Рішення
від 19.09.2023 по справі 140/10157/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 вересня 2023 року ЛуцькСправа № 140/10157/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Комунального підприємства «Любомльське житлово-комунальне господарство», Любомльської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Керівник Ковельської окружної прокуратури (далі прокурор) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - ГУ ДСНС у Волинській області) звернувся з позовом до Комунального підприємства «Любомльське житлово-комунальне господарство» (далі відповідач 1, КП «Любомльське житлово-комунальне господарство»), Любомльської міської ради (далі відповідач 2) про визнання бездіяльності протиправною щодо неприведення протирадіаційного укриття №07165 у стан готовності відповідно до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 (далі Вимоги №579); зобов`язання привести у стан готовності захисну споруду №07165, що знаходиться за адресою: вул.Дружби, 93, м.Любомль, Ковельський район, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог №579.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно з інформацією Ковельського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 05.08.2022 встановлено, що на території м.Любомль наявна захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття (далі - ПРУ) №07165 (балансоутримувач КП «Любомльське ЖКГ»), яке є обмежено готовим для експлуатації за призначенням. Згідно технічної характеристики, дане укриття у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 150 осіб.

Обмежена готовність ПРУ №07165 підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведені 19.09.2019, 11.08.2020, 01.11.2021 та 11.02.2022 балансоутримувачем із участю працівників Ковельського РУ ГУ ДСНС України у Волинській області.

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту встановлено відсутність засобів для доступу осіб із інвалідністю та інших мало мобільних груп населення. Крім цього, відсутні противибухові пристрої, вентиляційна система (повітропроводи, припливної системи вентиляції, електроручних вентиляторів), протипилові фільтри, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, а також прилади для виміру підпору повітря. Не створено систему регенерації повітря, систему водопостачання, каналізаційну систему, систему опалення. Також відсутня система електропостачання та електроосвітлення, система зв`язку та оповіщення, заземлення і електрообладнання, гідроізоляція, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації. Не обладнано протирадіаційне укриття робочим інструментом з обслуговування захисної споруди, дизельною електростанцією, відсутня документація захисної споруди (крім паспорту).

Також актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 11.02.2022 встановлено, що балансоутримувачу надано рекомендації щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, а саме: укомплектувати приміщення місцями для сидіння та нарами, установити та заповнити ємності питною водою, установити та підключити телефони та гучномовці, установити табличку та покажчики руху до укриття, забезпечити захисну споруду інструментом, приладами та необхідними матеріалами відповідно до табеля оснащення, провести капітальний ремонт захисної споруди цивільного захисту.

Крім цього, у вказаному акті зазначено спеціальний висновок про необхідність проведення капітального ремонту укриття та висловлено таку ж пропозицію щодо подальшого використання захисної споруди.

Поряд з цим, балансоутримувачу надавались аналогічні вищевказаним пропозиції за результатами обстежень протирадіаційного укриття від 11.08.2020 та від 01.11.2021.

Таким чином, з урахуванням наведених порушень, які унеможливлюють функціонування системи життєзабезпечення укриття, пристосоване під протирадіаційне (обліковий номер 07165), комісією, створеною балансоутримувачем з метою забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням в ході здійснення щорічної оцінки стану готовності захисної споруди до використання, актами від 19.09.2019, від 11.08.2020, від 01.11.2021 та від 11.02.2022 встановлено та підтверджено обмежену готовність до експлуатації зазначеної захисної споруди.

З аналізу долучених актів, на думку прокурора, прослідковується, що вищевказані порушення із року в рік є однаковими, що свідчить про їх тривалий характер та, як наслідок, невжиття відповідних заходів балансоутримувачем з метою усунення зафіксованих порушень та приведення захисної споруди у стан, придатний до готовності.

Зазначає, що відповідачами відомості, зазначені в акті оцінки стану готовності захисної споруди №07165, не оскаржувалися.

Крім цього, Ковельською окружною прокуратурою 01.08.2022 внесено відомості до ЄРДР під № 42022032110000065 за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст.367 КК України, за фактом неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них службовими особами органів державної влади та місцевого самоврядування Ковельського району, що призвело до неготовності ряду захисних споруд цивільного захисту, які знаходяться на території району, до використання за призначенням.

В межах здійснення досудового розслідування даного кримінального провадження 10.02.2023 слідчим із участю спеціаліста - провідного цивільного захисту Ковельського РУ ГУДСНС у Волинській ооласті Денисюка Б.Б. та представників органу місцевого самоврядування проведеного огляд місця події - укриття пристосованого під протирадіаційне №07165.

В ході огляду місця події підтверджено наявність наступних порушень у сфері цивільного захисту населення, що допущено балансоутримувачем, а саме: захисна споруда потребує проведення капітального ремонту приміщення та виходів із обладнанням доступу для осіб з інвалідністю та інших мало мобільних груп населення, потребує встановлення централізованого водопостачання та двох санвузлів, системи вентиляції та заведення необхідної документації для захисної споруди.

Наведене свідчить про тривалість та систематичність порушень у сфері цивільного захисту, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей.

На даний час, на фоні військової агресії з боку Російської Федерації, в умовах воєнного стану питання належного утримання, використання та функціонування захисних споруд цивільного захисту населення постало досить актуально.

Вказує, що розпорядженням від 26.01.2015 №47-р Кабінетом Міністрів України на територіях Донецької та Луганської областей запроваджено режим надзвичайної ситуації, а на всій території України - режим підвищеної готовності згідно Кодексу цивільного захисту України. Вказаним розпорядженням Урядом із 2015 року фактично розпочато етап активної підготовки до захисту населення в разі можливої військової агресії.

Зазначені порушення є підставою для зобов`язання КП «Любомлсььке ЖКГ» та Любомльської міської ради вжити відповідних заходів задля приведення ПРУ №07165 у стан готовності.

Подання даної позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Любомльської міської ОТГ.

Крім того, у відповідь на лист окружної прокуратури від 20.02.2023 № 52/1-352вих- 23 щодо того, чи планує ГУ ДСНС України у Волинській області вживати відповідних заходів, у тому числі в судовому порядку, до відповідачів з метою зобов`язання останніх привести у стан готовності ПРУ №07165, контролюючий орган листом від 15.03.2023 №52/1-4801-1240/4808 лише повідомив, що не заперечує проти пред`явлення вказаного позову окружною прокуратурою.

Отже, на даний час відповідачами не забезпечено готовності до використання захисної споруди цивільного захисту № 07165, а ГУ ДСНС у Волинській області не вжито дієвих та достатніх заходів з метою зобов`язання відповідача привести захисну споруду до готового стану з метою використання за призначенням, що вказує на бездіяльність даного органу.

З огляду на вказане просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 22.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (а.с.83).

Представник відповідача1 у відзиві на позовну заяву (а.с.91-93) позовних вимог не визнав та зазначив, що захисна споруда цивільного захисту №07165, що знаходиться по вул.Дружби, 93 м.Любомль введена в експлуатацію у 1984 році та з 2012 року ПРУ №07165 перебуває на балансі КП «Любомльське житлово-комунальне господарство».

КП «Любомльське житлово-комунальне господарство» засноване на основі комунальної власності територіальної громади та діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням Любомльської міської ради №17/4 від 12.01.2022 (далі - Статут).

Відповідно до пункту 1.7. Статуту підприємство проводить свою діяльність на принципах самофінансування, самоокупності та державних коштів.

Відповідно до фінансового звіту підприємство є збитковим, та немає наявних обігових коштів. Збитки станом на 31.03.2023 становлять 2 млн. 210 тис грн.

Разом з тим, на виконання рекомендацій, наданих у акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту №07165 від 11.02.2022, підприємством проведено заходи щодо приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням, а саме: встановлено таблички міжнародного зразка та покажчики руху до укриття; відремонтовано сходинки спуску у вхід захисної споруди; проведено систему електропостачання та електроосвітлення, автоматичну систему заземлення; здійснено антигрибкову обробку стін; приміщення обладнано витяжним вентилятором; облаштовано джерелом резервного живлення; обладнано робочим інструментом з обслуговування захисної споруди та вогнегасниками; укомплектовано приміщення місцями для сидіння; установлено ємкості для питної води.

Крім цього, підприємством вживаються заходи щодо отримання грошових коштів на проведення капітального ремонту укриття.

Так, 03.05.2023 підприємство звернулось до Любомльської міської ради з клопотанням виділити кошти з місцевого бюджету в сумі 1300000,00 грн на поточний ремонт ПРУ № 07165, яке було розглянуто на 39-й черговій сесії міської ради, яка відбулась 24.05.2023, однак за результатами розгляду питання «Про внесення змін до рішення міської ради від 14.12.2022 №35/26 «Про бюджет Любомльської міської територіальної громади на 2023 рік» вищевказана пропозиція не була підтримана.

Вказує, що при виділенні коштів роботи по приведенню захисної споруди №07165 у готовність до використання за призначенням будуть проведені у найкоротший термін.

На думку представника відповідача1, вищевказане свідчить про вжиття заходів підприємством щодо приведення у стан готовності захисної споруди №07165 з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог №579 від 09.07.2018, а тому посилання позивача на бездіяльність відповідача, яке полягає у невиконанні вимог приписів є безпідставним та необґрунтованим.

З наведених підстав представник відповідача 1 просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Ухвала про відкриття провадження від 22.05.2023 була направлена на адресу Любомльської міської ради рекомендованим листом та отримана нею 29.05.2023, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.88).

Відповідач 2 правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, доказів у спростування позовних вимог не надав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.

Прокурор у відповіді на відзив позовні вимоги підтримав (а.с.109-110), додатково наголосив, що порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту населення допускаються відповідачем ще з 2019 року, про що свідчать відповідні акти оцінки стану готовності захисної споруди № 07165 від 19.09.2019, від 11.08.2020,від 01.11.2021 та від 11.02.2022, відповідно до яких дана споруда цивільного захисту неодноразово визнавалася обмежено готовою, водночас відповідач, достовірно знаючи про недоліки утримання протирадіаційного укриття за понад 3 роки не спромігся привести її у стан готовності. Більше того, впродовж вказаного періоду комунальне підприємство не вживало заходів щодо виділення коштів органом місцевого самоврядування на приведення укриття у готовність для використання за призначенням. Вказане, на думку прокурора, свідчить про свідоме ігнорування відповідачем того факту, що дана захисна споруда у разі загрози здатна розмістити в собі 150 осіб, що особливо актуально на фоні російської агресії.

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з огляду на наступне.

Судом встановлено, що згідно із інформацією, викладеною у листах Ковельського РУ ГУ ДСНС у Волинській області від 15.05.2022 (а.с.11-12) та від 05.08.2022 (а.с.14-19), на території Любомльської міської ОТГ наявна захисна споруда цивільного захисту ПРУ №07165 за адресою: м.Любомль, Вул Дружби, 93, балансоутримувач КП «Любомльське ЖКГ», рік вводу в експлуатацію 1984, яка є обмежено готовою до використання за призначенням.

Відповідно до рішення Любомльської міської ради від 17.08.2012 №23/43 «Про згоду на прийняття у міську комунальну власність приміщення протирадіаційного укриття» надано згоду на прийняття у міську комунальну власність приміщення протирадіаційного укриття, що в АДРЕСА_1 (а.с.45).

Відповідно до паспорту захисної споруди та облікової картки захисної споруди протирадіаційне укриття №07165, загальною площею 121 кв.м., розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , введене в експлуатацію у 1984 році, у разі наявної загрози розраховане на утримання в ньому 150 осіб та потребує ремонтних робіт (а.с.59-60, 61-62).

Обмежена готовність ПРУ №07165 підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведені 19.09.2019, 11.08.2020, 01.11.2021 та 11.02.2022 (а.с.25-40).

Зазначеними актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту встановлено відсутність засобів для доступу осіб із інвалідністю та інших мало мобільних груп населення. Крім цього, відсутні противибухові пристрої, вентиляційна система (повітропроводи, припливної системи вентиляції, електроручних вентиляторів), протипилові фільтри, герметичні клапани, клапани надмірного тиску, а також прилади для виміру підпору повітря. Не створено систему регенерації повітря, систему водопостачання, каналізаційну систему, систему опалення. Також відсутня система електропостачання та електроосвітлення, система зв`язку та оповіщення, заземлення і електрообладнання, гідроізоляція, автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації. Не обладнано протирадіаційне укриття робочим інструментом з обслуговування захисної споруди, дизельною електростанцією, відсутня документація захисної споруди (крім паспорту).

Ковельською окружною прокуратурою 01.08.2022 внесено відомості до ЄРДР під №42022032110000065 за ознаками злочину, передбаченого ч.1 ст.367 КК України, за фактом службової недбалості в діях службових осіб органів місцевого самоврядування Ковельського району при приведенні у готовність та проведенні технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту (а.с.49).

Листом від 20.04.2023 №369 Любомльська міська рада повідомила про те, що КП «Любомльське житлово-комунальне господарство» здійснює в межах наявних коштів усі можливі дії для приведення у стан готовності захисну споруду №07165, а саме: встановлено таблички міжнародного зразка та покажчики руху до укриття; відремонтовано сходинки спуску у вхід захисної споруди; проведено систему електропостачання та електроосвітлення, автоматичну систему заземлення; здійснено антигрибкову обробку стін; приміщення обладнано витяжним вентилятором; облаштовано джерелом резервного живлення; обладнано робочим інструментом з обслуговування захисної споруди та вогнегасниками; укомплектовано приміщення місцями для сидіння; установлено ємкості для питної води (а.с.62).

Вважаючи, що відповідачі допустили протиправну бездіяльність щодо приведення протирадіаційного укриття №07165 у стан готовності, прокурор звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.

Пунктом 3 частини першоїстатті 131-1 Конституції Українипередбачено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює: представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами першою, третьоюстатті 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 №1697-VII(далі -Закон №1697-VII) представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

За змістом частини четвертої статті 23 Закону №1697-VII наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень. Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.

Пунктом 1 частини шостоїстатті 23 Закону №1697-VIIпередбачено, що під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження: звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

За приписами частин третьої - п`ятоїстатті 53 КАС Україниу визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначенихстаттею 169 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.05.2019 у справі №820/4717/16 за позовом керівника Харківської місцевої прокуратури №5 в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Приватного акціонерного товариства «Науково-виробниче підприємство «Теплоавтомат», треті особи: Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Харківській області, про зобов`язання вчинитидії, дійшла висновку про те, що спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбаченихКАС Українита Законом №1697-VII повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії. Велика Палата Верховного Суду погодилася з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що спір у цій справі є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки виник за участю суб`єкта владних повноважень, який реалізовує у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції стосовно виявлення та усунення порушень у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, а саме щодо стану готовності пунктів управління, захисних споруд і наявності планів цивільного захисту на особливий період і планів реагування на надзвичайні ситуації.

На думку суду, звертаючись до суду в інтересах держави, у позовній заяві керівник Ковельської окружної прокуратури обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх захисту.

Зокрема, звернення до суду з позовом у цьому випадку обумовлено тим, що спір стосується оскарження бездіяльності відповідачів, внаслідок якої захисна споруда №07165, що знаходиться за адресою: вул.Дружби, 93, м.Любомль, Ковельський район, Волинська область є неготовою до використання за призначенням, що призводить до загрози життю та здоров`ю населення, з урахуванням того, що на території України проходять бойові дії, систематично наносяться ракетні удари по різним об`єктам. Внаслідок протиправної бездіяльності відповідачів у сфері цивільного захисту порушено інтереси держави та територіальної громади, що є підставою для звернення до суду з цим позовом. Обраний прокурором спосіб захисту інтересів держави спрямований на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, спонукання відповідачів належно виконувати покладені на них законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту у належному стані. Подання позовної заяви спрямоване на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, на забезпечення захисту цивільного (мирного) населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей для збереження їх життя та здоров`я у разі активних військових дій на території Любомльської міської ОТГ.

Крім того, відповідно до частини четвертої 4 статті 23 Закону 1697-VII прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень.

Суд констатує, що прокурор дотримався вказаних норм, попередньо повідомивши листом від 12.04.2023 №52/1-744вих-23 ГУ ДСНС у Волинській області про пред`явлення позову (а.с.63), а наявність підстав для представництва не була оскаржена вказаним суб`єктом владних повноважень.

Натомість листом від 15.03.2023 №4801-1240/4808 ГУ ДСНС у Волинській області повідомило, що не заперечує щодо пред`явлення прокуратурою позову до суду з метою зобов`язання КП «Любомльське житлово-комунальне господарство» Любомльської міської ради, на балансі якого перебуває протирадіаційне укриття №07165, що розташоване за адресою: вул.Дружби, 93, м.Любомль Волиньської обл., привести у готовність до використання за призначенням (а.с.56).

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022(затвердженимЗаконом України від 24.02.2022 №2102-ІХ), у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.

В подальшому, Указами Президента України строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та такий стан триває на момент розгляду справи судом.

Згідно із частиною першоюстатті 2 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 №1932-ХІІ(далі- Закон №1932-ХІІ) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістомстатті 3 Закону №1932-ХІІпідготовка держави до оборони в мирний час включає, зокрема, забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Пунктом 14 частини першоїстатті 2 КЦЗ Українивизначено, щоцьому Кодексі терміни вживаються в такому значенні: захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Відповідно достатті 4 КЦЗ Україницивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно із пунктом 2 частини першоїстатті 32 КЦЗ Українидо захисних споруд цивільного захисту належать: протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Пунктом 2 частини третьоїстатті 23 КЦЗ Українипередбачено, що укриттю підлягають: у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

За приписами частин четвертої, п`ятої, сьомоїстатті 32 КЦЗ Українидля вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд, цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Відповідно до пункту 1 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі- Порядок №138), цей Порядок визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку.

За змістом пункту 3 Порядку №138 терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації);

утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Пунктами 9, 10 Порядку №138 визначено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - длязахисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Згідно із пунктом 11 Порядку №138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1, 2 розділу І Вимог №579 цими Вимогами внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди). Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі - балансоутримувачі).

Підпунктом 1 пункту 2 розділу VI Вимог №579 передбачено, що для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Згідно із підпунктом 2 пункту 2 розділу VI Вимог №579 оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках:

у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна;

у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди;

після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди;

у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно доЗакону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»(далі - нагляд).

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 розділу VI Вимог №579).

За приписами підпунктів 8, 9 пункту 2 розділу VI Вимог №579 під час оцінки стану готовності перевіряються:

загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом);

двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність);

температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди;

наявність і стан засобів пожежогасіння;

герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

З матеріалів справи вбачається, що наявна на території Любомльської міської ОТГ захисна споруда цивільного захистуПРУ №07165 (балансоутримувач КП «Любомльське ЖКГ») є обмежено готовою для експлуатації за призначенням, що підтверджується актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, що проведено 19.09.2019, 11.08.2020, 01.11.2021 та 11.02.2022 (а.с.25-40).

Відповідач1 у відзиві вказує, що в межах бюджетних коштів частково усунув недоліки та вживаються заходи щодо отримання грошових коштів на проведення капітального ремонту укриття.

На думку суду, відсутність коштів на повне усунення порушень не може бути визнано судом належною підставою для відмови у задоволенні цього позову, оскільки за приписами частини восьмоїстатті 32 КЦЗ Україниутримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Крім того, із матеріалів справи вбачається, що КП «Любомльське житлово-комунальне господарство» лише 03.05.2023 звернулось до Любомльської міської ради з клопотанням виділити кошти з місцевого бюджету в сумі 1300000,00 грн на поточний ремонт ПРУ №07165 (а.с.100), натомість обмежена готовність вказаної споруди для використання за призначенням була встановлена значно раніше, а саме: актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 19.09.2019, від 11.08.2020, від 01.11.2021 та від 11.02.2022 (а.с.25-40).

З урахуванням зазначеного, на думку суду, відповідач1 не подав до суду належних та достатніх доказів на підтвердження того, що ним вжито усіх відповідних заходів для отримання фінансування щодо утримання вказаної захисної споруди цивільного захисту у готовності до використання за призначенням.

Невжиття відповідачами визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття №07165 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію викладено в постановах Верховний Суд від 03.10.2018 у справі №826/12192/16 та від 25.07.2019 у справі №820/5164/15.

Суд погоджується із доводами прокурора, що відповідачі, достовірно знаючи про стан вказаної захисної споруди, не вжили усіх необхідних заходів з метою приведення її у готовність, що є підставою для зобов`язання КП «Любомльське житлово-комунальне господарство» та Любомльської міської ради вжити відповідних заходів задля приведення ПРУ №№07165 у стан готовності.

Згідно із частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами першою - третьою статті 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними і допустимими доказами, та враховуючи також, що у позовній заяві прокурор обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та необхідність їх судового захисту, тому поданий в інтересах держави позов керівника Ковельської окружної прокуратури належить задовольнити шляхом визнання протиправною бездіяльності КП «Любомльське житлово-комунальне господарство», Любомльської міської ради щодо приведення протирадіаційного укриття №07165 у стан готовності відповідно до Вимог №579 та зобов`язання відповідачів у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №07165, що знаходиться за адресою: вул.Дружби, 93, м.Любомль, Ковельський район, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог №579.

Згідно із частиною другоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, оскільки у цій справі задоволено позов суб`єкта владних повноважень, тому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 2684,00грн згідно із платіжною інструкцією від 02.05.2023 №117 (а.с.64) з відповідачів стягненню не підлягають.

Керуючисьстаттями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Любомльське житлово-комунальне господарство», Любомльської міської ради щодо приведення протирадіаційного укриття №07165 у стан готовності відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Любомльське житлово-комунальне господарство», Любомльську міську раду у межах компетенції та повноважень вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди №07165, що знаходиться за адресою: вул.Дружби, 93, м.Любомль, Ковельський район, Волинська область, з метою використання її за призначенням у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська обл., м.Луцьк, вул.Електроапаратна, 6, код ЄДРПОУ 38592653);

Відповідач1: Комунальне підприємство «Любомльське житлово-комунальне господарство» (44301, Волинська обл., Ковельський р-н, м.Любомль, вул.Брестська, 57, код ЄДРПОУ 03339408);

Відповідач2: Любомльська міська рада (44601, Волинська обл., м.Любомль, вул.Незалежності, 23, код ЄДРПОУ 04051336).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113630676
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —140/10157/23

Постанова від 29.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 26.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні