Рішення
від 15.09.2023 по справі 754/6147/23
ДЕСНЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Номер провадження 2/754/3251/23

Справа №754/6147/23

РІШЕННЯ

Іменем України

15 вересня 2023 року Деснянський районний суд м.Києва в складі:

головуючого судді Панченко О.М.

з секретарем судового засідання - Сарнавським М.О.

за участі представника позивача - Шитої Н.М.

представника заінтересованої особи - Жаворонкової Ю.О.

розглянувши у відкритому /підготовчому/ судовому засіданні цивільну справу за позовом Керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі: Київської міської ради до ОСОБА_2 , треті особи: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, Комунальне підприємство «Дарницьке лісопаркове господарства» про усунення перешкод у володінні та розпорядженні територією лісу, -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2023 року позивач керівник Дніпровської окружної прокуратури міста Києва Дейнека Сергій в інтересах Київської міської ради звернувся до Десняського районного суду м. Києва з позовом до ОСОБА_2 , треті особи: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, Комунальне підприємство «Дарницьке лісопаркове господарства» про усунення перешкод у володінні та розпорядженні територією лісу, в якому просить усунути перешкоди власнику - територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради (ЄДРПОУ 22883141, вул. Хрещатик, 36, м. Київ) у володінні та розпорядженні територією лісу шляхом скасування рішення приватного нотаріуса, а також усунути перешкоди у володінні та розпорядженні територією лісу шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки.

В обгрунтування своїх вимог позивач вказує, що земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 входить до складу земель лісогосподарського призначення КП «Дарницьке ЛПГ». За результатами інженерно-геодезичних робіт встановлена площа земельної ділянки 8000000000:62:295:0010, яка повністю накладається на землі лісогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні КП «Дарницьке ЛПГ» (виділи 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва), яка складає 0,1000 га. Інформація про вилучення земель лісогосподарського призначення з кварталів 17 та 18 Дніпровського лісництва до КП «Дарницьке ЛПГ», не надходила. Водночас встановлено, що відповідно до Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві, який затверджений рішенням Київради від 20.04.2017 №241/2463, до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) надійшло клопотання ОСОБА_2 від 01.12.2020 №572001356 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га (обліковий код №62:295:0034) на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд. Відповідно до пояснювальної записки № ПЗН-14755 від 14.12.2020 до проекту рішення Київської міської ради№08/231-186/ПР від 24.12.2020 ОСОБА_2 було відмовлено оскільки земельна ділянка потрапляє до території, яка за функціональним призначенням належить до території лісів та лісопарків. Рішенням Київської міської ради від 22.04.2021 №714/755, враховуючи те, що заявлена ініціатива, не відповідає містобудівній документації за функціональним призначенням, а саме: земельна ділянка належить до території лісів та лісопарків, відмовлено ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 . Разом з тим, ще до прийняття Київською міською радою рішення від 22.04.2021 №714/755, з метою протиправного набуття права користування територією лісу, ОСОБА_2 зареєстровано право власності на неіснуючий будинок на лісовій ділянці, а приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кузьменко Ю.В.11.02.2021 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У подальшому, з метою протиправного набуття права користування лісом, ОСОБА_2 , після реєстрації права власності на житловий будинок, повторно 03.03.2021 подано доДепартаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) клопотання №201968045 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд. Відповідно до пояснювальної записки № ПЗН-18966 від 07.05.2021 до проекту рішення Київської міської ради№08/231-1856/ПР від 02.06.2021 ОСОБА_2 було знову відмовлено по вже вищевказаних причинах. Рішенням Київської міської ради від 23.09.2021 №2597/2638 ОСОБА_2 було також відмовлено. Крім того, ще до прийняття рішення Київською міською радою від 23.09.2021 №2536/2577, з метою протиправного набуття права користування земельною ділянкою лісогосподарського призначення в межах виділів 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва КП «Дарницьке ЛПГ», ОСОБА_2 ініційовано виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та ФОП ОСОБА_3 на її замовлення 16.08.2021 розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). У подальшому, ФОП ОСОБА_3 подано заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру від 10.08.2021 (реєстраційний номер ЗВ-9710961752021) разом з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_2 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 . Державним кадастровим реєстратором Відділ у місті Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області Луценко О.В. розглянуто заяву ФОП ОСОБА_3 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 10.08.2021 (реєстраційний номер ЗВ-9710961752021) разом з доданими до неї документами та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру прийнято рішення 10.08.2021 №РВ-74001792382021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру. Разом з тим, на підставі вищевказаної технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), 25.08.2021 іншим державним кадастровим реєстратором Відділу у Стрийському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Герасимчук О.В. за заявою ФОП ОСОБА_3 внесено відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 та сформовано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянкувід 25.08.2021 № НВ-4616694322021. Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 25.08.2021 № НВ-4616694322021 зареєстровано земельну ділянку площею 0,1000 га з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; категорія земель: землі житлової та громадської забудови, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); вид використання земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Викладене свідчить про те, що ОСОБА_2 не могла набути у законний спосіб право власності на об`єкт нерухомого майна - на житловий будинок загальною площею 57 кв.м. по АДРЕСА_2 ,який відсутній на земельній ділянці комунальної власності (не збудований, не введений в експлуатацію), а отже право власності у відповідача на це майно не виникло та не могло виникнути. В свою чергу, подальше вчинення відповідачем дій щодо формування лісової земельної ділянки в межах виділів 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва по АДРЕСА_2 порушує визначений законодавством порядок державної реєстрації земельних ділянок та право Київської міської ради щодо володіння, розпорядження лісом. Ураховуючи викладене, державну реєстрацію права власності на житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_2 проведено на підставі рішення державного реєстратора, яке не відповідає вимогам законодавства, а тому відповідно до ст. 26 Закону наявні підстави для його скасування.

Ухвалою Деснянського районного суду м. Києва від 15.05.2023 відкрито провадження по вищевказаній цивільній справі та призначено підготовче засідання.

20.06.2023 від керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Києва Дейнеки Сергія, що виступає в інтересах держави в особі: Київської міської ради, надійшло клопотання про залучення до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство "Дарницьке лісопаркове господарство" (код ЄДРПОУ - 03359635, вул.Опришківська, 35, м.Київ, 02092).

Ухвалою суду що занесена до протоколу судового засідання від 20.06.2023 клопотання представника позивча задоволено та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Комунальне підприємство "Дарницьке лісопаркове господарство" (код ЄДРПОУ - 03359635, вул.Опришківська, 35, м.Київ, 02092).

06.07.2023 на адресу канцелярії суду через засоби поштового зв`язку "Укрпошта" від відповідачки ОСОБА_2 надійшла заява, в якій позовні вимоги позивача Керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі: Київської міської ради до відповідачки - ОСОБА_2 , визнає в повному обсязі відповідно до ч.1 ст.206 ЦПК України та просить суд скасувати за нею, реєстрацію права власності на будинок та земельну ділянку, що зазначені в позовній заяві, так як право власності на вказані в позові будинок і земельну ділянку було зареєстровано на її ім`я без її участі та відома.

04.08.2023 на адресу суду надійшли пояснення представника третьої особи - Комунального підприємства "Дарницьке лісопаркове господарство" в яких просить позовну заяву задовольнити повністю, а розгляд справи проводити на підставі наявних у справі матеріалів без участі та присутності представника третьої особи.

У судовому засіданні представник позивача Шита Н.М. позовні вимоги підтримала та просила суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник заінтересованої особи Київської міської ради - Жаворонкова Ю.В.в судовому засіданні просила суд позовні вимоги задовольнити.

Відповідач у судове засідання не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, подала до суду заяву про визнання позову та задоволення позовних вимог повністю.

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, у своїх поясненнях просить суд розгляд справи проводити без участі представника третьої особи, позовні вимоги просить задовольнити.

Суд, вислухавши думку представника позивача та представника заінтересованої особи, дослідивши матеріали цивільної справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до наступного.

Згідно ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, шляхом передбачених ст. 16 ЦК України способами.

У ч. 2 ст. 4 ЦПК України зазначено, що у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.

За приписами ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Відповідно до ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Відповідно до ч. 3 ст. 200 ЦПКУкраїни за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.

Судом встановлено, що за результатами інженерно-геодезичних робіт встановлена площа земельної ділянки 8000000000:62:295:0010, яка повністю накладається на землі лісогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні КП «Дарницьке ЛПГ» (виділи 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва), яка складає 0,1000 га.

Згідно планово-картографічних матеріалів попередніх базових лісовпорядкувань 2009 року (викопіювання з планшету №7 Дніпровського лісництва КП «Дарницьке ЛПГ» - лісовпорядкування 2009 року) вищезазначена земельна ділянка також відносилась до земель лісогосподарського призначення КП «Дарницьке ЛПГ», а саме, знаходилась в межах виділів 16 та 17 кварталу 58 Дніпровського лісництва.

Водночас встановлено, що відповідно до Порядку набуття прав на землю із земель комунальної власності у місті Києві, який затверджений рішенням Київради від 20.04.2017 №241/2463, до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) надійшло клопотання ОСОБА_2 від 01.12.2020 №572001356 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га (обліковий код №62:295:0034) на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.

Відповідно до пояснювальної записки № ПЗН-14755 від 14.12.2020 до проекту рішення Київської міської ради№08/231-186/ПР від 24.12.2020 «Про відмову громадянці ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 » земельна ділянка вільна від капітальної забудови, згідно Детального плану території, затвердженим рішенням КМР від 14.04.2016 №330/330 та Генерального плану м. Києва, затвердженого рішенням КМР від 28.03.2022 №370/1804 вона потрапляє до території, яка за функціональним призначенням належить до території лісів та лісопарків.

Рішенням Київської міської ради від 22.04.2021 №714/755, враховуючи те, що заявлена ініціатива, не відповідає містобудівній документації за функціональним призначенням, а саме: земельна ділянка належить до території лісів та лісопарків, відмовлено ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 .

Разом з тим, ще до прийняття Київською міською радою рішення від 22.04.2021 №714/755, з метою протиправного набуття права користування територією лісу, ОСОБА_2 зареєстровано право власності на неіснуючий будинок на лісовій ділянці.

Так,приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кузьменко Юлією Володимирівною 11.02.2021 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу)№ 56580290 та зареєстровано право власності за ОСОБА_2 на житловий будинок загальною площею 57кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 бреєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2289280080000, номер відомостей про речове право: 40517477).

03.03.2021 ОСОБА_2 , повторно подано до Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) клопотання №201968045 про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.

Відповідно до пояснювальної записки № ПЗН-18966 від 07.05.2021 до проекту рішення Київської міської ради№08/231-1856/ПР від 02.06.2021 «Про відмову громадянинці ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 » земельна ділянка вільна від капітальної забудови, згідно Детального плану території, затвердженим рішенням КМР від 14.04.2016 №330/330 та Генерального плану м. Києва, затвердженого рішенням КМР від 28.03.2022 №370/1804 вона потрапляє до території, яка за функціональним призначенням належить до території лісів та лісопарків.

Рішенням Київської міської ради від 23.09.2021 №2597/2638 ОСОБА_2 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 за тих же зазначених вище підстав - земельна ділянка належить до території лісів та лісопарків.

Крім того, ще до прийняття рішення Київською міською радою від 23.09.2021 №2536/2577, з метою протиправного набуття права користування земельною ділянкою лісогосподарського призначення в межах виділів 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва КП «Дарницьке ЛПГ», ОСОБА_2 ініційовано виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та ФОП ОСОБА_3 на її замовлення 16.08.2021 розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Відповідно до протоколу допиту у кримінальному провадженні директора ТОВ «Армовірбуд» ОСОБА_4 від 30.03.2023 товариство не виготовляло технічні документи за адресою: АДРЕСА_1 , за вказаною адресою виїзд не здійснювали, обміри будинку не проводили.

ФОП ОСОБА_3 подано заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру від 10.08.2021 (реєстраційний номер ЗВ-9710961752021) разом з технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_2 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 .

Державним кадастровим реєстратором Відділ у місті Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області Луценко О.В. розглянуто заяву ФОП ОСОБА_3 про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 10.08.2021 (реєстраційний номер ЗВ-9710961752021) разом з доданими до неї документами та відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру прийнято рішення 10.08.2021 №РВ-74001792382021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру за таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа та у зв`язку з невідповідністю поданих документів законодавству, а саме: електронний документ, не відповідає відомостям, що містяться у паперових документах (назва документації - (004) Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок), пункти 74, 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ №1051 від 17.10.2012.

Відповідно до протоколу №ПП-7401081922021 від 10.08.2021 державного кадастрового реєстратора Луценко О.В. за результатами проведення перевірки електронного документа, розглянувши заяву ОСОБА_3 від 10.08.2021 (реєстраційний номер ЗВ-9710961752021) та документацію із землеустрою встановлено, що відомості про відповідність даних електронного документа не відповідають наявним даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним індексних кадастрових карт (планів), відомостям про інші об`єкти Державного земельного кадастру, їх кількісним, якісним характеристикам та відомостям про значення оцінки земельної ділянки), установленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа; даним документації із землеустрою або оцінки земель.

25.08.2021 іншим державним кадастровим реєстратором Відділу у Стрийському районі Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Герасимчук О.В. за заявою ФОП ОСОБА_3 внесено відомості (здійснено реєстрацію) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 та сформовано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянкувід 25.08.2021 № НВ-4616694322021.

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 25.08.2021 № НВ-4616694322021 зареєстровано земельну ділянку площею 0,1000 га з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 ; категорія земель: землі житлової та громадської забудови, цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка); вид використання земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Водночас ОСОБА_2 не могла набути у законний спосіб право власності на об`єкт нерухомого майна - житловий будинок загальною площею 57 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , який відсутній на лісовій земельній ділянці комунальної власності (не збудований, не введений в експлуатацію), а отже право власності у відповідача на це майно не виникло та не могло виникнути.

В свою чергу, подальше вчинення відповідачем дій щодо оформлення права власності на територію лісу, зокрема, земельну ділянку лісогосподарського призначення в межах виділів 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва КП «Дарницьке ЛПГ», порушує визначений законодавством порядок набуття права на землю та право Київської міської ради щодо володіння, розпорядження вказаною лісовою земельною ділянкою.

Державна реєстрація права власності на об`єкт нерухомого майна - житловий будинок загальною площею 57 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , яка проведена на підставі рішення державного реєстратора №56580290, та подальша державна реєстрація лісової земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010, здійснені у порушення вимог законодавства та підлягають скасуванню у судовому порядку з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За змістом ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини, що виникають зокрема, при використанні лісів, регулюються цим Кодексом. Інші нормативні акти застосовуються у випадку, якщо вони не суперечать останньому.

В силу положень ст. ст. 19, 55, 57, 83 Земельного кодексу України та ст. 5 Лісового кодексу України спірна земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності лісогосподарського призначення та використовувалася для ведення лісового господарства в порядку, визначеному Лісовим кодексом України.

Так, статтею 55 Земельного кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

До земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 56 Земельного кодексу України громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств. Громадяни і юридичні особи в установленому порядку можуть набувати у власність земельні ділянки деградованих і малопродуктивних угідь для заліснення.

Інших випадків, які б передбачали надання у приватну власність земель лісогосподарського призначення, законодавство не містить.

Згідно ст. 57 Земельного кодексу України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства. Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.

Статтею 7 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Пунктом 5 ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За змістом ст. 9 Земельного кодексу України розпорядженнями землями територіальної громади міста Києва, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу належить виключно до повноважень Київської міської ради.

За змістом ст.ст. 116, 124, 125, 126 Кодексу право на землю реалізується шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Визначений законодавством порядок набуття права на землю передбачає, зокрема, рішення компетентного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність чи користування (оренду), отримання документів, що посвідчують право на земельну ділянку та державну реєстрацію відповідного права.

Таким чином, законодавець визначає непорушність права власності на лісові земельні ділянки, обов`язкову наявність волевиявлення власника на розпорядження своїм майном, а також особливий порядок набуття права власності та користування на комунальні земельні ділянки лісогосподарського призначення.

Отже, на землі лісогосподарського призначення розповсюджується особливий порядок їх використання та надання їх у користування. Такі землі можуть змінювати володільця лише у випадках, прямо передбачених у Земельним кодексом України та Лісовим кодексом України.

Відповідно до рішення виконкому Київської міської ради від 07.08.1956 №1188 «Про утворення управління зеленої зони міста Києва при виконкомі Київської Міськради депутатів трудящих та затвердження структури, штатів, посадових окладів і статуту управління» Комунальне підприємство «Дарницьке лісопаркове господарство» (далі - КП «Дарницьке ЛПГ») виступає постійним лісокористувачем земельної лісової ділянки виділів 17 та 18 лісового кварталу №58 Дніпровського лісництва.

За матеріалами лісовпорядкування (проекту організації та розвитку лісового господарства КП «Дарницьке ЛПГ» Дніпровське лісництво таксаційний опис 2009 та 2019 років) та інформації КП «Дарницьке ЛПГ» від 19.12.2022 №395 вказана земельна лісова ділянка належить до вкритих лісовою рослинністю земель, лісів рекреаційно-оздоровчого призначення, що розташовані в межах міст, селищ та інших населених пунктів. Виділ 17 обліковується як соснове насадження природного походження сосни звичайної віком більше 105 років, повнотою 0,45 запасом деревини 260 м куб. на 1 га. Виділ 18 обліковується у складі лісових земель як декоративна галявина, що використовується для відпочинку населення.

Таким чином, факт віднесення спірної земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування, рішенням виконкому Київської міської ради від 07.08.1956 №1188, постановою Ради Міністрів УРСР та ЦК КПУ від 20.06.1956 №673, детальним планом території, затвердженим рішенням КМР від 14.04.2016 №330/330 та Генеральним плану м. Києва, затвердженого рішенням КМР від 28.03.2022 №370/1804, інформацією КП «Дарницьке ЛПГ».

У ході проведення досудового розслідування кримінального провадження №42022102040000121 від 22.12.2022 процесуальним керівником за участю інженера лісового господарства КП «Дарницьке ЛПГ» ОСОБА_5 проведено огляд місця події - земельної ділянки лісогосподарського призначення в межах виділів 17 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва КП «Дарницьке ЛПГ`з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010, за результатами якого встановлено, що остання знаходиться в частині лісу, має прямокутну форму, площею 0,1 га, не огороджена, без фундаменту, вільна від будь-яких будівель, споруд, житлових та нежитлових приміщень, на ній розташовані лісові насадження, кущі, ялини та дерева різного роду (бук, сосна), висотою 15-30 метрів. Будь-яких речей чи матеріалів, які б свідчили про те, що на ній були розміщені житлові будинки не виявлено, про що складено протокол огляду від 26.12.2022.

Згідно із листом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київради (КМДА) від 23.03.2023 №073-710, Департамент не видавав, не реєстрував документів, що дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за адресою: АДРЕСА_2 .

Відповідно до листа Деснянської районної в місті Києві державної адміністрації №102/03/40-1315 від 24.03.2023, згідно наявної інформації, розпоряджень про присвоєння райдержадміністрацією поштових адрес житловому будинку АДРЕСА_2 не виявлено.

Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київради (КМДА) від 15.02.2023 листом №055-928 повідомлено, що в Реєстрі адрес, який розроблений відповідно до Положення про реєстр адрес у місті Києві, затвердженого рішенням КМР №337/9394 від 22.05.2013, відсутні відомості про документи щодо присвоєння поштової адреси по АДРЕСА_2 , а також відсутні відомості щодо реєстрації в містобудівному кадастрі схем генерального плану на об`єкти будівництва за цією адресою, та містобудівні умови та обмеження для проектування об`єктів будівництва не надавались.

Відповідно до листа КП «Київське міське бюро технічної інвентаризації» від 28.03.2023 №062/14-3885 (И-2023) встановлено, що за даними реєстрових книг підприємства житловий будинок АДРЕСА_2 на праві власності не реєструвався.

Згідно з листом КП «Дарницьке ЛПГ» від 19.12.2022 №395, на спірній земельній ділянці не існували будівлі та споруди з 1985 року по даний час.

Наведена інформація підтверджується з доступних джерел, таких як Googlemaps, а саме на території, на якій запроектована земельна ділянка знаходиться лісова рослинність та відсутні будь-які будівлі.

Відповідно до інформації Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 0570202/1-479 від 16.01.2023 документації із землеустрою щодо земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 до Департаменту не надходила. За поданням Департаменту Київська міська рада рішень про передачу земельних ділянок з указаним кадастровим номером юридичним або фізичним особам у власність чи користування (оренду), зміну цільового призначення, а також про затвердження технічних документів із землеустрою не приймала.

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно речові права на земельну ділянку по АДРЕСА_1 за будь-якими фізичними чи юридичними особами не реєструвались.

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно речові права на земельну ділянку по АДРЕСА_1 за будь-якими фізичними чи юридичними особами не реєструвались.

Нормами ст.ст. 90, 95, 102-1 Земельного кодексу України визначено, що право на будівництво нерухомого майна (забудову) мають власники земельних ділянок, землекористувачі та особи, які набули право користування чужою земельною ділянкою (суперфіцій) за договором із власником земельної ділянки або з інших передбачених законом підстав.

Відповідно до ст.328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованості активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Статтею 331 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. У випадку, якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.До завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).

Викладене свідчить про те, що ОСОБА_2 не могла набути у законний спосіб право власності на об`єкт нерухомого майна - на житловий будинок загальною площею 57кв.м. по АДРЕСА_2 ,який відсутній на земельній ділянці комунальної власності (не збудований, не введений в експлуатацію), а отже право власності у відповідача на це майно не виникло та не могло виникнути.

В свою чергу, подальше вчинення відповідачем дій щодо формування лісової земельної ділянки в межах виділів 17 та 18 лісового кварталу 58 Дніпровського лісництвапо АДРЕСА_2 порушує визначений законодавством порядок державної реєстрації земельних ділянок та право Київської міської ради щодо володіння, розпорядження лісом.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється в порядку визначеному Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон).

Відповідно до ч. 1 ст. 2 вказаного Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Разом з цим, державна реєстрація права власності не є підставою для набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності із фактом його державної реєстрації.

При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, першочерговим є встановлення підстави, на якій особа набула це право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.

Сама собою державна реєстрація речового права за певною особою без наявності чинного правовстановлюючого документа на підтвердження такого права не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи відповідного речового права.

Аналогічна позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 911/3594/17, постановах Верховного Суду від 17.04.2019 у справі № 916/675/15 та від 08.04.2020 у справі № 910/10353/19, у постанові від 10.05.2018 у справі № 910/15993/16, від 24.01.2020 у справі №910/10987/18, від 07.10.2020 у справі № 920/728/18.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права не нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрацій. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України, права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Згідно зі п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) загальними засадами державної реєстрації прав є, серед іншого, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.

Частиною 2 ст. 3 Закону держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до ч.ч. 3-5 ст. 3 вказаного Закону речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 10 Закону державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації.

Частиною 2 ст. 12 Закону передбачено, що записи, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться у документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведено реєстраційні дії.

Відповідно до ст. 18 Закону, одним з етапів проведення державної реєстрації прав є перевірка документів перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень. Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

За ч. 1 ст. 22 Закону документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншим нормативно-правовими актами.

Пунктом 1 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі - Порядок № 1127), передбачено, що він визначає підстави і процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав.

Відповідно до п. 40 Порядку № 1127 (в редакції на час проведення реєстрації) державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених ст. 27 Закону та цим Порядком.

Пунктом 42 Порядку № 1127 (в редакції на час проведення реєстрації) для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені до 05 серпня 1992 року подаються: технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси, не вимагається у разі, коли державна реєстрація права власності проводиться на індивідуальний (садибний) житловий будинок, садовий будинок, збудований на земельній ділянці, право власності, на яку зареєстровано в Державному реєстрі прав. У такому разі заявник в поданій заяві обов`язково зазначає відомості про кадастровий номер відповідної земельної ділянки.

Відповідно до пункту 43 Порядку № 1127 (в редакції на час проведення реєстрації), а також статтею 31 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» для державної реєстрації права власності на індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, що закінчені будівництвом до 05.08.1992 та розташовані на території сільських, селищних, міських рад, якими відповідно до законодавства здійснювалося ведення погосподарського обліку, замість документів, передбачених пунктом 42 цього Порядку можуть бути подані: 1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, у т.ч. рішення відповідної ради про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність чи відомості про передачу (надання) земельної ділянки в користування або власність з негосподарської книги; 2) виписка з погосподарської книги, надана виконавчим органом сільської ради (якщо такий орган не створений - сільським головою), селищної, міської ради або відповідною архівною установою.

Таким чином, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав лише після перевірки наявності необхідних для цього документів та їх відповідності вимогам законодавства.

Разом з тим, з матеріалів реєстраційної справи об`єкта нерухомого майна№2289280080000 вбачається, що державну реєстрацію права власності проведено на підставі довідки про технічні показники об`єкта та підтвердження адреси №129 від 01.02.2021, видавник: ТОВ «Армовірбуд», а також технічного паспорту на будинок садового типу з господарськими будівлями та спорудами №129/01/21, видавник:ТОВ «Армовірбуд» на замовлення ОСОБА_2 , які були долучені до вказаної реєстраційної справи.

Водночас, незважаючи на вищевказані вимоги законодавства, в реєстраційній справі щодо спірного об`єкта нерухомого майна відсутня інформація, а саме: документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, та документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Так, відповідно до зазначеної довідки про технічні показники та об`єкта та підтвердження адреси № 129 від 01.02.2021, виданої ТОВ «Армовірбуд», житловий будинок АДРЕСА_1 побудований господарчим способом у 1991 році та згідно з постановою КМУ від 05.08.1992 №449 «Про порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів державного замовлення» не відноситься до категорії самочинного будівництва і не потребує прийняття в експлуатацію.

Водночас, довідка, що складена на підставі проведеної технічної інвентаризації, не є правовстановлюючим документом чи будь-яким іншим документом, який надає підстави для проведення реєстраційних дій щодо об`єкта нерухомості.

У свою чергу, технічний паспорт є лише документом, яким оформлюється технічна інвентаризація об`єкта, та який свідчить про фактичний стан нерухомості (площу, поверховість тощо).

Більше того, як зазначалось вище, вказані технічні документи ТОВ «Армовірбуд» взагалі не видавались, тобто фактично є підробленими та в Реєстрі адрес відсутні відомості про документи щодо присвоєння поштової адреси по АДРЕСА_2 .

Окрім того, документи, що дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів за адресою: АДРЕСА_2 також відсутні.

Київська міська рада рішень про передачу земельних ділянок з указаним кадастровим номером юридичним або фізичним особам у власність чи користування (оренду), зміну цільового призначення, а також про затвердження технічних документів із землеустрою не приймала.

Речові права на земельну ділянку по АДРЕСА_1 за будь-якими фізичними чи юридичними особами не реєструвались.

Таким чином, в порушення пунктів 42, 43 Порядку № 1127 (в редакції на час проведення реєстрації), статті 31 Закону, державну реєстрацію права власності на житловий будинок загальною площею 57кв.м за адресою: АДРЕСА_2 , проведено за відсутності документів, обов`язкових та необхідних для проведення реєстрації права власності.

Отже, набуття особою у власність майна на території лісу в обхід закону та надання державі документів, які не відповідають вимогам законодавства з метою введення держави в оману задля реєстрації права власності на відсутній на лісовій земельній ділянці об`єкту нерухомого майна, порушує публічний порядок та посягає на суспільні та економічні основи держави, спрямоване на подальше незаконне заволодіння земельною ділянкою лісогосподарського призначення комунальної власності, а відтак є підставою для скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права на це майно.

Скасування вищевказаного рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права власності необхідне, оскільки в подальшому останнє може стати перешкодою для повноцінного розпорядження лісовою земельною ділянкою її дійсним власником - Київською міською радою.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Указані положення співвідносяться з п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», зокрема з приписами про те, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

Крім того, необхідно зазначити, що навіть у випадку, якщо буде встановлено, що суб`єкт державної реєстрації прав правомірно прийняв рішення про державну реєстрацію права (зокрема, для державної реєстрації подані всі необхідні документи, які вимагаються відповідно до закону, та відсутні встановлені законом підстави для відмови в державній реєстрації права), це не є перешкодою для задоволення позову.

Така ж позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 915/127/18 та Верховного Суду від 11.02.2020 у справі № 915/572/17.

Тобто, законодавством закріплено, що скасування державної реєстрації права власності можливе лише у випадку скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності, а отже реальне поновлення права власності територіальної громади міста Києва в особі Київської міської ради та відновлення становища, яке існувало до порушення можливо лише шляхом скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності як такого, що суперечить вимогам чинного законодавства та порушує право власності територіальної громади міста Києва на вказану земельну ділянку.

Отже, приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кузьменко Ю.В. державну реєстрацію права власності на житловий будинок за ОСОБА_2 здійснено на території лісу всупереч вимогам п. 2 ч. 3 ст.10, п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав не нерухоме майно та їх обтяжень», абз. 1 п. 12, абз. 2 п. 77 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 та використано документи, які не давали змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження.

Ураховуючи викладене, державну реєстрацію права власності на житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 за ОСОБА_2 проведено на підставі рішення державного реєстратора, яке не відповідає вимогам законодавства, а тому відповідно до ст. 26 Закону наявні підстави для його скасування.

Згідно до листа КП «Дарницьке ЛПГ» №384 від 09.12.2022 земельна ділянка з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 площею 0,1000 га повністю накладається на територію підприємства - лісовий квартал 58 Дніпровського лісництва. Відповідно до матеріалів лісовпорядкування ця лісова земельна ділянка перебуває та обліковується на підприємстві з часу його створення на підставі рішення виконкому Київської міської ради від 07.08.1956 №1188 «Про утворення управління зеленої зони м. Києва при виконкомі Київської міськради депутатів трудящих та затвердження структури, штатів, посадових окладів і статуту управління» відповідно спільної постанови Ради Міністрів УРСР та ЦК КПУ від 20.06.1956 №673 «Про поліпшення стану зеленої зони м. Києва».

За статтею 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» (далі - Закон) державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Статтею 3 Закону України «Про державний земельний кадастр» передбачено, що державний земельний кадастр базується на таких основних принципах як об`єктивність, достовірність та повнота відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно вимог Закону.

Чинним законодавством України встановлений порядок виготовлення документації із землеустрою (в тому числі і технічної документації), вимоги до її складу.

Зокрема, ст. 9 Закону передбачено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей;перевіряє відповідність поданих документів вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою та містобудівної документації;здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні.

Статтею 11 Закону визначено, що відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до норм та правил, технічних регламентів.

Відповідно до ст. 21 Закону відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок у випадках, визначених ст. 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні; на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками. Відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації.

У разі якщо законом встановлена обов`язковість погодження зміни цільового призначення земельної ділянки з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, фізичною, юридичною особою та/або відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, до заяви про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення (категорії земель та/або виду її цільового призначення) земельної ділянки додаються документи, що підтверджують таке погодження та/або забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат сільськогосподарського, лісогосподарського виробництва, у вигляді гарантії.

За змістом ст. 22 Закону документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати законодавству.

У відповідності до ст. 24 Закону для державної реєстрації земельної ділянки державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; документація із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки, в електронній формі та формі електронного документа. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Відповідно до ч. 10 цієї ж статті Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок;якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника;ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Аналогічні підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок містить п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 .

За ч. 6 ст. 24 Закону підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є подання заявником документів, передбачених ч. 4 цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Як вже зазначалось, державна реєстрація лісової земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010здійснена на підставі технічної документації із землеустроющодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Слід зазначити, що згідно із ст. 28 Закону України «Про землеустрій» розробники документації із землеустрою зобов`язанідотримуватися законодавства України, що регулює земельні відносини, відносини у сфері охорони навколишнього природного середовища, оцінки впливу на довкілля, а також норм і правил при здійсненні землеустрою; інформувати зацікавлених осіб про здійснення землеустрою.

Вимогами ст. 29 Закону України «Про землеустрій» передбачені загальні вимоги до змісту документації із землеустрою. Так, документація із землеустрою у складі текстових матеріалів обов`язково містить пояснювальну записку, в якій зазначаютьсяпідстава проведення землеустрою (у тому числі рішення органу державної влади, органу місцевого самоврядування, на підставі якого здійснюється розроблення документації із землеустрою); основні відомості про об`єкт (об`єкти) землеустрою; використані розробником нормативно-правові акти з питань здійснення землеустрою; використані розробником норми і правила у сфері землеустрою; використані розробником документи Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель; використані розробником відомості Державного земельного кадастру, а також Державного реєстру земель у разі внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, сформовані до 2013 року; використані розробником відомості Державного картографо-геодезичного фонду; використана розробником затверджена містобудівна документація, а також викопіювання із такої документації; опис процедури виконання топографо-геодезичних робіт (у разі їх виконання); опис та обґрунтування проектного рішення; інформація про проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою (у разі їх проведення); інформація про наявні в межах об`єкта землеустрою будівлі, споруди та речові права на них (у разі формування земельних ділянок, внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру); інформація про наявні в межах об`єкта землеустрою обмеження у використанні земель (у разі формування земельних ділянок, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовану земельну ділянку, обмеження у використанні земель) із зазначенням підстави встановлення таких обмежень; виконавець робіт із землеустрою, його технічне і технологічне забезпечення; умови щодо зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок (у разі порушення ґрунтового покриву земельних ділянок у результаті реалізації проектного рішення); інформація про виконання передбачених законом вимог щодо погодження документації із землеустрою; інформація про дотримання вимог закону щодо погодження поділу, об`єднання, вилучення земельних ділянок.

Положеннями статті 55 Закону України «Про землеустрій» передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає: завдання на складання технічної документації із землеустрою; пояснювальну записку; матеріали топографо-геодезичних робіт; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень у використанні земельної ділянки; відомості про встановлені межові знаки.

Водночас подана технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) не відповідала вимогам Законів України «Про державний земельний кадастр» та «Про землеустрій» в частині дотримання загальних вимог до змісту документації із землеустрою (ст. 29 Закону України «Про землеустрій»); забезпечення подання документів про погодження зміни цільового призначення земельної ділянки (ст. 21 Закону України «Про державний земельний кадастр»); використання у складі технічної документації із землеустрою завідомо недостовірних документів, які посвідчують право власності на неіснуючий житловий будинок.

Ураховуючи викладене, інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_3 під час розроблення документації із землеустрою порушено вимоги ст.ст. 20, 198 ЗК України, ст.ст. 29, 55 Закону України «Про землеустрій», а також ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та не перевірено факт наявності чи відсутності в натурі (на місцевості) будівель та споруд як і наявності лісових насаджень на проектованій земельній ділянці, в результаті чого до Державного земельного кадастру були внесені недостовірні відомості про лісову земельну ділянку, що як наслідок призвело до порушення прав та/або законних інтересів територіальної громади м. Києва і КП «Дарницьке лісопаркове господарство».

Крім того, сформована земельна ділянка лісогосподарського призначення з цільовим призначенням - «для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка)» не відповідає містобудівній документації за функціональним призначенням.

За таких обставин, державна реєстрація земельної ділянки лісового кварталу 58 Дніпровського лісництва КП «Дарницьке ЛПГ» площею 0,1000 газ кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 проведена протиправно та з порушенням вимог законодавства, на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка не відповідала вимогам закону.

Згідно ч.1 ст. 206 ЦПК України позивач може відмовитись від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

Враховуючи вищенаведене, а також той факт, що відповідач в окремій письмовій заяві визнала позовні вимоги та просила їх задовольнити та з метою належного та ефективного способу захисту порушених прав та інтересів позивача, суд приходить до висновку, що позов підлягає повному задоволенню.

У порядку ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви у розмірі 5368,00 грн.

Керуючись ЗУ «Про землеустрій», ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», ЗУ «Про державний земельний кадастр», ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, постановою КМУ від 05.08.1992 №449 «Про порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів державного замовлення», ст. 14 Конституції України, ст. 3, 9, 19, 55-57, 79, 83, 90, 95, 102, 107, 116, 124-126 Земельного кодексу Українист.ст 5-7 Лісового кодексу України, ст.ст. 182, 328, 331, 334 ЦК України, ст. ст. 2,4,13,15-16,206 ЦПК України, -

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Києва в інтересах держави в особі: Київської міської ради до ОСОБА_2 , треті особи: Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, Комунальне підприємство «Дарницьке лісопаркове господарства» про усунення перешкод у володінні та розпорядженні територією лісу, - задовольнити.

Усунути перешкоди власнику - територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради (ЄДРПОУ 22883141, вул. Хрещатик, 36, м. Київ) у володінні та розпорядженні територією лісу шляхом скасування рішення приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Кузьменко Юлії Володимирівни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 11.02.2021, індексний номер: 56580290, та здійсненої на його підставі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності за ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) на житловий будинок загальною площею 57 кв.м. по АДРЕСА_1 , припинивши вказане право ОСОБА_2 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2289280080000, номер відомостей про речове право: 40517477).

Усунути перешкоди власнику - територіальній громаді міста Києва в особі Київської міської ради (ЄДРПОУ 22883141, вул. Хрещатик, 36, м. Київ) у володінні та розпорядженні територією лісу шляхом скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:62:295:0010 площею 0,1000 га по АДРЕСА_1 .

Стягнути з ОСОБА_2 на користь Київської міської прокуратури (ЄДРПОУ 02910019, банк ДКСУ м. Київ, код банку: 820172, IBANUA168201723043100001000011062, код класифікації видатків бюджету - 2800, вул. Предславинська, 45/9, м. Київ, 03150) судовий збір в сумі 5368,00 грн. сплачений за подання позовної заяви.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.

Суддя Оксана Панченко

СудДеснянський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113595755
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —754/6147/23

Ухвала від 01.12.2023

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Панченко О. М.

Рішення від 15.09.2023

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Панченко О. М.

Рішення від 15.09.2023

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Панченко О. М.

Ухвала від 15.05.2023

Цивільне

Деснянський районний суд міста Києва

Панченко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні