Рішення
від 28.09.2023 по справі 159/3122/23
КОВЕЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 159/3122/23

Провадження № 2/159/835/23

КОВЕЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 вересня 2023 року м. Ковель

Ковельський міськрайонний суд Волинської області в складі:

головуючого судді Денисюк Т.В.

з участю секретаря судового засідання Пустової А.Ф.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу

за позовом: ОСОБА_1 , в інтересах якого діє представник ОСОБА_2 ,

до відповідачів: приватного акціонерного товариства «Українська транспортна страхова компанія», ОСОБА_3

про відшкодування майнової і моральної шкоди, завданої в результаті дорожньо -транспортної пригоди,

в с т а н о в и в :

У червні 2023 року до суду через систему «Електронний суд» надійшов позов ОСОБА_1 ,в інтересахякого дієадвокат ОрловськаВ.А.,до приватного акціонерного товариства «Українська транспортна страхова компанія» (далі - ПрАТ «УТСК», страхова компанія) і ОСОБА_3 про відшкодування шкоди, завданої в результаті дорожньо-транспортної пригоди.

Позов обґрунтованийтим,що 01.11.2021під часдорожньо-транспортноїпригоди звини відповідача ОСОБА_3 ,який керувававтомобілем марки«VolkswagenPassat»,реєстраційний номер НОМЕР_1 ,пошкоджено належнийпозивачу направі власностітранспортний засібмарки «HondaCivic»,реєстраційний номер НОМЕР_2 .

На моментдорожньої пригодицивільно-правовавідповідальність водія ОСОБА_3 була застрахованаПрАТ «УТСК», останнє виплатило позивачу страхове відшкодування в розмірі 91 211,95 грн.

Зважаючи на перевищення реальних збитків, завданих пошкодженням автомобіля, позивач замовив проведення автотоварознавчого дослідження. У звіті №706.21К від 03.12.2021 вартість відновлювального ремонту автомобіля з урахуванням значення коефіцієнта фізичного зносу становить 201763,30 грн.

З урахуванням таких обставин позивач просив стягнути:

-з ПрАТ «УТСК» 37288,05 грн недоплаченого страхового відшкодування (130000 91211,95-1500 = 37288,05 грн), а також 2400 грн витрат на автотоварознавче дослідження,

- з відповідача ОСОБА_3 різницю між фактичним розміром збитку та страховим відшкодуванням 201763,30 91211,95 37288,05 = 73263,30 грн, а також компенсацію спричиненої моральної шкоди в розмірі 50000 грн.

- стягнути з відповідачів 1650,51 грн судового збору і 4000 грн витрат на правничу допомогу.

Заявлену до компенсації моральну шкоду позивач мотивував стресом, який він пережив під час ДТП, тривогою за життя і здоров`я присутніх в автомобілі дітей, переживаннями з приводу пошкодження автомобіля.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача ПрАТ «УТСК» просив відмовити у задоволенні позову в частині вимог до страхової компанії у зв`язку із виплатою страхового відшкодування в повному обсязі. Зазначив, що 04.11.2021 потерпілий ОСОБА_1 звернувся до ПрАТ «УТСК» із заявою - повідомленням про настання страхового випадку на підставі Полісу №ЕР/203636635 обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності водія транспортного засобу «Volkswagen Passat», реєстраційний номер НОМЕР_1 (відповідача ОСОБА_3 ). На виконання вимог статті 34 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» на замовлення страхової компанії оцінювачем був проведений огляд пошкодженого автомобіля «Honda Civic», реєстраційний номер НОМЕР_2 . Протокол огляду підписаний і погоджений позивачем ОСОБА_1 . За результатами огляду 28.12.2021 оцінювачем визначена вартість транспортного засобу до ДТП (147935,02 грн), після ДТП (53223,07 грн) і вартість відновлювального ремонту (201564,59 грн). У зв`язку із перевищенням вартості відновлювального ремонту над вартістю автомобіля до ДТП розмір страхового відшкодування визначений відповідно до ст.30 Закону як різниця між вартістю автомобіля до та після ДТП і з урахуванням розміру франшизи (1500) позивачу за його заявою відшкодовано 93211,95 грн збитків (147935,02 53223,07 1500 = 93211,95). На думку представника відповідача вимогу позивача про визначення розміру збитків на рівні вартості автомобіля до ДТП є безпідставними.

Відповідач ОСОБА_3 у відзиві на позовну заяву зазначив, що відсутні підстави для стягнення з нього майнової шкоди, оскільки він виконав вимоги законодавства щодо страхування цивільно-правової відповідальність власників наземних транспортних засобів. Після повідомлення про ДТП страхова компанія визначила розмір завданих позивачу збитків на рівні 94711,95 грн, що відповідає різниці між вартістю автомобіля до та після ДТП, і є меншим від страхового ліміту. Вважає необґрунтованими вимоги позивача про стягнення майнової шкоди на рівні вартості відновлювального ремонту, оскільки це не відповідає положенням законодавствам. Вказує, що позивач на власний розсуд розпорядився залишками знищеного автомобіля і станом на липень 2022 року автомобіль зареєстрований за іншою особою. Також ОСОБА_3 частково визнав позов в частині стягнення моральної шкоди, висловив готовність сплатити 3000 грн компенсації.

Справу розглянуто в порядку загального позовного провадження.

В судове засідання учасники не з`явились, від кожного надійшли заяви про розгляд справи у їх відсутності.

З урахуванням частини другої статті 247 ЦПК України, у зв`язку з неявкою всіх учасників справи фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

За змістом частин четвертої та п`ятої статті 268 ЦПК України, у разі неявки всіх учасників справи в судове засідання, яким завершується розгляд справи, або розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення. Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Датою ухвалення рішення є 28.09.2023.

Дослідивши докази у справі, суд встановив наступні обставини і відповідні ним правовідносини.

01.11.2021 приблизно о 14:35 у м. Рівному, на вул. Київській, 110, ОСОБА_3 керуючи транспортним засобом марки «Volkswagen Passat», д. р. н. НОМЕР_3 , належним ОСОБА_4 , не був уважним, не стежив за дорожньою обстановкою, не вжив заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, не вибрав безпечної швидкості для руху, перед зміною напрямку руху не переконався, що це буде безпечно та на дорозі із двостороннім рухом виїхав на смугу зустрічного руху, де здійснив зіткнення з транспортним засобом автомобілем марки «ЗАЗ 11 0216», д. р. н. НОМЕР_4 , під керуванням ОСОБА_5 та з транспортним засобом автомобілем марки «Honda Civic», д. р. н. НОМЕР_5 , під керуванням ОСОБА_1 . Внаслідок ДТП транспортні засоби зазнали механічних пошкоджень.

Постановою Ковельського міськрайонного суду Волинської області від 29.12.2021 ОСОБА_3 визнаний винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 124 КУпАП.

Відповідно до частини шостої статті 82 ЦПК України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.

З урахуванням таких положень закону суд не піддає сумніву та доказуванню обставини, встановлені постановою суду про визнання ОСОБА_3 винуватим у дорожньо-транспортній пригоді.

На момент дорожньо-транспортної пригоди цивільно-правова відповідальність, пов`язана з експлуатацією автомобіля марки «Volkswagen Passat», реєстраційний номер НОМЕР_1 , була застрахована у ПрАТ «Українська транспортна страхова компанія» за полісом страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів № ЕР-203636635 від 16.04.2021. Ліміт відповідальності за шкоду, заподіяну майну (на одного потерпілого) встановлений - 130000,00 грн, франшиза - 1500 грн.

Власником автомобіля «Honda Civic», д.р.н. НОМЕР_5 , на час ДТП був позивач ОСОБА_1 , що підтверджено копією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.

02.11.2021 позивач повідомив ПрАТ «Українська транспортна страхова компанія» про страховий випадок, а 04.11.2021 звернувся із заявою про виплату страхового відшкодування.

16.11.2021 експертом (оцінювачем) складений акт огляду транспортного засобу (дефектна відомість).

Відповідно до висновку автотоварознавчого дослідження №820.21Е_1500-21, №822.21Е_1500-21 від 28.12.2021:

- вартість відновлювального ремонту автомобіля марки «Honda Civic», д. р. н. НОМЕР_5 , становить 201564,59 грн;

- вартість транспортного засобу на момент ДТП становить 147935,02 грн;

- вартість залишків 53223,07 грн.

Згідно з страховим актом №1500-21 від 12.01.2022 сума страхового відшкодування складає різницю між вартістю автомобіля до та після ДТП (147935,02 53223,07 1500 грн франшизи = 93211,95).

Страхове відшкодування в повному обсязі перераховано на банківський рахунок позивача, що підтверджено долученими до страхової справи платіжними дорученнями.

Спір стосується відшкодування шкоди, завданої внаслідок взаємодії джерел підвищеної небезпеки за участю забезпеченого транспортного засобу (застрахованого).

За загальними правилами статей 15,16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а суд може захистити це право в один із способів, визначений статтею 16 ЦК або іншим способом, встановленим законом чи договором.

Відповідно до частини першої статті 1188 ЦК шкода, завдана внаслідок взаємодії кількох джерел підвищеної небезпеки відшкодовується на загальних підставах, зокрема шкода, завдана одній особі з вини іншої, відшкодовується винною особою.

З метою забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров`ю, майну потерпілого внаслідок ДТП в Україні діє інститут обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності , який врегульовано статтею 999 ЦК та Законом України №1961-ІV «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» (далі Закон №1961-ІV).

Відповідно до статті 6 цього Закону страховим випадком є ДТП, що сталося за участю забезпеченого транспортного засобу, внаслідок якої настає цивільно-правова відповідальність особи, відповідальність якої застрахована.

Настання страхового випадку слугує в силу статті 979 ЦК підставою для виплати страхувальникові чи іншій, визначеній у договорі страхування особі, страховиком страхової виплати.

Страхові виплати за договорами обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності обмежуються страховими сумами, які діяли на дату укладення договору та зазначені в договорі страхування (стаття 9 Закону №1961-ІV).

Страхове відшкодування завжди зменшується на суму франшизи (стаття 12 Закону,№1961-ІV).

Пунктом 22.1 статті 22 Закону №1961-ІV передбачено, що у разі настання страхового випадку страховик у межах страхових сум, зазначених у страховому полісі, відшкодовує у встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок дорожньо-транспортної пригоди життю, здоров`ю, майну третьої особи.

В силу статті 28 Закону №1961-ІV шкода, заподіяна в результаті дорожньо-транспортної пригоди майну потерпілого, - це шкода, пов`язана:

з пошкодженням чи фізичним знищенням транспортного засобу;

з пошкодженням чи фізичним знищенням доріг, дорожніх споруд, технічних засобів регулювання руху;

з пошкодженням чи фізичним знищенням майна потерпілого;

з проведенням робіт, які необхідні для врятування потерпілих у результаті дорожньо-транспортної пригоди;

з пошкодженням транспортного засобу, використаного для доставки потерпілого до відповідного закладу охорони здоров`я, чи забрудненням салону цього транспортного засобу;

з евакуацією транспортних засобів з місця дорожньо-транспортної пригоди.

Порядок відшкодування шкоди, пов`язаної з фізичним знищенням транспортного засобу регламентовано статтею 30 Закону №1961-ІV.

Так, пунктом 30.1 статті 30 Закону №1961-ІV (в редакції чинній на час ДТП) транспортний засіб вважається фізично знищеним, якщо його ремонт є технічно неможливим чи економічно необґрунтованим. Ремонт вважається економічно необґрунтованим, якщо передбачені згідно з звітом (актом) чи висновком про оцінку, виконаним оцінювачем або експертом відповідно до законодавства, витрати на відновлювальний ремонт транспортного засобу перевищують вартість транспортного засобу до дорожньо-транспортної пригоди.

Якщо транспортний засіб вважається знищеним, його власнику відшкодовується різниця між вартістю транспортного засобу до та після дорожньо-транспортної пригоди, а також витрати на евакуацію транспортного засобу з місця дорожньо-транспортної пригоди.

Суд встановив, що вартість відновлювального ремонту автомобіля перевищує ринкову вартість автомобіля до ДТП, тобто ремонт автомобіля є економічно необґрунтованим. Даний транспортний засіб вважається фізично знищеним і в такому випадку відшкодовується різниця між вартістю транспортного засобу до та після дорожньо-транспортної пригоди, а не вартість відновлювального ремонту, як помилково вважає позивач.

ПрАТ «УТСК» правильно визначило розмір страхового відшкодування і виплатило його позивачу в повному обсязі.

Позивач у позовній заяві не заперечував правильності визначення вартості відновлювального ремонту і ринкової вартості автомобіля до ДТП. Долучений до позовної заяви звіт не містить суттєвих відмінностей.

Таким чином, позовні вимоги до приватного акціонерного товариства «Українська транспортна страхова компанія» є необґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Позов до ОСОБА_3 належить задовольнити частково з огляду на таке.

Відповідно до статті 1194 ЦК України особа, яка застрахувала свою цивільну відповідальність, у разі недостатності страхової виплати (страхового відшкодування) для повного відшкодування завданої нею шкоди зобов`язана сплатити потерпілому різницю між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою (страховим відшкодуванням).

Тобто, якщо сплачене страховиком відшкодування не покриває розмір збитків завданих потерпілому, останній має право пред`явити до винної особи вимогу про відшкодування різниці між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою.

Відповідно до частини четвертої статті 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 липня 2018 року у справі № 755/18006/15-ц (провадження № 14-176цс18) сформульовано висновок, про те, щовідшкодування шкоди особою, відповідальність якої застрахована за договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, можливе за умови, що згідно з цим договором або Закону № 1961-IV у страховика не виник обов`язок з виплати страхового відшкодування, чи розмір завданої шкоди перевищує ліміт відповідальності страховика. В останньому випадку обсяг відповідальності страхувальника обмежений різницею між фактичним розміром завданої шкоди і сумою страхового відшкодування. Покладання обов`язку з відшкодування шкоди у межах страхового відшкодування на страхувальника, який уклав відповідний договір страхування і сплачує страхові платежі, суперечить меті інституту страхування цивільно-правової відповідальності.

У випадках, коли деліктні відносини поєднуються з відносинами обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, боржником у деліктному зобов`язанні в межах страхової суми виступає страховик завдавача шкоди. Якщо після виконання страховиком свого обов`язку потерпілий одержує повне задоволення своїх вимог, то деліктне зобов`язання припиняється його належним виконанням (стаття 599 ЦК України).

Різниця між ринковою вартістю автомобіля позивача до та після ДТП становить 147935,02-53223,07=94711,95грні вона є меншою ніж ліміт відповідальності страховика (130 000 грн).

Таким чином у цій справі не йдеться про завдання відповідачем ОСОБА_3 шкоди, яка перевищує ліміт відповідальності страховика. Спричинена шкода повністю компенсована страховою виплатою.

Із відповідача ОСОБА_3 на користь позивача необхідно стягнути лише 1500 грн франшизи.

Щодо вимог про відшкодування моральної шкоди суд дійшов до такого висновку.

Відповідно до частин першої третьої статті 23ЦК України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Моральна шкода полягає зокрема у стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна.

Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Приймаючи до уваги той факт, що позивачу, як власнику автомобіля, дійсно була завдана майнова шкода, виходячи із засад розумності, виваженості та справедливості, суд вважає адекватною компенсацію моральної шкоди в розмірі 10 000 гривень.

Щодо вирішення судових витрат.

Відповідно до положень статті 133ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних в розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюється законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.

За правилами статті 141ЦПК України при розподілі судових витрат судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у разі часткового задоволення позову покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до статті 137 ЦПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

Для цілей розподілу судових витрат розмір витрат на правничу допомогу адвоката визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

При зверненні до суду підлягав сплаті судовий збір в розмірі 1630 грн.

Позовні вимоги задоволені на 7 % (11500 х 100% : 162951), тому з відповідача ОСОБА_3 на користь позивача необхідно стягнути 1630х7%:100% = 114,10 гривень судового збору.

Всупереч вимог цивільного процесуального законодавства позивач не надав суду доказів на підтвердження розміру витрат на правничу допомогу. У договорі про правову допомогу від 05.06.2023 зазначено, що розмір винагороди визначається у Додатку №1, проте такий до матеріалів справи не долучений.

Від сторони позивача заяв в порядку частини восьмої статті 141 ЦПК України не надходило, тому суд вважає необхідним при ухваленні рішення відмовити у стягненні витрат на правничу допомогу.

Керуючись статтями 82, 133, 137, 141, 258-265, 268 Цивільного процесуального кодексу України, на підставі статей 15, 16, 22, 23, 999, 1166, 1188, 1192, 1194 ЦК України, Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», суд

у х в а л и в:

Позов ОСОБА_1 , в інтересах якого діє представник ОСОБА_2 , до ОСОБА_3 провідшкодування майнової і моральної шкоди, завданої в результаті дорожньо-транспортної пригоди, - задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь ОСОБА_1 1500 (одну тисячу п`ятсот) гривень відшкодування майнової шкоди, 10 000 (десять тисяч) гривень відшкодування моральної шкоди, 114 (сто чотирнадцять) гривень 10 копійок судового збору.

У задоволенніпозову ОСОБА_1 ,в інтересахякого дієпредставник ОСОБА_2 ,до приватного акціонерного товариства «Українська транспортна страхова компанія» про відшкодування майнової шкоди, завданої в результаті дорожньо-транспортної пригоди, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування сторін:

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_6 , адреса: АДРЕСА_1 .

Представник позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , адреса: 02156 м.Київ, а/с 22.

Відповідач - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_7 , адреса: АДРЕСА_2 .

Представник відповідача ОСОБА_6 , адреса: АДРЕСА_3 .

Відповідач - приватне акціонерне товариство «Українська транспортна страхова компанія», код ЄДРПОУ 22945712, адреса: вул.Саксаганського, 77, м. Київ.

Представник відповідача Степушенко Павло Миколайович, адреса: вул.Саксаганського, 77, м. Київ.

Повне судове рішення складене і підписане без його оголошення 28.09.2023

ГоловуючийТ. В. ДЕНИСЮК

Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113822353
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої внаслідок ДТП

Судовий реєстр по справі —159/3122/23

Ухвала від 02.11.2023

Цивільне

Ковельський міськрайонний суд Волинської області

Денисюк Т. В.

Рішення від 28.09.2023

Цивільне

Ковельський міськрайонний суд Волинської області

Денисюк Т. В.

Ухвала від 15.09.2023

Цивільне

Ковельський міськрайонний суд Волинської області

Денисюк Т. В.

Ухвала від 06.09.2023

Цивільне

Ковельський міськрайонний суд Волинської області

Денисюк Т. В.

Ухвала від 13.07.2023

Цивільне

Ковельський міськрайонний суд Волинської області

Денисюк Т. В.

Ухвала від 19.06.2023

Цивільне

Ковельський міськрайонний суд Волинської області

Денисюк Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні