Постанова
від 27.12.2023 по справі 903/527/22
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 грудня 2023 року Справа № 903/527/22

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Філіпова Т.Л., суддя Бучинська Г.Б. , суддя Василишин А.Р.

розглянувши у порядку письмового провадження без виклику сторін апеляційну скаргу Державного комунального підприємства "Луцьктепло" на рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22, ухвалене суддею Дем`як В.М., повний текст рішення складено 29.09.2023 р.

за позовом: Державного комунального підприємства "Луцьктепло", м. Луцьк

до відповідача: Приватного акціонерного товариства "Корпорація Аверс", м. Луцьк

про стягнення 191 753,29 грн.

Державне комунальне підприємство "Луцьктепло" звернулося до Господарського суду Волинської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Корпорація Аверс" та просить стягнути 191 753,29 грн. заборгованості в т.ч.:182 486, 62 грн. - основного боргу, 2462,48 грн. - пені, 3624,42 грн. - збитків, завданих інфляцією, 3179,77 грн. - три процентів річних.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії №4-32 від 30.09.2014, в частині своєчасної оплати за спожиту теплову енергію в період опалювального сезону з 01.11.2021 по 31.05.2022 за тарифами, що встановленні для "інших споживачів" на підставі рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.05.2022 №232-1 "Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій (п.4 рішення виконкому міськради додатки 18-20).

Рішенням Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22 Державному комунальному підприємству "Луцьктепло" в позові - відмовлено.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, представник Державного комунального підприємства "Луцьктепло" звернувся до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить визнати причини пропуску строку на апеляційне оскарження поважними, поновити строк на апеляційне оскарження, апеляційну скаргу Державного комунального підприємства "Луцьктепло" задоволити. Рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22 скасувати й ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю. Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Корпорація Аверс" на користь Державному комунальному підприємству "Луцьктепло" 191 753,29 грн., у т.ч. 182 486,62 грн. основного боргу за передану теплову енергію, 3 624,42 грн. інфляційних втрат, 3 179,77 грн. 3% річних, 2 462,48 грн. пені, 2 481 грн. судового збору за розгляд справи в суді першої інстанції, 8 494,65 грн. витрат, пов`язаних із проведенням судово-економічної експертизи, 3 721,50грн. судового збору за перегляд справи в суді апеляційної інстанції.

Листом №903/527/22/6839/23 від 23 жовтня 2023 року матеріали справи витребувано з Господарського суду Волинської області.

27 жовтня 2023 року до апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи.

В апеляційній скарзі скаржник просить визнати причини пропуску строку поважними та поновити пропущений процесуальний строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22.

Однак, з матеріалів справи вбачається, що повний текст рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22 складено 29.09.2023р., відтак, останнім днем строку на оскарження є 19.10.2023, в свою чергу як вбачається із відбитку штемпеля на конверті матеріали апеляційної скарги із доданими документами було відправлено на адресу Північно-західного апеляційного господарського суду 17.10.2023 р.. Таким чином, скаржником не пропущено строк на подання апеляційної скарги.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 01.11.2023 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Державного комунального підприємства "Луцьктепло" на рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22 в порядку письмового провадження. Запропоновано Приватному акціонерному товариству "Корпорація Аверс" у строк до 29.11.2023 р. надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду письмовий відзив на апеляційну скаргу, в порядку передбаченому ст.263 ГПК України та докази надсилання копій відзиву та доданих до нього документів відповідача.

30.11.2023 р. представник Приватного акціонерного товариства "Корпорація Аверс" через систему «Електронний суд» подав відзив на апеляційну скаргу в якому просить апеляційну скаргу ДКП «Луцьктепло» залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 року у даній справі без зміни.

22.12.2023 р. представник Державного комунального підприємства "Луцьктепло" через систему «Електронний суд» подав додаткові пояснення на суті справи.

Відповідно до ч.10 ст.270 ГПК України апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

За приписами ч.13 ст.8 ГПК України визначено, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться. З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи ( абзац 2 частина 10 статті 270 ГПК України).

Від учасників справи клопотань про розгляд апеляційної скарги у цій справі в судовому засіданні з повідомленням учасників справи не надходило.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги Державного комунального підприємства "Луцьктепло" на рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22 без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.

Розглянувши апеляційну скаргу в межах вимог та доводів наведених в ній, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши надану юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесені оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, Північно західний апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1.Зміст рішення суду першої інстанції.

Судом першої інстанції відмовлено у задоволенні позову Державного комунального підприємства "Луцьктепло". Відмовляючи в задоволенні позову, Господарський суд Волинської області дійшов висновку, що у відповідача - ПрАТ Корпорація Аверс виникло зобов`язання з оплати за поставлену в листопаді-квітні 2022 року теплову енергію в сумі 212 990,83 грн. без ПДВ. Із наданих до матеріалів справи платіжних доручень та платіжної інструкції №527 від 24.08.2022 встановлено, що відповідач оплатив 227 854,87 грн. Відтак, відповідач здійснив оплату за надану теплову енергію за договором купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32 за період з листопада місяця 2021 року по травень місяць 2022 року в повному обсязі.

2.Узагальнені доводи апеляційної скарги та заперечення іншого учасника справи.

В апеляційній скарзі Державне комунальне підприємство "Луцьктепло" акцентує увагу на те, що у даному позовному провадженні ПрАТ «Корпорація «Аверс» не визнає цінове вираження двоставкового тарифу на теплову енергію за умовно-змінною та умовно-постійною частинами тарифу, зазначені суми двоставкового тарифу на теплову енергію за умовно-змінною та умовно-постійною частинами в рахунках на теплову енергію. Як зазначалося в позовній заяві, пунктом 40 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007 р. №1198. з наступними змінами та доповненнями (далі - Правила) встановлено, що споживач теплової енергії зобов`язаний, зокрема, вчасно проводити розрахунки за спожиту теплову енергію та здійснювати інші платежі відповідно до умов договору та Правил.

Аналогічне положення міститься і в п.п.2.2.13 п.2.2 договору. Так, підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 договору передбачено, що споживач оплачує теплопостачальній організації вартість теплової енергії за встановленими тарифами згідно з показами приладів обліку (з врахуванням фактично спожитої теплової енергії до кінця розрахункового місяця), які надаються споживачем до 20 числа розрахункового місяця і теплопостачальну організацію. Тарифи на момент підписання договору наступні: 1 Гкал теплової енергії - 976, 40 грн. (без ПДВ).

Тарифи встановлюються нормативно-правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У разі прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох сторін з часу введення їх в дію.

Діючий тариф на послугу з постачання теплової енергії (умовно-змінна частина) та послугу з постачання гарячої води у листопаді 2021 року - квітні 2022 року встановлено рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 р. №879-1 «Про встановлення скоригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП «Луцьктепло» для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій» із застосуванням коефіцієнту перерахунку для зміни розміру нарахувань відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу» від 10.11.2021 р. №1209 (додаток 18 рішення виконкому міськради).

Встановлені рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.05.2022 р. №232-1 «Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги. що надаються ДКП «Луцьктепло» для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій» тарифи на теплову енергію застосовуються для здійснення нарахування за надані послуги у травні 2022 року та до зміни тарифів ДКП «Луцьктепло» для категорій споживачів «бюджетні установи», «інші споживачі» та «релігійні організації» (п.4 рішення виконкому міськради) (додаток 18 рішення виконкому міськради).

Згідно з вищеназваними рішеннями виконкому міськради ПрАТ «Корпорація «Аверс» відноситься до категорії «інші споживачі».

Рішення Виконкому Луцької міськради від 29.10.2021 р. № 879-1 як індивідуальний акт суб`єкта владних повноважень містить пояснювальну записку з додатками 1-2 як додаток до даного рішення. Так, згідно з положеннями пояснювальної записки до цього рішення Виконкому Луцької міськради коригування тарифів на теплову енергію вже проведено, а саме: з дотриманням вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».

Даним рішенням Виконкому Луцької міськради не передбачено застосування одноставкових тарифів на теплову енергію та послуги.

Як вбачається з п.п.5.1.1.2 п.5 рішення виконкому міськради від 29.10.2021 р. № 879- 1, для ДКП «Луцьктепло» встановлені тільки скориговані (тобто такі, які не підлягають будь-якій зміні, у фіксованому розмірі) двоставкові тарифи на теплову енергію за умовно-змінною частиною та умовно-постійною частиною тарифу (місячна плата за одиницю приєднаного теплового навантаження), без урахування витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії, зокрема, без урахування витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів, за структурою згідно з додатком 16 для потреб інших споживачів: - умовно-змінна частина - в розмірі 3 324,26 грн./Гкал (без ПДВ); - умовно-постійна частина - в розмірі 94 466,46 грн./(Гкал/год) (без ПДВ).

Як вбачається з п.п.2,4 рішення виконкому міськради від 18.05.2022 р. № 232-1, для ДКП «Луцьктепло» встановлені кориговані двоставкові тарифи на теплову енергію за умовно-змінною частиною та умовно-постійною частиною тарифу (місячна плата за одиницю приєднаного теплового навантаження), послугу з постачання теплової енергії для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій без урахування витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії, зокрема, без урахування витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів, за структурами, наведеними у додатках 18, 20.. Так, умовно-постійна частина - в розмірі 94 537,56 грн./(Гкал/год) (без ПДВ) (додаток 18); умовно-постійна частина - в розмірі 94 214,07 грн./(Гкал/год) (без ПДВ) (додаток 20).

Передбачені рішеннями Виконкому Луцької міськради тарифи на теплову енергію вказані і в рахунках на теплову енергію. Величини й обсяги максимального теплового годинного навантаження визначені (погоджені) сторонами в додатку №1 до договору (далі - договір).

Апелянт акцентує увагу на тому, що рішеннями виконкому міськради, які мають імперативний характер, не передбачено розмежування тарифів на теплову енергію за об`єктом опалення, наприклад, підвальне приміщення і будь-яке інше нежитлове приміщення (непобутовий споживач).

Крім того, висновком №924-Е від 26.06.2023 р. за результатами проведення судово-економічної експертизи Волинського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз, встановлено, що розрахунок заборгованості в частині нарахованої плати за спожиту ПрАТ «Корпорація «Аверс» теплову енергію за період 01.11.2021 р. до 31.05.2022 р. нормативно та документально підтверджено.

Оскільки, ПрАТ «Корпорація «Аверс» проведено часткову оплату за договором за спірний період на загальну суму 180 502, 23 грн., що підтверджується долученими до позовної заяви банківськими виписками: від 29.12.2021 р. - на суму 30 000 грн.; від 28.01.2022 р. - на суму 30 000 грн.; від 31.01.2022 р. - на суму 27 000 грн.; від 30.03.2022 р. - на суму 20 360,06 грн.; від 31.03.2022 р. - на суму 62 550, 89 грн.; від 19.05.2022 р. - на суму 10 242, 62 грн.; від 19.05.2022 р. - на суму 348, 66 грн. У зв`язку з проведеною ПрАТ «Корпорація «Аверс» частковою оплатою, як зазначалося вище, сума основного боргу за передану теплову енергію становить 182 486, 62 грн.

Відтак, не проведення відповідачем належних розрахунків з позивачем стало підставою для його звернення до господарського суду з позовом про примусове стягнення суми існуючої заборгованості, включення при цьому до розміру позовних вимог нарахованих сум пені, інфляційних та процентів річних.

Заперечуючи доводи апеляційної скарги Приватне акціонерне товариство "Корпорація Аверс" у відзиві вказує на те, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що позивач передчасно нарахував товариству плату за спожиту теплову енергію із застосуванням двоставкового тарифу згідно з рішеннями виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 та від 18.05.2022 №232-1. Також, відповідач звертає увагу суду апеляційної інстанції, що рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09.03.2023 року залишеним без зміни постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.06.2023 року у справі №140/8138/22 за позовом ПрАТ «Корпорація «Аверс» до виковначого комітетут Луцької міської ради про визнання протипраними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії визнано протиправними та скасовано рішення виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 02.09.2021 та 447-1 від 14.09.2022 року в частині погодження теплового навантаження приміщень які на праві власності належать нашому товариству перераховані в реєстрі приєднаного теплового навантаження у розрізі категорій споживачів та об`єктів теплоспоживання ДКП «Луцьктепло», а саме приміщень розташованих в місті Луцьку по вул. Конякіна, 19 А - 0,1038 Гкал./год., проспект Соборності, 26 - 0,0398 Гкал./год., проспект Соборності, 26 А 0,0042 Гкал./год., проспект Соборності, 28 0,0627 Гкал./год.. Ці рішення виконавчого комітету Луцької міської ради розміщене на офіційному сайті Луцької міської ради.

При вирішенні цієї справи №140/8138/22 Волинський окружний адміністративний суд дійшов висновку про невірне визначення теплового навантаження приміщень нашого товариства, розташованих в місті Луцьку по вул. Конякіна, 19 А - 0,1038 Гкал./год., проспект Соборності, 26 - 0,0398 Гкал./год., проспект Соборності, 26 А 0,0042 Гкал./год., проспект Соборності, 28 0,0627 Гкал./ год.. та зобов`язав виконавчий комітет Луцької міської ради перерахувати приєднане теплове навантаження зазначених вище належних нашому товариству приміщень. А саме таке теплове навантаження зазначених вище приміщень нашого товариства використовувалось ДКП «Луцьктепло» для розрахунку вартості поставленої теплової енергії за двоставковим тарифом. Отже, через невірне визначення теплового навантаження, яке використовується позивачем як кількість умовно-постійної частини спожитої теплової енергії для розрахунку вартості теплової енергії за двоставковим тарифом, застосування двоставкового тарифу в даному випадку є невірним.

Крім того, суд вірно урахував, що договором купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32 застосування двохставкового тарифу на постачання теплової енергії не передбачено, що з урахуванням приписів ст.629 ЦК України про обов`язковість умов договору і того, що чинним законодавством не передбачено обов`язкове застосування при розрахунках за поставлену теплову енергію виключно двоставкового тарифу та рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року встановлені для ДКП "Луцьктепло" як одноставкові так і двоставкові тарифи та дійшов вірного висновку, що при виконанні договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 року підлягає застосуванню одноставковий тариф.

Також судом першої інстанції перевірено повноту оплати нашим товариством отриманої теплової енергії в спірний період з урахуванням одноставкового тарифу. Позивач в апеляційній скарзі не заперечує повноту сплати вартості теплової енергії з урахуванням одноставкового тарифу.

3.Обставини справи, встановлені апеляційним судом.

30 вересня 2014 року між ДКП "Луцьктепло" (теплопостачальна організація) і ПрАТ "Корпорація "Аверс" (споживач) укладений договір №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії за яким теплопостачальна організація відпускає теплову енергію у вигляді гарячої води (далі-теплова енергія) споживачу, який зобов`язаний оплатити прийняту теплову енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію системи теплоспоживання (тепловикористального обладнання).

Згідно з п.1.2 договору теплова енергія використовується споживачем через тепловикористальні установки для підтримання належного температурного режиму (обігрівання) належних йому приміщень (централізованого опалення).

Підпунктом 3.1.1 пункту 3.1 договору передбачено, що споживач оплачує теплопостачальній організації вартість теплової енергії за встановленими тарифами згідно з показами приладів обліку (з врахуванням фактично спожитої теплової енергії до кінця розрахункового місяця), які надаються споживачем до 20 числа розрахункового місяця в теплопостачальну організацію.

Тарифи на момент підписання договору наступні: 1 Гкал теплової енергії 976, 40 грн. (без ПДВ).

Сторони погодили, що тарифи встановлюються нормативно-правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У разі прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох сторін з часу введення їх в дію та не потребують внесення змін до договору.

Пунктами 3.2, 3.3 цього договору визначено, що рахунок за відповідний місяць, наданий Споживачу Теплопостачальною організацією, є одночасно актом приймання-передачі теплової енергії.

Споживач зобов`язується щомісячно сплачувати за теплову енергію в наступному порядку:

- передоплату - до 01 числа розрахункового місяця, яка обраховується відповідно до розрахункового середньомісячного теплового навантаження згідно додатку №1 до договору. Теплопостачальна організація може надавати споживачу рахунок на оплату. Такий рахунок вручається споживачу особисто або надсилається йому поштовим відправленням за зазначеною у цьому договорі адресою до 25-го числа місяця включно, що передує розрахунковому. У разі неотримання рахунку у вказаний в цьому пункті строк, споживач (його представник) має право прибути для отримання рахунку в приміщення теплопостачальної організації (м. Луцьк, вул. Гулака-Артемовського, 20, кабінет №313). Нез`явлення споживача до встановленої дати у теплопостачальну організацію для отримання рахунку не є підставою для відмови від оплати за теплову енергію.

Пунктом 5.4. договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії передбачено, що при порушенні строку оплати теплової енергії Споживач сплачує Теплопостачальній організації пеню в розмірі 1% від суми простроченого платежу за кожен день прострочення, але не більше 100% від суми боргу.

Договір набирає чинності 01.10.2014 року і діє безстроково (п. 6.1. договору).

Дана угода з додатком до неї підписані сторонами та скріплені відтисками їх печаток.

05 березня 2018 року оформлено зміни в додаток № 1 до договору щодо об`єктів опалення шляхом підписання між сторонами додаткового договору до договору з набранням його чинності з 06.11.2017 з врахуванням ст. 631 ЦК України, згідно з якими об`єктами опалення є наступні 4 приміщення в м. Луцьку:

- приміщення на пр. Соборності, 28 загальною площею опалення 739, 88 кв.м;

- бар "Меркурій" на пр. Соборності, 26 загальною площею опалення 707,1 кв.м;

- склад на пр. Соборності, 26 загальною площею опалення 56,6 кв.м (розрахунок за відпущену теплову енергію для обігріву приміщення цього складу проводиться згідно з показами загальнобудинкового теплового лічильника у відсотковому відношенні до займаної площі з врахуванням додаткових витрат теплової енергії та хімочищеної води, які не враховані цим лічильником);

- приміщення на вул. Конякіна, 19 А загальною площею опалення 1130,64 кв.м.

На виконання умов договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 позивач у період з листопада 2021 року - травня 2022 року відпустив відповідачу теплову енергію, що підтверджується рахунками за теплову енергію №360/11/1 за листопад 2021 року , №360/12/1 за грудень 2021 року, №360/1/1 за січень 2022 року, №360/2/1 за лютий 2022 року, №360/3/1 за березень 2022 року, №360/4/1 за квітень 2022 року, №360/5/1 за травень 2022 року які згідно положень п. 3.2. договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії є одночасно актами приймання-передачі теплової енергії.

При цьому загальна суму поставленої відповідачу теплової енергії за доводами позивача становить 362 988,85 грн. Розрахунок вартості теплової енергії позивачем здійснено на підставі п. 3.1.1 договору та згідно діючих тарифів на послуги з постачання теплової енергії (умовно-змінна частина) та послугу з постачання гарячої води у листопаді 2021 року - квітні 2022 року які встановлені рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 із застосуванням коефіцієнту перерахунку для зміни розміру нарахувань відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу" від 10.11.2021 №1209 та рішенням Виконавчого комі тету Луцької міської ради від 18.05.2022 №232-1 "Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій" тарифи на теплову енергію застосовуються для здійснення нарахування за надані послуги у травні 2022 року та до зміни тарифів ДКП Луцьктепло для категорій споживачів бюджетні установи, інші споживачі та релігійні організації (п.4 рішення виконкому міськради) (додатки 18-20 рішення виконкому міськради), відповідно до яких ПрАТ "Корпорації "Аверс" позивачем віднесено до категорії "інші споживачі".

Звертаючи до Господарського суду Волинської області з позовною заявою Державне комунальне підприємство "Луцьктепло" посилається на порушення відповідачем договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії №4-32 від 30.09.2014, в частині своєчасної оплати за спожиту теплову енергію в період опалювального сезону з 01.11.2021 по 31.05.2022 за тарифами, що встановленні для "інших споживачів" на підставі рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 18.05.2022 №232-1 "Про встановлення коригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій (п. 4 рішення виконкому міськради додатки 18-20).

Ухвалою Господарського суду Волинської області від 26.10.2022 призначено у справі №903/527/22 судову економічну експертизу, проведення якої доручено Волинському відділенню Львівського НДІСЕ (вул. Червоного Хреста, 16, м. Луцьк, 43001). Провадження у справі №903/527/22 зупинено на час проведення судової експертизи.

29.06.2023 через відділ документального забезпечення та контролю суду від Волинського відділення Львівського НДІСЕ надійшов висновок судово-економічної експертизи від 26.06.2023 №924-Е (вх.№ 01-75/3866/23 від 29.06.2023), проведеної за ухвалою суду від 26.10.2022.

З висновку судово-економічної експертизи від 26.06.2023 №924-Е проведеної за ухвалою суду від 26.10.2022 за матеріалами господарської справи №903/527/22 вбачається, що експерт дійшов до наступних висновків.

1. Дослідженням поданих документів та проведених розрахунків розрахунок заборгованості ПрАТ "Корпорація "Аверс" перед ДКП "Луцьктепло" за період з 01.11.2021 по 01.06.2022 за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 року по травень 2022 року за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014:

- в частині нарахованої плати за спожиту ПрАТ "Корпорація "Аверс" теплову енергію за період з 01.11.2021 по 31.05.2022 підтверджується нормативно та документально;

- в частині несплаченої суми документально не підтверджується;

- в частині нарахованих пені, 3% річних та інфляційних витрат розрахунково не підтверджується.

2. Питання "Чи відображено в рахунках про спожиту теплову енергію за період з 01.11.2021-31.05.2022 та чи фактично враховано при здійсненні розрахунку помісячну зміну розміру нарахувань за спожиту теплову енергію згідно п.п. 47-49 Правил користування тепловою енергією затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007 та на яку суму?" не відповідає вимогам Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки матеріалів та призначення судових експертиз, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.11.1998 за №705/3145 (в чинній редакції), оскільки вирішення питання не передбачено орієнтовним переліком питань, які вирішуються судово-економічною експертизою, не відноситься до завдань судово-економічної експертизи.

3. Питання "Чи документально підтверджено включення до рахунків за спожиту теплову енергію за період з 01.11.2021-31.05.2022 ПАТ "Корпорація "Аверс" споживання теплової енергію по об`єктах Приватного акціонерного товариства "Корпорація "Аверс" розташованих в місті Луцьку за адресами: проспект Соборності, буд.26, проспект Соборності, буд.28, вул. Конякіна, 19А виходячи із фактичного споживання теплової енергії в цей період для умовно-постійної величини із врахуванням показників годинного теплового навантаження протягом опалювального періоду 2021-2022 по об`єктах виходячи із фактичного споживання теплової енергії в цей період?" не відповідає вимогам Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки матеріалів та призначення судових експертиз, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 №53/5 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.11.1998 за №705/3145 (в чинній редакції), оскільки вирішення питання не передбачено орієнтовним переліком питань, які вирішуються судово-економічною експертизою, не відноситься до завдань судово-економічної експертизи.

4.Правові норми, які застосовуються апеляційним судом до спірних правовідносин.

Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Так, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 193 ГК України, ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 205 Цивільного кодексу України встановлено, що правочин може вчинятися усно або в письмовій (електронній) формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.

Згідно із частиною 1 статті 181 Господарського кодексу України господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Водночас, за договором енергопостачання, енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується (ч. 1 ст. 275 Господарського кодексу України).

Пунктами 6, 7 ст. 276 ГК України встановлено, що розрахунки за договорами енергопостачання здійснюються на підставі цін (тарифів), встановлених відповідно до вимог закону. Оплата енергії, що відпускається, здійснюється відповідно до умов договору. Договір може передбачати попередню оплату, планові платежі з наступним перерахунком або оплату, що проводиться за вартість прийнятих ресурсів.

Згідно Закону України "Про теплопостачання" теплопостачальна організація має право укладати договори купівлі-продажу теплової енергії із споживачами. В свою чергу, ч. 6 ст. 19 даного Закону зобов`язує споживача послуг щомісячно здійснювати оплату теплопостачальній організації за фактично отриману теплову енергію.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами, що передбачено статтею 629 ЦК України.

Статтею 188 ГКУ України визначено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Зміна і розірвання договору, так само як і його укладання, підпорядковуються певним правилам. Насамперед, дії по зміні або розірванню договорів за своєю юридичною природою є угодами. Отже, до них застосовуються загальні правила про вчинення угод, зокрема правила про форму вчинення угод. Поряд з цим, до зміни і розірвання договорів застосовуються спеціальні правила, що відносяться до форми їхнього вчинення. Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в тій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

5. Правова позиція апеляційного суду стосовно обставин справи і доводів апеляційної скарги.

Проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при винесені рішення, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Позивач застосовував для здійсненого розрахунку двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії, яка визначається як сума плати, розрахованої виходячи з умовно-змінної частини тарифу (протягом опалювального періоду) та умовно-постійної частини тарифу (протягом року).

Правила надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України №830 від 21.08.2019 визначають, що надання послуги здійснюється виключно на договірних засадах і допускають та не виключають можливість застосування двоставкового тарифу для визначення вартості поставленого теплової енергії, але на умовах визначених договором.

Дана правова норма кореспондується зі змістом ст.ст. 13, 14 Закону України "Про житлово комунальні-послуги" та ст. 25 Закону України "Про теплопостачання".

Типовий договір з власником (користувачем) будівлі про надання послуг з постачання теплової енергії, затверджений Постановою Кабінету Міністрів від 21.08.2019 року №830 передбачає можливість визначення плати за послуги з постачання теплової енергії для потреб опалення одноставкового тарифу або двоставкового тарифу (п.п. 21, 22).

Отже, слід дійти висновку, що двоставковий тариф може застосовуватись для розрахунку вартості поставленої теплової енергії, якщо його застосування передбачено договором.

Надаючи правову оцінку правомірності застосування позивачем за умовами договору укладеного між ПрАТ "Корпорація "Аверс" і ДКП "Луцьктепло" купівлі-продажу теплової енергії №4-32 від 30.09.20214 двохставкового тарифу колегія суддів виходив із такого.

Як встановлено цивільні права та обов`язки сторін у справі виникли на підставі договору, що за своєю правовою природою є договором постачання.

Договір №4-32 від 30.09.2014 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії предметом судових розглядів не виступав, недійсним судом не визнавався, сторонами розірваний чи змінений не був.

Сторони відповідно до п. 3.1. договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії №4-32 від 30.09.2014, погодили, що тарифи встановлюються нормативно - правовим актом уповноваженого органу державної влади або органу місцевого самоврядування (постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг України, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради тощо). У випадку прийняття нових тарифів вони є обов`язковими для обох сторін з часу введення їх в дію та не потребують внесення змін до договору.

Під час розгляду справи у суді позивачем до матеріалів справи було долучено рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 "Про встановлення скоригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП Луцьктепло для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій".

Відповідно до п. 8 даного рішення тарифи встановлюються на період з 01 листопада 2021 року по 30 вересня 2022 року (спірний період у справі).

Згідно п. 5 даного рішення, ДКП "Луцьктепло" встановлено скориговані двоставкові тарифи на теплову енергію за умовно-змінною частиною та умовно-постійною частиною тарифу (місячна плата за одиницю приєднаного теплового навантаження), зокрема, підпунктом 5.1.1.2. для потреб інших споживачів встановлено умовно-змінна частина в розмірі 3324,26 грн/Гкал (без ПДВ), умовно-постійна частина в розмірі 94466,46 грн/(Гкал/год)(без ПДВ).

Як вбачається з п.п. 2, 4 рішення виконкому міськради від 18.05.2022 №232-1, для ДКП «Луцьктепло» встановлені кориговані двоставкові тарифи на теплову енергію за умовно-змінною частиною та умовно-постійною частиною тарифу (місячна плата за одиницю приєднаного теплового навантаження), послугу з постачання теплової енергії для потреб бюджетних установ, інших споживачів та релігійних організацій без урахування витрат на утримання центральних теплових пунктів, постачання теплової енергії, зокрема, без урахування витрат на утримання індивідуальних теплових пунктів, за структурами, наведеними у додатках 18, 20.

Для потреб інших споживачів встановлено умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження - в розмірі 94 537,56 грн./(Гкал/год) (без ПДВ) (додаток 18) та умовно-постійна частина двоставкового тарифу на теплову енергію - місячна абонентська плата на одиницю теплового навантаження - в розмірі 94 214,07 грн./(Гкал/год) (без ПДВ) (додаток 20).

Відповідно до роз`яснення Міністерства регіонального розвитку громад та територій України від 20.10.2020 №7/10.1/17275-20 у разі укладання договорів купівлі-продажу теплової енергії умови зміни тарифів визначаються договором купівлі-продажу. Тому, з 1 жовтня 2020 року для юридичних осіб вступили в силу нові тарифи на послуги з постачання теплової енергії та гарячої води. Особливістю є застосування двоставкового тарифу на постачання теплової енергії.

Двоставковий тариф на постачання теплової енергії складається з:

1) Умовно-змінної частини тарифу плати за фактично спожиту теплову енергію за даними лічильника теплової енергії. Ця плата нараховується лише під час опалювального сезону. Вона відшкодовує умовно-змінну частину витрат на виробництво та транспортування теплової енергії в частині витрати на придбання природного газу та електроенергії. Розподіл показників будинкового лічильника між квартирами в будинку здійснюється за Наказом Мінрегіону № 315 від 22.11.2018 Про затвердження Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг з зазначенням витрат на опалення місць загального користування та втрат теплової енергії на функціонування системи теплопостачання будинку. У разі відсутності теплового лічильника нарахування проводиться згідно затвердженої норми споживання (витрати) теплової енергії, яка коригується в залежності від кількості днів надання послуги та середньомісячної температури зовнішнього повітря.

2) Умовно-постійної частини тарифу плати за одиницю приєднаного теплового навантаження (абонентська плата). Ця плата передбачає умовно-постійну частину економічно обґрунтованих витрат на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, які не увійшли до умовно-змінної частини тарифу (заробітна плата працівників, витрати на обслуговування та ремонт мереж, котелень, обладнання, сплату податків). Обґрунтованість відповідних видатків перевірена та підтверджена при встановленні тарифу. Величина умовно-постійної частини залежить від теплового навантаження, яке для юридичних осіб вказане в договорі. Нараховування здійснюється з розрахунку на 1 м2 площі об`єкта, є постійною величиною та сплачується рівними частинами щомісяця упродовж усього року не залежно від обсягу спожитої теплової енергії.

Виконавчим комітетом Луцької міської ради від 24.11.2020 №664-1 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" прийнято рішення такого змісту:

"1. Внести зміни до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло":

1.1. Викласти пункт 10 у такій редакції:

10. Тарифи встановлюються на період з 01 жовтня 2020 року по 30 вересня 2021 року та застосовуються з дати переходу на нові договори про надання комунальних послуг, згідно з Законом України Про житлово-комунальні послуги №2189-VIII в редакції від 02.04.2020.

1.2. Викласти пункт 12 у такій редакції:

12. Визнати такими, що втратили чинність, рішення виконавчого комітету міської ради:

- від 06.12.2017 № 731-1 Про тарифи на послуги, що надаються ДКП Луцьктепло;

- від 30.11.2018 № 777-1 Про встановлення скоригованих тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП Луцьктепло;

- від 17.04.2019 № 251-1 Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого гарячого водопостачання, що виробляються котельнею ДКП Луцьктепло на вулиці Боженка, 32;

- від 17.07.2019 № 419-1 Про встановлення тарифу на теплову енергію та вартості послуги з постачання гарячої води, що виробляються котельнею ДКП Луцьктепло на вулиці Боженка, 32 для потреб інших споживачів;

- від 16.10.2019 № 635-1 Про продовження терміну дії тарифів, встановлених рішеннями виконавчого комітету міської ради від 17.04.2019 № 251-1 та від 17.07.2019 № 419-1

із дати (за умови) укладання зі споживачами нових договорів про надання комунальних послуг."

Судом першої інстанції було встановлено, що зазначене рішення Луцької міської ради від 24.11.2020 №664-1 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" на день розгляду справи чинне.

Водночас, позивач не надав доказів укладення нового договору із відповідачем на виконання вище зазначеного рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради.

За таких умов, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що позивач передчасно застосував для відповідача нарахування плати за спожиту теплову енергію на умовах двоставкового тарифу згідно з рішеннями виконавчого комітету Луцької міської ради від 29.10.2021 №879-1 та від 18.05.2022 №232-1.

Колегія суддів встановила, що укладений між сторонами у справі договір купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32 сторонами змінений або розірваний не був, недійсним судом не визнавався, предметом судових розглядів не виступав, що, в свою чергу, свідчить про те, що його положення діють на даний час.

Нового договору на виконання рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 24.11.2020 №664-1 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 24.09.2020 № 517-1 Про встановлення тарифів на теплову енергію та послуги, що надаються ДКП "Луцьктепло" між сторонами у справі укладено не було.

Судами досліджено зміст договору купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32.

За його умовами, погодженими сторонами, застосування двохставкового тарифу на постачання теплової енергії не передбачено.

Статтею 629 ЦК України визначено що договір є обов`язковим для виконання сторонами, зміни до цього договору щодо застосування до розрахунків двоставкового тарифу не вносились, чинним законодавством не передбачено обов`язкове застосування при розрахунках за поставлену теплову енергію виключно двоставкового тарифу, рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року встановлені для ДКП "Луцьктепло" як одноставкові так і двоставкові тарифи, відтак колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що при виконанні договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 року підлягає застосуванню одноставковий тариф.

Надаючи правову оцінку обставинам здійсненої відповідачем оплати за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 року по травень 2022 року за умовами договору №4-32 від 30.09.2014 та на підставі рахунків №360/11/1 за листопад 2021 року , №360/12/1 за грудень 2021 року, №360/1/1 за січень 2022 року, №360/2/1 за лютий 2022 року, №360/3/1 за березень 2022 року, №360/4/1 за квітень 2022 року, №360/5/1 за травень 2022 року, колегія суддів дослідила кількість спожитої теплової енергії, вартість 1 Гкал теплової енергії за кожний місяць спірного періоду та, враховуючи наданні відповідачем додаткові пояснення від 20.09.2023, встановила.

З урахуванням кількості спожитої теплової енергії в листопаді 2021 року в приміщеннях розташованих за адресами вул. Конякіна, 19-А, проспект Соборності, 26, проспект Соборності, 26А та проспект Соборності, 28 в місті Луцьку та з урахуванням втрат теплової енергії зазначеними в рахунках вартість поставленої теплової енергії складає 35 945,64 грн., а також водопостачання ХВ для ГВ - 13,45 грн.

В грудні 2021 року в цих приміщеннях та з урахуванням втрат теплової енергії зазначеними в рахунках вартість поставленої теплової енергії складає 64 750,63 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ - 13,45 грн.

В січні-квітні 2022 року відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України №1209 від 10.11.2021 року Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води у зв`язку із зміною ціни природного газу у зв`язку із зміною вартості газу позивач проводив зміну розміру нарахувань за теплову енергію для категорії інші споживачі в зв`язку і зміною вартості газу, про що заначено в листі відповідача №24.10.2022 року №3583 1-14 в якому також наведені відповідні коефіцієнти перерахунку.

Зокрема, наказом ДКП Луцьктепло від 31.01.2022 року №32 встановлено коефіцієнт перерахунку теплової енергії (умовно-змінної частини):0,671-0,682. Враховуючи ту обставину, що умовно-змінна частина двоставкового тарифу затвердженого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року (п.5.1.2.2.) - 3 324,26 грн./Гкал., в січні перерахована до 2 260,50 грн./Гкал. (рахунок 3360/1/1) то незмінна різниця між одноставковим тарифом та умовно-змінною частиною двоставкового тарифу до перерахування вартості теплової енергії (листопад-грудень 2021 року) складала 674,69 грн. = 3998,95-3324,26, тому після перерахування вартості теплової енергії за одноставковим тарифом така в січні 2022 року становила 2 935,63 грн./Гкал. = 2260,5+674,69.

Відповідно вартість спожитої товариством в січні 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/1/1 становить 68 587,33 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 13,45 грн.

В лютому, березні і квітні 2022 року наказами ДКП Луцьктепло від 22.02.2022 року №68, від 25.03.2022 року 392 та від 28.04.2022 року №122 встановлено товариству коофіцієнт перерахунку теплової енергії (умовно-змінної частини):0,319-0,343. Ураховуючи ту обставину, що умовно-змінна частина двоставкового тарифу затвердженого рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №879-1 від 29.10.2021 року (п.5.1.2.2.) - 3 324,26 грн./Гкал., в лютому, березні, квітні перерахована до 1 123,60 грн./гкал.(рахунки №№ 360/2/1, 360/3/1, 360/4/1) та незмінна різниця між одноставковим тарифом та умовно-змінною частиною двоставкового тарифу до перерахування вартості теплової енергії (листопад-грудень 2021 року) яка склала 674,69 грн., то після перерахування вартості теплової енергії за одноставкомим тарифом така в лютому, березні, квітні 2022 року становила 1 798,73 грн./Гкал. = 1 123,60+674,69.

Саме такий одноставковий тариф - 1 798,73 грн./Гкал. на теплову енергію затверджено рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №232-1 від 18.05.2022 року (Додаток 1), розміщеному на офіційному сайті Луцької міської ради.

Відповідно вартість спожитої товариством в лютому 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/2/1 становить 27 792,41 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 13,45 грн.

Вартість спожитої товариством в березні 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/3/1 становить 15 284,52 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 13,45 грн.

Вартість спожитої товариством в квітні 2022 року теплової енергії за одноставковим тарифом з урахуванням втрат теплової енергії зазначених в рахунку №360/4/1 становить 560,16 грн., крім того водопостачання ХВ для ГВ 2,69 грн.

Отже, всього в листопаді 2021 року - квітні 2022 року відповідачем спожито теплової енергії, з урахуванням втрат теплової енергії на загальну суму 212 920,69 грн. та водопостачання ХВ для ГВ на суму 70,14 грн., всього 212 990,83 грн. без ПДВ.

Крім того суд першої інстанції правомірно прийняв до уваги доводи відповідача про те, що в рахунках за січень- квітень 2022 року №№360/1/1, 360/2/1, 360/3/1, 360/4/1 неправомірно включено суми абонентної плати з огляду на таке.

Відповідно до змісту ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», постанови Кабінету Міністрів України №808 від 21.08.2019 року «Про встановлення граничного розміру плати за абонентське обслуговування у розрахунку на одного абонента для комунальних послуг, що надаються споживачам багатоквартирних будинків за індивідуальними договорами» із змінами внесеними постановою №928 від 01.09.2021 року плата за абонентське обслуговування - це платіж, який споживач сплачує виконавцю комунальної послуги за індивідуальним договором про надання комунальних послуг або за індивідуальним договором з обслуговування внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії), що включає витрати виконавця, пов`язані з укладенням договору про надання комунальних послуг, здійснення розподілу обсягу спожитих послуг між споживачами, нарахуванням та стягненням плати за спожиті комунальні послуги, обслуговуванням та заміною вузлів комерційного обліку води і теплової енергії (у разі їх наявності в будівлі споживача), крім випадків, визначених Законом, а також за індивідуальними договорами (крім обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водовідведення та постачання гарячої

води).

Отже, плата за абонентське обслуговування сплачується споживачами у разі укладення з виконавцями комунальних послуг, а саме: з виконавцями послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами, індивідуальних договорів про надання комунальних послуг або індивідуальних договорів з обслуговування внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг.

Між тим позивач не надав доказів укладення таких договорів. За таких обставин правові підстави для нарахування абонентської плати за тепло відсутні.

З урахуванням встановлених обставин у відповідача - ПрАТ Корпорація Аверс виникло зобов`язання з оплати за поставлену в листопаді-квітні 2022 року теплову енергію в сумі 212 990,83 грн. без ПДВ. Із наданих до матеріалів справи платіжних доручень та платіжної інструкції №527 від 24.08.2022 встановлено, що відповідач оплатив 227 854,87 грн.

Відтак, відповідач здійснив оплату за надану теплову енергію за договором купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014 №4-32 за період з листопада місяця 2021 року по травень місяць 2022 року в повному обсязі.

Щодо висновку експерта колегія суддів враховує, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 99 ГПК України, суд призначає експертизу у справі для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо.

Відповідно до ч. 1 ст. 98 ГПК України, висновок експерта це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством.

Висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили і оцінюється судом разом із іншими доказами за правилами, встановленими статтею 86 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні (стаття 104 ГПК України).

Згідно висновку експерта Волинського відділення Львівського НДІСЕ судово-економічної експертизи від 26.06.2023 №924-Е проведеної за ухвалою суду від 26.10.2022 за матеріалами господарської справи №903/527/22 встановлено:

1. Дослідженням поданих документів та проведених розрахунків розрахунок заборгованості ПрАТ "Корпорація "Аверс" перед ДКП "Луцьктепло" за період з 01.11.2021 по 01.06.2022 за спожиту теплову енергію за період з листопада 2021 року по травень 2022 року за умовами договору №4-32 купівлі-продажу (постачання) теплової енергії від 30.09.2014:

- в частині нарахованої плати за спожиту ПрАТ "Корпорація "Аверс" теплову енергію за період з 01.11.2021 по 31.05.2022 підтверджується нормативно та документально;

- в частині несплаченої суми документально не підтверджується;

- в частині нарахованих пені, 3% річних та інфляційних витрат розрахунково не підтверджується.

Між тим, на сторінці 18 висновку експерта вказано (Том 2 а.с. 10) Як зазначено у Розрахунку ДКП Луцьктепло від 09.05.2023 (стор.2-3 Розрахунку) Інформація про теплове навантаження даного приміщення знаходиться у загальному реєстрі приєднаного теплового навантаження ДКП Луцьктепло, погоджене рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №340-1 від 15.07.2020 року.

Водночас рішення виконкому визнано таким, що втратило чинність згідно рішення виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 від 02.09.2021р., (п. 3), яким знову ж таки погоджено теплове навантаження.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2023 року у справі №140/8138/22 постановлено визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 від 02.09.2021, в частині погодження приєднаного теплового навантаження приміщень, які належать Приватному акціонерному товариству "Корпорація "Аверс" та розташовані за адресами: м. Луцьк, вул. Конякіна, 19 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 26; м.Луцьк, проспект Соборності, 26 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 28 та зобов`язано виконавчий комітет Луцької міської ради перерахувати приєднане теплове навантаження приміщень, які належать Приватному акціонерному товариству "Корпорація "Аверс" та розташовані за адресами: м. Луцьк, вул. Конякіна, 19 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 26; м. Луцьк, проспект Соборності, 26 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 28 з тих мотивів, що виконавчим комітетом невірно визначено теплове навантаження виходячи із максимально низької температури - мінус 20 градусів С, а необхідно було урахувати середню температуру в опалювальний період +1,7 градуса С та не ураховано фактичний будівельний об`єм приміщень товариства і за висновками суду теплове навантаження приміщення по вул. Конякіна, 19 А має становити - 0,0298 Гкал/год, проспекту Соборності, 26-0,0186 Гкал/год, а по проспекту Соборності, 28- 0,011 Гкал/год.

Між тим із висновку не вбачається, що для здійсненного розрахунку не було враховано рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2023 року у справі №140/8138/22, яке набрало законної сили та є обов`язковим для виконання.

Зокрема в рішенні суд вірно зазначив, що експерт у висновку покликається на розрахунок складаний позивачем 09.05.2023 (стор.2-3 Розрахунку) та «Інформація про теплове навантаження даного приміщення знаходиться у загальному реєстрі приєднаного теплового навантаження ДКП «Луцьктепло», погоджене рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради №340-1 від 15.07.2020 року. Однак рішення виконкому визнано таким, що втратило чинність згідно рішення виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 від 02.09.2021р., (п. 3), яким знову ж таки погоджено теплове навантаження. А згаданим вище рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2023 року у справі №140/8138/22 постановлено визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради №693-1 від 02.09.2021, в частині погодження приєднаного теплового навантаження приміщень, які належать Приватному акціонерному товариству "Корпорація "Аверс" та розташовані за адресами: м. Луцьк, вул. Конякіна, 19 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 26; м. Луцьк, проспект Соборності, 26 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 28 та зобов`язано виконавчий комітет Луцької міської ради перерахувати приєднане теплове навантаження приміщень, які належать Приватному акціонерному товариству "Корпорація "Аверс" та розташрвані за адресами: м. Луцьк, вул. Конякіна, 19 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 26; м. Луцьк, проспект Соборності, 26 А; м. Луцьк, проспект Соборності, 28 з тих мотивів, що виконавчим комітетом невірно визначено теплове навантаження виходячи із максимально низької температури - мінус 20 градусів С, а необхідно було урахувати середню температуру в опалювальний період +1,7 градуса С та не ураховано фактичний будівельний об`єм приміщень товариства і за висновками суду теплове навантаження приміщення по вул. Конякіна, 19 А має становити - 0,0298 Гкал/год, проспекту Соборності, 26-0,0186 Гкал/год, а по проспекту Соборності, 28- 0,011 Гкал/год.

Відтак, висновок експерта ґрунтується виключно на розрахунках позивача, який в таких розрахунках застосував невірну величину теплового навантаження належних нашому товариству приміщень, що установлено судовим рішенням. А також урахував рішення виконавчого комітету, яке втратило чинність на спірний період. Тому такий висновок експерта не може вважатись обґрунтованим і враховуватись при встановленні обставин справи.

Таким чином, враховуючи положення ст.104 ГПК України, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що розрахунок, здійснений експертом Волинського відділення Львівського НДІСЕ на підставі відомостей та розрахунків ДКП "Луцьктепло", не відповідає іншим наявним в матеріалах справи доказам, а відтак відхилений правомірно.

Дослідивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Скаржник в апеляційній скарзі вказує на те, що при визначенні кількості спожитої товариством теплової енергії має враховуватись максимальне теплове навантаження передбачене додатком №1 до договору №4-32, однак, колегія суддів критично оцінює вказаний довід оскільки в цьому ж додатку передбачено розрахункове середньомісячне теплове навантаження. Крім того, в п.3.3 цього Договору передбачено, що розрахункове середньомісячне теплове навантаження використовується для визначення розміру передоплати, яка підлягає сплаті до 01 числа розрахункового місяця, згідно п.3.8 цього ж Договору максимальне теплове навантаження має застосовуватись лише у випадку виходу з ладу теплолічильників або в разі потреби повірки приладів обліку і тільки після того, як термін розрахунку нарахувань за спожиту теплову енергію на підставі усереднених показників перевищить 15 діб на рік, дані обставини в даному випадку відсутні. Відтак, в даному випадку відсутні обставин для врахування максимального теплового навантаження.

Таким чином, вище вказаний довід суд апеляційної інстанції відхиляє.

Відтак, судова колегія дійшла висновку, що рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 року у справі №903/527/22 ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновку суду першої інстанції.

6.Висновки за результатами апеляційного розгляду.

У апеляційній скарзі не наведено достатніх та переконливих доводів, на підставі яких колегія суддів могла б прийти до висновку про помилковість рішення суду першої інстанції.

Виходячи з положень статті 11 ГПК України, апеляційний суд виходить з того, що як зазначено у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.

Відтак, застосовуючи наведену практику європейського суду, апеляційний суд вважає що, враховуючи зміст статті 269 ГПК України, надавши оцінку основним доводам апеляційної скарги, а також не встановивши у рішенні суду першої інстанції неправильного застосування норм матеріального права в сукупності з відсутніми порушеннями норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, прийшла до висновку про відсутність таких доводів, які б були оцінені як переконливі і достатні для скасування рішення суду.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів за наслідком апеляційного перегляду приходить до висновку, що доводами апеляційної скарги висновків господарського суду не спростовано, підстав скасування чи зміни рішення, передбачених ст.277-279 Господарського процесуального кодексу України не встановлено, а відтак апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, рішення господарського суду - без змін.

Судові витрати зі сплати судового збору за розгляд апеляційної скарги покладаються на апелянта згідно ст.129 ГПК.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державного комунального підприємства "Луцьктепло" на рішення Господарського суду Волинської області від 20.09.2023 р. у справі №903/527/22 - залишити без задоволення, рішення Господарського суду Волинської області - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції в порядку ст.284 Господарського процесуального кодексу України набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, окрім випадків, визначених у підпунктах а, б, в, г пункту 2 частини 3 статті 287 ГПК України.

Справу №903/527/22 повернути Господарському суду Волинської області.

Повний текст постанови складений "27" грудня 2023 р.

Головуючий суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Василишин А.Р.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення27.12.2023
Оприлюднено29.12.2023
Номер документу116001464
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —903/527/22

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Ємець А.А.

Постанова від 27.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Ухвала від 01.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Філіпова Т.Л.

Рішення від 20.09.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 04.08.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 19.07.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 30.06.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 24.05.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 19.05.2023

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні