Рішення
від 06.09.2023 по справі 460/3175/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 вересня 2023 року м. Рівне№460/3175/23Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Нор У.М. за участю секретаря судового засідання Вознюк В.І. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Іванюк І.В.,

відповідача: представник Форет М.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Фермерського господарства "Надія Л" доГоловного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство «НАДІЯ Л» (далі - позивач) звернулось до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України, у якому просить суд:

визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач 1) про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

від 03.03.2021 року №2444486/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 від 16.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 03.03.2021 року №2444485/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №12 від 18.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 10.12.2020 року №2222674/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №13 від 28.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 11.12.2020 року №2228510/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №14 від 30.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 14.12.2020 року №2232705/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №15 від 31.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 14.12.2020 року №2232704/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №21 від 24.09.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 15.12.2020 року №2237081/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №22 від 29.09.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 24.06.2020 року №2798017/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №16 від 14.08.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 25.06.2021 року №2803183/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №17 від 14.08.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 29.06.2021 року №2807847/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №24 від 18.11.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л»;

від 29.06.2021 року №2807848/43121413 яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №23 від 04.11.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л» та зобов`язати Державну податкову службу України (далі відповідач 2) зареєструвати податкові накладні:

№11 від 16.07.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №12 від 18.07.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №13 від 28.07.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №14 від 30.07.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №15 від 31.07.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №21 від 24.09.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №22 від 29.09.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»;

№16 від 14.08.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №17 від 14.08.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №24 від 18.11.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л»; №23 від 04.11.2020 року складену ФГ «НАДІЯ Л» у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх направлення (подання) контролюючому органу на реєстрацію.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ФГ «НАДІЯ Л» є зареєстрованим суб`єктом господарювання - сільськогосподарським товаровиробником, який перебуває на спрощеній системі оподаткування та є зареєстрованим платником ПДВ. Для здійснення посівів ФГ «НАДІЯ Л» закупило у 2019 році, ярий ячмінь у ТОВ ТЕВІСС, пшеницю у ТОВ «Ідек 2006», ріпак у ТОРГОВИЙ ДІМ «НАСІННЯ», сою у СК «УЛАШАНІВСЬКИЙ». У поданому Звіті форми 29-сг позивачем відображена інформація щодо площ, валових зборів сільськогосподарських культур, плодів ягід, винограду. Господарством також подано Звіти про збирання врожаю сільськогосподарських культур станом на 01.08.2020 року та 01 жовтня 2020 року за формою №37-сг. Площі, на яких вирощується продукція орендуються у громадян, що відображено у Відомостях про наявність земельних ділянок (Додатки до декларації платника єдиного податку) розрахунки з якими відображені у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку Форми 1-ДФ. Інформація щодо наявних необоротних та оборотних активів відображена у Фінансовій звітності мікропідприємства. Свою вирощену сільськогосподарську продукцію господарство у 2020 р реалізувало для покупців: ТДВ «КРЕМЕНЧАНКА», ТОВ «ВЗП», ТОВ`АГРОКОР-М», ТОВ «РІВНЕ БОРОШНО. При реалізації вирощеної продукції ФГ "НАДІЯ Л" було складено та надіслано до контролюючого органу відповідні податкові накладні, реєстрація яких була зупинена. На думку позивача, за кожною податковою накладною, ним надано контролюючому органу достатньо підтверджуючих документів для їх реєстрації, однак вони враховані не були. Просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою суду від 09.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву заперечує проти задоволення позовних вимог, зазначаючи, що оскаржувані рішення приймались комісійно та при їх ухваленні брались документи надані платником податків, однак їх було недостатньо для розкриття повного змісту господарської операції та реальності її вчинення, а відтак - прийняття висновку про необхідність реєстрації наданих податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. Просить суд відмовити в позові.

Ухвалою суду свід 03.04.2023 розгляд справи відкладено до 20.04.2023.

Ухвалою суду свід 20.04.2023 розгляд справи відкладено до 26.04.2023.

Ухвалою суду свід 26.04.2023 розгляд справи відкладено до 10.05.2023.

Ухвалою суду свід 22.05.2023 розгляд справи відкладено до 31.05.2023.

Ухвалою суду свід 31.05.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду свід 25.07.2023 розгляд справи відкладено до 02.08.2023.

У судовому засіданні 02.08.2023 оголошено перерву до 15.08.2023.

У судовому засіданні 15.08.2023 оголошено перерву до 29.08.2023.

У судовому засіданні 29.08.2023 оголошено перерву до 06.09.2023.

06.09.2023 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, надавши оцінку всім аргументам учасників справи, судом встановлено наступне.

Фермерське господарство «НАДІЯ Л» зареєстровано в ЄДРПОУ в липні 2019 року.

ФГ «НАДІЯ Л» у періоді виникнення спірних правовідносин було платником єдиного податку (Довідка про надання статусу платника єдиного податку на 2020 рік) та зареєстровано платником податку на додану вартість (Витяг № 1917114500012 з реєстру платників податку на додану вартість від 04.09.2019).

Основним видом економічної діяльності ФГ "НАДІЯ Л" є за КВЕД 01.10 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Відповідно до Договору поставки сільськогосподарської продукції від 14 липня 2020 року №СГ-12/20, укладеним між ФГ «НАДІЯ Л» (Постачальник) та ТДВ «Кременчанка» (Покупець), постачальник зобов`язався передати у власність покупця сільськогосподарську продукцію врожаю 2020 року, а покупець зобов`язався прийняти та оплатити її на умовах договору.

Фактичне виконання договору підтверджено наступними документами: специфікація №1 від 14.07.2020 року щодо постачання ріпаку 1 класу врожаю 2020 року на загальну суму 387000,00 гривень; рахунок №1 від 17.07.2020 року на загальну суму 257742,00 гривень; видаткова накладна №11 від 16 липня 2020 року на суму 257742,00 гривень; перевезення ріпаку підтверджено ТТН №1 від 16.07.2020 року; складена та оформлена податкова накладна №11 від 16 липня 2020 року на загальну суму 257742,00грн, реєстрація якої згідно Квитанції від 24 липня 2020 року була зупинена з огляду на відповідність платника податку п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, запропоновано надати пояснення.

01 березня 2021 року ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення за №03 із долученням всіх документів, які підтверджують придбання ріпаку, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 03 березня 2021 року №2444486/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 від 16.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

На виконання цього ж договору згідно Специфікації №3 від 17 липня 2020 року, видаткової накладної №12 від 18 липня 2020 року, ТТН №2 від 18.07.2020 року, ФГ «НАДІЯ Л» поставило ТДВ «Кременчанка» ріпак 1 класу, врожаю 2020 року на загальну суму 273519,92 грн.

Матеріали справи містять докази того, що розрахунки між Постачальником та Покупцем проведено в безготівковому порядку, що підтверджується платіжним дорученням №11013 від 20.07.2020 року від ТДВ «Кременчанка» на суму 227933,27 грн. та платіжним дорученням №11022 від 20.07.2020 року від ТДВ «Кременчанка» на суму 214785,00 грн.

Відповідно, було складено та надіслано на реєстрацію податкову накладну №12 від 18 липня 2020 року, реєстрація якої була зупинена.

01 березня 2021 року ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення за №04 із долученням всіх документів, які підтверджують придбання ріпаку, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 03 березня 2021 року №2444485/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №12 від 18.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

Відповідно до Договору поставки від 28 липня 2020 року №28/07-04Пш, укладеним між ФГ «НАДІЯ Л» (Постачальник) та ТОВ «Рівне-Борошно» (Покупець), постачальник зобов`язався поставити і передати у власність покупця товар пшениця 3 клас, а покупець зобов`язався прийняти та сплатити її на умовах договору.

Фактичне виконання договору підтверджено наступними документами: рахунок №3 від 28.07.2020 року на суму 123719,40 грн.; видаткова накладна від 28.07.2020 року №13 на суму 123719,40 грн.; довіреність на отримання ТМЦ серія ДЛП №200721 від 28.07.2020 року; банківською випискою за 28 липня 2020 року

Відповідно, було складено на надіслано на реєстрацію податкову накладну №13 від 28 липня 2020 року, реєстрація якої була зупинена.

ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення із долученням всіх документів, які підтверджують придбання товару, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів, розрахункових документів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 10 грудня 2020 року №2222674/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №13 від 28.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л» в зв`язку з ненаданням договорів та розрахункових документів.

Відповідно до Договору поставки від 30 липня 2020 року №30/07-04Пш, укладеним між ФГ «НАДІЯ Л» (Постачальник) та ТОВ «Рівне-Борошно» (Покупець), постачальник зобов`язався поставити і передати у власність покупця товар пшениця 4 клас, а покупець зобов`язався прийняти та сплатити її на умовах договору.

Фактичне виконання договору підтверджено наступними документами: рахунком №4 від 30 липня 2020 року на суму 118486,50 грн.; видатковою накладною №14 від 30 липня 2020 року на суму 118486,50 грн.; банківською випискою від 30.07.2020 року; довіреністю на отримання ТМЦ серія ДЛП №200727 від 30.07.2020 року.

ФГ "НАДІЯ Л" було складено на надіслано на реєстрацію податкову накладну №14 від 30 липня 2020 року, реєстрація якої була зупинена.

ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення із долученням всіх документів, які підтверджують придбання товару, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 11 грудня 2020 року №2228510/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №14 від 30.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

Відповідно до Договору поставки від 31 липня 2020 року №31/07-03Пш, укладеним між ФГ «НАДІЯ Л» (Постачальник) та ТОВ «Рівне-Борошно» (Покупець), постачальник зобов`язався поставити і передати у власність покупця товар пшениця 4 клас, а покупець зобов`язався прийняти та сплатити її на умовах договору.

Фактичне виконання договору підтверджено наступними документами: рахунком №15 від 31 липня 2020 року на суму 117419,50 грн.; видатковою накладною №15 від 31 липня 2020 року на суму 117419,50 грн.; довіреністю на отримання ТМЦ серія ДЛП №200732 від 31.07.2020 року.

ФГ "НАДІЯ Л" було складено на надіслано на реєстрацію податкову накладну №15 від 31 липня 2020 року, реєстрація якої була зупинена.

ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення із долученням всіх документів, які підтверджують придбання товару, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 14 грудня 2020 року №2232705/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №15 від 31.07.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л» в зв`язку з ненаданням первинних документів.

Водночас, між ФГ «НАДІЯ Л» (Поклажодавець) та ТОВ «Рівне-Борошно» (Зерновий склад) 23 липня 2020 року укладено договір складського зберігання №19-С33, згідно якого Поклажедавцем згідно ТТН №6 від 29.07.2020 року та Квитанції приймання сировини №14740002 від 29.07.2020 року, ТТН №5 від 27.07.2020 року та Квитанції приймання сировини №14740001 від 27.07.2020 року було передано на відповідальне зберігання пшеницю, що, в свою чергу підтверджено Актом прийому-передачі виконаних робіт №66-п від 31.07.2020 року.

Розрахунки за договором зберігання проведені на підставі рахунку фактури №66п від 31.07.2020 року згідно платіжного доручення №55 від 06.08.2020 року, в свою чергу ТОВ «Рівне Борошно», згідно платіжного доручення №1437 від 28.07.2020 року провело розрахунки за поставлене зерно згідно попередньо укладеного договору №28/07-04 від 28.07.2020 року, згідно платіжного доручення №1458 від 30.07.2020 року провело розрахунки за поставлене зерно згідно попередньо укладеного договору №30/07-02 від 30.07.2020 року, згідно платіжного доручення №1476 від 04.08.2020 року провело розрахунки за поставлене зерно згідно попередньо укладеного договору №30/07-03 від 31.07.2020 року.

Відповідно до Договорів купівлі-продажу від 24 вересня 2020 року №01-240920 та від 28 вересня 2020 року №02-280920, укладеним між ФГ «НАДІЯ Л» (Постачальник) та ТОВ «АГРОКОР - М» (Покупець), продавець зобов`язався продати у власність покупця товар ячмінь врожаю 2020 року на умовах самовивозу, а покупець зобов`язався прийняти та сплатити вартість товару на умовах договору.

Фактичне виконання договорів підтверджено наступними документами: рахунком №6 від 25 вересня 2020 року на суму 158452,50 грн.; платіжне доручення №4659 від 25.09.2020 року на імя ФГ «НАДІЯ Л» на суму 158452,50 грн.; банківською випискою за 25.09.2020 року щодо ФГ «НАДІЯ Л»; видатковою накладною №21 від 24 вересня 2020 року на суму 158452,50 грн.; ТТН №8 від 24 вересня 2020 року; ТТН №9 від 28.09.2020 року.

Позивачем складено податкову накладну №21 від 24 вересня 2020 року, реєстрація якої була зупинена.

12 грудня 2020 року ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення за №15 із долученням всіх документів, які підтверджують придбання товару, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 14 грудня 2020 року №2232704/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №21 від 24.09.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

Також, відповідно до рахунку за №7 від 29 вересня 2020 року, видаткової накладної №22 від 28.09.2020 року покупцю було поставлено ячмінь врожаю 2020 року на загальну суму 145630,00 грн.

Оплата покупцем проведена в повному обсязі шляхом безготівкового перерахунку згідно платіжного доручення №4672 від 29.09.2020 року, що підтверджено банківською випискою за 29.09.2020 року ФГ «НАДІЯ Л».

Відповідно, позивачем складено та надіслано на реєстрацію податкову накладну за №22 від 28.09.2022 року, реєстрація якої була зупинена з огляду на віднесення платника податків до ризикових.

15 грудня 2020 року ФГ «НАДІЯ Л» було надано контролюючому органу пояснення за №15 із долученням всіх документів, які підтверджують придбання товару, придбання мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів.

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 15 грудня 2020 року №2237081/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №22 від 29.09.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

20 липня 2020 року між ФГ «НАДІЯ Л» (Продавець) та ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» (Покупець) укладено договір купівлі-продажу №2007/99884 щодо зобов`язання Продавця продати у власність Покупця зернові та олійні культури врожаю 2020 року.

Виконання даного договору підтверджується наступним: специфікація №16 від 14 серпня 2020 року на суму 254000,40 грн.; видаткова накладна №16 від 14 серпня 2020 року на суму 254000,40 грн.; ТТН №3 від 20 липня 2020 року

Відповідно, позивачем складено та направлено на реєстрацію податкову накладну за №16 від 14.08.2020 року реєстрація якої була зупинена.

Позивачем також здійснено відвантаження продукції згідно специфікації №17 від 14 серпня 2020 року на суму 263106,31 грн. та видаткової накладнаї №17 від 14.08.2020 року на суму 263106,31 грн.

ФГ "НАДІЯ Л" складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №17 від 14.08.2020 року реєстрація якої була зупинена.

Пояснення за зазначеними податковими накладними надані платником податків 23.06.2021 року та 24.06.2021 року, - Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 14 грудня 2020 року №2232704/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №16 від 14.08.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 25 червня 2021 року №2803183/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №17 від 14.08.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

28 жовтня 2020 року між ФГ «НАДІЯ Л» (Продавець) та ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» (Покупець) укладено договір купівлі-продажу №2810/91006 щодо зобов`язання Продавця продати у власність Покупця засоби захисту рослин та інший товар зазначений в накладних та/або специфікаціях до договору.

Виконання даного договору підтверджено наступним: специфікація №24 від 18.11.2020 року на суму 824642,50 грн.; видаткова накладна № 24 від 18 листопада 2020 року на суму 824642,50 грн.; Акт приймання-передачі №ВЗПЛК001432 від 18 листопада 2020 року (соя).

Розрахунки за цими договорами проведено частково, що підтверджується банківськими виписками за 08.06.21 року, 16.06.21 року та 17.06.2021 року.

Відповідно, позивачем складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №24 від 18.11.2020 року реєстрація якої була зупинена.

Не беручи до уваги пояснення надані платником податків 25.06.2021 року, - Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 29 червня 2021 року №2807847/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №24 від 18.11.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

На виконання умов цього ж договору від 20 липня 2020 року згідно специфікації №23 від 04.11.2020 року, видаткової накладної №23 від 04 листопада 2020 року було поставлено сою (2020 року, власне виробництво) всього на суму 869856,00 грн.

Відповідно Позивачем складено та направлено на реєстрацію податкову накладну №23 від 04 листопада 2020 року реєстрація якої була зупинена.

Не беручи до уваги пояснення надані платником податків 25.06.2021 року, - Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 29 червня 2021 року №2807848/43121413 відмовлено в реєстрації податкової накладної №23 від 04.11.2020 року складеної ФГ «НАДІЯ Л».

Між ФГ «НАДІЯ Л» (Поклажодавець) та ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» (Зерновий склад) 20 липня 2020 року було укладено договір складського зберігання Вз №2007/99873 зернових на елеваторах, виконання якого оформлено рахунком на оплату №ВЗП00001233 від 31.07.2020 року, Актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №1573 від 31.07.2020 року

Перевезення вантажів здійснювалось перевізником - ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» відповідно до умов договору на перевезення автомобільним транспортом В-пат №2007/99883 від 20 липня 2020 року та оформлено рахунком на оплату №8239 від 22 грудня 2020 року, Актом виконання робіт (надання послуг) №4486 від 22 грудня 2020 року, ТТН №10 від 08.10.2020 року, №12 від 16 жовтня 2020 року, №13 від 20 жовтня 2020 року, №14 від 21 жовтня 2020 року, №ВЗПСК043646 від 22.12.2020 року, №ВЗПСК044196 від 22.01.2021 року, №1 від 28.10.2020 року, №ВЗПСК043636 від 22.12.2020 року, №ВЗПСК043658 від 22.12.2020 року, №ВЗПСК043628 від 01.03.2021 року, №ВЗПСК043195 від 22.01.2021 року

Між ФГ «НАДІЯ Л» (Покупець) та ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» (Продавець) 04 листопада 2020 року було укладено договір купівлі-продажу С №0411/528511, згідно умов якого Продавець зобов`язався передати у власність Покупця засоби захисту рослин, насіння, мінеральні добрива, зернові та олійні культури, дизпаливо, міндобрива, інший товар, визначений в накладних та/або специфікаціях до цього договору.

На виконання умов цього договору згідно специфікації №283 від 09.11.2020 року, видаткової накладної №283 від 09.11.2020 року, специфікації №430 від 12.11.2020 року, видаткової накладної №430 від 12.11.2020 року, специфікації №199 від 04.12.2020 року, видаткової накладної №199 від 04.12.2020 року, специфікації №1110 від 30.11.2020 року, видаткової накладної №1110 від 30.11.2020 року, специфікації №13 від 01.03.2021 року, видаткової накладної №771 від 22.12.2020 року, специфікації №246 від 22.01.2021 року, видаткової накладної №246 від 22.01.2021 року, видаткової накладної №13 від 01 березня 2021 року Продавцем поставлено Покупцю засоби захисту рослин.

З огляду на наявність попередньо укладених договорів про перевід боргу від 25.10.2019 року №25/10-01 та 25/10-2 ВІД 25.10.2019 року, де новим боржником перед ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» було визнано ФГ «НАДІЯ Л» та існування заборгованості ТОВ «ВОЛИНЬ-ЗЕРНО-ПРОДУКТ» перед ФГ «НАДІЯ Л» за поставлену зернопродукцію, укладено Протокол про зарахування зустрічних вимог від 29.10.2019 року, 14.08.2020 року було складено Протокол зарахування зустрічних вимог та 04 листопада 2019 року укладено мирову угоду, яка затверджена господарським судом Рівненської області у справі №918/589/19, також 04.11.2020 року укладено Договір прощення боргу №04/11/2020 та 22.01.2021 року Протокол про зарахування зустрічних вимог.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Норми пп. «а» та пп. «б» п. 185.1ст. 185 Податкового кодексу України (далі по тексту ПК України) визначають, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно із п. 187.1ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 188.1 статті188 Податкового кодексу України встановлено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Відповідно до п.201.1. ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10. статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до п.192.1ст.192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додатком 3 до Порядку №1165 визначено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій:

1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

За правилами пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Відповідно до п. 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета розгляду господарської операції, згідно якої оформлено податкову накладну чи розрахунок коригування.

Як зазначено вище, позивачем, разом з поясненнями, надано розширений перелік документів, які підтверджують дійсність і реальність господарської операції (наявність відповідних власних та орендованих матеріальних ресурсів та можливостей) за результатами якої і складені податкові накладні, однак, в сукупності з усіма обставинами, вони не були враховані Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.

Основні принципи функціонування системи електронного адміністрування ПДВ визначені статтею 200-1 розділу V Податкового кодексу України і пунктами 33, 34, 341 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України.

Підпунктом 14.1.242 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що у цьому Кодексі поняття вживаються в такому значенні: технічний адміністратор електронного кабінету - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, що здійснює заходи із розробки, створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення електронного кабінету, відповідає за виконання всіх етапів життєвого циклу такого програмного забезпечення, за його технічне і технологічне забезпечення, впровадження, функціонування, оновлення, модифікацію, усунення помилок, забезпечення цілісності та автентичності вихідного програмного коду; здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до електронного кабінету, відповідає за збереження та захист даних цих електронних сервісів.

Згідно з пунктом 200-1.1 статті 200-1 Податкового кодексу України система електронного адміністрування ПДВ забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування ПДВ; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 200-1.2 статті 200-1 Податкового кодексу України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ. Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування ПДВ, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.

Порядок електронного адміністрування ПДВ затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 "Деякі питання електронного адміністрування ПДВ" (далі - Порядок №569). Цей порядок визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування ПДВ, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.

Реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних здійснюється виключно у межах реєстраційної суми, яка обчислюється за формулою, встановленою пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податквого кодексу України та пунктом 9 Порядку №569.

Пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України визначено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму податку (еНакл), обчислену за такою формулою: еНакл = еНаклОтр + еМитн + еПопРах + еОвердрафт - еНаклВид - еВідшкод - еПеревищ; де: еНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в ЄРПН, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄОПН; еМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником; еПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті. еНаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в ЄРПН та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в ЄРПН; еВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу; еПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних без поповнення його електронного рахунку обіговими коштами, які знаходяться на поточному банківському рахунку позивача.

Таким чином, СЕА ПДВ організована на централізованому рівні ДПС України, яка є її адміністратором, а відтак на цьому ж рівні відбувається і автоматичне обчислення реєстраційної суми при зміні значення будь-якого з показників формули, тобто на ДПС України покладається обов`язок щодо забезпечення автоматичного збільшення у системі електронного адміністрування ПДВ суми, на яку платник податків має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в ЄРПН на суму непогашеного від`ємного значення ПДВ.

СЕА ПДВ не працює виключно в автоматичному режимі та на підставі алгоритмів, розроблених відповідно до статті 200-1 Податкового кодексу України та Порядку №569, і допускає ручне втручання в її роботу, тому враховуючи наявність обґрунтованих пояснень та належних доказів з боку позивача, можна зробити висновок про протиправну відмову в реєстрації податкових накладних.

Судом встановлено та враховується, що згідно із Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 08 грудня 2021 року №3011 ФГ «НАДІЯ Л» визнано таким, що не відповідає критеріям ризиковості платника податку.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом враховується наступне.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п.36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

На думку суду, відповідачем 1 зазначених вище принципів при прийнятті оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної дотримано не було, що свідчить про необґрунтованість такого рішення, яке підлягає скасуванню.

Європейський суд з прав людини у п.50 рішення від 13 січня 2011 у справі Чуйкіна проти України (заява №28924/04) констатував: що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) .

За приписами ч.2 ст.124 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Поряд з цим, згідно статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

На думку суду, позивач виконав всі умови, додержання яких необхідно для реєстрації податкових накладних, складених відповідно до вимог Податкового кодексу України, відтак, у ДПС України відсутні будь-які підстави для невнесення до Єдиного реєстру податкових накладних надісланих позивачем податкових накладних, оскільки такі дії порушують норми діючого податкового законодавства та призводять до позбавлення власності, тому є протиправними.

З огляду на протиправність, на думку суду, оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації податкової накладної, права та інтереси позивача підлягають судовому захисту як шляхом визнання протиправним таких рішень суб`єкта владних повноважень, так і шляхом зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні складені позивачем в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.

В матеріалах справи міститься платіжне доручення про сплату позивачем судового збору від в сумі 29524,00 гривень.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Повний текст рішення складений з урахуванням перебування головуючої судді у відпустці (наказ від 13.09.2023№320-від).

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Фермерського господарства "Надія Л" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області:

від 03.03.2021 №2444486/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 від 16.07.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 03.03.2021 №2444485/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №12 від 18.07.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 10.12.2020 №2222674/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №13 від 28.07.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 11.12.2020 №2228510/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №14 від 30.07.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 14.12.2020 №2232705/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №15 від 31.07.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 14.12.2020 №2232704/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №21 від 24.09.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 15.12.2020 №2237081/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №22 від 29.09.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 24.06.2021 №2798017/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №16 від 14.08.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 25.06.2021 №2803183/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №17 від 14.08.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 29.06.2021 №2807847/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №24 від 18.11.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л";

від 29.06.2021 №2807848/43121413, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №23 від 04.11.2020 складеної ФГ "НАДІЯ Л.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну:

№11 від 16.07.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№12 від 18.07.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№13 від 28.07.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№14 від 30.07.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№15 від 31.07.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№21 від 24.09.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№22 від 29.09.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№16 від 14.08.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№17 від 14.08.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№24 від 18.11.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання;

№23 від 04.11.2020 складену ФГ "НАДІЯ Л" у Єдиному реєстрі податкових накладних, днем її фактичного подання.

Стягнути на користь ФГ "НАДІЯ Л" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір в сумі 13420,00 грн.

Стягнути на користь ФГ "НАДІЯ Л" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір в сумі 13420,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - Фермерське господарство "Надія Л" (вул.Центральна, 65Г,с.Могиляни,Острозький район, Рівненська область,35832, ЄДРПОУ/РНОКПП 43121413)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12,м. Рівне,Рівненська обл.,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Повний текст рішення складений 26 вересня 2023 року

Суддя У.М. Нор

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.09.2023
Оприлюднено29.09.2023
Номер документу113764106
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —460/3175/23

Постанова від 21.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні