ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
25 вересня 2023 року м. Черкаси справа № 925/1705/21
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарях судового засідання Вовчанській К., Брус Л., за участі представників сторін: позивача адвоката Писаного Д.О., відповідача не з`явились, розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси справу за позовом Христинівської міської ради до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агросвіт» про стягнення 305475 грн. 77 коп., розірвання договору і повернення земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Христинівська міська рада, звернувся в Господарський суд Черкаської області з позовною заявою до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Агросвіт» (далі - відповідач), в якій просив суд:
стягнути з відповідача на свою користь, на підставі договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення від 22.05.2002 року (з наступними змінами), 269750 грн. 60 коп. боргу з орендної плати за землю за період з липня 2020 по жовтень 2021, 17870 грн. 42 коп. пені, 5101 грн. 99 коп. 3% річних за період прострочення основного бору з 01.03.2920 по 18.10.2021, 12752 грн. 76 коп. інфляційних втрат за період прострочення березень 2020 вересень 2021, що разом становить 305475 грн.77 коп.;
розірвати договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, укладений 22.05.2002 року між Христинівською районною державною адміністрацією і Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Агросвіт" (з наступними змінами), посвідчений приватним нотаріусом Христинівського районного нотаріального округу Осикою Л.М. 22.05.2002 року та зареєстрований в реєстрі за № 1833;
зобов`язати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агросвіт" повернути Христинівській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради, у стані не гіршому у порівнянні з тим, у якому він одержав в оренду, земельні ділянки сільськогосподарського призначення: кадастровий № 7124683500:03:001:0048 площею 71,2950 га; кадастровий № 7124683500:03:001:0049 площею 32,5847 га; кадастровий № 7124683500:03:001:0047 площею 20,5332 га; кадастровий № 7124683500:04:002:0165 площею 85,6704 га, що розташовані в адміністративних межах Ліщинівської сільської ради Христинівського району Черкаської області шляхом підписання акту прийому-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з Виконавчим комітетом Христинівської міської ради;
відшкодувати судові витрати.
Позов мотивовано тим, що відповідач в порушення своїх договірних зобов`язань систематично не сплачує орендну плату за землю.
Ухвалами Господарського суду Черкаської області від 17.12.2021, 07.02.2022, 02.03.2022, 26.12.2022, 14.02.2023, 14.03.2023 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, яке відкладено внаслідок введення воєнного стану в Україні, 06.04.2023 року розгляд справи продовжено, відповідачу поновлено процесуальний строк на подання заперечень на позов.
Відповідач в особі свого представника подав суду 13.01.2022 року відзив на позовну заяву (вх. № 486/22), в якому заперечував проти позову з мотивів безпідставності і недоказаності позовних вимог, заперечення мотивовані тим, що земельна ділянка, яка була об`єктом оренди, вилучена у відповідача, розпайована і передана у користування іншим особам.
Представник позивача подав суду 04.02.2022 року відповідь на відзив (вх. № 1808/22), в якому спростовував доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, наполягав на задоволенні позову, а 28.03.2023 року подав заяву про зміну предмету позову (вх. № 5176/23), в якій просив змінити дві немайнові позовні вимоги, решту позовних вимог залишити без змін, немайнові вимоги викласти в такій редакції:
"розірвати договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення укладений 22.05.2002 року між Христинівською районною державною адміністрацією та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Агросвіт", який посвідчений приватним нотаріусом Христинівського районного нотаріального округу Осикою Л.М. 22.05.2002 року, та зареєстрований в реєстрі №1833, зареєстрований Христинівським районним відділом земельних ресурсів Черкаського обласного управління земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах в Книзі записів про право тимчасового користування землею (в т.ч. на умовах оренди) за № 24 від 23.05.2002 року, зі змінами внесеними до нього";
"зобов`язати Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю"Агросвіт" повернути Христинівській міській раді земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий № 7124683500:03:001:0048 площею 71,295 га, що розташована в адміністративних межах Ліщинівської сільської ради Христинівського району Черкаської області".
Ухвалою суду від 06.04.2023 року прийнято до провадження заяву позивача (вх. № 5176/23 від 28.03.2023 року), підготовче засідання відкладено на 30.05.2023 року, забезпечено участь представника позивача в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.
Відповідач в особі свого представника подав суду 29.05.2023 року через систему Електронний суд відзив на позовну заяву з урахуванням заяви позивача про зміну предмета позову (вх. № 8970/23) і клопотання (вх. № 8971/23) про витребуваня додаткових доказів на підтвердження його заперечень проти позову, у зв`язку з чим відкласти підготовче засідання.
Ухвалами суду від 30.05.2023 року, 27.06.2023 року, 05.09.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про витребування доказів (№ 8971/23 від 29.05.2023 року) (ухвала суду в протоколі судового засідання), підготовче провадження у справі № 925/1705/21 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті, яке в подальшому відкладено на 21.09.2023 року.
15.08.2023 року відповідач в особі керівника через систему «Електронний суд» подав клопотання (вх. № 13415/23) про відкладення судового засідання у зв`язку з неможливістю явки представника в дане судове засідання та наміром укладення мирової угоди.
В судове засідання 21.09.2023 року відповідач явку свого представника не забезпечив, причини неявки не повідомив, про розгляд справи був належним чином повідомлений, що підтверджується довідкою Господарського суду Черкаської області про доставку електронного листа.
Представник позивача в судовому засіданні 21.09.2023 року повідомив про відсутність наміру укладення мирової угоди з відповідачем, підтримав позов з урахуванням його заяви про зміну предмета позову, просив його задовольнити повністю, в засіданні суду судом було оголошено перерву до 25.09.2023 року для прийняття рішення.
Згідно із ст.ст. 233 ч. 6, 240 ч. 1 ГПК України, у судовому засіданні 25.09.2023 року судом було проголошено вступну та резолютивну частини ухвали.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши подані сторонами заяви по суті справи і з процесуальних питань, наявні в справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов залишає без розгляду з таких підстав.
Предметом позову у справі, що розглядається, є уточнена вимога позивача - Христинівської міської ради до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агросвіт" про:
стягнення з відповідача на свою користь, на підставі договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення від 22.05.2002 року (з наступними змінами), 269750 грн. 60 коп. боргу з орендної плати за землю за період з липня 2020 по жовтень 2021, 17870 грн. 42 коп. пені, 5101 грн. 99 коп. 3% річних за період прострочення основного бору з 01.03.2920 по 18.10.2021, 12752 грн. 76 коп. інфляційних втрат за період прострочення березень 2020 вересень 2021, що разом становить 305475 грн.77 коп.;
розірвання договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, укладеного 22.05.2002 року між Христинівською районною державною адміністрацією і Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Агросвіт", посвідченого приватним нотаріусом Христинівського районного нотаріального округу Осикою Л.М. 22.05.2002 року і зареєстрованого в реєстрі за № 1833, зареєстрований Христинівським районним відділом земельних ресурсів Черкаського обласного управління земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах в Книзі записів про право тимчасового користування землею (в т.ч. на умовах оренди) за № 24 від 23.05.2002 року, зі змінами внесеними до нього";
зобов`язання Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агросвіт" повернути Христинівській міській раді земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий № 7124683500:03:001:0048 площею 71,295 га, що розташована в адміністративних межах Ліщинівської сільської ради Христинівського району Черкаської області;
відшкодування судових витрат.
Позовна заява підписана представником позивача Писаним Д.О., повноваження представника підтверджуються доданими до позовної заяви копіями: договору № 47 про надання послуг з адвокатської діяльності, укладеного 22.03.2021 року Виконавчим комітетом Христинівської міської ради і Адвокатським бюро «Дениса Писаного»; ордера серії АА № 1039619 від 06.09.2021, виданого Адвокатським бюро «Дениса Писаного» адвокату Писаному Д.О. на надання правничої (правової) допомоги Виконавчому комітету Христинівської міської ради на підставі договору про надання правової допомоги від 22.03.2021 року; свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю № 4921 Писаному Д.О. В позовній заяві представником зазначено, що представництво інтересів позивача (Христинівської міської ради) у спірних правовідносинах здійснює Виконавчий комітет Христинівської міської ради як її виконавчий орган відповідно до ст.ст. 51, 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Із заяв позивача по суті справи і з процесуальних питань та пояснень представника в засіданнях суду слідує, що предметом спору є питання оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
Право оренди землі у відповідача виникло із договору оренди, укладеного ним 22.05.2002 року з Христинівською районною державною адміністрацією, об`єктом оренди була земельна ділянка із земель резервного фонду загальною площею 240 га, в т.ч. рілля 240 га, розміщена в адміністративних межах Ліщинівської сільської ради Христинівського району Черкаської області. До договору оренди від 22.05.2002 року сторонами договору шляхом укладення додаткових угод внесені зміни 17.01.2005, 06.07.2005, 14.05.2008, 20.10.2008, 14.03.2011 року, за змістом яких погоджено площу земельної ділянки у розмірі 219,7819 га, розмір плати за неї і термін оренди до 31.12.2029 року.
На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 29.12.2020 № 111-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», по акту приймання-передачі земельних ділянок від 29.12.2020 року ГУ Держгеокадастру у Черкаській області передало, а позивач - Христинівська міська рад прийняла із державної у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 468,6173 га, розташовані за межами міста Христинівка та сіл Велика Севастянівка, Ліщинівка, Вербувата, Івангород, Углуватка, Шукайвода, Кузьмина Гребля (Христинівського району) Уманського району Черкаської області, серед яких і земельні ділянки з кадастровими номерами: 7124683500:04:002:0165 площею 85,6704га, 7124683500:03:001:0047 площею 20,5332 га, 7124683500:03:001:0049 площею 32.5847 га, 7124683500:03:001:0048 площею 71,2950 га загальною площею 210, 09 га, які перебували у користуванні відповідача на правах оренди.
20.01.2021 року державним реєстратором Виконавчого комітету Христинівської міської ради внесено записи про державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 7124683500:04:002:0165 площею 85,6704 га, 7124683500:03:001:0047 площею 20,5332 га, 7124683500:03:001:0049 площею 32.5847 га, 7124683500:03:001:0048 площею 71,2950 га за Христинівською міською радою.
В заяві про зміну предмету позову представник позивача просив змінити предмет позову в частині вимог про розірвання договору і повернення земельних ділянок, решту вимог залишити без змін. Ця заява мотивована тим, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 7124683500:04:002:0165 площею 85,6704 га, 7124683500:03:001:0047 площею 20,5332 га, 7124683500:03:001:0049 площею 32.5847 га припинили своє існування і вибули із оренди відповідача, а земельна ділянка з кадастровим номером 7124683500:03:001:0048 площею 71,2950 га залишається у власності позивача і перебуває в користуванні відповідача.
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає наступне:
місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (ст. 2);
система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст;органи самоорганізації населення (ч. 1 ст. 5);
сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч. 1 ст. 10);
виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади (ч.ч. 1, 2 ст. 11);
орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування (ст. 181);
органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції (ч. 3 ст. 24);
сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (ст. 25);
виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (ст. 34);
до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: вирішення земельних спорів у порядку, встановленому законом (абз. 5 п. «б» ч. 1 ст. 33);
до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: звернення до суду про визнання незаконними актів органів виконавчої влади, інших органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальної громади, а також повноваження органів та посадових осіб місцевого самоврядування (абз. 4 п. «а» ч. 1 ст. 38);
виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету. Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади (ч.ч. 1, 8 ст. 51);
виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради (ч. 1 ст. 52);
спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку (ч. 2 ст. 77).
Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 4 ГПК України, право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Позивачами є особи, які подали позов або в інтересах яких подано позов про захист порушеного, невизнаного чи оспорюваного права або охоронюваного законом інтересу (ч.ч. 1, 3 ст. 45 ГПК України).
У випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду в інтересах інших осіб, державних чи суспільних інтересах та брати участь у цих справах. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які звертаються до суду за захистом прав і інтересів інших осіб, повинні надати суду документи, які підтверджують наявність передбачених законом підстав для звернення до суду в інтересах таких осіб (ч.ч. 1, 2 ст. 53 ГПК України).
Сторона, третя особа, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь в судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника. Юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника. Держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада беруть участь у справі через відповідний орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування відповідно до його компетенції, від імені якого діє його керівник, інша уповноважена особа відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування), або через представника (ч.ч. 1, 3, 4 ст. 56 ГПК України).
Представник, який має повноваження на ведення справи в суді, здійснює від імені особи, яку він представляє, її процесуальні права та обов`язки (ч. 1 ст. 61 ГПК України).
Отже, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає повноваження сільських, селищних, міських рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами та їх виконавчих органів (у разі їх створення), якими є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Норми ж Господарського процесуального кодексу України передбачають право визначеного кола осіб на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням а також випадки представництва (самопредставництва) сторони, третьої особи, а також особи, якій законом надано право звертатися до суду.
Статті 51, 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на норми яких представник посилається як на підставу представництва позивача, як органу місцевого самоврядування, його виконавчим органом у суді, такого права не передбачають. Оскільки повноваження представника підтверджуються договором і ордером адвоката на надання послуг правничої (правової) допомоги виконавчому комітету, то у представника (адвоката) відсутнє право підписувати позовну заяву від імені і в інтересах Христинівської міської ради.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 226 Господарського кодексу України, суд залишає позов без розгляду, якщо позовну заяву не підписано або підписано особою, яка не має права підписувати її, або особою, посадове становище якої не вказано.
Згідно з ч. 2 ст. 226 ГПК України, про залишення позову без розгляду постановляється ухвала, в якій вирішуються питання про розподіл між сторонами судових витрат, про повернення судового збору з бюджету.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір», сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду, зокрема, в разі залишення заяви або скарги без розгляду (крім випадків, якщо такі заяви або скарги залишені без розгляду у зв`язку з повторним неприбуттям або залишенням позивачем судового засідання без поважних причин та неподання заяви про розгляд справи за його відсутності, або неподання позивачем витребуваних судом матеріалів, або за його заявою (клопотанням).
У зв`язку з тим, що позов Христинівської міської ради залишається без розгляду на підставі п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України, з урахуванням п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про судовий збір» йому повертається сплачений судовий збір з бюджету за його клопотанням.
Відповідно до ч. 4 ст. 226 ГПК України, особа, позов якої залишено без розгляду, після усунення обставин, що були підставою для залишення позову без розгляду, має право звернутися до суду повторно.
Керуючись ст.ст. 226 ч. 1 п. 2, 234-236, 255, 256 ГПК України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Позов Христинівської міської ради до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агросвіт" про стягнення 305475 грн.77 коп., розірвання договору оренди, повернення земельної ділянки - залишити без розгляду.
Ухвала суду може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст ухвали складено 02.10.2023 року.
Суддя Грачов В.М.
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2023 |
Оприлюднено | 04.10.2023 |
Номер документу | 113857611 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні