Ухвала
від 19.09.2023 по справі 913/326/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

19 вересня 2023 року м.Харків Справа № 913/326/23

Провадження №13/913/326/23

Господарський суд Луганської області у складі судді Яреська Б.В., розглянувши матеріали позовною заступника керівника Сватівської окружної прокуратури, м. Сватове Луганської області

в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

- позивача-1 Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області (92100, Луганська область, смт. Троїцьке, пр-кт Перемоги, 60)

- позивача-2 Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України (61022, м. Харків, Майдан Свободи, Держпром, буд. 5, під`їзд 4, 10 поверх)

до відповідача-1 Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради (92100, Луганська область, Сватівський район, смт. Троїцьке, вул. Паркова, 17)

до відповідача-2 Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс груп ЛТД» (04119, м. Київ, вул. Зоологічна, буд. 4-А, офіс 139)

про визнання недійсним рішень тендерного комітету, договорів про закупівлю за державні кошти

Без виклику представників сторін.

в с т а н о в и в:

Заступник керівника Сватівської окружної прокуратури (далі - прокурор) звернувся з позовною заявою в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області (далі позивач-1) та Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України (далі позивач-2) до Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради (далі відповідач-1) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс груп ЛТД» (далі відповідач-2) з вимогами:

- Визнати недійсним рішення тендерного комітету Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради, оформлене протоколом його засідання від 29.12.2019 р., про визначення ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ СЕРВІС ГРУПП ЛТД переможцем відкритих торгів на постачання природного газу (ДК021-2015: 09120000-6 Газове паливо).

- Визнати недійсним договір про постачання природного газу № 17-34/18 від 11.01.2019, укладений між Відділом освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради та ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СЕРВІС ГРУПП ЛТД".

- Стягнути з ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СЕРВІС ГРУПП ЛТД" (код ЄДРПОУ: 38772399, вул. Зоологічна, будинок 4-А, офіс 139, місто Київ, Україна, 04119) на користь Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради (код ЄДРПОУ: 42072219, вул. Паркова, 17, смт. Троїцьке, Сватівський район, Луганська обл., 92100) 2 050 192,02 грн., а з Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради (код ЄДРПОУ: 42072219, вул. Паркова, 17, смт. Троїцьке, Сватівський район, Луганська обл., 92100) одержані ним за рішенням суду 2 050 192,02 грн стягнути в дохід держави.

- Покласти на відповідачів обов`язок нести всі судові витрати, пов`язані з розглядом цієї справи в суді.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 14.09.2023 позовну заяву передано на розгляд судді Яресько Б.В.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетна система України функціонує, зокрема, за принципом ефективності та результативності, який означає, що при виконанні бюджетів усі учасники бюджетного процесу мають прагнути досягнення цілей шляхом забезпечення якісного надання публічних послуг при залученні мінімального обсягу бюджетних коштів та досягнення максимального результату при використанні визначеного бюджетом обсягу коштів.

Прокурор зазначив, що у свою чергу практична реалізація вказаного принципу бюджетної системи України під час здійснення видатків бюджету досягається завдяки Закону України "Про публічні закупівлі", метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, розвиток добросовісної конкуренції.

Так, відповідно до п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 5 цього Закону закупівлі здійснюються за принципами добросовісної конкуренції серед учасників і максимальної економії, ефективності та пропорційності.

Проте порушення вимог Закону України "Про захист економічної конкуренції", спрямованого на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин, учасниками закупівель нівелює можливість втілення вказаних принципів бюджетної системи України та публічних закупівель, призводить до неефективного та неекономного використання бюджетних коштів для придбання товарів, робіт і послуг.

Тому пред`явлення позову прокурором у такому випадку зумовлено очевидним порушенням інтересів держави в бюджетній сфері, оскільки вчинення Товариством з обмеженою відповідальністю «Сервіс груп ЛТД» порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які спотворили результати тендеру, призвело до придбання товару за рахунок бюджетних коштів за відсутності конкуренції між учасниками торгів та при формальному створенні ними її видимості. Наслідком цього стало нівелювання мети публічної закупівлі отримання послуги з максимальною економією та ефективністю, із залученням мінімального обсягу бюджетних коштів.

Обґрунтовуючи підстави звернення до суду з відповідним позовом, прокурор зазначає про порушення інтересів держави внаслідок нездійснення уповноваженими органами відповідного захисту не пред`явлено до суду позов про визнання недійсним рішення тендерного комітету та договору про закупівлю товару за бюджетні кошти як таких, що суперечать інтересам держави з умислу Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс груп ЛТД», і застосування наслідків недійсності договору.

Прокурор вважає, що органом, уповноваженим здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах, є Троїцька селищна військова адміністрації Сватівського району Луганської області та Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами ст. 143 Конституції України місцеві органи самоврядування затверджують програми соціально-економічного розвитку і контролюють їх виконання, затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання.

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції районних, обласних рад належить вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

При цьому на підставі ч. 1 ст. 62 вказаного Закону держава фінансово підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Вона гарантує органам місцевого самоврядування доходну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб.

Управління об`єктом комунальної власності включає в себе адміністративні, розпорядчі та організаційні функції, зокрема, вирішення питання про фінансування потреб такої установи з метою виконання нею функцій та завдань для реалізації яких вона створена, а також контролю за раціональним, цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів.

Фінансування спірної закупівлі здійснювалось за рахунок коштів місцевого бюджету.

Згідно зі ст. 5 Бюджетного кодексу України, бюджетна система України складається з державного бюджету; місцевих бюджетів: бюджету Автономної Республіки Крим; обласних бюджетів; районних бюджетів; бюджетів місцевого самоврядування.

Повноваження зі складання місцевого бюджету смт. Троїцьк Луганської області, розпорядження коштами місцевого бюджету на час укладання спірного договору була наділена Троїцька сільська рада, яка є органом місцевого самоврядування та у складі якої утворено Відділ освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради.

Відповідно до ч. 4 ст. 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування мають право звертатися до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад, повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Обставини вчинення ТОВ «СЕРВІС ГРУПП ЛТД» порушення законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів публічних закупівель природного газу (ідентифікатор закупівель UA-2018-11-25-000003-b), проведених Відділом освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради Троїцького району Луганської області, підтверджується рішенням Адміністративної колегії Східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 07.10.2021 № 70/111-р/к у справі № 1/01-92-19.

На виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України «Про утворення військової адміністрації» №665/2022 від 23.09.2022 року утворено Троїцьку селищну військову адміністрацію Сватівського району Луганської області.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" у разі утворення військово-цивільної адміністрації' населених пунктів повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації. Повноваження виконавчих органів зазначених рад, апаратів цих рад та їх виконавчих комітетів, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у таких органах та апаратах, припиняються з дня, наступного за днем прийняття рішення зазначеним керівником військово-цивільної адміністрації населених пунктів про можливість цієї військово-цивільної адміністрації здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Згідно з частинами 8, 9 ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування. У зв`язку з утворенням військових адміністрацій населених пунктів повноваження військово-цивільних адміністрацій цих населених пунктів припиняються з дня початку здійснення відповідною військовою адміністрацією своїх повноважень.

Таким чином, у зв`язку із утворенням Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області відбувся перехід повноважень уповноважених у даних правовідносинах органів (Троїцької сільської ради) до Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області.

Тобто, уповноваженим органом у спірних правовідносинах є Троїцька селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області.

На адресу Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області та Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради та надіслано листи №51-905ВИХ-23 від 10.08.2023 р., в якому прокуратура просила зазначити вжиті заходи з метою усунення порушення вимог законодавства.

троїцькою селищною військовою адміністрацією Сватівського району Луганської області надано відповідь, за яким повідомило, що відомостей щодо джерел фінансування договору №17-34/18 від 11.01.2019 р., встановлення бюджетних призначень та виділення бюджетних асигнувань щодо укладання та оплати не володіє. Також повідомлено, що документи, які підтверджують акти виконаних робіт чи надання послуг, накладних, платіжних доручень та інших документів відсутні.

Згідно інформації Відділу освіти, молоді та спорту Троїцької селищної ради від 21.08.2023 р. за №215 документи, які підтверджують акти виконаних робіт чи надання послуг, накладних, платіжних доручень та інших документів відсутні.

Таким чином, незалежно від причин незвернення до суду Троїцькою селищною військовою адміністрацією Сватівського району Луганської області, факт цього незвернення та відсутність наміру до цього свідчить про те, що вказаний суб`єкт владних повноважень не виконує своїх повноважень із захисту інтересів держави.

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України "Про публічні закупівлі" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.

Моніторинг процедури закупівлі, згідно з ч. 1 ст. 8 Закону України "Про публічні закупівлі" здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Головними завданнями органу державного фінансового контролю серед інших є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, ефективним використанням коштів, дотриманням законодавства про закупівлі (ч. 1 ст. 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні").

При цьому на підставі п.п. 8, 10 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" органу державного фінансового контролю надається право, зокрема, порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства; звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Відповідно до п. 1 Положенням про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 № 23 (далі Положення) Північно-східний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органам.

У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.

Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.

Основним завданням офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської областей (п. 3 Положення).

Згідно з п. 4 Положення офіс відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів, дотриманням законодавства про закупівлі.

Офіс вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Також офіс має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.п. 18 п. 6 Положення).

Таким чином, саме Північно-східний офіс Держаудитслужби наділений повноваженнями щодо здійснення заходів державного фінансового контролю з метою ефективного, законного, результативного використання державних фінансових ресурсів, досягнення економії бюджетних коштів, у тому числі у сфері здійснення публічних закупівель.

Отже, чинним законодавством України визначено орган, уповноважений державою здійснювати функції контролю у сфері публічних закупівель, а саме, Державну аудиторську службу в Україні, зокрема в даних правовідносинах Північно-східний офіс Держаудитслужби.

Сватівська окружна прокуратура листом №51-904ВИХ-23 від 10.08.2023 р. повідомила Північно-східний офіс Держаудитслужби про виявлені порушення інтересів держави, що виникли внаслідок укладення договору про закупівлю товару за бюджетні кошти за наслідками тендеру, результати якого спотворено антиконкурентними узгодженими діями його учасників, і про наявність підстав для визнання їх недійсними як таких, що суперечать інтересам держави з умислу Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс груп ЛТД». Зазначеним листом також витребувано відомості щодо вжитих і запланованих заходів із захисту порушених інтересів держави.

Управлінням Північно-східного офісу Державної аудиторської служби в Луганській області у відповідь на зазначений лист надано відповідь органу державного фінансового контролю надано право звертатись до суду, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів, які направляються відповідним установам. В зв`язку з чим, підстави для звернення до суду з позовною заявою у Управління відсутні.

Таким чином, суд приходить до висновку, що Троїцька селищна військова адміністрація Сватівського району Луганської області та Північно-східним офісом Держаудислужби не здійснювався захист інтересів держави у відповідних правовідносинах, оскільки компетентні органи знали про виявлені порушення, повідомлені прокурором, однак протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернулися до суду з позовом в інтересах держави.

За таких обставин, суд погоджується з доводами прокурора про те, що у нього були достатні підстави, вбачаючи порушення інтересів держави, та отримавши на своє звернення зазначені відповіді, вважати, що уповноважені органи держави у відповідних правовідносинах, будучи обізнаним з такими порушеннями не вжили заходів до їх усунення з метою захисту інтересів держави.

Враховуючи наведене прокурором обґрунтування та норми законодавства, суд вважає за можливе підтвердити підстави представництва заступником керівника Сватівської окружної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудислужби за заявленими позовними вимогами.

За змістом ч. 1 ст. 176 ГПК України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.

Подану заступником керівника Сватівської окружної прокуратури позовну заяву слід прийняти до розгляду та відкрити провадження у справі.

Пунктом 4 ч. 2 ст. 176 ГПК України передбачено, що про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначаються, зокрема, за якими правилами позовного провадження (загального чи спрощеного) буде розглядатися справа.

Згідно з ч. 1 ст. 12 ГПК України господарське судочинства здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку, зокрема, позовного провадження (загального або спрощеного).

За змістом абзацу 2 ч. 3 ст. 12 ГПК України загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.

Відповідно до ч. 3 ст. 247 ГПК України при вирішенні питання про розгляд справи в порядку спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) ціну позову; 2) значення справи для сторін; 3) обраний позивачем спосіб захисту; 4) категорію та складність справи; 5) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначити експертизу, викликати свідків тощо; 6) кількість сторін та інших учасників справи; 7) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 8) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Беручи до уваги характер спірних правовідносин, категорію та складність справи, обсяг та характер доказів у справі, суд вважає за необхідне розглядати дану справу за правилами загального позовного провадження.

На підставі викладеного, керуючись статтями 12, 53, 120, 176, 232, 234, 235, 247 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в:

1.Підтвердити підстави представництва заступником керівника Сватівської окружної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах Троїцької селищної військової адміністрації Сватівського району Луганської області та Північно-східного офісу Держаудислужби за заявленими позовними вимогами.

2.Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

3.Справу розглядати в порядку загального позовного провадження.

4.Повідомити учасників справи про призначення справи до розгляду в підготовчому провадженні на 17.10.2023 р. об 10 год. 40 хв.

5.Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: м. Харків, проспект Науки, будинок 5 (кабінет № 108).

6.Встановити відповідачам строк для подання відзиву з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, копію відзиву та додані до нього докази надіслати учасникам справи одночасно з надісланням відзиву до суду, докази на підтвердження такого направлення надати суду.

7.Явку представників сторін в судове засідання визнати необов`язковою.

8.З урахуванням положень ст. 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендувати у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці представників учасників справи подавати до суду заяви про розгляд справи в їхній відсутності за наявними матеріалами в порядку ч. 3 ст. 196 ГПК України.

9.Рекомендувати учасникам справи для прискорення документообігу в межах цієї справи, подавати заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення в електронному вигляді з накладеним кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи на електронну пошту суду (inbox@lg.arbitr.gov.ua) або через особистий кабінет в підсистемі "Електронний суд".

10.Роз`яснити, що участь у судовому засіданні можлива для учасників справи виключно в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за окремим клопотанням, поданим в порядку, визначеному процесуальним законом, та відбудеться лише за умови наявності об`єктивних обставин, які забезпечать безпеку проведення судового засідання у приміщенні суду.

11.У разі виникнення обставин зумовлених військовою агресією проти України та які об`єктивно унеможливлюють проведення судового засідання у призначений час, судове засідання може бути відкладено.

Інформація про дату, час і місце судового засідання додатково розміщена на офіційному вебпорталі "Судова влада України" в мережі Інтернет (https://court.gov.ua/FAIR).

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 18.09.2023 та не підлягає оскарженню.

Суддя Богдан ЯРЕСЬКО

Дата ухвалення рішення19.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113589645
СудочинствоГосподарське
Сутьзакупівлю за державні кошти Без виклику представників сторін

Судовий реєстр по справі —913/326/23

Рішення від 19.12.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Яресько Б.В.

Ухвала від 27.11.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Яресько Б.В.

Ухвала від 06.11.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Яресько Б.В.

Ухвала від 17.10.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Яресько Б.В.

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Яресько Б.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні