюднено | 06.11.2023 |
Номер документу | 114628733 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Коваленко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні