Постанова
від 26.09.2023 по справі 640/16935/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/16935/20 Суддя (судді) першої інстанції: Добрянська Я.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 вересня 2023 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Безименної Н.В.

суддів Аліменка В.О., Кучми А.Ю.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління ДПС у Київській області, ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 серпня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішення, податкової вимоги та рішення про опис майна в податкову заставу,

В С Т А Н О В И Л А

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до ГУ ДПС у Київській області, в якому просив визнати протиправними та скасувати:

- податкові повідомлення рішення ГУ ДПС у Київській області від 27.02.2020 №374386-5105-1004, №374387-5105-1004, №374388-5105-1004, №374389-5105-1004, №374390-5105-1004, №374391-5105-1004;

- податкову вимогу ГУ ДПС у Київській області від 27.05.2020 № 127890-51;

- рішення ГУ ДПС у Київській області про опис майна у податкову заставу № 18155/ФОП/10-36-51-07-20 від 04.06.2020.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 серпня 2022 року позов задоволено частково, визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення рішення Головного управління Державної податкової служби у Київській області з земельного податку з фізичних осіб на ім`я ОСОБА_1 , а саме №374387-5105-1004 від 27.02.2020 на загальну суму податкового зобов`язання 486,43 грн, №374388-5105-1004 від 27.02.2020 на загальну суму податкового зобов`язання 607,05 грн, №374391-5105-1004 від 27.02.2020 на загальну суму податкового зобов`язання 50739,53 грн, визнано протиправним та скасовано податкову вимогу ГУ ДПС у Київській області від 27.05.2020 №127890-51 на суму не узгодженого грошового зобов`язання в розмірі 51833,01 грн, визнано протиправним та скасовано рішення ГУ ДПС у Київській області про опис майна у податкову заставу №18155/ФОП/10-36-51-07-20 від 04.06.2020 на суму не узгодженого грошового зобов`язання в розмірі 51833,01 грн. В іншій частині позову відмовлено.

Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити. Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що підставою для нарахування позивачу зобов`язань з земельного податку є дані державного земельного кадастру, а їх несплата в подальшому стала підставою для складання податкової вимоги та прийняття рішення про опис майна в податкову заставу.

Позивач також подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову та ухвалити нове рішення, яким задовольнити решту позовних вимог. В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що відповідачем невірно розраховано розмір земельного податку, а частина земельних ділянок, за які позивачу нараховано податок, взагалі не перебувають в його власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Беручи до уваги, що в суді першої інстанції справа розглядалась в порядку спрощеного провадження, введення в Україні воєнного стану. враховуючи, що за наявними у справі матеріалами її може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів та з огляду на відсутність необхідності розглядати справу у судовому засіданні, керуючись приписами ст.311 КАС України, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів виходить із наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Київській області від 30.06.2020 №29-10-0.331-8746/2-20 за позивачем обліковуються земельні ділянки, які знаходяться на території Гнідинської сільської ради Бориспільського району Київської області, з такими кадастровими номерами 3220882600:04:003:0108, 3220882600:04:003:0106, 3220882600:04:003:0107, 3220882600:04:003:0117, 3220882600:04:003:0109, 3220882600:04:003:0118, 3220882600:04:003:0111, 3220882600:04:003:0110, 3220882600:04:003:1067, 3220882600:04:003:1068, 3220882600:04:003:0089 (а.с.23).

Головним управління ДПС у Київській області сформовано податкові повідомлення-рішення, якими позивачу визначено зобов`язання за 2020 рік за платежем земельний податок з фізичних осіб від 27.02.2020:

- №374386-5105-1004 (а.с.12) на загальну суму 9226,05 грн;

- №374387-5105-1004 (а.с.13) на загальну суму 486,43 грн;

- №374388-5105-1004 (а.с.14) на загальну суму 607,05 грн;

- №374389-5105-1004 (а.с.15) на загальну суму 61677,90 грн;

- №374390-5105-1004 (а.с.16) на загальну суму 863,49 грн;

- №374391-5105-1004 (а.с.17) на загальну суму 50739,53 грн.

Відповідно до розрахунку плати за землю з фізичних осіб (а.с.75), грошове зобов`язання в розмірі: 9226,05 грн визначено за земельну ділянку площею 6,7313 га; 50739,53 грн за земельну ділянку площею 37,0194 га; 863,49 грн за земельну ділянку площею 0,63 га; 61677,90 грн за земельну ділянку площею 45 га; 607,05 грн за земельну ділянку площею 0,4429 га; 486,43 грн за земельну ділянку площею 0,3549 га.

27.05.2020 відповідачем сформовано податкову вимогу №127890-51, відповідно до якої станом на 26.05.2020 у позивача наявна заборгованість зі сплати за землю в сумі 123553,42 грн (а.с.18).

Рішенням відповідача від 04.06.2020 №18155/ФОП/10-36-51-07-20, у зв`язку з наявністю у позивача податкового боргу, вирішено здійснити опис майна, що перебуває у власності ОСОБА_1 у податкову заставу (а.с.19).

Вважаючи наведені податкові повідомлення-рішення, вимогу та рішення про опис майна в податкову заставу протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що відповідачем неправильно розраховано суми земельного податку щодо земельних ділянок площею 37,0194 га, 0,3549 га, та 0,4429 га, по яким проведено нормативну грошову оцінку, а тому податкові повідомлення рішення від 27.02.2020 №374387-5105-1004, №374388-5105-1004 та №374391-5105-1004 не можна вважати правомірними, а визначені ними суми грошового зобов`язання не є узгодженими.

За наслідками перегляду рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, в межах доводів та вимог апеляційних скарг, колегія суддів доходить наступних висновків.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Податковим кодексом України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.1 ст.67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

У відповідності до п.15.1 ст.15 ПК України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до пп.14.1.72, 14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів; плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Справляння плати за землю здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.

Згідно з пп.269.1.1 та 269.1.2 п.269.1 ст.269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Пунктом 270.1 ст.270 ПК України визначено, що об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, та земельні частки (паї), які перебувають у власності .

Згідно з пунктом 286.5 статті 286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 ПК України.

Відповідно до п. 286.1 ст.286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З 2015 року плату за землю віднесено до місцевих податків.

У відповідності до пп.12.3.4 п.12.3 ст.12 ПК України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Рішенням Гнідинської сільської ради від 06.06.2019 №561-39-VII затверджено ставки земельного податку, відповідно до яких ставки податку для фізичних осіб на землі сільськогосподарського призначення, зокрема, для ведення особистого селянського господарства становлять 3% за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) та 5% за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено (а.с.37-40).

Колегія суддів зазначає, що стосовно земельних ділянок площею 37,0194 з кадастровим №3220882600:06:003:0089, площею 0,3549 з кадастровим №3220882600:04:002:1068 та площею 0,4429 га з кадастровим №3220882600:04:002:1067, які належать позивачу, проведено нормативну грошову оцінку, вони належать до земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства та розташовані у Київській області, Бориспільському районі на території Гнідинської сільської ради, що підтверджується відповідними витягами із технічної документації (а.с.24, 30, 31).

Таким чином, розмір плати за землю за 2020 рік по земельним ділянкам:

- площею 37,0194 з кадастровим №3220882600:06:003:0089 розраховується наступним чином 109981,92 грн (нормативна грошова оцінка) * 3% (ставка податку) = 3299,46 грн, в той час, як відповідачем розраховано розмір земельного податку в сумі 50739,53 грн;

- площею 0,3549 з кадастровим №3220882600:04:002:1068 розраховується наступним чином 1371,72 грн (нормативна грошова оцінка) * 3% (ставка податку) = 41,15 грн, в той час, як відповідачем розраховано розмір земельного податку в сумі 486,43 грн;

- площею 0,4429 га з кадастровим №3220882600:04:002:1067 розраховується наступним чином 1466,35 грн (нормативна грошова оцінка) * 3% (ставка податку) = 43,99 грн, в той час, як відповідачем розраховано розмір земельного податку в сумі 607,05 грн.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем неправильно розраховано суми земельного податку щодо земельних ділянок площею 37,0194 га, 0,3549 га, та 0,4429 га, внаслідок чого відповідні податкові повідомлення-рішення від 27.02.2020 №374387-5105-1004, №374388-5105-1004 та №374391-5105-1004 не можна вважати правомірними, а визначені ними суми грошового зобов`язання не є узгодженими.

При цьому, здійснюючи розрахунок суми грошового зобов`язання позивача з плати за землю контролюючим органом застосовано загальний тариф 1370,62 грн/га, що відображено у розрахунку плати за землю з фізичних осіб (а.с.75).

Застосування наведеного тарифу не відповідає положенням податкового законодавства, з урахуванням рішення Гнідинської сільської ради від 06.06.2019 №561-39-VII, якими прямо передбачено, застосування саме відсотку від вартості земельної ділянки, а саме для ведення особистого селянського господарства становлять 3% за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) та 5% за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Крім того, з листа ГУ ДПС у Київській області від 01.07.2020 №21118/10/10-36-33-01 вбачається, що інформація про наявні у власності позивача земельні ділянки площею 37.0194 га, 0,63 га, 0,4429 га, 0,3549 га, 6,7313 га, 45,0 га з цільовим призначенням (01.03) для ведення особистого селянського господарства встановлена контролюючим органом за даними ІТС «Податковий блок» (а.с.40-41).

Разом з тим, з наявного в матеріалах справи листа ГУ Держгеокадастру у Київській області від 30.06.2020 №29-10-0.331-8746/2-20 вбачається, що у Гнідинській сільській раді Бориспільського району Київської області за ОСОБА_1 обліковуються наступні земельні ділянки з кадастровими номерами: 3220882600:04:003:0108, 3220882600:04:003:0106, 3220882600:04:003:0107, 3220882600:04:003:0117, 3220882600:04:003:0109, 3220882600:04:003:0118, 3220882600:04:003:0111, 3220882600:04:003:0110, 3220882600:04:002:1067, 3220882600:04:002:1068, 3220882600:04:003:0089 (а.с.23).

Відповідно до наявних витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (а.с.24-34) земельні ділянки, які обліковуються за позивачем у Гнідинській сільській раді Бориспільського району Київської області мають наступну площу:

- 3220882600:04:003:0089 - 37,0194 га;

- 3220882600:04:003:0106 - 0,8468 га;

- 3220882600:04:003:0107 - 2,9871 га;

- 3220882600:04:003:0118 - 42,1540 га;

- 3220882600:04:003:0111 - 0,4000 га;

- 3220882600:04:003:0109 - 0,2132 га;

- 3220882600:04:002:1068 - 0,3549 га;

- 3220882600:04:002:1067 - 0,4429 га;

- 3220882600:04:003:0108 - 3,2574 га;

- 3220882600:04:003:0117 - 1,9547 га;

- 3220882600:04:003:0110 - 0,300 га.

Будь-якої інформації щодо наявності у власності (користуванні) позивача земельних ділянок площею 0,63 га, 45 га та 6,9713 га, матеріали справи не містять та відповідачем не надано належних та допустимих доказів і відповідних обґрунтувань, за яких контролюючий орган дійшов висновку про наявність підстав для нарахування позивачу грошового зобов`язання з плати за землю за такі земельні ділянки в розмірах 863,49 грн, 61677,9 грн та 9226,05 грн відповідно (а.с.75).

Таким чином, податкові повідомлення-рішення від 27.02.2020 №374386-2105-1004, №374389-5105-1004 та 374390-5105-1004, якими позивачу нараховані податкові зобов`язання з плати за землю в розмірах 863,49 грн, 61677,9 грн та 9226,05 грн відповідно, не можуть бути визнані правомірними, оскільки розрахунки контролюючим органом проведено не у відповідності до положень чинного законодавства, без врахування нормативної грошової оцінки земельних ділянок та за земельні ділянки, щодо яких відсутня інформація про перебування їх у власності (користуванні) позивача.

Пунктом 59.1 ст.59 ПК України передбачено, що у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до підпункту 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 ПК України право податкової застави виникає у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Беручи до уваги, що судом встановлено безпідставність визначення позивачу грошового зобов`язання з плати за землю за 2020 рік спірними податковими повідомленнями-рішеннями, колегія суддів доходить висновку про відсутність у позивача податкового боргу за вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, внаслідок чого наявні підстави для визнання протиправними та скасування податкової вимоги від 27.05.2020 №127890-51 та рішення про опис майна у податкову заставу №18155/ФОП/10-36-51-07-20 від 04.06.2020.

На підставі вищенаведеного, приймаючи до уваги, що суд першої інстанції не в повному обсязі дослідив обставини справи, що призвело до неправильного вирішення справи в частині, колегія судді доходить висновку про наявність підстав для скасування рішення суду першої інстанції в частині незадоволених позовних вимог із прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог повністю.

Відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).

Керуючись ст.243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 серпня 2022 року скасувати в частині відмови в задоволенні позовних вимог та ухвалити в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Київській області від 27 лютого 2020 року №374386-2105-1004, №374389-5105-1004 та 374390-5105-1004.

Викласти абзаци 3, 4 резолютивної частини рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 серпня 2022 року в наступній редакції:

« 3. Визнати протиправним та скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Київській області від 27 травня 2020 року №127890-51.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Київській області про опис майна у податкову заставу № 18155/ФОП/10-36-51-07-20 від 04 червня 2020 року.».

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 10 серпня 2022 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню.

Текст постанови виготовлено 26 вересня 2023 року.

Головуючий суддя Н.В.Безименна

Судді В.О.Аліменко

А.Ю.Кучма

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2023
Оприлюднено28.09.2023
Номер документу113736225
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —640/16935/20

Ухвала від 09.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 26.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 26.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 24.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 07.11.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Ухвала від 03.10.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

Рішення від 09.08.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні