Рішення
від 21.09.2023 по справі 320/20273/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01133, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 26, тел. +380 (044) 207 80 91

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 вересня 2023 року № 320/20273/23

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Василенко Г.Ю.,

за участю секретаря судового засідання Барчук Д. І.,

за участю представників:

позивача - Ночки І.П.

відповідача - Склярова П.М.

третьої особи - Забіяки С.І. та Штуки В.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103" до Головного управління Національної гвардії України, треті особи: Київський інститут Національної гвардії України, Київська міська військова адміністрація про визнання протиправним та скасування наказу,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103" з позовом до Головного управління Національної гвардії України, треті особи: Київський інститут Національної гвардії України, Київська міська військова адміністрація, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Командувача Національної гвардії України від 04.05.2023 №332 про примусове відчуження на користь держави в особі Головного управління Національної гвардії України нежилого будинку в цілому - будинку п`ятиповерхового з прибудовою (літ. А) загальною площею 3660,6 кв.м. (реєстраційний номер 540469680000), який розташований за адресою: 19-ий кілометр Житомирського шосе, Святошинського району м. Києва, на земельній ділянці загальною площею 1,1341 га, що перебуває у власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103".

Ухвалою суду від 13.06.2023 відкрито спрощене позовне провадження та призначено справу до розгляду у судовому засіданні.

Ухвалами суду від 13.06.2023 та від 22.06.2023 відмовлено позивачу у задоволенні заяв про забезпечення позову.

В судовому засіданні представник позивача зазначив, що відповідно до наказу Командувача Національної гвардії України від 04.05.2023 №332, з метою задоволення потреб в умовах правового режиму воєнного стану в підготовці військових спеціалістів та їх розміщення під час навчання, відповідно до клопотання начальника Київського інституту Національної гвардії України, здійснено примусове відчуження на користь держави в особі Головного управління Національної гвардії України нежилого будинку в цілому - будинку п`ятиповерхового з прибудовою загальною площею 3660,6 кв.м., який розташований за адресою: 19-ий кілометр Житомирського шосе, Святошинського району м. Києва, на земельній ділянці загальною площею 1,1341 га, що перебуває у власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103".

Позивач не погоджується із даним наказом, вважає що він є дискримінаційним та таким, що порушує право на мирне користування майном, принцип пропорційності та покладає надмірний тягар на власника нерухомого майна, прийнятий без зазначення суспільної необхідності, а також прийнятий з порушенням чинного законодавства України, з огляду на відсутність попереднього погодження з Київською міською військовою адміністрацією.

Крім того, під час судового засідання представник позивача зазначила що не погоджуються з проведеною оцінкою майна. Також зазначила, що дане приміщення є непридатним для навчання та розміщення людей, оскільки у приміщенні відсутні будь-які комунікації та воно є нежилим.

Представники відповідача та третіх осіб заперечували проти позову, вважали його безпідставним та необґрунтованим. На думку відповідача, відчуження належного позивачу майна відбулось у визначеному законом порядку в період воєнного стану, яке оформлено відповідними актами про примусове відчуження майна. Крім того, відповідач вказував, що після закінчення воєнного стану позивач, відповідно до ст. 12 Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", наділений правом повернути собі майно, або отримати компенсацію відповідно до Бюджетного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від № 998. Крім того, представник третьої особи зазначив, що навчальний процес це не лише лекції в кабінетах, а й практичні зайняття, для який дана будівля пристосована.

З`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень Товариство з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103" є власником нежилого будинку в цілому - будинку п`ятиповерхового з прибудовою загальною площею 3660,6 кв.м., який розташований за адресою: 19-ий кілометр Житомирського шосе, Святошинського району м. Києва (реєстраційний номер 540469680000).

04.05.2023 командувачем Національної гвардії України генерал-лейтенантом Юрієм Лебідем видано наказ № 332 "Про примусове відчуження майна", відповідно до якого з метою задоволення потреб в умовах правового режиму воєнного стану в підготовці військових спеціалістів та їх розміщення під час навчання, відповідно до клопотання начальника Київського інституту Національної гвардії України від 28.04.2023 № 85/23-391 "Про прийняття рішення на примусове відчуження майна", керуючись вимогами Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", Постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2012 року "Деякі питання здійснення повної компенсації за майно, примусове відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", а також пункту 10 Положення про головний орган військового управління Національної гвардії України, затвердженого Указом Президента України від 28 березня 2014 року № 346, здійснено примусове відчуження на користь держави в особі Головного управління Національної гвардії України нежилого будинку в цілому - будинку п`ятиповерхового з прибудовою загальною площею 3660,6 кв.м., який розташований за адресою: 19-ий кілометр Житомирського шосе, Святошинського району м. Києва, на земельній ділянці загальною площею 1,1341 га, що перебуває у власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103".

Пунктами 2 та 3 цього наказу наказано провести оцінку майна, що підлягає примусовому відчуженню, відповідно до порядку, встановленого законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність.

Вказаний наказ погоджено Київською міською військовою адміністрацією.

Вважаючи наказ протиправним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до наступного висновку.

Стаття 41 Конституції України встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

Частиною 7 ст. 319 Цивільного кодексу України встановлено, що діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власник може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

В подальшому, Указом Президента України від 14.03.2022 за №133/2022 на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", внесено часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 року №2102-ІХ, та продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18.04.2022 №259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" постановлено на часткову зміну статті 1 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (зі змінами, внесеними Указом від 14 березня 2022 року № 133/2022, затвердженим Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX), продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22.05.2022 року № 2263-IX затверджено Указ Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 12.08.2022 № 573/2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 07.11.2022 № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 строком на 90 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 № 58/2023, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 01.05.2023 № 254/2023, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" від 24.02.2022 року було оголошено про загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано- Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.

У п. 8 цього Указу встановлено місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб - підприємців організувати та забезпечити в установленому порядку виділення тимчасово будівель, споруд, земельних ділянок, транспортних та інших матеріально-технічних засобів, надання послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Державній спеціальній службі транспорту, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України та іншим військовим формуванням України відповідно до мобілізаційних планів.

Статтею 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 № 389-VIII (далі - Закон № 389-VIII) визначено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно ч. 2 ст. 3 Закону № 389-VIII військове командування, в межах повноважень, визначених цим Законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає обов`язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану.

За приписами п. 4 ч. 1 ст. 8 Закону № 389-VIII, в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такий захід правового режиму воєнного стану як примусове відчуження майна, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучення майна державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка.

Механізм передачі, примусового відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану визначає Закон України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 № 4765-VI (далі - Закон № 4765-VI, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Частиною 1 ст. 1 Закону № 4765-VI встановлено, що примусове відчуження майна - позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості.

Відповідно до ст. 3 Закону № 4765-VI примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості. У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості. Вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану здійснюється без відшкодування вартості такого майна.

Згідно ст. 4 Закону № 4765-VI примусове відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради.

Відповідач належить до суб`єктів військового командування.

Судом встановлено, що приймаючи оскаржуваний наказ від 04.05.2023 № 332 "Про примусове відчуження майна" та погоджуючи з Київською міською військовою адміністрацією, відповідач керувався вимогами ст. ст. 3, 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", ст. ст. 1 - 4 Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", Порядком розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2012 № 998 та Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" .

Статтею 7 Закону № 4765-VI встановлено, що про примусове відчуження або вилучення майна складається акт. Бланк акта про примусове відчуження або вилучення майна (далі - акт) виготовляється за єдиним зразком, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

В акті зазначаються:

1) назва військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження або вилучення майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення;

2) відомості про власника (власників) майна:

для юридичних осіб - повне найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код;

для фізичних осіб - прізвище, ім`я, по батькові, постійне місце проживання та ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, крім осіб, які з релігійних або інших переконань відмовилися від ідентифікаційного номера, про що мають відповідну відмітку у паспорті;

3) відомості про документ, що встановлює право власності на майно (у разі наявності);

4) опис майна, достатній для його ідентифікації. Для нерухомого майна - відомості про місцезнаходження (адреса), для рухомого майна (наземні, водні та повітряні транспортні засоби) - відомості про реєстраційний номер транспортного засобу, марку, модель, номер шасі, рік випуску та інші реєстраційні дані;

5) сума виплачених коштів (у разі попереднього повного відшкодування вартості майна).

Акт підписується власником майна або його законним представником і уповноваженими особами військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення, і скріплюється печатками військового командування та/або зазначених органів.

Право державної власності на майно виникає з дати підписання акта.

У разі примусового відчуження майна до акта додається документ, що містить висновок про вартість майна на дату його оцінки, яка проводилася у зв`язку з прийняттям рішення про його примусове відчуження.

У разі відсутності особи, у якої відчужується або вилучається майно, або її законного представника під час складання акта про примусове відчуження або вилучення майна такий акт складається без її участі.

У такому разі власник майна або його законний представник має право на ознайомлення з актом про примусове відчуження або вилучення майна.

Примірник акта та документ, що містить висновок про вартість майна, вручаються під розписку особі, у якої відчужується або вилучається майно, або її уповноваженому представнику.

Матеріалами справи підтверджується, що на підставі оскаржуваного наказу № 332, Головним управлінням Національної гвардії України та Київською міською військовою адміністрацією 07 червня 2023 року складено акт № 8 про примусове відчуження або вилучення майна, згідно якого здійснено примусове відчуження майна, власником якого є позивач, а саме: нежилий будинок в цілому - будинок п`ятиповерховий з прибудовою (літ. А) загальною площею 3660,6 кв.м., який розташований за адресою: 19-ий кілометр Житомирського шосе, Святошинського району м. Києва (реєстраційний номер 540469680000) на земельній ділянці загальною площею 1,1341 га.

В акті зафіксовано, що оцінку майна проведено оцінювачем товариства з обмеженою відповідальністю "Всеукраїнський експертно-правовий союз" ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , за результатами якої складено звіт № 2316/23 від 23.05.2023. Вартість п`ятиповерхового будинку з прибудовою (літ. А) загальною площею 3660,6 кв.м. за результатами оцінки склала 34 864 240,00 грн.

На момент підписання вказаного акта сума виплачених коштів не відшкодовувалась. Вказаний акт підписано уповноваженими особами відповідачів.

Твердження позивача про непридатність приміщення для використання та про порушення процедури погодження наказу із Київською міською військовою адміністрацією, суд не приймає до уваги з підстав необґрунтованості, оскільки як вже зазначалось, вся процедура, що визначена у Законі № 4765-VI, була виконана належним чином.

Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи встановлені по справі обставини та наведені норми матеріального права, суд вважає, що відповідач довів у суді що діяв у спосіб та в межах повноважень визначених Законами України "Про правовий режим воєнного стану", "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану".

Розглядом справи по суті встановлено, що вході відчуження належного позивачу нерухомого майна здійснено його оцінку, що не заперечувалося сторонами. Примірник акту про примусове відчуження майна вручено позивачу, що також ним підтверджено. Про процедури виплати повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, або про повернення майна, позивач обізнаний.

Беручи до уваги вищенаведене, на переконання суду, оскаржуваний наказ є законним та обґрунтованим, та таким, що спрямований на забезпечення оборони держави Україна в умовах правового режиму воєнного стану, а отже позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Оскільки, у задоволенні позову позивачу відмовлено повністю, та за відсутності понесення відповідачем судових витрат, судом розподіл судових витрат не проводиться.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Відмовити Товариству з обмеженою відповідальністю "Цілісний майновий комплекс 103" в задоволенні позовних вимог.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Василенко Г.Ю.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 29 вересня 2023 р.

Дата ухвалення рішення21.09.2023
Оприлюднено04.10.2023
Номер документу113862715
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності

Судовий реєстр по справі —320/20273/23

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 21.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Рішення від 21.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 22.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 13.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні