Рішення
від 04.10.2023 по справі 600/2944/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/2944/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Боднарюка О.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КАЕМ" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "КАЕМ"(далі - позивач), звернувся в суд з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 23.01.2023 р. № 00000/511 /Ж10/24-13-07-02;

- здійснити розподіл судових витрат.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1. Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що податковим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку щодо дотримання останнім податкового законодавства при декларуванні від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з періоду його виникнення. Зокрема зазначив, що метою перевірки був контроль щодо законності заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ у розмірі 568 131 грн., задекларованого після придбання (імпорту) двох вантажних автомобілів MAN TGX. 26.460 та причепів SCHMITZ та KRONE. Вказані суми ПДВ були сплачені в дохід держави разом з іншими митними платежами при розмитнені товару.

За результатами перевірки складено акт, в якому зафіксовано порушення вимог податкового законодавства та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, що призвело на думку відповідача до завищення показників декларації з ПДВ за жовтень 2022 року, а саме встановлено завищення показників по рядку 20.2.1 колонки Б на суму 568 131 грн. Зокрема, податковий орган дійшов висновку, що зазначені вище транспортні засоби не використовуються в господарській діяльності позивача.

Позивач не погоджується з такими висновками відповідача та вважає прийняте податкове повідомлення рішення протиправним, з огляду на наступне.

Позивач вважає, що відсутність доведеного факту будь-якого використання придбаних вантажних автомобілів вже сама по собі слугує підставою для скасування спірного рішення.

Звертав увагу суду на те, що є хибними аргументи відповідача, про те, що не придбання дизельного пального та запчастин до вантажівок свідчать, що вантажівки та причепи почали використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю ТОВ "КАЕМ", а наявність на підприємстві лише одного працівника (директора) не свідчить про те, що вантажівки та причепи почали використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю позивача.

Крім того, отримання послуг з перевезення у ТОВ "ЄВРОТРАФІК", також на переконання позивача не свідчить про те, що вантажівки та причепи почали використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю останнього.

2. Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в обґрунтування якого заперечив щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Заперечуючи проти позову відповідач зазначив, що за результатами проведення перевірки господарської діяльності позивача щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 21.11.2022 №9246839317 від`ємного значення з податку на додану вартість (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з періоду його виникнення податковим органом встановлено порушення податкового законодавства, що призвело до завищення показників декларації з ПДВ за жовтень 2022 року, зокрема завищено суму бюджетного відшкодування на рахунок платника.

При цьому, звертав увагу суду на те, що основним видом діяльності позивача є "Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами" та згідно зі звітом форми №4 Дф "Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску" поданого позивачем за III квартал 2022 року №9224605944 від 28.10.2022 кількість найманих працівників у вересні 2022 року становила 1 особа. Повідомлень про прийняття працівника на роботу / укладення контракту за період з 01.01.2022 по 23.12.2022 до ГУ ДПС у Чернівецькій області не подано. Окрім того, згідно з наданими до перевірки штатними розписами позивача, які вводяться з 01.05.2022 та з 01.08.2022кількість штатних посад становить 1 одиниця (директор).

Також, зверталась увага суду на те, що на підставі даних бухгалтерського обліку, первинних документів позивача та даних ЄРПН за період з 01.09.2022 по 23.12.2022, в ході проведення перевірки не встановлено придбання ПММ (дизельного палива, машинної олії), запасних частин та послуг щодо технічного обслуговування вказаних вантажних автомобілів та причепів останнього.

Крім того, під час проведення перевірки згідно з даними бухгалтерського обліку та первинними документами не встановлено списання ПММ (акти списання палива, подорожні/шляхові листи), які б підтверджували використання вказаних транспортних засобів у господарській діяльності останнього, а для здійснення фінансово-господарської діяльності позивач отримував транспортні послуги від ТОВ "ЄВРОТРАФІК".

Отже, з огляду на наведе вище відповідач вважає, що позивачем вантажні автомобілі у кількості 2 штуки, причепи у кількості 2 штуки не використовує у господарській діяльності.

Водночас наголосив на тому, що платником податків не надано документів, які б підтверджували використання спірних вантажних автомобілів та причепів у господарській діяльності, внаслідок чого доводи, наведені у позовній заяві не спростовують висновків акта перевірки та не спростовують порушення викладені в акті перевірки в частині відсутності права останнього на отримання бюджетного відшкодування з ПДВ по рядку 20.2.1декларації з ПДВ за жовтень 2022 року в сумі 568131 грн., а отже висновки викладені в матеріалах перевірки, є обґрунтованими та таким, що відповідають вимогам чинного законодавства.

Таким чином на думку відповідача спірне податкове повідомлення-рішення є обґрунтованим та таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ В СПРАВІ.

1. Ухвалою суду відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

2. Ухвалою суду за клопотання представника Головного управління ДПС у Чернівецькій області здійснено перехід із спрощеного позовного провадження без виклику сторін у справі - у спрощене позовне провадження з викликом сторін, призначено судове засідання.

3. Усною ухвалою суду зобов`язано учасників справи, з метою з`ясування всіх обставин в справі надати додаткові письмові докази.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ.

1. Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав наведених в адміністративному позові. В судовому засіданні подав заяву, в якій просивсуд розглянути справу в порядку письмового провадження.

2. Представник відповідача в судовому засіданні подав до суду заяву, в якій просивсуд розглянути справу в порядку письмового провадження, проти задоволення позову заперечував з підстав наведених у відзиві.

3. Враховуючи приписи статті 194 КАС України, та подання учасниками справи заяв про розгляд справи у порядку письмового провадження, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами в порядку письмового провадження.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ ТА ВІДПОВІДНІ ПРАВОВІДНОСИНИ.

1. ГУ ДПС у Чернівецькій області, відповідно до п.п. 19-1.1.6 п. 19-1.1 ст.19-1, п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст.20, п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст.75, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст.78 Податкового кодексу України на підставі наказу ГУ ДПС від 16.12.2022 року №1702-п проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "КАЕМ" (далі по тексту ТОВ "КАЕМ", позивач) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 21.11.2022 №9246839317 від`ємного значення з податку на додану вартість (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з періоду його виникнення, за результатами якої складено акт від 05.01.2023 № 12/Ж5/24-13-07- 02/40987083, в якому зафіксовані порушення:

- п. 44.1. ст. 44, п.198.5 та п. 198.6 ст.198, п. 200.1 ст. 200, пп. б п.200.4 ст. 200, абз. 17 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29 січня 2016 року за N 159/28289 (із змінами та доповненнями), що призвело до завищення показників Декларації з ПДВ за жовтень 2022 року:

-завищено по рядку 19 "Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації) (позитивне значення)" колонки Б на загальну суму 590133 грн.;

-упереджено по рядку 20.2.1 "Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 201.3 статті 201 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" колонки Б на суму 568131 грн;

-завищено по рядку 21 "Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду)" колонки Б на загальну суму 22002 грн;

3. Зі змісту акту від 05.01.2023 №12/Ж5/24-13-07-02/40987083 судом встановлено, що ТОВ "КАЕМ" на порушення вимог п. 44.1. ст. 44, п.198.5 та п. 198.6 ст.198, п. 200.1 ст. 200, пп. б п.200.4 ст. 200, абз. 17 п.201.10 ст.201 упереджено по рядку 20.2.1 "Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 201.3 статті 201 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації (рядок 19 - рядок 19.1), яка підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку" колонки Б на суму 568131 грн.

В ході документальної позапланової перевірки на ТОВ "КАЕМ" проведено інвентаризацію запасів на підставі листа Головного управління ДПС у Чернівецькій області від 21.12.2022 №2272/Ж12/24-13-07-02 "Про проведення інвентаризації", наказу ТОВ "КАЕМ" від 22.12.2022 року 9 "Про проведення інвентаризації", зокрема, станом на 23.12.2022 року комісією у присутності матеріально-відповідальних осіб та в присутності працівників ГУ ДПС у Чернівецькій області.

Під час проведення інвентаризації згідно даних Інвентаризаційного опису станом на 23 грудня 2022 р. товарно - матеріальних цінностей, що знаходяться на рахунку 105 встановлено наявність товарно - матеріальних цінностей (вантажні автомобілі), що фактично не використовуються у господарській діяльності ТОВ "КАЕМ".

Під час проведення інвентаризації встановлено, що вказані вантажні автомобілі та причепи обліковуються ТОВ "КАЕМ" на рах. 105 "Транспортні засоби".

Вказані вантажні автомобілі було імпортовано згідно наступних вантажно-митних декларацій: -№6887 від 02.09.2022 року, назва товару - "ВАНТАЖНИЙ АВТОМОБІЛЬ, МАРКИ - MAN, МОДЕЛЬ TGX.26.460 ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - НОМЕР_1 ОСНАЩЕНИЙ ДИЗЕЛЬНИМ ДВИГУНОМ ОБ`ЄМОМ 12419см.куб., ПОТУЖНІСТЮ 338кВт, НОМЕР ДВИГУНА НЕ ВИЗНАЧЕНО. КІЛЬКІСТЬ МІСЦЬ ДЛЯ СИДІННЯ: 2. КОЛІСНА ФОРМУЛА 6x2", вантажовідправник - KLAUS DOLD NULD NUTZFAHRZEUGE GmbH Co.kg, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 1251145,4 грн. (контракт №03 від 30.08.2022); №6889 від 02.09.2022 року, назва товару - "НАПІВПРИЧІП КОНТЕЙНЕРОВОЗ, ДВООСНИЙ МАРКИ - SCHMITZ GOTHA ZWF 18 MAXI ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WSKOOOOOOO1255253 ВАГА В РАЗІ ПОВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ: 18000кг. БУВ У КОРИСТУВАННІ - 1шт. ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ПО ДОРОГАХ ЗАГАЛЬНОГО КОРИС", вантажовідправник - S R AUTOMOBILE, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 109749,6 грн. (контракт №02 від 24.08.2022); №7295 від 27.09.2022 року, назва товару - «ПРИЧІП КОНТЕЙНЕРОВОЗ, ДВОХОСНИЙ МАРКИ - KRONE ZZ ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WKEZZ000000699617 ВАГА В РАЗІ ПОВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ: 18000кг. ВАНТАЖОПІДЙОМНІСТЬ -14810кг БУВ У КОРИСТУВАННІ - 1шт. ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ ВАНТАЖІВ ПО ДОРОГАХ ЗАГАЛЬНОГО», вантажовідправник - NAMIK KEMAL AKPINAR, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 123331,25 грн. ( контракт №03 від 07.09.2022); №7280 від 27.09.2022 року, назва товару - "ВАНТАЖНИЙ АВТОМОБІЛЬ, МАРКИ - MAN, МОДЕЛЬ TGX. ІДЕНТИФІКАЦІЙНИЙ НОМЕР - WMA21XZZ3JP111704 ОСНАЩЕНИЙ ДИЗЕЛЬНИМ ДВИГУНОМ ОБ`ЄМОМ 12419см.куб., ПОТУЖНІСТЮ 338кВт, НОМЕР ДВИГУНА N/V. КІЛЬКІСТЬ МІСЦЬ ДЛЯ СИДІННЯ: 2. ВАГА В РАЗІ ПОВНОГО НАВАНТАЖЕННЯ 2", вантажовідправник - KLAUS DOLD NULD NUTZFAHRZEUGE GmbH Co.kg, НІМЕЧЧИНА, фактурна вартість товару становить 1145218,8 грн. (контракт №03 від 30.08.2022).

Відповідно до даних бухгалтерського обліку ТОВ "КАЕМ" операції з оприбуткування по імпортованих товарах/основних засобах відображено наступними бухгалтерськими проводками у відповідних періодах: Дт 152 "Придбання основних засобів" Кт 632 "Розрахунки з іноземними постачальниками", Дт 64 "Розрахунки з податками й платежами" Кт 632 "Розрахунки з іноземними постачальниками", Дт 105 "Транспортні засоби" Кт 152 "Придбання основних засобів".

Також згідно матеріалів перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 надано в оренду ТОВ "КАЕМ" нежитлове приміщення площею 100 м2 та прилеглої території площею 150 м2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , що належить ФОП ОСОБА_1 на підставі договору №2003/02/05 купівлі-продажу нерухомого майна від 21.04.2013.

Окрім того, на вказаній території під час проведення інвентаризації встановлено наявність вантажних автомобілів з номерними знаками НОМЕР_2 , НОМЕР_3 та причепів з номерними знаками НОМЕР_4 та НОМЕР_5 .

Під час візуального огляду вказаної території встановлено, що на ній розташована двоповерхова будівля, вантажні автомобілі та причепи.

З метою встановлення наявності та напрямку використання основних засобів, що обліковуються на балансі ТОВ "КАЕМ" станом на дату проведення інвентаризації здійснено візуальний огляд вказаного нежитлового приміщення (офісу) та встановлено, що воно житлове. На прилеглій території розташовані вантажні автомобілі (MAN TGX.26.460 НОМЕР_2 та MAN TGX.26.460 НОМЕР_3 ) та причепи (SCHMITZ ZWF 18 НОМЕР_5 та KRONE ZZ НОМЕР_4 ), що належать позивачеві та інші автотранспортні засоби, котрі з усних пояснень директора ОСОБА_1 не належать ТОВ "КАЕМ".

На підставі даних бухгалтерського обліку, первинних документів ТОВ "КАЕМ" та даних ЄРПН, у ході проведення перевірки не встановлено придбання дизельного палива та запасних частин, які б використовувались у господарській діяльності ТОВ "КАЕМ" для обслуговування вище вказаних вантажних автомобілів та причепів.

При цьому, послуги з перевезення ТМЦ ТОВ "КАЕМ" придбає у пов`язаної особи, а саме у ТОВ "ЄВРОТРАФІК", адреса: м. Чернівці, вул. Пчілки, 13, керівник ОСОБА_2 , засновники: ОСОБА_1 - 50%, ОСОБА_2 - 50%.

Також, згідно звіту за формою №4 ДФ "Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» поданого TOB "КАЕМ" за III квартал 2022 року № 9224605944 від 28.10.2022 кількість найманих працівників у вересні 2022 року становила 1 особа. Повідомлень про прийняття працівника на роботу/укладення контракту за період з 01.01.2022 по 23.12.2022 до ГУ ДПС у Чернівецькій області не подано. Окрім того, ТОВ "КАЕМ" було надано штатні розписи, які введено з 06.04.2021, з 01.12.2021, з 01.05.2022 та з 01.08.2022, згідно з якими кількість штатних посад становить 1 одиниця (директор).

3. На підставі акту перевірки податковим органом 23.01.2023 року винесено податкове повідомлення рішення, зокрема: № 00000/511/ж10/24-13-07-02 щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 21.11.2022 №9246839317 від`ємного значення з податку на додану вартість (далі - ПДВ), у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, з періоду його виникнення.

4. Згідно рішення про результати розгляду скарги від 07.02.2023 року № 3425/6 Державною податковою службою України залишено без змін податкове повідомлення рішення ГУ ДПС у Чернівецькій області від 23.01.2023 року № 00000/511/ж10/24-13-07-02, а скаргу позивача без задоволення.

5. Судом досліджена декларація за жовтень 2022 року, згідно якої вбачається про те, що ТОВ "КАЕМ" задекларовано до бюджетного відшкодування 568131,00 грн., сформованих з сум ПДВ за придбані вантажні автомобілі та причепи.

6. Згідно наказів директора ТОВ "КАЕМ" № 1/2023-К від 13.01.2023р. та №/2023-К від 31.03.2023 року на посади водіїв автотранспортних засобів прийнято ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

7. Крім того, судом встановлено, що 13.01.2023 року та 31.03.2023 року ТОВ "КАЕМ" повідомило органи Державної податкової служби України про прийняття на роботу вказаних вище працівників.

8. Також з матеріалів справи вбачається про те, що ТОВ "КАЕМ" подано звіти (1ДФ) щодо сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь цих працівників, і сум утриманого з них податку та нарахованого єдиного внеску.

9. Згідно матеріалів справи встановлено, що придбані позивачем транспорті засоби з д.н.з. НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , останній використовує у своїй господарській діяльності, що підтверджується митними деклараціями: № 23UA400040015509U6 та CMR від 05.05.2023 року, № 23UA400040016326U7 та CMR від 12.05.2023 року, № 23UA400040017173U1 та CMR від 19.05.2023 року, № 23UA400040019312U7 та CMR від 05.06.2023 року, № 23UA4000420125U3 та CMR від 13.06.2023 року

10. Крім того, судом дослідженні додатки форми 4-ДФ до розрахунку сум доходу, нарахованого на користь платників податків - фізичних осіб - сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, поданих до ДПІ ГУ ДПС у Чернівецькій області ТОВ "КАЕМ" за звітні квартали ІІІ-ІV 2022 року, І квартал 2023 року.

ДО ВКАЗАНИХ ПРАВОВІДНОСИН СУД ЗАСТОСОВУЄ НАСТУПНІ ПОЛОЖЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБИТЬ ВИСНОВКИ ПО СУТІ СПОРУ.

1.Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України .

За визначеннями, наведеними у п.п. 14.1.36, 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Згідно із п.п. 44.1, 44.2 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

За правилами п.п. 198.1, 198.2, 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов`язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України - дата складення платником податкової накладної за такими операціями, за умови реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно із п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Відповідно до п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Статтею 200 Податкового кодексу України передбачено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1 .3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплачений отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Згідно пункту 200.14 статті 200 Податкового кодексу України якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:

б) у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;

в) у разі з`ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.

2. Одночасно слід враховувати, що відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 року №996-XIV господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.

Згідно із ч. 2 ст. 3 Закону України від 16.07.1999 року №996-XIV бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» первинним документом є документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.

Таким чином, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.

При цьому, наявність формально оформлених (складених) первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування даних податкового обліку за відсутності факту придбання відповідного активу.

В той же час, сама собою наявність або відсутність окремих документів, а також недоліки в їх оформленні не можуть бути підставою для висновку про відсутність господарських операцій та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.

3. Як судом вже зазначалось вище, статтею 200 Податкового кодексу України визначається, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1 .3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплачений отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

4. Судом встановлено, що оскаржуване рішення обґрунтоване тим, що позивач не використовує у своїй господарській діяльності вантажні автомобілі та причепи, від імпорту яких задекларував до відшкодування з бюджету ПДВ у розмірі 568 131 грн. Відтак, останнім порушено підпункт г) п. 198.5 ст. 198 ПК України, оскільки не здійснено нарахування податкових зобов`язань з ПДВ у вказаній сумі з огляду на таке невикористання.

Такого висновку контролюючий орган дійшов, встановивши, зокрема, що послуги з перевезення позивач придбаває у ТОВ "ЄВРОТРАФІК"; на підприємстві позивача працює лише одна особа директор; відсутністю доказів щодо придбання паливо - мастильних матеріалів.

Суд не погоджується з доводами відповідача та зазначає наступне.

Так, як встановлено судом вище, наказами директора TOB "КАЕМ" № 1/2023-К від 13.01.2023 р. та № 3/2023-К від 31.03.2023 р. на посади водіїв автотранспортних засобів прийнято ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

При цьому, 13 січня 2023 року та 31 березня 2023 року ТОВ "КАЕМ" повідомило органи Державної податкової служби України про прийняття на роботу цих працівників, що підтверджується повідомлення про прийняття на роботу та квитанціями про направлення.

Крім того, позивачем подані звіти (1ДФ) щодо сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь зазначених вище працівників, і сум утриманого з них податку та нарахованого єдиного внеску, про що вбачається з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого ) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску від 05.07.2023 року.

Окрім іншого, як встановлено з наявних в справі матеріалів, позивач продовжує використовувати придбані транспортні засоби з д.н.з. НОМЕР_2 , НОМЕР_3 у своїй господарській діяльності, що слідує з копій МД № 23UA400040015509U6 та CMR від 05.05.2023 р., МД№ 23UA400040016326U7 та CMR від 12.05.2023 р., МД № 23UA400040016345U7 та CMR від 12.05.2023 р., МД № 23UA400040017173U1 та CMR від 19.05.2023 р., МД № 23UА400040019312U7 та CMR від 05.06.2023 р., МД № 23UA400040020125U3 та CMR від 13.06.2023 р.

В свою чергу, отримання послуг з перевезення у ТОВ "ЄВРОТРАФІК", на переконання суду не свідчить про те, що вантажівки та причепи почали використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю позивача.

Системний аналіз наведеного вище, на думку суду спростовує припущення відповідача щодо невикористання позивачем придбаних транспортних засобів у господарській діяльності.

5. При цьому варто зауважити, що нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Згідно зі статтею 42 Господарського кодексу України підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб`єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Положеннями статей 43 та 44 Господарського кодексу України встановлена свобода підприємницької діяльності, зокрема, самостійного формування підприємцем програми діяльності, вибору постачальників і споживачів продукції, що виробляється, залучення матеріально-технічних, фінансових та інших видів ресурсів, використання яких не обмежено законом, встановлення цін на продукцію та послуги відповідно до закону.

Таким чином, твердження відповідача про те, що позивачем не використовувались у звітному періоді придбані автомобілі, а тому у позивача відсутнє право на бюджетне відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість не ґрунтуються на нормах чинного податкового законодавства.

Отже, встановлені у даній справі правовідносини свідчать про те, що господарська діяльність позивача є реальною, відповідає дійсному економічному змісту та підтверджується необхідними документами, що є свідченням добросовісності позивача при здійсненні таких операцій.

Наведені висновки суду узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, яка викладена в постанові від 14.02.2023 року в справі № 420/16491/21 в подібних правовідносинах.

6. Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В даному ж випадку, враховуючи усі наведені вище обставини, суд дійшов висновку, що оскаржуване у даній справі податкове повідомлення - рішення не відповідає вимогам ст. 2 КАС України, адже прийняте відповідачем без належного обґрунтування, а також без врахування усіх обставин, що мають значення для його прийняття, а тому підлягає скасуванню.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, адміністративний позов належить задовольнити повністю.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

1. Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

2. Відтак, суд вважає, що з відповідача на користь позивача слід стягнути судові витрати судовий збір в сумі 10652,46 грн.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

1.Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КАЕМ" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області - задовольнити повністю.

2 Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 23.01.2023 р. № 00000/511 /Ж10/24-13-07-02.

3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КАЕМ"за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернівецькій області судовий збір в сумі 10652, 46 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "КАЕМ" (вул. Пчілки, 13, м. Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ: 40987083).

Відповідач - Головне управління ДПС у Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ: 44057187).

Суддя О.В. Боднарюк

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2023
Оприлюднено06.10.2023
Номер документу113933684
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них бюджетного відшкодування з податку на додану вартість

Судовий реєстр по справі —600/2944/23-а

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 20.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 04.10.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Боднарюк Олег Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні