УХВАЛА
м. Вінниця
19 вересня 2023 р.Справа № 120/12461/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Руслани Миколаївни, розглянувши письмово заяву про відстрочення виконання рішення суду в справі за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Немирівської міської ради Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 до Немирівської міської ради Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Рішенням від 29.11.2021 позовну заяву задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Немирівської об`єднаної територіальної громади Немирівського району Вінницької області в особі Немирівської міської ради щодо не здійснення у двотижневий строк розгляду клопотання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 від 04.08.2021 б/н про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,000 га, для ведення особистого селянськогогосподарства із земель сільськогосподарського призначення на території Криковецької сільської ради Немирівського району Вінницької області.
Зобов`язано Немирівську об`єднану територіальну громаду Немирівського району Вінницької області в особі Немирівської міської ради на найближчому пленарному засіданні сесії затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, площею по 2,000 га, кадастровий номер №0523084400:02:001:0651, №0523084400:02:001:0641, №0523084400:02:001:0640, №0523084400:02:001:0652, та надати ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_4 відповідні земельні ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що знаходяться на території Криковецької сільської ради Немирівського району Вінницької області.
Вирішено питання судового збору.
Рішення суду набрало законної сили 30.12.2021.
04.02.2022 Вінницьким окружним адміністративним судом видано виконавчі листи.
В подальшому на адресу суду від Немирівської міської ради Вінницької області надійшла заява про відстрочення виконання рішення суду від 29.11.2021.
Заява обґрунтовується тим, що Законом України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07 квітня 2022 року, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Земельного кодексу України.
Вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей, зокрема, безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Таким чином, на думку представника відповідача, є поважні причини для відстрочення виконання рішення суду до припинення (скасування) воєнного стану.
Ухвалою від 28.08.2023 заяву залишено без руху.
Ухвалою від 05.09.2023 призначено заяву до розгляду на 19.09.2023 о 13:00 год.
08.09.2023 на адресу суду від представника відповідача надійшло клопотання, в якому останній просив проводити розгляд заяви без його участі. Окремо вказав, що заяву підтримує та просить задовольнити.
18.09.2023 на адресу суду від представника позивачів надійшла заява, в якій останній просив здійснити розгляд заяви про відстрочення без участі позивачів та їх представника.
18.09.2023 на адресу суду від представника позивачів надійшли заперечення на заяву. Представник просить відмовити в задоволенні заяви, зазначаючи, що наведені відповідачем обставини не є підставою невиконання рішення суду у справі № 120/12461/21-а або відстрочення його виконання. Представник акцентує свою увагу на тому, що рішення суду першої інстанції набрало законної сили 30.12.2021, тобто до внесення відповідних змін до Перехідних положень Земельного кодексу України щодо заборони на надання безоплатно у власність земельних ділянок.
В своїх доводах представник покликається на актуальний висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду, сформований у постанові від 27 липня 2023 року у справі № 392/856/22.
Верховний Суд у вказаній постанові дійшов до висновку, що тлумачення положень Закону України від 24 березня 2022 року № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", з урахуванням принципу розумності, свідчить, що така заборона не поширюється на випадки виконання рішення суду, яке набрало законної сили.
В призначене судове засідання учасники процесу не з`явились, про дату, час і місце повідомленні належним чином.
Враховуючи подані клопотання, суд дійшов висновку про розгляд заяви в порядку письмового провадження.
Суд, розглянувши подану заяву, встановив наступне.
Частиною 1 статті 129-1 Конституції України встановлено, що суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.
Згідно із положеннями статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.
Відповідно до положень статті 378 КАС України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім`ї, її матеріальне становище;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Отже, з аналізу вищенаведеної норми вбачається, що вона не містить конкретного переліку обставин для відстрочення та/або розстрочення виконання судового акта, а лише встановлює критерії для їх визначення, надаючи суду в кожному конкретному випадку вирішувати питання про їх наявність з урахуванням усіх обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відтак, вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання рішення, суд із певною свободою розсуду повинен враховувати не лише майнові чи інші інтереси сторін, їхню ступінь вини у виникненні спору, а й наявність інших надзвичайних непереборних подій, які існують у державі та можуть впливати на виконання судового рішення та належне відновлення порушених прав позивача.
При цьому вказані положення Кодексу адміністративного судочинства України не містять застережень щодо можливості визначення у інших правових актах відповідних обставин для відстрочення та/або розстрочення виконання судового рішення та необхідності їх врахування судом при вирішенні цього питання.
Так, в контексті обставин цієї справи суд враховує те, що у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/202, затвердженим Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався та діє на сьогодні
Таким чином, починаючи з 24.02.2022 і по даний час на території України діє воєнний стан, правовий режим якого визначається Законом України від 12.05.2015 № 389-VIII.
Законом України від 24.03.2022 № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до деяких законодавчих актів України, зокрема до Земельного кодексу України.
Так, вказаним законом розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:
5) безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється.
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на безоплатну передачу у приватну власність земель державної та комунальної власності, на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, а також на розроблення відповідної документації.
Відтак, оскільки рішення міської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства є за своєю суттю рішенням про безоплатну передача земель комунальної власності у приватну власність щодо прийняття яких наразі існує встановлена законом заборона, тому суд доходить висновку про існування обставин, що унеможливлюють виконання відповідачем рішення суду в зобов`язальній частині.
Наведені обставини відповідно до ч. 3 ст. 378 КАС України дають підстави для відстрочення виконання судового рішення в цій частині до усунення таких обставин.
Покликання представника позивачів на висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду, сформованого у постанові від 27 липня 2023 року у справі № 392/856/22, суд відхиляє, оскільки у цій постанові окреслено питання щодо виділення земельної ділянки у натурі (на місцевості) в умовних кадастрових одиницях.
Суд зазначає, що згідно зі ст. 2 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", у разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки. Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
З аналізу цих норм слід дійти висновку, що невитребувана земельна частка (пай) не є комунальною власністю ради.
На відмінну, у даній справі позивачі бажають отримати у власність земельну ділянку, яка є комунальною власністю ради, безоплатна приватизація якої заборонена в силу приписів Закону України від 24.03.2022 № 2145-XI.
До того ж постанова Верховного Суду від 27 липня 2023 року у справі № 392/856/22, на яку покликається представник позивачів, постановлена в порядку цивільного судочинства, у якому для приватного права апріорі є притаманною така засада як розумність.
Натомість дана справа розглядалась за правилами адміністративного судочинства, порядок здійснення якого встановлюється Конституцією України, Кодексом адміністративного судочинства України та міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Що ж до твердження представника позивачів про те, що рішення суду першої інстанції набрало законної сили 30.12.2021, тобто до введення воєнного стану в державі і задовго до внесення відповідних змін про заборону на надання безоплатно у власність земельних ділянок, то суд їх відхиляє, позаяк рішення суду на даний час не є виконаним. А отже на спірні правовідносини поширюються положення діючого законодавства, що унеможливлюють подальше виконання такого рішення на період воєнного стану.
Таким чином з огляду на вищевикладене заява Немирівської міської ради підлягає задоволенню, а виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29.11.2021 у справі №120/12461/21-а відстроченню до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
Керуючись ст.ст. 248, 256, 378 КАС України, -
УХВАЛИВ:
Заяву Немирівської міської ради про відстрочення виконання судового рішення задовольнити.
Відстрочити виконання рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 29.11.2021 у справі №120/12461/21-а у його зобов`язальній частині до припинення (скасування) воєнного стану в Україні.
Ухвала набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
СуддяДмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2023 |
Оприлюднено | 28.09.2023 |
Номер документу | 113727546 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні