Рішення
від 28.09.2023 по справі 300/1789/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" вересня 2023 р. справа № 300/1789/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Скільського І.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 про скасування наказів про призначення службового розслідування та про результати службового розслідування,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ), в інтересах якого згідно довіреності діє Дем`янів І.М. (далі представник позивача), звернувся до суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач), в якому просить:

- скасувати наказ командира ВЧ НОМЕР_1 за № 2174-АД від 13.06.2022 «Про призначення проведення службового розслідування ...»;

- скасувати наказ командира ВЧ НОМЕР_1 за №752-ОД від 21.09.2022 «Про результати службового розслідування...".

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказав, що оскаржуваний наказ №2174-АД від 13.06.2022 «Про призначення службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 » виданий не уповноваженою на те особою, оскільки він перебував у військовій частині НОМЕР_1 у відрядженні і таке службове розслідування в разі необхідності його проведення мав здійснювати Івано-Франківський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки в особі його службових осіб, де він проходив військову службу на відповідній посаді. Що стосується оскаржуваного наказу від 21.09.2022 №752-ОД «Про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 », такий виданий не уповноваженою особою. Службове розслідування проведено в порушення наказу Міністра оборони України №608 від 21.11.2017 «Про затвердження Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України», оскільки його не було повідомлено про проведення відносно нього службового розслідування в зв`язку з чим він був позбавлений права надати пояснення на свій захист.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 11.04.2023 позовну заяву залишив без руху, надав позивачу для усунення недоліків позовної заяви десятиденний строк з дня вручення (отримання) ухвали про залишення позовної заяви без руху, шляхом подання до Івано-Франківського окружного адміністративного суду документу про сплату судового збору в розмірі 2147 (дві тисячі сто сорок сім) грн, 20 коп., або документів, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону (а.с.19-20).

Івано-Франківський окружний адміністративний суд ухвалою від 24.04.2023 продовжив ОСОБА_1 процесуальний строк для усунення недоліків позовної заяви (а.с.26-27).

У встановлений судом строк позивачем (представником позивача) усунуто недоліки позовної заяви, яку ухвалою суду від 11.04.2023 залишено без руху, тому Івано-Франківським окружним адміністративним судом ухвалою від 22.05.2023 відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.37).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву (а.с.42-43). У відзиві представник відповідача зазначив, що наказом командира військової частини НОМЕР_1 №2174 АД від 13.06.2023 призначене службове розслідування по факту відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 , серед яких позивач. Проведене службове розслідування затверджено командиром військової частини та видано наказ №752-ОД від 21.09.2022 «Про результати службового розслідування для з`ясування умов та причин відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 », серед яких ОСОБА_1 . Матеріали службового розслідування направлені до Державного бюро розслідувань. По факту групової відмови військовослужбовців, в тому числі і позивача, від виконання конституційного обов`язку, зокрема зайняти позиції щодо захисту від противника, внесено відомості до ЄРДР (кримінальне провадження №42022131610000372) та за вказаним фактом триває досудове розслідування. Просив у задоволенні позову відмовити.

На адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив (а.с.48-49). У відповіді на відзив, позивач вказав на те, що відповідач жодним чином не спростував доводи зазначені у позовній заяві. Зазначив, що на час проведення службового розслідування він уже не був військовослужбовцем даної військової частини, а проходив військову службу при Івано-Франківському районному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки. Також, позивач просив витребувати у відповідача матеріали службового розслідування.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.07.2023 витребувано у Військової частини НОМЕР_1 докази обізнаності ОСОБА_1 про факт проведення відносно нього службового розслідування та належним чином засвідчені копії всіх матеріалів службового розслідування згідно наказів про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД. (а.с.50-51).

На виконання ухвали суду про витребування доказів від 24.07.2023 Військова частина НОМЕР_1 надіслала суду копію наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 21.09.2022 №752-ОД та копію наказу командира Військової частини НОМЕР_1 від 13.06.2022 №2174-АД (а.с.55-73).

Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступне.

Згідно наказу начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 08.05.2022 за №120 солдата ОСОБА_1 призначено на посаду старшого стрільця відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та з травня 2022 відряджено у розпорядження до військової частини НОМЕР_1 .

В період з 14 травня до початку червня 2022 року солдат ОСОБА_1 виконував завдання за призначенням на території Донецької та Луганської областей.

Вказані обставини встановлені рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.01.2023 у справі №300/4061/22, яке набрало законної сили 25.05.2023.

Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

13.06.2022 на ім`я командира військової частини НОМЕР_1 надійшла доповідь командира 2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 за №4661кп в якій повідомлено про відмову виконати наказ на зайняття позицій в районі населеного пункту Золоте-4, Луганської області близько 16.00 год, 10.06.2022 військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 , зокрема стрільцем санітаром відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки допущеним до тимчасового виконання обов`язків за посадою стрілець помічник гранатометника механізованого відділення механізованого взводу 4 механізованої роти 2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 солдатом ОСОБА_1 .

З метою з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 , командиром військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України 13.06.2022 прийнято наказ № 2174-АД «Про призначення службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 » (а.с.69-73).

21.09.2022 командиром військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України прийнято наказ №752-ОД «Про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 » (а.с.55-68).

У вказаному наказі №752-ОД від 21.09.2022, серед іншого, зазначено:

10.06.2022 під час доведення командиром військової части НОМЕР_1 до особового складу бойового розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 від 04.06.2022 №1120 на позиціях, серед інших, солдатом ОСОБА_1 , була виражена відкрита відмова від виконання даного розпорядження, мотивуючи це особистим страхом, слабкою фаховою підготовкою, незадовільним рівнем підтримки артилерією та авіацією наших військ, щільним вогнем противника та його перевагою у засобах ураження.

Факт відмови виконання наказу 24 військовослужбовців 2 механізованого батальйону військової частини НОМЕР_1 10.06.2022 про зайняття позицій в районі населеного пункту Золоте-4 Луганської області підтверджується витягом з журналу бойових дій військової частини НОМЕР_1 від 12.06.2022 №56кп/дск, аркуш 07-10.

17.06.2022 другим слідчим відділом (з дислокацією у місті Сєвєродонецьк) Територіального управління Державного Бюро Розслідувань, внесено відомості в Єдиний Державний Реєстр досудових розслідувань кримінальне провадження №42022131610000372 по факту відмови виконання бойового розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 про зайняття бойових позицій оборони військової частини НОМЕР_1 в районі населеного пункту Золоте Попаснянського району Луганської області на лінії зіткнення з окупаційними військами російської федерації.

Згідно пункту 1 наказу №752-ОД від 21.09.2022 службове розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 вважати завершеним;

Відповідно до пункту 2 наказу №752-ОД від 21.09.2022, серед інших, солдата ОСОБА_1 вважати таким, що проявив непокору в умовах воєнного стану 10.06.2022;

Командиру 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 копію матеріалів службового розслідування направити відповідно, серед інших, до Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для прийняття правового рішення відносно дій військовослужбовців Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відряджених до Військової частини НОМЕР_1 , у тому числі позивача (пункт 7).

Відповідно до наявного у матеріалах справи витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань (номер кримінального провадження 42022131610000372), 17.06.2022 внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення ст.409 ч.4 КК України.

Як обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, вказано: … 24 військовослужбовця ІНФОРМАЦІЯ_1 , які входять до складу військової частини НОМЕР_1 , а саме, серед яких: солдат ОСОБА_1 , з мотивів небажання виконувати свій конституційний обов`язок щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України у безпосередньому зіткненні з противником, близько 16.00 год, 10.06.2022 перебуваючи у м.Бахмут Донецької області, відмовився нести обов`язки військової служби, зокрема зайняти позиції в районі н.п. Золоте-4 Луганської області та у подальшому, до виконання обов`язків військової служби, на території Луганської області так і не приступили, та в період із 13 по 20 червня 2022, самовільно, не маючи на те дозволу відповідного командування, залишили зону виконання завдань за призначенням та вибули до місця постійного проживання в Івано-Франківській області, тобто своїми діями фактично відмовилися виконувати обов`язки військової служби (а.с.45). 1

Наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 07.10.2022 №272 солдата ОСОБА_1 , гранатометника відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Івано-Франківської області, призначеного наказом командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229 в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , вважати таким, що 07 жовтня 2022 року справи і посаду здав та вибув до нового місця служби у в/ч НОМЕР_1 АДРЕСА_1 . 07 жовтня 2022 року позивача виключено із списків особового складу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та всіх видів забезпечення. Підстава: витяг з наказу командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229, припис солдату М.Литвинюку (вих. №8/2360 від 07.10.2022 року) (а.с.24).

Вважаючи накази командира військової частини НОМЕР_1 , №2174-АД від 13.06.2022 «Про призначення службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 » та №752-ОД від 21.09.2022 «Про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до військової частини НОМЕР_1 » незаконними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Cтаттею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Згідно частини 1 пункту 20 статті 106 Конституції України передбачено, що Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №2102-IX від 24.02.2022, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Указами Президента України протягом періоду з 24.02.2022 продовжувався строк дії воєнного стану в Україні, що триває по даний час.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, здійснює Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (надалі також - Закон №2232-XII).

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №2232-XII військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах визначає Статут внутрішньої служби Збройних Сил України, затверджений Законом України від 24.03.1999 №548-XIV.

Відповідно статті 3 Статуту внутрішньої служби ЗСУ військова служба у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до законів України, є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком осіб (за винятком випадків, визначених законом), пов`язаній із захистом України. Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються законами України, положеннями про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначає Закон України «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України» від 24 березня 1999 року №551-XIV (надалі - Дисциплінарний статут).

Згідно статті 5 Дисциплінарного статуту за стан військової дисципліни у з`єднанні, військовій частині (підрозділі), закладі та установі відповідає командир. Інтереси захисту Вітчизни зобов`язують командира постійно підтримувати військову дисципліну, вимагати її додержання від підлеглих, не залишати поза увагою жодного дисциплінарного правопорушення.

Стосовно кожного випадку правопорушення командир зобов`язаний прийняти рішення щодо необхідності притягнення винного до відповідальності залежно від обставин скоєння правопорушення, ступеня вини, попередньої поведінки порушника та розміру завданих державі та іншим особам збитків, а також з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України «Про оборону України».

Відповідно до статті 6 Дисциплінарного статуту право командира - віддавати накази і розпорядження, а обов`язок підлеглого - їх виконувати, крім випадку віддання явно злочинного наказу чи розпорядження.

В позовній заяві позивач зазначає, що оскаржувані накази командира Військової частини НОМЕР_1 про призначення службового розслідування №2174-АД від 13.06.2022 та про результати службового розслідування №752-ОД від 21.09.2022 видані не уповноваженою особою, оскільки позивач перебував у Військовій частині НОМЕР_1 у відрядженні, і таке службове розслідування, в разі необхідності його проведення, мав вчиняти Івано-Франківський районний територіальний центр комплектування та соціальної підтримки в особі його службових осіб, де позивач дійсно проходив військову службу та перебував на посаді, з приводу чого суд зазначає наступне.

Статтею 7 Дисциплінарного статуту визначено, що застосовувати заохочення та накладати дисциплінарні стягнення можуть тільки прямі командири та командири, визначені в розділі 3 цього Статуту.

Відповідно до статтей 28-30 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України єдиноначальність є одним із принципів будівництва і керівництва Збройними Силами України і полягає в: наділенні командира (начальника) всією повнотою розпорядчої влади стосовно підлеглих і покладенні на нього персональної відповідальності перед державою за всі сторони життя та діяльності військової частини, підрозділу і кожного військовослужбовця; наданні командирові (начальникові) права одноособово приймати рішення, віддавати накази; забезпеченні виконання зазначених рішень (наказів), виходячи із всебічної оцінки обстановки та керуючись вимогами законів і статутів Збройних Сил України.

За своїм службовим становищем і військовим званням військовослужбовці можуть бути начальниками або підлеглими стосовно інших військовослужбовців. Начальник має право віддавати підлеглому накази і зобов`язаний перевіряти їх виконання. Підлеглий зобов`язаний беззастережно виконувати накази начальника, крім випадків віддання явно злочинного наказу, і ставитися до нього з повагою.

Статтею 32 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України визначено, що за своїми військовими званнями начальниками є: військовослужбовці сержантського і старшинського складу - для військовослужбовців рядового складу однієї з ними військової частини; військовослужбовці молодшого офіцерського складу - для військовослужбовців молодшого сержантського і старшинського складу однієї з ними військової частини та військовослужбовців рядового складу; майори, капітани 3 рангу, підполковники, капітани 2 рангу - для військовослужбовців рядового, молодшого і старшого сержантського і старшинського складу; полковники, капітани 1 рангу, бригадні генерали, коммодори, генерал-майори, контр-адмірали, генерал-лейтенанти, віце-адмірали - для військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу та молодшого офіцерського складу; генерали, адмірали - для військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу.

Згідно статті 31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України начальники, яким військовослужбовці підпорядковані за службою, у тому числі і тимчасово, є прямими начальниками для цих військовослужбовців.

Як встановлено судом, згідно наказу начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 08.05.2022 за №120 солдата ОСОБА_1 призначено на посаду старшого стрільця відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та з травня 2022 відряджено у розпорядження до військової частини НОМЕР_1 .

В період з 14 травня до початку червня 2022 року солдат ОСОБА_1 виконував завдання за призначенням на території Донецької та Луганської областей.

Вказані обставини встановлені рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 05.01.2023 у справі №300/4061/22, яке набрало законної сили 25.05.2023.

Відповідно до частини 4 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Зважаючи на наведене, прямим командиром позивача, відрядженого у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , у період з травня по червень 2022 та в період проведення службового розслідування згідно оскаржуваних наказів був командир Військової частини НОМЕР_1 .

Таким чином, враховуючи вимоги статті 7 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та статті 31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, повноваження накладати дисциплінарні стягнення на позивача за даний період мав тільки прямий командир - командир Військової частини НОМЕР_1 .

Згідно статтей 85, 86 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.

Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено командиром (начальником), який призначив службове розслідування, або старшим командиром (начальником), але не більш як на один місяць.

Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки кримінального правопорушення, командир військової частини письмово повідомляє про це орган досудового розслідування.

Якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення.

У відповідності до статтей 26, 27 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України військовослужбовці залежно від характеру вчиненого правопорушення та провини несуть з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України «Про оборону України» дисциплінарну, адміністративну, матеріальну, цивільно-правову та кримінальну відповідальність згідно із законом. Військовослужбовці, на яких накладається дисциплінарне стягнення за вчинене правопорушення, не звільняються від матеріальної та цивільно-правової відповідальності за ці правопорушення. За вчинення кримінального правопорушення військовослужбовці притягаються до кримінальної відповідальності на загальних підставах.

Як встановлено судом, 17.06.2022 другим слідчим відділом (з дислокацією у місті Сєвєродонецьк) Територіального управління Державного Бюро Розслідувань, внесено відомості в Єдиний Державний Реєстр досудових розслідувань кримінальне провадження №42022131610000372 по факту відмови виконання бойового розпорядження командира військової частини НОМЕР_1 про зайняття бойових позицій оборони військової частини НОМЕР_1 в районі населеного пункту Золоте Попаснянського району Луганської області на лінії зіткнення з окупаційними військами російської федерації.

Згідно пункту 1 оскаржуваного наказу №752-ОД від 21.09.2022 службове розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями відрядженими до Військової частини НОМЕР_1 вважати завершеним;

Відповідно до пункту 2 оскаржуваного наказу №752-ОД від 21.09.2022, серед інших, солдата ОСОБА_1 вважати таким, що проявив непокору в умовах воєнного стану 10.06.2022;

Командиру 2 механізованого батальйону Військової частини НОМЕР_1 копію матеріалів службового розслідування направити відповідно, серед інших, до Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки для прийняття правового рішення відносно дій військовослужбовців Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відряджених до Військової частини НОМЕР_1 , у тому числі позивача (пункт 7).

Відповідно до наявного у матеріалах справи витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань (номер кримінального провадження 42022131610000372), 17.06.2022 внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення ст.409 ч.4 КК України.

Як обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, вказано: … 24 військовослужбовця ІНФОРМАЦІЯ_1 , які входять до складу військової частини НОМЕР_1 , а саме, серед яких: солдат ОСОБА_1 , з мотивів небажання виконувати свій конституційний обов`язок щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України у безпосередньому зіткненні з противником, близько 16.00 год, 10.06.2022 перебуваючи у м.Бахмут Донецької області, відмовився нести обов`язки військової служби, зокрема зайняти позиції в районі н.п. Золоте-4 Луганської області та у подальшому, до виконання обов`язків військової служби, на території Луганської області так і не приступили, та в період із 13 по 20 червня 2022, самовільно, не маючи на те дозволу відповідного командування, залишили зону виконання завдань за призначенням та вибули до місця постійного проживання в Івано-Франківській області, тобто своїми діями фактично відмовилися виконувати обов`язки військової служби (а.с.45).

Наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 07.10.2022 №272 солдата ОСОБА_1 , гранатометника відділення охорони взводу охорони роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки Івано-Франківської області, призначеного наказом командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229 в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , вважати таким, що 07 жовтня 2022 року справи і посаду здав та вибув до нового місця служби у в/ч НОМЕР_1 АДРЕСА_1 . 07 жовтня 2022 року позивача виключено із списків особового складу роти охорони першого відділу Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки та всіх видів забезпечення. Підстава: витяг з наказу командувача військ оперативного командування " ІНФОРМАЦІЯ_2 " (по особовому складу) від 06.10.2022 №229, припис солдату М.Литвинюку (вих. №8/2360 від 07.10.2022 року) (а.с.24).

Таким чином, наявними матеріалами справи а також встановленими судом обставинами підтверджується, що у спірний період ОСОБА_1 перебував у відрядженні в розпорядженні Військової частини НОМЕР_1 для виконання завдань за призначенням згідно з наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки від 08.05.2022 №120, а відтак з врахуванням вимог статті 7 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України та статті 31 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, командир Військової частини НОМЕР_1 як прямий командир (начальник) мав відповідні повноваження щодо прийняття оскаржуваних наказів про призначення службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями (в тому числі ОСОБА_1 ) відрядженими до військової частини НОМЕР_1 (наказ №2174-АД від 13.06.2022) та про результати службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями (в тому числі ОСОБА_1 ) відрядженими до військової частини НОМЕР_1 (наказ №752-ОД від 21.09.2022).

Те, що позивача наказом командувача військ Оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (по особовому складу) від 06.10.2022 №229 було призначено в розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 та згідно з наказом начальника Івано-Франківського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки (по стройовій частині) від 07.10.2022 №272 позивача вважати таким, що 07 жовтня 2022 року справи і посаду здав та вибув до нового місця служби у Військову частину НОМЕР_1 , жодним чином не спростовує того, що прямим командиром (начальником) ОСОБА_1 , відрядженого у розпорядження командира Військової частини НОМЕР_1 , у період службового розслідування згідно оскаржуваних наказів був командир Військової частини НОМЕР_1 .

Зважаючи на вищенаведене, твердження позивача про те, що накази про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД видані неуповноваженою особою, є безпідставними.

Інших аргументів щодо протиправності наказу про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД позивач не наводить.

Таким чином, судом не встановлено, а позивачем не доведено протиправності наказу командира Військової частини НОМЕР_1 про призначення службового розслідування для з`ясування причин і умов відмови виконання наказу військовослужбовцями (в тому числі ОСОБА_1 ) відрядженими до військової частини НОМЕР_1 від 13.06.2022 №2174-АД, тому відсутні підстави для скасування наказу про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД.

Що стосується вимоги позивача про скасування наказу про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД в обґрунтування якої позивач зазначив, що службове розслідування відбувалося в порушення наказу Міністра оборони України від 21.11.2017 №608 «Про затвердження Порядку проведення службового розслідування у Збройних Силах України», оскільки ні командир, ні уповноважена особа військової частини не повідомляли позивача про проведення службового розслідування, тому позивач був позбавлений права надавати будь-які пояснення під час проведення службового розслідування, то суд зазначає наступне.

Відповідно до частини сьомої статті 85 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України визначається наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення - наказами державних органів, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування, утворені відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.

Підстави та механізм проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Збройних Сил України (далі - Збройні Сили), а також військовозобов`язаних та резервістів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (зборів), а також дії (бездіяльність) яких призвели до завдання шкоди державі визначає Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України, затверджений наказом Міністерства оборони України від 21.11.2017 №608 (надалі - Порядок №608).

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку №608 визначено, що службове розслідування проводиться для встановлення: неправомірних дій військовослужбовця, яким вчинено правопорушення; причинного зв`язку між правопорушенням, з приводу якого було призначено службове розслідування, та виконанням військовослужбовцем обов`язків військової служби; ступеня вини військовослужбовця; порушень нормативно-правових актів, інших актів законодавства; причин та умов, що сприяли вчиненню правопорушення; причин виникнення матеріальної шкоди, її розміру та винних осіб (у разі виявлення факту її заподіяння).

Згідно з пунктом 3 розділу ІV Порядку № 608 військовослужбовець, стосовно якого проводиться службове розслідування, має право: знати підстави проведення службового розслідування; бути ознайомленим про свої права та обов`язки під час проведення службового розслідування; відмовитися давати будь-які пояснення щодо себе, членів своєї сім`ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом; давати усні, письмові або за допомогою технічних засобів пояснення, подавати документи, які стосуються службового розслідування, вимагати опитування (додаткового опитування) осіб, які були присутні під час вчинення правопорушення або яким відомі обставини, що стосуються правопорушення; з дозволу командира (начальника) отримувати копії документів, які стосуються службового розслідування, та долучати їх до власних пояснень; порушувати клопотання про витребування та долучення нових документів, видань, інших матеріальних носіїв інформації; висловлювати письмові зауваження та пропозиції щодо проведення службового розслідування, дій або бездіяльності посадових (службових) осіб, які його проводять; ознайомлюватися з актом службового розслідування (у частині, що його стосується) після розгляду командиром (начальником); оскаржувати рішення, прийняте за результатами службового розслідування, у строки та у порядку, визначені законодавством України.

Відповідно до пункту 1 розділу ІV Порядку № 608 особи, які проводять службове розслідування, зобов`язані: дотримуватися вимог законодавства України, вживати всіх передбачених законодавством заходів для всебічного, повного, своєчасного і об`єктивного розслідування обставин вчиненого правопорушення; виявляти (з`ясовувати) обставини, які підтверджують або спростовують інформацію щодо скоєння правопорушення, а також встановлювати обставини, які пом`якшують або обтяжують відповідальність правопорушника; розглядати заяви і клопотання військовослужбовця, правопорушення якого підлягає службовому розслідуванню, що були подані під час проведення службового розслідування та стосуються його проведення. У разі відмови військовослужбовця надати письмові пояснення по суті службового розслідування особа, яка проводить службове розслідування, складає акт про відмову, який засвідчується підписами не менше двох присутніх осіб.

Пунктом 2 розділу IV Порядку №608 визначено права осіб, що проводять службове розслідування, зокрема, отримувати письмові пояснення, запрошувати до місця проведення службового розслідування військовослужбовців, стосовно яких проводиться службове розслідування.

Отже, витребування пояснень при проведенні службового розслідуванні не є обов`язком для особи, що проводить службове розслідування.

Згідно наявного у матеріалах справи витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань (номер кримінального провадження 42022131610000372), 17.06.2022 внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення ст.409 ч.4 КК України.

Як обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, вказано: … 24 військовослужбовця Івано-Франківського ОТЦК та СП, які входять до складу військової частини НОМЕР_1 , а саме, серед яких: солдат ОСОБА_1 , з мотивів небажання виконувати свій конституційний обов`язок щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України у безпосередньому зіткненні з противником, близько 16.00 год, 10.06.2022 перебуваючи у м.Бахмут Донецької області, відмовився нести обов`язки військової служби, зокрема зайняти позиції в районі н.п. Золоте-4 Луганської області та у подальшому, до виконання обов`язків військової служби, на території Луганської області так і не приступили, та в період із 13 по 20 червня 2022, самовільно, не маючи на те дозволу відповідного командування, залишили зону виконання завдань за призначенням та вибули до місця постійного проживання в Івано-Франківській області, тобто своїми діями фактично відмовилися виконувати обов`язки військової служби (а.с.45).

Таким чином в період з 13 по 20 червня 2022 року позивач залишив зону виконання обов`язків військової служби у Донецькій та Луганській областях та вибув до Івано-Франківської області, що ускладнило отримання пояснення про перебіг подій та вчинення правопорушення.

Тобто, позивач самостійно створив умови, які перешкоджали отриманню відповідних пояснень.

Протиправність оскаржуваного наказу про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД позивач мотивує виключно тим, що позивач був позбавлений права надавати будь-які пояснення під час проведення службового розслідування, оскільки ні командир, ні уповноважена особа військової частини не повідомляли позивача про проведення службового розслідування. При цьому, позивач обґрунтовуючи позовні вимоги не наводить жодних доводів та заперечень щодо обставин та фактів, встановлених за результатами службового розслідування.

Водночас, відсутність пояснень позивача не вплинуло на повноту, об`єктивність висновків службового розслідування.

Суд зазначає, що надання пояснень військовослужбовцем є лише одним з джерел отримання інформації, необхідної для встановлення обставин в межах службового розслідування, однак відсутність таких не перешкоджає проведенню службового розслідування та, за умови дотримання вимог щодо всебічності, повноти, своєчасності та об`єктивності проведення службового розслідування.

Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими, тому слід відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України про скасування наказів про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

в задоволенні позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 ) до Військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України (код ЄДРПОУ - НОМЕР_3 ) про скасування наказу про призначення службового розслідування від 13.06.2022 №2174-АД та наказу про результати службового розслідування від 21.09.2022 №752-ОД - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя /підпис/ Скільський І.І.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.09.2023
Оприлюднено04.10.2023
Номер документу113862410
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —300/1789/23

Постанова від 22.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 08.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 02.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 28.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 11.04.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні