Ухвала
від 25.09.2023 по справі 642/4156/23
ЛЕНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ХАРКОВА

25.09.2023

№642/4156/23

№ 1-кс/642/3000/23

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2023 року слідчий суддя Ленінського районного суду м. Харкова ОСОБА_1 , за участю секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , розглянувши винесене в кримінальному провадженні за №42023222030000099 від 15.06.2023, розпочатого за ознаками кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України,

клопотання Прокурор Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова ОСОБА_3 , про проведення огляду, -

В С Т А Н О В И В :

прокурор Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова ОСОБА_3 звернулася до слідчого судді Ленінського районного суду м. Харкова з клопотанням, про проведення огляду земельної ділянки розташованої за адресою: м. Харків, вул. Холодногірська (вул. Єлізарова) з кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119 та 6310137200:04:035:0143.

Як зазначено у клопотанні, СВ ВП №2 ХРУП №3 ГУНП в Харківській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №42023222030000099 від 15.06.2023, за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України.

Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у вказаному кримінальному провадженні здійснює Новобаварська окружна прокуратура міста Харкова.

Прокурор у клопотанні вказує, що в ході досудового розслідування встановлено, що службовими особами Харківської міської ради, зловживаючи владою та службовим становищем усупереч вимогам чинного законодавства відведено земельні ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119, 6310137200:04:035:0143 у власність та оренду відповідно, чим спричинено тяжкі наслідки.

Так, п. 3 додатку 1 до рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про продаж земельних ділянок юридичним та фізичним особам України» від 03.07.2013 № 1208/13 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,9233 га (кадастровий номер 6310137200:04:035:0119) за рахунок земель житлової та громадської забудови для будівництва та подальшої експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу зі знесенням нежитлових будівель літ. «А-1», літ. «Б-1» по вул. Єлізарова, 2 (Холодногірський район). Крім того відповідно до вищевказаного пункту ТОВ «Торговий центр «Казка» вирішено продати земельну ділянку комунальної власності площею 0,9233 га (кадастровий номер 6310137200:04:035:0119) за рахунок земель житлової та громадської забудови для будівництва та подальшої експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу зі знесенням нежитлових будівель літ. «А-1», літ. «Б-1» по АДРЕСА_1 .

У подальшому, на підставі чинності зазначеного вище рішення органу місцевого самоврядування, Харківською міською радою в особі міського голови ОСОБА_4 укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки №50/13 від 12.12.2013 з ТОВ «Торговий центр «Казка», згідно з умовами якого, передано в приватну власність земельну ділянку з кадастровим номером 6310137200:04:035:0119.

Водночас, вказаний пункт додатку до рішення Харківської міської ради не відповідає вимогам чинного законодавства з урахуванням наступних правових норм.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державні або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою ст. 134 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі», укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно з ч. 1 ст. 135 Земельного кодексу України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Відповідно до ч. 2 ст. 135 Земельного кодексу України, продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Однак, земельні торги не проводились та земельну ділянку з кадастровим номером 6310137200:04:035:0119 передано у власність ТОВ «Торговий центр «Казка» для будівництва та подальшої експлуатації багатофункціонального торговельного комплексу зі знесенням нежитлових будівель літ. «А-1», літ. «Б-1» по вул. Єлізарова, 2 всупереч вищевказаним законодавчим вимогам.

Водночас, продовжуючи свій злочинний умисел, направлений на заволодіння земельною ділянкою комунальної форми власності поза межами аукціону, службовими особами Харківської міської ради передано на розгляд сесії питання про передачу в оренду ТОВ «Торговий центр «Казка» земельної ділянки з кадастровим номером 6310137200:04:035:0143 площею 0,0942 га.

Так, п. 23 додатку 1 до рішення 31 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд» від 27.11.2019 № 1836/19 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0942 га (кадастровий номер 6310137200:04:035:0143) за рахунок земель житлової та громадської забудови для обслуговування нежитлових будівель літ. «В-1» та літ. ««В-1» та літ. «Г-1» (громадського призначення по вул. Холодногірській, 2 (Холодногірський район).

Водночас, згідно з пунктом 23 додатку 4 зазначеного вище рішення надано в оренду ТОВ «Торговий центр «Казка» строком до 01.12.2024 земельну ділянку комунальної власності площею 0,0942 га (кадастровий номер 6310137200:04:035:0143) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. «В-1» та літ. «Г-1» (громадського призначення) по вул. Холодногірській, 2 (Холодногірський район).

Попередити ТОВ «ТОРГОВИЙ ЦЕНТР «КАЗКА», що земельна ділянка розташована в межах «червоних ліній» вулиць.

У подальшому, на підставі чинності зазначеного вище рішення органу місцевого самоврядування, Харківською міською радою в особі міського голови ОСОБА_4 укладено договір оренди земельної ділянки 27.12.2019 з ТОВ «Торговий центр «Казка», згідно з умовами якого, передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 6310137200:04:035:0143 строком до 01.12.2024.

Можливість отримання земельної ділянки в оренду без проведення земельних торгів передбачена з метою розміщення та обслуговування об`єктів нерухомого майна, які вже перебувають у власності особи, яка звертається до органу місцевого самоврядування з проханням надати їй земельну ділянку в оренду.

При цьому площа такої земельної ділянки повинна відповідати площі, яку безпосередньо займає відповідний об`єкт нерухомого майна.

Водночас, спірне рішення Харківської міської ради не містить чіткого зазначення, яка саме частина вищевказаної земельної ділянки (площа, установлені межі, як це передбачено ч.1 ст. 79 ЗК України) призначалася та була необхідна саме для розміщення та обслуговування будівлі відповідно до вимог ч.2 ст. 377 ЦК України, ні посилання на землевпорядну документацію, якою визначена така земельна ділянка відповідно до Державних будівельних норм та Державних санітарних норм і правил.

Зокрема, відповідно до вимог ст. 11 Закону України «Про будівельні норми» застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудування.

Наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури № 44 від 17.04.1992 затверджено Державні будівельні норми

360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» які поширюються на проектування нових і реконструкцію існуючих міських і сільських поселень України і є обов`язковими для органів державного управління, місцевого і регіонального самоуправління підприємств і установ незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування, громадських об`єднань і громадян, які здійснюють проектування, будівництво і благоустрій на території міських і сільських поселень

Пунктом 6.1 ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» визначені усереднені розміри земельних ділянок необхідних для обслуговування будівель та споруд.

Згідно з приміткою 1 до зазначеного п. 6.1 розміщення, місткість і розміри земельних ділянок установ та підприємств обслуговування, не зазначені в таблиці 6.1, слід приймати за завданням на проектування.

Водночас, згідно п. 3.25 ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» розташування і орієнтація житлових та громадських будинків повинні здійснюватись з урахуванням забезпечення нормативної тривалості інсоляції та норм освітленості відповідно до «Санитарных норм и правил обеспечения инсоляцией зданий и территорий жилой застройки» та СНІП II-4-79 «Естественное и искусственное освещение» як в будинках, що будуються, так і в сусідніх житлових і громадських будинках.

Для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок.

Відповідно до 3.25а* ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» відстань між житловими будинками та господарськими будівлями і спорудами слід приймати відповідно до санітарних норм за таблицею 3.2а, але не менше протипожежних норм згідно з таблицею 1 додатка 3.1.

Проте, рішення сесії щодо відведення земельної ділянки по вул. Холодногірська, 2 в м. Харкові жодних обґрунтувань розміру земельної ділянки не містить взагалі.

Відсутність будь-яких документів або аналітичних матеріалів, з яких вбачається яка саме площа необхідна для обслуговування вказаних будівель, свідчить про те, що міська рада не могла з наданих матеріалів встановити, яка саме площа потрібна для обслуговування будівель, в тому числі з урахуванням вимог чинного законодавства.

При цьому слід зауважити, що відповідно до ст. 19 Конституції України, міська рада не могла самовільно визначити таку площу, не спираючись на відповідні документи.

Наміри Харківської міської ради, ТОВ «Торговий центр «Казка» спрямовані саме на отримання фізичними особами земельної ділянки для нового будівництва, а наявність об`єкту нерухомості використана лише як формальний привід для уникнення процедури земельних торгів.

Таким чином, недотримання процедури земельних торгів призвело до недоотримання коштів до місцевого бюджету, що негативно вплинуло на розвиток інфраструктури та держави в цілому, а також спричинило тяжкі наслідки.

Враховуючи викладене, в діях посадових осіб Харківської міської ради вбачаються ознаки складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

Так, прокурором 11.07.2023 в порядку ст. 93 КПК надіслано запит №52-103-4784ВИХ-23 до Харківської міської ради щодо надання інформації та завірених належним чином копій документів, зокрема чи видавався дозвіл на будівництво на земельних ділянках з кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119 та 6310137200:04:035:0143 за адресою: АДРЕСА_1 . У відповідь на запит, 06.09.2023 до Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова надійшла відповідь від Департаменту інспекційної роботи Харківської міської ради про те, що в реєстрі та в Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту відсутня інформація щодо зареєстрованих дозвільних документів по об`єкту будівництва за адресою: м. Харків, вул. Холодногірська, буд. 2, кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119 та 6310137200:04:035:0143, проектна документація також відсутня.

Крім того, на виконання доручення прокурора, оперуповноваженим працівником УСБУ в Харківській області надіслано запит до Харківської міської ради щодо надання інформації та завірених належним чином копій документів по об єкту будівництва, який розташований за адресою м. Харків вул. Холодногірська, буд. 2, кадастровий номер 6310137200:04:035:0119. Надана аналогічна відповідь про відсутність інформації щодо зареєстрованих дозвільних документів по даному об`єкту будівництва.

Отже, прокурор зазначає, що вищезазначене свідчить про те, що будівництво на земельних ділянках з кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119 та 6310137200:04:035:0143 за адресою: м. Харків, вул. Холодногірській, (вул. Єлізарова) проводиться без відповідних дозволів, тобто є незаконним.

Згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку щодо земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Холодногірська (вул. Єлізарова), 2 кадастровий номер земельної ділянки 6310137200:04:035:0119, суб`єктами права приватної власності на земельну ділянку є ТОВ «Торговий центр «КАЗКА» (код ЄДРПОУ 38385835).

Тому орган досудового слідства вважає, що єдиною доцільною процесуальною дією, яка може бути ефективною для встановлення істини по даному кримінальному провадженню, є проведення огляду земельної ділянки з кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119 та 6310137200:04:035:0143, розташованих за адресою: Харківська обл. м. Харків, Ленінський район, вул. Холодногірська (вул. Єлізарова), 2.

В обґрунтування клопотання прокурор зазначає, що в ході проведення слідчої (розшукової) дії - огляду вказаної земельної ділянки можливо досягти її мети, а саме, встановити які саме об`єкти нерухомості розміщені за вказаною адресою на зазначених земельних ділянках, чи відповідає площа цих об`єктів нерухомості площі земельних ділянок для їх обслуговування, які передано у власність та користування без процедури аукціону. Крім того, проведення даної слідчої дії дасть змогу перевірити інформацію отриману під час досудового розслідування про те, що за вказаною адресою відбувається будівництво, дозвільна документація на яке відсутня, згідно з інформацією ХМР.

У сторони обвинувачення на сьогоднішній день є обґрунтовані підозри щодо вчинення кримінального правопорушення, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження, а потреби досудового розслідування виправдовують такий ризик втручання, як необхідність проведення огляду земельних ділянок, що зазначені вище.

Суд, вислухавши прокурора, яка підтримала клопотання, дослідивши надані матеріали, приходить до висновку, що клопотання підлягає задоволенню на підставі наступного.

Згідно зі ст.223 КПК України підставами для проведення слідчої дії є наявність достатніх відомостей, що вказують на можливість досягнення її мети.

Згідно зі ст. 237 КПК України огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється за правилами, передбаченими для обшуку з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, з метою вилучення речей і документів, які мають значення для кримінального провадження.

Європейська конвенція про захист прав людини і основних свобод пред`являє досить високі вимоги для такого обмеження прав, як проведення обшуку. Відповідно до п. 2 ст. 8 Конвенції не допускається втручання з боку державних органів у здійснення права на недоторканність житла, за винятком втручання, передбаченого законом і необхідного в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки і суспільного спокою, економічного благополуччя країни, з метою запобігання безладу чи злочинів, для охорони здоров`я, моральності чи захисту прав і свобод інших осіб.

В справі Жан П`єра ван Россема проти Бельгії [Van Rossem - Belgium] (№41872/98) суд вказав, що рішення про проведення обшуку повинно обов`язково встановлювати межі, щоб санкціоноване ним втручання не відносилось цілком на розсуд слідчих органів. Суд зауважив, що в даній справі в рішенні про проведення обшуку слід би було вказати корисні для слідства докази, на пошук яких слідчі повинні були направити свої зусилля при обшуку. Будь-яке рішення про обшук повинно містити мінімальне число вказівок, які обмежують об`єм влади, і надають можливість перевірити чи були дотримані межі слідчих дій. Тобто, метою цих вимог в демократичному суспільстві є можливість наступної перевірки законності дій органів слідства. За відсутності достатніх вказівок в рішенні про обшук можна стверджувати, що не було забезпечено ефективного і всебічного контролю за дотриманням меж проведеного обшуку.

Отже, прокурором доведено, що існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні прокурора та завдання, для виконання якого прокурор звертається із клопотанням, може бути виконане.

Отже, враховуючи те, що клопотання про проведення огляду заявлене з тих підстав, щодо необхідності встановити які саме об`єкти нерухомості розміщені за вказаною адресою на зазначених земельних ділянках, чи відповідає площа цих об`єктів нерухомості площі земельних ділянок для їх обслуговування, які передано у власність та користування без процедури аукціону, та перевірки інформацію про те, що за вказаною адресою відбувається будівництво, дозвільна документація на яке відсутня, дозвіл на проведення огляду надається саме для виявлення та фіксації вказаних відомостей.

На підставі викладеного і керуючись ст.ст. 234, 235, 237 КПК України,-

За таких обставин клопотання підлягає задоволенню.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст. 234, 235, 376 КПК України, слідчий суддя -

УХВАЛИВ:

Клопотання - задовольнити.

Надати дозвіл на проведення огляду земельної ділянки розташованої за адресою:

АДРЕСА_1 , з кадастровими номерами 6310137200:04:035:0119 та 6310137200:04:035:0143, з метою виявлення та фіксації які саме об`єкти нерухомості розміщені за вказаною адресою на зазначених земельних ділянках, площі цих об`єктів нерухомості та площі земельних ділянок для їх обслуговування, які передано у власність та користування без процедури аукціону, та перевірки інформації про те, що за вказаною адресою відбувається будівництво, дозвільна документація на яке відсутня.

Строк дії ухвали - 1 місяць з дня її постановлення.

Проведення огляду доручити групі процесуальних керівників у кримінальному провадженні - прокурорам Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова: ОСОБА_3 та ОСОБА_5 .

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено26.09.2023
Номер документу113679667
СудочинствоКримінальне
Сутьпроведення огляду

Судовий реєстр по справі —642/4156/23

Ухвала від 06.02.2024

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Харкова

Бородіна О. В.

Ухвала від 20.12.2023

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Харкова

Бородіна О. В.

Ухвала від 25.09.2023

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Харкова

Бородіна О. В.

Ухвала від 14.09.2023

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Харкова

Бородіна О. В.

Ухвала від 03.08.2023

Кримінальне

Ленінський районний суд м.Харкова

Бородіна О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні