Рішення
від 19.09.2023 по справі 491/398/23
ЛЮБАШІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 491/398/23

Провадження № 2/507/215/2023

Номер рядка звіту 19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" вересня 2023 р. смт. Любашівка

Любашівський районний суд Одеської області у складі:

головуючого судді Вужиловського О.В.,

за участю секретарясудового засідання Войковської І.П.,

представника позивача адвоката Бондар О.О.,

представника відповідача адвоката Комісара О.В.,

третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Любашівка Одеської області в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ІСКРА-ЮГ» до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ананьївської міської ради Подільського району Одеської області, ОСОБА_3 , Фермерського господарства «Магденко», Подільської районної ради Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав,

ВСТАНОВИВ:

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

12.04.2023 року позивач, через свого представника адвоката Бондар О.О., звернувся до суду з вказаним позовом до відповідачів. Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що ТОВ «Іскра-Юг» являється землекористувачем на правах оренди земельних ділянок третіх осіб ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 03 грудня 2019 року відділом в Ананьївському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області безпідставно, всупереч встановленій законом процедурі внесено зміни до відомостей Державного земельного кадастру, а саме за процедурою виправлення помилки державним кадастровим реєстратором ОСОБА_8 самоправно змінено координати поворотних точок меж земельних ділянок (кадастровий номер 5120283900:01:001:0059, кадастровий номер 5120283900:01:001:0060, кадастровий номер 5120283900:01:001:0061, кадастровий номер 5120283900:01:001:0043, кадастровий номер 5120283900:01:001:0044). При виконанні вказаних дій кадастровий реєстратор порушила вимоги Закону України «Про Державний земельний кадастр», який регулює порядок виправлення помилок. Жодна особа до реєстратора про виправлення помилок про що свідчать ідентичні заяви від імені власників земельних ділянок. У вказаних заявах відсутні відомості, що підтверджують особи заявників та ставиться питання виправлення помилок у координатах поворотних точок меж земельних ділянок внаслідок помилки, допущеної у документації із землеустрою, хоча таких помилок не було. Ніякої документації із землеустрою, оцінки земель з виправленими відомостями, які є підставою для виправлення відповідних помилок у Державному земельному кадастрі, ні квитанцій, що підтверджують внесення плати за внесення змін до Державного земельного кадастру реєстратору не надавалось. Державним кадастровим реєстратором не було складено протоколи про виправлення помилки за формою згідно з додатком 20 та не повідомлено заінтересованих осіб щодо виправлених помилок. Внаслідок таких дій, кадастрові номері вказаних земельних ділянок на публічній кадастровій карті перенесені на земельні масиви, що належать до не витребуваних земельних часток (паїв) та земель комунальної власності, відносно яких технічна документація не розроблялась, і які не реєструвались в Державному земельному кадастрі, а також правовстановлюючі документи власників земельних ділянок не відповідають існуючим характеристикам земельних ділянок в натурі на місцевості, що унеможливлює їх використання ТОВ «Іскра-Юг» на підставі цивільно-правових договорів. Того ж дня, державним кадастровим реєстратором на місці зміни поворотних точок земельних ділянок було сформовано та зареєстровано земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 площею 24.99 га і в подальшому було зареєстровано право постійного користування вказаною земельною ділянкою за ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії Б №033844. При формуванні земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 площею 24.99 га не перевірила відповідність документів вимогам Закону, а самоправно змінила поворотні координати земельних ділянок інших власників, створивши умови для реєстрації земельної ділянки. В подальшому державним кадастровим реєстратором зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою за ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії Б № 033844, хоча зазначений акт не відповідав вимогам чинного законодавства. У вказаному Державному акті взагалі відсутні відомості про рішення Ради народних депутатів на підставі якого він давався, вказаний акт не містить підписів осіб, які його видали, не скріплений печаткою, а також на нього відсутня дата його видачі. Таким чином, сам Державний акт на право постійного користування землею не є юридичним фактом виникнення права на землю. Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5120293900:01:001:0296 не вважається сформованою і не могла бути зареєстрована на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), оскільки відсутній юридичний факт виникнення права власності чи права користування вказаною земельною ділянкою, а саме: відсутнє рішення уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування про її надання. Тому, просила задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 в судовому засіданні пояснили, що дійсно являються власниками земельних ділянок, які передали в оренду позивачу ТОВ «Іскра-Юг». До реєстратора для внесення змін щодо поворотних точок координат своїх ділянок вони не звертались взагалі ніколи і не знали, що державний реєстратор провів відповідні зміни. Просили задовольнити позов в повному обсязі та повернути їм їх земельні ділянки.

Представник відповідача ОСОБА_3 адвокат Комісар О.В. надав суду відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. В судовому засіданні представник відповідача ОСОБА_3 адвокат Комісар О.В. також просив відмовити в задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що зміни до Державного земельного кадастру були внесені державним реєстратором відповідно до вимог чинного законодавства за заявами власників земельних ділянок, які були подані в електронному виді. Будь-яких змін щодо характеристик вказаних земельних ділянок не відбулось. ОСОБА_3 в 1993 році отримав Державний акт на право постійного користування землею серії Б № 033844 у відповідності з вимогами чинного законодавства, яке діяло на той час. Коли в 2019 році ОСОБА_3 звернувся до державного кадастрового реєстратора для реєстрації свого права, то надав необхідну технічну документацію і реєстратор зареєстрував земельну ділянку з кадастровим номером 5120283900:01:001:0296, а в подальшому зареєстрував його право постійного користування вказаною земельною ділянкою. Земельні ділянки, право власності (користування) на які виникли до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номері. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Користуючись своїм правом, ОСОБА_3 звернувся до відповідної організації та розробив технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), на підставі якої було зареєстровано відомості в ДЗК, в тому числі й на підставі Державного акту на право постійного користування землею. Існуючий Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою є дійсним до моменту добровільної відмови користувача від права користування земельною ділянкою. Крім того, вважає, що в розумінні норм права, позивачем взагалі не доведено, яким чином надання земельної ділянки ОСОБА_3 в 1993 році порушує його права та законні інтереси як орендаря земельних ділянок третіх осіб. Також, залучивши до участі в справі третіх осіб, позивач взагалі не висуває до них жодних вимог. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Головне управління Держгеокадастру в Одеській області просило відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, так як державний реєстратор вніс зміни до відомостей Державного земельного кадастру стосовно певних земельних ділянок у відповідності із діючим законодавством відповідно до заяв власників. Крім того, державний реєстратор перевірив надані документи ОСОБА_3 , після чого у відповідності із законодавством вніс відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 в Державний земельний кадастр, а також зареєстрував за ОСОБА_3 право постійного користування земельною ділянкою на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії Б № 033844, який був йому виданий 08.02.1993 року про що є запис в Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та право постійного користування земельною ділянкою за № 15. Просили відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Процесуальні дії у справі.

04 травня 2023 року ухвалою судді Любашівського районного суду Одеської області Вужиловського О.В. провадження по даній справі було відкрито і постановлено провести розгляд справи за правила загального позовного провадження (т.2 а.с. 57).

25 травня 2023 року на адресу суду надійшло пояснення третьої особи, яка заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_1 (т. 2 а.с. 86-105).

25 травня 2023 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву відповідача - Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (т.2 а.с. 106-117).

Ухвалою суду від 05 червня 2023 року підготовче провадження було закрите та справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 09 годину 30 хвилин 27 червня 2023 року (т.2 а.с. 180).

06 червня 2023 року до суду надійшов відзив на позовну заяву від представника відповідача ОСОБА_3 адвоката Комісара О.В. (т.2 а.с. 181-194)

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

В судовому засіданні встановлено, що:

ОСОБА_6 належить на праві приватної власності земельна ділянка № НОМЕР_1 в масиві № НОМЕР_2 кадастровий номер 5120283900:01:001:0060 на підставі виданого їй Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 180548 площею 5.61 га на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом серії ВКО № 865977 від 01 липня 2008 року. Згідно договору оренди землі № 160807 від 16 серпня 2016 року ОСОБА_6 передала свою земельну ділянку в оренду ТОВ «Іскра-Юг» строком на 10 років (т. 1 а.с. 59-77).

ОСОБА_5 належить на праві приватної власності земельна ділянка № НОМЕР_3 в масиві № НОМЕР_2 кадастровий номер 5120283900:01:001:0059 на підставі виданого їй Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА № 154752 площею 5.09 га. Згідно договору оренди землі № 160808 від 16 серпня 2016 року ОСОБА_5 передала свою земельну ділянку в оренду ТОВ «Іскра-Юг» строком на 10 років (т. 1 а.с. 63-98).

ОСОБА_4 та ОСОБА_2 належить на праві приватної власності земельна ділянка № НОМЕР_4 в масиві № НОМЕР_2 кадастровий номер 5120283900:01:001:0043 на підставі виданого їй Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯИ № 127773 площею 4.96 га на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом серії ННК 368633 від 29 серпня 2018 року після смерті батька ОСОБА_4 . Згідно договору оренди землі № 160805 від 16 серпня 2016 року та додаткової угоди № 031201 від 03 грудня 2018 року ОСОБА_4 та ОСОБА_2 передали свою земельну ділянку в оренду ТОВ «Іскра-Юг» строком на 10 років (т. 1 а.с. 105-126).

ОСОБА_7 належить на праві приватної власності земельна ділянка № НОМЕР_5 в масиві № НОМЕР_2 кадастровий номер 5120283900:01:001:0044 на підставі виданого Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА № 154751 площею 4.96 га на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом серії НАВ № 144664 від 29 липня 2014 року. Згідно договору оренди землі № 198 від 02 вересня 2014 року ОСОБА_7 передала свою земельну ділянку в оренду ТОВ «Іскра-Юг» строком на 10 років (т. 1 а.с. 131-143).

ОСОБА_1 належить на праві приватної власності земельна ділянка № НОМЕР_6 в масиві № НОМЕР_2 кадастровий номер 5120283900:01:001:0061 на підставі виданого їй Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА № 154754 площею 5.03 га, яку він успадкував після смерті ОСОБА_9 . Згідно договору оренди землі № 160808 від 16 серпня 2016 року ОСОБА_1 передав свою земельну ділянку в оренду ТОВ «Іскра-Юг» строком на 10 років (т. 1 а.с. 149-162).

Вищевказані земельні ділянки були передані громадянам в приватну власність при розпаюванні земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства «Іскра» відповідно технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі власникам земельних часток (паїв) із земель сільськогосподарського призначення колишнього КСП «Іскра» та відповідно визначено їх координати та межі згідно схеми поділу, відомості щодо власників земельних ділянок внесено до Державного земельного кадастру (т.2 а.с. 1-35).

03 грудня 2019 року державний кадастровий реєстратор прийняв від громадян ОСОБА_6 , ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 заяви про внесення виправлення відомостей до Державного земельного кадастру, а саме для виправлення помилок у координатах поворотних точок меж їх земельних ділянок та провів виправлення координат поворотних точок земельних ділянок (т. 1 а.с. 57-58, 81-82, 103-104, 129-130, 147-148).

03 грудня 2019 року державний кадастровий реєстратор Тірон Н.П. прийняла заяву про державну реєстрацію земельної ділянки площею 24.99 га від ОСОБА_3 та зареєструвала вказану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, присвоївши кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 (т.1 а.с. 167-173).

16.12.2019 року державним реєстратором Любашівської районної державної адміністрації Одеської області Стратієвським В.С. було проведено реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 24.99 га кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 за ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії Б № 033844 виданого Радою народних депутатів Ананьївського району 17.03.1993 року.

29.01.2020 року державним реєстратором Любашівської районної державної адміністрації Одеської області Стратієвським В.С. було проведено реєстрацію права оренди земельною ділянкою площею 24.99 га кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 фермерського господарства «Магденко» на підставі договору оренди землі від 01 січня 2020 року, укладеного між фермерським господарством «Магденко» та ОСОБА_3 (т.1 а.с. 174-177).

Згідно висновку експерта №11/23 від 18 квітня 2023 року земельні ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0059, кадастровий номер 5120283900:01:001:0060, кадастровий номер 5120283900:01:001:0061, кадастровий номер 5120283900:01:001:0043, кадастровий номер 5120283900:01:001:0044 (згідно з координатами поворотних точок меж земельних ділянок, які вказані в поземельних книгах з моменту формування земельних ділянок до моменту зміни цих координат 03.12.2019 року) більшою частиною своєї площі накладаються на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:02296.

Площі накладань становлять:

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0059 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 5.0202 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0060 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 5.5692 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0061 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 4.1314 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0043 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 4.9337 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0044 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 4.5943 га (т.3 а.с. 153-172).

Мотиви, з яких виходить суд та застосовані норми права.

Вислухавши сторони, дослідивши докази, надані сторонами, суд приходить до слідуючого.

Відповідно до ст. 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи.

Відповідно до ст. 81 КПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістомстатті 11 ЦК Україницивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема договори та інші правочини, інші юридичні факти.

Відповідно до частини 2статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Частиною 1статті 79 ЗК Українивизначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно з частинами 1, 5статті 79-1 ЗК Україниформування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельнихділянок (крімвипадків,визначених участинах шостій-сьомій цієїстатті)здійснюється запроектами землеустроющодо відведенняземельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Згідно ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

В судовомузасіданні безспірновстановлено,що громадяни ОСОБА_6 , ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_1 на ряду із іншими громадянами набули право власності на земельні ділянки при розпаюванні земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства «Іскра» та відповідно технічної документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) в натурі власникам земельних часток (паїв) із земель сільськогосподарського призначення колишнього КСП «Іскра» визначено координати та межі їх земельних ділянок згідно схеми поділу, відомості щодо власників земельних ділянок та їх характеристик внесено до Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.4 ст. 9 Закону України «Державний земельний кадастр» виправлення помило у Державному земельному кадастрі здійснює державний кадастровий реєстратор.

Згідно ст.37 Закону у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах,

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок).

Згідно п.153 Порядку виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації. Приймання та ведення обліку заяв про внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру, їх оприлюднення та розгляд здійснюються відповідно до пунктів 69-87, 210, 211 цього Порядку після підтвердження факту допущення помилки у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель, внесення виправлень відповідно до пунктів 140-148 цього Порядку.

Додатком № 37 до Порядку передбачено подання документів/посвідчених копій документів, що містять зазначені у повідомленні помилки, допущені у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель (у разі наявності таких документів); погодженої документації із землеустрою, оцінки земель з виправленими відомостями, яка є підставою для виправлення відповідних помилок у Державному земельному кадастрі; документа, що підтверджує внесення плати за внесення до Державного земельного кадастру виправлених відомостей у документації із землеустрою, оцінки земель.

Відповідно до пункту 142 Порядку, розгляд повідомлення про виявлення технічної помилки та виконання за результатами його розгляду дій, передбачених пунктами 143-150 цього Порядку, здійснюються Державним кадастровим реєстратором у день надходження такого повідомлення.

Згідно пункту 143 Порядку державний кадастровий реєстратор під час розгляду повідомлення про виявлення технічної помилки перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей.

Пунктом 144 Порядку встановлено, якщо факт невідповідності відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які є підставою для внесення таких відомостей, підтверджено, Державний реєстратор за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру: 1) складає в електронній та паперовій Формі протокол виправлення помилкиза Формоюзгідно здодатком 30:2)безоплатно виправляєдопущену помилку(крімвипадків,коли технічнапомилка допущенане звини органу,що здійснюєведення Державногоземельного кадастру);3)письмово повідомляєне пізнішенаступного дняпро виправленняпомилки заінтересованимособам заформою згідноз додатком31(утому числівласників,користувачів земельнихділянок,а такожтретіх осіб,інтересів якихстосувалося виправленняпомилок);4)безоплатно видає заявникові за його бажанням витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру на заміну документа, в якому виявлено помилку.

Пунктом 145 Порядку визначено, що у протоколі виправлення помилки зазначаються: 1) дата та номер протоколу; 2) реєстраційний номер повідомлення про виявлення технічних помилок (за наявності); 3) відомості про документ, в якому виявлено технічну помилку (витяг, довідку з Державного земельного кадастру, викопіювання з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру), а саме: назва, реєстраційний номер та дата видачі; 4) відомості про особу, яка звернулася з повідомленням про виявлення технічної помилки (за наявності), зазначені у підпункті 3 пункту 72 цього Порядку; 5) суть виявлених помилок; 6) відомості про Державного кадастрового реєстратора, який здійснив виправлення технічної помилки; 7) дані про об`єкт Державного земельного кадастру, у відомостях щодо якого виявлено технічну помилку. Протокол виправлення помилки у паперовій формі підписується Державним кадастровим реєстратором та засвідчується його печаткою, а в електронній формі - власним кваліфікованим електронним підписом. Виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою та оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

За змістом наведених норм чинного законодавства вбачається, що визнанню наявності помилки та набуттю підстав для її виправлення шляхом внесення відповідних змін до Державного земельного кадастру передує процедура встановлення невідповідності інформації в документації, у яку спочатку необхідно внести зміни. Відтак першою подією має бути виправлення помилок у документації із землеустрою, а потім звернення до Державного кадастрового реєстратора про внесення виправлених відомостей до Державного земельного кадастру. При цьому згідно зі статтею 22 Закону України Про Державний земельний кадастр документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати законодавству.

Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 29 квітня 2020 року у справі № 803/553/16, від 08 квітня 2020 року у справі № 520/2093/19.

В судовому засіданні встановлено, що заява № ЗВ-5112413962019 від 03.12.2019 року всупереч пунктам 68-87 Порядку прийнята державним кадастровим реєстратором без встановлення особи заявника та наявності у нього відповідних повноважень. Заявником у вказаній заяві вказана ОСОБА_11 яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 . Власником земельної ділянки з 29.07.2014 є ОСОБА_7 . В заяві не вказано податковий номер та паспортні дані заявника (т.1 а.с. 128-130).

Заява № ЗВ-5112413792019 від 03.12.2019 всупереч пунктам 68-87 Порядку прийнята державним кадастровим реєстратором без встановлення особи заявника та наявності у нього відповідних повноважень. Заявником вказано ОСОБА_6 , при цьому не вказано паспортні дані заявника та його місце проживання (т.1 а.с. 57).

Заява № ЗВ-5112413592019 від 03.12.2019 всупереч пунктам 68-87 Порядку прийнята державним кадастровим реєстратором без встановлення особи заявника та наявності у нього відповідних повноважень. Заявником вказано ОСОБА_12 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 . Власником земельної ділянки з 23.08.2016 є ОСОБА_1 (т.1 а.с. 147, 149).

Заява № ЗВ-5112414092019 від 03.12.2019 всупереч пунктам 68-87 Порядку прийнята державним кадастровим реєстратором без встановлення особи заявника та наявності у нього відповідних повноважень. Заявником вказано ОСОБА_4 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 Співвласниками вказаної земельної ділянки є ОСОБА_4 та ОСОБА_2 з серпня 2018 року (т.1 а.с. 103-105).

Заява № ЗВ-5112413962019 від 03.12.2019 всупереч пунктам 68-87 Порядку прийнята державним кадастровим реєстратором без встановлення особи заявника та наявності у нього відповідних повноважень. Заявником вказано ОСОБА_5 , при цьому не вказано податковий номер та паспортні дані заявника (т.1 а.с. 81).

Ні погодженої документації із землеустрою, оцінки земель з виправленими відомостями, яка є підставою для виправлення відповідних помилок у Державному земельному кадастрі, ні документів щодо внесення плати для внесення до Державного земельного кадастру виправлених відомостей до вищевказаних заяв не додано. Крім цього, в порушення пункту 144 Порядку державним кадастровим реєстратором по жодній із заяв не оформлено протокол виправлення помилки та не повідомлено власників чи користувачів про внесені виправлення. Зазначений факт підтверджується відомостями в поземельній книзі та листом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (т. 1 а.с.29).

Згідно поземельних книг на кожну з п`яти земельних ділянок при формуванні аркуша поземельної книги під час внесення виправлень в координати поворотних точок меж земельної ділянки державним кадастровим реєстратором вказано, що розробником документації із землеустрою щодо зміни координат поворотних точок є ВКФ «Стелхен» ОСОБА_13 , хоча власники земельних ділянок не замовляли будь-якої документації із землеустрою для внесення виправлень.

Згідно листа ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 25.11.2022 року № 29-28-0.232-7927/2-22 відомості про ОСОБА_13 , як сертифікованого інженера-землевпоряднина відсутні. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 21.11.2022 року ВКФ «Стелхен» перебуває у стані ліквідації.

Відповідно до ч. 8 ст. 68 Закону України «Про землеустрій» складення документації із землеустрою особою, яка не отримала кваліфікаційного сертифіката, яку позбавлено кваліфікаційного сертифіката або дія кваліфікаційного сертифіката якої зупинена, забороняється. Документація із землеустрою та технічна документація з оцінки земель, яка була підписана такою особою, є недійсною.

За таких обставин, навіть при наявності документів із землеустрою для внесення виправлень виготовлених ОСОБА_13 у державного кадастрового реєстратора не було достатніх підстав для внесення виправлень, так як відсутні відомості про сертифікацію спеціаліста ОСОБА_13 (т.1 а.с. 30-35).

Приймаючи доуваги викладене,суд вважає,що державнимкадастровим реєстраторТірон Н.П.без достатніхправових підставта ізсуттєвими порушеннямидіючого законодавства(не встановлено невідповідності інформації в документації, у яку спочатку необхідно було внести зміни) було внесено виправлення в координати поворотних точок меж п`яти зазначених земельних ділянок, а тому вимоги позивача в частині визнання вказаних дій незаконними та зобов`язання скасування внесених змін від 03 грудня 2019 року щодо внесення виправлень в координати поворотних точок меж п`яти зазначених земельних ділянок кадастровий номер 5120283900:01:001:0059, кадастровий номер 5120283900:01:001:0060, кадастровий номер 5120283900:01:001:0061, кадастровий номер 5120283900:01:001:0043, кадастровий номер 5120283900:01:001:0044.

03 грудня 2019 року державний кадастровий реєстратор Тірон Н.П. прийняла заяву про державну реєстрацію земельної ділянки площею 24.99 га від ОСОБА_3 та зареєструвала вказану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі, присвоївши кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 (т.1 а.с. 167-173).

Відповідно до ч.5 та 6 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставами для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є невідповідність поданих документів вимогам законодавства, знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати іншої земельної ділянки або її частини.

Згідно висновку експерта №11/23 від 18 квітня 2023 року земельні ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0059, кадастровий номер 5120283900:01:001:0060, кадастровий номер 5120283900:01:001:0061, кадастровий номер 5120283900:01:001:0043, кадастровий номер 5120283900:01:001:0044 (згідно з координатами поворотних точок меж земельних ділянок, які вказані в поземельних книгах з моменту формування земельних ділянок до моменту зміни цих координат 03.12.2019 року) більшою частиною своєї площі накладаються на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:02296.

Площі накладань становлять:

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0059 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 5.0202 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0060 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 5.5692 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0061 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 4.1314 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0043 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 4.9337 га;

-Накладання земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0044 на земельну ділянку кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 становить 4.5943 га (т.3 а.с. 153-172).

Встановивши, що земельна ділянка, про реєстрацію якої подав заяву ОСОБА_3 без будь-яких документів із землеустрою, накладається на п`ять інших земельних ділянок, державний кадастровий реєстратор не відмовила йому у реєстрації, а самовільно та протиправно, як встановлено в судовому засіданні, змінила координати меж п`яти ділянок та провела реєстрацію земельної ділянки площею 24.99 га, присвоївши їй кадастровий номер 5120283900:01:001:0296. Тому, вимога про визнання незаконною реєстрації земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 та зобов`язання відповідача скасувати її державну реєстрацію є обгрунтована та підлягає задоволенню.

16.12.2019 року державним реєстратором Любашівської районної державної адміністрації Одеської області Стратієвським В.С. було проведено реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 24.99 га кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 за ОСОБА_3 на підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії Б № 033844 виданого Радою народних депутатів Ананьївського району 17.03.1993 року.

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України (в редакції станом на 1993 рік) районні, міські, в адміністративному підпорядкуванні яких є район, Ради народних депутатів надають земельні ділянки за межами населених пунктів: для ведення селянського (фермерського) господарства, у разі відмови в наданні земельної ділянки сільською, селищною Радою народних депутатів. Згідно ст. 23 Земельного кодексу України право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Форми державних актів затверджуються Верховною Радою України.

Постановою Верховної ради Української РСР від 13.03.1992 року «Про форми державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею» затверджено форму державного акту на право постійного користування землею, згідно якої в акті зокрема вказується рішення Ради народних депутатів, на підставі якого передається земельна ділянка, зазначається дата його видачі. Державний акт підписується головою відповідної Ради народних депутатів.

З наведених вище норм земельного законодавства слідує, що державний акт лише посвідчує наявність в особи права власності на земельну ділянку або право користування земельною ділянкою.

Відповідний акт видається на підставі та на виконання правових актів (рішень) уповноважених на це органів про надання земельних ділянок у власність або у користування і не породжує, змінює або припиняє певні права та обов`язки такої особи щодо земельної ділянки.

Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 24.99 га серії Б № 033844 виданий Радою народних депутатів Ананьївського району ОСОБА_3 не відповідає вищевказаними вимогам Закону. Так, у вказаному Державному акті не зазначено на підставі якого рішення він виданий, не вказано дату його видачу. Крім того, вказаний Державний акт на право користування землею підписаний не правомочними особами, а саме Головою виконавчого комітету Ананьївського виконавчого комітету Ананьївської районної Ради народний депутатів та головним інженером-землевпорядником, а не головою Ананьївської районної ради народних депутатів, як це передбачено вищевказаної постановою ВР (т.3 а.с. 37-40).

В матеріалах справи є рішення Ананьївської районної ради народних депутатів від 17 березня 1992 року про виділення в довічне успадковувань володіння для створення селянського (фермерського) господарства земельної ділянки площею 3 га. А також є рішення тієї ж ради від 07 вересня 1995 року про припинення діяльності селянського фермерського господарства ОСОБА_3 та вилучення в нього земельної ділянки площею 3 га згідно його заяви, так як він не взмозі створити господарство через відсутність ПММ та техніки (т.1 а.с.50-54).

Згідно листа Подільської районної адміністрації № 01-28/1/4471 від 13.09.2023 року видно, що за даними архівного відділу районної державної адміністрації у документах архівного фонду № 1 «Ананьївська районна рада» (м.Ананьїв) та у документах архівного фонду № 14 «Новоолександрівська сільська рада» (м.Ананьїв) відомостей про надання ОСОБА_3 у постійне користування земельної ділянки загальною площею 24.99 га не знайдено. Згідно архівної довідки № 08-06-02/166 від 12.09.2023 року у документах архівного фонду № 1 «Ананьївська районна рада» (м.Ананьїв) у справах протоколи засідань сесій районної ради за 1991-1993 роки, відомостей щодо надання ОСОБА_3 у постійне користування земельної ділянки загальною площею 24.99 га не знайдено (т.3 а.с. 44-45).

Крім того, згідно ст. 5 Закону України «Про селянське (фермерське) господарство» в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин, земельні ділянки для ведення селянського (фермерського) господарства надаються громадянам за їх бажанням у довічне успадковуване володіння, приватну власність або в оренду, а не в постійне користування. Надання земельної ділянки у довічне успадковувань володіння, приватну власність або оренду здійснюється із земель запасу, а також земель, вилучених в порядку, визначеному у п.1 ст. 7 цього Закону. Надання земельних ділянок, що перебувають у володінні, власності чи користуванні а умовах оренди, здійснюється тільки після їх вилучення у попередніх земле володільців і землекористувачів або відчуження у власника.

Суд приймає до уваги той факт, що масив № НОМЕР_2 , на якому розташовані земельні ділянки щодо яких вирішується спір, включений в розпаювання Колективного сільськогосподарського підприємства «Іскра», тобто являвся колективною власністю членів КСП «Іскра», що підтверджується схемою розпаювання земель вказаного КСП. Будь-яких рішень відповідних органів про вилучення вказаної земельної ділянки, а саме масиву № НОМЕР_2 , у КСП «Іскра», яке було власником і користувачем земельної ділянки, суду не надано (т.2 а.с.1-33).

Відповідачем ОСОБА_3 не доведено належними та допустимими доказами, що Державний акт на право користування земельною ділянкою серії Б № 033844 був виданий на підставі рішення відповідної ради, не надав суду вказаного рішення, що є його процесуальним обов`язком відповідно до ст. 81 ЦПК України, згідно якої кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 24.99 га серії Б № 033844 виданий Радою народних депутатів Ананьївського району ОСОБА_3 не відповідає вимогам закону, в ньому відсутні відомості про рішення на підставі якого його видали, не зазначена дата його видачі, підписаний не правомочною особою, а тому вимога про його скасування та припинення права постійного користування земельною ділянкою є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Вимога позивача про припинення права оренди земельної ділянки фермерського господарства «Магденко» (номер запису про інше речове право 35391676, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер:51033905 від 07.02.2020) є похідною, а тому також підлягає задоволенню, так як право оренди ф/г «Магденко» набуло за договором оренди із ОСОБА_3 , право постійного користування земельною ділянкою підлягає припиненню.

У постанові Верховного Суду від 07 жовтня 2020 року у справі № 128/2884/16-ц сформульовано висновок про те, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним (частина першастатті 155 ЗК України).

У постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17, від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16, від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 16 червня 2020 року у справі № 145/2047/16-ц сформульовано висновки про те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

За таких обставин, суд вважає, що ТОВ «Іскра-Юг», являючись орендарем земельних ділянок кадастровий номер 5120283900:01:001:0059, кадастровий номер 5120283900:01:001:0060, кадастровий номер 5120283900:01:001:0061, кадастровий номер 5120283900:01:001:0043, кадастровий номер 5120283900:01:001:0044 на підставі договорі оренди землі із їх власниками, є належним та правомірним користувачем та має право вимоги для захисту своїх прав і інтересів, а обраний спосіб захисту позивачем не суперечить ЦПК України та в разі задоволення його вимог захистить його порушені права.

На підставі викладеного суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог позивача до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ананьївської міської ради Подільського району Одеської області, ОСОБА_3 , Фермерського господарства «Магденко».

Позовні вимоги позивача по справі не стосуються діяльності Подільської районної ради Одеської області, а тому в задоволенні вимог до Подільської районної ради Одеської області необхідно відмовити.

За таких обставин суд вважає, що позовні вимоги ТОВ «Іскра-Юг» підлягають частковому задоволенню.

Розподіл судовихвитрат міжсторонами.

Відповідно дост. 141 ЦПК України,судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Позовні вимог ТОВ «Іскра-Юг» задоволені частково до чотирьох відповідачів, а тому понесені судові витрати повинні бути відшкодовані за рахунок відповідачів.

При зверненні до суду ТОВ «Іскра-Юг» сплатило 7443 грн. 00 коп. судового збору. Вказані витрати обгрунтовані та документально підтвердженні (квитанція про сплату судового збору т.1 а.с. 27), а тому їх належить стягнути на користь позивача з відповідачів в рівних частках.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 12, 81, 263-268 ЦПК України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ІСКРА-ЮГ» до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ананьївської міської ради Подільського району Одеської області, ОСОБА_3 , Фермерського господарства «Магденко», Подільської районної ради Одеської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав - задовольнити частково.

1.Визнати незаконними та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області скасувати внесені 03 грудня 2019 року зміни до відомостей Державного земельного кадастру (виправлення відомостей про координати поворотних точок меж земельної ділянки) щодо земельних ділянок кадастровий номер 5120283900:01:001:0059, кадастровий номер 5120283900:01:001:0060, кадастровий номер 5120283900:01:001:0061, кадастровий номер 5120283900:01:001:0043, кадастровий номер 5120283900:01:001:0044.

2.Визнати незаконною державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0296 та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області (код ЄДОПОУ 39765871) скасувати державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 5120283900:01:001:0296, місце розташування: Одеська область, Ананьївський район, Новоолександрівська сільська рада ( за межами населеного пункту).

3.Припинити усі речові права на земельну ділянку, кадастровий номер 5120283900:01:001:0296, місце розташування: Одеська область, Ананьївський район, Новоолександрівська сільська рада ( за межами населеного пункту), а саме: право власності Ананьївської міської ради Подільського району Одеської області (номер запису про право власності 40439497, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер:5696190 від 08.02.2021), право оренди земельної ділянки фермерського господарства «Магденко» (номер запису про інше речове право 35391676, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер:51033905 від 07.02.2020), право постійного користування земельною ділянкою ОСОБА_3 (номер запису про інше речове право 34722682, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер:50304770 від 18.12.2019.

4.Скасувати Державний акт на право користування землею серії Б № 033844 зареєстрований в Книзі реєстрації державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі станом на 31.12.2012 за №15 від 08.02.1993.

5. В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Іскра-Юг» до Подільської районної ради Одеської області відмовити.

6.Стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ананьївської міської ради Подільського району Одеської області, ОСОБА_3 , Фермерського господарства «Магденко» на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ІСКРА-ЮГ»(Код ЄДРПОУ 03765861 66434, Одеська обл., Ананьївський р-н, село Новоолександрівка) судові витрат в сумі 7 443 (сім тисяч чотириста сорок три) грн. 00 коп. (сплачений судовий збір) в рівних долях, по 1860 грн. 75 коп. з кожного.

Апеляційнаскаргана рішення судуподається до Одеського апеляційного суду через Любашівський районнийсуд Одеської областіпротягом тридцяти днів з дня йогопроголошення.

Суддя: Вужиловський О.В.

Повний текст рішення виготовлено об 11 годині 10 хвилин 21 вересня 2023 року.

СудЛюбашівський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення19.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113611661
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —491/398/23

Постанова від 29.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Постанова від 29.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Ухвала від 17.01.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Ухвала від 31.10.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Ухвала від 20.10.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Ухвала від 13.10.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Коновалова В. А.

Рішення від 19.09.2023

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Вужиловський О. В.

Рішення від 19.09.2023

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Вужиловський О. В.

Ухвала від 11.09.2023

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Вужиловський О. В.

Ухвала від 04.08.2023

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Вужиловський О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні