Рішення
від 25.09.2023 по справі 380/292/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2023 рокусправа № 380/292/23

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.Желік розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,-

в с т а н о в и в:

Львівське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» із вимогою стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» на користь Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю - 317282,72 грн. (296 415,28 грн. - сума адміністративно-господарських санкцій; 20867,44 - пеня) адміністративно господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідно до звіту про зайнятість населення та працевлаштування інвалідів за 2021 рік, середньооблікова кількість штатних працівників у 2021 році в ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» становила 1611 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до законодавства встановлена інвалідність - 62 особи, кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» - 64 особа. Дані цього звіту свідчать про невиконання відповідачем нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю у кількості 2 особи. Оскільки відповідач добровільно не сплатив адміністративно-господарські санкції за 2021 рік в сумі 296415,28 грн., позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою судді від 09.01.2023 в справі відкрито провадження в порядку спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін, за наявними у справі матеріалами.

Відповідач, ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів», позов не визнає, просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Вказує, що підприємство створило 50 вакансій за посадою «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній верстатів та установок» та на виконання вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» протягом 2021 року повідомляло місцевий підрозділ Державної служби зайнятості про попит на робочу силу та створені вакансії для осіб з інвалідністю шляхом надіслання звітності форми №3-ПН. Окрім того, з метою залучення до роботи осіб з інвалідністю та виконання вимог вищенаведеного Закону відповідачем організовано здійснення ряду наступних заходів, що передбачено Наказом «Про організацію заходів щодо залучення осіб з інвалідністю до роботи у ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» у 2021 році» № 04-01/35 від 22.12.2020. За результатами проведених заходів в 2021році середньооблікова кількість штатних працівників на підприємстві, яким встановлена інвалідність, склала 62 особи. Відповідач стверджує, що створив достатню кількість робочих місць та вжив всіх можливих заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, тому вважає застосування до нього адміністративно-господарських санкцій безпідставним (з мотивів відсутності факту правопорушення, за котрі застосовуються такі санкції).

Позивач подав відповідь на відзив на позовну заяву, у якій зазначив, що за інформацією Львівського обласного центру зайнятості територіальними органами Державної служби зайнятості було видано 7 скерувань для працевлаштування осіб з інвалідністю на ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів», яким відповідач безпідставно відмовив у працевлаштуванні. Позивач стверджує, що Державна служба зайнятості ретельно підбирає шукачам підходящу роботу, з урахуванням стану здоров`я, індивідуальної програми реабілітації, медичних рекомендацій особи з інвалідністю, що унеможливлює випадки, які стали підставою для відмови відповідачем у працевлаштуванні осіб з інвалідністю. Додатково позивач наголошує на тому, що відповідач в 2021 році порушив порядок подання звітності форми №3-ПН. Звертає увагу на норми Закону «Про зайнятість населення» та Порядку подання форми звітності №3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», відповідно до яких роботодавці зобов`язані подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми №3-ПН лише за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через 3 робочі дні з дати відкриття вакансії. За інформацією ГУ ПФУ у Львівській області на запит Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» протягом 2021 року припинено трудові відносини із 17 особами з інвалідністю. Позивач стверджує, що після кожного звільнення працівника з інвалідність відповідач повинен був протягом 2021 року подавати до Державної служби зайнятості звіт форми 3-ПН не менше 17 разів, при цьому відповідач реалізував такий свій обов`язок лише п`ять разів.

ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» подало заперечення на відповідь на відзив Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, у якому обґрунтовує відмову у працевлаштуванні щодо кожної з семи осіб, скерованих органами Державної служби зайнятості протягом 2021 року для працевлаштування на ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів». Стверджує, що відповідач не допускав бездіяльності у працевлаштуванні осіб з інвалідністю, які протягом 2021 року направлялись органами Державної служби зайнятості.

Розглянувши позов, подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» (ідентифікаційний код 38964781) зареєстроване як суб`єкт господарювання, що підтверджується відповідним записом в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, серед видів господарської діяльності є виробництво електричного та електронного устаткування для автотранспортних засобів; виробництво електродвигунів, генераторів і трансформаторів, виробництво електророзподільчої та контрольної апаратури.

18.01.2022 ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів», як підприємство, що використовує працю найманих працівників подало до Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю Звіт форми 10-ПО1, згідно якого в 2021 році середньооблікова кількість штатних працівників становила 1611 осіб, середньооблікова кількість штатних працівників, яким встановлена інвалідність становила 62 особи, норматив працевлаштування осіб з інвалідністю 64 особи.

ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» в 2021 році подавало до Львівського міського центру зайнятості звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» за формою №3-ПН від 29.01.2021, від 26.04.2021, від 13.08.2021, від 11.10.2021, від 24.12.2021 для укомплектування 50 вакансій «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній верстатів та установок», для осіб, які відносяться до категорії осіб з інвалідністю за сприяння Державної служби зайнятості). В зазначеній звітності серед вимог до кандидатів/шукачів роботи визначалось: щодо освітнього рівня - базова загальна середня освіта, повна загальна середня освіта, професійно-технічна освіта, щодо освітньо-кваліфікаційного рівня - кваліфікований робітник, щодо додаткових вимог до працівника здатність розрізняти кольори.

Також з метою залучення до роботи осіб з інвалідністю ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» у 2021 році було вжито заходи щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема, періодичне розміщення вакансій на сайтах з пошуку роботи; звернення до громадських організацій з проханням допомогти з працевлаштуванням на вакантні посади осіб з інвалідністю; звернення до професійно-технічного училища №12, де навчаються студенти з вадами слуху, з метою скерування для працевлаштування студентів-випускників закладу на вакантні посади; працевлаштування перекладача-дактилолога, з метою створення належних умов організації праці для глухонімих та слабочуючих людей; участь у ярмарці вакансій в центрі зайнятості від 14.09.2021 року для людей з обмеженими можливостями.

Відповідно до даних Єдиної інформаційно-аналітичної системи Державної служби зайнятості Львівський обласний центр зайнятості (та його місцеві підрозділи) впродовж 2021 року видали 7 направлень на працевлаштування на ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів, однак всім особам відмовлено у працевлаштуванні, з них 6 особам за станом здоров`я, 1 особі у зв`язку з неуспішним проходженням співбесіди.

Львівське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів стверджує, що ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» не виконало норматив для працевлаштування осіб з інвалідністю, встановлений Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», тому повинно було самостійно до 15.04.2022 сплатити адміністративно-господарські санкцій в сумі 296415,28 грн., а також 20867,44 грн пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарської санкції.

Вирішуючи спір суд керується таким.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії для них щодо рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 року № 875-XII (надалі Закон №875-XII).

Частиною першою статті 18 Закону № 875-XII передбачено, що забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, у тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Відповідно до частини першої статті 19 Закону № 875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (частина друга).

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону (частина третя).

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (частина дев`ята).

Частиною першою статті 20 Закону № 875-XII встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Частиною другою статті 20 Закону № 875-XII передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України від 05.07.2012 року №5067-VI «Про зайнятість населення» роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

За змістом пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 року № 70, інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття (з 13.04.2019 року - до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця) за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом (з 13.04.2019 року - Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом).

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 року № 316 затверджено Форму звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», яка подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Системний аналіз вищезазначених норм законодавства дає підстави для висновку, про те, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані: виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації; надавати державній службі зайнятості необхідну для організації працевлаштування інвалідів інформацію у порядку, передбаченому Законом України «Про зайнятість населення» та Наказом № 316; звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Законом № 875-ХІІ та Порядком № 70; у разі невиконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції.

Так, відповідно до частин першої та другої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту частини другої статті 218 Господарського кодексу України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Верховний Суд у постанові від 09 листопада 2021 року у справі № 380/4305/20 зазначив, що суди попередніх інстанцій мали перевірити, чи вжив відповідач залежних від нього заходів для недопущення порушення правил здійснення господарської діяльності, яке полягає у необхідності забезпечення середньооблікової чисельності працюючих інвалідів відповідно до установленого нормативу.

Протягом 2021 року підприємство декілька разів подавало до Львівського міського центру зайнятості звітність «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» за формою №3-ПН для укомплектування вакансії «оператора автоматичних та напівавтоматичних ліній верстатів та установок» для осіб, які відносяться до категорії осіб з інвалідністю, вказувало на необхідність сприяння центру зайнятості для пошуку кандидатів для працевлаштування. До потенційних шукачів роботи роботодавець висував кваліфікаційну вимогу, зумовлену специфікою роботи підприємства, - здатність розрізняти кольори (оператори автоматичних та напівавтоматичних ліній верстатів та установок повинні розрізняти кольори обмотки кабелю, з яким працюють).

Обов`язок по працевлаштуванню інвалідів відповідно до встановленого Законом нормативу покладається як на роботодавців, так і на державну службу зайнятості. Механізм реалізації зазначеної програми працевлаштування передбачає здійснення певних заходів з боку підприємств.

Підприємство надало докази того, що створило відповідні умови праці для осіб з інвалідністю на робочих місцях/ділянках виробничої площі, де використовується праця осіб з інвалідністю, та щороку збільшує кількість таких робочих місць; на підприємстві працює перекладач дактилолог (для осіб з вадами слуху). Підприємство брало участь в заходах, організованих центром зайнятості для інформування осіб з інвалідністю про наявні вакансії (ярмарка вакансій тощо), подавало оголошення відповідного змісту на профільних веб-ресурсах з пошуку роботи, скеровувало звернення до громадських організацій з проханням допомогти з працевлаштуванням на вакантні посади осіб з інвалідністю; скеровувало звернення до професійно-технічного училища, де навчаються студенти з вадами слуху, з метою скерування для працевлаштування студентів-випускників закладу на вакантні посади.

Суд відхиляє доводи позивача про порушення ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» строків подання до Державної служби зайнятості звітів форми 3-ПН, обґрунтовані відомостями про припинення протягом 2021 року трудових відносин із 17 особами з інвалідністю. Суд зазначає, що протягом 2021 року на підприємстві були актуальними 50 вакансій для заміщення особами з інвалідністю, що підтверджується поданими ним звітами та поясненнями до базового центру зайнятості. Надані позивачем відомості з ПФУ в контексті предмету доказування у цій справі є беззмістовними та маніпулятивними, оскільки позивач не з`ясовував, чи після звільнення особи з інвалідністю її робоче місце не було заміщено іншим працівником, в тому числі особою з інвалідністю (не запитував таку інформацію ані в ПФУ, ані в підприємства). Більше того, порівняння кількості актуальних в 2021 році вакансій робочих місць для осіб з інвалідністю (50 вакансій), про які підприємство повідомило центр зайнятості, з кількістю виданих центром зайнятості впродовж 2021 року скерувань для працевлаштування осіб з інвалідністю (7 скерувань) свідчать про те, що державні органи мали можливість скерувати на підприємство ще 43 особи з інвалідністю, проте цього не зробили. Тому суд дійшов висновку, що додаткове повідомлення/ неповідомлення про створення інших вакансій (щодо фактичного утворення яких відповідачем позивач не надав належних та допустимих доказів) не впливає на оцінку виконання підприємством нормативу робочих місць відповідно до Закону №875-XII.

Наведені обставини свідчать про те, що позивач як учасник господарських відносин вживав передбачені законодавством заходи для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.

Разом з тим, передбачена частиною першою статті 20 Закону № 875-ХІІ міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку здійснити грошовий платіж на користь Фонду соціального захисту інвалідів може настати у двох випадках:

1) в разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 18 Закону № 875-ХІІ, а саме: невиділення та нестворення робочих місць, ненадання державній службі зайнятості інформації, не звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, оскільки така бездіяльність перешкоджає державній службі зайнятості організувати працевлаштування інвалідів на підприємстві. З цього питання суд висловився вище та не встановив підстав для притягнення позивача до відповідальності у формі адміністративно господарських санкцій;

2) у разі порушення роботодавцем вимог частини третьої статті 17, частини першої статті 18, частин другої, третьої та п`ятої статті 19 Закону № 875-ХІІ, що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні інваліда, який звернувся до роботодавця самостійно чи був направлений до нього державною службою зайнятості.

Тобто аналізу та оцінці підлягають причини відмови у працевлаштуванні особам з інвалідністю на предмет їх обґрунтованості чи безпідставності.

Із матеріалів справи вбачається, що впродовж 2021 року органи Державної служби зайнятості на актуальні 50 вакансій для працевлаштування на ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» видали 7 направлень особам з інвалідністю.

Суд проаналізував надані відповідачем документи щодо осіб з інвалідністю, які були впродовж 2021 року скеровані центрами зайнятості для працевлаштування на ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів», а також зміст виданих цим особам направлень для працевлаштування на підприємство та встановив, що підприємство відмовило у працевлаштуванні 7 особам, в тому числі:

- ОСОБА_1 , який звернувся на підприємство 14.05.2021 року для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок». З особою було проведено співбесіду, а також тест на розуміння вербальної інформації, що включає тест на можливість розрізняти кольори та їх відтінки, за результатами якого виявлено, що ОСОБА_1 через проблеми із зором не розрізняє кольори. Крім того, під час проведення співбесіди кандидат повідомив про те, що його не влаштовує стояча робота, внаслідок проблем з опорно-руховим апаратом. У довідці до акту огляду МСЕК зазначено, що кандидату протипоказана робота з тривалою ходьбою. З даних підстав вказаній особі було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «не пройшов співбесіду (зір)» у корінці направлення на працевлаштування;

- ОСОБА_2 , який звернувся на підприємство 16.12.2021 року для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок». Відповідно до Висновку лікарської комісії, даний кандидат обмежений у самообслуговуванні, здатності контролювати свої дії та потребує постійного стороннього догляду. Довідкою до акту огляду МСЕК передбачено можливість виконання кандидатом лише легкої роботи під стороннім контролем. Відповідно, даний кандидат не був у змозі самостійно заповнити відповідну анкету та пройти тест на можливість розрізняти кольори та їх відтінки. З даної підстави вказаній особі було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «стан здоров`я» у корінці направлення на працевлаштування;

- ОСОБА_3 , який звернувся на підприємство 03.11.2021 року для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок». З особою було проведено співбесіду, а також тест на розуміння вербальної інформації, що включає тест на можливість розрізняти кольори та їх відтінки, за результатами якого виявлено, що ОСОБА_3 через проблеми із зором не розрізняє кольори. Відповідно, вказаній особі було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «проблеми зі слухом, зором» у корінці направлення на працевлаштування;

- ОСОБА_4 , яка звернулася на підприємство 10.08.2021 року для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок». З особою було проведено співбесіду, а також тест на розуміння вербальної інформації, що включає тест на можливість розрізняти кольори та їх відтінки, за результатами якого виявлено, що ОСОБА_4 через проблеми із зором не розрізняє кольори. З даної підстави вказаній особі було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «зір, стан здоров`я» у корінці направлення на працевлаштування;

- ОСОБА_5 , який звернувся на підприємство 28.07.2021 року на підставі направлення, виданого Городоцькою філією Львівського обласного центру зайнятості для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок». Водночас, у кандидата відсутня права рука, що повністю унеможливлює виконання ним посадових обов`язків, оскільки до обов`язків оператора автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок входить монтаж кабельних мереж; виготовлення кабельної мережі за кресленнями; монтаж заглушки за визначеним правилом; монтаж контактів у конектор; обов`язкове обрізування бандажувальної стрічки за допомогою безпечного ножа - кортадори та інші. Подані до центру зайнятості звіти Форми №3-ПН містили завдання та обов`язки, які передбачає вказана вакансія, а саме монтаж кабельних мереж. Окрім того, даний кандидат не був у змозі заповнити відповідну анкету та пройти тест на можливість розрізняти кольори та їх відтінки. З даних підстав вказаній особі було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «даний кандидат без правої руки. Відхилений по стану здоров`я» у корінці направлення на працевлаштування.

Оцінюючи наведені підстави для відмови в працевлаштуванні суд враховує специфіку виробництва підприємства та вимоги до кандидатів/шукачів роботи, відповідно до яких неможливо працевлаштувати осіб, які не розрізняють кольорів (дальтонізм, колірна сліпота тощо). З огляду на це причини відмови в працевлаштуванні таким особам, як ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 суд визнає поважними та такими, що не свідчать про безпідставну відмову у працевлаштуванні особі з інвалідністю.

ОСОБА_6 , який звернувся на підприємство 15.02.2021 року для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок», було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «не пройшов співбесіду (тривале статичне навантаження заборонене)» у корінці направлення на працевлаштування. Слід зазначити, що у довідці до акту огляду МСЕК вказано, що кандидат повинен працювати за фахом без психологічних навантажень. Під час проведеної співбесіди, кандидат повідомив про своє небажання працевлаштуватися через неможливість працювати в три зміни ,постійні головні болі та тривале статичне навантаження, що підтверджується заявою-поясненням до анкети потенційного працівника від кандидата.

Суд дійшов висновку, що відповідач не повинен нести відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій за незаповнення створених ним вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо такі особи самі відмовились від працевлаштування на підприємство з особистих мотивів. Отже, причина відмови у працевлаштуванні ОСОБА_6 визнається судом поважною, та такою, що не свідчать про безпідставну відмову у працевлаштуванні особі з інвалідністю.

ОСОБА_7 , який звернувся на підприємство 22.02.2021 року для працевлаштування на посаді «оператор автоматичних та напівавтоматичних ліній, верстатів та установок» було відмовлено в прийнятті на роботу з відміткою «не придатний до займаної посади за станом здоров`я» у корінці направлення на працевлаштування. З особою було проведено співбесіду, а також успішний тест на розуміння вербальної інформації, що включає тест на можливість розрізняти кольори та їх відтінки. Однак, відповідно до результатів проведеного медичного огляду, що містяться у Висновку медичної комісії від 01.03.2021 р. та картці працівника, який підлягає попередньому (періодичному) медичному огляду від 01.03.2021 р., визнано, що кандидат не придатний до роботи за посадою «оператор автоматичних напівавтоматичних ліній, верстатів та установок».

Суд детально проаналізував надані документи та причини відмови в працевлаштуванні ОСОБА_7 і дійшов висновку, що відповідач не деталізував в корінці направлення, які саме фактичні обставини призвели до висновку «не придатний до займаної посади за станом здоров`я». Цілком очевидно, що особи з інвалідністю мають проблеми зі здоров`ям, проте на відміну від попередньо оцінених відмов, в цьому випадку підприємство не вказало про проблеми із зором в шукача роботи, що могли б пояснити обґрунтованість відмови в працевлаштуванні ОСОБА_7 .

З огляду на все вищенаведене суд дійшов висновку, що ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» в 2021 році не виконало нормативу для працевлаштування осіб з інвалідністю в кількості одного робочого місця, адже обов`язок роботодавця по виконанню згаданого нормативу полягає не лише в створенні вакансії та інформуванні про неї служби зайнятості, а й в фактичному заміщенні вакансії особою з інвалідністю, котру скеровано центром зайнятості (за відсутності очевидних та документально зафіксованих перешкод для працевлаштування).

Розмір середньої річної заробітної плати на підприємстві становить 148207,64 грн. Тому на підставі частини першої статті 20 Закону №875-XII ТОВ «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» повинно сплатити адміністративно-господарські санкцій за 2021 рік в розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві за одне робоче місце, не зайняте особою з інвалідністю, що складає 148207,64 грн. та відповідно 10433,72 грн. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

Відповідно до ч.2 ст.73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів підлягають задоволенню частково.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивач не надав доказів понесення таких судових витрат, суд не має підстав вирішувати питання про їх розподіл. Щодо сплаченого позивачем судового збору, то підстав для стягнення цих витрат з відповідача немає.

Керуючись ст. ст. 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в :

адміністративний позов задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Фуджікура Аутомотів Україна Львів» (код ЄДРПОУ 38964781) на користь Львівського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 13817458) адміністративно-господарські санкції в сумі 158641,36 (сто п`ятдесят вісім тисяч шістсот сорок одну) грн. 36 коп.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Желік О.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено27.09.2023
Номер документу113693848
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —380/292/23

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 18.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 05.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 31.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 25.09.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні