Рішення
від 19.09.2023 по справі 280/4236/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2023 року Справа № 280/4236/23 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді БатракІ.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справ

за позовом ОСОБА_1

до Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС)

третя особа ОСОБА_2

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС) (далі відповідач ), третя особа ОСОБА_2 (далі ОСОБА_2 , третя особа), в якому просить:

визнати протиправними дії відповідача щодо відмови позивачу у реєстрації автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , рік випуску 2009;

зобов`язати відповідача здійснити за позивачем реєстрацію автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , рік випуску 2009, з видачею номерних знаків та свідоцтва про реєстрацію автомобіля, за плату встановлену чинним законодавством для даного виду адміністративних послуг та згідно порядку , визначеному постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07.09.1998.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 07.02.2023 позивач звернувся до ТСЦ 2342 з заявою про поновлення реєстрації автомобіля, проте 15.02.2023 отримав письмову відмову № 3l/8-2342-М23, яка мотивована тим, що поновлення реєстрації транспортного засобу, який знятий з реєстрації у зв`язку із вибракуванням, чинним законодавством не передбачено. Оскільки позивач не здавав до сервісного центру номерні знаки i реєстраційні документи, вважає, що Порядок зняття автомобіля з обліку було порушено, а проведена операція 540 - зняття з обліку у зв`язку з вибраковкою підлягає скасуванню. Зазначає, що Порядок не містить заборони або обмеження щодо реєстрації транспортних засобів знятих з обліку у зв`язку із вибракуванням. Автомобіль позивача не відноситься до жодної із зазначених категорій, а тому може бути допущений до державної реєстрації, автомобіль є власністю позивача, є повністю комплектним, та технічно справним, а його ідентифікаційні номери є справними, не знищеними, не пошкодженими, та не подробленими, що підтверджується висновком експертного дослідження №08/234215З55 від 14.06.2023, а також довідкою з СТО.

Ухвалою судді від 23.06.2023 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному ст. 262 КАС України. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.

Відповідач позов не визнав, 12.07.2023 надав до суду відзив (вх. №29662), в якому зауважує, що зняття транспортного засобу у зв`язку з вибракуванням підтверджується особисто підписаною позивачем заявою № 632416155 від 07.06.2022 про проведення, операції 540 - зняття з обліку у зв`язку з вибраковкою, підписана ним особисто, що свідчить про відсутність будь-якої помилки чи непорозумінь при його знятті та наданні відповідної адміністративної послуги. Стверджує, що реєстрація транспортного засобу, який знятий з реєстрації у зв`язку з вибракуванням, чинним законодавством України не передбачено, а нова реєстрація транспортного засобу неможлива без додержання алгоритму, способу, порядку, передбаченого чинним законодавством та Порядком №1388. З урахуванням зазначеного, просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог.

19.07.2023 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. №30940), в якому додатково наголошує, що Порядок не містить алгоритму зняття автомобіля з обліку без здачі номерних знаків та реєстраційних документів. Щодо твердження відповідача про відсутність у Порядку механізму поновлення реєстрації транспортного засобу, який знятий з реєстрації у зв`язку із вибракуванням, то позивач не заперечував це навіть у своєму позові, проте наголошував, що відсутність цього механізму не повинна порушувати його право па мирне володіння своїм майном i виникла ситуація має бути вирішена на користь законного власника майна. В свою чергу, позивач наполягає, що Порядок не містить жодних заборон або обмежень щодо реєстрації транспортних засобів знятих з обліку у зв`язку із вибракуванням, проти чого відповідач у відзиві не заперечує.

Враховуючи приписи частини 5 статті 262 КАС України, справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (частина 5 статті 250 КАС України).

Згідно з частиною 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

ОСОБА_1 є власником автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, державний номерний знак НОМЕР_3 , VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , 2009 року випуску, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію НОМЕР_4 .

28.04.2020 позивач передав вказаний транспортний засіб у користування ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Капшуровою.Ю.В.

04.05.2020 ОСОБА_4 передав автомобіль у користування ОСОБА_5 та ОСОБА_2 на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Капшуровою.Ю.В.

Позивач 07.06.2022 звернувся до територіального сервісного центру МВС № 2342 та на підставі власноруч підписаної Заяви № 632416155 від 07.06.2022 про проведення операції «540 - Зняття з обліку транспортного засобу у зв`язку з вибраковкою», належний йому транспортний засіб ВАЗ 211040, 2009 року випуску, д.н.з. НОМЕР_3 , було знято з обліку у зв`язку з вибракуванням.

В подальшому, 07.02.2023 позивач звернувся до територіального сервісного центру МВС № 2342 із заявою про поновлення державної реєстрації транспортного засобу ВАЗ 211040, 2009 року випуску, д.н.з. НОМЕР_3 , раніше ним знятого з обліку у зв`язку з вибракуванням.

Листом від 15.02.2023 №31/8-М23 відповідач повідомив, що поновлення реєстрації транспортного засобу, який знятий з реєстрації у зв`язку з вибракуванням, чинним законодавством України не передбачено, а нова реєстрація транспортного засобу неможлива без додержання алгоритму, способу, порядку, передбаченого чинним законодавством та Порядком №1388.

Не погодившись з вказаними доводами відповідача, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - Закон № 3353-XII).

Згідно з положеннями статті 34 Закону № 3353-ХІІ державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Регіональний сервісний центр МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС), до компетенції якого віднесено функції надання адміністративних послуг з приводу реєстраційних дій щодо транспортних засобів, оформленні, видачі посвідчення водія тощо, відповідно до Положення про регіональний сервісний центр МВС ГСЦ в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС), що затверджено наказом ГСЦ МВС 27.04.2020 №11, є відокремленим підрозділом Головного сервісного центру МВС, утвореним на правах філії без статусу юридичної особи та має статус державної установи, код ВП 43611797, ідентифікаційний код юридичної особи 40109173.

Згідно з частинами 11 та 12 цієї статті Закону № 3353-XII власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають встановленим вимогам. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації.

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків, встановлюється «Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 8 Порядку № 1388 встановлено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України «Про дорожній рух»).

Аналіз наведених вище норм чинного законодавства свідчить, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів.

У відповідності до вимог пункту 45 Порядку №1388 вибракувані транспортні засоби підприємств знімаються з обліку на підставі затверджених актів, а громадян - за заявами їх власників.

Зняття з обліку у таких випадках проводиться без огляду транспортного засобу. Номерні знаки та реєстраційні документи здаються до сервісних центрів МВС.

Вивільнені після зняття з обліку транспортних засобів у зв`язку із вибракування складові частини, що мають ідентифікаційні номери (двигун, кузов, шасі) залишаються у розпорядженні власників. Відповідні сервісні центри видають за зверненням власника довідку встановленого взірця.

Тобто, даною нормою передбачено гарантії власників транспортних засобів, які не підлягають державній реєстрації, щодо залишення у них складових частин з видачею відповідних правовстановлюючих документів (довідок).

Аналогічний висновок про те, що державна реєстрація транспортних засобів передбачає певну процедуру, зокрема, надання необхідних документів і відомостей, викладено в постанові Верховного Суду від 25.04.2018 по справі №803/336/16 (провадження №К/9901/10604/18).

Суд встановив, що зняття з обліку у зв`язку із вибраковкою належного позивачу транспортного засобу ВАЗ 211040, 2009 року випуску, д.н.з. НОМЕР_3 відповідачем здійснено у відповідності до вимог Порядку №1388 та на підставі власноруч підписаної позивачем Заяви №632416155 від 07.06.2022 про проведення операції «540 - Зняття з обліку транспортного засобу у зв`язку з вибраковкою».

Пунктом 40 Порядку №1388 встановлено вичерпний перелік підстав для скасування, зокрема, операції зі зняття з обліку транспортних засобів, а саме:

- на підставі документів, що підтверджують установлення факту знищення, підробки або зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу, номера двигуна або заміни без відповідного дозволу номерної панелі з ідентифікаційним номером транспортного засобу;

- на підставі відомостей про транспортний засіб, що перебуває під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів;

- у разі визнання недійсним правочину, на підставі якого проводилася державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортного засобу;

- на підставі рішення суду;

- у разі встановлення факту підроблення митних документів або нездійснення митного оформлення транспортного засобу.

Суд не приймає посилання позивача на порушення Регіональним сервісним центром МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС) Порядку №1388 під час проведення операції «зняття з обліку транспортного засобу в зв`язку з вибраковкою», оскільки проведена операція 540 - зняття з обліку у зв`язку з вибраковкою позивачем (дії/рішення відповідача) позивачем в межах даної справи не оскаржується.

Крім того, суд звертає увагу позивача, що помилкове подання ним заяви про зняття з обліку транспортного засобу не свідчить про протиправність дій відповідача по зняттю з обліку такого транспортного засобу на підставі особистої заяви його власника.

Суд вказує, що згідно з нормами статті 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом (частини 1, 2 статті 321 ЦК України).

Згідно з нормами статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.

Таким чином, суд зазначає, що законодавством, яке регулює суспільні відносини в сфері безпеки дорожнього руху поновлення державної реєстрації транспортного засобу після його вибракування (списання), не передбачено.

Відтак у відповідача відсутні підстави у поновлені реєстрації даного автомобіля, а доводи позивача є не обґрунтовані і не узгоджуються з Законом № 3353-XII та Порядком №1388.

Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі с, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір поверненню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 9, 139, 242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_5 ) до Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС) (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 57, код ЄДРПОУ 40112207), третя особа ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_6 ) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя І.В. Батрак

Дата ухвалення рішення19.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113597177
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —280/4236/23

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні