Рішення
від 25.09.2023 по справі 909/665/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25.09.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/665/23

Господарський суд Івано-Франківської області у складі: судді Фанди О.М., секретаря судового засідання Поліводи С.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Калуської міської ради

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго"

про внесення змін до договору оренди землі

за участю:

від позивача: Овсеєнко Ольга Любомирівна

установив: Калуська міська рада (далі позивач) звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" (далі відповідач) про внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 , шляхом визнання укладеної додаткової угоди до Договору оренди землі в редакції позивача.

Позовні вимоги обгрунтовані порушенням відповідачем по справі законних прав та інтересів позивача на внесення змін до Договору оренди землі від 27.12.2007 №040730400004, внаслідок зміни орендаря по спірному договору на підставі відчуження попереднім орендарем (ТзОВ "ПРО-МАЙСТЕР") права власності на об`єкт нерухомого майна іншій особі (ТзОВ "Біотехенерго"), яке знаходиться на спірній земельній ділянці та зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що слугує підставою для зміни розміру орендної плати.

Ухвалою від 20.07.2023 Господарський суд Івано-Франківської області прийняв позовну заяву до розгляду, вирішив здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 08.08.2023.

В судовому засіданні 08.08.2023 суд оголосив протокольну ухвалу суду про відкладення підготовчого судового засідання на 11.09.2023, про що ухвалою-повідомленням від 08.08.2023 повідомив сторін по справі.

30.08.2023 на електронну пошту суду надійшов відзив на позов (вх.№ 12594/23 від 30.08.2023) відповідно до якого відповідач проти позовних вимог заперечив та просив суд в позові відмовити. Свої заперечення мотивує тим, що заявлений позов є необгрунтований та не підлягає задоволенню, оскільки позивач вимагає визнати відповідача орендарем по Договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 та при цьому наділити його обов`язком щодо оплати орендної плати в розмірі значно вищому , ніж передбачено договором укладеним з попереднім орендарем .

В судовому засіданні 11.09.2023 Господарський суд Івано-Франківської області оголосив протокольну ухвалу суду про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 25.09.2023, про що ухвалою від 11.09.2023 додатково повідомив сторін по справі.

11.09.2023 на адресу суду надійшла від позивача відповідь на позов.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві та просив суд про їх задоволення.

Представник відповідача участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів та за допомогою комплексу технічних засобів через підсистему (модуль) відеоконференцзв`язку (ВКЗ) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС) не зміг взяти, через технічну неможливість, про що в суді складено Акт №21 від 25.09.2023.

При цьому, суд звертає увагу, що відповідно до ч. 4 ст. 197 ГПК України ризики технічної неможливості участі у відеоконференції поза межами приміщення суду, переривання зв`язку тощо несе учасник справи, який подав відповідну заяву.

Розглянувши подані документи і матеріали, вислухавши представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд встановив наступні обставини.

22.12.2017 між Боднарівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРО-МАЙСТЕР" укладено договір оренди земельної ділянки площею 16, 8788 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008, яка розташована за адресою с. Бондарів, Івано-Франківська область (далі Договір).

Відповідно до п. 1. Договору, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування будівель та споруд майнового комплексу з правом викупу, яка знаходиться за межами населеного пункту Бондарів, Калуського району.

У відповідності до п. 2. Договору, в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 16, 8788 га.

Згідно із п. 3. Договору, на земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна адміністративні та складські приміщення.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 544 410, 20 гривень (п. 5 Договору).

Відповідно до п. 8. Договору, договір укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

24.11.2020 Калуською міською радою прийнято рішення "Про реорганізацію Боднарівської сільської ради , шляхом приєднання до Калуської міської ради".

10.12.2020 Калуською міською радою прийнято рішення № 66 "Про заміну сторони орендодавця в договорах оренди землі в межах населених пунктів", згідно з яким у зв`язку із входженням Боднарівської, Голинської, Копанівської, Ріп`янської, Пійлівської та Тужилівської сільських рад до Калуської міської територіальної громади, керуючись Цивільним, Господарським кодексами України, Законом України "Про оренду землі", ст. 12 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 148-1 Земельного кодексу України, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 714-р, враховуючи рекомендації постійної комісії міської ради з питань будівництва та землеустрою, постійної комісії міської ради з питань власності, житлово-комунального господарства та екології, міська рада вирішила, зокрема, замінити сторону орендодавця в договорах оренди землі, укладених Боднарівською, Голинською, Копанівською, Ріп`янською, Пійлівською та Тужилівською сільськими радами на Калуську міську раду шляхом укладення додаткових угод до таких договорів оренди землі в межах населених пунктів.

На виконання означеного рішення Калуської міської ради "Про заміну сторони орендодавця в договорах оренди землі в межах населених пунктів" та на підставі витягу Калуською міською радою розроблено проект додаткової угоди вказаного Договору оренди землі, примірник якої з Листом-пропозицією неодноразово направлявся на адресу ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР". ( Листи від 22.12.2020 за вих. № 908/02-15/38, від 28.10.2021 за вих. № 2590/02-15/38, 28.10.2021 за вих. № 2590/02-15/38) .

Однак, останній ( ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР") так і не підписав додаткові угоди, що стали причиною для звернення у листопаді 2022 року позивача до Господарського суду Івано-Франківської області із позовом до ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" 22.12.2017 стосовно земельної ділянки площею 16, 8788 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі.

За результатами розгляду даного спору Господарським судом ухвалено рішення від 27.01.2023, яке набрало законної сили, про часткове задоволення позову, зокрема задоволено позов в частині внесення змін до Договору оренди щодо орендаря та сплати орендної плати із врахуванням нової нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. В іншій частині позову (щодо виникнення з 01.01.2021 правовідносин між Калуською міською радою та ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" ) - відмовлено.

Відповідно до Інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, право власності на об`єкт нерухомого майна від 07.03.2023 встановлено, що з 04.07.2011 року право власності на об`єкт нерухомого майна, яке знаходиться за адресою: вул. Галицька,97, м. Боднарів (тобто розташоване на спірній земельній ділянці площею 16, 8788 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008) належить ТзОВ "Біотехенерго".

30.03.2023 позивачем по справі прийнято рішення № 2035 "Про зміну сторони орендаря в договорах оренди землі" (а.с. 29). Відповідно до вказаного рішення міська рада вирішила замінити орендаря ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" та ТОВ "Біотехенерго" у спірному договорі.

З урахуванням вказаного рішення та на підставі Витягу №НВ-9914379432023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2622880101:02:001:0008 (а.с.33) позивач склав проект додаткової угоди до Договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 та Листом №1075/02-15/38 направив на адресу відповідача по справі для підписання та проведення державної реєстрації права оренди відповідно до вимог чинного законодавства.

Одночасно Листом №2828/02-15/20 від 16.06.2023 (а.с. 32) позивач повідомив ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" про необхідність проведення заміни сторони орендаря у спірному Договорі оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 на підставі прийнятого рішення міською радою.

Однак, позивач не отримав жодних відповідей, пропозицій у встановлені законом строки від відповідача для врегулювання даного питання.

Вказана обставина зумовила позивач звернувся із позовом до суду.

За наведених обставин, суд виходить з наступного.

Як встановлено судом між сторонами по справі виникли правовідносини (пов`язані із внесенням змін до договору оренди земельної ділянки, шляхом проведення заміни сторони договору - орендаря та зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за її користування), які регулювання яких здійснюється Законом України "Про оренду землі", Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Податковим кодексом України, Законом України "Про оцінку земель".

Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини 9 статті 93 Земельного кодексу України, відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно із частиною 1 статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У статті 626 Цивільного кодексу України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (ч. 3 ст. 626 ЦК України).

У пункті 3 частини 3 статті 3 Цивільного кодексу України визначено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

У статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Частинами 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 652 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Відповідно до ст. 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі , що й договір, що змінюється або розривається (в спірному випадку у письмовій формі), якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Пунктом 34 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

Натомість статтею 188 ГК України врегульовано порядок зміни розірвання господарських договорів, за яким сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Як встановлено судом, позивач зазначену норму закону щодо звернення із пропозицією до відповідача щодо укладання додаткової угоди до спірного Договору оренди землі в даному випадку дотримався.

Приписами до ст. 120 Земельного кодексу України встановлено, що у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва , розміщений на земельній ділянці, що перебуває в оренді, у користуванні на праві емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно права оренди емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкту, крім випадків, визначених ч.4 цієї статті.

Крім того, пунктом "е" ч.1 ст. 141 З Земельного кодексу України передбачено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

В спірному випадку судом встановлено факт набуття відповідачем по справі 04.07.2011 від ТзОВ "ПРО-МАЙСТЕР" права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці площею 16, 8788 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008 та за адресою: вул. Галицька,97, м. Боднарів площею 16, 8788 га. Докази про встановлений факт містяться в матеріалах справи (а.с. 20).

У ст. 31 Закону України "Про оренду землі" також зазначено, що договір оренди землі припиняється у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю чи споруду, розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Відповідно до приписів ст. 377 Цивільного кодексу України , якою встановлено, що до особи , яка набула право власності на нерухоме майно, має перейти право власності або право користування на земельну ділянку , на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах , встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Отже, чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який закріплений у загальному вигляді в законі, та знаходить свій вияв у положеннях статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України.

А тому, перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування.

Вказаної позиції дотримується Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 910/18560/16.

З урахуванням наведено, судом встановлено, що право щодо користування спірною земельною ділянкою перейшло від ТзОВ "ПРО-МАЙСТЕР" до ТзОВ "Біотехенерго", та в свою чергу припинило право користування нею у ТзОВ "ПРО-МАЙСТЕР" .

При цьому суд звертає увагу, що відповідно до приписів ст. 7 Закону України "Про оренду землі" договір оренди земельної ділянки при цьому не перестає діяти, а право оренди продовжує існувати у тому ж обсязі та на тих же умовах, що й до відчуження нерухомості. Змінюється лише дані про особу орендаря. Водночас факт державної реєстрації змін про особу орендаря не впливає на вже зареєстроване право оренди: не змінює і не припиняє його. Новий власник будівлі може ініціювати внесення таких змін для уникнення спірних ситуацій з орендодавцем землі або з іншою метою, коли відомості про нього як орендаря необхідні для широкого загалу.

Відповідно, новий власник об`єкта нерухомості, якому переходить право оренди набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки, тобто має місце заміна сторони у зобов`язанні. У разі переходу права власності на нерухомість заміні орендаря земельної ділянки у відповідному чинному договорі оренди землі відбувається автоматично, в силу прямої норми закону, незалежно від того, чи відбулося документальне переоформлення орендних правовідносин шляхом внесення змін у договір стосовно орендаря, оскільки переоформлення лише формально відображає те, що прямо закріплено в законі.

Аналогічного висновку дотримується Верховний Суд України у постанові від 07.11.2018 у справі №910/20774/17 та постанова КГС ВП від 27.02.2019 року у справі №913/661/17.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку про обгрунтованість та правомірність внесення змін до Договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 в частині заміни сторони договору, зокрема орендаря ТзОВ "ПРО-МАЙСТЕР" на орендаря "Біотехенерго", що підлягає задоволенню в цій частині вимог.

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що при складанні Додаткової угоди до Договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 в редакції позивача останній зазначив сторонами даної додаткової угоди Орендодавця - Калуську міську раду, як сторона договору з одного боку, Орендаря - ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" (тобто попереднього орендаря по договору оренди землі від 27.12.2007) та Нового орендаря - ТОВ "Біотехенерго".

Із змісту додаткової угоди , судом встановлено, що дана Додаткова угода до Договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 в редакції позивача є двосторонньою угодою, що породжує права та обов`язки для двох сторін, а саме Калуської міської ради, як орендодавця та ТОВ "Біотехенерго", як орендаря.

Отже, зазначення ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР", як сторону додаткової угоди , у зв`язку із проведенням заміни його, як орендаря, по Договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 внаслідок переходу від нього права користування спірною земельною ділянкою до ТОВ "Біотехенерго", як нового (іншого) орендаря, є безпідставним, оскільки зазначена додаткова угода не породжує жодних прав та обов`язків для нього (ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР"), як сторони договору, а лише свідчить про перехід від нього права користування спірною земельною ділянкою до ТОВ "Біотехенерго".

З урахуванням наведеного, суд вважає за доцільне змінити сторін у Додатковій угоді, виключивши ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР", як сторону (орендаря) додаткової угоди, тобто відмовивши в цій частині щодо зазначення останнього як сторону додаткової угоди, при цьому зазначивши сторонами вказаної угоди Калуську міську раду, як орендодавця з однієї сторони та ТОВ "Біотехенерго", як орендаря з другої сторони.

В частині позовних вимог про внесення змін у Договір оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, то суд зазначає наступне.

За змістом абзацу 4 статті 15 вказаного Закону, істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч. ч. 1 - 3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Статтею 12 Податкового кодексу України визначено, що сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів (п. 12.3.). Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом (п. 12.3.1.). Рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п. 12.3.4.).

Згідно з пп. 14.1.136. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до пп. 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Згідно з пп. 14.1.125. ст. 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 269.1. ст. 269 Податкового кодексу України, платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з пп. 270.1.1. п. 270.1. ст. 270 Податкового кодексу України, об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1. ст. 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2. ст. 288 ПК України).

У п. 288.4. ст. 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно із положеннями пп. 288.5.1. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0, 3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

У пп. 288.5.2. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Лише у випадку, передбаченому пп. 288.5.3. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у пп. 288.5.2., - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. Однак у даному випадку така обставина відсутня.

При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Положеннями п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За правилами частини 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

У частинах 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. ч. 1 - 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (ч. 5 ст. 201 Земельного кодексу України).

Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213, визначено, що нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України "Про оцінку земель".

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. Тобто витяг з технічної документації є документом, який оформлюється за результатом проведення нормативної грошової оцінки та відображає дані стосовно окремої земельної ділянки. Він складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради. Отже, розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

З аналізу нормативно-правових норм Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі" можна дійти висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19.

Пунктом 13 Договору оренди землі визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема у випадку зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом (зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки).

Водночас, як зазначалося вище, відповідно до витягу від 08.03.2023 №НВ-9914379432023 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 16 878 м2, з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008, що розташована в с. Бондарів, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27122685, 89 гривень.

З урахуванням наведених обставин та норм законодавства, а також зміни нормативної грошової оцінки правомірним і є зміна розміру орендної плати за користування спірною земельною ділянкою.

Наведені вище обставини спростовують заперечення відповідача щодо зміни розміру орендної плати, викладені у відзиві на позов.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Статтями 73,74 Господарського процесуального кодексу України визначено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, обставини , які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили.

З аналізу наведеного вище, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову.

Разом з тим, суд звертає увагу, що відповідно до п. 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Згідно із частиною 1 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

За подання позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2 684, 00 гривень (платіжне доручення № 42 від 24.02.2023).

Відповідно до приписів частини 9 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Суд, враховуючи те, що спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, приходить до висновку про відшкодування позивачу за рахунок відповідача судовий збір в повному обсязі.

Керуючись ст. 73, 74, 86, 129, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

в и р і ш и в :

позов Калуської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" про внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2007 №040730400004, укладеного між сторонами, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до Договору оренди землі в редакції позивача - задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 27.12.2007 року №040730400004, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТОВ "ПРО-МАЙСТЕР" земельної ділянки площею 16,8788га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі

від 27.12.2007 року № 040730400004


2023 р. м. Калуш

Орендодавець, Калуська міська рада Івано-Франківської області в особі міського голови Найди Андрія Михайловича, який діє на підставі статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з одного боку,

Орендар ТОВ "БІОТЕХЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ: 37383360), в особі директора Старцун Надії Іванівни, що знаходиться за адресою: село Боднарів, вул. Галицька, 97 з другої сторони

1. Відповідно до рішення Калуської міської ради від 30.03.2023 №2035 (сорок перша сесія восьмого демократичного скликання) уклали додаткову угоду до договору оренди: земельної ділянки кадастровий номер: 2622880101:02:001:0008 (код КВЦПЗ 11.02) для обслуговування будівель та споруд майнового комплексу з правом викупу, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: Івано-Франківська область, с. Боднарів, про внесення наступних змін в договір оренди землі:

1.1. Сторони погодилися замінити сторону Орендаря з "ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПРО-МАЙСТЕР" на Нового Орендаря "ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БІОТЕХЕНЕРГО".

1.2. Після підписання Сторонами цього договору Новий Орендар стає стороною Основного договору та є повним правонаступником Орендаря відносно його прав та обов`язків за Основним договором оренди земельної ділянки з додатковими угодами.

1.3. Пункт 5. Договору викласти в наступній новій редакції:

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 2622880101:02:001:0008 становить 27 122 685 гри. 89 кой.

1.4. Пункт 9. Договору викласти в наступній новій редакції:

Орендна плата нараховується і вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 813 680 грн 57 к. (вісімсот тринадцять тисяч шістсот вісімдесят гривень п`ятдесят сім копійки 3 % від і нормативної грошової оцінки земельної ділянки) в рік.

1.5. Пункт 10 Договору викласти в наступній новій редакції:

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації встановлених відповідно до вимог законодавства.

1.6 Пункт 11. Договору викласти в наступній новій редакції:

Орендна плата вноситься згідно вимог Податкового кодексу України та відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.03.2023 року №НВ-9914379432023 та рішення Калуської міської ради від 16.12.2021 №1137 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів".

2. Усі інші умови Договору, які не змінені цією Додатковою угодою, залишаються чинними і Сторони підтверджують свої зобов`язання за ними.

3. Дана Додаткова угода укладена у трьох автентичних примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із Сторін та органу уповноваженого здійснювати державну реєстрацію.

4. Невід`ємною частиною даної Додаткової угоди є Витяг з технічної документації про нормативну гронову оцінку земельної ділянки від 08.03.2023 року №НВ-9914379432023.

РЕКВІЗИТИ СТОРІН

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Калуська міська рада ТОВ "БІОТЕХЕНЕРГО"

м. Кал ш, вул. І. Франка, 1 с. Боднарів,

код СДРПОУ 37951998 ву.Галицька,97, Калуський р-н.

р/р № UА578999980334139812000009614 код ЄДРПОУ: 37383360

БАНЬ : Казначейстно України (ЕАП)

МФО 899998

Призначення платежу: 18010600

ПІДПИСИ СТОРІН

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

М.П.


М.П. _____


А.М. НАЙДА
Н. І. СТАРЦУН

Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" (вул. Галицька, буд. 97, с. Боднарів, Калуський район, Івано-Франківська область,77350, код 37383360) на користь Калуської міської рада (вул. Івана Франка, буд. 1,м. Калуш, Івано-Франківська область,77301, код 33578261) - 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні) судового збору.

В решті позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного Господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 29.09.2023

Суддя О. М. Фанда

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення25.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113813489
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —909/665/23

Ухвала від 17.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 10.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 08.01.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 29.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Ухвала від 24.10.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бойко Світлана Михайлівна

Рішення від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

Рішення від 25.09.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

Ухвала від 11.09.2023

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні