Постанова
від 17.01.2024 по справі 420/6214/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 січня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/6214/23

Перша інстанція: суддя Юхтенко Л.Р.,

повний текст судового рішення

складено 22.09.2023, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,при секретарі Абович Ю.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 вересня 2023 року по справі за позовом приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

У березні 2023 року приватне акціонерне товариство «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» (далі позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі відповідач), в якому заявило наступні позовні вимоги:

- визнати протиправним та скасувати рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №1821/6/34-00-04-01-01 від 14.10.2022 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання;

- визнати протиправним та скасувати рішення Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків №2177/6/34-00-04-01-01 від 23.11.2022 року щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання;

- зобов`язати Південне міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків повторно розглянути заяву ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» про неможливість виконання податкових обов`язків;

- визнати поважними обставинами, що унеможливлюють виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» покладених на нього податкових обов`язків визначених у заявах до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28.03.2022 року та 03.11.2022 року;

- зобов`язати Південне міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» своїх податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, а саме:

· декларації з податку на додану вартість за період, починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· декларації з екологічного податку за період, починаючи з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану;

· фінансова звітність, а саме: Ф 1. Баланс, Ф 2. Звіт про фінансові результати, Ф 3. Звіт про рух грошових коштів (за прямим методом), Ф 4. Звіт про власний капітал, Ф 5. Примітки до річної звітності за 2022 рік протягом 60 днів після відновлення можливості;

· податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого із них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за період, починаючи з 1 кварталу 2022 і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· податкова декларація з транспортного податку на 2023 рік протягом 60 днів після відновлення можливості;

· декларації з податку на прибуток підприємства за 2021 рік протягом 60 днів після відновлення можливості;

· податкова декларації з рентної плати, за користування радіо частотним ресурсом за період з лютого 2022 року і до скасування воєнного стану;

· податкова декларації з рентної плати , а саме за видобування корисних копалин (підземних вод) за період з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану;

· уточнюючі декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період, починаючи з 2022 року протягом і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· уточнюючу декларацію з плати за землю за період, починаючи з 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригувань у Єдиному реєстрі податкових накладних за період, починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· оплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за період починаючи з 1 кварталу 2022 року і протягом 2 місяців після відновлення можливості;

· оплати екологічного податку за період, починаючи з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану;

· оплати податку на додану вартість за період, починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· оплати податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), військового збору та єдиного соціального внеску за період починаючи з березня 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· оплати орендної плати за землю за період починаючи з лютого 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· оплати єдиного податку 4 групи за період починаючи з 1 кварталу 2022 року і протягом 60 днів після відновлення можливості;

· оплати за користування радіочастотним ресурсом за період з лютого 2022 року і до скасування воєнного стану;

· оплати за видобування корисних копалин (підземних вод) за період з 1 кварталу 2022 року і до скасування воєнного стану.

В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що внаслідок повномасштабного військового вторгнення РФ на територію України та окупації лівобережної частини Херсонської області, а також міста Херсона, позивач втратив доступ як до свого офісного приміщення, яке розташовано у місті Херсоні, а також і до господарських та виробничих приміщень і всього рухомого та нерухомого майна, що розташовано на території Генічеського та Каховського районів Херсонської області, де позивач, як сільськогосподарське підприємство, здійснює господарську діяльність, пов`язану з вирощуванням сільськогосподарської продукції. Позивач зазначає, що у липні 2022 року військовослужбовцями РФ із офісних приміщень було викрадено комп`ютерну техніку, наявні грошові кошти та документація. По даним фактам Вінницьким районним управлінням поліції ГУ НП у Вінницькій області було розпочато досудове розслідування від 29.07.2022 року №12022020010000871. 28.03.2022 року позивачем на адресу Південного міжрегіонального управління було направлено заяву про неможливість виконання податкових зобов`язань з підстав, передбачених пп.пп.1, 2, 3, 6 п.1 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, із додаванням підтверджуючих документів. Однак, 14.10.2022 року відповідачем було прийнято рішення №1821/6/34-0004-01-01 про відмову у задоволенні заяви з підстав не надання документів в повному обсязі, та одночасно запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяви підстави неможливості виконання податкових зобов`язань, але без зазначення чіткого переліку документів, які необхідно надати. Однак позивачем було надано відповідачу такі додаткові документи, як копію адвокатського запиту №01/10/2022 від 26.10.2022 року та копія листа СБУ №6/С-1675/2 від 03.11.2022 року. Проте 22.11.2022 року відповідачем прийнято рішення №2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості своєчасного виконання позивачем свого податкового обов`язку, яким відмовлено позивачу з тих самих підстав: не надання документів в повному обсязі. Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, оскільки наведені позивачем у заявах факти та обставини, а також додані документи підтверджують наявність неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів, подання звітності. Позивач також зазначає, що вказані оскаржувані рішення були прийняті з порушенням процедури, адже не мають чіткого формулювання, без зазначення необхідних конкретних документів, які мав надати позивач. Крім того, на думку позивача, відповідачем не було здійснено дій, передбачених абз.7, 8 п.1 розділу ІІІ вказаного Порядку, відповідно до яких контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах, а обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.09.2023 року позов задоволено частково наступним чином:

- визнано протиправним та скасовано рішення/ попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 14.10.2022 року №1821/6/34-00-04-01-01 Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, прийняте стосовно Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ»;

- визнано протиправним та скасовано рішення/ попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23.11.2022 року №2177/6/34-00-04-01-01 Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, прийняте стосовно Приватного акціонерного товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ»;

- зобов`язано Південне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку Приватним акціонерним товариства «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» на підставі поданих ним заяв №1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та №2207/6/34-00-01 від 04.11.2022 року та доданих до заяв відповідних документів;

- в іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступного.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Приватне акціонерне товариство «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» з 20.08.1993 року перебуває на обліку як платник податків у Південному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків. Основним видом діяльності є: 01.11 - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, 01.19 - Вирощування інших однорічних і дворічних культур, 01.24 - Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів, 01.49 - Розведення інших тварин, 01.61 - Допоміжна діяльність у рослинництві, 01.63 - Післяурожайна діяльність, 01.64 - Оброблення насіння для відтворення, 10.41 - Виробництво олії та тваринних жирів, 10.42 - Виробництво маргарину і подібних харчових жирів, 10.61 - Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості, 10.91 - Виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта «код ЄДРПОУ 19368062» Товариство має у власності (т.1 а.с.93-154):

- нежитлові приміщення офісного центру із приміщеннями банку площею 319,2 кв.м. за адресою: м. Херсон, вул.Привокзальна, 5;

- комплекс виробничих будівель та споруд з механізованими складами напільного зберігання, за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, м. Таврійськ, вул.Промислова, 13;

- частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №9 СМК довжиною 7648 м, загальною площею 1804 кв.м. за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Дубівська;

- частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №9 СМК довжиною 11690 м, загальною площею 2072 кв.м. за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Антонівська;

- внутрішньогосподарська меліоративна система від насосної станції №8 СМК довжиною 23523 м, загальною площею 23523 кв.м., за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Антонівська;

- внутрішньогосподарська меліоративна система від насосної станції №7а СМК довжиною 13257 м, загальною площею 2567 кв.м., за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Дубівська;

- зрошувальна система внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №3 довжиною 13138 м, загальною площею 5309,58 кв.м, за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Червонополянська;

- зрошувальна система, частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №6 довжиною 6007 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-1-ПТ-6 та господарського трубопроводу ГТ-1, загальною площею 2108,8 кв.м, за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Червонополянська;

- зрошувальна система, частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №6 довжиною 10108 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-8-ПТ-14 та господарського трубопроводу ГТ-2, загальною площею 4052,2 кв.м, за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с/рада Червонополянська;

- будівлі майстерні загальною площею 4930 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ;

- майстерня-овочесховище загальною площею 633 кв.м. за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с. Червона Поляна, вул.Таврійська, 2;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0345, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0341, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0340, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0339, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0338, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0337, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0336, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0335, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0334, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0333, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0332, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0331, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0330, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0328, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0327, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0324, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0325, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0326, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6523555100:03:001:0329, за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка площею 0,001 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 6510770800:02:001:0442, за адресою: Херсонська область, м.Нова Каховка, м. Таврійськ, вул.Промилова, 13;

- споруда зрошувальна система, частина внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції №3 розподільчого каналу №1 довжиною 7384 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-7-ПТ-10 та господарського трубопроводу загальною площею 3162,6 кв.м. за адресою Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- споруда, зрошувальна система частини внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції № 3 розподільчого каналу №1 довжиною 9831 м, що складається з польових трубопроводів ПТ-1-ПТ-6 та господарських трубопроводів, загальною площею 3774,2 кв.м. за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- споруда, зрошувальна система частини внутрішньогосподарської меліоративної системи від насосної станції № 1 розподільчого каналу №1 довжиною 1715 м. польового трубопроводу ПТ-3-6, споруда загальною площею 591,64 кв.м. за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка,загальною площею 6,1434 га, кадастровий номер 6523555100:16:003:0009 за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка, загальною площею 1,0924 га, кадастровий номер 6510770800:11:146:0001 за адресою: АДРЕСА_2 ;

- земельна ділянка, загальною площею 5,2623 га, кадастровий номер 6523555100:16:016:0009 за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- земельна ділянка, загальною площею 5,26 га, кадастровий номер 6523555100:16:016:0010 за адресою: Херсонська область, Каховський район, сщ/рада Любимівська;

- комплекс, зернотік за адресою: Херсонська область, Чаплинський район, с. Першокостянтинівка, вул.Толбухіна, 1А;

- нежитлова будівля, адміністративна будівля загальною площею 881,2 кв.м. за адресою: АДРЕСА_3 ;

- комплекс, нежитлових будівель механізованого загону №3 за адресою: АДРЕСА_4 ;

- комплекс, механічний тік за адресою: Херсонська область, Горностаївський район, с. Антонівка, вул.Східна, 28;

- комплекс нежитлових будівель зернотік, за адресою: АДРЕСА_5 ;

- комплекс, гаражі за адресою: АДРЕСА_1 ;

- комплекс, гараж за адресою: АДРЕСА_5 ;

- нежитлова будівля, пекарня за адресою: АДРЕСА_5 ;

- нежитлова будівля, будинок тваринника за адресою: АДРЕСА_5 ;

- нежитлова будівля, майстерня за адресою: АДРЕСА_5 ;

- комплекс, нежитлових будівель-виробнича база за адресою: АДРЕСА_6 ;

- комплекс, нежитлових будівель зернотоку за адресою: Херсонська область, Каховський район, смт. Любимівка, вул.Польова, 5;

- нежитлові приміщення ІІІ поверху будівлі банку літ.А, загальною площею 262,7 кв.м. за адресою: м. Херсон, вул.Привокзальна, 5.

31.03.2022 року ПрАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» прийнято наказ №85 про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану, відповідно якого, починаючи з 01.04.2022 року по підприємству введено в дію норми Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», в частині призупинення дії трудового договору з особами відповідно до переліку в Додатках 1 та 2 (т.1 а.с.70) Пунктом 3 вказаного наказу визначено, що з 01.04.2022 року до кінця періоду воєнного стану на підставі ст.11 Закону №2136-ІХ призупинено дію колективних договорів в частині нарахування та виплати всіх видів доплат, надбавок та соціальних виплат.

Відповідно до наказу №89 від 20.05.2022 року «Про призупинення дії трудового договору з 23.05.2022 року» по підприємству введено в дію з 23.05.2022 року ст.13 «Призупинення дії трудового договору» для відповідних працівників. (т.1 а.с.84)

Позивачем направлялись листи до ПрАТ «Київстар» та ПрАТ «Датагруп» та відповідно до отриманих відповідей, ПрАТ «Київстар» повідомило позивача, що у населених пунктах, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях, є складнощі в роботі послуг мобільного та фіксованого зв`язку. З травня 2022 року окупанти відключили український мобільний та фіксований зв`язок у м.Херсон та на окупованих територіях Херсонської області. З 30.05.2022 року послуги по особовим рахункам підприємства не надаються. ПрАТ «Датагруп» у відповіді на запит повідомило, що з 31.05.2022 року втрачена можливість надання абонентам послуг, адже відсутній доступ до обладнання та мереж компанії. (т.1 а.с.86-88)

Представником позивача було направлено адвокатський запит до Служби безпеки України від 26.10.2022 року з вимогою надати інформацію стосовно ходу відкритого кримінального провадження №12022020010000871 та які саме слідчі дії проводяться. (т.1 а.с.89-90)

У відповідь на адвокатський запит Головне слідче управління СБУ повідомило листом від 03.11.2022 року, що досудове розслідування у кримінальному провадженні №12022020010000871 від 29.07.2022 року за ч.1 ст.438 КК України здійснюється слідчим відділом УСБУ в Херсонській області, у зв`язку з чим адвокатський запит скеровано до вказаного органу досудового розслідування для розгляду по суті. (т.1 а.с.91)

Листом від 18.05.2023 року повідомлено, що 23.12.2022 року постановою процесуального керівника матеріали кримінального провадження №12022020010000871 об`єднано із матеріалами провадження №42022232190000036. Досудове розслідування у вказаному кримінальному провадженні триває. (т.2 а.с.3)

28.09.2022 року ПрАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» на ім`я в.о. начальника Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Галокової Н. було подано заяву за вих№40 щодо неможливості виконання ПрАТ податкових обов`язків, визначених в пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України. (т.1 а.с.64-65), яка обґрунтована тим, що виробничі потужності та адміністративні будівлі підприємства перебувають на території, що належать до Генічеського та Каховського районів Херсонської області та м.Херсон, на території яких ведуться воєнні (бойові) дії, та знаходяться в тимчасово окупованій збройними формуваннями російської федерації території. Також, на підставі наказів №85 від 31.03.2022 року та №89 від 20.05.2022 року підприємством призупинено дію трудових договорів майже з усіма співробітниками підприємства. На даний час товариство не має можливості виконати свої податкові обов`язки стосовно дотримання подання звітності та термінів сплати податків та зборів.

До заяви було надано: копію наказу №85 від 31.03.2022 року, копію наказу №89 від 20.05.2022 року, копію листа ТПП України № 2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 року про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, копію листа від провайдера ПрАТ «Київстар» від 22.09.2022 року та копію листа від провайдера ПрАТ «Датагруп».

За результатом розгляду заяви та доданих документів контролюючим органом 14.10.2022 року було прийнято рішення/попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №1821/6/34-00-04-01-01 щодо можливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким розглянуто заяву платника та відповідні документи №1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, запропоновано надати такі додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяви підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків: надати документи згідно переліку документів, що підтверджують неможливість платника податків юридичної особи, зокрема, щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженого наказом Міністерства фінансів України №225, а саме: відповідно до переліку. (т.1 а.с.67-68)

На вимогу контролюючого органу, представником позивача було надано лист від 03.11.2022 року №41, яким додатково повідомлено, що 28.07.2022 року представником позивача було подано заяву до органів поліції про захоплення майна довірителя озброєними людьми представниками органів окупаційної влади на Херсонщині; 28.07.2022 року порушено кримінальне провадження за фактом захоплення невідомими озброєними особами майна компанії; 26.10.2022 року було направлено адвокатський запит до Служби безпеки України про надання інформації про перебіг кримінальної справи та надання копії витягу з ЄРДР у КП. (т.1 а.с.66)

23.11.2022 року контролюючим органом за результатами розгляду вказаного листа було прийнято рішення №2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, яким вирішено, що у позивача наявна можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку. Підставою вказано: до заяви не надано документи в повному обсязі, що не вказують на не можливість платником податків своєчасно виконувати свій податковий обов`язок (т.1 а.с.69).

Крім того, у відповідь на подані позивачем до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів за період з серпня 1993 року по липень 2022 року включно з додатками, податковим органом в листі від 19.04.2023 року (т.2 а.с.97-99) зазначено, що при застосуванні податковим агентом/платником податків норм пп.69.28 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, платник податків не може керуватися Переліком територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російської Федерацією, який затверджений Постановою Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309, оскільки таких перелік застосовується для організації виплат внутрішньо переміщеним особам, проведення приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти тощо.

Обсяг нормативно-правового регулювання спірних правовідносин вірно визначений судом першої інстанції та полягає в наступному.

Відповідно до п.69 підроз.10 роз.XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Відповідно до пп.69.1 п.69 підроз.10 роз.XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Також суд зазначає, що відповідно до пп.69.1 п.69 підроз.10 роз.XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України наказом Міністерства фінансів України №225 від 29.07.2022 року було розроблено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. (п.1 Порядку)

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. (п.2 Порядку)

Так, відповідно до ч.1 роз.ІІ Порядку, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків);

5) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

6) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

7) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Частиною 3 розділу ІІ Порядку визначено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Заява має містити:

повне найменування платника податків згідно з реєстраційними документами або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) платника податків;

код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);

податкову адресу платника податків;

найменування контролюючого органу, до якого подається заява;

дату подання заяви;

чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання платником податків податкових обов`язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів;

вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ);

які саме податкові обов`язки не мав / не має можливості виконати платник податків;

інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської Федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації;

підписи платника податку - фізичної особи або посадових осіб платника податку, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).

Відповідно до ч.1 роз.ІІІ Порядку, заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Додаткові документи (копії документів) обґрунтування/пояснення розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань/пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Задовольняючи позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування спірних рішень від 14.10.2022 року №1821/6/34-00-04-01-01 та від 23.11.2022 року №2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання, суд першої інстанції дійшов висновку, що у контролюючого органу не було обґрунтованих підстав для відмови у задоволені заяв позивача про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку, оскільки матеріалами справи підтверджено, що майже все належне позивачу майно, а саме: земельні ділянки, адміністративні будівлі, виробничі будівлі та споруди, що використовуються для здійснення основного виду господарської діяльності товариства вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур знаходяться на досі тимчасово окупованій частині Херсонської області, що унеможливлює надання відповідної податкової звітності.

Також суд першої інстанції зазначив, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення від 23.11.2022 року зазначено «не надання документів у повному обсязі», однак, аналізуючи оскаржуване попереднє рішення податкового органу від 14.10.2022 року, слідує, що контролюючим органом в порушення вимог Порядку, не зазначено які конкретно документи необхідно надати позивачу задля отримання позитивного рішення, а лише вказано загальний перелік, що є додатком до Порядку.

Приймаючи рішення про зобов`язання відповідача прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку на підставі поданих ним заяв №1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та №2207/6/34-00-01 від 04.11.2022 року та доданих до заяв відповідних документів, суд першої інстанції виходив з того, що на підставі поданих позивачем доказів та документів у відповідача не було підстав для не прийняття рішення щодо неможливості своєчасного виконання свого податкового обов`язку, і відповідач повинен був прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку, а тому немає підстав для задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про неможливість виконання податкових обов`язків.

Стосовно позовних вимог щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання ПАТ «ФРІДОМ ФАРМ ІНТЕРНЕШНЛ» своїх податкових обов`язків щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності до скасування воєнного стану, відповідно до наведеного позивачем переліку, суд першої інстанції зазначив, що визначення якої саме податкової звітності та за який період входить до дискреційних повноважень контролюючого органу.

Не погоджуючись з висновками суду першої інстанції апелянт в апеляційній скарзі зазначає, що позивач не надав відповідного сертифіката Торгово-промислової палати України про засвідчення форс-мажорних обставин, які стали причиною неможливості виконання позивачем податкових обов`язків. Також апелянт посилається на те, шо позивач продовжує здійснювати господарську діяльність та проводить експортно-імпортні операції.

Крім того, апелянт вважає, що суд першої інстанції оскаржуваним рішенням втрутився у дискреційні повноваження відповідача.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначив, що є безпідставними доводи апелянта про те, що позивач аргументує свої позовні вимоги виключно форс-мажорними обставинами, тобто військовим станом, оскільки позивач ніколи, як в жодному зверненні до Апелянта, так і в позовній заяві не заявляв, що для задоволення його вимог про визнання факту неможливості виконання податкових обов`язків достатньо лише існування форс-мажорних обставин - військового стану, що підтверджується як змістом самих звернень позивача до відповідача (заяви позивача від 28.09.2022 року вих.№40 та від 03.11.2022 року вих.№41), позовною заявою до суду, так і документами, долученими позивачем до цих самих звернень.

Стосовно доводів апелянта про продовження ведення позивачем господарської діяльності, позивач зазначив наступне.

Починаючи з 24.02.2023 року до 15.07.2022 року по мірі можливості, через численні перешкоди описані вище, відбувалась подача деяких звітів, але після 15.07.2022 року, коли озброєнні люди повністю заблокували доступ до адмінбудівлі підприємства, будь-які дії стали неможливими. 10.08.2022 року була спроба подати об`єднану звітність з ЄСВ та ПДФЛ за 2 квартал 2022 року, але через нестабільний інтернет та ситуацію що загрожувала безпеці життя людей, була подана не в повному обсязі, а саме: додаток 1, додаток 5, додаток 4 тільки по м.Херсон. Підприємство змогло подати звітність тільки в тому об`ємі, який був завчасно попередньо підготовлений та вивантажений в інтернет сховище програми Медок до 15.07.2022 року.

Починаючи з 30.12.2022 року, коли було поновлено можливість подавати податкові звіти, позивач здійснює відновлення облікових даних та робить усе можливе щоб максимально сформувати і подати прострочені звіти за 2022 рік, та своєчасно подавати звіти за 2023 рік, що підтверджується додатками до відзиву, наданими Апелянтом.

Так, наприклад, 03.03.2023 року подана додаткова Об`єднана звітність з ЄСВ та ПДФЛ за 2 квартал 2022 додаток 4 до Костянтинівська UA65060130000026961, до Василівська НОМЕР_1 , до Таврійськ НОМЕР_2 , до Тавричанська НОМЕР_3 , до Першокостянтинівка UA65060290120062603.

Стосовно аргументів апелянта про здійснення протягом 2022 року експортно-імпортних операцій позивач зазначив, що між позивачем та компанією WMP Alliance Inc (США) були укладені контракт №382130 від 13.12.2021 року, контракт №382204 від 31.01.2022 року, Контракт №382205 від 01.02.2022 року, контракт №382206 від 02.02.2022 року, контракт №382207 від 07.02.2022 року, контракт №382208 від 08.02.2022 року, згідно з умовами яких позивачем були зроблені передплати за сільськогосподарську техніку до 24.02.2022 року.

Після повномасштабного вторгнення російської федерації 24.02.2022 року компанія WMP Alliance Inc з розумінням поставилася до цих непередбачуваних обставин, та скільки могла тримала зазначену в контрактах техніку на зберіганні за свій рахунок. Повернути кошти контрагент не міг в повному обсязі, так як техніка була вже ним закуплена. Техніка була поставлена в Україну, як тільки це стало можливо, в липні серпні 2022 року. В зв`язку з окупацією території Херсонської області, техніка була доставлена в Полтавську область та передана в оренду.

Крім того, 20.12.2021 року між позивачем та компанією Rohren-und Pumpenwek BAUER Gesel (Австрія) був укладений контракт №BAU-FF20122021 на поставку обладнання, за яким було проведено попередню оплату 21.12.2021 року - 22776,10 Євро, 06.02.2022 року - 68328,30 Євро. 23.02.2022 року було оформлено дві попередні митні декларації №UA508000/2022/900265 та №UA508000/2022/900268 на імпорт обладнання за даним контрактом. Але після 24.02.2022 року завезти на територію України дане обладнання не вдалося. Тому 08.03.2022 року позивач був вимушений оформити митні декларації на реекспорт обладнання №UA305160/2022/008665 та №UA305160/2022/008675.

Щодо тверджень апелянта про придбання позивачем протягом березня-жовтня 2022 року добрив, бензину, палива, насіння соняшника, сої, запчастин, послуг зв`язку, телекомунікаційних послуг, розподіл електричної енергії, послуг охорони, розподіл газу, техобслуговування транспорту, послуг зберігання тощо, позивач зазначив, ці ствердження не відповідають дійсності, оскільки протягом 2022 року відбулось лише завершення окремих господарських операцій з отримання раніше оплачених товарно матеріальних цінностей (добрив, насіння соняшника, запчастин, бензину, палива), та оплата раніше отриманих товарно матеріальних цінностей, а також оплата та отримання послуг зв`язку, телекомунікаційних послуг, розподіл електричної енергії, послуг охорони, розподіл газу, техобслуговування транспорту, послуг зберігання за періоди, коли зазначені послуги ще надавалися (до травня, червня, деякі до липня 2022 року).

Позивач зазначає, що наведені апелянтом факти здійснення господарської діяльності, не можуть бути підставою для відмови у задоволенні вимог позивача, оскільки не доводять існування можливості виконання податкових зобов`язань позивачем з своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати певних податків та зборів, подання звітності.

Перевіривши встановлені судом першої інстанції обставини та факти, дослідивши надані сторонами документи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, а доводи апелянта відхиляє, виходячи з наступного.

Як вже зазичено вище, до заяви про неможливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку позивачем були надані такі документи: копія наказу №85 від 31.03.2022 року, копію наказу №89 від 20.05.2022 року, копію листа ТПП України №2020/02.0-7.1 від 28.02.2022 року про засвідчення форс-мажорних обставин непереборної сили, копію листа від провайдера ПрАТ «Київстар» від 22.09.2022 року та копію листа від провайдера ПрАТ «Датагруп».

В своїй заяві позивач повідомив податковий орган, що майно, яке перебуває у власності позивача, знаходиться на території тимчасово окупованої Херсонської області, а саме в Каховському та Генічеському районах, а тому надання будь-яких додаткових документів не є можливим у зв`язку із захопленням невідомими озброєними людьми адміністративних будівель підприємства.

Відповідно до наведених вище положень п.1 роз.ІІ Порядку, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є, зокрема в ситуації позивача: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації; перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Суд першої інстанції обґрунтовано послався на Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309, згідно з яким тимчасово окупована вся територія Генічеського району з 24.02.2022 року, Горностаївська селищна територіальна громада з 24.02.2022 року, Новокаховська міська територіальна громада за винятком смт. Козацьке та с. Веселе з 24.02.2022 року, Каховська міська територіальна громада з 24.02.2022 року, Чаплинська селищна територіальна громада з 24.02.2022 року, вказуючи на те, що в межах цих територій перебувають сільськогосподарські земельні ділянки, виробничі будівлі та споруди позивача.

Даний Перелік затверджений на виконання пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року №1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що надані позивачем документи до своїх заяв про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку підтверджує той факт, що майже все належне позивачу майно, а саме земельні ділянки, адміністративні будівлі, виробничі будівлі та споруди, що використовуються для здійснення основного виду господарської діяльності товариства вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур знаходяться на досі тимчасово окупованій частині Херсонської області, що, в свою чергу, унеможливлює надання позивачем відповідної податкової звітності.

Виходячи з цього, як вірно виснував суд першої інстанції, у відповідача не було обґрунтованих підстав для відмови у задоволенні заяви позивача про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку.

Колегія суддів також погоджується з судом першої інстанції, що відповідачем не було здійснено дій на виконання положень абз.7, 8 п.1 розділу ІІІ вказаного Порядку, відповідно до яких обов`язок по доведенню можливості чи неможливості виконання платником податків своєчасно свого податкового обов`язку покладається саме на контролюючий орган.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що в процесі розгляду справи представником позивача додатково було надано копію адвокатського запиту та отриманих відповідей від Служби Безпеки України та Слідчого відділу Управління Служби безпеки України в Херсонській області про відкриття кримінального провадження та здійснення відповідних слідчих дій, що також підтверджує наявність обставин, що унеможливлюють своєчасне виконання платником податків свого податкового обов`язку.

З огляду на зазначене, суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення щодо визнання протиправними та скасування спірних рішень від 14.10.2022 року №1821/6/34-00-04-01-01 та від 23.11.2022 року №2177/6/34-00-04-01-01 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового зобов`язання.

Також колегія суддів погоджується з таким застосованим судом способом захисту прав позивача, як зобов`язання відповідача прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку на підставі поданих ним заяв №1675/6/34-00-01 від 29.09.2022 року та №2207/6/34-00-01 від 04.11.2022 року та доданих до заяв відповідних документів.

При цьому, колегія суддів відхиляє доводи апелянта про те, що прийняття такого рішення є втручанням у дискреційні повноваження податкового органу.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.

Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.

Суд першої інстанції вірно виходив з того, що відповідач повинен був прийняти рішення про неможливість своєчасного виконання позивачем податкового обов`язку, оскільки на підставі поданих позивачем доказів та документів у відповідача не було підстав для не прийняття такого рішення.

Виходячи з цього, суд першої інстанції обґрунтовано не застосував такий спосіб захисту, як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про неможливість виконання податкових обов`язків.

Підсумовуючи все вищенаведене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, прийняв законне та обґрунтоване рішення про часткове задоволення позовних вимог, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.329 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суд від 14 вересня 2023 року без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складено та підписано 18.01.2024 року.

Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

Дата ухвалення рішення17.01.2024
Оприлюднено22.01.2024
Номер документу116395583
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6214/23

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 22.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Рішення від 14.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Ухвала від 30.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні