ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2023 року справа №200/2046/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Компанієць І.Д., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року у справі № 200/2046/23 (головуючий І інстанції Циганенко А.І.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення № 056650008707 від 05.05.2023 року за заявою від 28.04.2023 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах;
- зобов`язати зарахувати до пільгового стажу на підземних роботах за Списком № 1 періоди з 22.02.2013 року по 21.03.2013 року, з 23.12.2018 року по 31.12.2018 року, з 14.03.2019 року по 31.03.2019 року, з 12.04.2019 року по 30.04.2019 року, з 17.06.2019 року по 30.06.2019 року, з 20.07.2019 року по 31.07.2019 року, з 13.09.2019 року по 30.09.2019 року, з 05.11.2019 року по 30.11.2019 року, з 09.12.2020 року по 09.09.2021 року, з 14.09.2021 року по 28.02.2022 року; додатковий пільговий стаж на підземних роботах за Списком № 1 за провідними професіями у розмірі 3 роки згідно з роз`ясненнями Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року №8;
- призначити пенсію за віком на пільгових умовах з дати звернення 28.04.2023 року.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року позов задоволено частково:
- визнано протиправним та скасовано рішення про відмову в призначенні пенсії №056650008707, яке було прийнято 5 травня 2023 року Головним управлінням Пенсійного фонду України у Львівській області;
- зобов`язано відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 28 квітня 2023 року позивачем, за результатами розгляду якої прийняти відповідне рішення, з урахування правової оцінки, наданої судом у рішенні;
- в задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, невідповідність обставинам справи, просив скасувати рішення суду в частині відмовлених вимог, прийняти нове, яким задовольнити позов в частині зобов`язання ГУПФУ у Львівській області зарахувати до пільгового стажу на підземних роботах за Списком №1 та Постановою № 202 періоди з 22.02.2013 року по 21.03.2013 року, з 23.12.2018 року по 31.12.2018 року, з 14.03.2019 року по 31.03.2019 року, з 12.04.2019 року по 30.04.2019 року, з 17.06.2019 року по 30.06.2019 року, з 20.07.2019 року по 31.07.2019 року, з 13.09.2019 року по 30.09.2019 року, з 05.11.2019 року по 30.11.2019 року, з 09.12.2020 року по 09.09.2021 року, з 14.09.2021 року по 28.02.2022 року; додатковий пільговий стаж на підземних роботах за Списком №1 за провідними професіями у розмірі 3 роки згідно роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20 січня 1992 року № 8 та призначити пенсію за віком на пільгових умовах з дати звернення 28.04.2023 року. Апелянт зазначив, щодо спірних періодів роботи суд першої інстанції відмовився їх оцінювати, зазначив, що оскільки в спірному рішенні вказані обставини не були зазначені як підстави для відмови в призначенні пенсії, тому вони не оцінюються судом. При цьому, відповідач у відзиві пояснив свою позицію щодо незарахування цих періодів стажу. Таким чином, суд відмовився вирішувати спір у цій справі.
Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у її задоволенні.
Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».
За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).
Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).
Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).
За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.
Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Позивач 28 квітня 2023 року звернувся з заявою про призначення пенсії за віком до пенсійного органу.
Рішенням ГУПФУ у Львівській області від 5 травня 2023 року № 056650008707 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу. Вік заявника - 42 роки 7 місяців 2 дні, страховий стаж особи становить 44 роки 11 місяців 6 днів (в т.ч. додаткові роки за Списком № 1 - 21 рік), пільговий стаж - 21 рік 2 місяці 11 днів, з яких: роботи підземні провідні професії 202 (20) - 12 років 1 місяць 18 днів, роботи підземні роботи за постановою 202 (25) - 9 років 0 місяців 23 дні. За доданими документами до страхового стажу зараховано всі періоди.
За доданими документами до пільгового стажу не зарахований період з 09.12.2020 року по 09.09.2021 року згідно з довідкою №14 від 22.11.2021 року та відомостей по спеціальному стажу згідно з довідкою ОК-5, оскільки є розбіжності в періодах пільгового стажу та пільгова довідка не відповідає Додатку № 5 до Постанови № 637 від 12.08.1993 року, а саме, відсутній кутовий штамп організації.
Згідно з поданими документами право на пенсію за віком на пільгових умовах згідно з п. 3 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відсутнє.
В довідці форми ОК-5 на ім`я ОСОБА_1 , яка сформована станом на 28 квітня 2023 року, містяться, зокрема, дані щодо суми заробітку для нарахування пенсії, страхового стажу, сплати страхових внесків:
- за лютий та березень 2013 року Приватним акціонерним товариством «Шахтоуправління «Покровське» (код ЄДРПОУ13498562), спеціальний страховий стаж облікований за кодом ЗПЗ014А2 за 28 днів лютого та 31 день березня;
- за грудень 2018 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрвуглесервіс» (код ЄДРПОУ 40949247), спеціальний стаж облікований за кодом ЗПЗ014А2 за 24 дня грудня;
- за березень, квітень, червень, липень, вересень, листопада 2019 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрвуглесервіс» (код ЄДРПОУ 40949247), спеціальний стаж облікований за кодом ЗПЗ014А2 за 31 день березня, 30 днів квітня, 30 днів червня, 31 день липня, 30 днів вересня, 30 днів листопада;
- за 23 дня грудня 2020 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрвуглездобич» (код ЄДРПОУ 43784474), дані про спеціальний стаж відсутні;
- за січень, лютий, березень 2021 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрвуглездобич» (код ЄДРПОУ 43784474), дані про спеціальний стаж відсутні;
- за квітень, травень, червень, липень, серпень 2021 року дані відсутні;
- за 17 днів вересня, жовтень, листопад, грудень 2021 року, січень, лютий 2022 року Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрвуглепрохідка» (код ЄДРПОУ 41293949), дані про спеціальний стаж відсутні.
За ст. 62 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон № 1788-ХІІ) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
За п. 1.1 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України №58 від 29 липня 1993 року, в редакції наказу Міністерства соціальної політики №720/1642/5 від 06 жовтня 2014 року (далі - Інструкція), трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника.
Згідно п. 2.14 Інструкції якщо працівник має право на пенсію за віком на пільгових умовах, запис у трудовій книжці робиться на підставі наказу, виданого за результатами атестації робочих місць, і має відповідати найменуванню Списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення.
За п. 2 Розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України від 9 липня 2003 року №1058-ІV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-ІV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Згідно ч. 3 статті 114 Закону № 1058-ІV працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років.
За ч. 2 статті 24 Закону № 1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
За п. 2.1 розділу ІІ Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07 липня 2014 року № 13-1), до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: 1) документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), надається у разі відсутності в паспорті громадянина України або свідоцтві про народження інформації про реєстраційний номер облікової картки платника податків; 2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За періоди роботи після впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (далі - персоніфікований облік) орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року №10-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року №8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення (далі - індивідуальні відомості про застраховану особу).
Додаток 3 до Положення це форма ОК-2, яка містить відомості про роботодавця, нарахування заробітної плати за звітні роки, суму страхового збору зазвітний період: нарахованого роботодавцем назарплату застрахованої особи, нарахованого іззаробітку застрахованої особи,трудові відносини узвітному році, додаткові відомості проперіод трудових відносин: відпрацьовано повних місяців, днів, у тому числі відомості пропідстави для обліку спеціального стажу
Додаток 4 до Положення це форма ОК-5, яка містить дані про суми заробітку для обчислення пенсії, визначення страхового стажу, сплату страхових внесків.
Отже, при обчисленні пільгового стажу позивача за спірні періоди роботи, відповідач мав керуватися даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, в тому числі, але не виключно, формами ОК-2, ОК-5, ОК-7.
Спірним рішенням відповідача за доданими документами до страхового стажу позивача зараховані всі періоди, крім періоду з 09.12.2020 року по 09.09.2021 року згідно з довідкою №14 від 22.11.2021 та відомостей по спеціальному стажу згідно з довідкою ОК-5, оскільки є розбіжності в періодах пільгового стажу та пільгова довідка не відповідає Додатку №5 до Постанови № 637 від 12.08.1993 року, а саме, відсутній кутовий штамп організації.
Для усунення розбіжностей, виявлених в ОК-5 та поданих документах, відповідач не використовував форму ОК-2, хоча мав таку можливість.
В довідці форми ОК-5 «Індивідуальні відомості про застраховану особу» на ім`я ОСОБА_1 , яка сформована станом на 28 квітня 2023 року, містяться, зокрема, дані щодо суми заробітку для нарахування пенсії, страхового стажу, сплати страхових внесків за спірні періоди.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов висновку про скасування спірного рішення, оскільки воно є необґрунтованим, прийнято без урахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття.
В цій частині рішення суд не оскаржено.
Суд не бере до уваги посилання позивача на те, що записи в трудовій книжці підтверджують пільговий стаж за період після 1 січня 2004 року, оскільки після впровадження системи персоніфікованого обліку страховий стаж обчислюється відповідно до вимог Закону № 1058-ІV за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
У відзиву на адміністративний позов відповідач зазначає обставини, які не були враховані під час прийняття рішення, згідно яких при розрахунку пільгового стажу також не зараховані періоди з 22.02.2013 року по 21.03.2013 року та з 14.09.2021 року по 28.02.2022 року, оскільки на дані періоди відсутні довідки, що підтверджують пільговий характер роботи.
Крім того, у відзиві на адміністративний позов зазначено, що з урахуванням підземних виходів по шахті помісячно за довідкою № 51 від 18.11.2021 року «Про підземні виходи по шахті «Свято-Покровська» періоди роботи з 23.12.2018 року по 31.12.2018 року, з 14.03.2019 року по 31.03.2019 року, з 12.04.2019 року по 30.04.2019 року, з 17.06.2019 року по 30.06.2019 року, з 20.07.2019 року по 31.07.2019 року, з 13.09.2019 року по 30.09.2019 року, з 05.11.2019 року по 30.11.2019 року виключені з пільгового стажу. Крім цього, вищезазначені періоди не зараховано до страхового стажу, оскільки відсутня сплата страхових внесків на нараховану заробітну плату в індивідуальних відомостях про застраховану особу.
Про вказані обставини в спірному рішенні не зазначено.
За правовим висновком в постанові Верховного суду від 30 травня 2018 року у справі № 174/658/16-а оцінюватися судом мають саме підстави відмови у призначенні пенсії, тобто, мотиви, з яких виходив відповідач, розглядаючи заяву про її призначення.
Оскільки в спірному рішенні вказані обставини не були зазначені як підстави для відмови в призначенні пенсії, тому вони не оцінюються судом.
Позивач просить зарахувати до пільгового стажу на підземних роботах за Списком №1 періоди з 22.02.2013 року по 21.03.2013 року, з 23.12.2018 року по 31.12.2018 року, з 14.03.2019 року по 31.03.2019 року, з 12.04.2019 року по 30.04.2019 року, з 17.06.2019 року по 30.06.2019 року, з 20.07.2019 року по 31.07.2019 року, з 13.09.2019 року по 30.09.2019 року, з 05.11.2019 року по 30.11.2019 року, з 09.12.2020 року по 09.09.2021 року, з 14.09.2021 року по 28.02.2022 року.
Як зазначено, у спірному рішенні відповідача відсутні відомості про підстави незарахування цих періодів роботи позивача до пільгового стажу.
Обчислення страхового стажу та визначення розміру пенсії є дискреційними повноваженнями відповідного територіального органу ПФУ; суд не є органом, уповноваженим на призначення пенсії, а лише має компетенцію на здійснення судового контролю за відповідністю чинному законодавству оскаржуваного рішення, дії чи бездіяльності відповідного суб`єкта владних повноважень, що узгоджується з правовою позицією в постановах Верховного суду від 1жовтня 2019року у справі №804/3646/18, від 21грудня 2019року у справі №663/574/17.
Враховуючи те, що відповідач не приймав рішення про незарахування вказаних періодів до пільгового стажу, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про передчасність вимог про їх зарахування.
Щодо посилань на довідку уточнюючу характер роботи або умови праці, необхідної для призначення пільгової пенсії.
За п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, і лише за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, відмінних від трудової книжки.
За п. 20 Порядку № 637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Згідно копії трудової книжки запис № 20 про роботу в ТОВ «Укрвуглепрохідка» (код ЄДРПОУ 41293949) не містить відомостей про повний робочий день в шахті.
Уточнююча довідка вказаного підприємства не була предметом дослідження відповідача, тому суд не бере до уваги довідку № 05/06-2023, видану 5 червня 2023 року ТОВ «Укрвуглепрохідка».
Щодо відсутності інформації про сплату підприємствами страхових внесків в індивідуальних відомостях про застраховану особу (довідка Форми ОК-5) за певні періоди роботи.
За ч. 6 статті 20 Закону № 1058-IV страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
За ч. 12 статті 20 Закону № 1058-IV страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків є меншою, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови здійснення в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду, відповідної доплати до суми страхових внесків таким чином, щоб загальна сума сплачених коштів за відповідний місяць була не меншою, ніж мінімальний страховий внесок (ч. 3 статті 24 Закону № 1058).
Згідно статті 4 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №2464-VI) платниками єдиного внеску є, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством.
За ч.ч. 11 та 12 статті 9 Закону № 2464-VI у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Таким чином, визначено дві обов`язкові умови для включення стажу роботи особи до страхового стажу, а саме: 1) особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню; 2) сплата страхових внесків у сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За ч. 2 статті 24 Закону № 1058-IV даними, за якими територіальними органами Пенсійного фонду України обчислюється страховий внесок, зокрема й щодо сплати страхових внесків, є дані, що містяться в системі персоніфікованого обліку в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
За правовою позицією Верховного суду в постановах від 24.05.2018 року у справі №490/12392/16-а та від 20.03.2019 року у справі № 688/947/17 за загальним правилом, несвоєчасна сплата підприємством страхових внесків, за умови підтвердження роботи особи на такому підприємстві, отримання заробітної плати та утримання з неї єдиного соціального внеску, а також не внесення відомостей по спеціальному стажу не повинна порушувати законні права та інтереси позивача, зокрема, порушувати його право на належне пенсійне забезпечення, оскільки, обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до Пенсійного фонду покладено на роботодавця, а тому їх несплата не може позбавляти працівників права на зарахування періоду роботи до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі.
Щодо посилання позивача на зменшення пенсійного віку на підставі пункту «а» частини 1 статті 13 Закону № 1788, в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року №213-VІІІ, з урахуванням рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020 року.
За п. «а» частини 1 статті 13 Закону № 1788, в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року №213-VІІІ з урахуванням рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020 року, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, - за списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Це означає, що пенсія за віком на пільгових умовах може бути призначена з умови досягнення чоловіком 50 років і більше, наявності стажу роботи (мається на увазі загальний стаж) 20 років, з яких не менше 10 років стаж роботи за списком №1.
За абз. 5 пункту «а» частини 1 статті 13 цього Закону працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам.
Згідно статті 12 цього Закону пенсійний вік для чоловіків становить 60 років.
Ці положення Закону слід розуміти так, що якщо працівник чоловічої статі, має загальний стаж 20 років, а стаж його роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці становить не менше половини від 10 років, то така особа має право на призначення пенсії із зменшенням пенсійного віку (60 років) на 1 рік за кожний повний рік роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці.
Наприклад, працівник чоловічої статі має загальний стаж 20 років і стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці - 6 років. Вік, з якого така особа отримає право на призначення пенсії, розраховується за формулою: 60 - 6 = 54 роки.
Позивач має стаж роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці більше 10 років, але не досяг пенсійного віку, який встановлений пунктом «а» частини 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 №213-VІІІ з урахуванням Рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020.
Крім того, у позивача, за його власними підрахунками, відсутній пільговий стаж необхідний для призначення пенсії незалежно від віку: або не менше 25 років з повним робочим днем на підземних гірничих роботах, або не менше 20 років за провідними професіями на цих роботах (стаття 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення» в редакції до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213-VІІІ, з урахуванням рішення Конституційного Суду України №1-р/2020 від 23.01.2020 року або частина 3 статті 114 Закону № 1058-ІV.
Також, посилання позивача на роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України №8 від 20.01.1992 не можуть бути взяті до уваги, оскільки цей документ за своєю суттю і юридичною природою не належить до актів законодавства, в тому числі до актів нормативно-правового характеру, а носить лише рекомендаційний характер, що узгоджується з правовою позицією Верховного суду в постанові від 08.07.2021 року у справі №212/1743/17-а.
Щодо вимоги призначити пенсію за віком на пільгових умовах з дати звернення 28.04.2023 року.
За правовим висновком Верховного суду в постанові від 10.04.2018 року у справі № 348/2160/15-а обов`язок щодо обчислення загального стажу роботи особи та стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, покладено на орган Пенсійного фонду України, а тому для вирішення питання щодо призначення та виплати пенсії відповідачу слід встановити всі необхідні умови, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Судом не встановлено необхідних умов, яким має відповідати позивач для призначення пенсії за віком на пільгових умовах, а тому вимога про призначення пенсії задоволенню не підлягає.
На підставі викладеного, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, подану 28 квітня 2023 року позивачем, за результатами розгляду якої прийняти відповідне рішення, з урахування правової оцінки, наданої судом у рішенні та відмову у задоволенні позову в частині зобов`язання призначення пенсії на пільгових умовах.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Отже, спір за суттю вимог судом першої інстанції вирішений правильно, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.
Керуючись ст. ст. 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року у справі № 200/2046/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Повний текст постанови складений 20 вересня 2023 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий І.В. Геращенко
Судді: А.А. Блохін
І.Д. Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2023 |
Оприлюднено | 22.09.2023 |
Номер документу | 113602762 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Геращенко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні