ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.09.2023м. ДніпроСправа № 904/2233/23
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЛ СЕРВІС", м. Дніпро
до Дніпровської міської ради, м. Дніпро
Третя особа-1: Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, м. Дніпро
Третя особа-2: Департамент по роботі з активами Дніпропетровської міської ради, м. Дніпро
про визнання права на звільнення від орендної плати
Суддя Ліпинський О.В.
Cекретар судового засідання Бурчак Ю.О.
Представники:
від позивача Крюкова Д.О.
від відповідача Ярличенко І.В.
від третьої особи-1 Кравченко М.В.
від третьої особи-2 Ярличенко І.В.
Стислий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальність "СІЛЛ СЕРВІС" (надалі - Позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Дніпровської міської ради (далі - Відповідач) в якому просить суд визнати у Позивача право на звільнення від сплати орендної плати (право на несплату орендної плати), нарахованої за період з 14.12.2021 по 01.05.2023 в сумі 1 432 629, 98 грн. без ПДВ, згідно з договором оренди земельної ділянки від 23.10.2020.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в період з 14.12.2021 по 01.05.2023 Позивач був позбавлений можливості користуватися спірною земельною ділянкою, яка відповідно до умов договору оренди землі від 23.10.2020 була надана йому для будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, у зв`язку з протиправною відмовою Головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради у видачі Позивачу містобудівних умов та обмежень, що в свою чергу позбавило його можливості приступити до розробки проектної документації та відповідно проведення будівництва споруд, під розміщення яких була надана земельна ділянка.
Правовою підставою позову Позивачем, окрім іншого визначено ч.ч. 4, 6 ст. 762 ЦК України.
Стислий зміст заперечень відповідача та третьої особи-2
Відповідач та Третя особа-2 проти задоволення заявлених вимог заперечували, посилаючись на те, що Дніпровська міська рада жодних дій щодо перешкоджання користування земельною ділянкою не вчиняла, крім того договором оренди не передбачено умови, що у разі не отримання Позивачем містобудівних умов та обмежень це є підставою для несплати орендних платежів за користування земельною ділянкою.
З огляду на викладене, посилаючись на матеріальні норми ЗК України, ПК України, ЦК України та ЗУ Про оренду землі, Відповідач та Третя особа-2 вважають, що у Позивача відсутнє право на звільнення від орендної плати.
Стислий зміст пояснень третьої особи-1
Третя особа-1 в своїх письмових поясненнях просила винести законне й обґрунтоване рішення на розсуд суду. При цьому зазначила, що платником податків ТОВ Сілл Сервіс сплачено орендної плати з юридичних осіб (КБК 18010600) за 2021 рік 347 262,11 грн., за 2022 рік 239 087,87 грн., за 2023 рік оплата відсутня.
Процесуальні дії у справі
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 08.05.2023 позовну заяву залишено без руху на підставі п. 2 ч. 1 ст. 164 ГПК України та надано позивачу строк для усунення недоліків.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2023 відкрито провадження у справі № 904/2233/23 та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження.
24.08.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті в засіданні на 07.09.2023.
В судовому засіданні 07.09.2023, в порядку ст. 216 ГПК України оголошено перерву до 26.09.2023 року.
В порядку ст.ст. 233, 240 ГПК України, в судовому засіданні 26.09.2023 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, складання повного рішення відкладено на строк до десяти днів із дня закінчення розгляду справи.
Обставини справи які визнаються судом встановленими
Як убачається зі змісту наданих у справу доказів, рішенням Дніпровської міської ради від 02.09.2020 №236/60 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки, площею 0,4578 га, по шосе Донецькому в районі буд. №2 Д (Амур-Нижньодніпровський район)" затверджено проект землеустрою, щодо відведення даної ділянки для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу. Визначено Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради організатором земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки.
Пунктом 6.4 вказаного рішення визначено умови продажу лота, за яких кожному з учасників земельних торгів необхідно надати матеріали містобудівного розрахунку щодо будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, які розглянуто та схвалено для подальшої роботи на засіданні архітектурно-містобудівної ради при головному архітектурно-планувальному управлінні департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради (а.с. 31-34).
Відповідно до Витягу з протоколу № 175 від 09.10.2020 року, на засідання Архітектурно-містобудівної ради розглянуто та схвалено для подальшої роботи містобудівний розрахунок: нове будівництво комплексу дорожнього сервісу по Донецькому шосе в районі буд. №2 Д, м. Дніпро (а.с. 36).
23.10.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю "СІЛЛ СЕРВІС" (Орендар, Позивач) та Дніпровською міською радою (Орендодавець, Відповідач) в особі Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради укладено договір оренди землі, який посвідчений приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Пустовим С.В. та зареєстрований в реєстрі за номером 597 (а.с. 20-24).
Відповідно до п. 1 договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, яка розташована по шосе Донецькому в районі буд. 2 Д (Амур-Нижньодніпровський район), цільове призначення земельної ділянки (код КВЦПЗ) 12.11 (для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу), з кадастровим номером 1210100000:01:236:0016.
Підставою для укладання цього договору оренди землі є результати земельних торгів відповідно до протоколу № 1/10 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності від 23.10.2020 та рішення міської ради від 02.09.2020 № 236/60 (п. 1.1 договору).
За змістом умов договору, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,4578 га.
Категорія землі згідно зі ст.19 Земельного кодексу України: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Цільове призначення земельної ділянки (код КВЦПЗ): 12.11 (для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу).
Функціональне використання (вид використання): для будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури.
Кадастровий номер земельної ділянки: 1210100000:01:236:0016 (п. 2 договору).
На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: земельна ділянка вільна від забудови; а також інші об`єкти інфраструктури: відсутні. На земельній ділянці існують зелені насадження та поріст; доступ до земельної ділянки вільний (п. 3 договору).
Договір укладено на десять років (п. 8 договору).
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється за результатами земельних торгів відповідно до протоколу № 1/10 проведення земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення комунальної власності від 23.10.2020 та вимог Земельного і Податкового кодексів України, враховуючи рішення Дніпровської міської ради (п. 9 договору).
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексацій, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди (п. 10 договору).
Орендна плата вноситься у такі строки: за земельні ділянки комунальної власності, набуті в оренду за результатами земельних торгів: за перший рік не пізніше трьох банківських днів з дня укладання договору оренди; починаючи з наступного року відповідно до Податкового кодексу України.
Річна плата за користування земельною ділянкою (кадастровий номер 1210100000:01:236:0016), право оренди якої набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених виконавцем земельних торгів на організацію та проведення торгів, виконавцем робіт із землеустрою на підготовку лота до продажу, підлягають сплаті ТОВ СІЛЛ СЕРВІС не пізніше трьох банківських днів з дня укладання договору оренди землі (п. 11 договору).
Орендна плата вноситься Орендарем, незалежно від результатів його діяльності на рахунок Орендаря у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, який попередньо в письмовій формі уточнюється орендарем щорічно, на початку бюджетного року (п. 11.1 договору).
Відповідно до Розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 23.10.2020, який є додатком до спірного договору, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки визначено 7,07%, що становить 1 161 527,17 грн.
Умовами п. 18.1 договору, на Орендаря - ТОВ СІЛЛ СЕРВІС, крім іншого покладено обов`язок отримати вихідні дані для проектування та здійснення проектно-вишукувальних робіт в установленому порядку, а також, звернутися до спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:01:236:0016).
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, 27.10.2020 за СІЛЛ СЕРВІС зареєстровано право оренди на земельну ділянку площею 0,4578 га, для будівництва та споруд придорожньої інфраструктури по шосе Донецькому в районі буд. №2Д (Амур-Нижньодніпровський район).
Відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2021 рік, поданої ТОВ СІЛЛ СЕРВІС до ГУДПС у Дніпропетровській області, Лівобережне управління, Амур-Нижньодніпровська ДПІ, загальна сума нарахованої орендної плати за земельну ділянку у 2021 році становить 1 287 099,96 грн., з урахуванням сплати орендної плати помісячно у розмірі 107 258,33 грн.
У 2021 році ТОВ СІЛЛ СЕРВІС було сплачено орендну плату за 2021 у розмірі 1 287 099,96 грн. За грудень 2021 року Позивачем сплачено орендну плату у розмірі 107 258,33 грн., що підтверджується платіжною інструкцією від 17.12.2021 № 109.
Відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік, поданої ТОВ СІЛЛ СЕРВІС до ГУДПС у Дніпропетровській області, Амур-Нижньоднпровська ДПІ, загальна сума нарахованої орендної плати за земельну ділянку у 2022 році становить 1 277 679,90 грн., з урахуванням сплати орендної плати помісячно у розмірі 106 473,33 грн.
У 2022 році ТОВ СІЛЛ СЕРВІС було сплачено орендну плату за 2022 у розмірі 239 087,87 грн., в тому числі за січень 2022 року в сумі 107 258,33 грн. (платіжна інструкція від 27.01.2022 № 23), за лютий 2022 року в сумі 131 829,54 грн. (платіжні доручення від 24.03.2022 № 43, від 25.03.2022 № 44 та від 19.10.2022 № 66).
Відповідно до Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік, поданої ТОВ СІЛЛ СЕРВІС до ГУДПС у Дніпропетровській області, Амур-Нижньоднпровська ДПІ, загальна сума нарахованої орендної плати за земельну ділянку у 2023 році становить 288 092,97 грн., з урахуванням сплати орендної плати помісячно у розмірі 24 007,75 грн.
Станом на 01.05.2023 розмір орендної плати складає 96 031,00 грн.
На виконання вимог п. 18.1 договору та у відповідності до статті 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності 30.11.2021 ТОВ СІЛЛ СЕРВІС звернулось через Центр надання - адміністративних послуг з заявою про надання містобудівних умов та обмежень для будівництва будівель та споруд станцій технічного огляду, автомагазину та кафе за адресою: по шосе Донецькому в районі буд. №2Д (Амур-Нижньодніпровський район), Дніпропетровська область, Дніпровський район, м. Дніпро, кадастровий номер 210100000:01:236:0016, з пакетом документів, а саме викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000 та містобудівний розрахунок.
Як встановлено рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2022 у справі № 160/3882/22, 14.12.2021 Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради було надано лист про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень №7/20-531, відповідно до якого Позивачу відмовлено у видачі містобудівних умов та обмежень відповідно до ч. 4 ст. 29 закону України Про регулювання містобудівної діяльності, а саме, через неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень, виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці.
16.12.2021 ТОВ СІЛЛ СЕРВІС повторно звернулось через Центр надання - адміністративних послуг із заявою про надання містобудівних умов та обмежень для будівництва будівель та споруд станцій технічного огляду, автомагазину та кафе за адресою: по шосе Донецькому в районі буд. №2Д (Амур-Нижньодніпровський район), Дніпропетровська область, Дніпровський район, м. Дніпро, кадастровий номер 210100000:01:236:0016, з пакетом документів, до якого додатково подало викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000 та містобудівний розрахунок, договір оренди землі з додатками (нотаріально засвідчена копія).
29.12.2021 Департаментом по роботі з активами Дніпровської міської ради було надано лист про відмову у видачі містобудівних умов та обмежень №7/20-591, відповідно до якого Позивачу відмовлено у видачі містобудівних умов та обмежень відповідно до ч. 4 ст. 29 закону України Про регулювання містобудівної діяльності, з мотивів виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2022 у справі № 160/3882/22, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.03.2023 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06.07.2023, частково задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю СІЛЛ СЕРВІС до Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради. Визнано протиправною відмову головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради у видачі Товариству з обмеженою відповідальністю СІЛЛ СЕРВІС містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки для будівництва будівель та споруд станцій технічного огляду, автомагазину та кафе за адресою: Донецьке шосе, в районі буд.2Д (Амур-Нижньодніпровський район), Дніпропетровська область, Дніпровський район, м. Дніпро, кадастровий номер 1210100000:01:236:0016, викладену в листі від 29.12.2021 р. №7/20-591.
Зобов`язано Департамент по роботі з активами Дніпровської міської ради повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю СІЛЛ СЕРВІС про надання містобудівних умов та обмежень на забудову земельної ділянки від 16.12.2021, з урахуванням висновків суду.
В решті позовних вимог відмовлено.
Оцінка аргументів позивача
Як убачається з матеріалів справи, звертаючись з даним позовом до суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "СІЛЛ СЕРВІС" заявляє вимогу до Дніпровської міської ради про визнання права на звільнення від сплати орендної плати (право на несплату орендної плати), нарахованої за період з 14.12.2021 по 01.05.2023 в сумі 1 432 629, 98 грн. без ПДВ, згідно з договором оренди земельної ділянки від 23.10.2020.
Позовні вимоги мотивовані тим, що в період з 14.12.2021 по 01.05.2023 Позивач був позбавлений можливості користуватися спірною земельною ділянкою, яка відповідно до умов договору оренди землі від 23.10.2020 була надана йому для будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, у зв`язку з протиправною відмовою Головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради у видачі Позивачу містобудівних умов та обмежень, що в свою чергу позбавило його можливості приступити до розробки проектної документації та відповідно проведення будівництва споруд, під розміщення яких була надана земельна ділянка.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно ст. 80 ЗК України суб`єктами права на землі комунальної власності є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом статті 144 Конституції України, статей 12, 122 ЗК України, статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції, зокрема, міських рад належить вирішення питань про надання у користування земельних ділянок із земель комунальної власності відповідних територіальних громад.
Господарським судом встановлено, що відповідно до договору оренди землі від 23.10.2020 Позивач отримав в оренду земельну ділянку для будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, яка розташована по шосе Донецькому в районі буд. 2 Д (Амір-Нижньодніпровський район), цільове призначення земельної ділянки (код КВЦПЗ) 12.11 (для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу), з кадастровим номером 1210100000:01:236:0016.
Пунктом 18.1 спірного договору ТОВ СІЛЛ СЕРВІС зобов`язано крім іншого, отримати вихідні дані для проектування та здійснення проектно-вишукувальних робіт в установленому порядку; звернутися до спеціально уповноваженого органу містобудування та архітектури для отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:01:236:0016).
Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
За приписами ч. 3 ст. 29 цього Закону містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки).
Відповідно до ч. 5 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності отримання замовником або проектувальником вихідних даних є першим етапом проектування та будівництва об`єктів.
Частиною 4 Закону України Про архітектурну діяльність визначено, що підготовка містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки є початковим етапом комплексу робіт зі створення об`єкта архітектури.
Отже, реалізація права власника чи користувача земельної ділянки щодо її забудови здійснюється в тому числі з обов`язковим отриманням необхідних вихідних даних для проектування, складовими яких є містобудівні умови та обмеження.
Судом встановлено, що Позивачем були вчинені дії, спрямовані на отримання містобудівних умов та обмежень, без яких подальше розроблення проекту будівництва та спорудження самого об`єкта, під розміщення якого була надана в оренду спірна земельна ділянка, є неможливим.
Втім, як убачається з матеріалів справи, Позивачу було протиправно відмовлено у видачі містобудівних умов та обмежень, факт чого встановлено рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.11.2022 у справі № 160/3882/22, яке залишено без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.03.2023 та постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06.07.2023.
Відповідно до ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Аналізуючи вказані обставини, суд приходить до висновку, що протиправна відмова у видачі Позивачу містобудівних умов та обмежень, об`єктивно позбавила його можливості приступити до проектування, а в подальшому будівництва об`єктів на відведеній з цією метою земельній ділянці, що фактично позбавило Позивача можливості користуватися спірною земельною ділянкою.
Відповідно до норм ч.ч. 4, 6 ст. 762 Цивільного кодексу України наймач має право вимагати зменшення плати, якщо через обставини, за які він не відповідає, можливість користування майном істотно зменшилася. Наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає.
Висновок про застосування положень ст. 762 ЦК України до правовідносин, що витікають з договорів оренди земельних ділянок, викладено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 12.01.2022 по справі № 905/1436/20.
Господарський суд звертає увагу на те, що в ч. 6 ст. 762 Цивільного кодексу України відсутній вичерпний перелік обставин, які унеможливлюють використання орендарем майна, підстав виникнення таких обставин, засобів їх підтвердження.
При цьому у пункті 6.10. постанови Великої Палати Верховного Суду від 08.05.2018 у справі № 910/7495/16 зазначено, що підставою для застосування норми ч. 6 ст. 762 Цивільного кодексу України є встановлення факту неможливості використання орендарем майна з незалежних від нього причин на загальних підставах, визначених процесуальним законодавством.
Отже, для застосування ч. 6 ст. 762 Цивільного кодексу України та звільнення наймача від плати за користування орендованим майном визначальною умовою такого звільнення є наявність обставин, за які орендар не відповідає.
Тобто, наймач повинен довести обставини, які свідчать про те, що майно не використовувалося або не могло бути використане, і він не відповідає за ці обставини.
В такий спосіб підставою звільнення від зобов`язання сплачувати орендну плату ця норма визначає, зокрема, об`єктивну неможливість використовувати передане в оренду майно через обставини, за які орендар не відповідає.
При оцінці таких обставин презюмується незмінність умов господарювання (користування майном) чи стану об`єкта оренди, а орендар повинен подати докази наявності тих обставин, на які він посилається в обґрунтування своїх вимог, а також довести, що ці обставини виникли з незалежних від нього причин, зокрема, внаслідок зміни кон`юнктури на ринку товарів, робіт, послуг, з вини орендодавця, третіх осіб, через дію непереборної сили тощо.
Якщо орендар з незалежних від нього обставин протягом певного часу був повністю позбавлений можливості користуватися орендованим майном, то на підставі наведеної правової норми він вправі порушувати питання про повне звільнення його від внесення орендної плати.
Аналогічна правова позиція щодо застосування норм частини шостої статті 762 Цивільного кодексу України викладена у постановах Верховного Суду у справах № 914/1248/18, № 914/2264/17, № 910/13158/20, № 911/3067/20, № 911/654/21.
З урахуванням наведеного, господарський суд приходить до висновку, що за відсутності в ч. 6 ст. 762 Цивільного кодексу України вичерпного переліку обставин, які унеможливлюють використання орендарем майна, підстав виникнення таких обставин, засобів їх підтвердження тощо, підставою для застосування цієї норми є встановлення факту неможливості використання орендарем майна з незалежних від нього причин на загальних підставах, визначених процесуальним законодавством.
Оцінюючи подані до справи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що матеріалами справи підтверджується неможливість користування Позивачем орендованою земельною ділянкою, яка була надана відповідно до договору оренди землі від 23.10.2020 для будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, з незалежних від нього причин, зокрема, через протиправну відмову у видачі містобудівних умов та обмежень, без яких Орендар не міг приступити до розробки проектної документації та проведення самого будівництва будівель та споруд придорожньої інфраструктури, що свідчить про наявність підстав для звільнення ТОВ "СІЛЛ СЕРВІС" від плати за користування орендованою земельною ділянкою в період з дати винесення протиправного рішення про відмову у видачі містобудівних умов (29.12.2021) по дату складання даного позову (01.05.2023).
При цьому суд зазначає, що Позивач просить визнати за ним право на звільнення від сплати орендної плати починаючи з 14.12.2021, вважаючи цю дату моментом відмови у наданні містобудівних умов та обмежень.
Проте, як убачається з матеріалів справи, відмова головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради у видачі ТОВ "СІЛЛ СЕРВІС" містобудівних умов та обмежень від 14.12.2021, не була оскаржена Позивачем в судовому порядку та не визнавалася протиправною. З огляду на викладене, у суду відсутні об`єктивні підстави вважати що в період з 14.12.2021 по 28.12.2021 Позивач не міг використовувати спірну земельну ділянку через обставини, за які він не відповідає.
З огляду на викладене, зважаючи на те, що протиправною в судовому порядку було визнано відмову у видачі містобудівних умов та обмежень від 29.12.2021, господарський суд вважає, що початком періоду, протягом якого Позивач не мав можливості використовувати орендоване майно через незалежні від нього обставини, є 29.12.2021, а не 14.12.2021 року, як помилково зазначено в позові
За підрахунками суду, розмір орендних платежів за землю, який відповідно до умов договору мав сплатити Позивач в період з 29.12.2021 по 01.05.2023, становить 1 380 630,79 грн., а отже, саме на таку суму звільнення від сплати орендних платежів має право розраховувати Позивача.
Оцінка аргументів відповідача
Заперечуючи проти задоволення заявлених вимог, Відповідач стверджує, що Дніпровська міська рада жодних дій щодо перешкоджання Позивачу в користуванні земельною ділянкою не вчиняла, крім того договором оренди не передбачено умови, що у разі не отримання Позивачем містобудівних умов та обмежень це є підставою для несплати орендних платежів за користування земельною ділянкою. З огляду на викладене Відповідач вважає, що у Позивача відсутнє право на звільнення від орендної плати.
Стосовно заперечень Відповідача з посиланням на відсутність з боку міської ради порушення прав Позивача на користування орендованою земельною ділянкою, суд зазначає, що підставою для застосування положень ч. 6 ст. 762 ЦК України, яка передбачає право орендаря на звільнення від плати за користування орендованим майном, є доведення факту неможливості використання орендарем майна з незалежних від нього причин, зокрема, внаслідок зміни кон`юнктури на ринку товарів, робіт, послуг, з вини орендодавця, третіх осіб, через дію непереборної сили тощо.
Як вище встановлено судом, доводячи неможливість використання орендованого майна з незалежних від Позивача причин, останній посилається приюдиційний факт протиправної відмови головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради у видачі Позивачу містобудівних умов, а отже, наявність чи відсутність протиправних дій безпосередньо з боку самої Дніпровської міської ради, не має значення для вишення даного спору.
Заперечення Відповідача з посиланням на те, що умови Договору оренди землі та положення Податкового кодексу України не передбачають підстав для звільнення орендаря від сплати платежів за користування земельною ділянкою, суд до уваги не приймає, адже відсутність в умовах договору положень щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів, не виключає застосування до спірних правовідносин відповідних норм Цивільного кодексу України, положення якого регулюють такі відносини в силу ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі».
Щодо Податкового кодексу України, то у відповідності до ч. 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», в правовідносинах з оренди землі, положення ПК України застосовуються виключно в частині визначення строку внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У п. 23 рішення Європейського суду з прав людини від 18.07.2006 (заява №63566/00) "Проніна проти України" зазначено, що п. 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Інші доводи учасників справи судом не досліджуються, так як з огляду на встановлені фактичні обставини справи, суд дав вичерпну відповідь на всі питання, що входять до предмету доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як в матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.
Висновки за результатами розгляду справи
На підставі викладеного з урахуванням встановлених обставин вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЛ СЕРВІС" підлягають задоволенню в частині визнання у Позивача права на звільнення від сплати орендної плати (право на несплату орендної плати), нарахованої за період з 29.12.2021 по 01.05.2023 в сумі 1 380 630,79 грн. без ПДВ, згідно з договором оренди земельної ділянки від 23.10.2020. В решті позовних вимог слід відмовити.
Судові витрати
Згідно приписів ст. 129 ГПК України, судові витрати у справі покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог
Керуючись ст.ст. 14, 73, 74-79, 86, 129, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Визнати у Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЛ СЕРВІС" (49000, м. Дніпро, вул. Барикадна, буд. 15А, код ЄДРПОУ 43449235) право на звільнення від сплати орендної плати (право на несплату орендної плати), нарахованої за період з 29.12.2021 по 01.05.2023 в сумі 1 380 630,79 грн. без ПДВ, згідно з договором оренди земельної ділянки від 23.10.2020, укладеним між Дніпровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «СІЛЛ СЕРВІС», посвідченим приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Пустовим С.В. та зареєстрованим в реєстрі за номером 597.
Стягнути з Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, просп. Дмитра Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 26510514) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СІЛЛ СЕРВІС" (49000, м. Дніпро, вул. Барикадна, буд. 15А, код ЄДРПОУ 43449235) 20 709,46 грн. витрат зі сплати судового збору.
В решті позовних вимог - відмовити.
Рішення набирає законної сили у відповідності до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 29.09.2023
Суддя О.В. Ліпинський
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113812666 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ліпинський Олександр Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні