ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10 E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
20 вересня 2023 року справа № 903/527/22
Господарський суд Волинської області у складі судді Дем`як В.М., за участі секретаря судового засідання Мартинюк І.О., розглянувши справу
за позовом: Державного комунального підприємства "Луцьктепло", м. Луцьк
до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Корпорація Аверс", м. Луцьк
про стягнення 191 753,29 грн.
Представники сторін:
від позивача: Кирись Зоряна Леонідівна, адвокат, договір №09/22 від 10.01.2022;
від відповідача: Кондратюк Володимир Веніамінович, адвокат, ордер серія АС № 1042458 від 04.08.2022, Величко Олег Володимирович -президент ПрАТ Корпорація Аверс
Встановив: Позивач - Державне комунальне підприємство "Луцьктепло" звернулося до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Корпорація Аверс" та просить стягнути 191 753,29 грн. заборгованості в т.ч.: 182 486, 62 грн. - основного боргу, 2462,48 грн. - пені, 3624,42 грн. - збитків, завданих інфляцією, 3179,77 грн. - три процентів річних.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії №4-32 від 30.09.2014, в частині своєчасної оплати за спожиту теплову енергію в період опалювального сезону з 01.11.2021 по 31.05.2022 за тарифами, що встановленні для "інших споживачів" на підставі рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.05.2022 №232-1 "Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій (п. 4 рішення виконкому міськради додатки 18-20).
Ухвалою суду від 01.08.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Представник відповідача через відділ діловодства суду подав
1) відзив на позовну заяву за вх.№01-57/4800/22 від 26.08.2022 у якому просить суд відмовити в позові у повному об`ємі, оскільки в рахунках на оплату поставленої енергії позивачем безпідставно враховано двоставковий тариф. Відповідач доводить, що рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 встановлено для ДКП «Луцьктепло», скоригований тариф на теплову енергію за структурою відповідно до додатку 1, дане рішення передбачає, як одноставкові так і двоставкові тарифи на постачання теплової енергії для «інших споживачів». Відповідач доводить, що нарахування плати за теплову енергію слід здійснювати за одноставковим тарифом, який визначений саме умовами договору купівлі-продажу теплової енергії №4-32 та відповідно до п.13 «Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії» затверджених Поставною Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019.
2) заперечення щодо розгляду справи в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.
Ухвалою суду від 06.09.2022 задоволено клопотання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін, постановлено розгляд справи №903/527/22 здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін зі стадії відкриття провадження, розгляд справи по суті призначено на 14.09.2022
Ухвалою суду від 14.09.2022 відкладено судове засідання на 23.09.2022.
Ухвалою суду від 14.09.2022 відкладено судове засідання на 23.09.2022, явку в судове засідання економіста відділу збуту ДКП Луцьктепло визнано обов`язковою.
Ухвалою суду від 23.09.2022 постановлено перейти до розгляду справи №903/527/22 за правилами загального позовного провадження. Зобов`язано сторони здійснити звірку взаємних розрахунків, обов`язок надати суду акт звірки покладено на позивача, підготовче засідання призначено на 24.10.2022.
Представник позивача через відділ діловодства суду подала:
1.Клопотання за вх.№01-57/5850/22 від 21.10.2022 у якому просить надсилати поштову кореспонденцію на електронну адресу представника ДКП «Луцьктепло».
2.Пояснення за вх.№01-57/5851/22 від 21.10.2022 в яких вказує, що проект акта звіряння взаємних розрахунків від 20.10.2022 за спірний період 01.11.2021 31.05.2022 підписаний зі сторони ДКП «Луцьктепло» був надісланий ПрАТ «Корпорація «Аверс» рекомендованим листом 21.10.2022. Крім того, зазначає, що доводи позивача по суті заявлені ті самі, які викладені у позовній заяві, та відповіді на відзив.
Представник відповідача через відділ діловодства суду подав:
1.Клопотання за вх.№01-70/42/22 від 24.10.2022 про витребування доказів , а саме:
-відомостей про ціну придбання газу для вироблення теплової енергії в період з 01.11.2021 по 31.05.2022
-відомостей про проведення перерахунку вартості відпущеної теплової енергії в період з 01.11.2021 по 31.05.2022.
2.Клопотання за вх.№01-57/5868/22 від 24.10.2022, яким долучив до матеріалів справи акт звірки взаєморозрахунків за період з 01.11.2021 по 31.05.2022 та супровідний лист про його направлення.
24 жовтня 2022 року оголошено в засіданні суду перерву до 26.10.2022.
Ухвалою суду від 26.10.2022 призначено у справі № 903/527/22 судову економічну експертизу, проведення якої доручено Волинському відділенню Львівського НДІСЕ (вул. Червоного Хреста, 16, м. Луцьк, 43001). Провадження у справі №903/527/22 зупинено на час проведення судової експертизи.
30.11.2022 на адресу суду від Волинського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшло клопотання за вх.№01-84/83/22 про письмове погодження строків проведення експертизи.
Ухвалою суду від 02.12.2022 поновлено провадження у справі №903/527/22 призначено підготовче засідання на 21.12.2022.
Ухвалою суду від 21.12.2022 строк проведення судової економічної експертизи №3931 за матеріали справи №903/527/22 вважати погодженим, провадження у справі зупинено.
30.12.2022 на адресу суду від Волинського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшло клопотання за вх.№01-84/89/22 про надання додаткових доказів
- розрахунок заборгованості ПрАТ «Корпорація Аверс» перед ДКП «Луцьктепло» за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 по травень 2022 за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 з докладним документальним та нормативним обґрунтуванням складових розрахунку;
- рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 від 18.05.2022 №232-1 з додатками;
- інших матеріалів, які на думку сторін можуть бути об`єктом дослідження та узгодження постановленого питання на вирішення експертизи у наступній редакції:
- «Чи підтверджується документально та нормативно розрахунок заборгованості ПрАТ «корпорація «Аверс» перед ДКП «Луцьктепло» за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 по травень 2022 в сумі (зазначається сума) за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014?».
Ухвалою суду від 30.12.2022 поновлено провадження у справі №903/527/22, призначено підготовче засідання на 17.01.2023. Зобов`язати позивача подати суду: розрахунки заборгованості ПрАТ «Корпорація Аверс» перед ДКП «Луцьктепло» за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 по травень 2022 за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 з докладним документальним та нормативним обґрунтуванням складових розрахунку; рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 від 18.05.2022 №232-1 з додатками. Запропонувати сторонам у справі подати інші матеріали, які на думку сторін можуть бути об`єктом дослідження та письмові пояснення щодо запропонованого експертом питання постановленого на дослідження економічної експертизи.
Ухвалою суду від 17.01.2023 розгляд клопотання судового експерта відкладено на 01.02.2023. зобов`язано позивача подати суду розрахунок заборгованості ПрАТ «Корпорація Аверс» перед ДКП «Луцьктепло» за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 по травень 2022 за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 з докладним документальним та нормативним обґрунтуванням складових розрахунку.
Ухвалою суд від 01.02.2023 постановлено скерувати Волинському відділенню Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Червоного Хреста, 16, м. Луцьк, 43001) для виконання ухвали суду про зупинення провадження у справі від 24.10.2022., копії документів: пояснення ДКП «Луцьктепло» від 11.01.2023 за вх. № 01-75/143/23 та пояснення ДКП «Луцьктепло» від 26.01.2023 за вх. № 01-75/481/23. Провадження у справі зупинити на час встановлений п. 7 ухвали Господарського суду Волинської області від 24.10.2022 в даній справі.
16.05.2023 через відділ документально забезпечення та контролю суду від позивача надійшло клопотання за вх.№ 01-74/747/23 від 16.05.2023, у якому просить суд поновити провадження у справі у зв`язку з наданням додаткових документів з метою їх надіслання експерту та долучити до матеріалів справи докази: розрахунки суми боргу на 34-х арк.; розрахунок суми боргу за період з 01.11.2021 по 01.06.2022 ПрАТ «Корпорація «Аверс» на 1-му арк.; оплати проведені частково ПрАТ «Корпорація «АВЕРС» за період грудень 2021 травень 2022 на 1-му аркуші.
Ухвалою суду від 19.05.2023 поновлено провадження у справі №903/527/22, справу призначено до розгляду на 24.05.2023. Запропоновано сторонам у справі подати інші матеріали, які на думку сторін можуть бути об`єктом дослідження та письмові пояснення щодо клопотання позивача.
Ухвалою суду від 24.05.2023 постановлено скерувати Волинському відділенню Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Червоного Хреста, 16, м. Луцьк, 43001) для виконання ухвали суду про зупинення провадження у справі від 24.10.2022., документи: клопотання ДКП «Луцьктепло» з додатками від 16.05.2023 за вх. № 01-74/747/23, пояснення ДКП «Луцьктепло» від 24.05.2023 за вх. № 01-75/3065/23. Провадження у справі зупинено на час встановлений п. 7 ухвали Господарського суду Волинської області від 24.10.2022 в даній справі.
29.06.2023 через відділ документального забезпечення та контролю суду від Волинського відділення Львівського НДІСЕ надійшов висновок судово-економічної експертизи від 26.06.2023 №924-Е (вх.№ 01-75/3866/23 від 29.06.2023), проведеної за ухвалою суду від 26.10.2022.
Ухвалою суду від 30.06.2023 справу призначено до розгляду на 19.07.2023.
Представник позивача через відділ документального забезпечення та контролю суду подала:
1) клопотання про ознайомлення з матеріалами справи за вх.№ 01-54/153/23 від 17.07.2023;
2) пояснення за вх.№ 01-75/4250/23 від 19.07.2023
Представник відповідача через відділ документального забезпечення та контролю суду подав:
1) клопотання про ознайомлення з матеріалами справи за вх.№ 01-54/140/23 від 03.07.2023;
2) клопотання про приєднання доказів за вх.№ 01-75/4241/23 від 19.07.2023 до якого долучив копію рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2023; копію постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.06.2023 та копію роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України від 22.01.2016;
3) клопотання про виклик експерта за вх.№ 01-75/4243/23 від 19.07.2023, у якому просить суд викликати в судове засідання експерта Харченко Г. (Волинське відділення Львівського НДІСЕ, місто Луцьк, вулиця Червоного Хреста, будинок 16, 43016) для надання роз`яснення висновку експерта.
Ухвалою суду від 19.07.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.08.2023, постановлено викликати у судове засідання експерта Волинського відділення Львівського НДІСЕ Харченко Галину з метою надання роз`яснення висновку експерта від 26.06.2023 № 924-Е за результатами проведеної судово-економічної експертизи у справі № 903/527/22.
Від Волинського відділення Львівського НДІСЕ через відділ документального забезпечення та контролю суду надійшов лист за вх.№ 01-75/4601/23 віл 03.08.2023, у якому завідувач Волинського відділення Львівського НДІСЕ повідомляє, що забезпечити прибуття судового експерта Харченко Г.О. у судове засідання 04.08.2023 для дачі роз`яснень не надається можливості, оскільки експерт на даний час тимчасово непрацездатна (перебуває на лікарняному).
Ухвалою суду від 04.08.2023 розгляд справи відкладено на 04.09.2023, суд повторно викликав у судове засідання експерта Волинського відділення Львівського НДІСЕ Харченко Галину з метою надання роз`яснення висновку експерта від 26.06.2023 № 924-Е.
Представник відповідача через відділ документального забезпечення та контролю суду подав клопотання від 04.09.2023 за вх. №01-74/1350/23 про призначення у справі повторної судово економічної експертизи. Дане клопотання судом залишено без задоволення у зв`язку із закриттям підготовчого провадження у справі.
04 вересня 2023 року оголошено в засіданні суду перерву до 20.09.2023.
Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує кожному при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків право на справедливий судовий розгляд упродовж розумного строку.
Частинами ч.ч. 1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, встановив.
1. Доводи та позиція позивача.
30.09.2014. між ДКП "Луцьктепло" (теплопостачальна організація за договором) і ПрАТ "Корпорація "Аверс" (споживач за договором) був укладений договір №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії за яким теплопостачальна організація відпускає теплову енергію у вигляді гарячої води (далі-теплова енергія) споживачу, який зобов`язаний оплатити прийняту теплову енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію системи теплоспоживання (тепловикористального обладнання).
Згідно з п. 1.2 договору теплова енергія використовується споживачем через тепловикористальні установки для підтримання належного температурного режиму (обігрівання) належних йому приміщень (централізованого опалення).
Договір набрав чинності з врахуванням ч. 3 ст. 631 ЦК України 01.10.2014р. і діє безстроково (п 6.1 договору).
В опалювальний період 05.03.2018 оформлено зміни в додаток № 1 до договору щодо об`єктів опалення шляхом підписання між сторонами додаткового договору до договору з набранням його чинності з 06.11.2017 з врахуванням ст. 631 ЦК України, згідно з якими об`єктами опалення є наступні 4 приміщення в м. Луцьку:
- приміщення на пр. Соборності, 28 загальною площею опалення 739, 88 кв.м;
- бар "Меркурій" на пр. Соборності, 26 загальною площею опалення 707,1 кв.м;
- склад на пр. Соборності, 26 загальною площею опалення 56,6 кв.м (розрахунок за відпущену теплову енергію для обігріву приміщення цього складу проводиться згідно з показами загальнобудинкового теплового лічильника у відсотковому відношенні до займаної площі з врахуванням додаткових витрат теплової енергії та хімочищеної води, які не враховані цим лічильником);
- приміщення на вул. Конякіна, 19 А загальною площею опалення 1130,64 кв.м.
Споживач додатково оплачує:
- втрати теплової енергії ( тепла тепломережею):
- втрати хімочищеної води (приміщення на пр. Соборності, 28, бар "Меркурій" на пр. Соборності, 26 та приміщення на вул. Конякіна, 19 А).
Відповідно до п.п. 2.1.1 п. 2.1 договору початок і закінчення опалювального періоду визначається розпорядженням Виконавчого комітету Луцької міської ради.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає взаємовідносини між теплопостачальною організацією та споживачем, є Правила користування тепловою енергією, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 №1198. з наступними змінами та доповненнями (далі - Правила).
Позивач стверджує, що на виконання умов договору ДКП "Луцьктепло" за період листопада 2021 року - травня 2022 року передано ПрАТ "Корпорація "Аверс" теплову енергію на загальну суму 362 988, 85 гри., що підтверджується рахунками за теплову енергію:
- №360/11/1 за листопад 2021 року на суму 59 688,91 грн.;
- №360/12/1 за грудень 2021 року на суму 88 406,30 грн.;
- №360/1/1 за січень 2022 року на суму 87 249,49 грн.;
- №360/2/1 за лютий 2022 року на суму 44 741,15 грн.;
- №360/3/1 за березень 2022 року на суму 34 623,71 грн.;
- № 360/4/1 за квітень 2022 року на суму 24 352,28 грн.;
- №360/5/1 за травень 2022 року на суму 23 927,01 грн.
Діючий тариф на послугу з постачання теплової енергії (умовно-змінна частина) та послугу з постачання гарячої води у листопаді 2021 року - квітні 2022 року встановлено рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 із застосуванням коефіцієнту перерахунку для зміни розміру нарахувань відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу" від 10.11.2021 №1209.
Встановлені рішенням Виконавчого комі тету Луцької міської ради від 18.05.2022 №232-1 "Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій" тарифи на теплову енергію застосовуються для здійснення нарахування за надані послуги у травні 2022 року та до зміни тарифів ДКП «Луцктепло» для категорій споживачів «бюджетні установи», «інші споживачі» та «релігійні організації» (п.4 рішення виконкому міськради) (додатки 18-20 рішення виконкому міськради).
Згідно з вищеназваними рішеннями виконкому міськради ПрАТ "Корпорація "Аверс" відноситься до категорії "інші споживачі".
ПрАТ "Корпорація "Аверс" проведено часткову оплату за договором за спірний період на загальну суму 180 502,23 грн., що підтверджується банківськими виписками від 29.12.2021 на суму 30 000 грн., від 28.01.2022 на суму 30 000 грн., від 31.01.2022 на суму 27 000 грн., від 30.03.2022 на суму 20 360,06 грн., від 31.03.2022 на суму 62 550, 89 грн., від 19.05.2022 на суму 10 242, 62 грн. та від 19.05.2022 на суму 348,66 грн.
Відповідно до ст. 193 ГК України, ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Пунктом 40 Правил встановлено, що споживач теплової енергії зобов`язаний, зокрема, вчасно проводити розрахунки за спожиту теплову енергію та здійснювати інші платежі відповідно до умов договору та Правил.
Аналогічне положення міститься і в п.п. 2.2.13 п.2.2 договору.
Підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 договору передбачено, що споживач оплачує теплопостачальній організації вартість теплової енергії за встановленими тарифами згідно з показами приладів обліку (з врахуванням фактично спожитої теплової енергії до кінця розрахункового місяця), які надаються споживачем до 20 числа розрахункового місяця в теплопостачальну організацію.
Тарифи на момент підписання договору наступні: 1 Гкал теплової енергії 976, 40 грн. (без ПДВ).
Тарифи встановлюються нормативно-правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У разі прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох сторін з часу введення їх в дію.
Пунктом 3.2 договору передбачено, що рахунок за відповідний місяць, наданий споживачу теплопостачальною організацією, є одночасно актом приймання-передачі теплової енергії.
Відповідно до п. 3.3. договору остаточний розрахунок проводиться до 1 числа наступного місяця за розрахунковим на підставі рахунку теплопостачальної організації.
Позивач зазначає, що враховуючи умови договору, оплата здійснюється наступним чином: сума до оплати, виставлена в рахунку за теплову енергію за відповідний місяць, підлягає погашенню до 1 числа наступного місяця за розрахунковим.
Відтак позивач вважає, що у зв`язку із проведенням ПрАТ "Корпорація "Аверс" часткової оплати на суму 180 502,23 грн., сума основного боргу за передану теплову енергію становить 182 486, 62 грн.
Непроведення відповідачем належних розрахунків з позивачем стало підставою для його звернення до господарського суду з позовом про примусове стягнення суми існуючої заборгованості, включення при цьому до розміру позовних вимог нарахованих сум пені, інфляційних та процентів річних.
2. Заперечення відповідача.
У відзиві на позовну заяву та в судовому засіданні представники відповідача позову не визнають. Заперечення ґрунтуються на тому, що розрахунок вартості поставленої теплової енергії у листопаді 2021 року - квітні 2022 року проведено із урахуванням двоставкового тарифу на теплову енергію встановленого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 року №879-1, а у травні 2022 року із урахуванням двоставкового тарифу на теплову енергію встановленого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.05.2022 року №232-1. Всього нараховано за цей період до оплати 362 988,85 грн., а нашим відповідачем оплачено лише 180 502, 23 грн.
Відповідач вважає, що складений позивачем розрахунок вартості поставленої теплової енергії із застосуванням двоставкового тарифу не може застосовуватися обґрунтованим з огляду на наступне.
Договором №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 укладеним між ПрАТ "Корпорація "Аверс" та ДКП "Луцьктепло" унормовано права та обов`язки сторін щодо постачання останнім теплової енергії нашому товариству, в тому числі обов`язок ДКП "Луцьктепло" відпускати нашому товариству як споживачу теплову енергію, а також обов`язок споживача своєчасно оплачувати її вартість за встановленими тарифами згідно з показниками приладів обліку (п.3.1.1).
Посилання позивача на рахунки з оплати вартості поставленої теплової енергії не може буте взяте до уваги з огляду на те, що в цих рахунках заявником безпідставно ураховано двоставковий тариф, хоча договором передбачено застосування одноставкового тарифу.
Пунктом 3.1 договору визначено, що тарифи на момент підписання даного договору такі: "1 Гкал. теплової енергії - 976,40 грн. (без ПДВ). Тарифи встановлюються нормативно-правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішення виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У випадку прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох Сторін з часу введення їх в дію та не потребують внесення змін до договору.
Відтак в договорі сторонами погоджено застосування одноставкового тарифу для розрахунку вартості поставленої теплової енергії.
Рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року встановлено для ДКП "Луцьктепло", скоригований тариф на теплову енергію за структурою згідно з додатком 1. Дане рішення передбачає як одноставкові так і двоставкові тарифи на постачання теплової енергії. Зокрема п. 3 цього додатку для ДКП "Луцьктепло" встановлені скориговані тарифи на теплову енергію (виробництво теплової енергії транспортування теплової енергії без урахування витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії з урахуванням витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів), за структурою згідно з додатком 9. В тому числі підпунктом 3.2. п.3 передбачено тариф для інших (крім бюджетних споживачів) одноставковий тариф на виробництво теплової енергії за структурою згідно з додатком 10, транспортування теплової енергії без урахуванням витрат на утримання центральних теплових-пунктів, за структурою згідно з додатком 11.
Рішенням виконавчого комітету передбачено одноставкові та двоставкові тарифи, проте діючий договір №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 передбачає застосування лише одноставкового тарифу для розрахунків за поставлену теплову енергію.
Згідно п. 13 "Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії" затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 надання послуги здійснюється виключно на договірних засадах.
Послуга надається споживачеві згідно з умовами договору, що укладається відповідно до типових договорів про надання послуги відповідно до статей 13 і 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Пунктом 32 цих Правил передбачено, що плата за послугу розраховується виходячи з розміру встановленого тарифу та обсягу спожитої послуги, визначеного та розподіленого відповідно до законодавства.
У разі застосування двоставкового тарифу на послугу з постачання теплової енергії плата за послугу з постачання теплової енергії визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно-змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду) та умовно-постійної частини тарифу (протягом року).
Отже, згідно Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії допускають та не виключають можливість застосування двоставкового тарифу для визначення вартості поставленого теплової енергії, але на умовах визначених договором.
Згідно Порядку формування тарифів на послугу з постачання теплової енергії одиниця виміру обсягу спожитої споживачем послуги з постачання теплової енергії визначається Правилами надання послуги з постачання теплової енергії, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №830.
Виконавці послуги можуть застосовувати як одноставкові, так і двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії, затверджені в установленому порядку (п.2.1., 2.2).
Типовий договір з власником (користувачем) будівлі про надання послуг з постачання теплової енергії, затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 21.08.2019 року №830 передбачає можливість визначення плати за послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення одноставкового тарифу або двоставкового тарифу (п.п.21, 22).
Отже за доводами відповідача, двоставковий тариф може застосовуватись для розрахунку вартості поставленої теплової енергії, якщо його застосування передбачене договором.
Діючий між ПрАТ "Корпорація "Аверс" і ДКП "Луцьктепло" договір купівлі-продажу теплової енергії №4-32 передбачає застосування лише одноставкового тарифу, а статтею 629 ЦК України визначено що договір є обов`язковим для виконання сторонами, зміни до цього договору щодо застосування до розрахунків двоставкового тарифу не вносились, чинним законодавством не передбачено обов`язкове застосування при розрахунках за поставлену теплову енергію виключно двоставкового тарифу, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року встановлені для ДКП "Луцьктепло" як одноставкові так і двоставкові тарифи, відтак відповідач вважає, що при виконанні договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 року підлягає застосуванню одноставковий тариф.
У виставлених ДКП "Луцьктепло" рахунках за поставлену товариству теплову енергію, на які в своїй позовній заяві покликається позивач, в супереч умовам діючого договору, застосовувався двоставковий тариф, що не відповідає умовам договору. Вартість поставленої товариству теплової енергії, зазначена в рахунках не відповідає умовам договору та чинному законодавству.
Відповідач також звертає увагу суду на безпідставність зазначення позивачем в доданих до позовної заяви рахунках постачання ХВ для ГВ, оскільки позивачем товариству гаряча вода не постачається (в рахунках зазначено « 0»). Відтак холодна вода для гарячого водопостачання нашому товариству не використовується.
Вартість спожитої товариством теплової енергії в листопаді 2021 року складала 35 949,95 грн., виходячи із тарифу 3998,95 грн./Гкал (п.1.3. рішення виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021). Вартість спожитої теплової енергії в грудні 2021 року склала 64 750,64 грн., з урахуванням того ж тарифу.
Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України №1209 від 10.11.2021 року «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу» установлено що:
механізм зміни теплопостачальною організацією (виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води) розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника) застосовується до споживачів теплової енергії, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) з урахуванням диференціації тарифів, що визначається згідно з Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги (Офіційний вісник України, 2011 р., № 62, ст. 2472; 2019 р., №30, ст. 1069);
зміна розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу (без урахування зміни тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, торговельної надбавки (націнки) постачальника) починаючи із нарахувань за жовтень 2021 р. відображається щомісяця у платіжних документах зазначених споживачів, надісланих у місяці, що настає за розрахунковим періодом; про прийняте рішення щодо зміни розміру нарахувань за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачам (крім населення, бюджетних установ, релігійних організацій) теплопостачальна організація (виконавець послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води) інформує шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному веб-сайті інформаційного повідомлення з наведенням відповідних обґрунтувань.
Відповідно до змісту п. 36 "Правил користування тепловою енергією" затверджених Постановою КМ України №1198 від 03.10.2007 року теплопостачальна організація зобов`язується в тому числі змінювати розмір нарахувань за теплову енергію у зв`язку із щомісячною зміною ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії для потреб відповідної категорії споживачів, згідно з вимогами цих Правил. А згідно п. 39 цих правил споживач має право на зміну розміру нарахувань за теплову енергію у зв`язку із щомісячною зміною для теплопостачальної організації ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії, згідно з вимогами цих Правил.
Механізм зміни розміру нарахувань на теплову енергію визначено в п.п. 46-49 Правил користування тепловою енергією, якими передбачено, що уразі щомісячної зміни ціни природного газу, що використовується для виробництва теплової енергії, теплопостачальна організація змінює розмір нарахувань за спожиту теплову енергію для відповідної категорії споживачів теплової енергії, для цього така організація перераховує вартість теплової енергії для відповідної категорії споживачів з урахуванням коефіцієнта перерахунку, який визначається згідно передбаченої формули.
Із доданих до позовної заяви рахунків в січні, лютому 2022 та інших місяцях нарахування плати за спожиту теплову енергію зменшилось в порівняння із листопадом та груднем 2021 року. Разом з тим позивач не розмістив на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування та/або на власному веб-сайті інформаційне повідомлення про зміну нарахувань за послуги з постачання теплової енергії з наведенням відповідних обґрунтувань.
Однак, ураховуючи пропорційне співвідношення одноставкового тарифу до двоставкового тарифу за послуги постачання теплової енергії в лютому 2022 року, яке становить 1,6 відповідач вважає, що в січні 2022 року для нарахування плати за спожиту теплову енергію має застосуватись коригований тариф в сумі 3616,8 грн./Гкал. Відтак розмір плати за теплову енергію спожиту в січні 2022 року становить 84 490,86 грн.
Відповідно для визначення розміру плати за спожиту теплову енергію в лютому 2022 року підлягає урахуванню зменшений тариф - 1798,73 грн./Гкал., вартість спожитої в лютому 2022 року теплової енергії становить 27 792, 41 грн., вартість спожитої в березні 2022 року теплової енергії становить 14284,52 грн., вартість спожитої в лютому 2022 року теплової енергії становить 27792,41 грн., вартість спожитої в квітні 2022 року теплової енергії становить 586,8 грн.
Всього підлягала оплаті вартість спожитої теплової енергії в листопаді 2021 року- квітні 2022 року в сумі 239 454,10 грн. дана сума товариством сплачена повністю, що стверджується доданими до позовної заяви банківськими виписками та платіжним дорученнями доданими до позовної заяви про сплату 19.05.2022 року 30 951,34 грн.
3. Висновок експерта Волинського відділення Львівського НДІСЕ судово-економічної експертизи від 26.06.2023 №924-Е проведеної за ухвалою суду від 26.10.2022 за матеріалами господарської справи №903/527/22.
1. Дослідженням поданих документів та проведених розрахунків розрахунок заборгованості ПрАТ "Корпорація "Аверс" перед ДКП "Луцьктепло" за період з 01.11.2021 по 01.06.2022 за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 року по травень 2022 року за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014:
- в частині нарахованої плати за спожиту ПрАТ "Корпорація "Аверс" теплову енергію за період з 01.11.2021 по 31.05.2022 підтверджується нормативно та документально;
- в частині несплаченої суми документально не підтверджується;
- в частині нарахованих пені, 3% річних та інфляційних витрат розрахунково не підтверджується.
2. Питання "Чи відображено в рахунках про спожиту теплову енергію за період з 01.11.2021-31.05.2022 та чи фактично враховано при здійсненні розрахунку помісячну зміну розміру нарахувань за спожиту теплову енергію згідно п.п. 47-49 Правил користування тепловою енергією затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007 та на яку суму?" не відповідає вимогам Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки матеріалів та призначення судових експертиз, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.11.1998 за №705/3145 (в чинній редакції), оскільки вирішення питання не передбачено орієнтовним переліком питань, які вирішуються судово-економічною експертизою, не відноситься до завдань судово-економічної експертизи.
3. Питання "Чи документально підтверджено включення до рахунків за спожиту теплову енергію за період з 01.11.2021-31.05.2022 ПАТ "Корпорація "Аверс" споживання теплової енергію по об`єктах Приватного акціонерного товариства "Корпорація "Аверс" розташованих в місті Луцьку за адресами: проспект Соборності, буд.26, проспект Соборності, буд.28, вул. Конякіна, 19А виходячи із фактичного споживання теплової енергії в цей період для умовно-постійної величини із врахуванням показників годинного теплового навантаження протягом опалювального періоду 2021-2022 по об`єктах виходячи із фактичного споживання теплової енергії в цей період?" не відповідає вимогам Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки матеріалів та призначення судових експертиз, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.11.1998 за №705/3145 (в чинній редакції), оскільки вирішення питання не передбачено орієнтовним переліком питань, які вирішуються судово-економічною екс не відноситься до завдань судово-економічної експертизи.
4. Правова позиція щодо обставин, які є предметом доказування, докази та висновок суду.
30 вересня 2014 року між ДКП "Луцьктепло" (теплопостачальна організація) і ПрАТ "Корпорація "Аверс" (споживач) укладений договір №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії за яким теплопостачальна організація відпускає теплову енергію у вигляді гарячої води (далі-теплова енергія) споживачу, який зобов`язаний оплатити прийняту теплову енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію системи теплоспоживання (тепловикористального обладнання).
Згідно з п. 1.2 договору теплова енергія використовується споживачем через тепловикористальні установки для підтримання належного температурного режиму (обігрівання) належних йому приміщень (централізованого опалення).
Підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 договору передбачено, що споживач оплачує теплопостачальній організації вартість теплової енергії за встановленими тарифами згідно з показами приладів обліку (з врахуванням фактично спожитої теплової енергії до кінця розрахункового місяця), які надаються споживачем до 20 числа розрахункового місяця в теплопостачальну організацію.
Тарифи на момент підписання договору наступні: 1 Гкал теплової енергії 976, 40 грн. (без ПДВ).
Сторони погодили, що тарифи встановлюються нормативно-правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У разі прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох сторін з часу введення їх в дію та не потребують внесення змін до договору.
Пунктами 3.2, 3.3 цього договору визначено, що рахунок за відповідний місяць, наданий Споживачу Теплопостачальною організацією, є одночасно актом приймання-передачі теплової енергії.
Споживач зобов`язується щомісячно сплачувати за теплову енергію в наступному порядку:
- передоплату - до 01 числа розрахункового місяця, яка обраховується відповідно до розрахункового середньомісячного теплового навантаження згідно додатку №1 до договору. Теплопостачальна організація може надавати споживачу рахунок на оплату. Такий рахунок вручається споживачу особисто або надсилається йому поштовим відправленням за зазначеною у цьому договорі адресою до 25-го числа місяця включно, що передує розрахунковому. У разі неотримання рахунку у вказаний в цьому пункті строк, споживач (його представник) має право прибути для отримання рахунку в приміщення теплопостачальної організації (м. Луцьк, вул. Гулака-Артемовського, 20, кабінет № 313). Нез`явлення споживача до встановленої дати у теплопостачальну організацію для отримання рахунку не є підставою для відмови від оплати за теплову енергію.
Пунктом 5.4. договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії передбачено, що при порушенні строку оплати теплової енергії Споживач сплачує Теплопостачальній організації пеню в розмірі 1% від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, але не більше 100% від суми боргу.
Договір набирає чинності 01.10.2014 року і діє безстроково (п. 6.1. договору).
Дана угода з додатком до неї підписані сторонами та скріплені відтисками їх печаток.
05 березня 2018 року оформлено зміни в додаток № 1 до договору щодо об`єктів опалення шляхом підписання між сторонами додаткового договору до договору з набранням його чинності з 06.11.2017 з врахуванням ст. 631 ЦК України, згідно з якими об`єктами опалення є наступні 4 приміщення в м. Луцьку:
- приміщення на пр. Соборності, 28 загальною площею опалення 739, 88 кв.м;
- бар "Меркурій" на пр. Соборності, 26 загальною площею опалення 707,1 кв.м;
- склад на пр. Соборності, 26 загальною площею опалення 56,6 кв.м (розрахунок за відпущену теплову енергію для обігріву приміщення цього складу проводиться згідно з показами загальнобудинкового теплового лічильника у відсотковому відношенні до займаної площі з врахуванням додаткових витрат теплової енергії та хімочищеної води, які не враховані цим лічильником);
- приміщення на вул. Конякіна, 19 А загальною площею опалення 1130,64 кв.м.
На виконання умов договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 позивач у період з листопада 2021 року - травня 2022 року відпустив відповідачу теплову енергію, що підтверджується рахунками за теплову енергію №360/11/1 за листопад 2021 року , №360/12/1 за грудень 2021 року, №360/1/1 за січень 2022 року, №360/2/1 за лютий 2022 року, №360/3/1 за березень 2022 року, №360/4/1 за квітень 2022 року, №360/5/1 за травень 2022 року які згідно положень п. 3.2. договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії є одночасно актами приймання-передачі теплової енергії.
При цьому загальна суму поставленої відповідачу теплової енергії за доводами позивача становить 362 988,85 грн. Розрахунок вартості теплової енергії позивачем здійснено на підставі п. 3.1.1 договору та згідно діючих тарифів на послуги з постачання теплової енергії (умовно-змінна частина) та послугу з постачання гарячої води у листопаді 2021 року - квітні 2022 року які встановлені рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 із застосуванням коефіцієнту перерахунку для зміни розміру нарахувань відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу" від 10.11.2021 №1209 та рішенням Виконавчого комі тету Луцької міської ради від 18.05.2022 №232-1 "Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій" тарифи на теплову енергію застосовуються для здійснення нарахування за надані послуги у травні 2022 року та до зміни тарифів ДКП «Луцьктепло» для категорій споживачів «бюджетні установи», «інші споживачі» та «релігійні організації» (п.4 рішення виконкому міськради) (додатки 18-20 рішення виконкому міськради), відповідно до яких ПрАТ "Корпораці "Аверс" позивачем віднесено до категорії "інші споживачі".
Отже, позивач застососував для здійсненого розрахунку двохставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії, яка визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно-змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду) та умовно-постійної частини тарифу (протягом року).
Правила надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 визначають, що надання послуги здійснюється виключно на договірних засадах і допускають та не виключають можливість застосування двоставкового тарифу для визначення вартості поставленого теплової енергії, але на умовах визначених договором.
Дана правова норма кореспондується зі змістом ст.ст. 13, 14 Закону України "Про житлово комунальні-послуги" та ст. 25 Закону України "Про теплопостачання".
Типовий договір з власником (користувачем) будівлі про надання послуг з постачання теплової енергії, затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 21.08.2019 року №830 передбачає можливість визначення плати за послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення одноставкового тарифу або двоставкового тарифу (п.п. 21, 22).
Отже, слід дійти висновку, що двоставковий тариф може застосовуватись для розрахунку вартості поставленої теплової енергії, якщо його застосування передбачено договором.
Надаючи правову оцінку правомірності застосування позивачем за умовами договору укладеного між ПрАТ "Корпорація "Аверс" і ДКП "Луцьктепло" купівлі-продажу теплової енергії №4-32 від 30.09.20214 двохставкового тарифу суд виходив із такого.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Так, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Статтею 205 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.
Як встановлено цивільні права та обов`язки сторін у справі виникли на підставі договору, що за своєю правовою природою є договором постачання.
Договір №4-32 від 30.09.2014 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії предметом судових розглядів не виступав, недійсним судом не визнавався, сторонами розірваний чи змінений не був.
Згідно із частиною 1 статті 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
Водночас, за договором енергопостачання, енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується (ч. 1 ст. 275 Господарського кодексу України).
Пунктами 6, 7 ст. 276 ГК України встановлено, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону. Оплата енергії, що відпускається, здійснюється відповідно до умов договору. Договір може передбачати попередню оплату, планові платежі з наступним перерахунком або оплату, що проводиться за вартість прийнятих ресурсів.
Згідно Закону України "Про теплопостачання" теплопостачальна організація має право укладати договори купівлі-продажу теплової енергії із споживачами. В свою чергу, ч. 6 ст. 19 даного Закону зобов`язує споживача послуг щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами, що передбачено статтею 629 ЦК України.
Сторони відповідно до п. 3.1. договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії №4-32 від 30.09.2014, погодили, що тарифи встановлюються нормативно - правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У випадку прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох сторін з часу введення їх в дію та не потребують внесення змін до договору.
Під час розгляду справи у суді позивачем до матеріалів справи було долучено рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 "Про встановлення скоригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП «Луцьктепло» для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій".
Відповідно до п. 8 даного рішення тарифи встановлюються на період з 01 листопада 2021 року по 30 вересня 2022 року (спірний період у справі).
Згідно п. 5 даного рішення, ДКП "Луцьктепло" встановлено скориговані двоставкові тарифи на теплову енергію за умовно-змінною частиною та умовно-постійною частиною тарифу (місячна плата за одиницю приєднаного теплового навантаження), зокрема, підпунктом 5.1.1.2. для потреб інших споживачів встановлено умовно-змінна частина в розмірі 3324,26 грн/Гкал (без ПДВ), умовно-постійна частина в розмірі 94466,46 грн/(Гкал/год)(без ПДВ).
Як вбачається з п.п. 2, 4 рішення виконкому міськради від 18.05.2022 №232-1, для ДКП «Луцьктепло» встановлені кориговані двоставкові тарифи на теплову енергію за умовно-змінною частиною та умовно-постійною частиною тарифу (місячна плата за одиницю приєднаного теплового навантаження), послугу з постачання теплової енергії для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій без урахування витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії, зокрема, без урахування витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів, за структурами, наведеними у додатках 18, 20.
Для потреб інших споживачів встановлено умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження - в розмірі 94 537,56 грн./(Гкал/год) (без ПДВ) (додаток 18) та умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження - в розмірі 94 214,07 грн./(Гкал/год) (без ПДВ) (додаток 20).
Відповідно до роз`яснення Міністерства регіонального розвитку громад та територій України від 20.10.2020 №7/10.1/17275-20 у разі укладання договорів купівлі-продажу теплової енергії умови зміни тарифів визначаються договором купівлі-продажу. Тому, з 1 жовтня 2020 року для юридичних осіб вступили в силу нові тарифи на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води. Особливістю є застосування двоставкового тарифу на постачання теплової енергії.
Двоставковий тариф на постачання теплової енергії складається з:
1) Умовно-змінної частини тарифу плати за фактично спожиту теплову енергію за даними лічильника теплової енергії. Ця плата нараховується лише під час опалювального сезону. Вона відшкодовує умовно-змінну частину витрат на виробництво та транспортування теплової енергії в частині витрати на придбання природного газу та електроенергії. Розподіл показників будинкового лічильника між квартирами в будинку здійснюється за Наказом Мінрегіону № 315 від 22.11.2018 «Про затвердження Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг» з зазначенням витрат на опалення місць загального користування та втрат теплової енергії на функціонування системи теплопостачання будинку. У разі відсутності теплового лічильника нарахування проводиться згідно затвердженої норми споживання (витрати) теплової енергії, яка коригується в залежності від кількості днів надання послуги та середньомісячної температури зовнішнього повітря.
2) Умовно-постійної частини тарифу плати за одиницю приєднаного теплового навантаження (абонентська плата).Ця плата передбачає умовно-постійну частину економічно обґрунтованих витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, які не увійшли до умовно-змінної частини тарифу (заробітна плата працівників, витрати на обслуговування та ремонт мереж, котелень, обладнання, сплату податків). Обґрунтованість відповідних видатків перевірена та підтверджена при встановленні тарифу. Величина умовно-постійної частини залежить від теплового навантаження, яке для юридичних осіб вказане в договорі.Нараховування здійснюється з розрахунку на 1 м2 площі об`єкта, є постійною величиною та сплачується рівними частинами щомісяця упродовж усього року не залежно від обсягу спожитої теплової енергії.
Виконавчим комітетом Луцької міської ради від 24.11.2020 №664-1 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 «Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" прийнято рішення про:
"1. Внести зміни до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 «Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло"»:
1.1. Викласти пункт 10 у такій редакції:
« 10. Тарифи встановлюються на період з 01 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року та застосовуються з дати переходу на нові договори про надання комунальних послуг, згідно з Законом України Про житлово-комунальні послуги №2189-VIII в редакції від 02.04.2020».
1.2. Викласти пункт 12 у такій редакції:
« 12. Визнати такими, що втратили чинність, рішення виконавчого комітету міської ради:
- від 06.12.2017 № 731-1 «Про тарифи на послуги, що надаються ДКП Луцьктепло»;
- від 30.11.2018 № 777-1 «Про встановлення скоригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП Луцьктепло»;
- від 17.04.2019 № 251-1 «Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого гарячого водопостачання, що виробляються котельнею ДКП Луцьктепло на вулиці Боженка, 32»;
- від 17.07.2019 № 419-1 «Про встановлення тарифу на теплову енергію та вартості послуги з постачання гарячої води, що виробляються котельнею ДКП Луцьктепло на вулиці Боженка, 32 для потреб інших споживачів»;
- від 16.10.2019 № 635-1 «Про продовження терміну дії тарифів, встановлених рішеннями виконавчого комітету міської ради від 17.04.2019 № 251-1 та від 17.07.2019 № 419-1»
із дати (за умови) укладання зі споживачами нових договорів про надання комунальних послуг»."
Суд встановив, що зазначене рішення Луцької міської ради від 24.11.2020 №664-1 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 «Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" на день розгляду справи чинне.
Статтею 188 ГКУ України визначено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Зміна і розірвання договору, так само як і його укладання, підпорядковуються певним правилам. Насамперед, дії по зміні або розірванню договорів за своєю юридичною природою є угодами. Отже, до них застосовуються загальні правила про вчинення угод, зокрема правила про форму вчинення угод. Поряд з цим, до зміни і розірвання договорів застосовуються спеціальні правила, що відносяться до форми їхнього вчинення. Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в тій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Водночас, позивач не надав доказів укладення нового договору із відповідачем на виконання вище зазначеного рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради.
За таких умов, суд дійшов висновку про те, що позивач передчасно застосував для відповідача нарахування плати за спожиту теплову енергію на умовах двохставкового тарифу згідно з рішеннями виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 та від 18.05.2022 №232-1.
Суд встановив, що укладений між сторонами у справі договір купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32 сторонами змінений або розірваний не був, недійсним судом не визнавався, предметом судових розглядів не виступав, що, в свою чергу, свідчить про те, що його положення діють на даний час.
Нового договору на виконання рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 24.11.2020 №664-1 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 «Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" між сторонами у справі укладено не було.
Судом досліджено зміст договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32.
За його умовами, погодженими сторонами, застосування двохставкового тарифу на постачання теплової енергії не передбачено.
Статтею 629 ЦК України визначено що договір є обов`язковим для виконання сторонами, зміни до цього договору щодо застосування до розрахунків двоставкового тарифу не вносились, чинним законодавством не передбачено обов`язкове застосування при розрахунках за поставлену теплову енергію виключно двоставкового тарифу, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року встановлені для ДКП "Луцьктепло" як одноставкові так і двоставкові тарифи, відтак суд дійшов висновку, що при виконанні договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 року підлягає застосуванню одноставковий тариф.
Надаючи правову оцінку обставинам здійсненої відповідачем оплати за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 року по травень 2022 року за умовами договору №4-32 від 30.09.2014 та на підставі рахунків №360/11/1 за листопад 2021 року , №360/12/1 за грудень 2021 року, №360/1/1 за січень 2022 року, №360/2/1 за лютий 2022 року, №360/3/1 за березень 2022 року, №360/4/1 за квітень 2022 року, №360/5/1 за травень 2022 року, суд дослідив кількість спожитої теплової енергії, вартість 1 Гкал теплової енергії за кожний місяць спірного періоду та враховуючи наданні відповідачем додаткові пояснення від 20.09.2023 встановив.
З урахуванням кількості спожитої теплової енергії в листопаді 2021 року в приміщеннях розташованих за адресами вул. Конякіна, 19-А, проспект Соборності, 26, проспект Соборності, 26А та проспект Соборності, 28 в місті Луцьку та з урахуванням втрат теплової енергії зазначеними в рахунках вартість поставленої теплової енергії складає 35 945,64 грн., а також водопостачання ХВ для ГВ - 13,45 грн.
В грудні 2021 року в цих приміщеннях та з урахуванням втрат теплової енергії зазначеними в рахунках вартість поставленої теплової енергії складає 64 750,63 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ - 13,45 грн.
В січні-квітні 2022 року відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України №1209 від 10.11.2021 року «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу» у зв`язку із зміною вартості газу позивач проводив зміну розміру нарахувань за теплову енергію для категорії «інші споживачі» в зв`язку і зміною вартості газу, про що заначено в листі відповідача №24.10.2022 року №3583 1-14 в якому також наведені відповідні коефіцієнти перерахунку.
Зокрема, наказом ДКП «Луцьктепло» від 31.01.2022 року №32 встановлено коефіцієнт перерахунку теплової енергії (умовно-змінної частини):0,671-0,682. Ураховуючи ту обставину, що умовно-змінна частина двоставкового тарифу затвердженого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року (п.5.1.2.2.) - 3 324,26 грн./Гкал., в січні перерахована до 2 260,50 грн./Гкал. (рахунок 3360/1/1) то незмінна різниця між одноставковим тарифом та умовно-змінною частиною двоставкового тарифу до перерахування вартості теплової енергії (листопад-грудень 2021 року) складала 674,69 грн. = 3998,95-3324,26, тому після перерахування вартості теплової енергії за одноставковим тарифом така в січні 2022 року становила 2 935,63 грн./Гкал. = 2260,5+674,69.
Відповідно вартість спожитої товариством в січні 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/1/1 становить 68 587,33 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 13,45 грн.
В лютому, березні і квітні 2022 року наказами ДКП «Луцьктепло» від 22.02.2022 року №68, від 25.03.2022 року 392 та від 28.04.2022 року №122 встановлено товариству коофіцієнт перерахунку теплової енергії (умовно-змінної частини):0,319-0,343. Ураховуючи ту обставину, що умовно-змінна частина двоставкового тарифу затвердженого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року (п.5.1.2.2.) - 3 324,26 грн./Гкал., в лютому, березні, квітні перерахована до 1 123,60 грн./гкал.(рахунки №№ 360/2/1, 360/3/1, 360/4/1) та незмінна різниця між одноставковим тарифом та умовно-змінною частиною двоставкового тарифу до перерахування вартості теплової енергії (листопад-грудень 2021 року) яка склала 674,69 грн., то після перерахування вартості теплової енергії за одноставкомим тарифом така в лютому, березні, квітні 2022 року становила 1 798,73 грн./Гкал. = 1 123,60+674,69.
Саме такий одноставковий тариф - 1 798,73 грн./Гкал. на теплову енергію затверджено рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №232-1 від 18.05.2022 року (Додаток 1), розміщеному на офіційному сайті Луцької міської ради.
Відповідно вартість спожитої товариством в лютому 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/2/1 становить 27 792,41 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 13,45 грн.
Вартість спожитої товариством в березні 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/3/1 становить 15 284,52 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 13,45 грн.
Вартість спожитої товариством в квітні 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/4/1 становить 560,16 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 2,69 грн.
Отже, всього в листопаді 2021 року - квітні 2022 року відповідачем спожито теплової енергії, з урахуванням втрат теплової енергії на загальну суму 212 920,69 грн. та водопостачання ХВ для ГВ на суму 70,14 грн., всього 212 990,83 грн. без ПДВ.
Крім того суд погоджується із доводами відповідача про те, що в рахунках за січень- квітень 2022 року №№360/1/1, 360/2/1, 360/3/1, 360/4/1 неправомірно включено суми абонентної плати з огляду на таке.
Відповідно до змісту ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», постанови Кабінету Міністрів України №808 від 21.08.2019 року «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам багатоквартирних будинків зв індивідуальними договорами» із змінами внесеними постановою №928 від 01.09.2021 року плата за абонентське обслуговування - це платіж, який споживач сплачує виконавцю
комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг або за
індивідуальним договором з обслуговування внутрішньобудинкових систем про надання
комунальних послуг (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання
та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням
договору про надання комунальних послуг, здійснення розподілу обсягу спожитих послуг
між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги,
обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх
наявності в будівлі споживача), крім випадків, визначених Законом, а також за
індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту
внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водовідведення та постачання гарячої
води).
Отже, плата за абонентське обслуговування сплачується споживачами у разі
укладення з виконавцями комунальних послуг, а саме: з виконавцями послуг з постачання
теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та
централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами, індивідуальних
договорів про надання комунальних послуг або індивідуальних договорів з обслуговування
внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг.
Між тим позивач не надав доказів укладення таких договорів. За таких обставин правові підстави для нарахування абонентської плати за тепло відсутні.
З урахуванням встановлених обставин у відповідача - ПрАТ «Корпорація
«Аверс» виникло зобов`язання з оплати за поставлену в листопаді-квітні 2022 року теплову енергію в сумі 212 990,83 грн. без ПДВ. Із наданих до матеріалів справи платіжних доручень та платіжної інструкції №527 від 24.08.2022 встановлено, що відповідач оплатив 227 854,87 грн.
Відтак, відповідач здійснив оплату за надану теплову енергію за договором купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32 за період з листопада місяця 2021 року по травень місяць 2022 року в повному обсязі.
5. Щодо висновку експерта.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 99 ГПК України, суд призначає експертизу у справі для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо.
Відповідно до ч. 1 ст. 98 ГПК України, висновок експерта це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством.
Висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні (стаття 104 ГПК України).
Згідно висновку експерта Волинського відділення Львівського НДІСЕ судово-економічної експертизи від 26.06.2023 №924-Е проведеної за ухвалою суду від 26.10.2022 за матеріалами господарської справи №903/527/22 встановлено:
1. Дослідженням поданих документів та проведених розрахунків розрахунок заборгованості ПрАТ "Корпорація "Аверс" перед ДКП "Луцьктепло" за період з 01.11.2021 по 01.06.2022 за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 року по травень 2022 року за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014:
- в частині нарахованої плати за спожиту ПрАТ "Корпорація "Аверс" теплову енергію за період з 01.11.2021 по 31.05.2022 підтверджується нормативно та документально;
- в частині несплаченої суми документально не підтверджується;
- в частині нарахованих пені, 3% річних та інфляційних витрат розрахунково не підтверджується.
Між тим, на сторінці 18 висновку експерта вказано (Том 2 а.с. 10) «Як зазначено у Розрахунку ДКП «Луцьктепло» від 09.05.2023 (стор.2-3 Розрахунку) «Інформація про теплове навантаження даного приміщення знаходиться у загальному реєстрі приєднаного теплового навантаження ДКП «Луцьктепло», погоджене рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №340-1 від 15.07.2020 року.
Водночас рішення виконкому визнано таким, що втратило чинність згідно рішення виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 від 02.09.2021р., (п. 3), яким знову ж таки погоджено теплове навантаження.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2023 року у справі №140/8138/22 постановлено визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 від 02.09.2021, в частині погодження приєднаного теплового навантаження приміщень, які належать Приватному акціонерному товариству "Корпорація "Аверс" та розташовані за адресами: м. Луцьк, вул. Конякіна, 19 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 26; м. Луцьк, проспект Соборності, 26 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 28 та зобов`язано виконавчий комітет Луцької міської ради перерахувати приєднане теплове навантаження приміщень, які належать Приватному акціонерному товариству "Корпорація "Аверс" та розташрвані за адресами: м. Луцьк, вул. Конякіна, 19 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 26; м. Луцьк, проспект Соборності, 26 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 28 з тих мотивів, що виконавчим комітетом невірно визначено теплове навантаження виходячи із максимально низької температури - мінус 20 градусів С, а необхідно було урахувати середню температуру в опалювальний період +1,7 градуса С та не ураховано фактичний будівельний об`єм приміщень товариства і за висновками суду теплове навантаження приміщення по вул. Конякіна, 19 А має становити - 0,0298 Гкал/год, проспекту Соборності, 26-0,0186 Гкал/год, а по проспекту Соборності, 28- 0,011 Гкал/год.
Між тим із висновку не вбачається про те, що для здійсненного розрахунку не було враховано рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2023 року у справі №140/8138/22, яке набрало законної сили та є обов`язковим для виконання.
Суд вважає, що розрахунок проведений експертом Волинського відділення Львівського НДІСЕ та здійснений на підставі відомостей та розрахунків ДКП "Луцьктепло" суперечить наявним в матеріалах справи доказам, а відтак підлягає відхиленню.
Як встановлено ст. ст. 73, 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Статтею 79 Кодексу передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Разом з тим, Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
В порядку, передбаченому ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на вищезазначене, приймаючи до уваги встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог ДКП "Луцьктепло".
Відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України, у зв`язку із прийняттям судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, сплата судового збору покладається на прокурора , за результатами розгляду позовної заяви.
Керуючись ст. 73-79, 86, 129, 185, 232, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
в и р і ш и в :
В позові відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повний текст рішення виготовлено та підписано 29.09.2023.
Суддя В. М. Дем`як
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113812661 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Дем'як Валентина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні