Постанова
від 20.03.2024 по справі 280/4236/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 березня 2024 року м.Дніпросправа № 280/4236/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Баранник Н.П.,

суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року у справі №280/4236/23 (суддя Батрак І.В., справа розглянута за правилами спрощеного позовного провадження, в порядку письмового провадження) за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС), третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії Регіонального сервісного центру МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС) (далі відповідач) щодо відмови позивачу у реєстрації автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , рік випуску 2009;

- зобов`язати відповідача здійснити за позивачем реєстрацію автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , рік випуску 2009, з видачею номерних знаків та свідоцтва про реєстрацію автомобіля, за плату встановлену чинним законодавством для даного виду адміністративних послуг та згідно Порядку, визначеного постановою Кабінету Міністрів України №1388 від 07.09.1998.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року в задоволенні адміністративного позову позивача відмовлено у повному обсязі.

Не погодившись з рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення судом норм матеріального та процесуального права, позивач просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення у справі про задоволення позову в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що суд першої інстанції не врахував, що позивач є власником автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , рік випуску 2009, і це право в рамках даного спору не оспорюється. Автомобіль як на момент зняття з обліку, так і на теперішній час є технічно справним та укомплектованим, номер кузова та двигуна не змінювався. Зняття з реєстрації та обліку автомобіля відбулось за особливих обставин, ці дії вчинені у режимі військового стану, через небажання асоціюватись з окупантами в разі використання ними його автомобілю. При цьому спірні дії відповідача порушують право позивача на мирне користування власним майном.

Відповідач подав до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу позивача. У відзиві зазначає, що рішення суду першої інстанції є законним і обґрунтованим, підстави для його скасування відсутні. Стверджує, що зняття транспортного засобу у зв`язку з вибракуванням підтверджується особисто підписаною позивачем заявою № 632416155 від 07.06.2022 про проведення, операції 540 - зняття з обліку у зв`язку з вибраковкою, що свідчить про відсутність будь-якої помилки чи непорозумінь при його знятті та наданні відповідної адміністративної послуги. Реєстрація транспортного засобу, який знятий з реєстрації у зв`язку з вибракуванням, чинним законодавством України не передбачено, а нова реєстрація транспортного засобу неможлива без додержання алгоритму, способу, порядку, передбаченого чинним законодавством та Порядком №1388

Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст.311 КАС України.

Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги позивача, приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_1 є власником автомобіля марки ВАЗ, модель 211040, колір сірий, державний номерний знак НОМЕР_3 , VIN НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 , 2009 року випуску, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію НОМЕР_4 .

28.04.2020 позивач передав вказаний транспортний засіб у користування ОСОБА_3 та ОСОБА_4 на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Капшуровою.Ю.В.

04.05.2020 ОСОБА_4 передав автомобіль у користування ОСОБА_5 та ОСОБА_2 на підставі довіреності, посвідченої приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Капшуровою.Ю.В.

Позивач 07.06.2022 звернувся до територіального сервісного центру МВС № 2342 із заявою № 632416155 від 07.06.2022 про проведення операції 540 - зняття з обліку транспортного засобу у зв`язку з вибраковкою, належного йому транспортного засобу ВАЗ 211040, 2009 року випуску, д.н.з. НОМЕР_3 . Автомобіль було знято з обліку у зв`язку з вибракуванням.

В подальшому, 07.02.2023 позивач звернувся до територіального сервісного центру МВС № 2342 із заявою про поновлення державної реєстрації транспортного засобу ВАЗ 211040, 2009 року випуску, д.н.з. НОМЕР_3 , раніше ним знятого з обліку у зв`язку з вибракуванням.

Листом від 15.02.2023 №31/8-М23 відповідач повідомив, що поновлення реєстрації транспортного засобу, який знятий з реєстрації у зв`язку з вибракуванням, чинним законодавством України не передбачено, а нова реєстрація транспортного засобу неможлива без додержання алгоритму, способу, порядку, передбаченого чинним законодавством та Порядком №1388.

Не погодившись із такими діями відповідача, позивач звернувся до суду із даним позовом за захистом свого порушеного права.

Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовних вимог, виходив з того, що у відповідача відсутні підстави у поновлені реєстрації автомобіля, власником якого є позивач, а доводи позивача не узгоджуються із Законом № 3353-XII та Порядком №1388.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, та вважає за необхідне зазначити наступне.

Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища, визначає Закон України Про дорожній рух від 30.06.1993 № 3353-XII (далі - Закон № 3353-XII).

Згідно з положеннями статті 34 Закону № 3353-ХІІ, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.

Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Регіональний сервісний центр МВС в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС), до компетенції якого віднесено функції надання адміністративних послуг з приводу реєстраційних дій щодо транспортних засобів, оформленні, видачі посвідчення водія тощо, відповідно до Положення про регіональний сервісний центр МВС ГСЦ в Запорізькій області (філія ГСЦ МВС), що затверджено наказом ГСЦ МВС 27.04.2020 №11, є відокремленим підрозділом Головного сервісного центру МВС, утвореним на правах філії без статусу юридичної особи та має статус державної установи, код ВП 43611797, ідентифікаційний код юридичної особи 40109173.

Згідно з частинами 11 та 12 цієї статті Закону № 3353-XII, власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.

На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають встановленим вимогам. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації.

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків, встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 8 Порядку № 1388 встановлено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.

Отже, державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків та проводиться з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів.

У відповідності до вимог пункту 45 Порядку №1388 вибракувані транспортні засоби підприємств знімаються з обліку на підставі затверджених актів, а громадян - за заявами їх власників.

Зняття з обліку у таких випадках проводиться без огляду транспортного засобу. Номерні знаки та реєстраційні документи здаються до сервісних центрів МВС.

Вивільнені після зняття з обліку транспортних засобів у зв`язку із вибракування складові частини, що мають ідентифікаційні номери (двигун, кузов, шасі) залишаються у розпорядженні власників. Відповідні сервісні центри видають за зверненням власника довідку встановленого взірця.

Тобто, даною нормою передбачено гарантії власників транспортних засобів, які не підлягають державній реєстрації, щодо залишення у них складових частин з видачею відповідних правовстановлюючих документів (довідок).

Аналогічний висновок про те, що державна реєстрація транспортних засобів передбачає певну процедуру, зокрема, надання необхідних документів і відомостей, викладено в постанові Верховного Суду від 25.04.2018 по справі №803/336/16 (провадження №К/9901/10604/18).

Суд встановив, що зняття з обліку у зв`язку із вибраковкою належного позивачу транспортного засобу ВАЗ 211040, 2009 року випуску, д.н.з. НОМЕР_3 відповідачем здійснено у відповідності до вимог Порядку №1388 та на підставі власноруч підписаної позивачем заяви №632416155 від 07.06.2022 про проведення операції 540 - Зняття з обліку транспортного засобу у зв`язку з вибраковкою.

Пунктом 40 Порядку №1388 встановлено вичерпний перелік підстав для скасування, зокрема, операції зі зняття з обліку транспортних засобів, а саме:

- на підставі документів, що підтверджують установлення факту знищення, підробки або зміни ідентифікаційного номера транспортного засобу, номера двигуна або заміни без відповідного дозволу номерної панелі з ідентифікаційним номером транспортного засобу;

- на підставі відомостей про транспортний засіб, що перебуває під дією обтяжень, або у разі подачі документів, інформація в яких не відповідає відомостям відповідних державних реєстрів;

- у разі визнання недійсним правочину, на підставі якого проводилася державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортного засобу;

- на підставі рішення суду;

- у разі встановлення факту підроблення митних документів або нездійснення митного оформлення транспортного засобу.

Доводи позивача про порушення відповідачем Порядку №1388 під час проведення операції зняття з обліку транспортного засобу в зв`язку з вибраковкою, в спірному випадку безпідставні, оскільки операція 540 - зняття з обліку у зв`язку з вибраковкою проведена на підставі особисто поданої позивачем заяви. Крім того, в рамках даного спору такі дії відповідача не оскаржуються позивачем.

Помилкове подання позивачем заяви про зняття з обліку транспортного засобу, чи подання її за наявності об`єктивних причин та підстав, не свідчить про протиправність дій відповідача по зняттю з обліку такого транспортного засобу на підставі особистої заяви його власника.

Згідно з нормами статті 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Законодавством, що регулює суспільні відносини в сфері безпеки дорожнього руху поновлення державної реєстрації транспортного засобу після його вибракування (списання), не передбачено.

Відтак у відповідача відсутні підстави у поновлені реєстрації даного автомобіля, а доводи позивача не узгоджуються із вимогами Закону № 3353-XII та положеннями Порядку №1388.

З урахуванням вище викладеного, колегією суддів встановлено, що судом першої інстанції рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга позивача підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.311, п.1 ч.1 ст.315, ч.1 ст.316, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року у справі № 280/4236/23 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках та в строки, визначені статтями 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

суддяА.А. Щербак

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу117981218
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4236/23

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Батрак Інна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні