РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
13 вересня 2023 року м. Рівне№460/12863/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дорошенко Н.О. за участю секретаря судового засідання Войтюк К.О. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:
позивача: представники Шульга В.В., Стахнюк В.В.,
відповідача: представник не прибув, третьої особи на стороні відповідача: представник не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області доРівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська міська рада про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (далі ГУ ДСНС України у Рівненській області, позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4 Рівненської міської ради (далі Рівненська ЗОШ №4, відповідач), у якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи будівель школи шляхом опечатування вхідних дверей та відключення від системи електрозабезпечення, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що співробітниками Рівненського районного управління ГУ ДСНС України у Рівненській області здійснено позапланову перевірку приміщень Рівненської ЗОШ №4 по вул. Жуковського, 30 в м. Рівне з метою перевірки стану виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 21.08.2020 № 124. За результатами проведеного заходу встановлено порушення вимог законодавства з питань пожежної безпеки. Позивач вказав, що подальша експлуатація будівель Рівненської ЗОШ №4 створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, що й зумовило звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Гудими Н.С. від 20.09.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання у справі. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк відповідач відзиву не подав.
Клопотань про продовження процесуального строку для надання відзиву від відповідача не надходило.
Розпорядженням Рівненського окружного адміністративного суду від 23.11.2021 №508 (у зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці для догляду за дитиною) призначено повторний автоматизований розподіл адміністративної справи №460/12863/21.
Згідно з протоколом від 23.11.2021 повторного автоматизованого розподілу судової справи №460/12863/21 між суддями судову справу визначено для розгляду судді Дорошенко Н.О.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду у складі судді Дорошенко Н.О. від 24.11.2021 адміністративну справу №460/12863/21 прийнято до провадження.
Згідно з ч. 2 ст. 35 КАС України у разі зміни складу суду розгляд справи починається спочатку, за винятком випадків, визначених цим Кодексом.
Протокольною ухвалою від 24.11.2021 відкладено підготовче засідання на 20.12.2021 на 09:00.
Ухвалою від 20.12.2021 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненську міську раду (далі третя особа). Встановлено третій особі строк для подання письмових пояснень. Відкладено підготовче засідання на 24.01.2022 на 09:00.
У встановлений судом строк третьою особою письмових пояснень не подано.
Клопотань про продовження процесуального строку для надання письмових пояснень від третьої особи не надходило.
Протокольною ухвалою від 24.01.2022 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 10:00 год. 09.02.2022.
Ухвалою від 24.01.2022 продовжено строк підготовчого провадження.
Протокольною ухвалою від 09.02.2022 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 11:00 год. 28.02.2022.
18.02.2022 відповідач подав до справи клопотання на ім`я керівника ГУ ДСНС України про відкликання позовної заяви, обґрунтоване тим, що Рівненська ЗОШ №4 вживає заходи щодо дотримання вимог Правил пожежної безпеки, а розпорядником бюджетних коштів є Управління освіти Рівненської міської ради.
Ухвалами від 28.02.2022 та від 21.03.2022 у зв`язку з введенням на території України воєнного стану відкладено проведення підготовчого засідання та продовжено строк підготовчого провадження.
Ухвалою від 11.05.2022 провадження у справі зупинено до закінчення воєнного стану.
Ухвалою від 18.07.2023 клопотання позивача про поновлення провадження у справі задоволено. Провадження у справі поновлено. Продовжено строк підготовчого провадження. Витребувано у сторін додаткові докази.
Протокольною ухвалою від 07.08.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Протокольною ухвалою від 28.08.2023 відкладено розгляд справи до 14:00 год. 13.09.2023.
Представники позивача у судовому засіданні 13.09.2023 підтримали позовні вимоги повністю.
Представники відповідача та третьої особи у судове засідання повторно не прибули, про причини неприбуття суд не повідомили, про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином.
Заслухавши представників позивача, з`ясувавши доводи та аргументи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив та врахував таке.
Матеріалами справи стверджено, що 21.08.2020 Рівненським МРУ ГУ ДСНС України у Рівненській області винесено припис № 124 Рівненській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 4 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким в строк до 01.03.2021 вимагається вжити заходів до усунення таких порушень:
1) приміщення закладу не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією;
2) приміщення не обладнано системою оповіщення про пожежу;
3) демонтувати горюче оздоблення стін на шляхах евакуації;
4) люки виходів на горище замінити на протипожежні 2-го типу, сертифіковані Україні;
5) кожен пожежний кран-комплект забезпечити пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, а також укомплектувати важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола зробити однотипними (а.с. 7).
Рівненським районним управлінням ГУ ДСНС України у Рівненській області у період з 05.07.2021 по 16.07.2021, на підставі наказу від 11.06.2021 №3 (а.с.8-10), посвідчення від 11.06.2021 №38 (а.с.11), проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підпорядкованих Управлінню освіти Рівненського міськвиконкому закладів освіти, зокрема, Рівненської ЗОШ №4, розташованої по вул. Жуковського, 30, в м. Рівне, а саме: виконання вимог припису щодо усунення порушень вимог законодавства від 21.08.2020 №124.
За наслідками проведеного позапланового заходу складено акт від 16.07.2021 №58 (а.с.12-39), у якому зафіксовано порушення відповідачем пункту 22 Розділу ІІ, пунктів 2.3, 2.23 глави 2 Розділу ІІІ, пункт 1.2 глави 1, підпункт 2 пункт 2.2 глави 2 Розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - Правила №1417), а саме:
1) приміщення школи не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією;
2) приміщення школи не обладнані системою оповіщення про пожежу;
3) стіни на шляхах евакуації оздоблено горючими матеріалами;
4) люки виходів на горище не замінені на протипожежні 2-го типу, сертифіковані Україні;
5) кожен пожежний кран-комплект пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, атакож важелем для полегшення відкривання вентиля не укомплектовано. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола не однотипні.
Зазначено, що виявлені порушення спричиняють загрозу здоров`ю людей, нанесення збитків та моральної шкоди власникам (користувачам) майна та/або третім особам (а.с.18)
Вказаний акт підписаний керівником суб`єкта господарювання або уповноваженою ним особою начальником Управлінню освіти Рівненського міськвиконкому без зауважень.
У зв`язку з тим, що відповідачем не здійснені заходи щодо усунення виявлених порушень, а подальша експлуатація будівель Рівненської ЗОШ №4 створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).
Відповідно до ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Пунктами 1 та 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), визначено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, що утворюється для забезпечення реалізації державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності, та який здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.01.2013 №33 Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України, територіальним органом ДСНС на території Рівненської області є ГУ ДСНС України у Рівненській області.
Підпунктами 39 та 42 пункту 4 Положення №1052 визначено, що ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання, та зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за:
- вжиттям інженерно-технічних заходів цивільного захисту відповідно до закону;
- діяльністю аварійно-рятувальних служб, станом їх готовності до реагування на аварії та надзвичайні ситуації, а також вживає заходів до зупинення діяльності неатестованих аварійно-рятувальних служб у порядку, визначеному законодавством;
- дотриманням періодичності навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів цивільного захисту, та вживає заходів для усунення виявлених недоліків.
В свою чергу, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулює Кодекс цивільного захисту України (далі КЦЗ України) (стаття 1).
ГУ ДСНС України у Рівненській області, в силу вимог статей 64, 65, 66 КЦЗ України, здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до чинного законодавства.
Згідно зі ст. 6 Закону №877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Як встановлено судом із наказу від 11.06.2021 №3 (а.с.8-10) та посвідчення від 11.06.2021 №38 (а.с.9), підставою проведення позапланової перевірки є перевірка виконання приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, об`єктів, розташованих на території Рівненського району.
Відповідно до ч. 3 ст. 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт), встановлюються Правилами №1417.
Згідно з п. 22 Розділу ІІ Правил №1417 під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта.
Відповідно до п.2.3 глави 2 Утримання будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів Розділу ІІІ Правил №1417 під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.
Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню.
Згідно з п.2.23 глави 2 Розділу ІІІ Правил №1417 забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.
Відповідно до п.1.2 глави 1 Системи протипожежного захисту, засоби зв`язку Розділу V Правил №1417 будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту.
Відповідно до пунктів 1.1 та 1.2 ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту, вимоги цих будівельних норм поширюються на проектування, монтування, відповідності і підтримання експлуатаційної придатності систем протипожежного захисту (далі СПЗ).
Ці будівельні норми встановлюють вимоги до обладнання об`єктів СПЗ під час їх будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорій приміщень і будинків за вибухопожежною і пожежною небезпекою згідно з НАПБ Б.03.002.
Вимоги цих будівельних норм рекомендується застосовувати під час реставрації.
Вимоги цих будівельних норм є обов`язковими для фізичних та юридичних осіб, які здійснюють будівельну діяльність на території України, незалежно від їхніх форм власності.
Згідно з пп.2 п.2.2 глави 2 Система протипожежного водопроводу Розділу V Правил №1417 зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам: пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно з ч.5 ст.4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, відповідно до частини першої статті 70 КЦЗ України, є зокрема: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (пп.1); порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення (пп.2).
Частиною другою статті 70 КЦЗ України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Отже, підставою для повного або часткового зупинення діяльності підприємства є встановлення органом державного нагляду (контролю) на підставі акта, складеного за результатами перевірки, факту створення підприємством реальної загрози життю та здоров`ю людей у зв`язку з експлуатацією об`єкта з порушеннями вимог законодавства.
Обов`язковою передумовою для застосування судом заходів реагування шляхом повного або часткового зупинення експлуатації приміщення є існування таких порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті, які створюють загрозу здоров`ю та життю людей.
Згідно з пунктом 24 частини першої статті 2 КЦЗ України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Відповідно до пункту 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 "Класифікатор надзвичайних ситуацій", затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 №457 (далі - Класифікатор), надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності.
Згідно з пунктом 4 частини першої статті 2 КЦЗ України аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю або здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.
Відповідно до пункту 25 частини першої статті 2 КЦЗ України небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
Також, розділом 4 Класифікатору встановлено, що надзвичайна ситуація техногенного характеру це порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.
У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій унаслідок пожеж та вибухів.
Згідно з положеннями ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять", небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, утравмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Відповідно до пункту 43 частини першої статті 2 КЦЗ України, техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Згідно з вимогами пункту 33 частини першої статті 2 КЦЗ України пожежна безпека - пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Згідно зі статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відтак, підставами для застосування заходів реагування в першу чергу є наявність встановлення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Суд звертає увагу відповідача на те, що згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Аналіз вказаної правової норми свідчить про те, що учасник судового процесу - суб`єкт владних повноважень повинен доводити правомірність своїх рішень, дій чи бездіяльності виключно в адміністративних справах про їх оскарження. Водночас, інший учасник судового процесу не позбавлений обов`язку довести ті обставини, на яких ґрунтуються його позовні вимоги чи заперечення. Тобто обов`язок доказування в адміністративному процесі не покладено виключно на суб`єкта владних повноважень, а розподілений в залежності від вимог та заперечень.
У даному випадку обов`язок доказування факту усунення виявлених в ході державного нагляду (контролю) порушень належить відповідачу, в той час як позивач зобов`язаний підтвердити належними та допустимими доказами обставини, які стали підставою для звернення до суду з позовом щодо застосування заходів реагування.
Суд враховує, що в ході судового розгляду справи на підтвердження усунення виявлених в ході державного нагляду (контролю) порушень відповідач не надав суду жодних доказів, а також і не вказував, що такі заходи вживаються ним хоча б в якійсь частині.
При цьому, суд критично оцінює та не бере до уваги надані відповідачем договір від 17.09.2020 №31/08 та інші документи господарської діяльності (а.с. 92-100), позаяк такі не стосуються усунення порушень, зазначених в приписі № 124 від 21.08.2020 та зафіксованих в акті позапланового заходу державного нагляду (контролю) № 58 від 16.07.2021, а відтак не впливають на оцінку спірних правовідносин.
За таких обставин, суд констатує, що на час вирішення судового спору відповідач не усунув жодного з порушень, зафіксованих позивачем в акті від 16.07.2021 №58, що свідчить про довготривале (багаторічне) ігнорування відповідачем правил пожежної безпеки та, як наслідок, умисне неусунення загрози життю та здоров`ю людей.
Суд зауважує, що такі порушення, як відсутність системи пожежної сигналізації, відсутність системи оповіщення про пожежу, - не дають змоги оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, що сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, створюючи загрозу життю та здоров`ю людей. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам, відсутність їх вогнезахисної обробки створює перешкоди під час евакуації людей та гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню.
При цьому, відсутність належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача та не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Такий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 28.01.2021 у справі №580/3267/19 та враховується судом при вирішенні цієї справи відповідно до вимог ч. 5 ст. 242 КАС України.
За наведеного, суд вважає, що відсутність у Рівненській ЗОШ №4 системи пожежної сигналізації створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей, зокрема, учнів школи, а тому її відсутність є самостійною та достатньою підставою для застосування заходів реагування.
При цьому слід підкреслити, що ні відповідач, ні третя особа, як засновник закладу освіти та розпорядник бюджетних коштів, не надали суду жодного доказу вчинення дій, спрямованих на виділення коштів з міського бюджету, в тім числі шляхом спрямування відповідних бюджетних запитів, для приведення закладу освіти в належний протипожежний стан. Наведене дає підстави для висновку, що сторона відповідача протиправно бездіє в питаннях забезпечення пожежної безпеки в закладі освіти та усунення виявлених порушень, які зумовлюють реальну загрозу життю та здоров`ю особливо вразливої категорії населення - дітей, а також створюють загрозу пошкодження комунального майна територіальної громади.
Частиною четвертою статті 5 КАС України передбачено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Отже позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування в межах повноважень та у спосіб, що встановлені чинним законодавством України.
З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ґрунтуються на законі, підтверджені належними й допустимими доказами, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 372 КАС України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.
Тому суд вважає необхідним обов`язки щодо забезпечення виконання рішення суду про застосування заходів реагування покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області до Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненська міська рада про застосування заходів реагування задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи будівель Рівненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради за адресою: м. Рівне, вул. Жуковського, 30 - шляхом опечатування вхідних дверей та відключення від системи електрозабезпечення, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Обов`язки щодо забезпечення виконання рішення суду покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасники справи:
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Рівненській області (вул. Гетьмана Полуботка, 37, м. Рівне, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 38610634)
Відповідач - Рівненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Рівненської міської ради (вул. Жуковського, 30, м.Рівне, 33028, ЄДРПОУ/РНОКПП 22561762)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рівненська міська рада Адреса: вул. Соборна, 12а, м. Рівне, 33028; код ЄДРПОУ 34847334.
Повний текст рішення складений 25 вересня 2023 року
Суддя Н.О. Дорошенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2023 |
Оприлюднено | 28.09.2023 |
Номер документу | 113731558 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні