Рішення
від 22.09.2023 по справі 420/6214/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6214/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді:Юхтенко Л.Р.,

за участю секретаря судового засідання Замостенчук А.О.,

сторін:

від позивача Тарабака К.М., за довіреністю,

від відповідача Коперсак М.С, за витягом,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» (код ЄДРПОУ 19368062, місце знаходження: 73000, м. Херсон, вул. Привокзальна, 5, адреса для листування: 01135, м. Київ, пр.-т. Перемоги, 18, кв. 25) до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44104032, місце знаходження: 65015, м. Одеса, пр.-т. Шевченка, 15/1) про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду 27 березня 2023 року через канцелярію суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» (код ЄДРПОУ 19368062, місце знаходження: 73000, м. Херсон, вул. Привокзальна, 5, адреса для листування: 01135, м. Київ, пр.-т. Перемоги, 18, кв. 25) до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44104032, місце знаходження: 65015, м. Одеса, пр.-т. Шевченка, 15/1), в якій позивач просить:

-Визнати протиправним та скасувати рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 1821/6/34-00-04-01-01 від 14.10.2022 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання;

-Визнати протиправним та скасувати рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 2177/6/34-00-04-01-01 від 23.11.2022 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання;

-Зобов`язати Південне міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути заяву ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» про неможливість виконання податкових обов`язків;

-Визнати поважними обставинами, що унеможливлюють виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» покладених на нього податкових обов`язків визначених у заявах до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28.03.2022 року та 03.11.2022 року;

-Зобов`язати Південне міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» своїх податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, а саме:

·декларації з податку на додану вартість за період, починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·декларації з екологічного податку за період, починаю чи з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану;

·фінансова звітність, а саме: Ф 1. Баланс, Ф 2. Звіт про фінансові результати , Ф З. Звіт про рух грошових коштів (за прямим методом), Ф 4. Звіт про власний капітал, Ф 5. Примітки до річної звітності за 2022 рік протягом 60 днів після відновлення можливості;

·податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого із них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за період, починаючи з 1 кварталу 2022 і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·податкова декларація з транспортного податку на 2023 рік протягом 60 днів після відновлення можливості;

·декларації з податку на прибуток підприємства за 2021 рік протягом 60 днів після відновлення можливості;

·податкова декларації з рентної плати, за користування радіо частотним ресурсом за період з лютого 2022 року і до скасування воєнного стану;

·податкова декларації з рентної плати , а саме за видобування корисних копалин (підземних вод) за період з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану;

·уточнюючі декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період, починаючи з 2022 року протягом і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·уточнюючу декларацію з плати за землю за період, починаючи з 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань у Єдиному реєстрі податкових накладних за період, починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·оплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період починаючи з 1 кварталу 2022 року і протягом 2 місяців після відновлення можливості;

·оплати екологічного податку за період починаючи з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану;

·оплати податку на додану вартість за період починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·оплати податку н а доходи фізичних осіб (ПДФО), військового збору та єдиного соціального внеску за період починаючи з березня 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·оплати орендної плати за землю за період починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·оплати єдиного податку 4 групи за період починаю чи з 1 кварталу 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

·оплати за користування радіочастотним ресурсом за період з лютого 2022 року і до скасування воєнного стану;

·оплати за видобування корисних копалин (підземних вод) за період з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану.

Ухвалою від 30 березня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження, розпочато підготовче провадження та призначено підготовче засідання.

На обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що позивач є сільськогосподарським підприємством та здійснює господарську діяльність пов`язану з вирощуванням сільськогосподарської продукції на землях, які розташовані на території Херсонської області, а саме у Каховському та Генічеському районах.

15 липня 2022 року на території об`єктів позивача, де знаходяться офісні та виробничі приміщення увірвались озброєні особи у військовій формі. Погрожуючи застосуванням зброї дані особи відсторонили керівника та інших посадових осіб та зазначили, що все майно тепер вважається націоналізованим. Через вказані дії, посадові особи позивача були позбавлені можливості здійснювати свою господарську діяльність. Контроль над господарством та працівниками був втрачений, і з багатьма з них зв`язок досі відсутній.

Представник позивача звертає увагу, що підприємство володіє на праві приватної власності об`єктами нерухомого майна, які використовувались в процесі господарської діяльності підприємства, що розташовані на території Каховського та Генічеського районів Херсонської області.

Також, позивач володіє транспортними засобами, сільськогосподарською технікою та обладнанням, переважна більшість якої знаходиться на території окупованої частини Херсонської області.

Представник зазначає, що наказами позивача № 85 від 31.03.2022 року та № 89 від 20.05.2022 року призупинено дії трудових договорів майже з усіма працівниками позивача.

За фактом погроз та застосування зброї, насильства по відношенню до працівників позивача, захоплення майна та позбавлення позивача можливості здійснювати господарську діяльність представниками органів окупаційної влади та військовослужбовцями російської федерації Вінницьким районним управлінням поліції ГУ НП у Вінницькій області було розпочато досудове розслідування від 29.07.2022 року № 12022020010000871.

Так, представник позивача зазначає, що 28.03.2022 року позивачем на адресу Південного міжрегіонального управління було направлено заяву про неможливість виконання податкових зобов`язань.

Підставами неможливості виконання податкових зобов`язань є: пп.1,2,3,6 п.1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків.

До заяви було надано:

-Копію наказу про призупинення дії трудового договору з працівниками підприємства № 85 від 31.03.2022 року;

-Копію наказу про призупинення дії трудового договору з працівниками підприємства № 89 від 20.05.2022 року;

-Копію листа ТПП України № 2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 року про засвідчення форс-мажорних обставин;

-Копію листа від провайдера ПрАТ «КИЇВСТАР» № 6783516522/03/03/02 від 22.09.2022 року.

Проте, 14.10.2022 року відповідачем було прийнято рішення № 1821/6/34-0004-01-01 про відмову у задоволенні заяви з підстав не надання документів в повному обсязі, та одночасно запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяви підстави неможливості виконання податкових зобов`язань.

Представник позивача звертає увагу, що у вказаному рішенні не було зазначено чіткого переліку документів, які необхідно надати.

Між тим, скориставшись наданим правом, позивачем було надано додаткові документи, а саме:

-Копію адвокатського запиту №01/10/2022 від 26.10.2022 року;

-Копію листа Служби безпеки України № 6/С-1675/2 від 03.11.2022 року.

Однак, 22.11.2022 року відповідачем прийнято рішення № 2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, яким відмовлено позивачу з тих самих підстав: не надання документів в повному обсязі.

На думку представника позивача, вказані у заяві факти та обставини, а також додані документи підтверджують наявність неможливості позивачем своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності.

А тому, на думку позивача, оскаржувані рішення є протиправними, такими що складені з порушенням законодавства та є такими, що підлягають скасуванню, з огляду на те, що відповідно до п.1 розділу ІІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків передбачено, що у разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Таким чином, вказані оскаржувані рішення були прийняті з порушенням процедури, адже не мають чіткого формулювання, без зазначення необхідних конкретних документів, які мав надати позивач.

Крім того, представник позивача зазначає, що відповідачем не було здійснено дії відповідно до абз.7,8 п.1 розділу ІІІ вказаного Порядку, а саме: контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах. Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Також представник зазначає, що позивач мав право на відстрочення від виконання податкових зобов`язань, що передбачено Порядком.

Через канцелярію суду 14.04.2023 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до змісту якого представник проти заявлених позовних вимог заперечує та просить відмовити у їх задоволенні з огляду на таке.

Згідно із п.п. 16.1.2., п.п. 16.1.3., п.п. 16.1.4. п. 16.1. ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

ПрАТ «Фрідом Фарм Інтернешнл» 29.09.2022 року направило на адресу контролюючого органу повідомлення про неможливість виконати свій податковий обов`язок стосовно подання звітності та термінів сплати податків та зборів.

Також позивач повідомив, що обстеження майна та документів буде проводитись після проведення деокупації та інших невідкладних робіт, в. т.ч. розмінування, у відповідності до Кодексу цивільного захисту та Закону України «Про протимінну діяльність».

До повідомлення позивачем було додано Наказ про призупинення дії трудового договору з працівниками підприємства № 85 від 31.03.2022 року, Наказ про призупинення дії трудового договору з працівниками підприємства № 89 від 20.05.2022 року, копію листа Торгово-промислової палати України № 2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, лист від провайдера ПрАТ «Київстар» № 6783516522/03/03/02 від 22.09.2022 року, лист від провайдера «Датагруп».

За результатом розгляду даного повідомлення Південним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі великими платниками податків прийнято Рішення/ попереднє рішення щодо можливості своєчасного виконання платниками податків свого податкового обов`язку від 14.10.2022 року № 1821/34-00-04-01-01, оскільки до повідомлення не було додано документи в повному обсязі, відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

На виконання Рішення/попереднього рішення щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14.10.2022 року № 1821/34-00-04-01-01, ПрАТ «ФрідомФарм Інтернешнл» направило на адресу контролюючого органу 04.11.2022 року додаткові документи, а саме: адвокатський запит від 26.10.2022 року № 01/10/2022 та лист-відповідь Служби безпеки України від 03.11.2022 року № 6/с-1675/2.

Рішенням/попереднім рішенням щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23.11.2022 року № 2177/6/34-00-04-01-01 контролюючий орган визнав ТОВ «ФрідомФарм Інтернешнл» таким, що може своєчасно виконувати свій податковий обов`язок, в зв`язку із ненаданням документів в повному обсязі, що вказують на неможливість платником податків своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.

Представник відповідача зазначає, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) визначено частиною 1 розділу ІІ Порядку №225.

Крім того, Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 затверджено Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Представник відповідача акцентує увагу, що аргументуючи заявлені вимоги у цьому спорі, позивач зазначає, що саме існування форс-мажорних обставин (воєнний стан) є достатньою підставою для підтвердження неможливості виконання своїх податкових обов`язків.

Проте, наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, має бути підтверджена в порядку, визначеному Законом.

Однак, доказів звернення ПрАТ «ФрідомФарм Інтернешнл» за отриманням відповідного Сертифіката про засвідчення форс-мажорних обставин, наявність яких унеможливила виконання ним податкових обов`язків через наявність зазначених обставин у період з 24.02.2022 по 28.09.2022, позивачем не надано.

На переконання контролюючого органу, платник, у разі неможливості своєчасного виконання податкових зобов`язань, не може посилатися лише на існування форсмажорних обставин на території України, такі мають бути підтверджені документально в силу вимог Порядку №225.

Поряд з цим, відповідач звертає увагу, що документів, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходилось на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, заяви до правоохоронних органів тощо) на підтвердження неможливості використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації позивачем не надано.

Представник відповідача зазначає, що за період березень - листопад 2022 року товариством до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з ВПП надавалась звітність, зокрема: податкова декларація з рентної плати (місячна) за лютий 2022 року, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб (за 1 та 2 квартали 2022 року).

Протягом 2022 року платником всього сплачено до бюджету - 14003,0 тис.грн.

Протягом 2022 року підприємством здійснювались експортно-імпортні операції. Так, протягом липня - серпня 2022 року було імпортовано товар з США - сільськогосподарська техніка (комбайн зернозбиральний - 3 шт., жниварка б/у 2 шт., візок-причіп для жатки - 2 шт.). У березні 2022 року експортовано до Австрії нову зрошувальну установку у роздрібному стані.

Згідно з даних ЄРПН протягом березня-квітня 2022 року встановлено реєстрація податкових накладних на реалізацію олії, шроту, карбаміду, надання в оренду приміщення, автомобілей, надання в оренду зрошувальної установки.

Крім того, встановлено придбання протягом березня-жовтня 2022 року добрив, бензину, палива, насіння соняшника, сої, запчастин, послуг зв`язку, телекомунікаційні послуги, розподіл електричної енергії, послуг охорони, розподіл газу, техобслуговування транспорту, послуг зберігання тощо.

Таким чином, з наведеного вбачається, що підприємство здійснює господарську діяльність, при цьому не зверталось до контролюючого органу про неможливість вивезення первинних документів, а також до Заяви не подано жодних документів, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсування первинних документів.

Відповідно до Наказу однією з підстав про неможливість виконання податкового зобов`язання є втрата первинних документів, знищення комп`ютерного обладнання тощо. Платник податку відповідно до п.п. 69.28 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України має право подати до контролюючого органу заяву про неможливість вивезення первинних документів з територій, на яких ведуться бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф. При цьому, обставини неможливості вивезення документів повинні бути об`єктивними та підтверджуватись офіційно складеними документами.

Таким чином, на думку представника відповідача, контролюючим органом доведено безпідставність заявлених позовних вимог, відтак позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Через канцелярію суду 21.04.2023 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої представник наполягає на заявлених позовних вимогах та просить їх задовольнити у повному обсязі, посилаючись на те, що дійсно по мірі можливості через чисельні перешкоди відбувалась подача товариством деяких звітів, але після 15.07.2022, коли озброєні люди повністю заблокували доступ до адмінбудівлі підприємства будь-які дії стали неможливими. Починаючи з 30.12.2022. коли було поновлено можливість подавати податкові звіти, позивач здійснює відновлення облікових даних та робить усе можливе щоб сформувати і подати прострочені звіти за 2022 рік та своєчасно подавати звіти за 2023 рік.

Стосовно здійснення господарських операцій зазначених представником відповідача, представник позивача додатково зазначив, що між позивачем та компанією WMP AllianceInc (США) були укладені такі правочини: Контракт №382130 від 13.12.2021, Контракт №382204 від 31.01.2022, Контракт №382205 від 01.02.2022, Контракт №382206 від 02.02.2022, Контракт №382207 від 07.02.2022, Контракт №382208 від 08.02.2022, згідно з умовами яких позивачем були зроблені передплати за сільськогосподарську техніку до 24.02.2022 року.

Після повномасштабного вторгнення російської федерації 24.02.2022 року компанія WMP AllianceInc з розумінням поставилася до цих непередбачуваних обставин, та скільки могла тримала зазначену в контрактах техніку на зберіганні за свій рахунок. Повернути кошти контрагент не міг в повному обсязі, так як техніка була вже ним закуплена. Техніка була поставлена в Україну, як тільки це стало можливо, в липні - серпні 2022 року. В зв`язку з окупацією території Херсонської області, техніка була доставлена в Полтавську область та передано в оренду.

Крім того, 20 грудня 2021 року між позивачем та компанією Rohren-und Pumpenwek BAUER Gesel (Австрія) був укладений контракт №BAU-FF20122021 на поставку обладнання. За цим контрактом було проведено попередню оплату (21.12.2021р. - 22776,10 Євро, 06.02.2022р. - 68328,30 Євро). 23.02.2022 року було оформлено дві попередні митні декларації №ІІА508000/2022/900265 та №ІІА508000/2022/900268 на імпорт обладнання за даним контрактом.

Але після 24 лютого 2022року завезти на територію України дане обладнання не вдалося. Тому 8 березня 2022року позивач був вимушений оформити митні декларації на реекспорт обладнання № иА305160/2022/008665 та №ИА305160/2022/008675.

Однак ці та інші факти здійснення господарської діяльності позивачем, на які посилається відповідач, не можуть бути підставою для відмови у задоволенні вимог позивача, оскільки не доводять існування можливості виконання податкових зобов`язань позивачем з своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати певних податків та зборів, подання звітності.

Заперечення на відповідь на відзив до суду не надходили.

Через канцелярію суду 14.09.2023 року (вхід. № 31151/23) від представника відповідача надійшли письмові пояснення на виконання вимог протокольної ухвали суду від 04.09.2023 року з додатками.

Ухвалою, що занесена до протоколу підготовчого засідання від 20.06.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У вступному слові представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні в повному обсязі.

Представник відповідача проти заявлених вимог заперечував та просив відмовити у їх задоволенні в повному обсязі.

Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, докази, якими вони підтверджуються, заслухавши у вступні словапредставників сторін, судом у справі встановлені такі факти та обставини.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Приватне акціонерне товариство «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» з 20.08.1993 року перебуває на обліку як платник податків у Південному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків. 13.07.2004 року за № 14991200000000006 Виконавчим комітетом Херсонської міської ради здійснено державну реєстрацію відомостей про юридичну особу. (т.1 а.с.13-28)

Основним видом діяльності є 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

А також: 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур, 01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів, 01.49 Розведення інших тварин, 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, 01.63 Післяурожайна діяльність, 01.64 Оброблення насіння для відтворення, 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів, 10.42 Виробництво маргарину і подібних харчових жирів, 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості, 10.91 Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах.

Судом встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта «код ЄДРПОУ 19368062» товариство має у власності (т.1 а.с.93-154):

-нежитлові приміщення офісного центру із приміщеннями банку площею 319,2 кв.м. за адресою: м. Херсон, вул.. Привокзальна, 5;

-комплекс виробничих будівель та споруд з механізованими складами напільного зберігання, за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, м. Таврійськ, вул.. Промислова, 13;

-частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №9 СМК довжиною 7648 м, загальною площею 1804 кв.м. за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Дубівська;

-частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №9 СМК довжиною 11690 м, загальною площею 2072 кв.м. за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Антонівська;

-внутрішньогосподарська меліоративна система від насосної станції №8 СМК довжиною 23523 м, загальною площею 23523 кв.м., за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Антонівська;

-внутрішньогосподарська меліоративна система від насосної станції №7а СМК довжиною 13257 м, загальною площею 2567 кв.м., за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Дубівська;

-зрошувальна система внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №3 довжиною 13138 м, загальною площею 5309,58 кв.м, за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Червонополянська;

-зрошувальна система, частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №6 довжиною 6007 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-1-ПТ-6 та господарського трубопроводу ГТ-1, загальною площею 2108,8кв.м, за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Червонополянська;

-зрошувальна система, частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №6 довжиною 10108 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-8-ПТ-14 та господарського трубопроводу ГТ-2, загальною площею 4052,2кв.м, за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Червонополянська;

-будівлі майстерні загальною площею 4930 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ;

-майстерня-овочесховище загальною площею 633 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0345, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0341, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0340, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0339, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0338, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0337, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0336, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0335, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0334, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0333, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0332, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0331, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0330, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0328, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0327, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0324, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0325, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0326, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0329, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6510770800:02:001:0442, за адресою: Херсонська область, м.Нова Каховка, м. Таврійськ, вул.. Промилова, 13;

-споруда зрошувальна система, частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №3 розподільчого каналу №1 довжиною 7384 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-7-ПТ-10 та господарського трубопроводу загальною площею 3162,6 кв.м. за адресою Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-споруда, зрошувальна система частини внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції № 3 розподільчого каналу №1 довжиною 9831 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-1-ПТ-6 та господарських трубопроводів, загальною площею 3774,2 кв.м. за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-споруда, зрошувальна система частини внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції № 1 розподільчого каналу №1 довжиною 1715 м. польового трубопроводу ПТ-3-6, споруда загальною площею 591,64 кв.м. за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка,загальною площею 6,1434 га,кадастровий номер 6523555100:16:003:0009 за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка, загальною площею 1,0924 га, кадастровий номер 6510770800:11:146:0001 за адресою: АДРЕСА_2 ;

-земельна ділянка, загальною площею 5,2623 га, кадастровий номер 6523555100:16:016:0009 за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-земельна ділянка, загальною площею 5,26 га, кадастровий номер 6523555100:16:016:0010 за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

-комплекс, зернотік за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, с. Першокостянтинівка, вул.. Толбухіна, 1А;

-нежитлова будівля, адміністративна будівля загальною площею 881,2 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 ;

-комплекс, нежитлових будівель механізованого загону №3 за адресою: АДРЕСА_4 ;

-комплекс, механічний тік за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с. Антонівка, вул.. Східна, 28;

-комплекс нежитлових будівель зернотік, за адресою: АДРЕСА_5 ;

-комплекс, гаражі за адресою: АДРЕСА_1 ;

-комплекс, гараж за адресою: АДРЕСА_5 ;

-нежитлова будівля, пекарня за адресою: АДРЕСА_5 ;

-нежитлова будівля, будинок тваринника за адресою: АДРЕСА_5 ;

нежитлова будівля, майстерня за адресою: АДРЕСА_5 ;

-комплекс, нежитлових будівель-виробнича база за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ. Завітне, вул.. Промилова, 5;

-комплекс, нежитлових будівель зернотоку за адресою: Херсонська область, Каховський район, смт. Любимівка, вул.. Польова, 5;

-нежитлові приміщення ІІІ поверху будівлі банку літ.А, загальною площею 262,7 кв.м. за адресою: м. Херсон, вул.. Привокзальна, 5.

Також, судом встановлено, що 31.03.2022 року ПрАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» було прийнято наказ №85 про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, відповідно до змісту якого починаючи з 01.04.2022 року по підприємству введено в дію норми Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», в частині призупинення дії трудового договору з особами відповідно до переліку в Додатках 1 та 2. (т.1 а.с.70)

Пунктом 3 вказаного наказу визначено, що з 01.04.2022 року до кінця періоду воєнного стану на підставі ст. 11 Закону №2136-ІХ призупинено дію колективних договорів в частині нарахування та виплати всіх видів доплат, надбавок та соціальних виплат, що не суперечать законодавству України.

Відповідно до наказу №89 від 20.05.2022 року «Про призупинення дії трудового договору з 23.05.2022 року» по підприємству введено в дію з 23.05.2022 року ст. 13 «Призупинення дії трудового договору» для відповідних працівників. (т.1 а.с.84)

Крім того, судом встановлено, що представником позивача направлялись листи до ПрАТ «Київстар» та ПрАТ «Датагруп» та відповідно до отриманих відповідей, ПрАТ «Київстар» повідомило позивача, що у населених пунктах, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях, є складнощі в роботі послуг мобільного та фіксованого зв`язку. З травня 2022 року окупанти відключили український мобільний та фіксований зв`язок у м. Херсон та на окупованих територіях Херсонської області. З 30.05.2022 року послуги по особовим рахункам підприємства не надаються.

ПрАТ «Датагруп» у відповіді на запит повідомило, що з 31.05.2022 року втрачена можливість надання абонентам послуг, адже відсутній доступ до обладнання та мереж компанії. (т.1 а.с.86-88)

Окрім того, судом встановлено, що представником позивача було направлено адвокатський запит до Служби безпеки України від 26.10.2022 року з вимогою надати інформацію стосовно ходу відкритого кримінального провадження № 12022020010000871 та які саме слідчі дії проводяться. (т.1 а.с.89-90)

У відповідь на адвокатський запит Головне слідче управління СБУ повідомило листом від 03.11.2022 року, що досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12022020010000871 від 29.07.2022 року за ч.1 ст. 438 КК України здійснюється слідчим відділом УСБУ в Херсонській області, у зв`язку з чим адвокатський запит скеровано до вказаного органу досудового розслідування для розгляду по суті. (т.1 а.с.91)

Листом від 18.05.2023 року повідомлено, що 23.12.2022 року постановою процесуального керівника матеріали кримінального провадження № 12022020010000871 об`єднано із матеріалами провадження № 42022232190000036. Досудове розслідування у вказаному кримінальному провадженні триває. (т.2 а.с.3)

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 28.09.2022 року ПрАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» на ім`я в.о. начальника Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Галокової Н. було подано заяву за вих.№40 щодо неможливості виконання ПрАТ податкових обов`язків, визначених в пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. (т.1 а.с.64-65)

Підставою неможливості виконання товариством податкових обов`язків зазначено визначені розділом ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, а саме повідомлено, що виробничі потужності та адміністративні будівлі підприємства перебувають на території, що належать до Генічеського та Каховського районів Херсонської області та м. Херсон, на території яких ведуться воєнні (бойові) дії, та знаходяться в тимчасово окупованій збройними формуваннями російської федерації території. Також, на підставі наказів №85 від 31.03.2022 року та № 89 від 20.05.2022 року підприємством призупинено дію трудових договорів майже з усіма співробітниками підприємства. На даний час товариство не має можливості виконати свої податкові обов`язки стосовно дотримання подання звітності та термінів сплати податків та зборів.

До заяви представником товариства було надано: копію наказу №85 від 31.03.2022 року, копію наказу № 89 від 20.05.2022 року, копію листа ТПП України № 2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 року про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, копію листа від провайдера ПрАТ «Київстар» від 22.09.2022 року та копію листа від провайдера ПрАТ «Датагруп».

За результатом розгляду заяви та доданих документів контролюючим органом 14.10.2022 року було прийнято рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 1821/6/34-00-04-01-01 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким розглянуто заяву платника та відповідні документи № 1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяви підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: надати документи згідно переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема, щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225, а саме: відповідно до переліку. (т.1 а.с.67-68)

На вимогу контролюючого органу, представником позивача було надано лист від 03.11.2022 року №41, яким додатково повідомлено, що: 28.07.2022 року представником позивача було подано заяву до органів поліції про захоплення майна довірителя озброєними людьми представниками органів окупаційної влади на Херсонщині; 28.07.2022 року порушено кримінальне провадження за фактом захоплення невідомими озброєними особами майна компанії; 26.10.2022 року було направлено адвокатський запит до Служби безпеки України про надання інформації про перебіг кримінальної справи та надання копії витягу з ЄРДР у КП. (т.1 а.с.66)

Проте, судом встановлено, що 23.11.2022 року контролюючим органом за результатами розгляду вказаного листа було прийнято рішення № 2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким вирішено, що у позивача наявна можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підставою вказано: до заяви не надано документи в повному обсязі, що не вказують на не можливість платником податків своєчасно виконувати свій податковий обов`язок (т.1 а.с.69).

Додатково судом встановлено, що 10.05.2023 року позивачем було подано до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів за період з серпня 1993 року по липень 2022 року включно з додатками.

Проте, податковим органом за результатами розгляду поданого повідомлення зазначено, що при застосуванні податковим агентом/платником податків норм пп. 69.28 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, не може керуватись зазначеним Переліком.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши вступні слова представників сторін, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги належать задоволенню частково, з огляду на таке.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України (далі ПК України) та Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах передбачених законом. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством (ч.1 ст.19 Конституції України).

Пунктом 1.1 статті 1 Податкового кодексу України визначено, що платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Відповідно до пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до підпункту 69.1. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Також суд зазначає, що відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022 року було розроблено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. (п.1 Порядку)

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. (п.2 Порядку)

Так, відповідно до ч.1 розділу ІІ Порядку, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Частиною 3 розділу ІІ Порядку визначено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;

підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 28.09.2022 року ПрАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» було подано на адресу відповідача заяву за вих.№40 щодо неможливості виконання ПрАТ податкових обов`язків, визначених в пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, яка зареєстрована за № 1675/6/34-00-01 від 29.09.2022.

Підставою неможливості виконання товариством податкових обов`язків зазначено визначені розділом ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, а саме повідомлено, що виробничі потужності та адміністративні будівлі підприємства перебувають на території, що належать до Генічеського та Каховського районів Херсонської області та м. Херсон, на території яких ведуться воєнні (бойові) дії, та знаходяться в тимчасово окупованій збройними формуваннями російської федерації території. Також, на підставі наказів №85 від 31.03.2022 року та № 89 від 20.05.2022 року підприємством призупинено дію трудових договорів майже з усіма співробітниками підприємства. На даний час товариство не має можливості виконати свої податкові обов`язки стосовно дотримання подання звітності та термінів сплати податків та зборів.

До заяви представником підприємства було надано: копію наказу №85 від 31.03.2022 року, копію наказу № 89 від 20.05.2022 року, копію листа ТПП України № 2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 року про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, копію листа від провайдера ПрАТ «Київстар» від 22.09.2022 року та копію листа від провайдера ПрАТ «Датагруп».

Відповідно до ч.1 розділу ІІІ Порядку, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що за результатом розгляду заяви та доданих документів, контролюючим органом 14.10.2022 року було прийнято попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку № 1821/6/34-00-04-01-01 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким розглянуто заяву платника та відповідні документи № 1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяви підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: надати документи згідно переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема, щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225, а саме: відповідно до переліку.

На вимогу контролюючого органу, представником позивача було надано лист від 03.11.2022 року №41, яким додатково повідомлено, що: 28.07.2022 року представником позивача було подано заяву до органів поліції про захоплення майна довірителя озброєними людьми представниками органів окупаційної влади на Херсонщині; 28.07.2022 року порушено кримінальне провадження за фактом захоплення невідомими озброєними особами майна компанії; 26.10.2022 року було направлено адвокатський запит до Служби безпеки України про надання інформації про перебіг кримінальної справи та надання копії витягу з ЄРДР у КП.

Проте, судом встановлено, що 23.11.2022 року контролюючим органом за результатами розгляду вказаного листа було прийнято рішення № 2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким вирішено, що у позивача наявна можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підставою вказано: до заяви не надано документи в повному обсязі, що не вказують на не можливість платником податків своєчасно виконувати свій податковий обов`язок.

Аналізуючи зазначені дії контролюючого органу та наведені в оскаржуваному рішенні підстави для відмови у прийнятті рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, суд доходить висновку, що вони є безпідставними та необґрунтованими, з огляду на таке.

Як, вже зазначалось судом, представником позивача до заяви про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку було подано вичерпний перелік документів, а саме: копію наказу №85 від 31.03.2022 року, копію наказу № 89 від 20.05.2022 року, копію листа ТПП України № 2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 року про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, копію листа від провайдера ПрАТ «Київстар» від 22.09.2022 року та копію листа від провайдера ПрАТ «Датагруп».

У вказаній заяві представником позивача було повідомлено податковий орган, що майно, яке перебуває у власності позивача перебуває на території тимчасового окупованої Херсонської області, а саме Каховському та Генічеському районах та надання додаткових будь-яких документів не є можливим у зв`язку із захопленням невідомими озброєними людьми адміністративних будівель підприємства.

Тобто, з урахуванням пункту 1 розділу ІІ Порядку, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є, зокрема в ситуації позивача: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, тимчасово окупована вся територія Генічеського району з 24.02.2022 року, Горностаївська селищна територіальна громада з 24.02.2022 року, Новокаховська міська територіальна громада за винятком смт. Козацьке та с. Веселе з 24.02.2022 року, Каховська міська територіальна громада з 24.02.2022 року, Чаплинська селищна територіальна громада з 24.02.2022 року, в межах яких перебувають сільськогосподарські земельні ділянки, виробничі будівлі та споруди позивача.

Таким чином, виходячи із зазначених встановлених судом обставин, суд доходить висновку, що у контролюючого органу не було обґрунтованих підстав для відмови, адже матеріалами справи підтверджено, що майже все належне позивачу майно, а саме земельні ділянки, адміністративні будівлі, виробничі будівлі та споруди, що використовуються для здійснення основного виду господарської діяльності товариства вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур знаходяться на досі тимчасово окупованій частині Херсонської області, що унеможливлює надання відповідної податкової звітності.

Крім того, суд зазначає, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення від 23.11.2022 року зазначено «не надання документів у повному обсязі», однак аналізуючи оскаржуване попереднє рішення податкового органу від 14.10.2022 року суд зазначає, що контролюючим органом в порушення вимог Порядку, не зазначено які конкретно документи необхідно надати позивачу за для отримання позитивного рішення, а лише вказано загальний перелік, що є додатком до Порядку.

Таким чином, на думку суду наданих позивачем при направленні заяви документів було достатньо для вирішення питання щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Крім того, суд погоджується з доводами представника позивача, що відповідачем не було здійснено дії відповідно до абз.7,8 п.1 розділу ІІІ вказаного Порядку, що направлені на доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок які покладені саме на контролюючий орган.

Окрім того, в процесі розгляду справи представником позивача додатково було надано копію адвокатського запиту та отриманих відповідей від Служби Безпеки України та Слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Херсонській області про відкриття кримінального провадження та здійснення відповідних слідчих дій, що також підтверджує наявність обставин, що унеможливлюють своєчасне виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Таким чином, з урахуванням встановлених судом обставин та наведених сторонами доводів та заперечень, суд доходить висновку, що позовні вимоги - визнати протиправним та скасувати рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 1821/6/34-00-04-01-01 від 14.10.2022 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання та рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків № 2177/6/34-00-04-01-01 від 23.11.2022 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання, є правомірними та належать задоволенню шляхом визнання протиправним та скасування рішення/ попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14 жовтня 2022 року №1821/6/34-00-04-01-01 та від 23 листопада 2022 року №2177/6/34-00-04-01-01та зобов`язання Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку Приватним акціонерним товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» на підставі поданих ним заяв № 1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та № 2207/6/34-00-01 від 04.11.2022 року та доданих до заяв відповідних документів.

Проте, в іншій частині позовних вимог відмовити, адже позовні вимоги позивача щодо визнання поважними обставинами, що унеможливлюють виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» покладених на нього податкових обов`язків визначених у заявах до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28.03.2022 року та 03.11.2022 року випливають із вже задоволених вище позовних вимог та встановлених судом фактів та обставин, а тому окремо задоволенню не підлягають.

А також, стосовно позовних вимог, щодо зобов`язання Південне міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» своїх податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, відповідно до наведеного позивачем переліку, суд зазначає, що визначення якої саме податкової звітності та за який період входить до дискреційних повноважень контролюючого органу.

Задовольняючи позовні вимоги зазначеним вище способом суд визнав, що на підставі поданих позивачем доказів та документів у відповідача не було підстав для не прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання свого податкового обов`язку.

Разом з цим, відповідачем не розглядалось питання щодо кожного податкового обов`язку позивача, строки подання звітності та за який період, а тому у задоволенні цих позовних вимог слід відмовити.

Також не належать задоволенню позовні вимоги - зобов`язати Південне міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути заяву ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» про неможливість виконання податкових обов`язків, оскільки суд дійшов висновку, що за поданими позивачем документами, відповідач мав прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку Приватним акціонерним товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ».

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені у судовому засіданні факти, суд дійшов висновку, що відповідач, заперечуючи проти позову не довів, з посиланням на відповідні докази правомірності своїх рішень, а тому позовні вимоги належать задоволенню частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи вищевикладене, судовий збір належить стягненню з відповідача на користь позивача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в сумі судовий збір в розмірі 5368,00 грн.

У зв`язку з тим, що судові витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз в цій справі відсутні, жодні судові витрати не належать стягненню з позивача на користь відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,295,297 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» (код ЄДРПОУ 19368062, місце знаходження: 73000, м. Херсон, вул. Привокзальна, 5, адреса для листування: 01135, м. Київ, пр.-т. Перемоги, 18, кв. 25) до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44104032, місце знаходження: 65015, м. Одеса, пр.-т. Шевченка, 15/1) про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення/ попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14 жовтня 2022 року №1821/6/34-00-04-01-01 Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, прийняте стосовно Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ».

Визнати протиправним та скасувати рішення/ попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23 листопада 2022 року №2177/6/34-00-04-01-01 Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, прийняте стосовно Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ».

Зобов`язати Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44104032, місце знаходження: 65015, м. Одеса, пр.-т. Шевченка, 15/1) прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку Приватним акціонерним товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» (код ЄДРПОУ 19368062, місце знаходження: 73000, м. Херсон, вул. Привокзальна, 5, адреса для листування: 01135, м. Київ, пр.-т. Перемоги, 18, кв. 25) на підставі поданих ним заяв № 1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та № 2207/6/34-00-01 від 04.11.2022 року та доданих до заяв відповідних документів.

В іншій частині позовних вимог, - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ 44104032, місцезнаходження: 65015, м. Одеса, пр.-т. Шевченка, 15/1) на користь Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» (код ЄДРПОУ 19368062, місце знаходження: 73000, м. Херсон, вул. Привокзальна, 5, адреса для листування: 01135, м. Київ, пр.-т. Перемоги, 18, кв. 25) судовий збір в розмірі 5368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень 00 копійок).

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст. 295,297 КАС України, з урахуванням п.п.15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано « 22» вересня 2023 року.

Суддя Л.Р. Юхтенко

Дата ухвалення рішення22.09.2023
Оприлюднено25.09.2023
Номер документу113660449
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —420/6214/23

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 22.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Рішення від 14.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні