Справа №751/4543/22
Провадження №2/751/106/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2023 року місто Чернігів
Н о в о з а в о д с ь к и й р а й о н н и й с у д м і с т а Ч е р н і г о в а
в складі: головуючого - судді Овсієнко Ю. К.
за участю секретаря судового засідання Бобровник Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Чернігова у порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Чернігівської міської ради про визнання незаконним та скасування пункту рішення сесії Чернігівської міської ради,
Встановив:
Представник ОСОБА_1 - адвокат Муляренко К.О., звернулась до суду з позовною заявою до Чернігівської міської ради, в якій просить: визнати незаконним та скасувати пункт 3.15 рішення 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року №49/VII-18 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам», яким ОСОБА_1 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:011:0329) площею 0,1624 га по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості та встановлено розмір орендної плати на рівні 12% нормативної грошової оцінки.
Заявлені вимоги мотивує тим, що відповідно до Договору дарування №4051 від 22 листопада 2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу Коваленко В.В., ОСОБА_1 набув право власності на 67/100 частин нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 .
Право власності на 67/100 часток нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано за Позивачем 22 листопада 2016 року, номер запису про право власності - 17555078.
Нежитлові приміщення, 67/100 частин яких належать Повивачу, в цілому мають 773,6 кв.м. загальної площі до складу яких входять: склад B-1 загальною площею 145,2 кв.м., побутові приміщення літ, Г-1, Г1-1, Г2-1, Г-1, загальною площею 109,2 кв.м., виробничі приміщення літ. Д-1, Д1-1, загальною площею 519,2 кв.м.
Як вбачається з Договору Дарування №4051 від 22 листопада 2016 року вищезазначені приміщення розташовані на земельній ділянці кадастровий номер 7410100000:01:011:0147 площею 0,3211 га.
17 травня 2017 року Позивач разом з власником 33/100 часток нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 - ОСОБА_2 , звернулися із заявою до Чернігівської міської ради з клопотанням щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:011:0147 площею 0,3211 га.
Рішенням Чернігівської міської ради від 29 червня 2017 року №621/VII-26 «Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним і фізичним особам», ураховуючи Договори купівлі-продажу від 04 листопада 2016 року №03848 та 22 листопада 2016 №4051 ОСОБА_2 та ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:011:0147 площею 0,3040 га. по АДРЕСА_1 .
На підставі вказаного рішення міської ради було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, за якою земельну ділянки кадастровий номер 7410100000:01:011:0147 площею 0,3040 га поділено на дві окремі земельні ділянки:
Площею 0,1624 га кадастровий номер 7410100000:01:011:0329;
Площею 0,1416 га кадастровий номер 7410100000:01:011:0328.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №HB-0008016002021 від 04 листопада 2021 року, земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 площею 0,1624 га з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташована за адресою АДРЕСА_1 зареєстрована у Державному земельному кадастрі 22 лютого 2018 року.
Рішенням Чернігівської міської ради від 24 грудня 2019 року №49/VII-18 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам» (пункт 3.15) Позивачу земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 площею 0,1624 га по АДРЕСА_1 передана в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості: встановлено розмір орендної плати на рівні 12% нормативної грошової оцінки.
Зазначений пункт рішення Чернігівської міської ради від 24 грудня 2019 року №49/VII-18 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам» вважають таким, що підлягає скасуванню, оскільки оскаржуваний пункт рішення не відповідає положенням Закону України «Про захист економічної конкуренції», відрізняється (є більшим) ніж розмір орендної плати визначений рішенням Чернігівської міської ради «Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради віл 30 січня 2015 року «Про місцеві податки» (47 сесія 6 скликання) зі змінами і доповненнями (49 сесія, 53 сесія 6 скликання, № 3/VII-11,№13/VII-20, № 14/VII-20, № 16/VIl-2, № 19/VII-16, № 25/VII-26, № 26/VII- 14, № 28/VII- 21, № 29/VII - 19, № 635/VIL - 22) від 29 листопада 2018 року № 836/VII - 30 для земельних ділянок з аналогічним цільовим призначенням та функціональним використанням як у Позивача.
Свою позицію обґрунтовують наступними доводами.
29 листопада 2018 року Чернігівською міською радою прийнято рішення №36/VII - 30 «Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 30 січня 2015 року «Про місцеві податки» (47 сесія 6 скликання) зі змінами і доповненнями (49 сесія, 53 сесія 6 скликання, № 3/VII- 11, № 13/VII-20, № 14/VII-20, № 16/VII-2, № 19/VII-16, №25/VII-26, № 26/VII-14, №28/VII-21, № 29/VII - 19, №35/VII - 22) пунктом 1.2 якого Положення про плату за землю (Додаток №4 до рішення) викладено у новій редакції.
Зокрема, даним рішенням встановлено, що розмір орендної плати для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості встановлено на рівні 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Натомість Позивачу оскаржуваним рішенням, без будь-яких на те підстав та обґрунтувань встановлено розмір орендної плати на рівні 12% (дванадцять) відсотків нормативної грошової оцінки, замість 3%, які встановлені рішенням міської ради «Про місцеві податки».
Відповідно до пп. в п. 2.2.1 Положення про управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 28.02.2017 року 16/VII-14 до функцій управління належить підготовка проектів рішень щодо надання земельних ділянок у користування (в тому числі і на умовах оренди) із земель комунальної власності, встановлення земельних сервітутів.
Відповідно до ст. 12 Положення про постійні комісії міської ради VII скликання, затвердженого рішенням міської ради від 28 грудня 2015 року №2/VII-12 постійні комісії проводять аналіз відповідності рішень виконавчих органів ради міської ради, розпоряджень міського голови вимогам Конституції України та чинним законам.
Згідно ст. 18 Положення про постійні комісії міської ради VII скликання, постійні комісії можуть вносити пропозиції щодо питань на розгляд міської ради.
3 проекту рішення 49 сесії VII скликання «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам» вбачається, що управління земельних ресурсів при підготовці проекту рішення виклало пункт 3.15 проекту рішення в редакції, що передбачала встановлення Позивачу орендної плати за користування земельною ділянкою кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 площею 0,1624 га по АДРЕСА_1 на рівні 3% нормативної грошової оцінки.
Проте, у подальшому п`ятьма із шести депутатських комісій міської ради висунуто пропозиції щодо встановлення орендної плати на рівні 12% нормативної грошової оцінки, що підтверджується витягами з протоколів засідань постійних комісій 47 сесії VII скликання.
Зауважують, що зі змісту зазначених вище протоколів постійних комісій міської ради неможливо встановити, що саме стало причиною збільшення розміру орендної плати для Позивача.
Позивачем також проведено аналіз прийнятих рішень Чернігівської міської ради щодо надання фізичним та юридичним особам земельних ділянок з аналогічним цільовим призначення як і у Позивача - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Так, рішенням 48 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 28 листопада 2019 року (пункт 12) ОСОБА_3 , передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0585) площею 0,0456 га по АДРЕСА_2 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.3.) ОСОБА_4 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:037:0563) площею 0,0929 га по АДРЕСА_3 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.4.) Приватному акціонерному товариству «Чексіл-Автосервіс» передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0728) площею 22,5150 га по АДРЕСА_4 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.6., 1.7.) ОСОБА_5 передано в оренду земельні ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:036:0726, 7410100000:01:036:0724) площею 0,0418 га та 0,1157 га відповідно по АДРЕСА_5 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.8.) ОСОБА_6 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0725) площею 0,0805 га по АДРЕСА_6 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 2.3.) ОСОБА_7 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:037:0569) площею 0,0349 га по АДРЕСА_7 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 3.2.) ОСОБА_8 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:037:0568) площею 0,0155 га по АДРЕСА_8 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 3.12., 3.13) Товариству з обмеженою відповідальністю «Фірма «МЖК-СЕРВІС» передано земельні ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:036:0720, 7410100000:01:036:0719) площею 0,4209 га та 1,4809 га по АДРЕСА_7 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 9) Товариству з обмеженою відповідальністю «IT ФАБРИКА» передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:031:0444) площею 1,9707 га по АДРЕСА_9 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 13) Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_9 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0145 площею 0,1700 га по АДРЕСА_7 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 15) ОСОБА_10 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:012:0081) площею 0,0999 га по АДРЕСА_10 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
3 наведеного вище вбачається, що більшості юридичних та фізичних осіб у листопаді-грудні 2019 році, у користування яких передавались земельні ділянки з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Відповідачем встановлено розмір орендної плати на рівні 3 % нормативної грошової оцінки, а Позивачу безпідставно встановлено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою на рівні 12%, що створило дискримінаційні умови для його діяльності у порівнянні з іншими суб`єктами господарювання.
Новозаводський районний суд м. Чернігова ухвалою від 11.11.2022 відкрив провадження у справі та призначив розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження за наявними у справі матеріалами без повідомлення(виклику) сторін.
Відповідачем у встановлений судом строк надано відзив на позовну заяву (а.с.62-65), в якому вважає доводи позивача, викладені в позовній заяв,і не обґрунтованими та такими, що не відповідають нормам законодавства з тих підстав, що пункт рішення ради містить дві умови, а саме: 1) передачу в оренду земельної ділянки (абзац 1 рішення); 2) встановлення розміру орендної ставки (абзац 2 рішення). Зі змісту позовної заяви та наданих позивачем документів взагалі не вбачаються підстави та обґрунтування питання в чому ж полягає незаконність рішення органу місцевого самоврядування при передачі земельної ділянки в оренду. Навпаки, представник позивача зазначає про поділ земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:011:0147 площею 0,3211 га на дві земельні ділянки площею 0,1624 га. (кадастровий номер 7410100000:01:011:0329) та площею 0,1416 га (кадастровий номер 7410100000:01:011:0328) за ініціативою позивача та співвласника нежитлового приміщення.
Враховуючи вищевикладене, п.3.15 рішення Чернігівської міської ради від 24.12.2019 №49/VII-18 позивачу передано в оренду земельну ділянку площею 0,1624 га. кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
У даній справі позивач обґрунтовує позовні вимоги щодо незаконності оскаржуваного пункту рішення не застосуванням радою рішення від 29.11.2018 №36/VII-30 «Про внесення змін і доповнень до рішення міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» (47 сесія 6 скликання), тобто спір виник з питання дотримання саме управлінських функцій.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (за змістом ч. 9 ст. 93 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі»).
Рішення Ради приймаються відкритим поіменним голосуванням або таємним голосуванням в порядку, визначеному цим Регламентом (ст.37 Регламенту). Порядок голосування та прийняття рішення Ради визначено ст.39 Регламенту. Пунктом 14 Положення про плату за землю, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради від 30.01.2015 року зі змінами та доповненнями, передбачено, що в окремих випадках розмір орендної плати та ставки податку можуть бути збільшені на пленарному засіданні сесії міської ради за пропозиціями постійних комісій Чернігівської міської ради.
Крім того зазначають, що згідно вимог пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди.
Також позивач не обґрунтовує нерівність ведення господарської діяльності у порівнянні з аналогічною діяльність іншими суб`єктами господарювання. У зв`язку з вищевикладеним позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.
У відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до Договору дарування №4051 від 22 листопада 2016 року, ОСОБА_1 набув право власності на 67/100 частин нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 (а.с.42)
Згідно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, право власності на 67/100 часток нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано за Позивачем 22 листопада 2016 року, номер запису про право власності 17555078(а.с.43).
Згідно з заявою від 17 травня 2017 року ОСОБА_1 разом з власником 33/100 часток нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 - ОСОБА_2 , звернулися до Чернігівської міської ради щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:011:0147 площею 0,3211 га (а.с.44).
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №HB-0008016002021 від 04 листопада 2021 року, земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 площею 0,1624 га з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, розташована за адресою АДРЕСА_1 зареєстрована у Державному земельному кадастрі 22 лютого 2018 року (а.с.45-46).
Рішенням Чернігівської міської ради від 24 грудня 2019 року №49/VII-18 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам» (пункт 3.15) ОСОБА_1 земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 площею 0,1624 га по АДРЕСА_1 передана в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості: встановлено розмір орендної плати на рівні 12% нормативної грошової оцінки (а.с.18-22).
З проекту рішення 49 сесії VII скликання «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам» вбачається, що управління земельних ресурсів при підготовці проекту рішення виклало пункт 3.15 проекту рішення в редакції, що передбачала встановлення Позивачу орендної плати за користування земельною ділянкою кадастровий номер 7410100000:01:011:0329 площею 0,1624 га по АДРЕСА_1 на рівні 3% нормативної грошової оцінки (а.с.27-35).
Рішенням 48 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 28 листопада 2019 року (пункт 12) ОСОБА_3 , передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0585) площею 0,0456 га по АДРЕСА_2 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (ас.25).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.3.) ОСОБА_4 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:037:0563) площею 0,0929 га по АДРЕСА_3 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.18).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.4.) Приватному акціонерному товариству «Чексіл-Автосервіс» передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0728) площею 22,5150 га по АДРЕСА_4 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.18, та на звороті).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.6., 1.7.) ОСОБА_5 передано в оренду земельні ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:036:0726, 7410100000:01:036:0724) площею 0,0418 га та 0,1157 га відповідно по АДРЕСА_5 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 1.8.) ОСОБА_6 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0725) площею 0,0805 га по АДРЕСА_6 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки(а.с. на звороті 18 сторінки).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 2.3.) ОСОБА_7 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:037:0569) площею 0,0349 га по АДРЕСА_7 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки(а.с. на звороті 18 сторінки).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 3.2.) ОСОБА_8 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:037:0568) площею 0,0155 га по АДРЕСА_8 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки(а.с.19).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 3.12., 3.13) Товариству з обмеженою відповідальністю «Фірма «МЖК-СЕРВІС» передано земельні ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:036:0720, 7410100000:01:036:0719) площею 0,4209 га та 1,4809 га по АДРЕСА_7 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки(а.с. на звороті 19 сторінки).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 9) Товариству з обмеженою відповідальністю «IT ФАБРИКА» передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:031:0444) площею 1,9707 га по АДРЕСА_9 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 3% нормативної грошової оцінки земельної ділянки(а.с. на звороті 20 сторінки).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 13) Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_9 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:036:0145 площею 0,1700 га по АДРЕСА_7 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с. на звороті 20 сторінки).
Рішенням 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року (пункт 15) ОСОБА_10 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:012:0081) площею 0,0999 га по АДРЕСА_10 для розміщення та експлуатації основних, підсобних та допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості; встановлено орендну плату на рівні 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.21).
У відповідності до положень ч. 1 ст. 2 Закону України «Про захист економічної конкуренції» цим законом регулюються відносини органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю із суб`єктами господарювання; суб`єктів господарювання з іншими суб`єктами господарювання, із споживачами, іншими юридичними та фізичними особами у зв`язку з економічною конкуренцією.
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» економічна конкуренція (конкуренція) - змагання між суб`єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб`єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб`єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб`єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.
Частиною 1 ст. 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції
Частиною 2 ст. 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, зокрема, є дія, внаслідок якої окремим суб`єктам господарювання або групам суб`єктів господарювання створюються несприятливі чи дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами.
Антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції (пункт 3 частини першої статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції").
За змістом статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (частина перша статті 124 Земельного кодексу України).
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом частини 1 статті 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята статті 59 зазначеного Закону).
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до частин першої, другої статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом підпунктів 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, не може бути меншою за розмір земельного податку - 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Із викладеного вище вбачається, що, визначаючи ставку орендної плати для ОСОБА_1 , Чернігівська міська рада як орган місцевого самоврядування, маючи дискреційні повноваження щодо цього, повинна керуватися, в першу чергу, приписами ст. 19 Конституції України, згідно з якою органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За статтею 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Одними із стрижневих елементів верховенства права (правовладдя) демократичній країні є законність, правова визначеність та заборона свавілля.
Тому, оскаржуване рішення Чернігівської міської ради як органу місцевого самоврядування повинно бути не лише законним (прийнятим відповідно до повноважень та чинного законодавства), а й передбачуваним (прогнозованим), справедливим, оскільки цивільне законодавство, яке регулює його діяльність й визначає повноваження, в основі своїй ґрунтується на засадах: неприпустимості свавільного позбавлення права власності, крім випадків, встановлених Конституцією України та законом; справедливості, добросовісності та розумності тощо (стаття 3 Цивільного кодексу України). А у даному випадку також і відповідати прийнятому Чернігівською міською радою рішенню «Про місцеві податки» з подальшими змінами.
За змістом статті 1 Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» непряма дискримінація (яка, є однією з форм дискримінації) ситуація, за якої внаслідок реалізації чи застосування формально нейтральних правових норм, критеріїв оцінки, правил, вимог чи практики для особи та/або групи осіб за їх певними ознаками виникають менш сприятливі умови або становище порівняно з іншими особами та/або групами осіб, крім випадків, коли їх реалізація чи застосування має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними; суб`єкт господарювання - юридична особа незалежно від організаційно-правової форми та форми власності чи фізична особа, що здійснює діяльність з виробництва, реалізації, придбання товарів, іншу господарську діяльність, у тому числі яка здійснює контроль над іншою юридичною чи фізичною особою; група суб`єктів господарювання, якщо один або декілька з них здійснюють контроль над іншими.
Суб`єктами господарювання визнаються також органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю в частині їх діяльності з виробництва, реалізації, придбання товарів чи іншої господарської діяльності. Господарською діяльністю не вважається діяльність фізичної особи з придбання товарів народного споживання для кінцевого споживання.
Відповідно до положень частини 2 статті 25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб`єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб`єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб`єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.
Допускаючи занадто широке й довільне розуміння (тлумачення) дискреції у питанні визначення ставки орендної плати під час прийняття оскаржуваного рішення, відповідачем не враховано допустимих законних меж своїх повноважень та об`єктивних й розумних критеріїв для убезпечення позивача від свавілля, несправедливості, не прогнозованості свого рішення.
Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
У пунктах 127, 128 рішення Європейського суду з прав людини від 14.06.2007 у справі «Свято-Михайлівська Парафія проти України» Суд нагадав, що "закон" має бути сформульовано з достатнім ступенем передбачуваності, щоб надати громадянину можливість в розумній, залежно від обставин, мірі передбачити наслідки певної дії (див., наприклад, Rekvenyi v. Hungary [GC], no. 25390/94, paragraphs 34, ECHR 1999-III; and Ukrainian Media Group v. Ukraine, no. 72713/01, paragraph 48, 29 March 2005). Ступінь передбачуваності в значній мірі залежить від змісту акту, який розглядається, сфери, яку він має охопити, та кількості та статусу тих, кому його адресовано (див., Groppera Radio AG and Others v. Switzerlend, judgment of 28 March 1990, A no. 173, p. 26 paragraph 68).
До того ж, в національному праві має бути засіб юридичного захисту від свавільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією.
Визначення дискреційних повноважень, якими наділені органи державної влади в сфері основоположних прав, у спосіб, що фактично робить ці повноваження необмеженими. суперечило б принципу верховенства права. Відповідно, закон має чітко визначати межі повноважень компетентних органів та чітко визначати спосіб їх здійснення, беручи до уваги легітимну мету засобу, який розглядається, Щоб гарантувати особі адекватний захист від свавільного втручання (див., серед інших рішень, Amann v. Switzerland [GC], № 27798/95, ECHR 2000-II, paragraphs 55 and 56; Rotari v. Romania [GC], №28341/95, ECHR 2000-V, paragraphs 55-63). Дискримінація означає поводження з особами у різний спосіб без об`єктивного та розумного обґрунтування у відносно схожих ситуаціях (див. mutatis mutandis пункт 48 рішення ЄСПЛ від 7 листопада 2013 року у справі «Пічкур проти України»).
За змістом статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Концепція «майна» в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися «правом власності», а відтак і «майном».
Основна мета статті 1 Першого Протоколу - це захист особи від свавільного втручання з боку держави в її право на мирне володіння своїм майном. Водночас згідно зі статтею 1 Конвенції Високі Договірні Сторони гарантують кожному, хто перебуває під їхньою юрисдикцією, права і свободи, визначені в Конвенції.
Дотримання цього загального обов`язку може включати виконання позитивних зобов`язань, що випливають з необхідності забезпечення ефективного здійснення прав, гарантованих Конвенцією. У контексті статті 1 Першого Протоколу ці позитивні зобов`язання можуть вимагати від держави вжити заходів, необхідних для захисту права власності (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Broniowski проти Польщі", $143; у справі «Совтрансавто-Холдинг проти України» (Sovtransavto Holding v.Ukraine), №48553/99, § 96, ECHR 2002).
Аналіз статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод дозволяє визначити критерії втручання у право на мирне володіння майном: держава гарантує кожному право на мирне володіння своїм майном, а будь-яке втручання органу влади у мирне володіння майном має бути законним; втручання у право власності на мирне володіння майном повинно обґрунтовуватися суспільним інтересом (тобто, переслідувати легітимну мету); держава має право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію "законів"; при втручанні у право на мирне володіння майном держава має забезпечувати справедливий баланс між необхідністю забезпечення безпеки та необхідністю захисту основоположних прав заявника.
Приймаючи до уваги непорушне право власності, у процесі розгляду численних справ, пов`язаних із застосуванням статті 14 Конвенції, Європейський суд з прав людини систематизував елементи, що утворюють дискримінацію, а саме: мають бути встановлені факти, що свідчать про різне ставлення; ця відмінність у ставленні не виправдана легітимною метою (суспільним інтересом), тобто відсутнє об`єктивне й розумне обґрунтування мети і результатів відповідного заходу; відсутня розумна співмірність між засобами, що використовуються, і метою, що досягається (баланс інтересів).
Аналогічний висновок викладено у Постанові Верховного суду України від 28.01.2020 року у справі 904/401/18. Верховний Суд України у своїй постанові від 11 лютого 2020 року у справі №6914/650/19 зазначив, що суди, перевіряючи рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, насамперед повинні з?ясувати, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноважень із метою, з якою ці повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; і дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовано це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 12 Земельного кодексу України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної гласності відповідно до цього Кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 ЗК України, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України у відповідній редакції).
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міськрада є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та законодавством України.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За змістом ч. 1 ст. 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59 зазначеного Закону).
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Частиною 2 статті 16 Цивільного кодексу України визначено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
З наведеного вбачається, що саме Чернігівська міська рада як орган місцевого самоврядування, наділений повноваженнями щодо розпорядження землями комунальної власності, при передачі Позивачу у користування земельної ділянки, зобов`язана була діяти обґрунтовано; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; і з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації.
Оскільки Чернігівською міською радою було допущено необґрунтовану свавільність при прийнятті рішення щодо встановлення позивачу орендної ставки, що в 4 рази перевищує ту, яка встановлена іншим користувачам землі з аналогічним цільовим призначенням, а відтак оскаржуваний пункт рішення міської ради прийнято всупереч положенням Закону України «Про захист економічної конкуренції» та Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» і підлягає скасуванню.
З урахуванням вищезазначеного, позов підлягає повному задоволенню.
Згідно ч.1 ст.133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Згідно п.1 ч.2 ст.141 ЦПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються, у разі задоволення позову - на відповідача.
Таким чином, з відповідача на користь позивача слід стягнути документально підтверджені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі992,40 грн.(а.с.1).
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 133,141, 175, 177 ЦПК України, ст.ст. 14,16, 21 ЦК України, Конституцією України
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати пункт 3.15 рішення 49 сесії Чернігівської міської ради VII скликання від 24 грудня 2019 року №49/VII-18 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам», яким ОСОБА_1 передано в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:01:011:0329) площею 0,1624 га по АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості та встановлено розмір орендної плати на рівні 12% нормативної грошової оцінки.
Стягнути з Чернігівської міської ради на користь ОСОБА_1 992 гривні 40 копійок судового збору.
Рішення може бути оскаржено до Чернігівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_11 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Відповідач Чернігівська міська рада (місцезнаходження: 14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7, код ЄДРПОУ 34339125).
Головуючий - суддя Ю. К. Овсієнко
Суд | Новозаводський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2023 |
Оприлюднено | 22.09.2023 |
Номер документу | 113587885 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Новозаводський районний суд м.Чернігова
Овсієнко Ю. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні