Рішення
від 08.09.2023 по справі 296/4041/22
КОРОЛЬОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа № 296/4041/22

2/296/686/23

Р І Ш Е Н Н Я

І МЕ НЕ М УК РА ЇН И

08 вересня 2023 року м.Житомир

Корольовський районний суд м. Житомира у складі:

головуючої судді ПетровськоїМ.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Поливаної А.А.,

представника позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача Григорчук Н.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради, Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середньомісячної заробітної плати за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, -

встановив:

ОСОБА_2 звернувся до суду із позовною заявою, відповідно до змісту якої просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ №30 від 01.07.2022 про звільнення його з посади директора Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради;

- поновити його з 01.07.2022 на посаді директора Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради;

- стягнути з Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради на його користь суму середньомісячної заробітної плати за час вимушеного прогулу за весь час до фактичного поновлення на посаді;

- стягнути з Управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради на його користь суму моральної шкоди у розмірі 50000 (п`ятдесят тисяч) грн;

- стягнути з Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради на його користь суму моральної шкоди у розмірі 50000 (п`ятдесят тисяч) грн.

В обгрунтування позовних вимог зазначає, що його призначено на посаду директора за основним місцем роботи спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу «Полісся» (СДЮСШОР «Полісся») на підставі наказу № 550 від 28.12.2018 та 13.04.2020 на підставі наказу № 115 від 13.04.2020 звільнено з займаної посади. Рішенням Корольовського районного суду м. Житомира від 01.11.2021 у справі № 296/4252/20 поновлено на роботі на посаді директора СДЮСШОР «Полісся» з 14.04.2020 за основним місцем роботи, а фактично поновлено 16.05.2022, що підтверджується записом в трудовій книжці. 01.07.2022 на підставі наказу № 30 від 01.07.2022 позивача звільнено з займаної посади директора СДЮСШОР «Полісся» на підставі ст.7, п.9 ст.36 Кодексу законів про працю України у зв`язку з порушенням встановлених правил прийняття на роботу (порушення умов сумісництва). Звільнення вважає незаконним з наступних підстав: 12.05.2022 ТОВ «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ 33490140) прийнято рішення про зміну директора ТОВ «Романів ЛТД» з позивача на ОСОБА_3 , тому одночасно не займав посаду директора ТОВ «Романів ЛТД» та посаду директора СДЮСШОР «Полісся», а отже не порушував встановлені правила прийняття на роботу; звільнення на підставі двох статтей (ст.7 та ст.36) Кодексу законів про працю України не грунтується на приписах останнього; всупереч вимогам ст.7 КЗпП України, Постанови Кабінету Міністрів України N 245 від 3 квітня 1993 р. «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій», п.8 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України від 28 червня 1993 року N 43, позивача звільнено з посади директора без призначення на цю посаду іншого працівника; відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України N 245 обмеження стосовно роботи за сумісництвом стосується працівників державних підприємств, установ і організацій та не поширюється на працівників (керівників, заступників керівників) комунальних підприємств, установ і організацій; з 2015 по 2020 рік щорічно подавав декларацію про майновий стан та доходи, де вказував, що з 2009 року є одноосібним учасником (власником) «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ 33490140) та займає посаду директора на цьому підприємстві, тобто даний факт не приховався і був відомий відповідачу, відтак, відповідно до п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" ризик помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. У зв`язку із незаконним звільненням є підстави для стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Крім того, неодноразове звільнення з посади свідчить про упереджене ставлення Управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради до позивача, внаслідок чого йому заподіяно моральну шкоду, яка полягає в тому, що відповідач через колег створив неприязну атмосферу в колективі, через що постійно переживав, перебував у стресі та піднімався високий тиск. Моральну шкоду оцінює в розмірі 100000 грн.

Ухвалою судді Корольовського районного суду м.Житомира у даній справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження із повідомленням сторін, у задоволенні клопотання представника позивача про залучення до участі у справі начальника управління у справах сім`ї,молоді та спорту Житомирської області ОСОБА_4 в якості третьої особи,яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - відмовлено.

28.09.2022 до Корольовського районного суду м.Житомира від Управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову. Вказує, що з 09.06.2022 по 17.06.2022 ОСОБА_2 був відсутній на роботі в зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, проте електронний лікарняний лист не відобразився на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України в електронній системі СДЮСШОР з футболу «Полісся», в зв`язку із чим встановлено, що як під час призначення на посаду директора комунального закладу 02.01.2019, так і на час поновлення 16.05.2022, ОСОБА_2 перебував у трудових відносинах з ТОВ «Романів ЛТД». Таким чином, при прийнятті на посаду директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» ОСОБА_2 не повідомив роботодавця про те, що він працює на посаді директора іншого підприємства. Встановивши, що ОСОБА_2 допущено порушення вимог п.4 Постанови КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.1993 № 245 та п.8 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого наказом Мінпраці, Мін`юсту та Мінфіну України від 28.06.1993 № 43, управлінням було видано наказ від 01 липня 2022 року № 30 про звільнення ОСОБА_2 з посади директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» на підставі ст.7, п.9 ст.36 Кодексу Законів про працю України. При цьому, зазначені нормативно-правові акти регулюють питання роботи на умовах сумісництва в установах, організаціях, що фінансуються з бюджетів усіх рівнів, отже, їх дія поширюється на комунальні заклади, утворені органом місцевого самоврядування та комунальні установи, організації, що фінансуються з бюджету. Вказаний висновок сформульовано Верховним Судом у справі № 127/5038/19.

11.10.2022 до Корольовського районного суду м.Житомира надійшов відзив на позовну заяву від відповідача Спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради, у якому представник відповідача також просить відмовити у задоволенні позову. Зазначає, що позивачем в позовній заяві визнано ту обставину, що він перебував на посаді директора ТОВ «Романів ЛТД». Відповідно до даних Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 04.10.2022 вбачається, що ОСОБА_2 з 19.09.2005 та станом на дату подання відзиву є засновником та директором Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ - 33490140) з розміром частки статутного капіталу 72 886,00 грн. Таким чином, із відомостей ЄДР встановлено, що як під час призначення ОСОБА_2 на посаду директора комунального закладу 02.01.2019, так і на час поновлення на посаді 16.05.2022, він перебував у трудових відносинах з ТОВ «Романів ТТД» та, не повідомивши роботодавця про те, що він працює на посаді директора іншого підприємства, навмисно приховав даний факт від відповідачів. Таким чином, СДЮСШОР з футболу «Полісся» Житомирської міської ради вважає законним звільнення позивача із займаної посади директора школи, оскільки при прийнятті його на роботу ввів в оману роботодавця та приховав ту обставину, що він є директором ТОВ «Романів ЛТД», та допустив порушення вимог законодавства щодо сумісництва, передбаченого п.4 постанови КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 13.04.1993 № 245 та п.8 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого наказом Мінпраці, Мін`юсту та Мінфіну України від 28.06.1993 № 43. Вимога про відшкодування моральної шкоди також не підлягає до задоволення, оскільки позивачем не надано до суду належних та допустимих доказів, які б підтверджували факт заподіяння йому моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру.

В судових засіданнях 28.02.2023, 27.03.2023 та 08.09.2023 представник позивача просив задовольнити позов з підстав, заявлених у ньому.

Представник відповідача Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради адвокат Кононенко А.А. в судових засіданнях 28.02.2023, 27.03.2023 просила відмовити у задоволенні позову з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Представник відповідача Управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради в судових засіданнях 28.02.2023, 27.03.2023 та 08.09.2023. заперечувала проти задоволення позову з підстав, вказаних у відзиві на позовну заяву.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що наказом Управління сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради №550 від 28.12.2018 ОСОБА_2 призначено на посаду директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву в футболу «Полісся» Житомирської міської ради (далі по тексту також СДЮСШОР «Полісся») з 02.01.2019.

Наказом Управління сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради №115 від 13.04.2020, за систематичне невиконання без поважних причин посадових обов`язків, ОСОБА_2 з 13.04.2020 звільнено із займаної посади директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву в футболу «Полісся» Житомирської міської ради.

Рішенням Корольовського районного суду м. Житомира від 01 листопада 2021 року у справі № 296/4252/20 скасовано наказ № 115 від 13.04.2020 про звільнення директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву в футболу «Полісся» Житомирської міської ради ОСОБА_2 та поновлено останнього на посаді з 14.04.2020.

Наказом Управління сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради №21 від 16.05.2022, на виконання рішення Корольовського районного суду м. Житомира від 01 листопада 2021 року у справі № 296/4252/20, позивача поновлено на посаді директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу «Полісся» Житомирської міської ради з 14.04.2020, наказано приступити до обов`язків 17.05.2022.

20.06.2022 заступником начальника управління, головними бухгалтерами СДЮСШОР з футболу «Полісся» та управління складено акт № 2 про встановлення фактів порушення встановлених правил прийняття на роботу.

У відповідності до змісту вказаного акту № 2, під час з`ясування ситуації стосовно відсутності є-лікарняного листа директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» Шевчука В.Л., який не відобразився на порталі електронних послуг Пенсійного фонду України в електронній системі СДЮСШОР з футболу «Полісся», було виявлено, що ОСОБА_2 займає посаду директора ТОВ «Романів ЛТД», про що містяться відомості на відкритому порталі Міністерства юстиції України та на сервісі перевірки контрагентів «YouControl». У відповідності до отриманої на запит інформації з управління Держпраці у Житомирській області та департаменту реєстрації міської ради, ОСОБА_2 на час призначення його на посаду директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» Житомирської міської ради, а саме 02.01.2019 (наказ від 28.12.2018 №550) і на день поновлення його на посаді перебував у трудових відносинах з ТОВ «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ 33490140), обіймаючи посаду директора зазначеного підприємства. При прийнятті на посаду директора СДЮСШОР з футболу «Полісся», ОСОБА_2 , написавши вимогу на призначення (вх.№16 від 12.05.2022), не повідомив роботодавця про те, що він перебуває в трудових відносинах та працює директором іншого підприємства.

29.06.2022 ОСОБА_2 подано наадресу начальникаУправління сім`ї,молоді таспорту Житомирськоїміської радипояснення,в якихзазначено,що перед поновленням на посаді (16.05.2022 прим.суду) він звільнився з посади директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД», а саме товариство не здійснює господарську діяльність, що підтверджується актами про пожежу за грудень 2020 року та лютий-березень 2021 року, та не отримує прибутку. Крім того, умови сумісництва визначені тільки для працівників юридичних осіб, заснованих державою, а обмеження щодо сумісництва, встановлені Законом України «Про запобігання корупції», згідно ч.5 ст.45 цього Закону, на нього не поширюються. Також вказав, що робота на посаді директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» є його єдиним місцем роботи.

Наказом Управління сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради №30 від 01.07.2022, у зв`язку із нововиявленими фактами (акт № 2 від 20.06.2022) того, що директор СДЮСШОР з футболу «Полісся» Житомирської міської ради ОСОБА_2 як на момент призначення його на дану посаду, а саме 02.01.2019 (наказ від 28.12.2018 №550), так і на день поновлення його на посаді за рішенням суду (наказ від 16.05.2022 №21) перебував у трудових відносинах з ТОВ «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ 33490140) на посаді директора зазначеного підприємства, беручи до уваги те що, при прийнятті на посаду директора, ОСОБА_2 не повідомив роботодавця про те, що він перебуває в трудових відносинах та працює директором іншого підприємства, на підставі ст.7, п.9 ст.36 Кодексу законів про працю України, акту про встановлення фактів порушення встановлених правил прийняття на роботу відповідно п.4 Постанови КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.1993 №245, п.8 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженого наказом Мінпраці, Мін`юсту та Мінфіну України від 28.06.1993 №43, пояснень ОСОБА_2 від 29.06.2022, - ОСОБА_2 звільнено з 01 липня 2022 року з посади директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу «Полісся» Житомирської міської ради.

Вважаючи звільнення неправомірним, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне (нормативно-правові акти викладено в редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно ст.7 Кодексу законів про працю України (далі КЗпП України), особливості регулювання праці осіб, які працюють у районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я, тимчасових і сезонних працівників, а також працівників, які працюють у фізичних осіб за трудовими договорами, додаткові (крім передбачених устаттях 37і41цього Кодексу) підстави для припинення трудового договору деяких категорій працівників за певних умов (порушення встановлених правил прийняття на роботу та ін.) встановлюються законодавством.

Пунктом 9статті 36КЗпП Українипередбачено,що підставоюприпинення трудовогодоговору є підстави, передбачені іншими законами.

У пункті 29 постанови Пленуму Верховного Суду України«Про практику розгляду судами трудових спорів»від 6листопада1992року №9 зазначено, що вирішуючи справи про припинення трудового договору в зв`язку з порушенням правил прийняття на роботу, суди повинні враховувати, що звільнення з цих підстав може мати місце у випадках, коли відповідно до ст.7 КЗпП ( 322-08 ) спеціальною нормою законодавства України передбачено обмеження на прийняття на роботу за певних умов (наприклад, осіб, позбавлених вироком суду права займати певні посади або займатись певною діяльністю протягом визначеного судом строку; прийняття на роботу, пов`язану з матеріальною відповідальністю осіб, що раніше судились за розкрадання, хабарництво і інші корисливі злочини, якщо судимість не знята і непогашена).

Робота за сумісництвом регламентуєтьсяпостановою Кабінету Міністрів України від 03 квітня 1993 року № 245 «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій»та Положенням про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій, затвердженим спільним наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України від 28 червня 1993 року № 43, яким визначені додаткові підстави для звільнення з роботи за сумісництвом.

Вказані нормативно-правові акти регулюють питання роботи на умовах сумісництва в установах, організаціях, що фінансуються з бюджетів усіх рівнів, отже, їх дія поширюється на комунальні заклади, утворені органом місцевого самоврядування, та комунальні установи, організації, що фінансуються з бюджету.

Наведений висновок узгоджується з викладеним у постановах Верховного Суду у справах № 126/1987/18 від 15 лютого 2021 року, № 726/689/20 16 серпня 2021 року.

Згідно п.4 Положення про умови роботи за сумісництвом працівників державних підприємств, установ, організацій, затвердженого наказом Мінпраці, Мін`юсту і Мінфіну від 28.06.93 №43 (далі- Положення № 43, втратило чинність 22.11.2022), керівники державних підприємств, установ, організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів державних підприємств, установ, організацій (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхні заступники не мають права працювати за сумісництвом (за винятком наукової, викладацької, медичної і творчої діяльності).

Пунктом 4Постанови Кабінету МіністрівУкраїни «Пророботу засумісництвом працівниківдержавних підприємств,установ іорганізацій» від3квітня 1993року №245 (втратила чинність 25.11.2022), установлено, що окрім працівників, яким законодавчими актами заборонено працювати за сумісництвом, не мають права працювати за сумісництвом також керівники державних підприємств, установ і організацій, їхні заступники, керівники структурних підрозділів (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їхні заступники (за винятком наукової, викладацької, медичної і творчої діяльності).

Таким чином, норми Положення № 43 та Постанови № 245 є спеціальними нормами законодавства України, якими передбачено заборону працювати на умовах сумісництва на посаді керівника підприємства, установи, організації, що фінансуються з бюджетів усіх рівнів.

Як вбачається зі статуту Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради, затвердженого рішенням від 01.03.2018 № 938:

- спортивна школа заснована на комунальній власності територіальної громади м.Житомира, засновником є Житомирська міська рада, а органом управління - управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради (п.1.2);

- спортивна школа знаходиться в оперативному управлінні управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради (п.1.5);

- майно спортивної школи є комунальною власністю територіальної громади м.Житомира і закріплюється за нею на праві оперативного управління (п.3.2);

- спортивна школа є неприбутковою організацією (п.6.1);

- фінансування спортивної школи здійснюється за рахунок коштів міського бюджету, а також за рахунок додаткових джерел фінансування, не заборонених законодавством (п.6.2);

- безпосереднє управління (керівництво) спортивною школою здійснює директор, який призначається на посаду та звільняється з посади органом управління школою (п.5.1).

Відповідно до листа управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради № 561 від 01.12.2022, спеціалізована дитячо - юнацька спортивна школа олімпійського резерву з футболу «Полісся» Житомирської міської ради фінансується на підставі: міської цільової програми «Житомирська міська об`єднана територіальна громада територія розвитку фізичної культури і спорту на 2021-2024 роки»; рішення сесії «Про бюджет Житомирської міської територіальної громади» на відповідний рік; затвердженого кошторису та плану асигнувань на відповідний рік.

Отже, СДЮСШОР з футболу «Полісся» є комунальною установою та фінансується за рахунок коштів бюджету місцевого самоврядування, а отже на неї поширюється дія постанови Кабінету Міністрів України № 245 та Положення № 43.

Як вже встановлено судом, ОСОБА_2 вперше призначено на посаду директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» 02.01.2019 та остаточно звільнено з посади 01 липня 2022 року.

Згідно витягу з ЄДР, сформованого станом на 04.10.2022, ОСОБА_2 є одноосібним засновником Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ 33490140), та на вказану дату був керівником вказаної юридичної особи.

У відповідності до довідки № 2 від 08.07.2022 ОСОБА_2 з 28.02.2012 по 12 травня 2022 року працював на посаді директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» (код ЄДРПОУ 33490140) відповідно до наказу № 1 від 28.02.2012.

У відповідності до рішення № 1-1 одноособового учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» від 12.05.2022, прийнятого ОСОБА_2 , та наказу директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» від 12.05.2022 № 13/0, ОСОБА_2 з 12.05.2022 звільнено з посади директора товариства за власним бажанням.

Наказом директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» Шевчука В.Л. № 13/1 від 12.05.2022, з 13.05.2022 на посаду директора товариства призначено ОСОБА_3 .

Частиною 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» передбачено, що в Єдиному державному реєстрі містяться також такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб:

- п.8: перелік засновників (учасників) (крім акціонерних товариств, громадських формувань, товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, частки яких обліковуються в обліковій системі часток) юридичної особи;

- п.13: відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо.

У відповідності до ч.4 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», зміни до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, підлягають державній реєстрації.

Судом встановлено, що відомості про зміну керівника Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» з ОСОБА_2 на ОСОБА_3 у відповідності до вказаних норм Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» в ЄДР як станом на момент звільнення ОСОБА_2 з посади директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» 01 липня 2022 року, так і станом на 04.10.2022 внесені не були.

За змістом ч.3 ст.10 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», якщо відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, не внесені до нього, вони не можуть бути використані у спорі з третьою особою, крім випадків, коли третя особа знала або могла знати ці відомості.

Таким чином, посилання представника позивача на те, що станом на момент поновлення на посаді директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву в футболу «Полісся» ЖМР 16.05.2022 останній не займав посаду керівника Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД» на підставі наказу від 12.05.2022 № 13/0 є неспроможним, оскільки відомості про зміну керівника в ЄДР внесено не було.

Отже, слід дійти висновку, що в період з дати призначення ОСОБА_2 вперше на посаду директора спеціалізованої дитячо-юнацької спортивної школи олімпійського резерву в футболу «Полісся» ЖМР з 02.01.2019 та по день його звільнення з посади 01.07.2022, включно станом на дату прийняття наказу 16.05.2022 про поновлення на посаді з 14.04.2020 (на підставі рішення суду), позивач також одночасно займав посаду директора/керівника Товариства з обмеженою відповідальністю «Романів ЛТД».

Згідно ст.102-1 КЗпП України, сумісництвом вважається виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у роботодавця - фізичної особи.

Працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконану роботу.

Згідно п.1 Положення № 43, сумісництвом вважається виконання працівником, крім своєї основної, іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або у громадянина (підприємця, приватної особи) за наймом.

Відповідно доч.1 ст.21 КЗпП України, трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем (роботодавцем - фізичною особою), за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець - фізична особа) зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної ітворчої працішляхом укладеннятрудового договоруна одномуабо одночаснона декількохпідприємствах,в установах,організаціях,якщо іншене передбаченозаконодавством,колективним договоромабо угодоюсторін.

Відповідно до частини третьоїстатті 24 КЗпП України, працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням роботодавця, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до ст.84 ЦК України, товариства, які здійснюють підприємницьку діяльність з метою одержання прибутку та наступного його розподілу між учасниками (підприємницькі товариства), можуть бути створені лише як господарські товариства (повне товариство, командитне товариство, товариство з обмеженою або додатковою відповідальністю, акціонерне товариство) або виробничі кооперативи чи сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські кооперативні об`єднання, що діють з метою одержання прибутку.

Управління товариством здійснюють його органи - загальні збори його учасників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом (частини перша, другастатті 97 ЦК України).

Частинами першою - четвертоюстатті 99 ЦК Українипередбачено, зокрема, що загальні збори товариства своїм рішенням створюють виконавчий орган та встановлюють його компетенцію і склад. Виконавчий орган товариства може складатися з однієї або кількох осіб.

У відповідності до ч.1 ст.37 Закону України"Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" (далі по тексту також - Закон № 2275-VIII) , у товаристві, що має одного учасника, рішення з питань, що належать до компетенції загальних зборів учасників, приймаються таким учасником товариства одноособово та оформлюються письмовим рішенням такого учасника.

Статтею 39Закону №2275-VIII передбачено, що виконавчий орган товариства здійснює управління поточною діяльністю товариства.

До компетенції виконавчого органу товариства належить вирішення всіх питань, пов`язаних з управлінням поточною діяльністю товариства, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів учасників та наглядової ради товариства (у разі утворення).

Виконавчий орган товариства є одноосібним. Назвою одноосібного виконавчого органу є "директор", якщо статутом не передбачена інша назва.

Згідно ч.12 вказаної статті Закону № 2275-VIII,з одноосібним виконавчим органом та кожним членом колегіального виконавчого органу укладається цивільно-правовий або трудовий договір (контракт). Договір (контракт), що укладається з одноосібним виконавчим органом та членом колегіального виконавчого органу, від імені товариства підписує особа, уповноважена на таке підписання загальними зборами учасників.

Частинами 1 та 2 статті 42 Закону України"Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю" визначено, що посадовими особамитовариства єчлени виконавчогооргану,наглядової ради,а такожінші особи,передбачені статутомтовариства. Винагорода за виконання посадовою особою своїх обов`язків та надання їй інших благ можуть здійснюватися виключно на умовах та підставах, зазначених у договорі між нею і товариством.

Необхідно відзначити, що за загальним правилом створення (обрання) виконавчого органу товариства відбувається за рішенням загальних зборів учасників товариства (частина першастатті 99 ЦК України, пункт 7 частини другоїстатті 30 Закону № 2275-VIII) або в окремих випадках - наглядової ради товариства (частина другастатті 38 Закону № 2275-VIII). Це рішення породжує між особами, яких воно стосується, корпоративні відносини, у яких обрана особа наділяється повноваженнями з управління.

В свою чергу,ці корпоративні відносини також є підставою для виникнення відносин представництва товариства перед третіми особами, а також трудових відносин, що регулюються законодавством про працю, та виникають у зв`язку з укладенням в установленому порядку (частина дванадцятастатті 39 Закону № 2275-VIII) з одноосібним виконавчим органом (членом колегіального виконавчого органу) трудового договору (контракту).

Згідно зіст.1 Закону України «Про оплату праці»заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Згідно зіст.94 Кодексу законів про працю України,заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Зі змісту наведених норм можливо також виснувати, що однією з ознак трудових відносин є виплата працівнику заробітної плати за виконану ним роботу.

У випадку, якщо засновник/власник не?перебуває в?трудових відносинах із?підприємством, не?потрібно нараховувати заробітну плату та?сплачувати з?неї ЄСВ, ПДФО та?військовий збір.

Як встановлено судом у цій справі та підтвердив сам позивач наданими документами, ОСОБА_2 призначено на посаду директора товариства наказом в 2012 році.

У відповідності до розділу 10 «Дирекція товариства» статуту товариства, управління поточною діяльністю товариства здійснюється власником, до компетенції якого належить обрання та відкликання членів виконавчого органу. Товариство очолює директор, який від імені товариства здійснює керівництво оперативною діяльністю товариства. Директор має право без довіреності виконувати дії від імені товариства, представляти його в усіх установах та організаціях як в Україні, так і за кордоном; видавати довіреності, відкривати в банках розрахункові та інші рахунки, приймати на роботу і звільняти з роботи співробітників товариства, застосовувати до них заходи заохочення і накладати стягнення, самостійно або за погодженням з власником виконувати і інші дії, направлені на досягнення цілей товариства.

У відповідності до отриманих відомостей з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (форма ОК-5) та відомостей про доходи з Головного управління ДПС у Житомирській області, ОСОБА_2 отримував заробітну плату від ТОВ «Романів ЛТД», в тому числі в період з січня 2019 року по грудень 2020 року, з 01.01.2021 по грудень 2022 року така заробітна плата позивачу не нараховувалась.

З додатків 4ДФ до податкового розрахунку сум доходу, нарахованого на користь платників податків-фізичних осіб і сум утриманих з них податку, а також єдиного внеску, поданих ТОВ «Романів ЛТД» за період з 2021 по 2022 рік, в розділі 1 «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних особі та військового збору» в рядку 06, який стосується ОСОБА_2 (по РНОКПП НОМЕР_1 ) в колонці «Ознака доходу» вказано 101, тобто надано відомості щодо нарахованого доходу як особи ( ОСОБА_2 прим.суду), яка працює за трудовим договором.

Зі змісту статуту товариства не встановлено положень, у відповідності до яких засновник/власник може виконувати одночасно функції директора/керівника товариства без виплати заробітної плати та, відповідно, без укладення трудового договору, навпаки, статутом розмежовано повноваження власника та директора.

В судовому засіданні представник позивача на запитання суду про наявність документів, які врегульовують діяльність ОСОБА_2 в товаристві як директора, пояснив, що окрім статуту інші будь-які документи відсутні і такі, відповідно, можливості надати немає.

Отже, з досліджених судом документів вбачається, що наявні ознаки перебування ОСОБА_2 станом як на січень 2019 року, на 14.04.2020, так і станом на 16.05.2022 у трудових відносинах з товариством, оскільки він був призначений на посаду директора товариства наказом та отримував зарплату від товариства як посадова особа, а також самостійно вказував у податковій звітності про те, що є фізичною особою, яка працює за трудовим договором у товаристві.

Слід додатково зазначити, що діяльність товариства, засновником і керівником якого до звільнення 01.07.2022 з посади директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» був також ОСОБА_2 , спрямована на отримання прибутку (види економічної діяльності згідно з виписки з ЄДР: виробництво безалкогольних напоїв; виробництво мінеральних вод та інших вод, розлитих у пляшки; виробництво фруктових і овочевих соків; інші види перероблення та консервування фруктів і овочів), тобто фактично така діяльність є підприємницькою, яка не може суміщатись із посадою керівника (директора) комунальної установи СДЮСШОР з футболу «Полісся», адже не є науковою, викладацькою, медичною і творчою в розумінні п.4 Положення № 43 та п.4 Постанови № 245.

Отже, на момент призначення на посаду директора СДЮСШОР з футболу «Полісся» на січень 2019 року та станом на дату прийняття наказу про поновлення на посаді 16.05.2022 та дату фактичного поновлення 14.04.2020 згідно із цим наказом, ОСОБА_2 було порушено правила прийняття на роботу в частині сумісництва цієї керівної посади з діяльністю в ТОВ «Романів ЛТД», а відтак наказ №30 від 01.07.2022 про звільнення його з посади директора Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради є правомірним та скасуванню не підлягає.

Враховуючи наведене, оскільки позивачем не доведено протиправність його звільнення з посади директора Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради, відтак решта позовних вимог ОСОБА_2 задоволенню також не підлягає.

Керуючись статтями76-80,89,259,263-265,268,273, 354 Цивільного процесуального кодексу України, суд -

ухвалив:

У задоволенні позову ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління у справах сім`ї, молоді та спорту Житомирської міської ради (10014, м.Житомир, майдан ім.С.П.Корольова, 4/2, код ЄДРПОУ 34900539), Спеціалізованої дитячо - юнацької спортивної школи олімпійського резерву з футболу Полісся Житомирської міської ради (10030, м.Житомир, вул.Князів Острозьких, 79-а, код ЄДРПОУ 41094687) про визнання протиправним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі та стягнення середньомісячної заробітної плати за час вимушеного прогулу, стягнення моральної шкоди, - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення суду складено: 25.09.2023.

Суддя М. В. Петровська

СудКорольовський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення08.09.2023
Оприлюднено02.10.2023
Номер документу113835335
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —296/4041/22

Ухвала від 20.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 13.05.2024

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Грушицький Андрій Ігорович

Постанова від 04.04.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Постанова від 04.04.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 29.02.2024

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 20.12.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 20.12.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 07.12.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Ухвала від 07.12.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Трояновська Г. С.

Рішення від 08.09.2023

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Петровська М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні