ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
про залучення третьої особи
18.09.2023 м. Івано-ФранківськСправа № 909/848/22
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Валєєвої Т.Е.,
при секретарі судового засідання Матенчук О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" про залучення третьої особи у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"
(пр. Любомира Гузара, 44, м. Київ, 03065)
до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз"
(вул. Вісконта, 3, м. Тисмениця, Івано-Франківська обл., 77400)
про стягнення 9 650 852,37 грн заборгованості за добові небаланси природного газу
та за зустрічним позовом Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз"
(вул. Вісконта, 3, м. Тисмениця, Івано-Франківська обл., 77400)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України"
(пр. Любомира Гузара, 44, м. Київ, 03065)
про зобов`язання вчинити дії
за участю представників:
від позивача: Горбача А.М. - адвокат (в режимі відеоконференції);
від відповідача: Аннишина С.І. - адвокат
ВСТАНОВИВ:
У провадженні Господарського суду Івано-Франківської області знаходиться справа №909/848/22 за позовом (вх.№13776/22 від 17.10.2022) Товариства з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" (далі ТОВ "Оператор ГТС України", позивач) до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" (далі АТ "Тисменицягаз", відповідач) про стягнення 9 650 852,37 грн, з яких:
- 7 232 838,49 грн основної заборгованості;
- 679 535,56 грн пені;
- 1 534 034,42 грн інфляційних втрат;
- 204 443,90 грн суми 3 % річних.
Крім того, позивач просить стягнути з відповідача 144 762,79 грн судового збору.
Водночас АТ "Тисменицягаз" подало зустрічний позов до ТОВ "Оператор ГТС України" про зобов`язання вчинити дії , а саме привести маржинальну ціну придбання та маржинальну ціну продажу в кожну газову добу квітня, травня, вересня і жовтня 2021 року, в яких фактично вчинялися балансуючі дії, у відповідність до вартості природного газу, проданого оператором газотранспортної системи внаслідок отримання послуг балансування.
Крім того, відповідач просить стягнути з позивача 2 481,00 грн судового збору.
Провадження у справі перебуває на стадії підготовчого засідання.
Процесуальні дії суду. Заяви/клопотання учасників справи
У позові (вх.№13776/22 від 17.10.2022) ТОВ «Оператор ГТС України» просить суд залучити до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Національну комісію, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі НКРЕКП).
Обґрунтовуючи відповідне клопотання позивач вказує на те, що НКРЕКП як регулятор ринку природного газу покликана забезпечувати ефективну реалізацію державної політики на ринку природного газу у відповідності до встановлених законом завдань та принципів. Рішення у даній справі впливає у тому числі на права та законні інтереси НКРЕКП, враховуючи те, що предметом позовних вимог є стягнення оплати за добові небаланси природного газу у відповідності до Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, і договору, типова форма якого затверджена постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2497. Крім того, встановлені в рішенні обставини впливають на обов`язок НКРЕКП щодо відмови у включенні відповідача до реєстру для участі у процедурі реструктуризації заборгованості (грошових зобов`язань).
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 24.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 02.08.2023, призначено клопотання позивача про залучення третьої особи до розгляду у підготовчому засіданні, про що сторони повідомлені рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
17.11.2022 підготовче засідання не відбулось у зв`язку із перебуванням судді у відпустці.
21.11.2022 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх.№15272/22) та зустрічна позовна заява про зобов`язання вчинити дії (вх.№15144/22).
Ухвалою-повідомленням про судове засідання від 28.11.2022 повідомлено сторін про те, що наступне підготовче засідання призначено на 13.12.2022.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 28.11.2022 прийнято зустрічний позов АТ "Тисменицягаз" (вх.№15144/22 від 21.11.2022) до ТОВ "Оператор ГТС України" про зобов`язання вчинити дії до розгляду.
06.12.2022 на електронну адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву (вх.№16626/22; підписано КЕП).
12.12.2022 від відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив (вх.№17008/22).
13.12.2022, 15.02.2023, 08.05.2023 підготовче засідання не відбулось у зв`язку із тимчасовою втратою судді працездатності.
21.12.2022 на електронну адресу суду від позивача надійшов відзив на зустрічну позовну заяву АТ "Тисменицягаз" (вх.№17602/22; підписано КЕП).
Ухвалою-повідомленням про судове засідання від 28.08.2023 сторін повідомлено про те, що наступне підготовче засідання судом призначено на 18.09.2023.
15.09.2023 до суду від відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до перегляду Об`єднаною Палатою Верховного Суду справи №918/686/21 (вх.№13422/23; підписано КЕП).
18.09.2023 у підготовчому засіданні взяли участь представники обох сторін, представник позивача вимоги клопотання про залучення третьої особи підтримав, представник відповідача покладався на розсуд суду.
У судовому засіданні судом проголошено вступну та резолютивну частини ухвали про залучення третьої особи на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України).
Розгляд клопотання про залучення третьої особи судом
Заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши доводи, наведені в обґрунтування клопотання, дослідивши матеріали справи, судом встановлено таке.
І. Загальні положення
За приписами ч. 1 ст. 177 ГПК України завданнями підготовчого провадження є, серед іншого, остаточне визначення предмета спору та характеру спірних правовідносин, позовних вимог та складу учасників судового процесу.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 182 ГПК України у підготовчому засіданні суд, зокрема, вирішує питання про вступ у справу інших осіб, заміну неналежного відповідача, залучення співвідповідача, об`єднання справ і роз`єднання позовних вимог, прийняття зустрічного позову, якщо ці питання не були вирішені раніше.
Згідно з ч. 1 ст. 50 ГПК України встановлено, що треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи.
За приписами ч. 4 ст. 50 ГПК України про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.
ІІ. Щодо обставин даної справи
Як вбачається, предметом частини спору є заборгованість за послуги добового балансування обсягів природного газу за договором транспортування природного газу №2002000116 від 04.02.2020, укладеним між ТОВ «Оператор ГТС України» та АТ «Тисменицягаз», а предметом первісного позову - її стягнення.
Первісний позов заявлено з підстав того, що у відповідача виникли негативні небаланси природного газу та відповідачем в порушення умов укладеного між сторонами договору транспортування природного газу №2002000116 від 04.02.2020 не здійснено у встановлений договором строк оплати послуг добового балансування обсягів природного газу за квітень, травень, вересень, жовтень 2021 року.
Водночас предметом іншої частини спору є дії, щодо приведення маржинальної ціни придбання та маржинальної ціни продажу в кожну газову добу квітня, травня, вересня і жовтня 2021 року, в яких фактично вчинялися балансуючі дії, у відповідність до вартості природного газу, проданого оператором газотранспортної системи внаслідок отримання послуг балансування, предметом зустрічного позову - зобов`язання вчинити такі дії.
Зустрічний позов заявлено з підстав того, що ТОВ "Оператор ГТС України" формував плату за добовий небаланс із порушенням умов Закону України "Про ринок природного газу", положень Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2497 (із змінами), та Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493 (із змінами). На думку відповідача, визначення ціни негативних небалансів для всіх замовників послуг транспортування має формуватися ТОВ "Оператор ГТС України" на основі фактичної вартості природного газу, придбаного або проданого оператором газотранспортної системи внаслідок отримання послуг балансування за кожну конкретну газову добу.
ІІІ. Щодо необхідності залучення третьої особи
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок природного газу» регулятором ринку природного газу є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор, НКРЕКП).
Частиною 2 статті 4 Закону України «Про ринок природного газу» визначено основні завдання Регулятора на ринку природного газу, серед яких - сприяння безпечному, надійному та економному функціонуванню газової інфраструктури (газотранспортних і газорозподільних систем, газосховищ та установки LNG), що дасть змогу забезпечити недискримінаційний доступ до неї для всіх замовників, орієнтованість на потреби замовників, достатність потужності для потреб ринку природного газу та енергоефективність, а також можливості для виходу на ринок природного газу виробників газу з альтернативних джерел незалежно від обсягів виробництва.
Частиною 3 статті 4 Закону України «Про ринок природного газу» передбачно, що до компетенції Регулятора на ринку природного газу, зокрема, належать:
- видача ліцензій на право провадження видів діяльності на ринку природного газу, що підлягають ліцензуванню з урахуванням положень ст. 9 цього Закону, та нагляд за дотриманням ліцензійних умов ліцензіатами (п. 1);
- затвердження кодексів газотранспортних систем, кодексу газорозподільних систем, кодексів газосховищ та кодексу установки LNG (п. 6);
- затвердження правил балансування як частини кодексу відповідної газотранспортної системи (у тому числі методології визначення платежів, пов`язаних із балансуванням), що мають бути справедливими, недискримінаційними, обумовленими об`єктивними чинниками та такими, що створюють економічні стимули для балансування обсягів закачування і відбору природного газу самими замовниками (п. 7).
Згідно зі ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» НКРЕКП є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: у сфері енергетики - діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу.
Частиною 1 статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» визначено, що для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор:
- приймає обов`язкові до виконання рішення з питань, що належать до його компетенції (п. 1);
- розробляє та затверджує нормативно-правові акти, зокрема: правила врегулювання спорів, що виникають між суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, а також спорів, що виникають між оператором системи передачі електричної енергії, оператором газотранспортної системи та/або оператором газосховищ та суб`єктом управління об`єктами державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування та/або зберігання природного газу, передачі електричної енергії; а також кодекси систем передачі та розподілу електричної енергії, газотранспортної та газорозподільних систем, кодекси газосховищ та установки LNG, підготовлені операторами, та ініціює внесення змін до них (п. 3);
- здійснює ліцензування видів господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг, передбачених законом (п. 4);
- контролює виконання операторами систем передачі та розподілу, операторами газотранспортної та газорозподільних систем, іншими суб`єктами ринків електричної енергії і природного газу, а у відповідних випадках - власниками систем їхніх зобов`язань відповідно до закону (п. 5);
- затверджує типові та схвалює примірні договори відповідно до закону (п. 6);
- затверджує і публікує умови надання послуг з балансування, які повинні надаватися на справедливій і недискримінаційній основі, ґрунтуватися на об`єктивних критеріях, з найбільшою економічною ефективністю і забезпечувати стимулювання користувачів мережі до балансування свого споживання енергії з мережі та постачання енергії в мережу (п. 9);
- бере участь у регулюванні платіжно-розрахункових відносин на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг у випадках, визначених законом (п. 10);
- контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов (п. 11).
Вказані норми свідчать про те, що НКРЕКП здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є регулятором ринку природного газу (зокрема, і правовідносин, що виникли між сторонами спору).
Враховуючи вищезазначене та беручи до уваги те, що предметом первісного і зустрічного позовів у даній справі є стягнення заборгованості за послуги добового балансування обсягів природного газу у відповідності до Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2493, і договору транспортування природного газу №2002000116 від 04.02.2020, типова форма якого затверджена постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2497, а також - вчинення дій, щодо приведення маржинальної ціни придбання та маржинальної ціни продажу в кожну газову добу, в яких фактично вчинялися балансуючі дії, у відповідність до вартості природного газу, проданого оператором газотранспортної системи внаслідок отримання послуг балансування, рішення у справі може вплинути на відповідні права та обов`язки НКРЕКП як регулятора ринку природного газу.
Висновок суду
На підставі наведеного суд вважає за необхідне залучити до участі у справі НКРЕКП як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача.
Керуючись ст. 46, 50, 51, 177, 179, 182, 232 235 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Залучити до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Національну комісію, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (місцезнаходження: вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057; ідентифікаційний код 39369133).
2. Товариству з обмеженою відповідальністю "Оператор газотранспортної системи України" та Акціонерному товариству "Оператор газорозподільної системи "Тисменицягаз" надіслати копію позовної заяви і зустрічної позовної заяви та інші заяви по суті справи третій особі - Національну комісію, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (e-mail: box@nerc.gov.ua), докази чого подати суду.
3. Третій особі - Національній комісії, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг:
- протягом 10 днів з дня отримання копії позовної заяви та зустрічної позовної заяви надати суду письмові пояснення у справі, копії яких надіслати всім учасникам справи, докази чого подати суду;
- враховуючи необхідність забезпечення ефективного судочинства і процесуальної економії при розгляді справи у зв`язку з дією в Україні воєнного стану, зареєструвати офіційну електронну адресу в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі (ЄСІТС), створити свій Електронний кабінет ЄСІТС та приєднатися до даної справи в Електронному суді.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення - 18.09.2023 (ст. 235 Господарського процесуального кодексу України) та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.
Повне судове рішення складено 29.09.2023.
Вебадреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Суддя Т.Е. Валєєва
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2023 |
Оприлюднено | 02.10.2023 |
Номер документу | 113833712 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні