Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
28 вересня 2023 р. Справа № 120/2319/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Крапівницької Н.Л,,
розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1
до Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області
про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В :
До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) з адміністративним позовом до Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (далі-відповідач), в якому просив:
- визнати протиправним рішенням Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області за № 2345 від 18 листопада 2022 року, прийнятого на 31 сесії 8 скликання про викуп земельної ділянки для суспільних потреб, ОСОБА_1 площею - 1,9915 га., а саме, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер - 0522883600:06:002:0486, яка знаходиться на території с. Курашівці Могилів-Подільського району Вінницької області (за межами населеного пункту), а також скасувати дане рішення.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вказаним рішенням Мурованокуриловецька селищна рада вирішила викупити у позивача для суспільних потреб земельну ділянку площею 1,9915 га із кадастровим номером 0522883600:06:002:0486 за межами населеного пункту с. Курашівці, Мурованокуриловецької селищної територіальної громади, право власності на яку зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28 грудня 2021 року для розширення території існуючого кладовища. Проте, на думку позивача, оскаржуване рішення суперечить Закону № 1559-VI.
Ухвалою суду від 14.03.2023 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків.
Ухвалою суду від 31.03.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) сторін. Також даною ухвалою встановлено відповідачу строк на подачу відзиву на позов.
У встановлений судом строк, від відповідача надійшов відзив на позов, в якому останній заперечив щодо задоволення позову. Зазначив, що враховуючи усні звернення жителів с. Курашівці Могилів-Подільського району Вінницької області староста Курашовецького старостинського округу 17.02.2022 подав селищному голові Мурованокуриловецької селищної ради клопотання про вирішення питання щодо виділення земельної ділянки під кладовище, яке закінчується. Так як земельна ділянка кадастровий номер 0522883600:06:002:0486, що перебуває у власності ОСОБА_1 , єдина, що межує з наявним у с. Курашівці кладовищем, Мурованокуриловецькою селищною радою в зв`язку з суспільною потребою в розширенні території існуючого кладовища та необхідністю вжиття невідкладних заходів щодо своєчасного та належного поховання загиблих воїнів, відповідно до ст.ст. 7, 9. 10 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» на пленарному засіданні 31 сесії 8 скликання 18.11.2022 р. було прийняте рішення про викуп даної ділянки для суспільних потреб, а саме для розміщення кладовища.
Вказав, що до прийняття вищезазначеного рішення ОСОБА_1 , селищною радою був надісланий лист від 26.10.2022 р. № 02-13/3402 в якому його повідомляли, що Мурованокуриловецька селищна рада планує викупити земельну ділянку (частину земельної ділянки) кадастровий номер 0522883600:06:002:0486, яка перебуває у його власності, для суспільних потреб, а саме, під розміщення кладовища.
Відповідач вказав, що ні письмове, ні усне повідомлення про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу від ОСОБА_1 , власника земельної ділянки, щодо якої Мурованокуриловецькою селищною радою прийняте рішення про викуп для суспільних потреб, до селищної ради не надходило.
Таким чином, на думку відповідача, Мурованокуриловецькою селищною радою була дотримана процедура викупу земельної ділянки для суспільних потреб, передбачена Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».
Вказав, що на даний момент, рішення про примусове відчуження земельної ділянки кадастровий номер 0522883600:06:002:0486, яка перебуває у власності ОСОБА_1 , для суспільних потреб Мурованокуриловецькою селищною радою не приймалось.
24.04.2023 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній не погоджується із доводами відповідача, оскільки відсутні будь-які докази які б підтверджували необхідність відчуження земельної ділянки позивача для суспільних потреб, у зв`язку з чим, просив задовольнити позов.
Ухвалою суду від 08.09.2023 витребувано у Мурованокуриловецької селищної ради та зобов`язано надати суду у 10-денний строк, з дня отримання даної ухвали, належним чином завірені копії: Регламенту виконавчого органу Мурованокуриловецької селищної ради, Положення про постійну діючу комісію з питань земельних відносин; протокол засідання Комісії; відомості про склад комісії; всі документи (копії) що були предметом розгляду Комісії; інформацію про членів комісії та повідомити суд чи був запрошений на Комісію позивач ОСОБА_1 ; протокол 31 сесії 8 скликання Мурованокуриловецької селищної ради від 18.11.2022 та повідомити суд чи був запрошений на сесію позивач ОСОБА_1 ; протокол поіменного голосування; відомості про інформування населення про скликання 31 сесії, а також інформацію про розміщення на сайті ради проект оскарженого рішення для громадян; докази інформування позивача по всім прийнятим рішенням. А також всі інші докази, які слугували підставою для прийняття рішення № 2345 про викуп земельної ділянки для суспільних потреб від 18.11.2022, зокрема, листи звернення громадян громади, депутатів; докази (довідка) про відсутність місць та наявність місць для захоронення на кладовищі; план експлікація земельної ділянки кладовища і земельної ділянки позивача, що перебуває у його власності; інформацію про оцінку спірної земельної ділянки.
19.09.2023 від Мурованокуриловецької селищної ради надійшли частково матеріали на виконання вимог ухвали суду.
Однак, враховуючи те, що відповідачем не надано усі витребувані судом докази, суд доходить висновку про необхідність повторно витребувати у відповідача відповідні докази.
Ухвалою від 20.09.2023 повторно витребувано у Мурованокуриловецької селищної ради та зобов`язано надати суду у 3-денний строк, з дня отримання даної ухвали, належним чином завірені копії: всі документи (копії), що були предметом розгляду Комісії; інформацію про склад комісії; повідомити суд чи був запрошений на Комісію позивач ОСОБА_1 ; листи звернення громадян громади, депутатів; докази чи інформаційна довідка про відсутність місць та наявність місць для захоронення на кладовищі станом на прийняття оскаржуваного рішення; план експлікація земельної ділянки кладовища з земельною ділянкою позивача, яка перебуває у його власності; інформацію про оцінку спірної земельної ділянки, яка вказана у рішенні.
25.09.2023 від відповідача надійшли матеріали.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.
З матеріалів справи слідує, що рішенням Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області за № 1930 від 15 грудня 2021 року на 18 сесії 8 скликання було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її ОСОБА_1 . Відповідно до зазначеного рішення, ОСОБА_1 було передано у власність земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства, код згідно КВПЦЗ (01.03 ), на території Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області ( Вінницька область. Могилів- Подільський район, (Мурованокуриловецький район), Курашовецька сільська рада) площею - 1,9915.
Згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, індексний номер Витягу - 292893356 від 28 грудня 2021 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2547467405080, ОСОБА_1 належить земельна ділянка загальною площею 1,9915 га., а саме, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер - 0522883600:06:002:0486, яка знаходиться на території с. Курашівці Могилів-Подільського району Вінницької області ( за межами населеного пункту ).
18.11.2022 Мурованокуриловецька селищна рада прийняла рішення №2345 «Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб», відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, статей 146, 151 Земельного кодексу України, Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, у зв`язку з необхідністю вжиття невідкладних та дієвих заходів щодо своєчасного та належного поховання загиблих воїнів, суспільною потребою з розширення території існуючого кладовища та враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування територій, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою, селищна рада:
1. Викупити земельну ділянку для суспільних потреб з кадастровим №0522883600:06:002:0486, площею 1,9915 га та цільовим призначенням (код згідно КВЦПЗ - 01.03), для ведення особистого селянського господарства, що розташована за адресою: за межами населеного пункту с. Курашівці, Мурованокуриловецька селищна територіальна громада та належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_1 . Орієнтовна викупна ціна 60 000 грн. (шістдесят тисяч гривень).
2. Відділу земельних ресурсів Мурованокуриловецької селищної ради (Тарановський М.В.): 2.1. Протягом 5-ти днів з дати прийняття цього рішення надіслати власнику письмове повідомлення про викуп земельної ділянки, зазначеної в пункті 1 рішення, в письмовому повідомленні зазначити інформацію, визначену частиною 5 статті 10 Закону України Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».
2.2. У разі надання власником земельної ділянки, що зазначений в пункті 1 згоди на проведення переговорів, щодо умов викупу, запропонувати власнику замість викупної ціни земельної ділянки іншу земельну ділянку.
2.3. Представляти інтереси Мурованокуриловецької селищної ради при проведенні переговорів щодо викупної ціни, строків, укладання договорів, інших умов викупу, а також вчиняти інші дії, які прямо передбачені чинним законодавством України для здійснення викупу.
2.4. Для визначення вартості земельних ділянок, забезпечити проведення експертної грошової оцінки, у порядку, визначеному чинним законодавством та подати на затвердження міської ради розмір викупної ціни.
3. Фінансування витрат, пов`язаних з виконанням цього рішення, здійснити за рахунок коштів бюджету селищної територіальної громади.
4. Фінансовому управлінню Мурованокуриловецької селищної ради (Дідушок Л.Б.) передбачити в бюджеті Мурованокуриловецької селищної територіальної громади кошти та забезпечити фінансування заходів щодо організації викупу для суспільних потреб.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування територій, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою ( ОСОБА_2 ).
Позивач не погоджуючись із вказаним рішенням, вважаючи його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами суд виходить з наступного.
Так, частиною першою статті 55 Конституції України регламентовано, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що об`єктом судового захисту в адміністративному судочинстві є право та законний інтерес, порушений суб`єктом владних повноважень.
При цьому, за своїм смисловим навантаженням термін "законний інтерес" є тотожним "охоронюваному законом інтересу", оскільки саме законність обумовлює можливість надання інтересу правової охорони.
Таким чином, обов`язковою умовою для задоволення позову є доведеність позивачем порушення саме його прав та охоронюваних законом інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність в особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.
Тобто, вирішальним в цій справі є визначення наявності порушеного права або охоронюваного інтересу позивача прийнятим відповідачем оскаржуваним рішенням.
Закон України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" від 17 листопада 2009 року № 1559-VI (далі по тексту - Закон № 1559-VI) визначає правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності.
Законом № 1559-VI передбачена можливість як викупу земельної ділянки для суспільних потреб, так і примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки за процедурою відчуження (викупу) ділянки для суспільних потреб.
Відповідно до статті 1 Закону № 1559 викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна для суспільних потреб - передача земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, за їх згодою у державну чи комунальну власність для задоволення суспільних потреб шляхом укладення договору купівлі-продажу чи іншого правочину у порядку, встановленому законом.
Частиною першою статті 2 Закону № 1559-VI встановлено, що Дія цього Закону поширюється на суспільні відносини, пов`язані з викупом земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для забезпечення суспільних потреб чи пов`язані з примусовим відчуженням зазначених об`єктів нерухомого майна з мотивів суспільної необхідності, якщо такі потреби не можуть бути забезпечені шляхом використання земель державної чи комунальної власності.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону № 1559-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, зокрема, як створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Частиною другою статті 7 Закону № 1559-VI встановлено, що рішення про викуп земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, визначених частиною першою цієї статті, органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування приймають на підставі генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, матеріалів погодження місця розташування таких об`єктів проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки та іншої документації із землеустрою, затверджених в установленому законодавством порядку.
Згідно частини другої статті 10 Закону № 1559-VI орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов`язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п`яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об`єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Відповідно до частини першої статті 11 Закону № 1559-VI власник (власники) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
Частиною другою статті 12 Закону № 1559-VI передбачено, що викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, може здійснюватися лише за згодою їх власників.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону № 1559-VI власник земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо яких органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування прийнято рішення про викуп для суспільних потреб, до переходу права власності на таку земельну ділянку, інші об`єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, до держави чи територіальної громади має право володіти, користуватися та розпоряджатися цими об`єктами на власний розсуд, отримувати доходи та здійснювати витрати, пов`язані з використанням земельної ділянки за цільовим призначенням.
Із вказаних норм слідує, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки письмово повідомляє власника земельної ділянки про намір викупу земельної ділянки, що знаходиться у його власності, в той же час, власник має право надати згоду або відмовити у надані згоді на викуп його земельної ділянки.
Відповідно до статті 15 Закону № 1559-VI у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об`єктів для суспільних потреб зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення:
- об`єктів національної безпеки і оборони;
- лінійних об`єктів та об`єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об`єктів, необхідних для їх експлуатації;
- об`єктів, пов`язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення;
- об`єктів природно-заповідного фонду;
- кладовищ.
У разі недосягнення згоди щодо умов договору купівлі-продажу (іншого правочину, що передбачає передачу права власності) протягом шести місяців з дня прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зазначені об`єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно для будівництва автомобільних доріг загального користування державного значення, мостів, естакад та об`єктів, необхідних для їх експлуатації, на умовах концесії.
Примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об`єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіант з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Частиною першою статті 16 Закону № 1559-VI встановлено орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.
Тобто, процедура викупу земельної ділянки містить низку самостійних етапів, а саме: 1) прийняття рішення про викуп земельної ділянки органом місцевого самоврядування; 2) інформування та отримання згоди або незгоди власника земельної ділянки; 3) вжиття заходів щодо примусового відчуження земельної ділянки; 4) звернення органу, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, до суду для вирішення питання про примусове відчуження земельної ділянки; 5) прийняття рішення про примусове відчуження земельної ділянки та державна реєстрація права власності держави чи територіальної громади на зазначені об`єкти.
Також, обов`язковою умовою реалізації рішення щодо викупу земельної ділянки примусово є дотримання органом, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки процедури визначеної законом щодо прийняття рішення, повідомлення власника про викуп земельної ділянки з суспільних потреб, забезпечення права на участь у переговорах щодо умов викупу.
Так, відповідно до положення про простійні комісії Мурованокуриловецької селищної ради 8 скликання постійні комісії Мурованокуриловецької селищної ради (далі - постійні комісії) є органами ради, що обираються з числа її депутатів не пізніше, ніж на другій сесії ради, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до відання ради, здійснення контролю за виконанням рішень ради, контролю за рішеннями виконавчого комітету. У своїй діяльності постійна комісія ради керується Конституцією України, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, Про статус депутатів місцевих рад, іншими законодавчими актами, рішеннями ради, Регламентом ради та цим Положенням. Постійна комісія обирається радою на строк її повноважень у складі голови і членів постійної комісії. Заступник голови та секретар комісії обираються на засіданні постійної комісії. Всі інші питання структури постійної комісії вирішуються постійною комісією згідно цього Положення та Регламенту селищної ради.
Відповідно до п. 1.10 Положення, діяльність постійних комісій, протоколи їх засідань висвітлюється на офіційному сайті Мурованокуриловецької селищної ради. Основною формою роботи постійної комісії є засідання (п.1.11 Положення).
Відповідно до п. 1.14 Положення, засідання постійних комісій є відкритими та гласними, жодній особі не може бути відмовлено у праві присутності на її засіданні. Право особи бути присутньою на засіданні постійної комісії може бути обмежено лише у випадку, коли така особа перешкоджає роботі комісії.
Основним завданням постійних комісій є розробка та попередній розгляд проектів рішень, що виносяться на розгляд ради, підготовка висновків та рекомендацій з питань, які планується винести на розгляд ради (п. 2.1. Положення).
Постійні комісії у питаннях, які належать до її відання, та в порядку, визначеному законом, має право отримувати від керівників органів, підприємств, установ, організацій та їх філіалів і відділень, необхідні матеріали і документи. Кожен член комісії має право додати в протокол свою окрему думку, довідкові, письмові матеріали, повний текст свого виступу тощо. Особи, не згідні із редакцією протоколу засідання комісії, мають право подати до нього свої зауваження, які розглядаються на засіданні комісії. Рекомендації постійної комісії підлягають обов`язковому розгляду органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані.
Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісію у встановлений нею строк. (п.2.5 2.7 Положення).
Відповідно до п. 2.10 Положення, всі питання, які виносяться на розгляд сесії, попередньо розглядаються профільною постійною комісією не пізніше, ніж за 10 днів.
Після виступу членів комісії слово для виступу може бути надано іншим особам, присутнім на засіданні. Селищний голова, секретар ради, секретар виконавчого комітету, староста, автори проекту рішення, депутати ради, що не входять до складу цієї комісії, присутні на засіданні комісії, мають гарантоване право на виступ. Щодо можливості виступу інших осіб комісії приймає рішення шляхом голосування (п.2.16 Положення).
З огляду на вказані обставини, що встановлені судом, позивач не був запрошений на засідання постійної комісії селищної ради та сесії де розглядалась питання про викуп його земельної ділянки, а тому, суд доходить до висновку, що ОСОБА_1 не був належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення засідання постійної комісії та сесії Мурованокуриловецької селищної ради на якій розглядалось питання щодо викупу належної позивачу земельної ділянки.
Як було зазначено судом вище, відповідно до п. 2.10 Положення, всі питання, які виносяться на розгляд сесії, попередньо розглядаються профільною постійною комісією не пізніше, ніж за 10 днів.
Разом з тим, всупереч п. 2.10 Положення і як слідує з витягу з протоколу постійної комісії Мурованокуриловецької селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування територій, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою № 24 від 18.11.2022 в порядку денному під пунктом 14 значиться: «Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб». За наслідком чого, постійна комісія вирішила з проектом рішення з даного питання погодитися та винести його на розгляд 31 сесії селищної ради 8 скликання.
Так, на пленарному засіданні 31 сесії 8 скликання 18.11.2022 р. було прийняте рішення про викуп даної ділянки для суспільних потреб, а саме для розміщення кладовища.
Відповідно до Регламенту Мурованокуриловецької селищної ради 8 скликання, затвердженого рішенням 2 сесії 8 скликання Мурованокуриловецької селищної ради № 9 від 28.12.2020, а саме, статті 1 регламенту, діяльність Ради здійснюється на засадах народовладдя, законності, гласності, колегіальності, поєднання місцевих і державних інтересів, виборності, правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених законодавством, державної підтримки та гарантії діяльності місцевого самоврядування, судового захисту прав місцевого самоврядування, підзвітності та відповідальності органів ради та її посадових осіб перед виборцями.
Рада у межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення Ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу селищної ради - не менше 14 депутатів або 13 депутатів та селищного голови, якщо селищний голова присутній на пленарному засіданні ради, - крім рішень, що стосуються процедурних питань, та інших рішень, передбачених чинним законодавством та Регламентом.
Відповідно до ст. 4 Регламенту, засідання Ради та її органів є відкритими і гласними, за винятками встановленими чинним законодавством та Регламентом.
В сесійній залі обов`язково забезпечується одне вільне місце для будь-якого громадянина чи представника юридичної особи на період розгляду його питання, що включено до порядку денного сесії ради для можливості надання відповідних пояснень за бажанням такої особи. Після прийняття радою рішення з вказаного питання така особа одразу зобов`язана залишити сесійну залу.
Відповідно до ст. 16 Регламенту, всі проекти рішень, які вносяться на розгляд сесії селищним головою, виконавчим комітетом Ради перед сесією розглядаються на засіданні профільних постійних та тимчасових комісій Ради. Автори проекту рішення передають проект рішення в письмовій та електронній формах секретарю Ради для розгляду на профільних комісіях Ради не пізніше, як за 15 робочих днів до відкриття сесії.
Відповідно до ст. 35 Регламенту, секретар Ради забезпечує реєстрацію та оприлюднення проектів рішень, що виносяться на розгляд Ради шляхом розміщення їх на офіційному сайті Ради не пізніше, як за 10 робочих днів до початку сесії, відповідно до Законів України "Про доступ до публічної інформації та "Про місцеве самоврядування в Україні" та не пізніше одного робочого дня з моменту надходження до секретаря Ради підготовленого проекту рішення в незалежності від суб`єкта подання.
Винесенню проектів рішень на розгляд сесії передує їх розгляд у постійних комісіях Ради. Профільні постійні комісії Ради зобов`язані вивчити, попередньо розглянути і здійснити підготовку висновків і рекомендацій до проектів рішень, які стосуються 1x профілю, а також можуть підготувати і винести на розгляд сесії власний проект рішення з даного питання.
Постійні комісії розглядають проекти рішень із запрошенням їх авторів, а також, за необхідності, із залученням фахівців. Висновки і рекомендації постійних комісій обов`язково повинні містити обґрунтування щодо доцільності чи недоцільності розгляду даного проекту рішення на сесії.
Не пізніше, ніж за 2 дні до початку сесії Ради, висновки і рекомендації постійних Комісій щодо проекту рішення направляються селищному голові, секретареві Ради та авторам проекту рішення.
Суд, проаналізувавши Положення про постійні комісії селищної ради 8 скликання та Регламент Мурованокуриловецької селищної ради 8 скликання, а також з встановлених у справі обставин вбачається, що відповідачем не дотримано порядку, процедури та строків розгляду питання щодо викупу земельної ділянки, яка належить позивачу.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.
Тобто, право особи на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень рішень є однією із ключових гарантій реалізації її прав у сфері публічної адміністрації.
Таким чином, позивача було позбавлено можливості вносити пропозиції з питань які обговорюються, давати пояснення. Позивач не був повідомлений про засідання постійної комісії та 31 сесії 8 скликання Мурованокуриловецької селищної ради, і в зв`язку з цим, не міг бути присутнім при прийнятті оскаржуваного рішення, і яке стосувалось саме його інтересів та захисту права власності.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що Мурованокуриловецька селищна рада з непередбачених законом та не підтверджених документально підстав прийняла рішення № 2345 від 18.11.2022 про викуп земельної ділянки для суспільних потреб, яка належить позивачу на праві приватної власності.
Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.
В силу ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним і скасувати рішення Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області від 18.11.2022 № 2345 "Про викуп земельної ділянки для суспільних потреб".
Стягнути на користь ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 1073,60 (одна тисяча сімдесят три гривні шістдесят копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Відповідач: Мурованокуриловецька селищна рада Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, 45, смт. Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04325974)
СуддяпідписКрапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом
Суддя
Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113794910 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні