ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/11727/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області, Миргородської районної військової (державної) адміністрації до Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради та Миргородської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області /надалі прокурор/ в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області /надалі ГУ ДСНС України у Полтавській області/ та Миргородської районної військової (державної) адміністрації звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради /надалі відповідач-1, КНП "МЛІЛ" ММР/ та Миргородської міської ради /надалі відповідач-2/ про:
- визнання протиправною бездіяльності Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради та Миргородської міської ради щодо неприведення у стан готовності захисної споруди - протирадіаційного укриття №62692, що знаходиться за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область;
- зобов`язання Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради та Миргородської міської ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область, у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09 липня 2018 року /а.с. 1-11/.
Позов обґрунтований тим, що на території м. Миргород наявна захисна споруда цивільного захисту - протирадіаційне укриття №62692, що знаходиться за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область, балансоутримувачем якого є Комунальне некомерційне підприємство "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради. Відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди, протирадіаційного укриття №62692, від 24 лютого 2023 року таке укриття обмежено готове до використання за призначенням. Таким чином, у відповідності до вимог частини восьмої статті 32 Кодексу цивільного захисту України та пункту 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №138 від 10 березня 2017 року, наявні підстави для зобов`язання Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область, з метою використання її за призначенням.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 21 серпня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Відповідач-1 та відповідач-2 позов не визнали та у відзивах на позовну заяву /а.с. 145-146, 166-169/ зазначили, що такий об`єкт нерухомого майна як захисна споруда протирадіаційне укриття №62692, у власність Миргородської міської ради та на баланс КНП "МЛІЛ" ММР не передавався та на балансі закладу не обліковується. Рішеннями Миргородської міської ради №59 від 17 березня 2022 року та №63 від 08 квітня 2022 року було виділено кошти на поточний ремонт підвального приміщення дитячого лікувального корпусу по вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, що не може вважатися бездіяльністю з боку Миргородської міської ради.
У відповіді на відзиви /а.с. 211-214/ заступник керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області зазначив, що захисна споруда протирадіаційне укриття №62692 розташоване в підвальному приміщенні, яке вбудоване в будівлю дитячого лікувального корпусу КНП "МЛІЛ" ММР за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, та перебуває у комунальній власності та власником цієї захисної споруди є Миргородська міська рада, балансоутримувачем - КНП "МЛІЛ" ММР. Відповідно до статуту, затвердженого рішенням 2 сесії Миргородської міської ради 8 скликання №44 від 15 грудня 2020 року, КНП "МЛІЛ" ММР є правонаступником майнових та немайнових прав та обов`язків Комунального некомерційного підприємства «Миргородська центральна районна лікарня» Миргородської районної ради. За результатами оцінки стану захисної споруди цивільного захисту №62692 у 2019-2023 роках слідує, що протирадіаційне укриття обмежено готове до використання за призначенням. Відповідачами не надано доказів приведення протирадіаційного укриття №62692, що знаходиться у підвальному приміщенні дитячого лікувального корпусу КНП "МЛІЛ" ММР за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, у стан, готовий до використання за призначенням.
У запереченнях /а.с. 225-226/ відповідач-2 зазначив, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, запис про право власності на захисну споруду чи будь-які інші записи про таки об`єкт відсутні. Проведені перевірки за минулі роки до 01 грудня 2021 року не стосуються теперішнього власника та користувача нерухомого майна. Листи та акти обстеження підвального приміщення дитячої лікарні за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, слід вважати рекомендаційними, які не виявляють порушень та не встановлюють необхідність проведення певних заходів.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Згідно із паспортом та обліковою карткою протирадіаційного укриття №62692, адреса: м. Миргород, вул. Лікарняна, буд. 1, дата прийняття в експлуатацію 1985 рік, місткість 300 чол, загальна площа 814,8 кв.м., загальний об`єм 3470 куб. м., вбудоване у будівлю, кількість входів 1, дата заповнення паспорта 01 березня 2017 року /а.с. 25, 26/.
Відповідно до технічного паспорту на захисну споруду цивільного захисту (цивільної оборони) від 22 липня 2016 року /а.с. 20-24/ протирадіаційне укриття №62692 за адресою: вул. Лікарняна, 1-А, м. Миргород, в частині підвального приміщення, вбудованого в 5-ти поверхову будівлю.
Згідно із інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єкту нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №341417705 від 03 серпня 2023 року /а.с. 12-13/, за адресою: Полтавська область, м. Миргород, вул. Лікарняна, буд. 1-В, знаходиться комплекс будівель та споруд, на які зареєстровано право власності Миргородської міської ради на підставі рішення Миргородської районної ради №34 від 11 грудня 2020 року, рішення Миргородської міської ради №44 від 15 грудня 2020 року, №115 від 24 грудня 2020 року, акту приймання-передачі нерухомого майна, затвердженого рішенням 6 сесії Миргородської міської ради 8 скликання №175 від 12 березня 2021 року /а.с. 15-19/, та зареєстровано право оперативного управління Комунального некомерційного підприємства «Миргородська центральна районна лікарня» Миргородської районної ради (код ЄДРПОУ 01999402) на підставі рішення Миргородської районної ради №11 від 21 лютого 2020 року та №11 від 14 квітня 2020 року.
Відповідно до положень пункту 1.4 Статуту КНП "МЛІЛ" ММР, затвердженого рішенням другої сесії Миргородської міської ради восьмого скликання (ІІ засідання) №44 від 15 грудня 2020 року /а.с. 86-91/, КНП "МЛІЛ" ММР є правонаступником майнових та немайнових прав та обов`язків Комунального некомерційного підприємства «Миргородська центральна районна лікарня» Миргородської районної ради (код ЄДРПОУ 01999402).
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №62692 від 17 березня 2021 року /а.с. 41-43/ головного інспектора та провідного інспектора Миргородського РВ ГУ ДСНС України у Полтавській області та начальника сектору цивільного захисту Миргородської міської ради у присутності директора КНП "МЛІЛ" ММР ОСОБА_1 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: 37600, Полтавська область, м. Миргород, вул. Лікарняна, 1-В, комунальної форми власності, що належить Миргородській міській раді, балансоутримувач захисної споруди КНП "МЛІЛ" ММР, та за результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 17 березня 2021 року протирадіаційне укриття №62692 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений керівник балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважена ним особа) директор КНП "МЛІЛ" ММР Будний Ярослав - 17 березня 2021 року /а.с. 43-зворот/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №62692 від 17 січня 2022 року /а.с. 38-40/ фахівцем з питань цивільного захисту та інженером КНП "МЛІЛ" ММР у присутності директора КНП "МЛІЛ" ММР ОСОБА_1 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: 37600, Полтавська область, м. Миргород, вул. Лікарняна, 1-В, комунальної форми власності, що належить Миргородській міській раді, балансоутримувач захисної споруди - КНП "МЛІЛ" ММР, та за результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 17 січня 2022 року протирадіаційне укриття №62692 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений керівник балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважена ним особа) директор КНП "МЛІЛ" ММР Будний Ярослав - 17 січня 2022 року /а.с. 40-зворот/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №62692 від 24 лютого 2023 року /а.с. 35-37/ заступником начальника ВОЗЦЗ та НПЗ Миргородського РУ ГУ ДСНС України у Полтавській області, завідувачем господарством та електромонтером КНП "МЛІЛ" ММР, начальником сектору цивільного захисту Миргородської міської ради у присутності в.о. директора КНП "МЛІЛ" ММР ОСОБА_2 проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: 37600, Полтавська область, м. Миргород, вул. Лікарняна, 1-В, комунальної форми власності, що належить Миргородській міській раді, балансоутримувач захисної споруди - КНП "МЛІЛ" ММР, та за результатами проведеної оцінки встановлено, що станом на 24 лютого 2023 року протирадіаційне укриття №62692 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений керівник балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважена ним особа) в.о. директора КНП "МЛІЛ" ММР ОСОБА_2 - 24 лютого 2023 року /а.с. 37-зворот/.
Листом КНП "МЛІЛ" ММР №01-13/845 від 10 квітня 2023 року /а.с. 27/ повідомлено Миргородській окружній прокуратурі на лист №54-2802ВИХ-23 від 06 квітня 2023 року, що захисна споруда (протирадіаційне укриття) №62692, розташована в підвальному приміщенні дитячого лікувального корпусу за адресою: м. Миргород, вул. Лікарняна, буд. 1-В, перебуває в комунальній власності Миргородської міської ради та знаходиться на балансі КНП "Миргородська лікарня інтенсивного лікування". За проведеними оглядами оцінки стану встановлено, що захисна споруда (протирадіаційне укриття) №62692 обмежено готова до використання за призначенням та потребує капітального ремонту для приведення до вимог щодо утримання та експлуатації.
Листом Виконавчого комітету Миргородської міської ради №1239/1940/01-28 від 14 квітня 2023 року /а.с. 28/ повідомлено Миргородській окружній прокуратурі на лист №54-2802ВИХ-23 від 06 квітня 2023 року, що на території м. Миргорода наявна захисна споруда, протирадіаційне укриття №62692, розташоване за адресою: вул. Лікарняна, буд. 1-В, м. Миргород, яке перебуває у комунальній власності Миргородської міської ради та знаходиться на балансі КНП "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради.
Листом Миргородської окружної прокуратури за вих. №54-4034ВИХ-23 від 23 травня 2023 року /а.с. 92-94/ ГУ ДСНС України у Полтавській області повідомлено, що Миргородською окружною прокуратурою встановлено, що в підвальному приміщенні дитячого лікувального корпусу КНП "МЛІЛ" ММР за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, розміщена захисна споруда - протирадіаційне укриття №62692, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення засновником та балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовою до використання за призначенням. Викладено прохання повідомити про вжиті та заплановані заходи щодо забезпечення утримання та стану готовності захисних споруд, в тому числі заходів з метою зобов`язання балансоутримувача (власника) захисної споруди вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: вул. Лікарняна, буд. 1-В, м. Миргород, шляхом звернення до суду з відповідною позовною заявою в порядку адміністративного судочинства.
Листом ГУ ДСНС України у Полтавській області №61-01-04-4362/61-11 від 22 червня 2023 року /а.с. 95-97/ Миргородській окружній прокуратурі на лист №54-4034ВИХ-23 від 23 травня 2023 року повідомлено про те, що Головне управління ДСНС України у Полтавській області у довоєнний час не зверталося до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами про застосування заходів реагування щодо захисних споруд цивільного захисту, зокрема споруди №62692. На даний час звернення до Полтавського окружного адміністративного суду із позовними заявами на підставі раніше виданих актів, складених за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю), неможливо (у зв`язку із завершенням термінів позовної давності). Так само неможливо звернення до суду на підставі нових актів, складання яких допустиме лише за результатами здійснення планових або позапланових заходів державного нагляду (контролю). Заходи із приведення протирадіаційного укриття №62692 у готовність, визначені чинним законодавством, балансоутримувачем вживаються на недостатньому рівні.
Листом Миргородської окружної прокуратури за вих. №54-4037ВИХ-23 від 23 травня 2023 року /а.с. 98-99/ Миргородську районну військову адміністрацію повідомлено, що Миргородською окружною прокуратурою встановлено, що в підвальному приміщенні дитячого лікувального корпусу КНП "МЛІЛ" ММР за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, розміщена захисна споруда протирадіаційне укриття №62692, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення засновником та балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовою до використання за призначенням. Також висловлено прохання повідомити про вжиті та заплановані заходи щодо забезпечення утримання та стану готовності захисних споруд, в тому числі заходів з метою зобов`язання балансоутримувача (власника) захисної споруди вжити заходи щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62692, розташованого за адресою: вул. Лікарняна, буд. 1-В, м. Миргород, шляхом звернення до суду з відповідною позовною заявою в порядку адміністративного судочинства.
Листом Миргородської районної військової адміністрації від 12 червня 2023 року №1283/01.1-37 /а.с. 100-101/ Миргородську окружну прокуратуру на лист №54-4037ВИХ-23 від 23 травня 2023 року повідомлено щодо стану готовності захисної споруди цивільного захисту №62692, яка розташована в підвальному приміщенні КНП "МЛІЛ" ММР за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, а саме: до Миргородської міської територіальної громади направлено відповідне доручення щодо необхідності провести відповідну роботу по приведенню захисної споруди цивільного захисту №62692 в готовність до використання та проінформувати за результатами проведеної роботи Миргородську районну військову адміністрацію та Миргородську окружну прокуратуру. Оскільки споруда є обмежено готовою до використання за призначенням, а отже може використовуватись для укриття населення, звернення до суду з метою зобов`язання балансоутримувача привести укриття в стан готовий до використання не планувались та не направлялись.
Листом Миргородської окружної прокуратури №54-6060ВИХ-23 від 03 серпня 2023 року /а.с. 102-103/ ГУ ДСНС України в Полтавській області та Миргородську районну військову адміністрацію повідомлено про те, що Миргородською окружною прокуратурою встановлено, що захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №62692, що знаходиться у підвальному приміщенні дитячого лікувального корпусу КНП "МЛІЛ" ММР за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, має статус обмежено готовою до використання за призначенням. Миргородською окружною прокуратурою у відповідності до статті 23 Закону України Про прокуратуру ініційовано пред`явлення до Полтавського окружного адміністративного суду позовної заяви щодо приведення споруди цивільного захисту у належний стан.
Вважаючи протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради та Миргородської міської ради щодо неприведення у стан готовності захисної споруди - протирадіаційного укриття №62692, що знаходиться за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область, прокурор звернувся до суду з цим позовом.
У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України № 2263-IX від 22 травня 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом України від 15 серпня 2022 року №2500-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 07 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2738-IX від 16 листопада 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 06 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 2915-IX від 07 лютого 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 01 травня 2023 року № 254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3057-IX від 02 травня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3275-IX від 27 липня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Указом Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", затвердженим Законом № 3275-IX від 27 липня 2023 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06 грудня 1991 року 1932-XII /надалі Закон 1932-XII / оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.
За змістом статті 3 Закону 1932-XII підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.
У силу пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI /надалі КЦЗ України/ захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 32 КЦЗ України до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Цивільним захистом, згідно зі статтею 4 КЦЗ України, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 21 КЦЗ України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.
Як визначено частинами четвертою, п`ятою статті 32 КЦЗ України, для вирішення питань щодо укриття категорій населення, визначених частиною третьою цієї статті, центральні органи виконавчої влади, інші органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд. Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою від 10 березня 2017 року №138 "Деякі питання використання захисних споруд цивільного захисту" Кабінет Міністрів України затвердив Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку /надалі Порядок № 138/.
Пунктом 3 Порядку № 138 визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Пунктом 9 Порядку № 138 передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
Частиною першою статті 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, з-поміж інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації.
Згідно з пунктом 11 Порядку № 138 вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09 липня 2018 року №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
За змістом пунктів 5 - 10 Розділу ІІ цих Вимог забезпечення фонду захисних споруд первинними засобами пожежогасіння, обладнання їх системами внутрішнього протипожежного водопостачання, пожежної автоматики і сигналізації здійснюється відповідно до вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, а також державних будівельних норм і національних стандартів, що діють у сфері пожежної безпеки. Місця розташування первинних засобів пожежогасіння, план евакуації із захисної споруди позначаються і освітлюються.
Входи до фонду захисних споруд мають забезпечувати вільний доступ усередину їх приміщень, можливість користування ними особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення і мати достатню (нормативну) пропускну спроможність.
Підходи до зовнішніх дверей, двері і сходові марші мають утримуватися у справному стані, очищуватися від бруду і сміття, а в зимовий час - від снігу і льоду. Захаращення входів не допускається.
У разі відсутності на входах пандусів для забезпечення вільного користування сховищами особами з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення входи додатково обладнуються дерев`яними або металевими трапами.
Споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.
Споруди фонду захисних споруд мають захищатися від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами.
Експлуатація та утримання електрообладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються відповідно до вимог чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок.
Приміщення споруд фонду захисних споруд мають забезпечуватися штучним освітленням. У них не допускається прокладання тимчасових електричних та інших інженерних мереж, а також незакріплених електричного обладнання і світильників. Електричні світильники мають бути захищеними від механічного пошкодження. Використання світильників із незахищеними лампами розжарювання не допускається.
Для освітлення захисних споруд можуть використовуватися світлодіодні та інші енергозберігаючі лампи. Використання люмінесцентних ламп для систем освітлення захисних споруд не допускається.
Системи водопостачання, каналізації і опалення споруд фонду захисних споруд мають утримуватися і експлуатуватися у справному стані та захищатися від корозії.
За змістом пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.
Під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.
Враховуючи викладене, на Комунальне некомерційне підприємство "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради, як балансоутримувача захисної споруди, та Миргородську міську раду, як власника захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №62692, що знаходиться за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, покладені обов`язки з утримання цієї споруди у стані, що дозволяє привести її у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.
Станом на 24 лютого 2023 року захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття №62692) за результатами проведеної оцінки оцінена як така, що обмежено готова до використання за призначенням.
Цей факт підтверджений актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 24 лютого 2023 року та не спростований відповідачами у ході розгляду справи.
Довід відповідачів про те, що Комунальне некомерційне підприємство "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради не має на балансі захисну споруду цивільного захисту протирадіаційне укриття №62692, суд відхиляє як такий, що не підтверджений відповідними доказами.
Натомість, відповідно до Акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 24 лютого 2023 року протирадіаційне укриття №62692, що розташоване за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, комунальної форми власності належить Миргородській міській раді та балансоутримувачем захисної споруди є КНП "МЛІЛ" ММР. При цьому з вказаним Актом ознайомлений керівник балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту (уповноважена ним особа) в.о. директора КНП "МЛІЛ" ММР ОСОБА_3 - 24 лютого 2023 року та відповідні зауваження до змісту Акту в ньому відсутні.
За змістом частин третьої-п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України /надалі - КАС України/ у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача.
Частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" №1697-VII від 14 жовтня 2014 року /надалі - Закон №1697-VII/ встановлено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до частини третьої вказаної статті прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Офісу Генерального прокурора або обласної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.
Представництво інтересів держави у суді у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави здійснюється прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, а у визначених законом випадках - прокурорами Офісу Генерального прокурора в порядку та на підставах, визначених Цивільним процесуальним кодексом України.
Частиною четвертою статті 23 Закону №1697-VII встановлено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, прокурор має право отримувати інформацію, яка на законних підставах належить цьому суб`єкту, витребовувати та отримувати від нього матеріали та їх копії.
У разі відсутності суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесений захист законних інтересів держави, а також у разі представництва інтересів громадянина або представництва інтересів держави у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурор має право:
1) витребовувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ і організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, що знаходяться у цих суб`єктів, у порядку, визначеному законом;
2) отримувати від посадових та службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, військових частин, державних та комунальних підприємств, установ та організацій, органів Пенсійного фонду України та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування усні або письмові пояснення. Отримання пояснень від інших осіб можливе виключно за їхньою згодою.
Аналіз наведених положень дає підстави стверджувати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді у випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження; 2) у разі відсутності такого органу.
Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу. Однак, підстави представництва інтересів держави прокурором у цих двох випадках істотно відрізняються. У першому випадку прокурор набуває право на представництво, якщо відповідний суб`єкт владних повноважень не здійснює захисту або здійснює його неналежно. Нездійснення захисту виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Здійснення захисту неналежним чином виявляється в активній поведінці (сукупності дій та рішень), спрямованій на захист інтересів держави, але яка є неналежною. Неналежність захисту може бути оцінена з огляду на встановлений порядок захисту інтересів держави, який серед іншого включає досудове з`ясування обставин порушення інтересів держави, обрання способу їх захисту та ефективне здійснення процесуальних прав позивача.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду. Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
У постанові від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду вже зробив правовий висновок щодо застосування частини третьої статті 23 Закону № 1697-VII, та у постанові від 12 серпня 2020 року у справі №820/1381/17 не знайшов підстав для відступу від такого висновку.
Суд зауважує, що згідно з пунктом 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Разом з цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні".
Таким чином, у зв`язку із прийняттям Кабінетом Міністрів України постанови від 13 березня 2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України у Полтавській області відсутні повноваження з перевірки протирадіаційного укриття №62692 на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Частиною першою статті 19 КЦЗ України визначено, що до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення цивільного захисту на відповідній території; 2) створення територіальних підсистем та їх ланок, забезпечення виконання ними завдань; 3) забезпечення реалізації вимог техногенної безпеки на об`єктах, що належать до сфери їх управління; 4) розроблення та забезпечення реалізації регіональних, місцевих програм та планів заходів у сфері цивільного захисту, зокрема спрямованих на захист населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, забезпечення техногенної та пожежної безпеки; 5) створення та керівництво аварійно-рятувальними службами, формуваннями та спеціалізованими службами цивільного захисту, забезпечення їх діяльності, здійснення контролю за готовністю до дій за призначенням; 6) створення за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та підтримання у постійній готовності територіальної системи централізованого оповіщення, здійснення її модернізації та забезпечення функціонування; 7) забезпечення оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій, у тому числі в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі; 8) організація аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідній території, а також радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків таких ситуацій; 8-1) забезпечення пожежної безпеки на відповідних територіях та об`єктах; 9) організація та керівництво проведенням відновлювальних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 10) організація та проведення евакуації населення, матеріальних і культурних цінностей у безпечні райони, їх розміщення та життєзабезпечення населення; 11) контроль за станом навколишнього природного середовища, санітарно-гігієнічною та епідемічною ситуацією, за місцями захоронення біологічних матеріалів, заражених активними формами бактерій; 12) розроблення та здійснення на відповідній території заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, в особливий період; 13) підготовка пропозицій щодо віднесення території та населених пунктів до груп цивільного захисту та подання їх центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту; 14) віднесення відповідно до основних показників суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, до категорії цивільного захисту та затвердження їх переліку у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України; 15) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 16) завчасне накопичення і підтримання у постійній готовності засобів індивідуального захисту для населення, яке проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення і зонах спостереження суб`єктів господарювання радіаційної небезпеки I і II категорій, та формувань цивільного захисту, а також приладів дозиметричного і хімічного контролю та розвідки; 17) взаємодія з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, щодо виконання завдань цивільного захисту; 18) організація та забезпечення життєдіяльності постраждалих від надзвичайних ситуацій, а також під час ведення воєнних (бойових) дій або внаслідок таких дій; 19) забезпечення соціального захисту постраждалих внаслідок надзвичайної ситуації, зокрема виплати матеріальної допомоги; 20) створення на регіональному та місцевому рівнях комісій з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій, а в разі виникнення надзвичайних ситуацій - спеціальних комісій з їх ліквідації (за потреби), забезпечення їх функціонування; 21) затвердження планів комплектування територіальних курсів, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, забезпечення проходження на таких курсах та в центрах навчання посадових осіб і працівників місцевих державних адміністрацій, суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, з числа керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією та здійсненням заходів цивільного захисту, організація навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях; 22) організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; 23) визначення потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; 24) планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; 25) прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності; 26) організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту; 27) здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту; 28) організація проведення технічної інвентаризації захисних споруд цивільного захисту, виключення їх за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, з фонду таких споруд; 29) розроблення та здійснення комплексу заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління; 30) здійснення інших повноважень у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.
Отже, на Миргородську районну військову (державну) адміністрацію покладений законом обов`язок щодо здійснення контролю за станом утримання захисних споруд цивільного захисту та готовності їх до використання за призначенням.
Проте, протирадіаційне укриття № 62692 залишається непридатним до використання за призначенням, тобто органом місцевого самоврядування неналежним чином здійснюється контроль за станом утримання захисної споруди цивільного захисту.
Беручи до уваги викладене, а також те, що неприведення протирадіаційного укриття №62692 до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах війни та захисту життя населення, суд доходить висновку про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В ході розгляду справи відповідачі доводи прокурора не спростували, не надали суду належних і допустимих доказів, які б свідчили про приведення протирадіаційного укриття №62692 у відповідність до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09 липня 2018 року №579.
Інші доводи відповідачів не спростовують вищевикладені висновки суду.
Зважаючи на це та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов заступника керівника Миргородської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Кашинського, буд. 1, м. Миргород, Полтавська область, 37600) в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області
Інформація заборонена для оприлюднення згідно з пунктом чотири частини першої статті 7 Закону України "Про доступ до судових рішень"
, Миргородської районної військової (державної) адміністрації (вул. Гоголя, буд. 120, м. Полтава, 37600, ідентифікаційний код 04057451) до Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради (вул. Гоголя, буд. 172, м. Миргород, Полтавська область, 37600, ідентифікаційний код 01999402) та Миргородської міської ради (вул. Незалежності, буд. 17, м. Миргород, Полтавська область, 37600, ідентифікаційний код 21051131) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Комунального некомерційного підприємства "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради та Миргородської міської ради щодо неприведення протирадіаційного укриття №62692, що знаходиться за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область, у належний для експлуатації технічний стан та готовність до укриття населення.
Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство "Миргородська лікарня інтенсивного лікування" Миргородської міської ради та Миргородську міську раду привести захисну споруду - протирадіаційне укриття №62692, що знаходиться за адресою: вул. Лікарняна, 1-В, м. Миргород, Полтавська область, у належний для експлуатації технічний стан та готовність до укриття населення відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України №579 від 09 липня 2018 року.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2023 |
Оприлюднено | 25.09.2023 |
Номер документу | 113660515 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні